Onko tapahtunut väärinymmärrys?

77+88

Onko tapahtunut väärinymmärrys, kun puhutaan Raamatunkohdasta Joh 20:23:

"""Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."""


Eikö tässä annetakaan anteeksi lähimmäiselle Jumalaa vastaan tehtyjä syntejä, vaan toinen toista vastaan tehtyjä syntejä ja rikkomuksia, niinkuin seuraavista jakeista käy ilmi, samoin kuin Isä Meidän-rukouksesta. Onko valtamme vain antaa anteeksi niitä syntejä ja rikkomuksia, joita lähimmäisemme tekevät meitä vastaan ja Jumalaa vastaan tehdyt synnit antaa anteeksi vain Jeesus Kristus.

Ap. t. 8:22
Mutta kenelle te jotakin anteeksi annatte, sille minäkin; sillä mitä minä olen anteeksi antanut-jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa-sen olen anteeksi antanut teidän tähtenne Kristuksen kasvojen edessä,

2. Kor. 12:13
kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.

10

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otetaan lukua hieman enemmän kuin pelkkä jae.

      Joh.20.
      19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
      20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
      21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
      22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
      23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

      Jeesus antoi opetuslapsille valtaa, mutta se rajoittui vain heihin, eikä tuon perusteella voi kukaan muu ottaa sellaista valtaa käyttöönsä, jota ei Jeesus itse ole antanut.
      Sama tapahtui silloin kun Jeesus antoi vallan opetuslapsilleen parantaa sairaita, herättää kuolleita. Eikä heitä vahingoittaneet skorpionit eikä käärmeet, vaikka olisivat talloneet niiden päällä.

      Siis tuota valtaa ei ole ollut muilla kuin niillä joille se oli annettu.

      • lippix

        Voisit ottaa lukua vielä laajemmin ja lopettaa elämisen ensimmäisellä
        vuosisadalla.Tuntureitten taa saattaa hukkua.


      • Oretna2

        "Jeesus antoi opetuslapsille valtaa, mutta se rajoittui vain heihin, eikä tuon perusteella voi kukaan muu ottaa sellaista valtaa käyttöönsä, jota ei Jeesus itse ole antanut. "


        Matt. 28:18-20:
        "Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

        Tästä voi päätellä, ettei synninpäästön valta rajoittunut vain Jeesuksen silloisiin opetuslapsiin, vaan kaikkiin myöhempiinkin aina maailman loppuun asti. Silloiset opetuslapset kuolivat muutaman vuosikymmenen kuluttua.


      • 33+44
        Oretna2 kirjoitti:

        "Jeesus antoi opetuslapsille valtaa, mutta se rajoittui vain heihin, eikä tuon perusteella voi kukaan muu ottaa sellaista valtaa käyttöönsä, jota ei Jeesus itse ole antanut. "


        Matt. 28:18-20:
        "Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

        Tästä voi päätellä, ettei synninpäästön valta rajoittunut vain Jeesuksen silloisiin opetuslapsiin, vaan kaikkiin myöhempiinkin aina maailman loppuun asti. Silloiset opetuslapset kuolivat muutaman vuosikymmenen kuluttua.

        Oikeassa olet Oretna2.


      • 33+44 kirjoitti:

        Oikeassa olet Oretna2.

        Tottakai kuka hyvänsä voi antaa syntejä anteeksi, eihän se ole kiellettyä. Outoa siinä vain on se, että antaisiko Jumala anteeksi niitä syntejä, joita nämä halvan armon papit ja saarnamiehet julistavat anteeksi.
        Saarnamies voi antaa synnit anteeksi, mutta Jumala ei. Miksi? Koska saarnamiehellä ei ole oikeutta tehdät sitä, vaikka hän luulee niin.


    • 41+22

      Toden totta! Näinhän Paavalikin tuossa opettaa!

      Ap. t. 8:22
      Mutta kenelle te jotakin anteeksi annatte, sille minäkin; sillä mitä minä olen anteeksi antanut-jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa-sen olen anteeksi antanut teidän tähtenne Kristuksen kasvojen edessä,

    • Näin se menee

      Valheen isä saa*tana opettaa vanhoillislestadiolaisia ja nämä imevät opit halukkaasti.

    • etsivä-xx

      Tunnustuskirjat

      Vastaamme kuitenkin lyhyesti kysymykseen, kuinka nuo Kristuksen lausumat on tulkittava. Kaikissa näissä Pietari edustaa koko apostolien joukkoa, kuten tekstistä käy ilmi. Eihän Kristus tee kysymystään (Matt. 16:15) yksin Pietarille, vaan hän sanoo: "Kenen te sanotte minun olevan?" Lauseiden "sinulle annan avaimet" ja "mitä sinä sidot" yksikköä vastaa (Matt. 18:18) toisaalla monikko: "Mitä te sidotte" ja Johanneksen evankeliumissa: (Joh. 20:23) "Keiden synnit te annatte anteeksi". Nämä sanat todistavat, että avainten antaminen ja työhön lähettäminen koskevat kaikkia apostoleja samanvertaisina. Onhan lisäksi myönnettävä, että avaimet eivät kuulu kenellekään yksityiselle henkilölle vaan kirkolle, kuten monet täysin selvät ja vankat perusteet osoittavat. Puhuessaan avaimista Kristus lisää (Matt. 18:20): "Missä ikinä maan päällä kaksi tai kolme sopii asiasta../raamattu." Varsinaisesti ja välittömästi hän siis uskoo avaimet kirkon haltuun, ja juuri siksi oikeus kutsua virkaan kuuluu varsinaisesti kirkolle, Noissa Kristuksen sanoissa Pietari siis pakostakin edustaa koko apostolijoukkoa. Ne eivät myönnä Pietarille mitään etuoikeutta, ylivaltaa tai herruutta.

      Eli tunnustuskirjojen mukaan avainten valta on kirkolla.

      "Varsinaisesti ja välittömästi hän siis uskoo avaimet kirkon haltuun,"

      Luterilainen käsitys ja oppi on siis että avainten valta on täällä maanpäällä eikä päättynyt apostolien kuolemaan. Eikä avainten valta siis tarkoita sitä samaa kuin että sovitaan maanpäälliset asiat ihmisten keseken ja annetaan ne anteeksi. Toki usein saattaa olla niin että samanaikaisesti on kyse molemmista.

      • Sanaa kirkko ei ole raamatussa lainkaan, eikä kirkko ole Jeesuksen seurakunta.


      • Oretna2
        lappix kirjoitti:

        Sanaa kirkko ei ole raamatussa lainkaan, eikä kirkko ole Jeesuksen seurakunta.

        "Sanaa kirkko ei ole raamatussa lainkaan, eikä kirkko ole Jeesuksen seurakunta. "


        Kun Pietari voimallisesti todisti Jerusalemissa helluntaina ristiinnaulitusta Jeesuksesta, jonka Jumala on herättänyt ja Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, suuri joukko liittyi tähän uskoon. Siten syntyi kristillinen seurakunta eli kirkko (kyriaké, Herran oma, nim. ekklesia, seurakunta).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe