Hei!
Suunnitteilla olisi ensimmäisen moottoripyörän hankkiminen, mutta täytyy vielä saada muutamaan asiaan selvyys:
1. Kortti täytyy hankkia, kuinka tämä nykyään menee? Ikää löytyy 24 ja tällä hetkellä löytyy ainoastaan B-kortti.
2. Asun kaupungissa ja mitään autotallia ei tietysti löydy, uskaltaako moottoripyörää säilyttää ihan parkkipaikalla vai kuinka paljon moottoripyöriin kohdistuu ilkivaltaa? Talvisäilytykseen löytyy jo ratkaisu.
3. Minkälainen prätkä kannattaa ostaa alkuun? Kannattaako 30k ajettua 90-luvun japsiprätkää ostaa?
Ensimmäistä moottoripyörää hankkimassa
7
1654
Vastaukset
- Mika....
1. ei muuta kuin autokouluun ajamaan se A-kortti niin homma pitäisi olla aika pitkälle siinä. Sun pitäisi päästä heti täystehoisen puikkoihin.
2. kai se vähän riippuu mistä roikkuu. Itse säilytän prätkääni ihan vaan parkkiksella eikä ole mitään koskaan sattunut (koputtaa puuta). Riskihän on tietenkin aina olemassa. Osakasko on aika halpa korvaa ilkivallan ja varkauden, mutta vanhan pyörän kyseessä ollessa korvaussummat voivat olla pettymys, mutta saapahan edes jotakin. Vanha sanonta sanoo "huoleton hevoseton poika" eli omaisuudesta on aina murhetta ja vauraus on aina taakka jonka kanssa on vain elettävä. Ilman riskin ottoa jää hupi saamatta. Elämästä nauttiminen vaatii rohkeutta. Eiköhän ne enimmäkseen saa rauhassa parkkiksilla olla.
3. vanhoissa prätkissä ei kannata liiaksi katsella kilometreja (jotka useinmiten ei pidä paikkaansa ainakaan kokonaan). Ennemminkin katsot pyörän kuntoa. Ja tuohan riippuu vähän prätkätyypistäkin. Kierroskoneiset kyykyt ja katutappelijat on kolmessakymmenessätuhannessa paljon enemmän ajettuja kuin vaikkapa matalakierroksiset customit, jotka noin vähän ajettuna on nippanappa ajettu sisään. Endurot on sitten jotain siltä väliltä, mutta niilläkin päästelee helposti parisataatuhatta tai ainakin puolitoistasataatuhatta. Tämän näkee myös hintalapusta vanha kyykky on aina aika halpa pyörä ihan syystä, mutta tekijähenkilölle käypäsiä laitteita.- Heki s
Tuota ilkivallan vaaraa vähentää, kun pyörän pitää suojapeitteen alla.
Peitteen vaan pitää olla hengittävä ja tuulisella säällä se kannattaa jättää pois hankaumavaaran takia. Aurinko ei peitteen alle pääse myöskään haalistamaan maalipintaa.
Ekaksi pyöräksi kannattaa ottaa joku kevyt nakupyörä. Niiden kaataminen tulee halvemmaksi kuin muovikatetun. - Merkistä riippumaton
Heki s kirjoitti:
Tuota ilkivallan vaaraa vähentää, kun pyörän pitää suojapeitteen alla.
Peitteen vaan pitää olla hengittävä ja tuulisella säällä se kannattaa jättää pois hankaumavaaran takia. Aurinko ei peitteen alle pääse myöskään haalistamaan maalipintaa.
Ekaksi pyöräksi kannattaa ottaa joku kevyt nakupyörä. Niiden kaataminen tulee halvemmaksi kuin muovikatetun.Samalla voi hankkia moottoripyörälle kaatumaraudat tai kaatumatapit(halvempi vaihtoehto) jotka vähentävät hyvin moottoripyörälle tulevien vaurioiden määrää.
- Merkistä riippumaton
3. Minkälainen prätkä kannattaa ostaa alkuun? Kannattaako 30k ajettua 90-luvun japsiprätkää ostaa?
kuulostaa oudolta että olisi noinkin vähän ajettu, ehkä matkamittaria rukattu taaksepäin tai sitten on vain mittari pyörähtänyt kerran ympäri koska kaikissa vanhoissa moottoripyörien mittareissa ei ole lukemia 100000km asti. Eli todellisuudessa lukema voi olla 130000km tai 230000km tai 330000km.
Kannattaa tutkia tarkemmin moottoripyörän kuntoa ja yrittää ottaa selvää että onko moottoripyörää huollettu ajallaan. Myös omistajien määrää voisi olla viisasta yrittää selvittää.
90 luvun japsit ovat ihan ok pyöriä. Ei kannatta aloittelijan ostaa heti uutta isoa moottoripyörää koska yleensä aloittelija vahingossa taidottomuuttaan kaataa/kaatuu moottoripyörällä vähintään kerran ensimmäisen 3 vuoden aikana, toki poikkeuksiakin on. Tällöin vanhempi ja pienempi tehoisemman moottoripyörän korjaaminenkin tulee halvemmaksi kuin uuden ison moottoripyörän korjaaminen. Jos taas menee moottoripyörä lunastukseen kaatumisen takia niin pienempään moottoripyörään menneet rahat kirpaisevat lompakon omistajaa vähemmän kuin isompaan moottoripyörään menneet rahat. Pienempi tehoisella moottoripyörällä on helpompi opetella moottoripyöräilyn alkeet ja ajotaidot myös siksikin että pienempi moottoripyörä antaa helpommin anteeksi aloittelijan virheet kuin suuritehoisempi moottoripyörä. Suuritehoisempi ei niin helpolla anna anteeksi virheitä esim. holtittomasta kaasukahvan kääntämisestä mistä suuritehoisemmalla moottoripyörällä seuraa helposti sutiva tai keuliva liikkelle lähtö. Pienempi tehoinen moottoripyörä ei vahingossa sudi tai keuli niin helposti.
Varkauksia ja ilkivaltaakin voi tapahtua, mutta niiden riski pienenee kun asennat moottoripyörääsi varashälyttimen(esim. scorpio) tai hälyttimellä varustetun levyjarrulukon(esim. xena tai abus detecto). Ammattivarasta taas ei niin helpolla pysäytetä vaan moottoripyörä kuljetetaan toisella ajoneuvolla pois. Tyhmintä minkä voit tehdä on se että luotat pelkkään ohjaustangon lukkoon koska se on rikottavissa naurettavan helposti ja ilman erikoistyökaluja. Kannattaa mahdollisuuksien ja rahatilanteen salliessa käyttää myös erikseen hankittavia lukkojakin ohjaustangon lukon lisäksi. - Motskarisetä
Ikä riittää, että saat A-kortin suoraan. Siis kortin, jolla saa ajaa mitä tahansa moottoripyörää.
Ei ainakaan kadun varressa kannata säilyttää. Sisäpihalla ehkä, kun hankit varashälyttimen.
Kyllä 90-luvun japsin voi hankkia. Itselläni on Suzuki GSX-F 750. On tosin mallia -02, mutta sitä mallia on rakennettu v:sta 98, ja aikaisemmassakin vastaavassa on ollut sama moottori, joka tunnetaan erittäin kestävänä. Minun pyörälläni on ajettu n.50tkm. Kaverillani on 98 mallinen Yamaha Diversion 600. Siinä tuli viime kesänä 100 tkm täyteen, eikä konetta vielä ole aukaistu, ja todennäköisesti ei vielä tulevana kesänäkään tarvitse aukaista. Yhdellä tutullani oli myös 100tkm ajettu Honda CBR. Harmiton peli sekin, kaveri kehui. Kawasakitkin kestävät. Minulla oli yhden kesän 96 mallin kuussatanen ZL. Sillä oli ajettu 70tkm. Joku sanoi minulle, että Kawarin viat ovat kalliita korjata. Enpä tiedä, kun minun pyörässäni ei ollut mitään vikaa.
Joo, mutta kaikkein kestävin pyörä on BMW K100. Tuoreimmat niistä ovat 90-luvulta. Oma RS:ni oli niinkin vanha kuin 84-mallinen. Ajoin sillä 30 tuhatta, ja kun se minulta lähti v.08, niin mittarissa oli 130 tuhatta. Kaverini K100RS:llä oli ajettu liki 200 tuhatta. Jos löydät sellaisen, vaikka 100tkm ajetun hyvin pidetyn, niin osta pois. Kun sen muistaa huoltaa, niin kone kestää ongelmitta 300 tuhatta! Kaunis se ei ole, eikä kromi kiillä, mutta se on erittäin turvallinen ja luotettava matkakumppani. Siis jos todella haluat ajaa, etkä vain elvistellä... - papparainen 54v
yamaha xj600 sitä on valmistettu 80-luvulta nykypäiviin ei tyyppivikoja ja toimiva rakenne.
Tuommoisella poitsu aloitti ajamisen vailla mitään ajokokemusta, ei edes mopo. Nyt se on myyty toiselle aloittelijalle jota opastetaan mp:n saloihin.
Hyvä ajaa, halvat varaosat, nelikko-kone, kulkee 4l/100km huoleton peruspyörä joka on kestänyt aikaa, eikä vieläkään näytä vanhalta.- Motskarisetä
Juuri noin, kuin papparainen kertoo. V:sta 92 malli on ollut nimeltään Xj600 Diversion. Sitä ennen pelkkä Xj. V.95 pyörään tehtiin päivitys, jossa lähinnä katteita muotoiltiin uudestaan tekniikan säilyessä lähes samana. Tuosta "Divikasta" on olemassa myös isompi versio Xj 900. Yksi kaverini osti sellaisen viime kesänä. Katsotaan nyt miten se hänellä alkaa pelaamaan. Muuta en siitä osaa sanoa. Enkä yleensäkään minkään pyörän uudemmista versioista, koska omat pyöräni ovat aina olleet vanhempaa mallia, vähintään 10 vuotiaita.
Suzukin GSX-F malli on aikalailla vastaavanlainen, kuin Diversion. Ovat molemmat semmoisia sporttisia matkapyöriä, joihin saa laukut. Tuota Suskaakin on rakennettu jo 80-luvulta, ja päivitys siihen tehtiin v.1998. Tuosta päivitysmallista alkaen pyörässä on mm. voinut käyttää 95 oktaanista E10 bensaa.
Noita kahta pyörämerkkiä/mallia pidän erittäin suositeltavina, jos hakee vanhempaa japanilaista pyörää. Tietysti kun käytettyä on ostamassa, niin aikaisempien omistajien huolellisuus on tärkeää. Hyvänkin kamppeen saa pilatuksi nopeasti, kun jättää huollot tekemättä. Hyvin pidetyn yksilön kun löytää, niin matkamittarin kilometrilukemalla ei niin suurta merkitystä ole. Molempien noiden mainittujen pyörien kone kyllä kestää hyvin huollettuna yli 100 tuhatta kilometriä.
Moottoripyöräily useimmalle meistä on harrastus johon saa uppoamaan hirveästi rahaa, jos haluaa ja on varaa upottaa. Useimmalla meistä kuitenkin se varallisuuden määrä siellä lompakossa on melkoisen rajallinen, ja täytyy alkaa miettimään keinoja miten saada harrastuksensa kuluja kohtuullistettua. Yksi keino on tyytyminen halvempaan käytettyyn kalustoon. Jos haluaa vain ajaa, eikä elvistellä, niin kyllä sillä käytetyllä pyörällä ja vaikkapa Hanxin halvimmalla ajopuvullakin pärjää. Vanhaa Suzukiakin ajamalla voi saada aikaiseksi aivan saman vapauden tunteen ja kuulee saman ajoviiman suhinan korvissa, kuin jos ajaisi vaikkapa viimeisintä mallia olevalla Harley Davidsonilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2382491Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691786Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881620- 561569
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin152148490-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1471275Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2561215- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56939Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62847