Apulaisoikeuskanslerin päätös ja päiväkodit

Humanistisesti

Kiintoisaa lukea apulaisoikeuskanslerin 24.3.2014 ratkaisua (http://www.okv.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2014/okv_230_1_2013.pdf). Alla ote siitä. Kyllähän tuo sopii myös päiväkoteihin, jos ajatellaan perheen kannalta. Vieläkin osa perheistä saattaa pelätä leimaantumista, tai leimaantua. Kunnan palelujen tulkisi kyllä olla uskonnollisesti neutraaleja. Uskonto olkoon kodin, yksilön ja seurakuntien asia, ei kunnallisverovaroilla hoidettava asia.

“EIT:n tulkintakäytännössä negatiiviseen uskonnonvapauteen on katsottu kuuluvan yksilön oikeus olla tuomatta esiin omaa vakaumustaan. EIT on muun muassa todennut, että EIS:n 9 artiklan vapaus tunnustaa tai olla tunnustamatta uskoa perusti yksilölle oikeuden siihen, ettei hänen tarvinnut paljastaa uskoaan tai uskonnollisia vakaumuksiaan eikä käyttäytyä sellaisella tavalla, että siitä voitiin päätellä, oliko hänellä sellaisia vakaumuksia. Siten artikla koski myös henkilöä, joka ei ollut uskossa ja tähän vapauteen puututtiin, jos valtio sai aikaan tilanteen, jossa henkilö joutui suoraan tai välillisesti paljastamaan sen, että hän ei ollut uskossa (Grzelak -tapaus 15.6.2010 ja esim. Sinan Isik v. Turkki -tuomio 2010, erit. kohdat 41–53).

EIT on tulkintakäytännössään katsonut EIS:n 9 artiklaan sisältyvän myös periaatteen julkiselle vallankäyttäjälle asetetusta neutraalisuuden ja puolueettomuuden vaatimuksesta. Tämän mukaan valtion on muun muassa edistettävä julkisen järjestyksen, uskonnollisen harmonian ja suvaitsevuuden säilyttämistä erityisesti vastakkaisia näkemyksiä edustavien ryhmien välillä (esimerkiksi Lautsi and others -tapaus 18.3.2011 tai Leyla Sahin -tapaus 10.10.2005). Lautsi ym. tuomiossa EIT korosti sitä, että viittaukset traditioihin eivät itsessään vapauta valtiota sen velvollisuudesta kunnioittaa ihmisoikeussopimuksessa ja sen lisäpöytäkirjoissa turvattuja oikeuksia (kohta 68).”

42

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuudes pykälä

      Ihan asiaahan apulaisoikeuskansleri kirjoittaa:
      "Julkisen vallan tulee perustuslain 22 §:n mukaan turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen, joihin kuuluvat muun muassa yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus. Tämä julkiselle vallalle kuuluva turvaamisvelvoite menee perinnesyiden edelle. Tämä on erityisen tärkeää tässä yhteydessä, kun kyse on aikuisten valvontavallan ja auktoriteettiaseman piirissä olevista lapsista.

      Sekä positiivisen että negatiivisen uskonnonvapauden kannalta ja EIT:n oikeuskäytäntö huomioon ottaen kouluissa tehtäviä julkisen vallan neutraalisuuden ja uskonnonvapauden yhteensovittamiseen tähtääviä järjestelyitä perustellumpaa olisi se, että kouluissa ei lainkaan järjestettäisi
      opettajien tai muun koulun henkilökunnan taikka seurakunnan työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä. Näkemykseni mukaan kouluissa nykyisessä muodossaan järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia julkisen vallan
      neutraalisuuden sekä yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden näkökulmasta. Sellaisia tilaisuuksia, joissa on esimerkiksi yhteisiä hiljentymishetkiä, joissa mikään uskonto tai vakaumus ei nouse opettajien johdolla erikseen esille, taikka muulloin kuin koulupäivän aikana järjestettäviä
      ja koulutyöhön liittymättömiä tilaisuuksia en kuitenkaan pidä edellä mainitulla tavalla ongelmallisina."

    • vbnmbm

      Päivähoidoissa tämä uskonnonvapauden toteutumattomuus näkyy. Ruokarukoukset, kirkkokäynnit, pääsiäiset kirkkovaellukset, seurakunnan kerhot, joihin lapsia vievät perhepäivähoitajat tai joista käyvät seurakunnan ohjaajat pitämässä hartaushetkiä päiväkodeille...
      Ei näistä vanhempien näkemyksiä kysytä, eikä sitä paitsi saisi kysyäkään. Sinne viedään kaikki.

      Olen sitä vastaan. Olen pph, joka ei anna uskontopohjaista kasvatusta kenellekään, enkä kerro omaa katsomustani. Siksi olen "pahis".

      • hoitsu1

        Hyvä tietämätön. Hgin kaupungilla ainakin jo aloituskeskustelussa kysytään perheen kulttuuritaustasta ja saako lapsi osallistua uskonnollisiin juttuihin päivähoidossa. Niille , jotka eivät osallistu on velvoitettu järjestää täksi ajaksi muuta toimintaa.


      • vbnmbm
        hoitsu1 kirjoitti:

        Hyvä tietämätön. Hgin kaupungilla ainakin jo aloituskeskustelussa kysytään perheen kulttuuritaustasta ja saako lapsi osallistua uskonnollisiin juttuihin päivähoidossa. Niille , jotka eivät osallistu on velvoitettu järjestää täksi ajaksi muuta toimintaa.

        Kaikkialla muualla ei kysytä perheen uskonnosta tai siitä saako lapsi osallistua ev.lut-uskontokasvatukseen. Laki sanoo uskonnonvapauslaissa sen, ettei omaa uskontoaan tarvitse paljastaa, siksi sit ei myöskään saa kysyä.


      • Voivoi..
        vbnmbm kirjoitti:

        Kaikkialla muualla ei kysytä perheen uskonnosta tai siitä saako lapsi osallistua ev.lut-uskontokasvatukseen. Laki sanoo uskonnonvapauslaissa sen, ettei omaa uskontoaan tarvitse paljastaa, siksi sit ei myöskään saa kysyä.

        Höpsistä.. Kyllä koulumaailmassakin kysytään asiaa heti ekaluokkalaisen ilmoittautuessa.. Samoin vuosittain tarkistetaan tiedot-myös vakaumukseen liittyvät..
        En itse koe tätä asiaa niin kaameana , vaikka lapseni on ns. ateistisesta perheestä..


      • vbnmbm
        Voivoi.. kirjoitti:

        Höpsistä.. Kyllä koulumaailmassakin kysytään asiaa heti ekaluokkalaisen ilmoittautuessa.. Samoin vuosittain tarkistetaan tiedot-myös vakaumukseen liittyvät..
        En itse koe tätä asiaa niin kaameana , vaikka lapseni on ns. ateistisesta perheestä..

        Höpsistä vaan itsellesi höppänä. Jospa tutustuisin uskonnonvapauslakiin, ennen kuin höpöttelet omiasi. Siksi tämä asia on tapetilla, kun lakia rikotaan niin monessa paikassa...


      • Humanistisesti
        hoitsu1 kirjoitti:

        Hyvä tietämätön. Hgin kaupungilla ainakin jo aloituskeskustelussa kysytään perheen kulttuuritaustasta ja saako lapsi osallistua uskonnollisiin juttuihin päivähoidossa. Niille , jotka eivät osallistu on velvoitettu järjestää täksi ajaksi muuta toimintaa.

        Miksi kysytään, "saako"? Eiköä se ole ohjailua?

        MIksi ei kysytä, kumman vaihtoehdon valitsette, uskonnollsesti tunnustuksettoman ohjelman vai ev.lut. seurakunnan toteuttaman ohjelman.


      • HUmanistisesti
        Voivoi.. kirjoitti:

        Höpsistä.. Kyllä koulumaailmassakin kysytään asiaa heti ekaluokkalaisen ilmoittautuessa.. Samoin vuosittain tarkistetaan tiedot-myös vakaumukseen liittyvät..
        En itse koe tätä asiaa niin kaameana , vaikka lapseni on ns. ateistisesta perheestä..

        Koulussa on tieto oppilaan kuulumisesta ev.lut. seurakuntaan, koska sen kuulumisen johdosta heillä uskonnonopetus on päkollista. Päiväkodissa ei ole vastaavaa tietoa, mikä on ihan oikein.

        Koulussa toki kysytään uskonollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta (eri asia kuin opetus). Samoin toivottavasti myös päivähoidossa.

        Mutta miten kysytään (tai "kysytään") ja mitä tarjoaan vaihtoehdoksi, se vaihtelee. Siis että tarjotaanko kunnollista vaihtoehtoa...


      • Humanistisesti
        Humanistisesti kirjoitti:

        Miksi kysytään, "saako"? Eiköä se ole ohjailua?

        MIksi ei kysytä, kumman vaihtoehdon valitsette, uskonnollsesti tunnustuksettoman ohjelman vai ev.lut. seurakunnan toteuttaman ohjelman.

        Perustuslakivaliokunta 25.4. kouluista. Miten sopii päiväkotiin?

        "Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa. Lisäksi julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan se, että tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seurauksia."

        Paras turvaamistapa on se, että krikkojutut ovat perheiden vapaa-ajalla eikä osa virallista ohjelmaa.


      • vbnmbm
        Humanistisesti kirjoitti:

        Perustuslakivaliokunta 25.4. kouluista. Miten sopii päiväkotiin?

        "Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa. Lisäksi julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan se, että tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seurauksia."

        Paras turvaamistapa on se, että krikkojutut ovat perheiden vapaa-ajalla eikä osa virallista ohjelmaa.

        Eipä sovi päiväkotiin, eikä perhepäivähoitoon (ainakaan suurimpaan osaan niistä). Lapsella/perheillä ei ole valinnanvaihtoehtoa ilman että joutuvat perustelemaan ja/tai tuomaan julki oman katsomuksensa. Vaihtoehtoja ei ole. Se on joko ev.lut. tai sitten kerrot miksi se ei ole sitä.


      • idws
        HUmanistisesti kirjoitti:

        Koulussa on tieto oppilaan kuulumisesta ev.lut. seurakuntaan, koska sen kuulumisen johdosta heillä uskonnonopetus on päkollista. Päiväkodissa ei ole vastaavaa tietoa, mikä on ihan oikein.

        Koulussa toki kysytään uskonollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta (eri asia kuin opetus). Samoin toivottavasti myös päivähoidossa.

        Mutta miten kysytään (tai "kysytään") ja mitä tarjoaan vaihtoehdoksi, se vaihtelee. Siis että tarjotaanko kunnollista vaihtoehtoa...

        Mikä mielestäsi olisi kunnollinen vaihtoehto? Mitään katsomuksellistahan ei voi järjestää tilalle, koska kristillisestä toiminnasta jää pois muitakin kuin teitä ateisteja. Meiltä löytyy ainakin muslimeita, helluntalainen, jehovan todistaja sisarukset ja osapäiväinen buddhalainen.


      • iekh
        vbnmbm kirjoitti:

        Eipä sovi päiväkotiin, eikä perhepäivähoitoon (ainakaan suurimpaan osaan niistä). Lapsella/perheillä ei ole valinnanvaihtoehtoa ilman että joutuvat perustelemaan ja/tai tuomaan julki oman katsomuksensa. Vaihtoehtoja ei ole. Se on joko ev.lut. tai sitten kerrot miksi se ei ole sitä.

        Se, ettet kuulu kirkkoon riittää syyksi, eikä sitä pidetä pahana asiana.


      • Huhahahheijaaa
        iekh kirjoitti:

        Se, ettet kuulu kirkkoon riittää syyksi, eikä sitä pidetä pahana asiana.

        kirkkoon kuuluvienkaan ei ole pakko osallistua uskonnolisiin tilaisuuksiin


      • KGKG
        idws kirjoitti:

        Mikä mielestäsi olisi kunnollinen vaihtoehto? Mitään katsomuksellistahan ei voi järjestää tilalle, koska kristillisestä toiminnasta jää pois muitakin kuin teitä ateisteja. Meiltä löytyy ainakin muslimeita, helluntalainen, jehovan todistaja sisarukset ja osapäiväinen buddhalainen.

        Vaihtoehto olisi se, että kaikki toiminta on kaikille sopivaa. Simply the best.

        Ei oteta minkään ideologian ja uskomusjärjestelmän uskomuksia totena, vaikka niiden olemassaolosta voidään kevysti kertoakin... siis ei minkää uskonnon varsinaisia rituaaleja eikä imaameja ti pappeja.....


    • hei mistä taas tuule

      Mennee hieman korkea lentoiseksi keskustelut. Huomaa, ettei kaikki edes taida käyttää päivähoidon palveluita. Meillä päiväkodissa JOKAISELTA vanhemmalta kysytään aloituskeskustelussa lupa saako lapsi osallistua uskonnollisiin tapahtumiin.

      JOS meillä on joku uskonnollinen tapahtuma esim. pääsiäiskirkko. Vanhemmat saavat tästä etukäteen tiedon ja he voivat tässäkin välissä sanoa, ettei lapseni saa osallistua.

      En kyllä ole törmännyt yhteenkään päiväkotiin ja eikä kukaan päivähoitoalalla työskentelevistä kavereistanikaan tiedä paikkaa, jossa lapsi "pakotetaan" uskonnolliseen tapahtumaan.

      Meidän ryhmässä on ollut tasan kuusi uskonnollista tapahtumaa kahden ja puolen vuoden aikana, jouluna, pääsiäisenä, yksi kaste hetki ja yksi nimeämisen anto. Näistä vanhemmat ovat saaneet tiedon ja kaikki ovat olleet tyytyväisen oloisia.

      • Humanistisesti

        Kyllä tässä on ihan tuoretta tietoa.

        Kysymyksen muoto "saako lapsi osallistua" ja vastaus "ei saa" ilmentää tyrkyttävää syrjivää kielipeliä, jossa asetelma on sellainen, että päiväkoti ymppää uskonnollisen tilaisuuden ja pitää sitä tietoisesti tai tiedosrtamattomasti ja indoktrinoivasti ensisijaisena vaihtoehtona..

        Pitäisi sen sijaan olla tasapuolisesti ja aidosti valittavissa kaksi ohjelmavaihtoehtoa, uskonnollinen (ev.lut.) ja tunnustukseton. Kysytään ihan neutraalisti, kumpaan osallistuu. Miksi näin ei Teillä tehdä?

        Tai sitten ei järjestetä tällaista valintatilannetta, koska kaikki eivät halua julkisti paljastaa, miten tuollaisen valinnan tekevät... Varsinkin "ei saa" -vaihtoehdon osalta pelätään kielteisiä seurausvaikutuksia., Näin se ikävä kyllä monin paikoin on.

        Miten toteutetaan päivähjoidossa esim. seuraava PeV:n linjaus kouluille (huhtikuu 2014):

        "Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa. Lisäksi julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan se, että tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seurauksia. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/pevm_2_2014_p.shtml


      • 845678
        Humanistisesti kirjoitti:

        Kyllä tässä on ihan tuoretta tietoa.

        Kysymyksen muoto "saako lapsi osallistua" ja vastaus "ei saa" ilmentää tyrkyttävää syrjivää kielipeliä, jossa asetelma on sellainen, että päiväkoti ymppää uskonnollisen tilaisuuden ja pitää sitä tietoisesti tai tiedosrtamattomasti ja indoktrinoivasti ensisijaisena vaihtoehtona..

        Pitäisi sen sijaan olla tasapuolisesti ja aidosti valittavissa kaksi ohjelmavaihtoehtoa, uskonnollinen (ev.lut.) ja tunnustukseton. Kysytään ihan neutraalisti, kumpaan osallistuu. Miksi näin ei Teillä tehdä?

        Tai sitten ei järjestetä tällaista valintatilannetta, koska kaikki eivät halua julkisti paljastaa, miten tuollaisen valinnan tekevät... Varsinkin "ei saa" -vaihtoehdon osalta pelätään kielteisiä seurausvaikutuksia., Näin se ikävä kyllä monin paikoin on.

        Miten toteutetaan päivähjoidossa esim. seuraava PeV:n linjaus kouluille (huhtikuu 2014):

        "Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa. Lisäksi julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan se, että tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seurauksia. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/pevm_2_2014_p.shtml

        Et kai tosiaan ole noin pikkusieluinen, että näet itseäsi ja vakaumustasi uhattavan pelkässä lauseessa, jossa kukaan ei hauku tai alenna sinua tai lastasi.

        Mitä kielteisiä seurauksia voi olla jos sanoo, ettei halua lapsensa osallistuvan uskonnollisiin juttuihin. Sehän on ihan normaali asia. Vai hävettääkö se sinua jotenkin. Kukaan ei leimaudu tuollaisesta. Ei edes silloin, kun itse olin lapsi. Ei kirkkoonkuulumattomia pidetty sen kummempina, kuin muitakaan.

        Huoltajalla on vapaus valita uskonsa ja lastensa usko. Kirkko ei ole mikään huvipuisto, vaan jäsenyyteen liittyy myös velvollisuuksia. Niihin kuuluu kasvatus kristilliseen uskoon. Jos et halua sellaista miksi olet kirkon jäsen?


      • Huhahahheijaaa
        845678 kirjoitti:

        Et kai tosiaan ole noin pikkusieluinen, että näet itseäsi ja vakaumustasi uhattavan pelkässä lauseessa, jossa kukaan ei hauku tai alenna sinua tai lastasi.

        Mitä kielteisiä seurauksia voi olla jos sanoo, ettei halua lapsensa osallistuvan uskonnollisiin juttuihin. Sehän on ihan normaali asia. Vai hävettääkö se sinua jotenkin. Kukaan ei leimaudu tuollaisesta. Ei edes silloin, kun itse olin lapsi. Ei kirkkoonkuulumattomia pidetty sen kummempina, kuin muitakaan.

        Huoltajalla on vapaus valita uskonsa ja lastensa usko. Kirkko ei ole mikään huvipuisto, vaan jäsenyyteen liittyy myös velvollisuuksia. Niihin kuuluu kasvatus kristilliseen uskoon. Jos et halua sellaista miksi olet kirkon jäsen?

        Miksi ei voi kysyä, että saako olla tunnustukseton ohjelma vai uskonnollinen ohjelma?

        Kyllä se "saako"-kysely on ollut painostavaa! Varsinkin kun ei ollut mitään vaihtoehtoista ohjlemaa. Et voi mitätöidä minun kokemustani.

        Vai ei kukaan leimaudu? Oletko ihan varma? Hyvä jos Sinun asuinalueellasi on noin. JOka paikasas ei todellakaan ole.


      • 84657
        Huhahahheijaaa kirjoitti:

        Miksi ei voi kysyä, että saako olla tunnustukseton ohjelma vai uskonnollinen ohjelma?

        Kyllä se "saako"-kysely on ollut painostavaa! Varsinkin kun ei ollut mitään vaihtoehtoista ohjlemaa. Et voi mitätöidä minun kokemustani.

        Vai ei kukaan leimaudu? Oletko ihan varma? Hyvä jos Sinun asuinalueellasi on noin. JOka paikasas ei todellakaan ole.

        No miten teillä leimaudutaan, kun tuppukylässä, jossa asuin ei leimauduttu edes 70-luvulla.. Ehkä olet kuvitellut koko jutun.


      • Mitä ihmettä
        Humanistisesti kirjoitti:

        Kyllä tässä on ihan tuoretta tietoa.

        Kysymyksen muoto "saako lapsi osallistua" ja vastaus "ei saa" ilmentää tyrkyttävää syrjivää kielipeliä, jossa asetelma on sellainen, että päiväkoti ymppää uskonnollisen tilaisuuden ja pitää sitä tietoisesti tai tiedosrtamattomasti ja indoktrinoivasti ensisijaisena vaihtoehtona..

        Pitäisi sen sijaan olla tasapuolisesti ja aidosti valittavissa kaksi ohjelmavaihtoehtoa, uskonnollinen (ev.lut.) ja tunnustukseton. Kysytään ihan neutraalisti, kumpaan osallistuu. Miksi näin ei Teillä tehdä?

        Tai sitten ei järjestetä tällaista valintatilannetta, koska kaikki eivät halua julkisti paljastaa, miten tuollaisen valinnan tekevät... Varsinkin "ei saa" -vaihtoehdon osalta pelätään kielteisiä seurausvaikutuksia., Näin se ikävä kyllä monin paikoin on.

        Miten toteutetaan päivähjoidossa esim. seuraava PeV:n linjaus kouluille (huhtikuu 2014):

        "Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa. Lisäksi julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan se, että tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seurauksia. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/pevm_2_2014_p.shtml

        Meillä on kaksi vaihtoehtoa ja jokainen vanhempi saa itse valita. Pitää muistaa, että päivähoito perustuu ryhmä toimintaa. Emme pysty järjestämään jokaiselle omaa tapahtumaa. Meidänkin päiväkodissa eri uskonnon edustajia riittää, juutalaisista muslimeihin... Haluaisin myös huomauttaa, että jos katsotaan aikuisten ja lasten suhdelukua, niin aikuisia on huomattavasti vähemmän!

        Työntekijöille voi myös sanoa, ettei halua keskustella heidän kanssa uskonnollisista asioista. Tällöin ei kuitenkaan voida tietää, mitä perhe haluaa ja lapsi kulkee todennäköisesti niissä tapahtumissa, jonne suurin osa ryhmästä menee.

        En kyllä ymmärrä, mistä kaivoit tuon leimaamiskortin esille, en kyllä koskaan ole kuullut ketään vanhempaa tai lasta haukuttavan tämän kaltaisesta valinnasta. Emme elä enää missään 70-luvulla.



        Ps. Tietoni on MYÖS tuoreita. Varmasti tiedän mistä nyt puhun, kun päiväkodissa työskentelen...


      • Humanistisesti
        Mitä ihmettä kirjoitti:

        Meillä on kaksi vaihtoehtoa ja jokainen vanhempi saa itse valita. Pitää muistaa, että päivähoito perustuu ryhmä toimintaa. Emme pysty järjestämään jokaiselle omaa tapahtumaa. Meidänkin päiväkodissa eri uskonnon edustajia riittää, juutalaisista muslimeihin... Haluaisin myös huomauttaa, että jos katsotaan aikuisten ja lasten suhdelukua, niin aikuisia on huomattavasti vähemmän!

        Työntekijöille voi myös sanoa, ettei halua keskustella heidän kanssa uskonnollisista asioista. Tällöin ei kuitenkaan voida tietää, mitä perhe haluaa ja lapsi kulkee todennäköisesti niissä tapahtumissa, jonne suurin osa ryhmästä menee.

        En kyllä ymmärrä, mistä kaivoit tuon leimaamiskortin esille, en kyllä koskaan ole kuullut ketään vanhempaa tai lasta haukuttavan tämän kaltaisesta valinnasta. Emme elä enää missään 70-luvulla.



        Ps. Tietoni on MYÖS tuoreita. Varmasti tiedän mistä nyt puhun, kun päiväkodissa työskentelen...

        Jos on yhden uskonnon (ev.lut.) tilaisuus, sille vaihtoehtoisen tunnustuksettoman tilaisuuden tulee olla hyvin järjestetty ja monipuolinen.

        Siinä yhdessä tunnustuksettomassa tilaisuudessa tulee ohjelman olla toki monipuolista, koska siihen tosiaan voi osallistua sekä "muunuskoisia", uskonnottomia että niitä luterilaisia, jotka eivät halua laittaa lastaan tunnustukselliseen uskonnolliseen tilaisuuteen.

        Päiväkotien henkilöstön ei tule millään lailla ilmaista, että he pitäisivät sitä (perinteistä) luerilaisa tilaisuutta jotenkin suositeltavampana kuin sille vaihtoehtoista ohjlemaa.

        On tärkeää, että esim. maahanmuuttajille ja maahanmuuttajatautaisille selvästi sanotaan, että heidän - kuten muidenkaan - ei jotenkin odoteta ikään kuin velvolllisuudesta osallistuvan luterilaiisin tilaisuuksiin, että Suomei ei ole sillä lailla "luterilainen maa", että maahanmuuttajille olisi lasensa edun nimissä viisainta tai kaiken varalta sellaisiin osallistua. Eikö?


      • Humanistisesti
        Mitä ihmettä kirjoitti:

        Meillä on kaksi vaihtoehtoa ja jokainen vanhempi saa itse valita. Pitää muistaa, että päivähoito perustuu ryhmä toimintaa. Emme pysty järjestämään jokaiselle omaa tapahtumaa. Meidänkin päiväkodissa eri uskonnon edustajia riittää, juutalaisista muslimeihin... Haluaisin myös huomauttaa, että jos katsotaan aikuisten ja lasten suhdelukua, niin aikuisia on huomattavasti vähemmän!

        Työntekijöille voi myös sanoa, ettei halua keskustella heidän kanssa uskonnollisista asioista. Tällöin ei kuitenkaan voida tietää, mitä perhe haluaa ja lapsi kulkee todennäköisesti niissä tapahtumissa, jonne suurin osa ryhmästä menee.

        En kyllä ymmärrä, mistä kaivoit tuon leimaamiskortin esille, en kyllä koskaan ole kuullut ketään vanhempaa tai lasta haukuttavan tämän kaltaisesta valinnasta. Emme elä enää missään 70-luvulla.



        Ps. Tietoni on MYÖS tuoreita. Varmasti tiedän mistä nyt puhun, kun päiväkodissa työskentelen...

        Mistä kaivoin leimautumispelon? Ainakin perustuslakivaliokunta viitaa siihen kouluja koskevassa lausumassaan:

        "Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa. Lisäksi julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan se, että tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seurauksia.”

        PeV:n linjauksen (huhtikuu 2014) toteuttaminen edellyttää, että peruskoulun oppilaan huoltajilla ja lukiolaisilla on selkeästi kaksi vaihtoehtoa, uskonnonharjoitusta sisältävä tilaisuus ja sille vaihtoehtoinen uskonnollisesti tunnustukseton tilaisuus tai ohjelma. Asiaa ei saa enää ilmaista entiseen tapaan niin, että uskonnollinen vaihtoehto olisi jotenkin selvästi ensisijainen ja siitä voi vain hakea ”vapautusta”, vaan tulee alkaa ilmaista, että kaikilla on kaksi yhtäläisesti esitettyä vaihtoehtoa.

        ”Mahdollisuuksien mukaan ” -ilmaus PeV:n päätöksessä ei voi tarkoittaa mitään ”järjestetään jos jaksetaan” -vähättelyä, joka olisi perusoikeudellinen skandaali, vaan se tulee ymmärtää niin, että muu ohjelma aina järjestetään ja sen järjestämisessä käytetään hyväksi aina erilaisia paikkakunnalla olemassa olevia mahdollisuuksia. Näitä mahdollisuuksia voivat tarjota myös esimerkiksi kunnan eri hallintokuntien resurssit (nuoriso-, kulttuuri- ja liikuntatoimi) samoin kuin alueella toimivat moninaiset kansalaisjärjestöt.

        Koulun ovet tulee avata yhteiskuntaan muuallekin kuin kirkonmäelle päin. Päiväkodeissa tulee tässä suhteessa toki olla kouluja varovaisempia ja luottaa pitkälle myös omaan henkilöstöön. Jos ulkopuolisia käy, myös muut, kuten eräät 3. sektorin toimijat voivat tulla kyseeseen.


      • Juu juu ja juu
        Humanistisesti kirjoitti:

        Jos on yhden uskonnon (ev.lut.) tilaisuus, sille vaihtoehtoisen tunnustuksettoman tilaisuuden tulee olla hyvin järjestetty ja monipuolinen.

        Siinä yhdessä tunnustuksettomassa tilaisuudessa tulee ohjelman olla toki monipuolista, koska siihen tosiaan voi osallistua sekä "muunuskoisia", uskonnottomia että niitä luterilaisia, jotka eivät halua laittaa lastaan tunnustukselliseen uskonnolliseen tilaisuuteen.

        Päiväkotien henkilöstön ei tule millään lailla ilmaista, että he pitäisivät sitä (perinteistä) luerilaisa tilaisuutta jotenkin suositeltavampana kuin sille vaihtoehtoista ohjlemaa.

        On tärkeää, että esim. maahanmuuttajille ja maahanmuuttajatautaisille selvästi sanotaan, että heidän - kuten muidenkaan - ei jotenkin odoteta ikään kuin velvolllisuudesta osallistuvan luterilaiisin tilaisuuksiin, että Suomei ei ole sillä lailla "luterilainen maa", että maahanmuuttajille olisi lasensa edun nimissä viisainta tai kaiken varalta sellaisiin osallistua. Eikö?

        Itsestä selviä asioita tuot esille. Kuule lasten huoltajat ovat pääasiassa aikuisia ja he kyllä tietävät, mitä päivähoidolta haluavat ja tuovat asiat esille. Jokaista huoltajaa kuunnellaan ja kaikki ovat yhtä arvokkaita!

        Kuule kyllä osa esim. maahanmuuttajista nimenomaan haluaa, että heidän lapsensa osallistuvat uskonnolliseen tapahtumaan.

        Kannattaisi ehkä tutustua ihan oikeasti siihen päiväkodin arkeen. Ei sitä hernettä kannata liian syvälle vetää :)


    • et-opelta

      Alla olevassa linkissä mainittuja haitakkeita on saatu myös poistettua. Eli päivähoidosa ja esiopetuksesta peruskoulun ekaluokalle siirryttäessä kirkkoon kuulumattoman lapsen voi kyllä hyvin laittaa elämänkatsomustiedon opetukseen:
      http://www.et-opetus.fi/images/raportit/et-ongelmat-raportti-2012-2013.pdf

      Valintahan on käytännössä tehty jo kun lasta ilmoitettiin peruskouluun eli tammikuussa, mutta valinnan et/uskonto voi myös muuttaa ennen koulun alkua, toki mielellään myös ennen kesää.

      Kirkkoon kuuluvillahan ei ole valinnan mahdollisuutta et/uskonto.

    • Hevarilta
    • Kuudes pykälä
    • Et-opelta
      • ryhmäkoot, sijaiset,

        Mikä prosessi?


      • Humanistisesti
        ryhmäkoot, sijaiset, kirjoitti:

        Mikä prosessi?

        Yhdenvertaisen kohtelun ja uskonnonvapauden kaikinpuolinen toteuttaminen päiväkodeissa siinä samalla kun toteutetaan varhaiskasvatuslaissa normitus riittävän pieniin ryhmiin ja velvoite pitää resurssointi normin mukaisella tasolla. Uhkasakkomenettely kuntia kohtaan.

        Uhkasakkohan on käytössä eräissä sosiaalityön laatunormien valvonnassa. Vaikka varhaiskasvatus siirtyykin oeptustoimen alle, uuteen ympätistöön on hyvä saada tehovalvontaa. Voisi sopia myös tuntikehtyksen toteuttamiseen (vrt. opettajien lomauteukset niin että ope "hoitaa" kahta luokkaa...)


    • Humanistisesti

      "Gallup Ecclesiastica 2011 -kyselyn mukaan kuusi prosenttia kaikista
      suomalaisista käy jumalanpalveluksissa vähintään kerran kuukaudessa,
      14 prosenttia käy muutamia kertoja vuodessa ja 15 prosenttia
      vähintään kerran vuodessa. 27 prosenttia ilmoittaa osallistuvansa
      harvemmin, 39 prosenttia ei lainkaan viime vuosina. Suhteellisesti
      eniten aktiivikävijöitä on muiden kirkkojen kuin evankelis-luterilaisen
      kirkon jäsenten keskuudessa. Evankelis-luterilaiseen kirkkoon
      kuuluvista seitsemän prosenttia osallistuu vähintään kerran kuussa
      ja 39 prosenttia vähintään kerran vuodessa. Neljännes (24 %) kirkon
      jäsenistä ei ole osallistunut jumalanpalveluksiin lainkaan viime
      vuosina, 29 prosenttia harvemmin kuin kerran vuodessa."
      http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4D9073DDB9C38745C22576F20030A70E/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf

      Päiväkodin ei pidä olla ev.lut. kirkollisempi kuin seurakuntalaiset itse!?

      • Humanistisesti

        Siis kaikista suomalaisita 66 prosenttia joko ei osallistu lainkaan tai osallisutu harvemmin kuin kerran vuodessa jumalanpalveluksiin.

        Ja ev.lut. kirkkoon kuuluvista 53 prosenttia ei ole osallistunut viime vuosina tai ainakin harvemmin kuin kerran vuodessa.

        Kunnan tarhan tai koulun ei pidä olla "paavillisempi kuin paavi itse" eli uskonnollisempi kuin seurakuntalaisperheet itse ovat Suomessa.


    • Sirpi

      Kirkkoonkuulumattomille pitäisi järjestää työpaikoille toimintaa pitkäperjantaiksi ja joulupyhiksi tai sitten palkatonta lomaa niiksi päiviksi. Maataan kotona ja palkka juoksee, hädintuskin tiedetään, miksi näitä pyhäpäiviä vietetään. Vaikka kyllähän se kuuluu yleissivistykseen...

      • Huhhahheijaaa

        Ja kristityille pitäisi Raamatun 6-päiväisen työviikon mukaisesti antaa 6-päiväinen työviikko. Vain ei-uskonnolliset olisivat maallisesti... Onhan 5-päiväinen ja 40-tuntinen pekkapäivineen sekulaarin kansalaistoiminnan tulosta. Oppisivat ymmärtämään, että Lakikirjan pykälät eivät ole tulleet taivaasta vaan ovat ihmien tekoa. Niin kuin varhaiskasvatuslakikin,. jota just tehdään..

        Ja olivathan Kristityt pe 20.6. pois töistä, vaikka Johanneksen päivä oli vata viime tiistaina.


    • !!!

      Päiväkotilapset liian pieniä pohtimaan uskontoon liittyviä asioita ilman vanhempiaan. Uskonto on henkilökohtainen asia ja perheen merkitys se tärkein. Toinen asia on yhteiskunnalliset tradiittiot ja juhlat. Päiväkodeissa voidaan ihan hyvin pidättäytyä pääsiäisen viettoon liittyviin, lapsia lähellä oleviin asioihin kuten pääsiäisnoitiin ja rai ruohoon, sama koskee joulua jajoulun viettoa. Ei sitä uskonnon merkitystä tarvitse päiväkotityöhön sisältää. Jos Suomessa tietyt tradiittiot on myös muualta tulleiden tärkeä näihin tutusta. Jos päiväkodeissa lapsia joilla toiselaiset tradiittiot tulisi myös suomalisia lapsia auttaa niitä ymmärtämään, kuitenkin ilman uskonnollista pohdintaa. Onko aivan mahdoton ajatus?

      • 3467

        Noidat kelpaa...Jeesuksen ylösnousemus ei..... Minkälaisia ihmisiä te oikein olette? Olen tosin samaa mieltä siitä, että tunnustuksettomilla uskonnottomilla, jotka eivät leiki kristittyä kuuluu oikeus saada lapsilleen hyvää ja mielekästä tekemistä myös.


      • !!!
        3467 kirjoitti:

        Noidat kelpaa...Jeesuksen ylösnousemus ei..... Minkälaisia ihmisiä te oikein olette? Olen tosin samaa mieltä siitä, että tunnustuksettomilla uskonnottomilla, jotka eivät leiki kristittyä kuuluu oikeus saada lapsilleen hyvää ja mielekästä tekemistä myös.

        Meni pointti ilmeisesti yli ymmärryksen. Uskonnolliset sisältöjen välittäminen alle kouluiläisille on vanhempien ja kodin asia ei päivähoidon.


      • 3467
        !!! kirjoitti:

        Meni pointti ilmeisesti yli ymmärryksen. Uskonnolliset sisältöjen välittäminen alle kouluiläisille on vanhempien ja kodin asia ei päivähoidon.

        Noitia siis sopii levittää alaikäisille, eikö noitauskovaiset voisi tehdä sitä ihan ominaan...

        Miksei vanhemmat haluaisi lapsen kuulevat raamatunkertomuksia, kun he haluavat olla seurakunnan jäseniä?


      • Huhhahheijaaa
        3467 kirjoitti:

        Noidat kelpaa...Jeesuksen ylösnousemus ei..... Minkälaisia ihmisiä te oikein olette? Olen tosin samaa mieltä siitä, että tunnustuksettomilla uskonnottomilla, jotka eivät leiki kristittyä kuuluu oikeus saada lapsilleen hyvää ja mielekästä tekemistä myös.

        Ajattelepa, että peruskoulussa on yhteiskunaoppia alettu opttaa vasta 9. luokalla... Kun asiat ovat niin vaikeita...

        Mutta tuommoiset elämänkatsomuksen perusasioiden opettelut onkistuukin alle kouluikäisiltä ilman vanhempia hyvin, kun vieras setä tulee kertomaan


      • Huhhahheijaaa
        3467 kirjoitti:

        Noitia siis sopii levittää alaikäisille, eikö noitauskovaiset voisi tehdä sitä ihan ominaan...

        Miksei vanhemmat haluaisi lapsen kuulevat raamatunkertomuksia, kun he haluavat olla seurakunnan jäseniä?

        No kun vanhemmat eivät viitsi käydä kirkoissa kuuntelemassa papin saarnoja ja raamatunkertomuksia... Miksi lapsia pitäisi rangaista... Menkööt vanhemmat jos haluavat lasten kanssa, kun kerran kertomuksia saatavana on... ei koo kunnan homma verovaroilla organaisoiden tuputusta ja indoktrinaatiota


      • nonstubb
        Huhhahheijaaa kirjoitti:

        No kun vanhemmat eivät viitsi käydä kirkoissa kuuntelemassa papin saarnoja ja raamatunkertomuksia... Miksi lapsia pitäisi rangaista... Menkööt vanhemmat jos haluavat lasten kanssa, kun kerran kertomuksia saatavana on... ei koo kunnan homma verovaroilla organaisoiden tuputusta ja indoktrinaatiota

        Miksi haluat, että lapsiasi rangaistaan? Sinä se kuule päätät kirkkoon kuulumisesta. Turha syyttää päiväkotia ja kirkkoa, jos itse ei osaa päättää mitä lapsilleen haluaa opetettavan. Ja minä kyllä kerron lapsille Jumalasta ihan itsekkin. Ja monesti ovat vapaa-ajattelija naapureiden lapsetkin läsnä... Eipä heitä häiritse lainkaan ja tulevat myös uudestaan. Toki minä omassa kodissani saan puhua :)


      • nonstubb
        Huhhahheijaaa kirjoitti:

        Ajattelepa, että peruskoulussa on yhteiskunaoppia alettu opttaa vasta 9. luokalla... Kun asiat ovat niin vaikeita...

        Mutta tuommoiset elämänkatsomuksen perusasioiden opettelut onkistuukin alle kouluikäisiltä ilman vanhempia hyvin, kun vieras setä tulee kertomaan

        Minun lapseni ovat yhteiskunnallisesti valveutuneita ja olen lapsesta asti opettanut heille miten täällä toimitaan eri tilantessa. Viimeksi tyttäreni selitti eurovaalien aikaan kavereilleen eri puolueiden eroja. Myös lainsäädännön kiemurat ovat olleet mielenkiintoisia tutkimuksia. Nähtävästi jotkut luulevat, että yhteiskuntaoppi olisi vaikeaa, vaikka kyseessä on mitä mielenkiintoisin aine.


      • Humanistisesti
        nonstubb kirjoitti:

        Minun lapseni ovat yhteiskunnallisesti valveutuneita ja olen lapsesta asti opettanut heille miten täällä toimitaan eri tilantessa. Viimeksi tyttäreni selitti eurovaalien aikaan kavereilleen eri puolueiden eroja. Myös lainsäädännön kiemurat ovat olleet mielenkiintoisia tutkimuksia. Nähtävästi jotkut luulevat, että yhteiskuntaoppi olisi vaikeaa, vaikka kyseessä on mitä mielenkiintoisin aine.

        Aivan, ja olen henkilökohtaisesti ollut edistämässä sitä hyvää muutosta, että yhteiskuntaoppi on tulossa vuonna 2016 tuntijaossa myös alaluokille 4.-6. Tuolloin lapset ovat otollisessa iässä tutustumaan mm. moniin elinympäristön ja kotikunnan asioihin sekä myös yhteiskuntaeettisiin kysymyksiin.
        Tämä vaatii nyt vain, että myös luokanopettajat saadaan lämpenemään asialle ja täydennyskouolutukseen sekä myös aineenopettajilta opettelua monipuolisiin toiminnallisiin menetelmiin.
        Tämä on hieno esimerkki, miten "perinnettä" voidaan myös uudistaa. Yhteiskuntaopin lokeroinnilla 9. luokalle haluttiin tietoisesti edistää peruskouolun epäpolitisointia ja epäyhteiskunnalistamista 80- ja 90-luvulla. Samat tahot ovat myös surutta syrjineet elämänkatsomustietoa sekä suosineet ev.lut. kirkon ylikorostuneeen näkyvää roolia koulussa.
        Mutta NYT koulun ja päiväkodin ovet ja ikunat pitää avata myös muualle kuin kirkonmäelle päin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe