Miksi myyntityötä on paljon tarjolla?

?????

Miksi myyntityötä on lukumääräisesti tarjolla todella paljon verrattuna muihin ammatteihin? Esimerkiksi Jobsafari-sivustolla näkyy työpaikkailmoitusten määrä toimialoittain. Myyntityö on tarjolla terveydenhuolto ja sosiaalialan jälkeen eniten.

Alla on tarkemmin luvut. Hotelli- ja ravintoalalla on kolmanneksi eniten avoimia paikkoja, myös niissä toimenkuvaan sisältyy usein myyntityötä.
Terveydenhuolto ja sosiaaliala (2172)
Myynti (1810)
Hotelli- ja ravintola (1082)

Myyntityö ei vaadi yleensä pitkää koulutusta tai kokemusta, siksi ihmettelen miten ihmettelen miten näihin paikkoihin ei löydy ihmisiä? Talous tai jokin myyjävetoinen toimiala ei kuitenkaan kasva tällä hetkellä sellaista tahtia, että myyjiä tarvittaisiin hirveä määrä lisää.

Osaisiko joku selittää tämän ilmiön?

13

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä joitain syitä

      Myyntityöt usein "myydään" työntekijöille. Itse olen todennut että näissä myyntipuheissa kaikki ei ole aina ihan niin kuin sanotaan ja usein myös annetaan ymmärtää ikään kuin jotakin vähän muuta kuin on todellisuus.

      Soittolistat saattaa olla puhkisoitettuja eikä se vähennä vaatimusta saada kauppaa aikaiseksi. Myyntipuhe voi olla sellainen mikä ei sovellu omaan suuhun tai moraaliin.

      Toki jossakin voi olla ihan rehellistä ja kunnollista myyntityötäkin, mutta näin ei valitettavasti aina ole.

      Myös myyjiä on rehellisempiä ja vähemmän rehellisiä,. Kaikki eivät aina noudata ohjeita ja jotkut jopa tekevät ilmapallokauppaa.

      Jos jostakin löytyy sopiva tuote, kunnollinen firma ja palkka ihan OK niin kyllä itsekin myymään alkaisin.

    • tosikuinvesi

      Myyntityötä on paljon tarjolla, koska huonot ja epäonnistuneet yksilöt tulevat Suomessa koittamaan siipiään amerikkalaisessa unelmatyössä ennen kuin siirtyvät Personal Trainereiksi.

      Nuo ihmisrauniot, päihteiden ja alkoholin sekakäyttöä harrastavat steroidihirviöt tekevät kaikkensa pilatakseen hyvien, rehellisten ja oikeiden myyjien maineen.
      Olen varma, että itä-Helsingissä on joku instanssi kuka maksaa näille maineenpilaajille epäonnistumisistaan. Tällä tavalla itä-Helsingissä joku saa tukirahoja valtiolta ja samalla nämä Personal Trainer -hörhöt onnistuvat saamaan rahaa jokapäiväisiin piikkeihinsä.

      Personal Training pilaa myyntityön maineen. Personal Trainer on luomakunnan syöpä. Ammatti josta joku kehtaa tällaisena vaikeana talousahdingon aikakautena jopa ylpeillä.

    • Fradi

      Myyntityön myymisessä tottakai myydään mahdollisuus ja hyviä myyjiä halutaan. Mahdollisuuksista puhuminen ei ole oikeasti lupaamista esim. palkasta. Varmaa lupausta ei voi antaa kun palkkaus usein perustuu provisioon.

      Näissäkin ketjuissa näkee rakenteellisen asennevamman. Myyntityöhön ei jouduta tai aleta vaan päästään jos asenne on kohdallaan. Ja varsinkin paremmilla eduilla varustettuihin myyntöihin ei "aleta" ilman näyttöjä. Jos aliarvioit työtä niin, että luulet siinä kaikkien pärjäävän, et menesty. Ei se puhelinmyynnissä tai kiinteistövälityksessä tai autokaupassa ole tuotteesta / lajista kiinni vaan siitä osaatko, viitsitkö ja päätätkö.

      Suurin syy on se että mennään "kaikki tonne pääsee ja pärjää" -asenteella. Ei pärjää, mutta taustasta riippumatta voi pärjätä. Siksi palkataan matalalla kynnyksellä että "kultakimpaleita" löydetään. Jokainen puhelinmyyjiä palkannut tietää että 80-90% hakijamateriaalista on paskaa. Itkua ja selitystä riittää mut ei työtarmoo

    • Näin se vaan menee

      Erityisesti puhelinmyynnissä ovi "käy kumpaankin suuntaan" varsin tiuhaan. Tuo tarkoittaa sitä, että puhelinmyyntiin rekrytään ja pikakoultetaan (jos ylipäätään koulutetaan millään tavalla) nonstoppina jengiä, suurin osa on talossa vajaan kuukauden ja lähtee joko oma-aloitteisesti havaittuaan homman toimimattomaksi, tai pistetään ennen kuukauden täyttymistä pihalle työsuhteen koeaikapurkuna, koska tulostavoite ei täyty.

      • Myyntijohtaja.

        Kenelle niitä puhelimia myydään?


    • Myydään, myydään...

      >> Soittolistat saattaa olla puhkisoitettuja eikä se vähennä vaatimusta saada kauppaa aikaiseksi. >Myyntipuhe voi olla sellainen mikä ei sovellu omaan suuhun tai moraaliin.

      • Lopos Jesu

        Hyvät selitykset oot keksinyt.

        - Kyllä se kauppa on usein myyjästä kiinni. Siis se, että joku ei ole aiemmin ostanut toiselta myyjältä EI tarkoita ettei se voisi hyvältä myyjältä ostaa. Osa vielä tahallaan pilaa muidenkin mahdollisuudet poistamalla asiakkaita kun ei itse onnistu tai laittamalla crm:n sellaiset negatiiviset kommentit että vahvinkin usko horjuu
        - Kerran ostaneet eikä osta enää: hehe. one timerit. Ehkä paskin selitys ikinä. Eli ensin asiakas ei osta syystä tai toisesta. Eikä sellaisellekaan voi myydä joka aiemmin on ostanut koska on ostanut vain kerran . Voi elämä!
        - Toiminta sen laatuista. Ainahan se on myyntitilanteessa että myyjä myy syyn ostaa, asiakas syyn miksi ei voi ostaa. Myyjän tehtävä on omalla tuotteella/palvelulla ratkaista asiakkaan ongelmat. Olen myynyt itse aika monelle jolle ei muiden mukaan kuulemma voi myydä. Ja niitä ei voi -tyyppejä on ollut samassa firmassa ennen minua useita. Jopa pomoraukat oli alkaneet uskoa. Kysyin vain myyntipalaverissa että miksi ei muka voi? Ei osannut kukaan oikesti perustella. Alkoivat ainakin kovin änkyttää
        - "En ole tiennytkään, että se on noin helppoa!" No tämän minä pystyn nykyisin esimiehenä näyttämään jos myyjän itsetunto kestää. Otan myyjän mukaan viidelle "toivottoman asiakkaan" luo tehtävälle käynnille. Ja teen pariin kolmeen kaupan. Mussutuksia ei tarvii pariin viikkoon kuunnella

        "...hyvä myyntimies lainaa vaikka omistaan rahaa asiakkaalle!"
        No tämän ostan, paskaa jargonia pomolta. Muuten kyllä oli niin "kaikkitietävän" myyjän syndroomasta kärsivän myyjän alkeellisia selityksiä että harvoin kuulee edes amatöörimyyjältä. Eniten näitä viljelevät juuri tekniset/ it myyjät. Jotka on mukaan ns. asiantuntijoita ja korkean tason ammattilaisia. 90% osaa vai selittää


      • Itke äidillesi

        Taidat olla hieman yksinkertainen. Myyjän työ on hankkia asiakkaat ja tehdä niiden kanssa kaupat. Jos yrityksellä olisi ostavia asiakkaita valmiina ei myyjiä tarvittaisi. Silloin tarvitaan varastomiehiä, jotka jakavat tuotteet, kuten kaupanmyyjiä.


      • Myydään, myydään...
        Lopos Jesu kirjoitti:

        Hyvät selitykset oot keksinyt.

        - Kyllä se kauppa on usein myyjästä kiinni. Siis se, että joku ei ole aiemmin ostanut toiselta myyjältä EI tarkoita ettei se voisi hyvältä myyjältä ostaa. Osa vielä tahallaan pilaa muidenkin mahdollisuudet poistamalla asiakkaita kun ei itse onnistu tai laittamalla crm:n sellaiset negatiiviset kommentit että vahvinkin usko horjuu
        - Kerran ostaneet eikä osta enää: hehe. one timerit. Ehkä paskin selitys ikinä. Eli ensin asiakas ei osta syystä tai toisesta. Eikä sellaisellekaan voi myydä joka aiemmin on ostanut koska on ostanut vain kerran . Voi elämä!
        - Toiminta sen laatuista. Ainahan se on myyntitilanteessa että myyjä myy syyn ostaa, asiakas syyn miksi ei voi ostaa. Myyjän tehtävä on omalla tuotteella/palvelulla ratkaista asiakkaan ongelmat. Olen myynyt itse aika monelle jolle ei muiden mukaan kuulemma voi myydä. Ja niitä ei voi -tyyppejä on ollut samassa firmassa ennen minua useita. Jopa pomoraukat oli alkaneet uskoa. Kysyin vain myyntipalaverissa että miksi ei muka voi? Ei osannut kukaan oikesti perustella. Alkoivat ainakin kovin änkyttää
        - "En ole tiennytkään, että se on noin helppoa!" No tämän minä pystyn nykyisin esimiehenä näyttämään jos myyjän itsetunto kestää. Otan myyjän mukaan viidelle "toivottoman asiakkaan" luo tehtävälle käynnille. Ja teen pariin kolmeen kaupan. Mussutuksia ei tarvii pariin viikkoon kuunnella

        "...hyvä myyntimies lainaa vaikka omistaan rahaa asiakkaalle!"
        No tämän ostan, paskaa jargonia pomolta. Muuten kyllä oli niin "kaikkitietävän" myyjän syndroomasta kärsivän myyjän alkeellisia selityksiä että harvoin kuulee edes amatöörimyyjältä. Eniten näitä viljelevät juuri tekniset/ it myyjät. Jotka on mukaan ns. asiantuntijoita ja korkean tason ammattilaisia. 90% osaa vai selittää

        >>...Ehkä paskin selitys ikinä.> Toiminta sen laatuista > Ja teen pariin kolmeen kaupan.>...että harvoin kuulee ...


    • Myyntityötäkö

      Aina asiassa 2 puolta myyntityö on vaativaa oli hinnat tavarassa kohdallaan tai ylihinnoteltuja. Tässä tulee jo ero firmoissa ja suuresti, jotku firmat hakee jatkuvasti työntekijöitä . Ala on itsensä pilannu tai tuotteet ylihintaisia , vaihtuvuus suurta kun usko loppuu myyjällä . Ja tullaan niihin kunnon taloihin jotka toimii henkilöstön edun ja hyvinvoinnin eteen tukevasti. Tuotteet voi olla kalliitakin kun on tarve jonka myyjän tulee tehdä asiakkaalle. Mitään ei tarvittas jos myyjiä ei olisi, myyjä on se joka luo tuotteelle tarpeen.

      • Myydään, myydään...

        >>...myyjä on se joka luo tuotteelle tarpeen. ..


    • myyjä Mynttinen

      Monikaan ei tajua myyntityön luonnetta, varsinkin kun puhutaan puhelinmyynnistä.

      Enemmistä luulee, että se on vaan kun soittaa soittaa ja soittaa. Se on osatotuus. Tottakai mitä enemmän soittaa sitä suurempi on sattumankin osuus. Suurempaa osaa myynnissä kuitenkin näyttelee se, että myyjän pitää "hehkua". Tällä hehkumisella tarkoitan vaikkapa sitä, että hyvä myyjä eläytyy puheluun, kädet heiluu, ääni nousee ja laskee ja puhelu etenee niin saatanan itsevarmasti, että sen vain tietää, että asiakas ostaa.

      Meidänkin firmassa vaihtuvuus on aivan hillitön, mutta ne perusmyyjät on ja pysyy. Tulokkaasta näkee heti onko siitä myyjäksi. Ei ole olemassa mitään yksittäistä seikkaa, jonka voidaan sanoa tekevän jostakusta ei-hyvän myyjän, mutta hyvä myyjä on ainakin rohkea, ei mene sanattomaksi, sanat soljuvat hitaasti ja selkeästi, hehkuu, on energiaa ja sen sellaista.

      Loppu on sitten hienosäätöä, kuten kohdennus, listat jne.

    • aaaa1

      Tässäkin keskustelussa ilmenee myyntityöhön liittyviä käsityksiä, jotka usein ovat ääripäistä:

      - Myyjäksi synnytään
      - Myyjäksi opitaan

      -Kaikki riippuu fiiliksestä ja asenteesta
      -Myyjä on myös inhimillinen ihminen, jolla superfiilis ei ole vakio

      -Myyntityö on rankkaa
      -Myyntityö on helppoa

      -Hyvä myyjä myy mitä vaan
      -Myyntityön onnistuminen riippuu myös organisaatiosta

      -Ei ole huonoja tuotteita, on huonoja myyjiä
      -Kaikille tuotteille ei ole markkinoita

      -Myyjä on puhekone
      -Myyjä kuuntelee asiakasta

      -Myyjä puhuu asiakkaan ympäri
      -Asiakas vertaa ja valitsee itselleen sopivan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe