Kirurgien ammattietiikka

Ylilääkärin kynsissä

Olen joutunut nyt useamman kerran Lahdessa PHKS:ssa leikkaukseen noin kolmenkymmenen vuoden aikana.
Leikkaavien kirurgien käytös on muuttunut aina vaan rehvakkaammaksi vuosien mittaan.
-80 luvulla oltiin salissa kuin kusi sukassa ja keskityttiin työhön, eli potilaan hyvinvoinnin parantamiseen 100 prosenttisesti.
Tänä päivänä on pakko kuunnella esim. spinaalipuudutuksen aikana leikkaavan lääkärin ulkomaanmatkoista tai tennisharrastuksesta. Toivoisin harrasta suhtautumista sekä aikuismaista asennetta, henkisesti vaikeassa tilanteessa olevan potilaan hoitoon.
Nyt viimeksi olin kasisalissa ja siellä tehtiin selkoa toisen lääkärin U:san matkasta! Menkää tuopilliselle purkamaan juoruamisen tarpeenne.Ketä ulkopuolista kiinnostaa? Seuraavan kerran, kun satut arvoisa kirurgi kyytiini, saat rautaisannoksen kuljettajan sukupuusta sekä vapaa-ajan harrastuksista..:)

Kuntayhtymä voisi investoida mikrofonin salin kattoon..totuus on tarua ihmeellisempää!

15

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisäpiiritietoako

      Sitä se tekee kun lleikkaus on lääkärille rutiinia, aikaa pitää tappaa jaartittelemalla muita asioita. En ole ollut kuin pari kertaa spinaalipuudutettuna leikkauksessa. Ensimmäisessä tekijänä oli nuori kirurgi joka joutui keskittymään työhönsä, siinä ei puhuttu omia juttuja. Toisella kerralla ortopedi koulutti uutta lääkäriä ja puheet pysyi tiukasti leikkausasioissa. Nukutettunahan potilas ei tiedä mitä leikkaussalissa on tapahtunut.

    • Asiaesille

      Kannatan mikrofoneja kattoon myös vuodeosastoille, sekä vastaanottohuonwiaiin

    • Narsisteja riittää

      Kirurgeissa on muuten yllättävän paljon varsin luonnehäiriöisiltä vaikuttavia persoonia.. Millonhan lääkikseen saataisiin psykologiset testit, joilla nämä luonnehäiriöiset saataisiin karsittua pois ja näin edes tältä osin taattua potilasturvallisuus...

      • Valitettavan moni

        siviili pitää täysin normaalia lääkärin faktoihin perustuvaa päätöksen tekoa kylmän ja jopa narsistisena piirteenä.

        Uskokaa nyt hyvät ihmiset. Lääkikseen päästäkseen pitää olla pikkutarkka perfektionisti, joka ajattelee asioista matemaattisella tavalla. Suurin osa muista karsiutuu pois pääsykokeessa.

        Lääkikseen ei haluta kioskimyyjän luonteisia "asiakas on aina oikeassa" menttaliteettia noudattavia henkilöitä, joita taas hoitajistoon otetaan oikein mielellään.

        Lääkärin rooli on täysin erilainen ja siksi siihen halutaan rationaalisempia ja riittävän vahvaluontoisia ihmisiä.


      • Hohhoijjaa
        Valitettavan moni kirjoitti:

        siviili pitää täysin normaalia lääkärin faktoihin perustuvaa päätöksen tekoa kylmän ja jopa narsistisena piirteenä.

        Uskokaa nyt hyvät ihmiset. Lääkikseen päästäkseen pitää olla pikkutarkka perfektionisti, joka ajattelee asioista matemaattisella tavalla. Suurin osa muista karsiutuu pois pääsykokeessa.

        Lääkikseen ei haluta kioskimyyjän luonteisia "asiakas on aina oikeassa" menttaliteettia noudattavia henkilöitä, joita taas hoitajistoon otetaan oikein mielellään.

        Lääkärin rooli on täysin erilainen ja siksi siihen halutaan rationaalisempia ja riittävän vahvaluontoisia ihmisiä.

        Liian moni itseriittoinen lääkäri (erityisesti kirurgi) päättää potilaan kehoa ja terveyttä koskevista asioista täysin potilaan mielipiteestä piittaamatta. Tuoko on nyt sitten sitä "etiikkaa"?!


      • On se
        Hohhoijjaa kirjoitti:

        Liian moni itseriittoinen lääkäri (erityisesti kirurgi) päättää potilaan kehoa ja terveyttä koskevista asioista täysin potilaan mielipiteestä piittaamatta. Tuoko on nyt sitten sitä "etiikkaa"?!

        koska lääkärin tehtävä on arvioida millä tavalla päästään potilaan kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. (toimintakykyisen elämän jatkumiseen)

        Jos naisten olisi annettu "valita" leikataanko rintasyöpää vai ei, niin valtavasti naisia olisi kuollut nuorena syöpään kun olisivat pitäneet rinnan menettämistä suurempana pahana kuin syöpää.

        Tuollaisessa ja vastaavissa tilantessa on ammatillisesti ja eettisesti oikein "estää" potilasta tekemästä niin ratkaisevaa virhettä ja "painostaa" häntä leikkauspäätökseen.

        Eli KYLLÄ joskus lääkärin täytyy suojella potilasta jopa häneltä itseltään.

        Eivätkö lääkärit sitä varten ole että he ovat terveyden ja sairauden asiantuntijoita? (myös sinun terveytesi ja sairautesi)


      • Hohhoijjaa
        On se kirjoitti:

        koska lääkärin tehtävä on arvioida millä tavalla päästään potilaan kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. (toimintakykyisen elämän jatkumiseen)

        Jos naisten olisi annettu "valita" leikataanko rintasyöpää vai ei, niin valtavasti naisia olisi kuollut nuorena syöpään kun olisivat pitäneet rinnan menettämistä suurempana pahana kuin syöpää.

        Tuollaisessa ja vastaavissa tilantessa on ammatillisesti ja eettisesti oikein "estää" potilasta tekemästä niin ratkaisevaa virhettä ja "painostaa" häntä leikkauspäätökseen.

        Eli KYLLÄ joskus lääkärin täytyy suojella potilasta jopa häneltä itseltään.

        Eivätkö lääkärit sitä varten ole että he ovat terveyden ja sairauden asiantuntijoita? (myös sinun terveytesi ja sairautesi)

        Kaiken kokemani myötä olen oppinut sen, että mitään lääkärin "sanelemaa" ei tatvitse uskoa, eikä suin päin harkitsematta suostua. Lääkärille voi sanoa vallan mainiosti myös "Ei kiitos" ja kysyä vaihtoehtoista ratkaisua. Ellei lääkäri vaihtoehtoa anna, sellaisen voi kysyä toiselta, tai etsiä itse.

        Suurin osa suomalaisista elää jossain ihmeellisessä herranpelossa ja sitten vedetään jos minkälaista nappia naamaan ja juostaan jos minkälaisissa järjettömissä toimenpiteissä, "kun lääkäri määräs..." Ei ei ei, lääkäri EI MÄÄRÄÄ yhtään mitään mitä et itse halua. Tässä on suomalaisilla oppimista. Tässä on myös syy siihen, miksi iso osa lääkäreistä ei voi sietää tuota "kiitos ei" -vaihtoehtoa. Nämä luonnehäiriöiset lääkärit ovat nostaneet itsensä Jumalastaseuraavan asemaan ja jos joku maallikko uskaltaa sanoa "EI", niin se on luonnehäiriöisen itsetunnolle suorastaan murskaava tilanne...


      • Puhumme kyllä
        Hohhoijjaa kirjoitti:

        Kaiken kokemani myötä olen oppinut sen, että mitään lääkärin "sanelemaa" ei tatvitse uskoa, eikä suin päin harkitsematta suostua. Lääkärille voi sanoa vallan mainiosti myös "Ei kiitos" ja kysyä vaihtoehtoista ratkaisua. Ellei lääkäri vaihtoehtoa anna, sellaisen voi kysyä toiselta, tai etsiä itse.

        Suurin osa suomalaisista elää jossain ihmeellisessä herranpelossa ja sitten vedetään jos minkälaista nappia naamaan ja juostaan jos minkälaisissa järjettömissä toimenpiteissä, "kun lääkäri määräs..." Ei ei ei, lääkäri EI MÄÄRÄÄ yhtään mitään mitä et itse halua. Tässä on suomalaisilla oppimista. Tässä on myös syy siihen, miksi iso osa lääkäreistä ei voi sietää tuota "kiitos ei" -vaihtoehtoa. Nämä luonnehäiriöiset lääkärit ovat nostaneet itsensä Jumalastaseuraavan asemaan ja jos joku maallikko uskaltaa sanoa "EI", niin se on luonnehäiriöisen itsetunnolle suorastaan murskaava tilanne...

        nyt täysin eri asiasta.


      • Tilastoa
        Hohhoijjaa kirjoitti:

        Kaiken kokemani myötä olen oppinut sen, että mitään lääkärin "sanelemaa" ei tatvitse uskoa, eikä suin päin harkitsematta suostua. Lääkärille voi sanoa vallan mainiosti myös "Ei kiitos" ja kysyä vaihtoehtoista ratkaisua. Ellei lääkäri vaihtoehtoa anna, sellaisen voi kysyä toiselta, tai etsiä itse.

        Suurin osa suomalaisista elää jossain ihmeellisessä herranpelossa ja sitten vedetään jos minkälaista nappia naamaan ja juostaan jos minkälaisissa järjettömissä toimenpiteissä, "kun lääkäri määräs..." Ei ei ei, lääkäri EI MÄÄRÄÄ yhtään mitään mitä et itse halua. Tässä on suomalaisilla oppimista. Tässä on myös syy siihen, miksi iso osa lääkäreistä ei voi sietää tuota "kiitos ei" -vaihtoehtoa. Nämä luonnehäiriöiset lääkärit ovat nostaneet itsensä Jumalastaseuraavan asemaan ja jos joku maallikko uskaltaa sanoa "EI", niin se on luonnehäiriöisen itsetunnolle suorastaan murskaava tilanne...

        Mainitsemasi pätee psykiatreihin ja arvauskeskuksiin, mutta kirurgit kysyvät aina asiakkaalta suostumuksen.

        Tuossa keskustelussa on ylimielisimmän ammattikunnan äänestys:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11919365
        Vain pieni osa oli kirurgeja tähänastisen tilaston mukaan. Lääketieteellisen narsistisimpia ovat psykiatrit vastausten perusteella.


      • Olen kieltäytynyt
        Tilastoa kirjoitti:

        Mainitsemasi pätee psykiatreihin ja arvauskeskuksiin, mutta kirurgit kysyvät aina asiakkaalta suostumuksen.

        Tuossa keskustelussa on ylimielisimmän ammattikunnan äänestys:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11919365
        Vain pieni osa oli kirurgeja tähänastisen tilaston mukaan. Lääketieteellisen narsistisimpia ovat psykiatrit vastausten perusteella.

        Yritätkö siis sanoa, että Lääkärin Sanaa on kuunneltava kyseenalaistamatta, kuten Jumalan Sanaa? Suuri osa suomalaisista elää tällaisessa käsityksessä ja sitten voivottelee ja kauhistelee niitä lääkärin määräyksiä turuilla ja toreilla. Mun mielestä jo peruskoulussa pitäisi opettaa yhteiskuntaopissa, ettei lääkäri ole mikään "kakkosjumala", ja että lääkärin ehdottamien toimenpiteiden, lääkkeiden jne suhteen voi esittää kritiikkiä ja niistä voi myös kieltäytyä, jos katsoo oman etunsa kannalta aiheelliseksi.


      • Julma tohtori
        Olen kieltäytynyt kirjoitti:

        Yritätkö siis sanoa, että Lääkärin Sanaa on kuunneltava kyseenalaistamatta, kuten Jumalan Sanaa? Suuri osa suomalaisista elää tällaisessa käsityksessä ja sitten voivottelee ja kauhistelee niitä lääkärin määräyksiä turuilla ja toreilla. Mun mielestä jo peruskoulussa pitäisi opettaa yhteiskuntaopissa, ettei lääkäri ole mikään "kakkosjumala", ja että lääkärin ehdottamien toimenpiteiden, lääkkeiden jne suhteen voi esittää kritiikkiä ja niistä voi myös kieltäytyä, jos katsoo oman etunsa kannalta aiheelliseksi.

        Hei
        Olen myös kyseenalaistanut lääkärin sanomisia. Ei tykänny.
        Leimattiin hulluksi. En mielestäni ole, en myös tuttavienkaan mielestä.

        Tein kantelun lääkärin käytöksestä.
        Kyseinen käytös ei kuulu lääkärin työnkuvaan ja on törkeää sairaan ihmisen kohtelua.


      • Se siitä
        Olen kieltäytynyt kirjoitti:

        Yritätkö siis sanoa, että Lääkärin Sanaa on kuunneltava kyseenalaistamatta, kuten Jumalan Sanaa? Suuri osa suomalaisista elää tällaisessa käsityksessä ja sitten voivottelee ja kauhistelee niitä lääkärin määräyksiä turuilla ja toreilla. Mun mielestä jo peruskoulussa pitäisi opettaa yhteiskuntaopissa, ettei lääkäri ole mikään "kakkosjumala", ja että lääkärin ehdottamien toimenpiteiden, lääkkeiden jne suhteen voi esittää kritiikkiä ja niistä voi myös kieltäytyä, jos katsoo oman etunsa kannalta aiheelliseksi.

        Minä kyllä kyseenalaistan jumalan sanan.


    • Gthyju

      Vai olisitko sinä muuttunut vuosien varrella? Ihmettelen, etten itse näe mitään muutoksia. Aina olen saanut hyvän ja huolehtivan hoidon. Muutama päivä sitten olin leikkauksessa ja kirurgi kävi vielä kotiutusosastolla toivottamassa hyviä toipumisia ja tulevasta jatkosta. Itse kanssa spinaalissa ja kyllä kirurgi puhui vain, kuinka leikkaus etenee ja mitä löytyy sekä tekee. Anestesia lääkäri ja hoitaja kyseli väliin vointia ynm. Leikkaukseen liittyvää.

      Epäilyttävästi puhutpaskaa!!

    • Kokemani

      Kokemani kirurgit ovat olleet erittäin vuorovaikutustaitoisia sekä sosiaalisissa tilanteissa liian vaatimattomia kädentaidoistaan, kun olen kehunut.

      Ennen leikkaustani he sanoivat: "Voit aloittaa nukkumisen", joten ei ollut mitä kuunnella.

    • Anonyymi

      Etiikka ei ole, vie reitin saanto Oulu suu ja kitslaki leikatut ei muille reittiä tuk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe