paljon tienaa fyysikko?

fyysikoksi?

Meinasin aloittaa fysiikan opittot. Kuulemma pitäis olla töitä.

Mitähän ne tienaa ja onkohan töitä oikeasti?

10

20141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atomintutkija

      En tiedä paljonko fyysikot tienaa kun poikani vastaa opiskelee alaa..mutta on se ainakin kesät saanut olla Sveitsissä tutkimassa..jotain ihme hiukkasjuttuja ja opiskelujen lisäksi saanut koko ajan hyvin töitä,joista maksetaan paljon paremmin kuin minulle,jolla sentään on ikälisiäkin palkan päälle yli kahdelta kymmeneltä vuodelta.Uskoisin että ala on paljon paremmin palkattu kuin moni muu,mutta tärkeäähän on että olet kiinnostunut alasta.

      • mie

        Ainakin tilastokeskuksen mukaan (statfin.stat.fi)fysikaalisten tieteiden FK/FM tienasi vuonna 2002 valtiolla keskimäärin 2650 EUR/kk, kunnalla 3159 EUR/kk ja yksityisellä 3684 EUR/kk.

        On varmasti paremmin palkattu ala kuin moni muu, mutta minusta vertailukohteeksi pitäisi ottaa vastaavia taitoja edellyttävät korkeakoulutkinnot. Minulla tulee mieleen lähinnä lääkärit ja diplomi-insinöörit, jotka kummatkin kyllä tienaavat keskimäärin enemmän kuin fyysikot.

        Jos olet oikeasti kiinnostunut fysiikasta ja mahdollisesti harkitset tutkijan uraa, niin valinta on hyvä. Jos ensisijaisena tavoitteenasi on hyväpalkkainen ura, niin tuo ei ehkä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Fysiikan opiskelu yliopistossa ei ole helppoa.

        Kannattaa kysyä infoa myös yliopistojen opintoneuvonnasta


      • fyysikoksi
        mie kirjoitti:

        Ainakin tilastokeskuksen mukaan (statfin.stat.fi)fysikaalisten tieteiden FK/FM tienasi vuonna 2002 valtiolla keskimäärin 2650 EUR/kk, kunnalla 3159 EUR/kk ja yksityisellä 3684 EUR/kk.

        On varmasti paremmin palkattu ala kuin moni muu, mutta minusta vertailukohteeksi pitäisi ottaa vastaavia taitoja edellyttävät korkeakoulutkinnot. Minulla tulee mieleen lähinnä lääkärit ja diplomi-insinöörit, jotka kummatkin kyllä tienaavat keskimäärin enemmän kuin fyysikot.

        Jos olet oikeasti kiinnostunut fysiikasta ja mahdollisesti harkitset tutkijan uraa, niin valinta on hyvä. Jos ensisijaisena tavoitteenasi on hyväpalkkainen ura, niin tuo ei ehkä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Fysiikan opiskelu yliopistossa ei ole helppoa.

        Kannattaa kysyä infoa myös yliopistojen opintoneuvonnasta

        Kiitos viestista.

        En ole niin kovasti rahanperassa. Haaveena olisi etta saisin toita joista pitaisin, ja joista maksettaisiin kohtuu korvaus. Esim. jo tuo valtion 2600 kuulostaa hyvalta. Toisaalta mulla on haaveena joskus muuttaa ulkomaille. En tieda miten fyysikoille sitten muualla on duunia, mutta ainakin palkat on korkeasti koulutetuille yleensa korkeammat ulkomailla.

        Millaista olisi sitten hyva tyo? Ainakin tuo soveltavan fysiikan alue kuulostaa kiinnostavalta. Siina paasisi harvaamaan vekottimien kanssa, eika tyo olisi pelkkaa teoriaa.

        katsotaan miten käy....


      • xxx
        fyysikoksi kirjoitti:

        Kiitos viestista.

        En ole niin kovasti rahanperassa. Haaveena olisi etta saisin toita joista pitaisin, ja joista maksettaisiin kohtuu korvaus. Esim. jo tuo valtion 2600 kuulostaa hyvalta. Toisaalta mulla on haaveena joskus muuttaa ulkomaille. En tieda miten fyysikoille sitten muualla on duunia, mutta ainakin palkat on korkeasti koulutetuille yleensa korkeammat ulkomailla.

        Millaista olisi sitten hyva tyo? Ainakin tuo soveltavan fysiikan alue kuulostaa kiinnostavalta. Siina paasisi harvaamaan vekottimien kanssa, eika tyo olisi pelkkaa teoriaa.

        katsotaan miten käy....

        Jos haluaa tutkijaksi, on suoritettava tohtorin tutkinto, ja tällöin, vaikka olet jo maisteri niin palkka on n. 1500 euroa kuukaudessa koulutuksen aikana. Eli kannattaa joko suoriutua nopeasti tai mennä FM:nä yritykseen töihin.
        Kannattaa muistaa että tilastokeskuksen palkat ovat keskipalkkoja, ja jos olet nainen niin kannattaa katsoa paljonko naiset saavat suhteessa miehiin.
        Kun olen nyt itse ollut tutkijana pari vuotta, olen hämmästynyt ja järkyttynyt sen sovinismin määrästä, jota naiset joutuvat kohtaamaan miesvaltaisilla aloilla; käytännössä tarkoittaa esim. sitä että jos tarjolla on vakituinen virka niin se annetaan mieluummin miehelle, koska ajatellaan että nainen jää kohta äitiyslomalle.


      • fyysikoksi?
        xxx kirjoitti:

        Jos haluaa tutkijaksi, on suoritettava tohtorin tutkinto, ja tällöin, vaikka olet jo maisteri niin palkka on n. 1500 euroa kuukaudessa koulutuksen aikana. Eli kannattaa joko suoriutua nopeasti tai mennä FM:nä yritykseen töihin.
        Kannattaa muistaa että tilastokeskuksen palkat ovat keskipalkkoja, ja jos olet nainen niin kannattaa katsoa paljonko naiset saavat suhteessa miehiin.
        Kun olen nyt itse ollut tutkijana pari vuotta, olen hämmästynyt ja järkyttynyt sen sovinismin määrästä, jota naiset joutuvat kohtaamaan miesvaltaisilla aloilla; käytännössä tarkoittaa esim. sitä että jos tarjolla on vakituinen virka niin se annetaan mieluummin miehelle, koska ajatellaan että nainen jää kohta äitiyslomalle.

        Minulla olisi kyllä haaveena että pääsisin yritykseen töihin. Tarkoituksena olisi opiskelut hoitaa niin että erikoistuisin johonkin soveltavaan, enkä siis pelkään teoreettiseen fyssaan.

        Osaisitko yhtään sanoa, onko sellaiseen hyväkin mahdollisuudet. Vaikken nyt asukkaan pk-seudulla, ei sinne muuttaminen ongelma ole.

        Ja itseasiassa haaveena olisi että pääsisin työskentelemään jonnekkin eurooppaan. Olen reissannut jonkin verran ja veri vetäisi elämään muualle tulevaisuudessa. Lieneekö sillä sitten tilanne millainen?

        Toisaaltahan vasta oli jossain lehdessäettä EU aikoo panostaa perustutkimukseenkin huomattavasti enemmän muutaman vuoden päästä. Joskohan noista euroista muutama mullekkin tipahtaisi, vai vieläkö pitäisi harkita jotain toista alaa...vaikka fyssasta pidänkin niin hiukan pelottaa että saankohan tulevaisuudesta alalta töitä, kohtuu korvauksella vielä.


      • mie
        fyysikoksi? kirjoitti:

        Minulla olisi kyllä haaveena että pääsisin yritykseen töihin. Tarkoituksena olisi opiskelut hoitaa niin että erikoistuisin johonkin soveltavaan, enkä siis pelkään teoreettiseen fyssaan.

        Osaisitko yhtään sanoa, onko sellaiseen hyväkin mahdollisuudet. Vaikken nyt asukkaan pk-seudulla, ei sinne muuttaminen ongelma ole.

        Ja itseasiassa haaveena olisi että pääsisin työskentelemään jonnekkin eurooppaan. Olen reissannut jonkin verran ja veri vetäisi elämään muualle tulevaisuudessa. Lieneekö sillä sitten tilanne millainen?

        Toisaaltahan vasta oli jossain lehdessäettä EU aikoo panostaa perustutkimukseenkin huomattavasti enemmän muutaman vuoden päästä. Joskohan noista euroista muutama mullekkin tipahtaisi, vai vieläkö pitäisi harkita jotain toista alaa...vaikka fyssasta pidänkin niin hiukan pelottaa että saankohan tulevaisuudesta alalta töitä, kohtuu korvauksella vielä.

        Minusta kuulostaa siltä, että sinulle sopisi paremmin teknillinen korkeakoulu. Onko jokin syy, miksei se ole vaihtoehto?


    • fyysikko

      Nuo tilastokeskuksen palkat eivät päde yliopistomaailmassa. Itse FL töissä tutkijana yliopistolla, ikälisiä 3 (n. 9 vuotta valtion hommia takana). Palkka ikälisät yht n.2160 euroa/kk. Väitöksen jälkeen palkka pompsahtaa yhden palkkaluokan. FM puolestaan saa yhtä palkkaluokkaa vähemmän. Erikoistutkijat saattavat saada A21-A22 palkkaa. Taulukot löydät netistä.

      Työ ns. pätkätyötä. 35 työsopimuspätkä parhaillaan menossa.

      • fyysikko

        Ainakaan täällä Itä-Suomessa ei liiemmin fyysikoille töitä ole julkisesti haettavana, ellei satu suhteilla jonnekin pääsemään. Piiri pieni pyörii näissäkin kuvioissa. Onneksi itselläni jonkinlaisa suhteita vuosien varrella asioista päättäviin on syntynyt. Matemaattisten aineitten opettajille kyllä paremmin töitä löytyy.


      • Riippuu...
        fyysikko kirjoitti:

        Ainakaan täällä Itä-Suomessa ei liiemmin fyysikoille töitä ole julkisesti haettavana, ellei satu suhteilla jonnekin pääsemään. Piiri pieni pyörii näissäkin kuvioissa. Onneksi itselläni jonkinlaisa suhteita vuosien varrella asioista päättäviin on syntynyt. Matemaattisten aineitten opettajille kyllä paremmin töitä löytyy.

        Jos puhutaan nyt aluksi Itä-Suomen tilanteesta, niin ei se sen pahempi ole kuin muuallakaan Helsingin ulkopuolella. Itse huomasin hakiessani töitä sen minkä olin kuullutkin eli 80 % työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja. En löytänyt montaakaan varsinaisesti fyysikolle suunnattua työtä koko Suomesta, mutta kyllä niitä silti on. Avoimia hakemuksia vaan joka puolelle, niin kyllä se siitä.

        Oma palkka tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa 3 tonnin tietämillä.

        On totta, että yliopistoissa on paljon huonommat palkat kuin yrityksissä ja jatko-opiskelijan palkka on nykyään 1700 €, assistentin päälle 2 tonnia (ei paljoa), yliassistentin ja erikoistutkijan ikälisien kanssa lähempänä kolmea...

        Soveltavaa fysiikkaa voi opiskella monessa paikassa Suomessa. Jos puhutaan teknillisestä korkeakoulusta ja DI-tutkinnosta, niin sanoisin, että yritykset jostakin syystä tykkäävät DI-termistä enemmän kuin FM:stä. Yliopistossa voi kyllä hankkia itselleen suunnilleen samat taidot soveltavan fysiikan puolella kuin DI:t teknillisessä (ja saada ehkä enemmän teoreettista tuntumaa), mutta sen mainostaminen yrityksille saattaa olla ongelmallista. Olen silti tyytyväinen, että valitsin linjaksi FM enkä DI (juuri teoreettisuuden vuoksi). Heitä vastaan minulla ei ole mitään.


    • Myös fyysikoksi

      olen itse sitä mieltä, että kyseisessä ammatissa on tärkeintä työtehtävät eikä palkka.
      Minusta sinun tulisi tarkkaa miettiä, että onko palkalla tai koulutuksen ''vaikeudella'' niin väliä.
      Minulle tärkeintä on sen työn kuva ja itse en haluaisi mihinkään muuhun ammattiin niin paljon kuin siihen.
      Muistan itsekkin, että jo neljä vuotiaana kiinostuin fysiikasta ja tähtitieteestä ja omien kokeiluiden takia poltin melkein grillikatoksen ja sulakkeen. Ihan totta!
      Palkka on jokatapauksessa hyvä.

      Ps. Joten tehkäämme kaikenteoria yhdessä:D:P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe