Ei töitä alle kympin tee kukaan

jotain rajaa jo

Ärsyttää suunnattomasti muutamat perhetutut (ikää yli 30), jotka rutisee kun joutuu tekemään töitä 8,5 Eur tuntipalkalla. Haloo!! Eihän kukaan itseään arvostava tee töitä alle kympin, tai jos tekee, niin ihan saa itseään syyttää siitä että palkkataso pysyy niin alhaalla. Ei tän päivän asunnon ja ruan, vaatteiden hinnalla tehdä töitä noin halvalla. Tai sitten on koko palkkahaitari ihan mätä.

Eri asia nuoret ja vasta valmistuneet, joille on millisti työkokemusta, mutta kenenkään kokeneemman ei tule tehdä työtä alle kympin. Itse en lähde edes alle 14 Eur työhön, koska katson että arvostan itseni ja pitkän koulutuksen korkeammalle. Jos tätä palkkaa ei tule, syljen vaikka kattoon ja alan kokoaikaisesti veloittamaan tätä yhteiskunnan pas..rakennelmaa.

42

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+5

      kta pitänee olla jossain 17-19 e tasolla jotta edes palkaksi voi mainita.Alle 10e on niille jotka tulee ekaa kertaa työmarkkinoille.

      • 18.48

        Eipä noista juuri käteen jää kta 18.48e samä tienasiko kympin tai kaksi käteen jäävällä osudeella ei suurta eroa.


    • RRti

      TUSKIN Suomessa kenelläkään oikeissa töissä on alle 10 euron tuntipalkkaa. Ehkä jollain kesätyöntekijällä.

      • hullu kö tekee

        Mulla kaveri ollut siivoojana viimeset 10 vuotta ja tienaa 9 €. Oon aina sanonut että niin kauan noita pienipalkkaisia aloja on, kun joku suostuu niitä töitä tekeen. En o ikänään kuullut että siivojalla olis noin huono palkka.


      • lusikka suussako?

        Määrittele oikeat työt? Todella typerää väheksyä työtä joka pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä, kuten tehdastyö, maataloustyö jne. joita todella tehdään jopa alle kympin palkalla. Hyvä kun kaikki ns. pas..duunarit nyt heräisivät ja kieltäytysivät tekemästä töitä, tuottamasta elintarvikkeita. Voitais sit palkata noita maistereita ja egoaan nostelevia tekeen samoja hommia -kyllä siinä työn arvostus hiukan nousisi.


      • 16+5
        lusikka suussako? kirjoitti:

        Määrittele oikeat työt? Todella typerää väheksyä työtä joka pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä, kuten tehdastyö, maataloustyö jne. joita todella tehdään jopa alle kympin palkalla. Hyvä kun kaikki ns. pas..duunarit nyt heräisivät ja kieltäytysivät tekemästä töitä, tuottamasta elintarvikkeita. Voitais sit palkata noita maistereita ja egoaan nostelevia tekeen samoja hommia -kyllä siinä työn arvostus hiukan nousisi.

        tehtaassapa ei tarvi millään alle 10e töitä tehdä... mistä niin luulet jotta olisi noin huonot liksat.Yli 17e/h on lähes jokaisella ja siihen lisäksi tuotantopalkkiot jotka vaihtelee 1,2-2,75e välillä/kk.Itse en ole mitään erikoisia kouluja käynyt ja ihan kelpo liksan saan,ja olen siihen tyytyväinen, varsinkin kun on päivätyö.


      • 16+5
        16+5 kirjoitti:

        tehtaassapa ei tarvi millään alle 10e töitä tehdä... mistä niin luulet jotta olisi noin huonot liksat.Yli 17e/h on lähes jokaisella ja siihen lisäksi tuotantopalkkiot jotka vaihtelee 1,2-2,75e välillä/kk.Itse en ole mitään erikoisia kouluja käynyt ja ihan kelpo liksan saan,ja olen siihen tyytyväinen, varsinkin kun on päivätyö.

        ...niin se tuotantopalkkio on 1,2-2,75e/h ja vaihtelee kk. sillä välillä.


      • 13431314

        Oletko vieraantunut noin pahasti todellisuudesta? Alle 10€/h-palkkoja on Suomessa aivan helvetisti eikä työntekijän tarvitse olla edes kesätyöläinen.

        Esim. eräällä nimeltä mainitsemattomalla veljesten pyörittämällä ikkunatehtaalla pienin "palkka" on 7€/h ja ihan "oikeilla" työntekijöillä. Työntekijöiden vaihtuvuus onkin aika suurta


      • Hei-idiootti
        16+5 kirjoitti:

        tehtaassapa ei tarvi millään alle 10e töitä tehdä... mistä niin luulet jotta olisi noin huonot liksat.Yli 17e/h on lähes jokaisella ja siihen lisäksi tuotantopalkkiot jotka vaihtelee 1,2-2,75e välillä/kk.Itse en ole mitään erikoisia kouluja käynyt ja ihan kelpo liksan saan,ja olen siihen tyytyväinen, varsinkin kun on päivätyö.

        Sulla on todella uskottavaa ja laajaa tietoa, taidat olla todella älykäskin.


      • kyyppä
        Hei-idiootti kirjoitti:

        Sulla on todella uskottavaa ja laajaa tietoa, taidat olla todella älykäskin.

        Ai kuka....


      • oma napa kertoo??
        16+5 kirjoitti:

        tehtaassapa ei tarvi millään alle 10e töitä tehdä... mistä niin luulet jotta olisi noin huonot liksat.Yli 17e/h on lähes jokaisella ja siihen lisäksi tuotantopalkkiot jotka vaihtelee 1,2-2,75e välillä/kk.Itse en ole mitään erikoisia kouluja käynyt ja ihan kelpo liksan saan,ja olen siihen tyytyväinen, varsinkin kun on päivätyö.

        Ehkä SUN tehtaalla. On olemassa meijerin tehdastuotantoa ja taimitehtaita -tutustu joskus ja ylläty!


      • 16+5
        oma napa kertoo?? kirjoitti:

        Ehkä SUN tehtaalla. On olemassa meijerin tehdastuotantoa ja taimitehtaita -tutustu joskus ja ylläty!

        oma napa se on lähin napa...mitä mä kenenkään muun navoista...tää on metallitehdas.


    • olet pohjasakkaa

      " Itse en lähde edes alle 14 Eur työhön, koska katson että arvostan itseni ja pitkän koulutuksen korkeammalle."

      Kuka tahansa, joka arvostaa itseään, käy töissä riippumatta siitä, paljon saa palkkaa. Työnteko kuuluu itsekunnioituksen perusmääritelmiin; mikään ei ole vastenmielisempi tapaus kuin työkykyinen työtön ihminen, joka jättää työn tekemättä siksi, koska kuvittelee olevansa jotenkin muita arvokkaampi.

      • 18.48

        Vahvasti samaa mieltä. Monella nuorella sellainen käsitys että ois päästävä heti samoille palkoille kuin kokenutkin työntekijä.


      • jotain rajaa jo
        18.48 kirjoitti:

        Vahvasti samaa mieltä. Monella nuorella sellainen käsitys että ois päästävä heti samoille palkoille kuin kokenutkin työntekijä.

        No, itse en kai ole ihan nuori, jos käyn jo 4-kymppiä. En todellakaan lähde mihin vaan työhön, jos olen opiskellut noin kauan ja tehnyt töitä. Nuo pas..palkat on tasan juuri noille 2-kymppisille mistään mitään tietäville.


      • pekka-
        jotain rajaa jo kirjoitti:

        No, itse en kai ole ihan nuori, jos käyn jo 4-kymppiä. En todellakaan lähde mihin vaan työhön, jos olen opiskellut noin kauan ja tehnyt töitä. Nuo pas..palkat on tasan juuri noille 2-kymppisille mistään mitään tietäville.

        Joo oikeasti palkat on paskat, siinä olet oikeassa. Mutta voi toki olla että et tee enää mitään töitä jos kerran jää työttömäksi. Työnantajan markkinat. Edes korkeakoulutus ei takaa hyvää palkkaa tänä päivänä.


      • hhrtwe
        jotain rajaa jo kirjoitti:

        No, itse en kai ole ihan nuori, jos käyn jo 4-kymppiä. En todellakaan lähde mihin vaan työhön, jos olen opiskellut noin kauan ja tehnyt töitä. Nuo pas..palkat on tasan juuri noille 2-kymppisille mistään mitään tietäville.

        Näin voimme ajatella kunnes tulee tilanne että työttömyys nousee lähemmäs 20%, silloin aika moni tekee mitä työtä käsiinsä saa. Noin korkealla työttömyysluvulla ei valtiolla olisi edes enää varaa maksaa nykyisen kaltaisia tukiaisia.

        Mutta samaa mieltä, kun on tottunut tiettyyn tulotasoon, on vastenmielistä laskea elintasoaan ellei kyseessä ole jonkinlainen suuri elämänmuutos jossa raha ei sitten olekaan niin tärkeää.. onhan näitä.

        Mutta pakkohan sitä olisi jotain tehdä huonollakin palkalla jos ei muuta saisi.


    • saatana ku vituttaa

      Suurin osa tämän maan työttömyydestä johtuu siitä ,että työtä ei ole tai ne teetetään ulkomaalaisilla joille maksetaan ties mitä palkkaa ja ne on siihen tyytyväisiä!
      Minut lomautettiin yli 10v työpanoksen jälkeen v2009 sen jälkeen en oikeeta työpaikkaa ole saanut vain muutaman kuukauden töitä ja pisin työ oli 6kk halua olisi kyllä tehdä töitä, mutta virolaiset tekee saman työn 8-10€ palkalla ja maksavat vielä osan palkastaan vuokrana majoituksesta takaisin työnantajalle ! No mikäs sen kannattavampaa on saa lähes ilmaisen työntekijän joka vielä maksaa vuokraa 10 äijän solukämpästä! Suomalainen tuskin suostuisi näin asumaan ja tekemään töitä sillä palkalla ! Mutta niin kauan, kun rajan yli tulee tämmösiä virolaisia ja romanialaisia
      tilanne tuskin muuttuu miksikään niin kauan, kun on mahdollisuus hyväksikäyttää ihmisiä niin myös tehdään! Tällaisella epävarmalla elämällä ei kauheesti talous kohene ennen kuin tällainen toiminta loppuu!
      Jonkinlainen minimi palkka Esim12€/tunti pitäis määrätä pakolliseks kaikille suomessa toitä tekeville ehkä se auttais suomalaisten työllistymistä!
      Sekin vitutta ,että työttömiä kohdellaan, kuin jotain pohjasakkaa työkkärissä ihan kuin itte olis halunnu työttömäksi ja sitte on niitä vitun järkeviä kursseja missä ei opi mitään sellaista mitä jo ei tietäisi mutta niihin väkisin pakotetaan jotta työttömyys lukuja voitais kaunistella koska koulutuksessa oleva ei ole työtön vaikka mitään eroa siihen ei tule!
      Pitäis laittaa nää Jyrki Käteinen ja muut valtion sankarit elämään vaikka 6kk työttömyys korvauksella ja hakemaan töitä niin todellisuus paljastuis niillekkin !

      • sdfgsgsdg

        Kohtahan ne taas Kataiset hakee niitä töitä meiltä.


    • solved1

      Ruvetkaa vaan yrittäjäksi niin rahaa tulee ilman kiinteää palkkaa

    • Pätkätyöläinen 38v

      Aloittajalle tiedoksi: kyllä näitä alle 10€/h palkkoja on olemassa ja kyllä niitä kuule maksetaan myös yli kolmekymppisille. Pätkätyöläisen leipä on sitä mitä vastaan sattuu tulemaan, joka helevatan paikka lähtee aina nollilta.... elääkö joku vielä siinä utopiassa, että nykypäivän Suomessa olis olemassa jotain "eläkevirkoja", joissa aloitetaan harjottelijana ja edetään porras portaalta ylemmäs palkan samalla noustessa...?!

    • techhelsinki2040

      Totuushan on että nämä siivoojat ym. matalapalkkaiset tekevät niin helppoa työtä ettei siihen tarvi edes koulutusta kunhan on kädet (ehkä yksikin käsi riittää joihinkin näistä töistä) ja jalat. Yleensä tälläiset työt ovat juuri otollisia sille osalle kansasta joilta puuttuu älyä, koulutusta, sivistystä ja sellaista tietynlaista omanarvon tuntoa. En nyt rohkenisi sanomaan kuitenkaan että nämä ihmiset ovat jotenkin huonompia kuin muut, ei suinkaan he jos ketkä meistä ansaitsevat kunnioituksen.

      Se että onko heidän palkkaus oikea, mielestäni on. Ehkä joissain tapauksissa jopa liikaa. On kannattavaa että meillä on käytössä nyt halpatyövoimaa helppoihin töihin joihin vielä, huom. vielä ole teknologiaa korvaamaan ihmistä. Kuitenkin nämä työt on tavalla tai toisella tehtävä joten siihen on löydyttävä ihminen. Se mitä tulevaisuudessa kun esim. robotiikka tulee korvaamaan viellä lisää näitä työpaikkoja näille ihmisille tapahtuu en tiedä.

      • Voi kiesus

        Tulipas sieltä aika sikamaista tekstiä!


      • dsfhgfj

        Tuolla logiikalla myös kansanadustajat tekevät helppoa työtä, koska napin painamiseen ei tarvitse edes koko kättä, vaan yksi sormi riittää! Kansanedustajan pääsyvaatimuksena tuliskin olla, että toinen käsi amputoidaan kokonaan ja toisesta kädestä poistetaan neljä sormea - se mikä jätetään, jääköön kansanedustajan päätettäväksi.

        Tällöin kansanedustajan palkka olisi oikeutettu.


      • Häh?

        Eikai palkkaa koulutuksesta makseta. t. Inssi, entinen yrittäjä


      • No**

        No. Miten luokittelet meidät korkeakoulutetut, jotka teemme näitä siivoojien töitä tuolla kympin palkalla, kun muuta töitä ei vaan ole tarjolla. Oman alani urakeskeisiin paikkoihin on hakijoita aina sen 200-400/ paikka. Ei auta että on hyvä, kun meitä hyviä on linjalla jo sen muutaman kymmenen.

        Haastatteluissa pääsen aina jatkoon, mutta tähän meno tyssää. Ja turha syyttää persoonaani. En ole yli-innokas, mutta omaan hyvän itsetunnon, tiedän vahvuuteni ja osaan myös myydä ne. Se ei ole ongelma.

        Harjoittelupaikkani ovat olleet hyviä ja oma suoriutumiseni kiitettävää, tästä huolimatta ei yrityksillä ole ollut varaa palkata koko aikaiseksi.

        Olenko saanut se mitä ansaitsin vain siksi etten ole SINÄ paremmilla korteillasi?


      • juupajeepa

        Miksi helposta työtä pitäisi rankaista matalalla palkalla? Ja mitä tarkoitat helpolla? Koulutusta vaatimatonkin työ voi olla hyvin raskasta. Miksi siitä ei jo ansaitsisi jotain? Jos on heikkoälyinen ihminen, jolla kuitenkin on esim. lapsia kasvatettavana, niin miksi hän ja hänen lapsensa ansaitsisivat kurjuuden ja köyhyyden? Jos kuitenkin on raskastakin työtä valmis tekemään. Ei tosin koko päivää, kun ne lapset tarvitsevat äitiään.


      • oikea yrittäjä
        Häh? kirjoitti:

        Eikai palkkaa koulutuksesta makseta. t. Inssi, entinen yrittäjä

        Kyllä vaan. Koulutuksesta maksetaan aina 3-10 % lisä. Katsopa ex-yrittäjä niitä työehtosoppareita, ehkä siinä syykin miksi olet ex.


      • Ei aina
        oikea yrittäjä kirjoitti:

        Kyllä vaan. Koulutuksesta maksetaan aina 3-10 % lisä. Katsopa ex-yrittäjä niitä työehtosoppareita, ehkä siinä syykin miksi olet ex.

        Riippuu alasta...


      • bb44gg

        Palkka on kunnioitusta siitä suorituksesta mitä tehdään.

        Ymmärrettävästi siivoojalle tms on mahdotonta maksaa samaa mitä koulutetulle akateemiselle joka tekee suuria suunnitelmia ja jolla on alaisiakin.

        Muuten viestisi kuvaa kirjoittajan omaa haisevaa arvomaailmaansa.


      • Et ole
        oikea yrittäjä kirjoitti:

        Kyllä vaan. Koulutuksesta maksetaan aina 3-10 % lisä. Katsopa ex-yrittäjä niitä työehtosoppareita, ehkä siinä syykin miksi olet ex.

        Ei ainakaan metallin tessissä mainita koulutuksista mitään.


    • mäkämii

      mä taas teen liki 20e tuntipalkalla vakihommaa teollisuudessa lähes kouluttamattomana....siis 4lk on keskikoulua käyty, piti lopettaa kesken kun kotona tarvittiin....hyvin oon kuitennii pärjännyt.

      • dfhnv

        Sitten heräsit kurapaskat vaipassa.


      • 2014
        dfhnv kirjoitti:

        Sitten heräsit kurapaskat vaipassa.

        Minkähän takia te luuserit ette vaan voi hyväksyä että oikeista töistä saa oikeaa palkkaa, vaan dfhnv.n kaltaisia vastauksia vain tehtailette.


      • muut jeesaa

        Ja ikää 40 ja edennyt tuttujen kautta -näinhän se menee..


      • juupajeepa

        No kerro nyt jo mikä on tuo ala? Itse teen töitä koulunkäyntiavustajana ja ip-ohjaajana, työ on kivaa ja mielekästä mutta palkka auttamattoman pieni perheenäidille!


      • Härskiä riistoa
        juupajeepa kirjoitti:

        No kerro nyt jo mikä on tuo ala? Itse teen töitä koulunkäyntiavustajana ja ip-ohjaajana, työ on kivaa ja mielekästä mutta palkka auttamattoman pieni perheenäidille!

        Aika monessa kunnassa nuo hommat hoidetaan "kouluavustaja" -nimikkeellä, jolloin palkka on alin mitä ikinä kuntasektorilla voidaan maksaa... Nykyään pitäisi käyttää "koulunkäynnin ohjaaja" -nimikettä, palkkaus pitäisi tulla ohjaajan palkkaluokan mukaan vaativuusasteen mukaan pisteytettynä, MUTTA näin ei todellakaan ole varsinkaan pienemmissä ja/tai pohjoisen kunnissa. Olen tehnyt KKA:n hommia useammassa kunnassa, varsin haasteellisia tehtäviä (jatkuvaa väkivaltaa, yksin oppilaan kanssa työskentelyä jne), palkkaus juurikin tuo "kouluavustajan" liksa (tuollahan tarkoitetaan sitä tyyppiä, joka tekee monisteita ja keittelee kahvia!!!) jne jne jne.. Osa-aikaisen pätkäläisen brutto huitelee jossain alle tonnissa, netto on tietysti vielä reippaammin alle tonnin, siitä sitten vielä työmatkakulut, jotka voi pohjoisemmassa olla helposti 40-100km/työpäivä!!! Ei varmaan tule yllärinä kenellekään, että olen jättänyt nämä hommat, vaikka mulla on olemassa pätevä ammatillinen koutulus ja tutkintokin tähän ammattiin... siivoojanakin vaan tienaa paremmin!


      • soon....
        2014 kirjoitti:

        Minkähän takia te luuserit ette vaan voi hyväksyä että oikeista töistä saa oikeaa palkkaa, vaan dfhnv.n kaltaisia vastauksia vain tehtailette.

        Hope you get it.


    • heipskukkuu

      Viimeksi 2 vuotta sitten oikeissa töissä ja palkka 7.4€ tunti!... Että on varmastikin reilusti alle 10 euroa tunti oleva palkka. Lisäksi tiedän täällä monta tuttua jotka tekee suurinpiirtein saman kokoisella summal töitä edelleen. Työskentelin muuten muutama kuukausi sitten orjana n. eurolla tunti... että kyllä palkat pieniä on... ja tulee olemaan jatkossa jos saa ollenkaan...

    • kuksuut

      millä alalla on tuollainen tuntipalkka....ehkä aloittelevan siivooja harjoittelijan....

    • duunarii

      "Työskentelin muuten muutama kuukausi sitten orjana n. eurolla tunti... että kyllä palkat pieniä on... ja tulee olemaan jatkossa jos saa ollenkaan... "

      tuttua huttua, olin karenssissa ja menin jotain rahaa saadakseni 9€/pvässä-harjoitteluun vanhaan työpaikkaani, tein tosin vain 4-tuntisia päiviä..., ei huvittanut antaa täyttä työpanosta noin halvalla.., 2,25€/h.

      • et osaa mitään

        Tuo on juuri sopiva korvaus työttömän tumpelon "osaamisesta". Kannattaa opetella nöyrtymään nykypäivän työelämässä jos kuvittelee joskus työllistyvänsä, tuollaiset ylemmyyskompleksit kannattaa heittää mäkeen heti alkuunsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe