Perhepäivähoito

sydänveri78

Haluaisin kuulla mielipiteitä perhepäivähoidosta! Tällä hetkellä itsellä ristiriitaiset fiilikset meidän hoitajasta hyvän alun jälkeen..kokemuksia meillä myös päiväkodista. Kertokaa hyviä ja huonoja puolia! Entä mitkä ovat merkkejä ettei lapsi viihdy sielä hoidossa..Kiitos asiallisista vastauksista.

4

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pööpöti

      Selkein merkki ettei lapsi viihdy hoidossa, on se ettei halua lähteä hoitoon. Itku saattaa alkaa aamulla lähtiessä, joskus jo edellisenä iltana nukkumaan käydessä. Mikäli joudut vielä muutaman viikon jälkeen irroittamaan lapsesi väkisin itsestäsi, viestii selkeästi sitä, että lapsesi ei viihdy siellä. Yleensä pari kolme viikkoa riittää tottumiseen.

      Perhepäivähoidon hyviä puolia on ehdottomasti ryhmän pieni koko. Hoitajalla on aikaa lapsille, melutaso ei koskaan nouse siihen mitä päiväkodissa, kiusaamiseen on helpompi puuttua.

      Huonoja puolia keksin vain sen, että siellä ei välttämättä satu olemaan lapsesi ikäistä (suunnilleen) kaveria. Sekään ei niin paha asia ole, kyllä lapset leikkivät kaikenikäisten kanssa.

      Olen itse töissä päivähoidossa, ja olen kiitollinen siitä, että omat lapseni saivat olla perhepäivähoidossa esikouluun saakka.

    • pphoitaja

      Miksi sitä vikaa pitää alkaa heti etsiä hoitajasta?

      Minkä ikäinen lapsesi on? Pienet sopeutuvat oman kokemukseni mukaan helpoimmin ja kiintyvät kovasti hoitajaan.
      Viisivuotiaat alkavat usein mielestään olla jo isoja eivätkä halua mennä hoitoon, varsinkin jos se oman ikäinen kavari puuttuu niin kuin tuossa jo edellinen kirjoittaja totesi.

      Jotkut lapset eivät sopeudu hoitopaikan tapoihin jos kotona asiat tehdään eri tavalla.
      Onko lastasi mahdollisesti loukannut jokin hoitopaikassa tapahtunut asia? Joillekin lapsille on kova paikka jos hoitaja joutuu komentamaan
      .
      Hoitajan jakaminen toisten lasten kanssa voi myös tuntua vaikealta. Usein käy niin, että kun joku lapsi on ollut nuorimpana porukassa ja sitten tuleekin uusi pienempi lapsi hoitoon, niin mustasukkaisuus iskee. Lapsi saattaa reagoida todella voimakkaasti uuteen lapseen.

      Sinuna juttelisin hoitajan kanssa. Sillä tavalla asiat yleensä selviää.

      • sydänveri78

        Kiitos kommenteista. Hyviä pointteja sinulla pph..lapseni on päälle 2vee. En tullut ajatelleeksi mainitsemiasi asioita..tiedän vain että päiväkodissa lapsi juoksi iloisesti leikkimään ja nyt jo kotona pistää hanttiin kun pitäsi lähteä hoitoon. Itkee välillä kun jätän hoitoon eikä kertaakaan ole juossut iloisesti leikkimään. Taustalla kylläkin paikkakunnan vaihto eli muutoksia ollut. Hoidossa ollutn. 1,5kk. Sosiaalinen, mutta herkkä poika.


      • pphoitaja
        sydänveri78 kirjoitti:

        Kiitos kommenteista. Hyviä pointteja sinulla pph..lapseni on päälle 2vee. En tullut ajatelleeksi mainitsemiasi asioita..tiedän vain että päiväkodissa lapsi juoksi iloisesti leikkimään ja nyt jo kotona pistää hanttiin kun pitäsi lähteä hoitoon. Itkee välillä kun jätän hoitoon eikä kertaakaan ole juossut iloisesti leikkimään. Taustalla kylläkin paikkakunnan vaihto eli muutoksia ollut. Hoidossa ollutn. 1,5kk. Sosiaalinen, mutta herkkä poika.

        No kyllä tuo muutto uuteen kotiin ja uudelle paikkakunnalle jo yksistään on lapselle valtavan suuri muutos.
        Samalla vaihtui hoitopaikka ja tuttu ympäristö muuttui vieraaksi,

        Lapsesi tarvitsee aikaa sopeutumiseen ja tutustumiseen. Ei aikuinenkaan sopeudu noin vain suuriin muutoksiin - en minä ainakaan.

        Anna aikaa ja juttele hoitajan kanssa. Kaikesta mieltä askarruttavasta kannattaa puhua avoimesti. Arvailemalla ja luulemalla et ainakaan helpota lapsesi oloa.
        Ole itse positiivinen ja reipas koska oma käytöksesi vaikuttaa lapseen.
        Hoitajankin on helpompi toimia lapsesi kanssa kun kerrot asioista ja kyselet hoitopäivän kuulumisia.
        Itse ainakin toivon, että vanhemmat kysyvät jos jokin askarruttaa ja kertoilevat omia toiveitaan ja tapojaan. Ei yhteistyö lapsen parhaaksi muuten suju.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe