Norweigian cruise line vai Royal Caribbean? Eroja?

Köyhä Risteilylle

Haaveillaan 4pv risteilystä ja mietin että onko mitä eroja näissä yhtiöissä joko hyttien tai hintaan kuuluvan ruoan ja juoman puolesta? Mitä käytännössä tuo all inc sisältää molemmilla? Saako syödä millon vaan vai onko kattaus ajat? Miten ruoka juomat? Entä juomat muualla, kuuluuko mitään hintaan? Tipit, kuuluuko molemmilla? Onko interrior hyttien kooissa eroja? Mahtuuko niissä 2aik 2lasta elämään? Kumpi yhtiö parempi valinta?

10

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marik1

      Minulla on kokemusta vain RCCLn risteilystä, että vertailua en varsinaisesti voi tehdä.
      Rccln hintaan kuuluvat ruuat/ravintolat vaihtelevat laivoittain - joka laivalla on myös maksullisia ravintoloita. Pääsääntöisesti sanoisin, että Windjammer-buffetravintola on aina hintaan kuuluva, samoin pääruokasalin illalliskattaus (voit valita joko aikaisemman n klo 18 tai myöhäisemmän n klo 20.30 kattauksen tai sitten nk. MyTimeDining-konseptin, jossa varaat pöydän haluaamasi aikaan tai vain jäät jonoon odottamaan vapautuvaa pöytää), sekä ainakin yksi kahvila josta saa sämpylä/voileipä/pitsa-tyyppistä ruokaa lähes vuorokauden ympäri. Aamiainen kuuluu myös hintaan, ja sen voi halutessaan tilata myös huonepalvelusta huoneeseen.

      Ruokajuomista hintaan kuuluu vesi, mehu ja jäätee sekä kahvi/tee. Alkoholijuomat maksavat erikseen, mutta halutessasi voit ostaa myös drinkkipaketin - niitäkin on erihintaisia ja eritasoisia paketteja.

      Tipit pitää maksaa etukäteen vain jos valitset tuon MyTimeDining-ruokailukonseptin. Muutoin ne ovat "vapaaehtoisia mutta suotavia" ja niille on olemassa suositusmäärät per matkustaja per vuorokausi. Jos varaat matkan suomalaisen matkatoimiston kautta, he yleensä lisäävät tipit maksamaasi hintaan jo valmiiksi. Itse suosin suoraan RCCLn sivuilta varaamista, mutta lisään tipit silti etukäteen maksettaviksi, ihan vaan helppouden vuoksi.Tippaaminen on suomalaiselle aina vähän hankala homma. Huonepalvelijalle olemme silti joka kerta jättäneet jonkun kympin ekstraa.
      Maksullisia ravintoloita on sitten eri laivoilla erilaisia; Johnny Rockets hampurilaismesta on edullisin (5,95 usd/hlö) ja kalleimmat ovat jotain 30-40usd/hlö kattausmaksultaan. Vallan mainiosti saa kupunsa täyteen normiravintoloissakin - emme ole hamppamestaa lukuunottamatta vielä maksaneet ruokailuistamme ekstraa.

      Interior-hyttien koot vaihtelevat laivoittain eikä minulla ole kokemusta sisähytistä. Me olemme aina olleet parvekehytissä tai Junior Suitessa, koska parveke on meille se, mistä maksamme mielellämme ekstraa. Ja meitä on vain 3 perheessä, niin että olemme mahtuneet vallan mainiosti.

      tästä blogistani löydät juttua meidän reissuista, joita on yhteensä 3 RCCLn eri laivoilla.
      http://sitajaksaaparemminkunonjotain.blogspot.fi

    • Tuuli 44

      Hienot blogikirjoitukset sinulla, marik - kävin lukemassa kaikki mitä olet risteilyistä kirjoittanut ja niissä oli paljon hyödyllistä tietoa ja kivoja kuvia.

    • marik1

      Kiitos ! Meillä on ollut hauskaa kaikilla reissuilla ja se toivottavasti välittyy myös teksteissä ja kuvissa.

    • Köyhä Risteilylle

      Mahtavat jutut kyllä! Maksetaanko tuolla tipit vielä erikseen vai kuuluuko ne hintaan? Tai onko epäkohteliasta olla tippaamatta? Pärjääkö tuolla kuuluvalla ai-ruoalla koko matkan jos minibudjetilla liikkeellä? Onko teillä ollut minkä ikäinen lapsi mukana, suositteletko matkaa 3 & 4 vuotiaiden lasten kanssa vai kannattaako jättää väliin?

    • marik1

      On epäkohteliasta olla tippaamatta, koska se kuuluu tapoihin. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että helpompi ihmisen on elää kun tietää, mitä palkka on, eikä tarttisi palvelurahoja odotella, mutta kun se on jenkkitapa, niin ns näillä mennään. Me ollaan siis joka kerta maksettu tipit etukäteen ja laivayhtiö tilittää ne sitten eteenpäin ja sen lisäksi vielä jätetty joku kymppi hyttipalvelijalle ja tarjoilijalle/baarimikolle jos ollaan monta iltaa istuttu samassa pöydässä tai baarissa ja tarjoilija/baarimikko on oppinut tietämään esim lempijuomat tai muuten osoittanut hyvää palvelua.

      Meidän neiti oli 15 v ekalla reissulla ja mukana olleen tuttavaperheen lapsi samanikäinen, joten he menivät keskenänsä teiniklubiin sen mitä menivät - eivät olleet ihan kamalan innostuneita tutustumaan jenkkiteineihin, mutta keskenään sitten menivät ympäri laivaa ja osallistuivat kaikennäköiseen touhuun. Valitettavasti en noin pienistä lapsista osaa sanoa muuta kuin että niitä oli - ja eri maista - mutta suoraan sanottuna en usko suomalaislapsilla olevan lastenklubilla kivaa kun kieli on kuitenkin englanti, elleivät sitten viihdy keskenään - mutta tietysti kommunikointiongelma tulee jo henkilökunnankin kanssa. Muutoin laivat on rakennettu lapsiperheitäkin ajatellen, erityisesti kaikki Dreamworks-piirroselokuvahahmot, koko lastenallasosasto ja leikkimaailma - nehän on juuri kivoja tuon ikäisille. Perheenä teilä on varmasti tosi kivaa, en yhtään epäile.

      Laivalta on käsittääkseni myös mahdollista vuokrata babysitteri illaksi jos haluaa laittaa lapset nukkumaan ja lähteä itse vaikka iltashowta katsomaan, niin sieltä saa työntekijän istumaan lasten kanssa hyttiin. Toki se jotain maksaakin.

      AI-ruoalla pärjää takuulla: jokaisella reissullamme olemme käyneet kerran Johnny Rocketsissa syömässä lähinnä sen kokemuksen takia, ei niinkään sen takia että olisimme erityisesti tarvinneet maksullista ruokaa. Pidämme illallisesta pääruokasalissa - se on aina jotenkin juhallista kun joku tuo annokset suoraan pöytään ilman että täytyy itse jonotella buffajonossa. Mutta Windjammer-buffetista löytyy sapuskaa laidasta laitaan ja Cafe Promenaden ja Sorrenton voileipä/sämpylä/pitsa-tarjonta vain lisää vaihtoehtoja. Lisäksi siis huonepalvelun ruoka kuuluu myös hintaan (vaikkakin suositeltavaa on tipata tarjoilija muutamalla taalalla - pakko se ei ole), ja pari kertaa olemmekin tilanneet salaatit, leivät ja hampat huoneeseen. Siellä ei tietenkään ole mitään ruokapöytää olemassa, vaan matalalla sohvapöydällä tai parvekkeella on tullut syötyä. Parveke-aamiainen on meille luxusta!

      Suomessa tunnutaan ajattelevan, että nää laivaristeilyt on armottoman kalliita. Mutta ei ne itse asiassa oikeastaan ole, kun ajattelee että ruoka ja vesi/mehu/kahvi/tee kuitenkin kuuluu jo hintaan. Tietty jos Karibialle lähtee, niin lennot maksaa saman mitä viikon risteily - mutta näitä risteilyjä tehdään myös Välimerellä kesäisin. Lennon Barcelonaan tai Roomaan saa tarjouksina alle 200 e.
      Alkoholijuomat laivalla maksaa toki (keskihinta vissiin jotain 9 usd), mutta kukaanhan ei pakota juomaan. Lisäksi kaadot on aika runsaita - ei niitä viinoja viinamitalla mitata ja jos drinkki on mielestäsi liian laimea, baarimikko kaataa auliisti lisää lasiin - tämä on nähty monta kertaa! Ilmaista kuohuviiniä tarjoillaan muuten kapteenin vastaanottoiltana (nk formal night) ja taidenäyttelyssä/ taidehuutokaupassa - jonne voi siis mennä vaan patsastelemaan kuohuviinilasi kädessä ilman että täytyy ostaa mitään.

      www.cruisecritic.com sivustolta löytyy englanninkielistä juttua kaikista eri laivayhtiöistä - sieläl on erikseen sivut jokaiselle yhtiölle. Kannattaa käydä lukemassa, eikä lukuoikeuteen tarvita rekisteröitymistä. Se on ilmainen sivusto joka tapauksessa.

    • Käyhä risteilylle

      Kiitos paljon! Meillä on Miamin matka joka tapauksessa kiikarissa ja nyt olen alkanut haaveilemaan tuosta risteilystä myös. ei tosiaan mikään hirveän kallis, varsinkin kun on jo muutenkin "siellä". Miten tipit voi maksaa etukäteen? Tai mistä tietää minkä verran tulee maksaa? Parveke olisi tosiaan huippujuttu ja melkeimpä koko risteilyn siistein juttu, mutta huomattavasti kalliimpi kuin sisähytti... Täytyy yrittää kiristää matkabudjettia jostain muusta kohtaa :)

      • marik1

        Niinku sanoin, niin en tiedä miten Norvegian tai Carnival yms toimii, mutta RCCLn sivustolla voi valita itse kohdan "prepay gratuities", jolloin se suositusmäärä (12 USD per matkustaja per päivä normihytissä, 14.25usd/hlö/pv sviitissä) lisätään matkan hintaan ja pystyt maksamaan sen etukäteen.
        Jos et maksa niitä etukäteen, ne lisätään automaattisesti seapass-tilillesi ja maksat ne sitten laivan luottokorttilaskun yhteydessä. Toki pystyt halutessasi käymään laivan asiakaspalvelupisteessä ja poistamaan tuon automaattisen maksun, mutta siinä vaiheessa olettaisin että sinulta kysytään, oletko tyytymätön saamaasi palveluun ja miksi halut ne poistaa. Tiedän että jotkut jenkit tekevät tätä ja maksavat sitten koko suositellun summan ja enemmänkin suoraan käteisellä, mutta mä en ainakaan jaksa temppuilla sen kanssa. Viikon reissulla tuo tekee n 68 e/nenä, lyhyemmällä reissulla tietenkin vähemmän koska se on päivämaksu. Tuo 12 usd/pv/hlö jaetaan hyttipalvelijan ja tarjoilijoiden kesken ja muodostaa osan työntekijän palkkaa. Ja ne jäbät kyllä painaa duunia kiitettävästi.

        My time dining -konseptissa automaattitipit on pakollisia siksi, että sä saatat joka ilta istua eri pöydässä joten ne palvelumaksut poolataan jotenkin koko porukan kesken, niin että jokainen saa osuutensa.

        Sisähytti on ihan cool juttu kahdestakin syystä: ensinnäkin kaikki tekeminen tapahtuu kuitenkin jossain päin laivaa, eli moni käy hytissä lähinnä nukkumassa ja vaihtamassa vaatteita. Toiseksi; mitä halvempi reissu, sen useampia niitä pystyy tekemään. Ei kannata takertua vain "once in a lifetime"-ajatukseen. Mä luulin ennen ekaa kertaa, että tää olis vaan kertajuttu, mutta nyt mä oon sitä mieltä että seuraavakin (eli neljäs) risteily tulee varmasti, ei ehkä ihan tänä vuonna, mutta ensi vuonna vähintään!


      • Köyhä risteilylle
        marik1 kirjoitti:

        Niinku sanoin, niin en tiedä miten Norvegian tai Carnival yms toimii, mutta RCCLn sivustolla voi valita itse kohdan "prepay gratuities", jolloin se suositusmäärä (12 USD per matkustaja per päivä normihytissä, 14.25usd/hlö/pv sviitissä) lisätään matkan hintaan ja pystyt maksamaan sen etukäteen.
        Jos et maksa niitä etukäteen, ne lisätään automaattisesti seapass-tilillesi ja maksat ne sitten laivan luottokorttilaskun yhteydessä. Toki pystyt halutessasi käymään laivan asiakaspalvelupisteessä ja poistamaan tuon automaattisen maksun, mutta siinä vaiheessa olettaisin että sinulta kysytään, oletko tyytymätön saamaasi palveluun ja miksi halut ne poistaa. Tiedän että jotkut jenkit tekevät tätä ja maksavat sitten koko suositellun summan ja enemmänkin suoraan käteisellä, mutta mä en ainakaan jaksa temppuilla sen kanssa. Viikon reissulla tuo tekee n 68 e/nenä, lyhyemmällä reissulla tietenkin vähemmän koska se on päivämaksu. Tuo 12 usd/pv/hlö jaetaan hyttipalvelijan ja tarjoilijoiden kesken ja muodostaa osan työntekijän palkkaa. Ja ne jäbät kyllä painaa duunia kiitettävästi.

        My time dining -konseptissa automaattitipit on pakollisia siksi, että sä saatat joka ilta istua eri pöydässä joten ne palvelumaksut poolataan jotenkin koko porukan kesken, niin että jokainen saa osuutensa.

        Sisähytti on ihan cool juttu kahdestakin syystä: ensinnäkin kaikki tekeminen tapahtuu kuitenkin jossain päin laivaa, eli moni käy hytissä lähinnä nukkumassa ja vaihtamassa vaatteita. Toiseksi; mitä halvempi reissu, sen useampia niitä pystyy tekemään. Ei kannata takertua vain "once in a lifetime"-ajatukseen. Mä luulin ennen ekaa kertaa, että tää olis vaan kertajuttu, mutta nyt mä oon sitä mieltä että seuraavakin (eli neljäs) risteily tulee varmasti, ei ehkä ihan tänä vuonna, mutta ensi vuonna vähintään!

        Aivan! Meille varmaan tuo etukäteismaksu olisi myös hyvä. Toisaalta tuo sisähytti on varmaan isompien lasten kanssa helpompi kun pikkuisten kanssa joutuu ehkä vähän enemmän viettämään aikaa hytissä. Plus parveke aamiainen kuulostaa niin hyvältä etten pääse ehkä siitä nyt yli :D
        Onko tuo viikko koskaan tuntunut liian pitkältä ajalta, jotenkin sitä itse kuvittelee pitkästyvänsä viikossa laivaan? Viikon matka olisi kyllä suhteessa edullisempi kuin tuo 4pv. Laivalla varmasti on lääkärit sairastapauksia ajatellen vai hoidetaankohan tollaiset maissa? Lähinnä lapsia ajattelen jos jotain tulee/sattuu?


    • allure

      kiitos marik1:lle aivan mahtavasta lomakerronnasta rccl:n lavoilla, sinne kun itsellä on matka kesäkuussa allurelle :) oletko käynyt allure of seas/oasis of seas:lla? olemme amerikassa muuten matkanneet mutta se mikä herätti kysymyksen, voiko vessan hanasta tulevaa vettä juoda? olemme aina juoneet hoteilleissa hanasta vedet sekä tilanneet ravintolassa tap water, niin miten laivoilla? paree ehkä ottaa pullotettua?

    • Marik1

      Oltiin juuri maaliskuussa Oasiksella, josta myös löytyy matkakertomus blogistani (kts ylempi viesti ketjussa). Viikossa ei todellakaan ehtinyt kyllästyä laivaan. Ekan reissun jälkeen oli palava halu ottaa homma uusiksi, mutta reilun vuoden verran piti kerätä rahaa että se onnistui.

      Vesi laivalla on juomakelpoista. Ei ongelmia sen suhteen. Ja laivalta löytyy myös lääkäri. Ekalla Freedomin reissulla tuli käväistyä tohtorin luona, kun ääni katosi. Kurkunpään tulehdus, oli diagnoosi. Sain lääkkeet myös sieltä. Lääkäri maksettiin seapass kortilla eli taustalla oli se oma luottokortti. Ja hain sitten matkavakuutuksesta korvauksen matkan jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe