Raamatun sanan mukainen kaste

anababtisti

On tämä kasteasia todella erimielisyyttä aiheuttava asia. Onko Jeesus meidän ylin auktoriteettimme, jota meidän ensiksi on kuunneltava, mitä Hän sanoi tästä asiasta. Jos on, niin eikö meidän tule noudattaa Hänen opetustaan. Mitä Hän sanoi?

Markus 16: 15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Matteus 28: 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Mitä Jeesus käski meitä tekemään? Ensin julistamaan evankeliumia ja sen jälkeen, kun heistä on tullut Jeesukseen uskovia opetuslapsia kastamaan heidät. Joka sen uskoo ja saa kasteen pelastuu ja vain Jeesukseen uskovat opetuslapset kastetaan.

Apostolien teoista voimme lukea, että tätä noudatettiin; helluntaina 2:37-41, Samariassa 8:5-13, Hoviherra 8:26-40, Korneliuksen perhekunta 10:44-48, Lyydian perhekunta 16:14-15 ym. Kaikille oli yhteistä evankeliumin julistus, sen vastaanottaminen ja sen jälkeinen kaste.

Kirjeissään Paavali sitten opettaa meille kasteen merkityksestä, koska em. tapauksissa uskoontulleet ottivat kasteen uskoon tultuaan ja heille piti sitten myöhemmin opetaa siitä. Pitää ottaa huomioon se, että Paavali opetti kasteesta jo uskovia ja kastettuja seurakuntien jäseniä, siitä mitä kaste heille merkitsi. Paavali oli itse käynyt tämän saman tien. Damaskon tiellä hän kohtaa Jeesuksen ja heti tajuaa: Kuka olet, Herra? Saa ohjeet Jeesukselta: mene Damaskoon ja huuda avuksi Herran nimeä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi. Hän tunnusti Herran nimen ja sen jälkeen kastatti itsensä ja heti hän alkoi saarnata synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika. Ei Paavali muuttanut vallitsevaa kastekäytäntöä, jota hän itsekin oli noudattanut tai lisännyt siihen mitään eikä opettanut uutta kastekäytäntöä.

Jumalan sana opettaa, että jokainen asia on kahden tai kolmen todistajan sanalla vahvistettava ja tässä tapauksessa he ovat Markus ja Matteus. Herramme Jeesus käski ja he todistavat. Saatana kysyy: Onko Jumala todella sanonut? Ja tässä asiassa Jumala on todella sanonut. Herra Jeesus Kristus itse ja Hän on antanut ohjeensa, joita meidän on noudatettava.

66

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UT puhuu monista eri kasteista. Ainakin viidestä.
      Ymmärrän niin, että Mark 16:16 ei puhu vesikasteesta,
      vaan siitä kasteesta, mikä tapahtuu uudestisyntymisessä,
      kun olemme saaneet kuulla evankeliumin Jeesuksesta,
      ja otamme Sanan eli Jeesuksen vastaan.

      Matteuksen tallennus Jeesuksen käskystä opetuslapseuttaa ihmisiä
      sen sijaan pitää sisällään vesikasteen.

      • Sana babtidzó tarkoittaa kastaa, upottaa ja peseytyä.
        Markus käyttää sanaa baptistheis, jonka käännös on kastettu.
        Matteuksen evankeliumissa on kaksi sanaa peräkkäin baptidzontes ja baptisantes ja suomennokset kastaen ja kastettuanne. Eli molemmissa evankeliumeissa on sama kastetta merkitsevä sana. Sanan baptisma merkitys on upottaminen, kaste.


      • anababtisti kirjoitti:

        Sana babtidzó tarkoittaa kastaa, upottaa ja peseytyä.
        Markus käyttää sanaa baptistheis, jonka käännös on kastettu.
        Matteuksen evankeliumissa on kaksi sanaa peräkkäin baptidzontes ja baptisantes ja suomennokset kastaen ja kastettuanne. Eli molemmissa evankeliumeissa on sama kastetta merkitsevä sana. Sanan baptisma merkitys on upottaminen, kaste.

        Niin mutta samalla sanalla ilmaistaan myös
        esimerkiksi kastaminen tulessa.
        Onko sekin mielestäsi sama asia kuin vesikaste?


    • Mark. 16:16, puhuu kristillisestä kasteesta, varmasti. Kaste antaa mitä lupaakin, eli synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan, kuten apostoli opettaa (apt.2:38-39). Uudesti kastaja ketkut eivät voi muuttaa asiaa toiseksi.

      • jonglööri

        Eivät onneksi voi vaikka yrittävätkin, u-k-i-e n R:n johdolla


      • Kyllä nimenomaan Mark 16:16 puhuu kasteesta ja siihen viittasin aloituksessani. Siinä Jeesus itse antaa ohjeen, mutta jätät edellisen jakeen huomiotta, jossa Jeesus käskee ensin saarnaamaan evankeliumia ja sen tehyä tehtävänsä ja kuulujat tulleet uskoon, Hän käskee kastamaan nämä uskoon tulleet. Sinä jätät huomiotta Jeesuksen antaman toimintamallin.

        Kaste ei anna syntejä anteeksi, vaan sen tekee Jeesuksen nimi ja veri.
        Ap.t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta. Johannes kirjoittaa 1. kirj. 1: 7 Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Ja vielä vaikka Ilm. 1:5 Terveiset Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

        Uskoon tullessa ihmiseen laitetaan Jumalan Pyhän Hengen sinetti. Efesol. 1:13-14 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Myöskään Pyhän Hengen lahjan saaminen ei liity kasteeseen. Paavali kysyi Efesossa tapaamiltaan opetuslapsilta: Apt. 19:2-6 "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan." Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen." Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Huomaa he olivat jo uskossa, mutta kastetut Johanneksen kasteella, jolloin heidät kastettiin uudelleen Herran Jeesuksen nimeen ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli Pyhä Henki heidän päälleen. Uskoon tulo, kaste ja Pyhän Hengen saaminen oliva erillisiä tapahtumia.


      • Eli olet sitä mieltä, että ihminen,
        joka ei ole saanut kristillistä vesikastetta, ei pelastu?


      • IsoP.
        anababtisti kirjoitti:

        Kyllä nimenomaan Mark 16:16 puhuu kasteesta ja siihen viittasin aloituksessani. Siinä Jeesus itse antaa ohjeen, mutta jätät edellisen jakeen huomiotta, jossa Jeesus käskee ensin saarnaamaan evankeliumia ja sen tehyä tehtävänsä ja kuulujat tulleet uskoon, Hän käskee kastamaan nämä uskoon tulleet. Sinä jätät huomiotta Jeesuksen antaman toimintamallin.

        Kaste ei anna syntejä anteeksi, vaan sen tekee Jeesuksen nimi ja veri.
        Ap.t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta. Johannes kirjoittaa 1. kirj. 1: 7 Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Ja vielä vaikka Ilm. 1:5 Terveiset Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

        Uskoon tullessa ihmiseen laitetaan Jumalan Pyhän Hengen sinetti. Efesol. 1:13-14 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Myöskään Pyhän Hengen lahjan saaminen ei liity kasteeseen. Paavali kysyi Efesossa tapaamiltaan opetuslapsilta: Apt. 19:2-6 "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan." Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen." Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Huomaa he olivat jo uskossa, mutta kastetut Johanneksen kasteella, jolloin heidät kastettiin uudelleen Herran Jeesuksen nimeen ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli Pyhä Henki heidän päälleen. Uskoon tulo, kaste ja Pyhän Hengen saaminen oliva erillisiä tapahtumia.

        Huomaa että nämä Johanneksen "opetuslapset" eivät olleet uskossa, koska Paavali "testaa" kysymyksellä juuri sitä ovatko he uskossa. Kun he eivät tiedä mitään Pyhästä Hengestä Paavali ymmärtää että he eivät ole uskossa Jeesukseen, koska kaikki jotka uskovat Jeesukseen saavat Pyhän Hengen. He saattoivat tosin uskoa "Jumalaan".

        Paavali erottaa selvästi vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen, sanoen sen mitä Jumala, Johannes kastaja ja Jeesuskin sanoo: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."

        Johannes kastoi vedellä, kehoittaen uskomaan Jeesukseen, joka kastaa Pyhällä Hengellä Häneen uskovat.


      • hgfdre

        Mutta sinä puhut kristittyjen kasteesta.

        Kristillisten kaste on tässä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
        "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
        Johanneksen evankeliumi:
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

        Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia
        Kristilliset = Jeesuksen seurakuntalaisia
        Älkää sotkeko näitä toisistaan eroavia oppeja ja seurakuntia toisiinsa!


    • Aloitukseen sanoisin, että Saulille luvattiin synnit anteeksi kasteessa. Sen nämä ketkut henget tahtovat aina sivuuttaa. Olette todella epäreiluja Raamatun lukijoita.

      apt.22:16 "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."

      • Matteus 28: 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

        Ukastaja: "Mitä Jeesus käski meitä tekemään? Ensin julistamaan evankeliumia ja sen jälkeen, kun heistä on tullut Jeesukseen uskovia opetuslapsia kastamaan heidät. Joka sen uskoo ja saa kasteen pelastuu ja vain Jeesukseen uskovat opetuslapset kastetaan."

        weha: "Eikös kohdassa ole kaksoispiste? joka neuvoo miten opetuslapsia tehdään. Kerrotaan siis lakia evankeliumia ja otetaan evankeliumiin kaste syntien anteeksisaamiseksi. Kohta ei siis kerro uskovien kasteesta, vaan uskoon tulevien kasteesta".
        Selkeämpi on vielä 38-käännös tässä:

        Matt.28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


      • weha kirjoitti:

        Matteus 28: 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

        Ukastaja: "Mitä Jeesus käski meitä tekemään? Ensin julistamaan evankeliumia ja sen jälkeen, kun heistä on tullut Jeesukseen uskovia opetuslapsia kastamaan heidät. Joka sen uskoo ja saa kasteen pelastuu ja vain Jeesukseen uskovat opetuslapset kastetaan."

        weha: "Eikös kohdassa ole kaksoispiste? joka neuvoo miten opetuslapsia tehdään. Kerrotaan siis lakia evankeliumia ja otetaan evankeliumiin kaste syntien anteeksisaamiseksi. Kohta ei siis kerro uskovien kasteesta, vaan uskoon tulevien kasteesta".
        Selkeämpi on vielä 38-käännös tässä:

        Matt.28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Mihin unohdat Markuksen, miksi jätät sen huomiotta? Matteuksen alkuperäisessä kreikan kielisessä käännöksessä on pilkku ei kaksoispistettä samoin myös englannin kielisessä NIV käännöksessä eli sekin vahvistaa järjestyksen: ensin usko, sen jälkeen kaste ja jatkossa opetus. Jos opetuslapsia tehtäisiin kastamalla ei pilkkua olisi ollenkaan, vaan teksti kuuluisi: tehkää opetuslapsia kastamalla, mutta niin siinä ei ole, joten ensin tehdään opetuslapsia, sitten heidät kastetaan ja lopuksi opetetaan. Näin se menee.


    • Aloittaja Ukastajalle vielä, ettei kaste ole ainut erimielisyyden kohde. Sen lisäksi on paljon muutakin, kuten ehtoollinen, vanhurskauttaminen, rukous, tuhat vuotisen valtakunnan oppi jne, jne...

      • On toki paljonkin erimielisyyttä.. mutta sinä edustat henkisesti kuollutta luterilaisuutta... joka asiassa.


      • eitpa
        anabaptist kirjoitti:

        On toki paljonkin erimielisyyttä.. mutta sinä edustat henkisesti kuollutta luterilaisuutta... joka asiassa.

        luterilaisuus ei ole kuollutta. Kristus on siinä selvänä keskiönä.


    • hjuiop

      Rikolliseen järjestöön jäseniksi liittämis kasteita ei ole Jumala tai Jeesus asettanut vaan se on väärennetyn raamatun sopaskaa.
      Joka on erimieltä asiasta palvelee herra jumalaansa.

      Olkaa rehellisiä ja palvelkaa herrojanne niin omilla nimillä.
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

      Jeesuksen teot osoittavat raamatun ja sen tulkitsimiset eksytyksiksi:
      Mar 10:16
      Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

    • hyvä nicci sulla... :)

    • Baptidzoo-sana merkitsee Uudessa testamentissa kaikenlaista vedellä koskettamista. Baptidzoo-sana ei vielä itsessään kerro, millä tavalla kosketus tapahtuu. Uudessa testamentissa ei ole yhtään kohtaa, jonka perusteella voitaisiin osoittaa, että baptidzoo merkitsee ainoastaan upottamista eikä mitään muuta. Väite, että sanat baptidzoo ja baptisma merkitsisivät aina upottamista, ei täten pidä paikkaansa. Uusi testamentti käyttää upottamisesta (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta (Matt. 14:30) kokonaan toista sanaa katapontidzoo.

      Uuden testamentin sanonnat “hän nousi heti vedestä” (Matt. 3:16), “astuivat veteen”, “kun he olivat nousseet vedestä” (Apt. 8:38 s.) eivät nekään sinänsä sisällä ajatusta ‘upottamisesta’. Näitä sanontoja käytetään eri syvyyksiin veteen menemisistä ja siitä nousemisista.

      Kun apostolit kastoivat kuulijakuntaa, jolla ei tietysti ollut kastepukuja mukanaan (köyhillä ei ollut edes muuta vaatepartta kuin päällä oleva), oli pakko kastaa valelemalla, koska yleisön takia ei voitu esiintyä alastomanakaan. Jeesuksen kastetta esittävät varhaiskristilliset maalaukset (kuten Rooman katakombissa Pyhän Calixtuksen kastekappelissa oleva heti ensimmäisen vuosisadan jälkeen syntynyt kuva) paljastavat, että valelu on ollut alkukirkon yleisin kastetapa: kastettava seisoi vedessä ja kastaja valeli vedellä hänen päänsä ja olkapäänsä.

      Didakhe vuosien 50–100 vaiheilta mainitsee valelukasteen. Justinus Marttyyri (110–165 jKr.) mainitsee Apologiassaan epäjumalain pappien matkivan kristillistä kastetta pirskottaessaan itsensä vedellä. Tertullianus (145–220 jKr.) mainitsee kirjassaan De Baptismo, ettei ole väliä kastetaanko ihminen meressä tai lammikossa, virrassa tai maljassa, järvessä tai ruuhessa. Cyprianus (200–258 jKr.) sanoo kirjassaan Fidukselle, ettei kenenkään tule vaivaantua pirskottelemalla tai valelemalla suoritetusta kasteesta.

      Kirkkohistoria kertoo upotuskasteitakin olleen, mutta Raamatussa ei ole ohjetta, että kaste olisi toimitettava tällä tavalla. Mikäli upottamista käytettiin, se oli kirkollinen perimätapa, ei Raamatussa määrätty muoto.

      On yhdentekevää, valellaanko, vihmotaanko vai upotetaanko, kunhan vain kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen puhtaalla vedellä. Valeleminen sopii hyvin kuvaamaan ‘puhdistusta synneistä’ ja ‘elävän veden virtoja’. Vihmominen eli pirskottaminen kuvaa ‘puhdistusta’ ja ‘Jumalan armon siunausta’. Upottaminen kuvaa paitsi ‘puhdistusta synneistä’ myös ‘vanhan ihmisen kuolemaa’ ja ‘uuden ihmisen syntymistä’. Alkukirkko ymmärsi, että kasteen olemus ei riipu veden määrästä vaan laadusta: sen on oltava ‘Kristuksen veren punaamaa’! Näin ollen kasteen muoto on Jumalan sanan mukaan varsin vapaa, ja tämä on myös luterilaisen kirkon kanta.

      • UT:n baptidzoo-sanan vanhatestamentillinen tausta

        Uuden testamentin baptidzoo-sanalla on vanhatestamentillinen tausta. Erilaiset ‘pesot’ (Hepr. 9:10), ‘vihmonta’ (Jes. 52:15; Hes. 36:25; Hepr. 12:24) ja ‘pirskottaminen’ (4. Moos. 8:7) olivat vanhassa liitossa yleisiä tapoja:

        Herra käski Moosesta tekemään vaskialtaan peseytymistä varten ilmestysmajan ja alttarin välille. Samassa yhteydessä Raamattu selittää peseytymisen tarkoittavan käsien ja jalkojen pesemistä: “Tee peseytymistä varten pronssinen allas ja sille pronssinen jalusta, sijoita se pyhäkköteltan ja alttarin väliin ja täytä se vedellä. Aaron ja hänen poikansa peskööt siinä kätensä ja jalkansa. Kun he ovat menossa pyhäkkötelttaan, heidän on ensin peseydyttävä vedellä, etteivät he kuolisi. Myös silloin kun he astuvat alttarin ääreen palvelustoimiinsa polttamaan tuliuhreja Herralle, heidän on ensin pestävä kätensä ja jalkansa, etteivät he kuolisi.” (2. Moos. 30:18–21)

        Jesaja ennusti Messiaasta: “Niin hän on vihmova monet pakanakansat” (heprealaisen tekstin mukaan, Jes. 52:15). Leeviläisten puhdistamiseksi oli ‘pirskotettava’ heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä (4. Moos. 8:7)

        Uusi testamentti:

        Muusta kuin varsinaisesta kasteesta käytettyinä sanat baptidzoo ja baptismos esiintyvät seuraavissa kohdissa:

        “…ennen kuin ovat itseään vedellä vihmoneet (baptidzoontai = peseytyä; muutamissa käsikirjoituksissa on rantisoontai = puhdistautua) ; ja paljon muuta…, niin kuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä” (baptismuus) (Mark. 7:4). ‘Astia’ (batos) on nestemitta, 36,4 litraa. Kukaan ei pese sen kokoisia kiviastioita upottamalla ainakaan vähävetisessä Palestiinassa.

        “Fariseus hämmästyi huomatessaan, että hän ei ennen ateriaa peseytynyt” (ebaptisthee, passiivin aoristi verbistä baptidzoo) (Luuk. 11:38). Sanat baptidzoo ja baptismos tarkoittavat näissä kohdissa ilmeisesti samaa kuin heprean ja aramean taval ja tevila: vedessä eriasteisesti kastamista tai pesemistä, harvoin upottamista.

        “…ja erilaiset pesut (baptismois) nämäkin menot perustuvat ulkonaisiin säädöksiin…” (Hepr. 9:10) “…isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen (ebaptisanto) Mooseksen seuraajiksi.” (1. Kor. 10:1–2)

        Näin siis sanat baptidzoo (= kastaa) ja baptisma (= kaste) merkitsevät myös Uudessa testamentissa varsinaisen kasteen lisäksi ‘peseytymistä’, ‘käsien ja jalkojen pesemistä’, ‘sumupilvestä kostumista’ jne.
        Lähde:(lapsikaste on Raamatullinen)


      • No, jopas on taas väitteitä...

        Se että jostain 100 -luvulta löytyy valelukasteen todisteita, ei todista että ihmiset olisivat valeltu Jordan joessa Jeesuksen aikaan.... Älä aliarvoi saatanan viekkautta, hän pystyy muutamassa vuodessa pilaamaan oikean opin...niinkuin alkuseurakunnallekin tapahtui... viimeistään silloin kun Rooma kääntyi "kristinuskoon"....

        En luota kenenkään "kirkkoisän" kirjoituksiin, saattoivat olla täysiä susia koko porukka.


      • IsoP.
        weha kirjoitti:

        UT:n baptidzoo-sanan vanhatestamentillinen tausta

        Uuden testamentin baptidzoo-sanalla on vanhatestamentillinen tausta. Erilaiset ‘pesot’ (Hepr. 9:10), ‘vihmonta’ (Jes. 52:15; Hes. 36:25; Hepr. 12:24) ja ‘pirskottaminen’ (4. Moos. 8:7) olivat vanhassa liitossa yleisiä tapoja:

        Herra käski Moosesta tekemään vaskialtaan peseytymistä varten ilmestysmajan ja alttarin välille. Samassa yhteydessä Raamattu selittää peseytymisen tarkoittavan käsien ja jalkojen pesemistä: “Tee peseytymistä varten pronssinen allas ja sille pronssinen jalusta, sijoita se pyhäkköteltan ja alttarin väliin ja täytä se vedellä. Aaron ja hänen poikansa peskööt siinä kätensä ja jalkansa. Kun he ovat menossa pyhäkkötelttaan, heidän on ensin peseydyttävä vedellä, etteivät he kuolisi. Myös silloin kun he astuvat alttarin ääreen palvelustoimiinsa polttamaan tuliuhreja Herralle, heidän on ensin pestävä kätensä ja jalkansa, etteivät he kuolisi.” (2. Moos. 30:18–21)

        Jesaja ennusti Messiaasta: “Niin hän on vihmova monet pakanakansat” (heprealaisen tekstin mukaan, Jes. 52:15). Leeviläisten puhdistamiseksi oli ‘pirskotettava’ heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä (4. Moos. 8:7)

        Uusi testamentti:

        Muusta kuin varsinaisesta kasteesta käytettyinä sanat baptidzoo ja baptismos esiintyvät seuraavissa kohdissa:

        “…ennen kuin ovat itseään vedellä vihmoneet (baptidzoontai = peseytyä; muutamissa käsikirjoituksissa on rantisoontai = puhdistautua) ; ja paljon muuta…, niin kuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä” (baptismuus) (Mark. 7:4). ‘Astia’ (batos) on nestemitta, 36,4 litraa. Kukaan ei pese sen kokoisia kiviastioita upottamalla ainakaan vähävetisessä Palestiinassa.

        “Fariseus hämmästyi huomatessaan, että hän ei ennen ateriaa peseytynyt” (ebaptisthee, passiivin aoristi verbistä baptidzoo) (Luuk. 11:38). Sanat baptidzoo ja baptismos tarkoittavat näissä kohdissa ilmeisesti samaa kuin heprean ja aramean taval ja tevila: vedessä eriasteisesti kastamista tai pesemistä, harvoin upottamista.

        “…ja erilaiset pesut (baptismois) nämäkin menot perustuvat ulkonaisiin säädöksiin…” (Hepr. 9:10) “…isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen (ebaptisanto) Mooseksen seuraajiksi.” (1. Kor. 10:1–2)

        Näin siis sanat baptidzoo (= kastaa) ja baptisma (= kaste) merkitsevät myös Uudessa testamentissa varsinaisen kasteen lisäksi ‘peseytymistä’, ‘käsien ja jalkojen pesemistä’, ‘sumupilvestä kostumista’ jne.
        Lähde:(lapsikaste on Raamatullinen)

        baptizo = "upottaa", 100%.

        Ei tarvii asiasta pitempiä sepustuksia.


      • fqef
        IsoP. kirjoitti:

        baptizo = "upottaa", 100%.

        Ei tarvii asiasta pitempiä sepustuksia.

        baptizo = upottaa, pestä, kastaa, pirstoaa, valella


      • Matheetesi
        anabaptist kirjoitti:

        No, jopas on taas väitteitä...

        Se että jostain 100 -luvulta löytyy valelukasteen todisteita, ei todista että ihmiset olisivat valeltu Jordan joessa Jeesuksen aikaan.... Älä aliarvoi saatanan viekkautta, hän pystyy muutamassa vuodessa pilaamaan oikean opin...niinkuin alkuseurakunnallekin tapahtui... viimeistään silloin kun Rooma kääntyi "kristinuskoon"....

        En luota kenenkään "kirkkoisän" kirjoituksiin, saattoivat olla täysiä susia koko porukka.

        "En luota kenenkään "kirkkoisän" kirjoituksiin"

        Kun edes luottaisit Raamatun kirjoituksiin, mutta kun et luota niihnkään. Silloin ollaan tuuliajolla


      • IsoP.
        fqef kirjoitti:

        baptizo = upottaa, pestä, kastaa, pirstoaa, valella

        Juuri noin!

        Se ei todellakaan tarkoita "vettä", "vesikastetta", "kastetta" jne. vaikka Raamattuun on käännetty "kaste".


      • Raamatun Tietokirjan Novum Kreikan-suomen sanakirja, Teologinen sanakirja antaa sanalle baptidzó merkitykset; kastaa, upottaa ja peseytyä ja sanalle baptisma merkitykset upottaminen ja kaste.


      • > Baptidzoo-sana merkitsee Uudessa testamentissa
        kaikenlaista vedellä koskettamista. <

        "Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja TULELLA." (Matt 3:11)


      • h84gfds
        IsoP. kirjoitti:

        Juuri noin!

        Se ei todellakaan tarkoita "vettä", "vesikastetta", "kastetta" jne. vaikka Raamattuun on käännetty "kaste".

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
        "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

        JEESUS PESI, eikä liittänyt ketään ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen ja rikollisuuden jäseniksi:

        Johanneksen evankeliumi:
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.


      • mathetes
        fqef kirjoitti:

        baptizo = upottaa, pestä, kastaa, pirstoaa, valella

        Vastaus sinulle nimim, - fqef

        Kirjoitit:
        >>baptizo = upottaa, pestä, kastaa, pirstoaa, valella


      • Mathetesille
        mathetes kirjoitti:

        Vastaus sinulle nimim, - fqef

        Kirjoitit:
        >>baptizo = upottaa, pestä, kastaa, pirstoaa, valella

        Veden määrä kasteessa ei ratkaise. Raamattu ei anna ohjetta paljonko vettä on käyettävä. On ihan yhtä oikein upottaa, pirskottaa kuin valellakin. Viimeisin oli yleisin käytäntö alkuseurakunnassa. Kasteen kohdalla on tärkeintä kuintenkin Kristus, koska Hän siinä toimii.


      • mathetes
        Matheetesi kirjoitti:

        "En luota kenenkään "kirkkoisän" kirjoituksiin"

        Kun edes luottaisit Raamatun kirjoituksiin, mutta kun et luota niihnkään. Silloin ollaan tuuliajolla

        Kommenttia sinulle - Matheetesi!

        Onko ihan pakko käyttää "samankaltaista nimimerkkiä" joka saattaa erehdyttää kirjoituksesi lukijoita luulemaan minun kirjoittamaksi! Olen jo vuosia käyttänyt nimim, "mathetes", jonka merkitys on suomennettuna "oppilas"! Voisitkohan mitenkään jotain muuta nimimerkkiä käyttää, inhimillisen hyvän tavan vuoksi, jotta meidän kirjoituksiamme ei sekoitettaisi toistemme teksteihin! Itse en koskaan "matkisi" jonkun jo kayttämää nimimerkkiä, jotta siis aivan tahallista erehdyttämistä ei aiheutettaisi muille lukijoille! Varmaan ymmärrät asian jos vähän mietit asiaa ja korjaat käyttämääsi nimimerkkiä vielä hieman lisää, jotta sitä ei varmasti luultaisi minun käyttämäkseni nimimerkiksi! Uskon vahvasti että aineksia muutokseen on olemassa, vai mitä luulisit!?

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

        Terv, nimim, mathetes :)


      • Matheetesi
        mathetes kirjoitti:

        Kommenttia sinulle - Matheetesi!

        Onko ihan pakko käyttää "samankaltaista nimimerkkiä" joka saattaa erehdyttää kirjoituksesi lukijoita luulemaan minun kirjoittamaksi! Olen jo vuosia käyttänyt nimim, "mathetes", jonka merkitys on suomennettuna "oppilas"! Voisitkohan mitenkään jotain muuta nimimerkkiä käyttää, inhimillisen hyvän tavan vuoksi, jotta meidän kirjoituksiamme ei sekoitettaisi toistemme teksteihin! Itse en koskaan "matkisi" jonkun jo kayttämää nimimerkkiä, jotta siis aivan tahallista erehdyttämistä ei aiheutettaisi muille lukijoille! Varmaan ymmärrät asian jos vähän mietit asiaa ja korjaat käyttämääsi nimimerkkiä vielä hieman lisää, jotta sitä ei varmasti luultaisi minun käyttämäkseni nimimerkiksi! Uskon vahvasti että aineksia muutokseen on olemassa, vai mitä luulisit!?

        Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

        Terv, nimim, mathetes :)

        Jos koet kiusalliseksi sen niin voin toki käyttää toista nimimerkkiä. Se ei ole ongelma.

        Siunausta ja Kristuvaloa sinullekin!

        Terv. nimim, Matheetesi


      • mathetes
        Mathetesille kirjoitti:

        Veden määrä kasteessa ei ratkaise. Raamattu ei anna ohjetta paljonko vettä on käyettävä. On ihan yhtä oikein upottaa, pirskottaa kuin valellakin. Viimeisin oli yleisin käytäntö alkuseurakunnassa. Kasteen kohdalla on tärkeintä kuintenkin Kristus, koska Hän siinä toimii.

        Vastausta sinulle!

        Kirjoitit:
        >>Veden määrä kasteessa ei ratkaise. Raamattu ei anna ohjetta paljonko vettä on käyettävä. On ihan yhtä oikein upottaa, pirskottaa kuin valellakin. Viimeisin oli yleisin käytäntö alkuseurakunnassa. Kasteen kohdalla on tärkeintä kuintenkin Kristus, koska Hän siinä toimii. >"Pirskotella, vihmoa, valella, ...jne...ovat kreikaksi (ranoo / rantisma / rantizo) tai jokin muu juuri niitä merkitsevä ilmaisu! Mutta mikään näistä edellämainituista ilmaisuista ei ole UT,ssa vesikasteen yhteyksissä mainittu kertaakaan!>Viimeisin oli yleisin käytäntö alkuseurakunnassa.


      • Mathetesille
        mathetes kirjoitti:

        Vastausta sinulle!

        Kirjoitit:
        >>Veden määrä kasteessa ei ratkaise. Raamattu ei anna ohjetta paljonko vettä on käyettävä. On ihan yhtä oikein upottaa, pirskottaa kuin valellakin. Viimeisin oli yleisin käytäntö alkuseurakunnassa. Kasteen kohdalla on tärkeintä kuintenkin Kristus, koska Hän siinä toimii. >"Pirskotella, vihmoa, valella, ...jne...ovat kreikaksi (ranoo / rantisma / rantizo) tai jokin muu juuri niitä merkitsevä ilmaisu! Mutta mikään näistä edellämainituista ilmaisuista ei ole UT,ssa vesikasteen yhteyksissä mainittu kertaakaan!>Viimeisin oli yleisin käytäntö alkuseurakunnassa.

        Raamatun käyttämä "kastaa" -verbi ei tarkoita vain upottamista. Siksi on täysin Raamatun vastaista vaatia että kaste voidaan suorittaa vain upottamalla. Tiedätkö miksi Raamattu ei kerro tarkasti paljonko vettä tarvitaan? No siksi, että silloin kasteesta tulisi lain teko (mitä se uudestikastajille nähtävästi onkin) sen sijaan että se on Raamatussa ja oikeaoppisessa kristillisessä seurakunnassa ymmärretty aina Jumalan lahjana ja armon kanavana.

        Alkuseurakunnassa ei aina edes ollut mahdollista upottaa. Eikä tällaista vaatimusta Raamattu esitäkään. Tärkempää on se, mitä kaste antaa.


    • Tuossa yllä olikin alkukieltä sen osaajista. Se riittäköön...

      Kreikan kielen verbi baptizo tarkoittaa mm. upottamista, mutta se tarkoittaa myös valelemista, pirskottamista ja vedellä pesemistä, kaikenlaista vedellä koskettamista. Sanat baptidzoo = "kastaa" ja baptisma = "kaste" merkitsevät myös UT:ssa varsinaisen kasteen lisäksi "peseytymistä", "käsien ja jalkojen pesemistä", "sumupilvestä kostumista" jne. Baptidzoo -sana merkitsee Uudessa testamentissa kaikenlaista vedellä koskettamista. Baptidzoo -sana ei vielä itsessään kerro, millä tavalla kosketus tapahtuu. Uudessa testamentissa ei ole yhtään kohtaa, jonka perusteella voitaisiin osoittaa, että baptidzoo merkitsee ainoastaan upottamista.
      Uuden testamentin sanonnat "hän nousi heti vedestä" (Matt. 3:16), "astuivat veteen", "Kun he olivat nousseet vedestä" (Apt. 8:38s.) eivät nekään sinänsä sisällä ajatusta "upottamisesta". Nämä sanonnat tarkoittavat eri syvyyksiin veteen menemisestä ja siitä nousemisesta, myös vain nilkkoihin tai polviin asti menemisestä ja nousemisesta. On erehdys väittää, että ne sinänsä viittaisivat upotuskasteeseen. Kastajan ja kastettavan täytyi astua veteen, koska se aivan rannassa on tavallisesti liejuista ja roskaista. Kun evankeliumeissa käytetään tätä sanaa astioiden, pöytien ym. pesemisestä, on selvää, ettei se voi tarkoittaa yksinomaan upottamista. Kun puhutaan Pyhällä Hengellä kastamisesta (Luuk.3:16; Apt. 1:5) olisi luonnotonta sanoa, että se oli Pyhään Henkeen upottamista. Gazan lähettyvillä, missä Filippos kastoi etiopialaisen hoviherran (Apt. 8:36-38), saattoi korkeintaan olla pieni kevätpuro, joka kesäisin oli melkein kuiva. Kun Ananias kastoi Sauluksen Damaskoksessa, Juudaksen talossa, on uskaliasta väittää, että siellä olisi ollut amme upottamista varten. Kun Filippin vanginvartija otti Paavalin ja Silaan kotiinsa "samalla yön tunnilla", ja kun "hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti" (Apt. 16:33), niin on ilmeistä, että sitä ei voitu tehdä upottamalla. Kun joku otti sanan vastaan, hänet kastettiin heti, vaikka keskellä yötä, kuten Filippin vanginvartijakin perhekuntineen. Kuulijakunnalla ei tietenkään ollut kastepukuja mukanaan - eihän köyhillä ihmisillä edes ollut muuta vaatepartta, kuin päällä oleva. Siihen kääriytyneenä mentiin nukkumaankin. Myöskään alastomana ei voitu esiintyä, sillä toimitusta seurasi yleisöjoukko. Jeesuksen kastetta esittävät varhaiskristilliset maalaukset paljastavat, että valelu on todennäköisesti ollut alkukirkon yleinen kastetapa: kastettava seisoi vedessä ja kastaja valeli vedellä hänen päänsä ja olkapäänsä. Tällainen Rooman katakombissa Pyhän Calixtuksen kastekappelissa säilynyt vanhin Jeesuksen kastamista esittävä kuva on syntynyt heti ensimmäisen vuosisadan jälkeen, joten sen todistusvoima on suuri.

      Samoin Apostolien opetus (7:3) n. vuodelta 100 kertoo myös valelemalla kastamisesta ("valele päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"). Ilmeisesti alkuseurakunta käytti useita eri kastetapoja, tilanteesta riippuen. Kasteen muoto on siis siinä mielessä vapaa, että se voidaan tehdä joko upottamalla, valelemalla tai pirskottelemalla (vihmomalla).

      Veden määrä ei vaikuta kasteen "tehokkuuteen", mikä johtuu kasteen olemuksesta: se ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan yhdistettyä vettä. Ef 5:26. Vesihän ei sinänsä vaikuta kasteen lahjaa, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan (Luther). On tarpeetonta kiivailla vain kasteen muodollisen toimittamistavan puolesta, varsinkin jos hylätään kasteen ydin, kasteen armo ja Jumalan sana, joka kasteessa on.

      • nbhgvfds

        Niin ja Jeesuksen oman sanan tiedon mukaan se tarkoittaa nimenomaan peseytymistä eikä liittymistä ihmisiä, pikku lapsiakin tappneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuteen.
        Jos et tätä ymmärrä niin olet todella järkyttävän sairas:
        Johanneksen evankeliumi:
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

        Ellei nämä ehdot kelpaa niin et ole Jumalan ja Jeesuksen oppien ja Lain seuraaja:
        Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
        Jumalan ja Jeesuksen evankeliumia on vielä raamatussa jäljellä, tosin osittain väärennettyinä:
        -Matteuksen evankeliumista
        -Markuksen evankeliumista
        -Luukkaan evankeliumista
        -Johanneksen evankeliumista


      • raamatullisesti

        Weha selittää ja selittää ja yrittää uskotella itselleen, että lapsikaste olisi ollut käytännössä alkuseurakunnassa.
        Tokihan tuo (Didakhee) Apostolien opetus" n 110-luvulta tuntee myös valelukastenn POIKKEUSTILANTEISSA, mutta se oili vain poikkeustailanteissa, joissa vettä ei ollut
        saatavilla tarpeeksi.
        Mutta Didakheessakin kehoitetaan kastettavaa paastoamaan ennen toimitusta, joten
        vauvakasteelle siitä ei saa tukea.

        Weha taitaa olla epäjumalanpalvoja:
        ". Vesihän ei sinänsä vaikuta kasteen lahjaa, vaan Jumalan sana, joka on vedessä"
        ?????
        Mistähän Weha repäisi tuollaisen naurettavan väitteen?

        Weha yrittää esiintyä kreikankielentaitajana, mutta tosi-asiassa hän kopio Väisäsen
        kirjoituksia. Wehan oppineisuus ei riitä sellaiseen kielentaitoon.

        Prof Jaakko Frösen , joka suoritti kaivauksia Jordaniassa Aaron-vuoren lähellä,
        kertoo, että he löysivät vanhan kirkon rauniot 400-luvulta peräisin, jonka etu-osassa oli n metrin syvyinen, ristinmuotoinen kaste-allas.
        Tuokin todistaa, että vielä silloin oli aikuisten upotuskaste käytännössä.
        Lapsikastehan yleistyi kirkon yleisen luopumuksen vanavedessä.


      • u-k-i-e nR:lle
        raamatullisesti kirjoitti:

        Weha selittää ja selittää ja yrittää uskotella itselleen, että lapsikaste olisi ollut käytännössä alkuseurakunnassa.
        Tokihan tuo (Didakhee) Apostolien opetus" n 110-luvulta tuntee myös valelukastenn POIKKEUSTILANTEISSA, mutta se oili vain poikkeustailanteissa, joissa vettä ei ollut
        saatavilla tarpeeksi.
        Mutta Didakheessakin kehoitetaan kastettavaa paastoamaan ennen toimitusta, joten
        vauvakasteelle siitä ei saa tukea.

        Weha taitaa olla epäjumalanpalvoja:
        ". Vesihän ei sinänsä vaikuta kasteen lahjaa, vaan Jumalan sana, joka on vedessä"
        ?????
        Mistähän Weha repäisi tuollaisen naurettavan väitteen?

        Weha yrittää esiintyä kreikankielentaitajana, mutta tosi-asiassa hän kopio Väisäsen
        kirjoituksia. Wehan oppineisuus ei riitä sellaiseen kielentaitoon.

        Prof Jaakko Frösen , joka suoritti kaivauksia Jordaniassa Aaron-vuoren lähellä,
        kertoo, että he löysivät vanhan kirkon rauniot 400-luvulta peräisin, jonka etu-osassa oli n metrin syvyinen, ristinmuotoinen kaste-allas.
        Tuokin todistaa, että vielä silloin oli aikuisten upotuskaste käytännössä.
        Lapsikastehan yleistyi kirkon yleisen luopumuksen vanavedessä.

        Lapsikaste on ollut käytössä alkuseurakunnassa, se on aivan selvää. Aikuisten upotuskaste ja lasten valelukaste eivät sulje toisiaan pois, molempia on ollut käytössä alusta asti. Tärkeämpää kuin kastetapa on ymärtää mitä kasteessa tapahtuu. Alkuseurakunnan aikaan ei aina ollut edes mahdollista upottaa.

        "Mistähän Weha repäisi tuollaisen naurettavan väitteen?"
        Olisiko Raamatusta. Siellä näitä "naurettavia asioita on". Ef. 5:26


      • lkjhgytr
        u-k-i-e nR:lle kirjoitti:

        Lapsikaste on ollut käytössä alkuseurakunnassa, se on aivan selvää. Aikuisten upotuskaste ja lasten valelukaste eivät sulje toisiaan pois, molempia on ollut käytössä alusta asti. Tärkeämpää kuin kastetapa on ymärtää mitä kasteessa tapahtuu. Alkuseurakunnan aikaan ei aina ollut edes mahdollista upottaa.

        "Mistähän Weha repäisi tuollaisen naurettavan väitteen?"
        Olisiko Raamatusta. Siellä näitä "naurettavia asioita on". Ef. 5:26

        tottakai siihenkin aikaa pestii lapsia jo heti sen syntyessä!!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
        "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

        Mutta Jeesus ei käskenyt kastaa ketään, lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden jäseniksi VAAN JEESUSKIN PESI, yritä edes hiukan ymmärtää vaikka se olis vaikeaa...
        Johanneksen evankeliumi:
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.


    • hopi hopi jo

      Eikö wehaa ole kukaan hakenut pois täältä häiriköimästä vieläkään !?

      laittakaa nyt joku sieltä väisäskerhosta liikkeelle, hävettää nuo sekojuttunsa.

    • Taidat nyt esittää omia tulkintoja, jotka eivät perustu mihinkään todistettavissa olevaan.

      Kerrotko ensin mistä Uuden Testamentin Kreikka-suomi sanakirjasta otat nuo merkitykset sanalle baptizoo, niin hankin se ja näin pääsemme eteenpäin tässä asiassa. Minulla ei muuta ole, kuin tuo Novumin Kreikka-suomi ja se ei muita merkityksiä sanalle anna.

      "evankeliumeissa käytetään tätä sanaa astioiden, pöytien ym. pesemisestä, on selvää, ettei se voi tarkoittaa yksinomaan upottamista."
      Annatko Raamatunpaikkoja. Astioiden kohdalla se on ymmärrettävää. Kun astiat pannaan pesuvettä täynnä olevaan pesuastiaan, niin ne uppoavat sinne veden alle, mutta muusta pöytien pyyhkimisestä ym. haluan, että annat raamatunpaikkoja.
      Ainakin Joh.9:7 sokean paranemisen yhteydessä peseytymisestä käytetään sanaa enipsato, Paavalin kohdalla; anna pestä pois syntisi, käytetään sanaa apolúsai, Ef. 5:26 käyttää: vedellä pesten sanaa lútró, joten se vedellä pesten ei liity kasteeseen, vaan sanan puhdistavaan vaikutukseen.

      "saattoi olla korkeintaan olla pieni kevätpuro, joka kesäisin oli melkein kuiva."
      Mistä voit päätellä, että kyseessä oli pieni kevätpuro, joka oli kuiva kesäaikaan?

      "Kun Ananias kastoi Sauluksen Damaskoksessa, Juudaksen talossa, on uskaliasta väittää, että siellä olisi ollut amme upottamista varten."
      Mistä tiedät, että Ananias kastoi Sauluksen Juudaksen talossa? Kuka väittää, että siellä oli amme upottamista varten? Tämä kyllä kaipaa faktaa ei fiktiota.

      "niin on ilmeistä, että sitä ei voitu tehdä upottamalla."
      Perustele paremmin.

      Miksi sinulla on näin suuri tarve yrittää selittää, että niissä tilanteissa missä puhutaan kastamisesta, oli vain vähän vettä, ettei olisi voitu kastaa upottamalla?
      Miksi otat itsellesi oikeuden tulkita Raamattua tällä tavoin ja miksi yrität laittaa minun suuhuni tällaisia väitteitä ammeesta Juudaksen talossa? En minä ole koskaan sellaista sanonut.

      "Kuulijakunnalla ei tietenkään ollut kastepukuja mukanaan"
      Miten perustelet, että kastettavilla olisi ollut joitakin kastepukuja?

      "eihän köyhillä ihmisillä edes ollut muuta vaatepartta, kuin päällä oleva."
      Miten perustelet, että vanginvartija ja hänen omaisensa olivat köyhiä, joilla ei ollut muita vaatteita kuin päällä olevat vaatteet?

      "Apt. 1:5) olisi luonnotonta sanoa, että se oli Pyhään Henkeen upottamista"
      Olet itsesi kanssa ristiriidassa. Alussa annoit sanalle baptitzoo merkityksen sumupilvessä kostumisesta ja kaikenlaista vedellä koskettamista. No tääsä se on sitä: Apt.10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. 45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin.
      "Hengen sateen" alla olemista.

    • Voi myös varmaksi päätellä, että kyseisissä Raamatun kohdissa ei ollut aina vettä edes upotusta varten. Pyhä Henki ei ole kertonut, eikä asettanut Raamatussa upotuskastetta, eikä siitä ole mitään säädöstä, sitä ei tarvitse myöskään käyttää. Pyhä Henki olisi tietenkin kertonut miten vaikeissa oloissa olisi olisi voitu upottaa. Pyhä Henki ei sitä kuitenkaan ole Raamatussa kertonut ja sivuuttaa kasteen muodon vaieten.

      • Mitä voi päätellä?
        Olet luonut oman opin, jota sinä nyt yrität Raamatun sanalla todistaa oikeaksi.
        Juttu menee väärin päin. Sinun pitää ojentautua Raamatun sanan mukaan eikä sanan sinun mukaasi.

        Niinkuin sanoin, minun sanakirjassani sanalle baptizó ovat merkitykset; kastaa, upottaa ja peseytyä. Paavali kirjoittaessaan Room. 6. luvussa vertaa kastetta hautaamiseen. Kun ihminen kuolee ja haudataan ei häntä haudattaessa haudata vain vain hiuksia tai päätä, vaan koko ruumis pannaan hautaan. Samoin ei kastettaessakaan tule vettä pirskotella tai valella kastettavan pään päälle, vaan koko ruumis on upotettava veden alle, josta se sitten nousee ylös. Silloin se kuvaa vanhan elämä kuolemaa ja hautaamista ja uuden alkua, ylösnousemista Kristuksen kanssa.

        Sinä jo varmaksi päättelet, esität väitteitä, joita et millään tavalla todista paikkansapitäviksi. Esitit monia väitteitä, joihin et suostu vastaamaan, kun sinulta niistä kysyn. Odotan sinulta vastauksia 31.3 klo 08.14 esittämiin juttuihisi. Ole hyvä ja vastaa, olet velvollinen todistamaan väitteesi. Ellet siihen kykene, mikä silloin olet?


      • IsoP.
        anababtisti kirjoitti:

        Mitä voi päätellä?
        Olet luonut oman opin, jota sinä nyt yrität Raamatun sanalla todistaa oikeaksi.
        Juttu menee väärin päin. Sinun pitää ojentautua Raamatun sanan mukaan eikä sanan sinun mukaasi.

        Niinkuin sanoin, minun sanakirjassani sanalle baptizó ovat merkitykset; kastaa, upottaa ja peseytyä. Paavali kirjoittaessaan Room. 6. luvussa vertaa kastetta hautaamiseen. Kun ihminen kuolee ja haudataan ei häntä haudattaessa haudata vain vain hiuksia tai päätä, vaan koko ruumis pannaan hautaan. Samoin ei kastettaessakaan tule vettä pirskotella tai valella kastettavan pään päälle, vaan koko ruumis on upotettava veden alle, josta se sitten nousee ylös. Silloin se kuvaa vanhan elämä kuolemaa ja hautaamista ja uuden alkua, ylösnousemista Kristuksen kanssa.

        Sinä jo varmaksi päättelet, esität väitteitä, joita et millään tavalla todista paikkansapitäviksi. Esitit monia väitteitä, joihin et suostu vastaamaan, kun sinulta niistä kysyn. Odotan sinulta vastauksia 31.3 klo 08.14 esittämiin juttuihisi. Ole hyvä ja vastaa, olet velvollinen todistamaan väitteesi. Ellet siihen kykene, mikä silloin olet?

        anababtisti:

        Voisitko kertoa enemmän mistä tulee toi juttu, että kaste "kuvaa" vanhan elämän kuolemaa ja hautaamista ja uuden alkua, ylösnousemista Kristuksen kanssa.

        Room. 6:4 kohdassa siitä ei ainakaan kerrota.
        Vuoden 38 käännös:"Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan..."
        Vuoden 92 käännös:"Room. 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, ..."
        King James:"Room. 6:4 Therefore we are buried with him..."

        Ainakaan näissä käännöksissä EI kerrota mistään "kuvaannollisesta" tapahtumasta, vaan hyvin selvästi sanotaan, että "yhdessä Hänen kanssaan" todellisena tapahtumana.

        Ei Paavali vertaile hautaa ja kastetta. Uskomatonta älyllistä epärehellisyyttä, jos sanoo noin luettuaan Room. 6:4.

        Eikö juuri nämä asiat tapahdu silloin kun henkilö tulee uskoon, uudestisyntyy?
        Kun uudestisynnytään: uusi alkaa ja vanha jää. Tämä on uskoontulemista eikä liity mitenkään vesikasteeseen.


    • Room,6 kertoo, että olemme hänen kuolemaansa kastetut ja olemme myös haudatut kasteen kautta KUOLEMAAN. Jos olemme yhtäläisessä KUOLEMASSA, olemme myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa. Tämä hautaaminen on siis hengellistä hautaamista.

    • Apt.19-luku osoittaa, että nämä lahkoontuneet opetuslapset tuli kastaa kristillisellä uudenliiton kasteella. He eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä, eivätkä tienneet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan. Paavali vetosi heidän kasteeseen, että milläs kasteella heidät on kastettu? He sanoivat, Johanneksen kasteella. Paavali kehoitti heitä uskomaan Jeesukseen ja ottamaan kasteen, jolloin kädet laitettiin heidän päälle ja he saivat Pyhän Hengen.

      • samanlainen!!!!

        Eli Raamattu tuntee uudestikasteen!!!
        Ap 19 luku osoittaa,että vesikaste on eri asia kuin Pyhän Hengen kaste! Nämä efesolaisethan saivat Pyhän Hengen VASTA KASTEENSA JÄLKEEN, jae 16,
        minkä merkkinä he puhuivat uusilla kielillä.
        Mutta Wehan mukaanhan kaikenlainen Pyhän Hengen ilmeneminen on jo lakannut, joten
        eipä siinä vauvakasteessakaan ole mitään Pyhää Henkeä.
        Siitä olemme samaa mieltä.

        Kas kun Weha ei selittänyt, että he olivatkin vauvoja, koska Raamattu sitä kiellä.

        Tuo Room 6 osoittaa selvästi, mikä on uuden liiton kaste, sillä se on SAMANLAINEN KUIN JEESUKSEN KASTE!!!

        "Olemme haudatut kasteen kautta kuolemaan... yhtäläisessä kuolemassa.!!! Kastehan
        kuvaa myös vanhan ihmisen hautaamista.

        Jeesustahan ei kastettu vauvana!


      • Weha minä odotan vastauksia kysymyksiini ja vaitteisiisi. Milloin vastaat?


      • jhgytfr

        opettelisit edes erottamaan toisistaa rikolliset kristityt ja Jeesusta seuranneet ja edelleen seuraavat kristilliset. Tässä lyhyesti siitä...

        Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia
        Kristilliset = Jeesuksen seurakuntalaisia

        Älkää sotkeko näitä toisistaan eroavia oppeja ja seurakuntia toisiinsa!


      • fqfqe
        samanlainen!!!! kirjoitti:

        Eli Raamattu tuntee uudestikasteen!!!
        Ap 19 luku osoittaa,että vesikaste on eri asia kuin Pyhän Hengen kaste! Nämä efesolaisethan saivat Pyhän Hengen VASTA KASTEENSA JÄLKEEN, jae 16,
        minkä merkkinä he puhuivat uusilla kielillä.
        Mutta Wehan mukaanhan kaikenlainen Pyhän Hengen ilmeneminen on jo lakannut, joten
        eipä siinä vauvakasteessakaan ole mitään Pyhää Henkeä.
        Siitä olemme samaa mieltä.

        Kas kun Weha ei selittänyt, että he olivatkin vauvoja, koska Raamattu sitä kiellä.

        Tuo Room 6 osoittaa selvästi, mikä on uuden liiton kaste, sillä se on SAMANLAINEN KUIN JEESUKSEN KASTE!!!

        "Olemme haudatut kasteen kautta kuolemaan... yhtäläisessä kuolemassa.!!! Kastehan
        kuvaa myös vanhan ihmisen hautaamista.

        Jeesustahan ei kastettu vauvana!

        Raamatussa on kaksi yksittäis tapausta Hengen ja kasteen eriaikaisuudesta. Toisessa PYhä Henki saatiin ennen kastetta ja toisessa tapauksessa vasta kasteen jälkeen. Muutoin PH saadaan lupauksen mukaan kasteessa. Nuo erikoistapauksetkin vain korostavat sitä että PH ja kaste kuuluvat yhteen. Mistään uudestikastamisesta ei ole kysmys, sellaista ei Raamattu tunne.

        Jeesuksen kaste oli Johanneksen kaste. Uuden liiton kaste on syntienanteeksiantamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi


    • Siis Johanneksen kaste ei enää riittänyt, vaan nyt tuli uudenliiton kaste kaikille kansoille. On siis eri merkkinen kaste.
      Uutta oli se, että kasteessa annettiin nyt Pyhän Hengen lahja.

      Jeesus sai kasteen Johannekselta, mutta meidät on kastettu eri kasteella, Jeesuksen kuolemaan (Room.6:3).

      • korjataampa taas

        Voi tuota Wehan jääräpäisyyttä. Hän inttää ja inttää vastoin selvää Jumalan sanaa.
        Tuota sanoisin jo jumalanpilkaksi ja Jeesuksen elämän halveksimiseksi.
        Johanneksen kasteessa EI OLLUT Isää', Poikaa ja Pyhää Henkeä!!!, kuten
        Jeesuksen kasteessa!!!!
        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste.

        Meidän kasteemme tulee olla SAMANLAINEN, kuin Jeesuksen kaste:
        ""Olemme haudatut kasteen kautta kuolemaan... yhtäläisessä kuolemassa.!!! Kastehan
        kuvaa vanhan ihmisen hautaamista kasteen kautta kuolemaan.

        Mutta tietysti Weha on kastettu epäraamatullisella "kirkkoon liittämisen riitillä, joka ei
        ole raamatullinen kaste.


      • IsoP.
        korjataampa taas kirjoitti:

        Voi tuota Wehan jääräpäisyyttä. Hän inttää ja inttää vastoin selvää Jumalan sanaa.
        Tuota sanoisin jo jumalanpilkaksi ja Jeesuksen elämän halveksimiseksi.
        Johanneksen kasteessa EI OLLUT Isää', Poikaa ja Pyhää Henkeä!!!, kuten
        Jeesuksen kasteessa!!!!
        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste.

        Meidän kasteemme tulee olla SAMANLAINEN, kuin Jeesuksen kaste:
        ""Olemme haudatut kasteen kautta kuolemaan... yhtäläisessä kuolemassa.!!! Kastehan
        kuvaa vanhan ihmisen hautaamista kasteen kautta kuolemaan.

        Mutta tietysti Weha on kastettu epäraamatullisella "kirkkoon liittämisen riitillä, joka ei
        ole raamatullinen kaste.

        korjataampa taas:

        Voisitko kertoa enemmän mistä tulee toi juttu, että kaste "kuvaa" vanhan elämän kuolemaa ja hautaamista ja uuden alkua, ylösnousemista Kristuksen kanssa.

        Room. 6:4 kohdassa siitä ei ainakaan kerrota.
        Vuoden 38 käännös:"Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan..."
        Vuoden 92 käännös:"Room. 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, ..."
        King James:"Room. 6:4 Therefore we are buried with him..."

        Ainakaan näissä käännöksissä EI kerrota mistään "kuvaannollisesta" tapahtumasta, vaan hyvin selvästi sanotaan, että "yhdessä Hänen kanssaan" todellisena tapahtumana.

        Ei Paavali vertaile hautaa ja kastetta. Uskomatonta älyllistä epärehellisyyttä, jos sanoo noin luettuaan Room. 6:4.

        Eikö juuri nämä asiat tapahdu silloin kun henkilö tulee uskoon, uudestisyntyy?
        Kun uudestisynnytään: uusi alkaa ja vanha jää. Tämä on uskoontulemista eikä liity mitenkään vesikasteeseen.


      • IsoP. kirjoitti:

        korjataampa taas:

        Voisitko kertoa enemmän mistä tulee toi juttu, että kaste "kuvaa" vanhan elämän kuolemaa ja hautaamista ja uuden alkua, ylösnousemista Kristuksen kanssa.

        Room. 6:4 kohdassa siitä ei ainakaan kerrota.
        Vuoden 38 käännös:"Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan..."
        Vuoden 92 käännös:"Room. 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, ..."
        King James:"Room. 6:4 Therefore we are buried with him..."

        Ainakaan näissä käännöksissä EI kerrota mistään "kuvaannollisesta" tapahtumasta, vaan hyvin selvästi sanotaan, että "yhdessä Hänen kanssaan" todellisena tapahtumana.

        Ei Paavali vertaile hautaa ja kastetta. Uskomatonta älyllistä epärehellisyyttä, jos sanoo noin luettuaan Room. 6:4.

        Eikö juuri nämä asiat tapahdu silloin kun henkilö tulee uskoon, uudestisyntyy?
        Kun uudestisynnytään: uusi alkaa ja vanha jää. Tämä on uskoontulemista eikä liity mitenkään vesikasteeseen.

        Paavali kysyy vai ettekö tiedä. Tämän pitäisi olla itsestää selvä. Jumala yhdisti meidät Kristukseen, kun hän kuoli puolestamme, niin että voimme nyt olla osalliset sekä hänen kuolemastaan, että elämästään. Se, joka kastetaan Kristukseen, kastetaan Hänen kuolemaansa ja kastettava tunnustaa olevansa yhtä Kristuksen kanssa. Uusi elämä on se elämäntapa, joka on mahdollista vain siten, että Jumala tarjoaa uuden hengellisen ja siveellisen elämän lähteen, jonka avulla on mahdollista elää sellaista elämää, johon uskovia kehotetaan.

        Jos me olemme yhteenkasvaneita yhtälaisessa kuolemassa, tämän tosiasian valossa on todellisuutta, että ylösnousemuskin on yhtäläinen.


      • yksinkertaista
        anababtisti kirjoitti:

        Paavali kysyy vai ettekö tiedä. Tämän pitäisi olla itsestää selvä. Jumala yhdisti meidät Kristukseen, kun hän kuoli puolestamme, niin että voimme nyt olla osalliset sekä hänen kuolemastaan, että elämästään. Se, joka kastetaan Kristukseen, kastetaan Hänen kuolemaansa ja kastettava tunnustaa olevansa yhtä Kristuksen kanssa. Uusi elämä on se elämäntapa, joka on mahdollista vain siten, että Jumala tarjoaa uuden hengellisen ja siveellisen elämän lähteen, jonka avulla on mahdollista elää sellaista elämää, johon uskovia kehotetaan.

        Jos me olemme yhteenkasvaneita yhtälaisessa kuolemassa, tämän tosiasian valossa on todellisuutta, että ylösnousemuskin on yhtäläinen.

        Tuohan tarkoittaa sitä, että sellainen, joka on kastettu "ei-yhtäläisellä kasteella", esim
        lapsikasteella, ei saa samanalaista ylösnousemusta kuin Jeesus!


      • IsoP.
        anababtisti kirjoitti:

        Paavali kysyy vai ettekö tiedä. Tämän pitäisi olla itsestää selvä. Jumala yhdisti meidät Kristukseen, kun hän kuoli puolestamme, niin että voimme nyt olla osalliset sekä hänen kuolemastaan, että elämästään. Se, joka kastetaan Kristukseen, kastetaan Hänen kuolemaansa ja kastettava tunnustaa olevansa yhtä Kristuksen kanssa. Uusi elämä on se elämäntapa, joka on mahdollista vain siten, että Jumala tarjoaa uuden hengellisen ja siveellisen elämän lähteen, jonka avulla on mahdollista elää sellaista elämää, johon uskovia kehotetaan.

        Jos me olemme yhteenkasvaneita yhtälaisessa kuolemassa, tämän tosiasian valossa on todellisuutta, että ylösnousemuskin on yhtäläinen.

        anbabtisti:

        Kristuksen kuollessa meidän puolesta, saimme synnit anteeksi. Uskoontullessa saamme lunastaa tämän anteeksi annon, niin että rikoksiamme ei enää lueta. Uskottomille ei ole tätä anteeksi antoa, koska heillä ei ole uskoa.

        Uskoontullessa meidät liitetään Kristuksen ruumiiseen, eikä silloin kun Kristus kuoli. (Gal 3:26-28)

        Uusi elämä on vaeltamista Hengessä, jonka saimme uskoontultaessa.


      • antti9
        IsoP. kirjoitti:

        anbabtisti:

        Kristuksen kuollessa meidän puolesta, saimme synnit anteeksi. Uskoontullessa saamme lunastaa tämän anteeksi annon, niin että rikoksiamme ei enää lueta. Uskottomille ei ole tätä anteeksi antoa, koska heillä ei ole uskoa.

        Uskoontullessa meidät liitetään Kristuksen ruumiiseen, eikä silloin kun Kristus kuoli. (Gal 3:26-28)

        Uusi elämä on vaeltamista Hengessä, jonka saimme uskoontultaessa.

        teillä on herra jumalan opit!
        Ihmiset ymmärvät, että kristuksen ruumista ei ole, ylösnoussut Jeesus elää.


    • voi että

      Miten vauvassa näkyy se PYHÄN HENGEN saaminen ?

      • näin se on

        Sehän näkyy siinä, että vauva alkaa todistamaan Jeesuksesta ja lähtee viemään
        evankeliumia maailman ääriin saakka:
        "Kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman, ja tulette olemaan minun todistajiani,
        sekä Jerusalemissa että Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin asti."
        Ap 1:8

        Kyllä Weha tietää!


      • jhgytfr

        lapsiakin tappaneen, tapattaneen jne rikollisuuden pyhän hengen saaminen näkyy tapetun tunnuksella (risti) lapsen otsassa.
        Ilmeisesti hengellistä köyhyyttä omaavat ovat sen näin halunneen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Tuollaiseksi ei kukaan synny, vaan tuollaiseksi aivopestään ja ilmeisesti se aloitetaan jo lapsia uhrina käyttäen.


      • lkjhgf
        näin se on kirjoitti:

        Sehän näkyy siinä, että vauva alkaa todistamaan Jeesuksesta ja lähtee viemään
        evankeliumia maailman ääriin saakka:
        "Kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman, ja tulette olemaan minun todistajiani,
        sekä Jerusalemissa että Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin asti."
        Ap 1:8

        Kyllä Weha tietää!

        Niin ja koulussa haukkuu kavereitaan syntisiksi ja että joutuvat helevettiin jos eivät usko lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jna herraa jumalaksi. Sellaiseksi pikkupiruiksi niitä Jumalan Valtakunnan kaltaisia rikollisuus kouluttaa.


    • Jeesus sanoo itse, hänen yhteydessä olevista lapsista, että "lasten ja imeväisten suusta tulee kiitos", että uskovaisia siis ovat.

      • Kiitos Herralle

        Halleluja!

        Jeesus vahvistaa sen, että kastamaton lapsi on Jumalan oma, joka kiittää Jumalaa, joten pakollinen kaste
        on täysin turha seremonia.


      • Kiitos Herralle kirjoitti:

        Halleluja!

        Jeesus vahvistaa sen, että kastamaton lapsi on Jumalan oma, joka kiittää Jumalaa, joten pakollinen kaste
        on täysin turha seremonia.

        Uudessa liitossa, Ei voi olla Jumalan yhteydessä, ilman kastetta.

        Gal.3:27 "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."


      • olet tuuliviiri
        weha kirjoitti:

        Uudessa liitossa, Ei voi olla Jumalan yhteydessä, ilman kastetta.

        Gal.3:27 "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."

        No mutta.

        Hetikö sinä pyörrät sanasi???

        Jeesus itse vahvisti, että lapset ja imeväiset kiittävät Jumalaa.
        Kuvitteleeko Weha olevansa suurempi kuin Jeesus???

        Eikö Johannes Kastaja ollut Jumalan yhteydessä jo äitinsä kohdussa??? Ai niin,
        mutta tässähän on Wehan mielestä taas poikkeustilanne. Vauvakaste ei sovi
        Raamattuun ilman poikkeustapauksia.


      • t52345
        olet tuuliviiri kirjoitti:

        No mutta.

        Hetikö sinä pyörrät sanasi???

        Jeesus itse vahvisti, että lapset ja imeväiset kiittävät Jumalaa.
        Kuvitteleeko Weha olevansa suurempi kuin Jeesus???

        Eikö Johannes Kastaja ollut Jumalan yhteydessä jo äitinsä kohdussa??? Ai niin,
        mutta tässähän on Wehan mielestä taas poikkeustilanne. Vauvakaste ei sovi
        Raamattuun ilman poikkeustapauksia.

        Etkö osaa lukea? Weha sanoi että UUDSSA LIITOSSA kaste on se joka yhdistää Jumalaan.


      • kjhgf
        t52345 kirjoitti:

        Etkö osaa lukea? Weha sanoi että UUDSSA LIITOSSA kaste on se joka yhdistää Jumalaan.

        mutta miten sinä luet!

        weha kirjoitti:
        "Uudessa liitossa, Ei voi olla Jumalan yhteydessä, ilman kastetta.
        Gal.3:27 "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." "

        Kenen oppia weha opettaa?
        Jos opettaa Jumalan ja Jeesuksen Nimeen niin tulee käyttää HEIDÄN antamia tietoja kantansa tueksi . MISSÄ NE TIEDOT OVAT?

        Kun Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen opettaa ja tekee tekoja joita HE ei ole asettaneet, NIIN: se on väärän todistuksen antamista.
        Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."

        Häpeääköhän weha herraansa vai miksi opettaa herransa oppeja Jumalan ja Jeesuksen Nimessä Heitä pilkataten.

        Ei mersuakaan korjata saigan käsikirjan ohjella!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe