Valmistuminen ahdistaa

mariaaaa

Jep, eli valmistun ensi viikolla ammattikorkeasta ja pelottaa ja ahdistaa ihan helvetisti. Jotenkin sitä aina ajatteli, että valmistuminen olisi mahtava ja onnentäyteinen hetki - sen sijaan olen itkenyt asiaa monet kerrat ja oikeasti harkinnut ilmoittavani koululle, etten haluakaan vielä valmistua.

Pelottaa, etten löydä työpaikkaa. Tällä hetkellä olen sentään osa-aikatöissä, mutta elän kuitenkin puoliksi yhteiskunnan (Kela ja sossu) tuilla, ja sekin antaa jo aika luuseriolon. En edes tarkalleen tiedä, mitä tahtoisin työkseni tehdä ja tuntuu, ettei koulusta ole jäänyt käteen oikein mitään. Olen koittanut hakea kokoaikatöitä jo varmaan kymmenistä paikoista, mutta mihinkään en ole päässyt edes haastatteluun asti. Toisaalta työelämä pelottaa myös, opiskelu oli jotenkin niin rentoa ja vapaata - ja opiskellessa oli ainakin jokin paikka yhteiskunnassa.

Ylipäätään ajatukseni ovat vain yksi suuri sekamelska ja olen aivan järjettömän ahdistunut. Onko teillä muilla valmistuneilla tai pian valmistuvilla samanlaisia tuntemuksia vai olenko ainoa, jonka mielestä valmistuminen ei ole iloinen asia?

6

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhanniitä

      Kyllä aina on niitä, jotka valmistuttuaan sekoavat, kun pitäisi vihdoin ruveta aikuiseksi. Et siis ole ainoa.

    • nips naps

      Kyllä se kohdusta ulos tuleminen pelottaa ja jännittää. Mutta pakko mikä pakko, ei sinne ole kukaan jäänyt. Siitä se elämä alkaa, varsinkin kun napanuora leikataan.

    • Vaihtoehtoja on

      Monet ovat vastaavassa tilanteessa tehneet oman ratkaisunsa ja ryhtyneet loppuelämäkseen sossupummeiksi. Kaikilla tuo loppuelämäkään ei ole ollut turhan pitkä.

    • Ahdistus jdhdhdj

      Painin täsmälleen saman asian keskellä. Lisäksi on vielä lapsi sekä asuntolaina
      Ja nytkin valvon ku ahistaa ihan vitusti kun tuli lähdettyä ihan väärälle alalle... Etsinyt jopa jotain keinoja kivuttomaan lähtöön enkelikuoroon mut siihen ei oo munaa ja en voisi tehdä niin perheelleni. Mut ei se vie pahaa oloa pois. Varsinkin kun mun hartioille on ladattu vielä hirveet paineet perheen elättämisestä... Vittu sentään.. Kaikkeen sitä itsensä sotkee...

    • Tulevaisuus Auki

      Asioilla on tapana järjestyä! Omat suunnitelmat valmistumisen jälkeiseen elämään on kerätä rahaa sen verran että pääsee pitkälle reissulle ja sen jälkeen toivottavasti muutto ulkomaille töihin. Mitään konkreettista en noiden takia ole tehnyt eikä mitään hajua siitä mikä tulevaisuuden toiveammatti on mutta kunhan on unelma.

      Tulevaisuuden ahdistusta ja itsesäällissä kylpemisen hetkiä tulee aina, mutta parhaat asiat löytyvät useimmiten epämukavuusaluelta.

      Leuka ylös:)

    • mie vaa

      Samoja ongelmia oli kyllä minulla ainakin. Tutkinto, jonka opiskelin, ei oikeasti kiinnostanut, eikä töitäkään löytynyt hakemisesta huolimatta, vaikka hain vähän sitä sun tätä. Ahdistus tilanteesta oli tosi kova ja hain vain mielessäni jatkuvasti jotain ratkaisua. Reilun vuoden verran lopulta olin työttömänä ja sinä aikana sitten mietin pääni puhki, että mitä tässä tekee, kun pelkkien tukien varassa eläminen pysyvästi ei paljoa kiinnostanut. Vapaa-aikaa oli työttömänä reilusti, joten käyttelin googlea ahkerasti ja mietin kaikki mahdolliset ammattivaihtoehdot. Kun tarpeeksi etsi löytyi semmoisiakin ammatteja, mitä en ollut edes ajatellut olevan olemassa ja syntyi kipinä, että tuo voisi olla kivaa. Hain sitten uuteen kouluun uudella innolla ja valmistuin viime vuonna paljon positiivisimmin ajatuksin. Töitä löytyi myös lopulta. Näin jälkikäteen ajatellen luulen, että tuo valmistuminen oli jonkinlainen kriisi, joka herätti sitten miettimään omaa elämää isommalta kantilta. Yritä itsekin nyt ajatella niin, että tämä on mahdollisuus hakea elämälle suuntaa, jos se vielä on epäselvänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe