Nesteen Pro Diesel

Tuo Nesteen myymä -37 C pakkasastetta kestävä diesel on Pro Diesel. Ei siis ole talvidieselin kanssa mitään tekemistä. Pro dieselin avulla kone käy hienommin, ja pitäisi sisältää paremmin energiaa eli pienempi kulutus ja parempi teho.

Ehkä hitusen pitää paikkansa. Muilla kokemuksia? Mielipiteitä?

31

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ml213.

      Ei mitään eroa näin kotikonstein havainnoiden. Ero on todella pieni, jos se on totta, joka ei siis näy ilman tarkkoja testejä.

      Mutta, yleensä meillä myydään hyvälaatuista Dieseliä. Jos ongelmia on, niin se liittyy myyjän polttoaineen varastointiin.

    • Samaa litkua

      Ei mitään eroa missään suhteessa. Niin paitsi kassalla maksettaessa aika paljon kalliimpi.
      En ole keksinyt miksi kannattaisi siitä maksaa enemmän.

      • klefgh

        vaan kun ei ole samaa litkua. johan niiden värierokin kertoo sen.

        yleensä sitä paremmasta joutuu enemmän maksamaan oli tuote sitten mikä tahansa, joten siinäpä sulle syytä.


      • samaa litkua
        klefgh kirjoitti:

        vaan kun ei ole samaa litkua. johan niiden värierokin kertoo sen.

        yleensä sitä paremmasta joutuu enemmän maksamaan oli tuote sitten mikä tahansa, joten siinäpä sulle syytä.

        Juu paremmasta kyllä olen valmis maksamaankin. Jos siis on parempi ja se näkyykin jossain muussakin kuin mainoksissa...


      • Kotikonstein??
        samaa litkua kirjoitti:

        Juu paremmasta kyllä olen valmis maksamaankin. Jos siis on parempi ja se näkyykin jossain muussakin kuin mainoksissa...

        Eroja on yleensä mahdoton havaita kotikonstein myös moottoriöljyistä. Erot tulevat vasta kymmenien tuhansien ajokilometrien aikana moottorin likaisuudessa tai kestoiässä. Jos ei lähde pakkasella käyntiin, siitäkään ei tiedä onko halvan öljyn vai ikääntyneen akun syy. On vain luotettava että joku tuote on parempi ja sen myötä kalliimpi. Moni panee vuodessa enemmän rahaa euroina parempaan öljyyn kuin mitä tarvitsisi panna parempaan polttoaineeseen.

        Polttoaineissa erot voivat näkyä jos voisi verrata eri tuotteet samoissa oloissa, samassa pakkasessa. Näkyy nopeampana käyntiinlähtönä kylmässä, vähempänä Webaston savutuksena, vähempänä kylmäkäyntisavuna, vähemmän karkeana kylmäkäyntiäänenä jne. Kotivertailuissa vaan ei saa olosuhteita tarpeeksi samoiksi.

        Muutamankin asteen paremmat kylmäominaisuudet ovat kiistaton etu niissä automalleissa joissa on taipumusta polttoainesuodattimen hyytymiseen.

        Vaikutusta pitkässä ajossa on mahdoton edes mitata, siis tuleeko hiukkassuodattimen tukkeentuminen vastaan 250000 km:ssä vai 300000 km:ssä. Niissä on vain luotettava siihen insinöörijärkeen joka on sama kuin maalaisjärki, että vähempituhkaisella polttoaineella hiukkassuodatin kestää pitempään.

        Kotikonstein yksittäisi autoja ajamalla ei saa mitään luotettavaa eroa siihenkään kestääkö automerkki X vai Y pitempään.


      • ml213.
        Kotikonstein?? kirjoitti:

        Eroja on yleensä mahdoton havaita kotikonstein myös moottoriöljyistä. Erot tulevat vasta kymmenien tuhansien ajokilometrien aikana moottorin likaisuudessa tai kestoiässä. Jos ei lähde pakkasella käyntiin, siitäkään ei tiedä onko halvan öljyn vai ikääntyneen akun syy. On vain luotettava että joku tuote on parempi ja sen myötä kalliimpi. Moni panee vuodessa enemmän rahaa euroina parempaan öljyyn kuin mitä tarvitsisi panna parempaan polttoaineeseen.

        Polttoaineissa erot voivat näkyä jos voisi verrata eri tuotteet samoissa oloissa, samassa pakkasessa. Näkyy nopeampana käyntiinlähtönä kylmässä, vähempänä Webaston savutuksena, vähempänä kylmäkäyntisavuna, vähemmän karkeana kylmäkäyntiäänenä jne. Kotivertailuissa vaan ei saa olosuhteita tarpeeksi samoiksi.

        Muutamankin asteen paremmat kylmäominaisuudet ovat kiistaton etu niissä automalleissa joissa on taipumusta polttoainesuodattimen hyytymiseen.

        Vaikutusta pitkässä ajossa on mahdoton edes mitata, siis tuleeko hiukkassuodattimen tukkeentuminen vastaan 250000 km:ssä vai 300000 km:ssä. Niissä on vain luotettava siihen insinöörijärkeen joka on sama kuin maalaisjärki, että vähempituhkaisella polttoaineella hiukkassuodatin kestää pitempään.

        Kotikonstein yksittäisi autoja ajamalla ei saa mitään luotettavaa eroa siihenkään kestääkö automerkki X vai Y pitempään.

        Kotikonsteinkin tehdyt testit/ havainnot ovat suuntaa antavia. Jos pohditaan tämän aloituksen aihetta, niin mainosten lupaamat asiat tulisi näkyä. Karstoittumista lukuunottamatta. Itse testasin useamman tuhannen kilometrin ajolla ja suurinpiirtein samoissa keliolosuhteissa ja samoilla tieosuuksilla. Ei havittavaa eroa. Väittämät tulisi näkyä, jos niitä ratkaisevasti olisi.
        Samoin Eber lämmityslaite toimii samalla tavalla / varmuudella käyttipä mitä Dieseliä tahansa.

        Niin, kukaan ei kai kieltäne sitä, jos joku luulee Nesteen Dieselin olevan parempilaatuisempaa ja siten käyttää sitä varmujuden vuoksi. Itse taas käytän sitä, mikä toimii ja on taloudellisiin.


      • Samaa litkua
        Kotikonstein?? kirjoitti:

        Eroja on yleensä mahdoton havaita kotikonstein myös moottoriöljyistä. Erot tulevat vasta kymmenien tuhansien ajokilometrien aikana moottorin likaisuudessa tai kestoiässä. Jos ei lähde pakkasella käyntiin, siitäkään ei tiedä onko halvan öljyn vai ikääntyneen akun syy. On vain luotettava että joku tuote on parempi ja sen myötä kalliimpi. Moni panee vuodessa enemmän rahaa euroina parempaan öljyyn kuin mitä tarvitsisi panna parempaan polttoaineeseen.

        Polttoaineissa erot voivat näkyä jos voisi verrata eri tuotteet samoissa oloissa, samassa pakkasessa. Näkyy nopeampana käyntiinlähtönä kylmässä, vähempänä Webaston savutuksena, vähempänä kylmäkäyntisavuna, vähemmän karkeana kylmäkäyntiäänenä jne. Kotivertailuissa vaan ei saa olosuhteita tarpeeksi samoiksi.

        Muutamankin asteen paremmat kylmäominaisuudet ovat kiistaton etu niissä automalleissa joissa on taipumusta polttoainesuodattimen hyytymiseen.

        Vaikutusta pitkässä ajossa on mahdoton edes mitata, siis tuleeko hiukkassuodattimen tukkeentuminen vastaan 250000 km:ssä vai 300000 km:ssä. Niissä on vain luotettava siihen insinöörijärkeen joka on sama kuin maalaisjärki, että vähempituhkaisella polttoaineella hiukkassuodatin kestää pitempään.

        Kotikonstein yksittäisi autoja ajamalla ei saa mitään luotettavaa eroa siihenkään kestääkö automerkki X vai Y pitempään.

        Öljyissä käytän automerkkiini suositeltuja öljyä. En tiedä enkä kotikonstein saakaan tietoa onko ne parempia kuin jotkut muut. Luotan siihen, että autoon valmistajan suosittelevat öljyt ovat siihen sopivia ja riittävän hyviä. Suosituksia kalliimpia ei öljyissäkään käytä.
        Dieselpolttoaineen osalta ei on tietyt vaatimukset pitää täyttyä ja ne täyttyvät jokaisen bensa-aseman dieseleissä. Ne siis riittävät moottorivalmistajan mielestä. Omat kokemuksenikaan eivät ole tämän kanssa ristiriidassa, joten riittävät minulle.


      • klefgh
        samaa litkua kirjoitti:

        Juu paremmasta kyllä olen valmis maksamaankin. Jos siis on parempi ja se näkyykin jossain muussakin kuin mainoksissa...

        prodiesel on kuitenkin ainut autonvalmistajien suosittelema dieselpolttoaine, joten hyväähän sen on oltava. maksan mielelläni muutaman kympin enemmän vuodessa kun tiedän ajavani parhaalla mahdollisella aineella oli siitä sitten näkyvää hyötyä tai ei. laitetaan sitä rahaa paljon turhempiinkin asioihin, joten miksi ei sitten polttoaineeseen.


      • Moottorinvalm. kanta
        Samaa litkua kirjoitti:

        Öljyissä käytän automerkkiini suositeltuja öljyä. En tiedä enkä kotikonstein saakaan tietoa onko ne parempia kuin jotkut muut. Luotan siihen, että autoon valmistajan suosittelevat öljyt ovat siihen sopivia ja riittävän hyviä. Suosituksia kalliimpia ei öljyissäkään käytä.
        Dieselpolttoaineen osalta ei on tietyt vaatimukset pitää täyttyä ja ne täyttyvät jokaisen bensa-aseman dieseleissä. Ne siis riittävät moottorivalmistajan mielestä. Omat kokemuksenikaan eivät ole tämän kanssa ristiriidassa, joten riittävät minulle.

        Lähes kaikkien moottorinvalmistajien kanta polttoainelaatuihin löytyy lontoon kielellä tällaisesta linkistä

        http://www.acea.be/uploads/publications/Worldwide_Fuel_Charter_5ed_2013.pdf

        Perusteluja on s. 41-61 ja etenkin s. 49, 53, 54, 56. Ominaisuusvaatimukset s. 14.


      • samaa litkua
        klefgh kirjoitti:

        prodiesel on kuitenkin ainut autonvalmistajien suosittelema dieselpolttoaine, joten hyväähän sen on oltava. maksan mielelläni muutaman kympin enemmän vuodessa kun tiedän ajavani parhaalla mahdollisella aineella oli siitä sitten näkyvää hyötyä tai ei. laitetaan sitä rahaa paljon turhempiinkin asioihin, joten miksi ei sitten polttoaineeseen.

        Ainut autonvalmistajien suosittelema dieselpolttoaine? No älähän nyt liioittele...

        En löydä tuota suositusta oman autoni moottorin osalta (vm 2012 TDI-moottori), ainakaan tuolla nimellä.
        Sen sijaan siellä on lyhyt maininta dieselin vaatimuksista. Kaikki Suomessa myytävä diesel täyttää nuo vaatimukset.

        Toki jokainen saa maksaa ylimääräistä ihan sen mukaan minkä uskoo olevan hyväksi. Erohan on melkoisen pieni tankin kertatäyton yhteydessä.
        Mainosten perusteella menee ylimääräistä rahaa muihinkin tarpeettomiin juttuihin, se on totta.


      • Suositus löytyy
        samaa litkua kirjoitti:

        Ainut autonvalmistajien suosittelema dieselpolttoaine? No älähän nyt liioittele...

        En löydä tuota suositusta oman autoni moottorin osalta (vm 2012 TDI-moottori), ainakaan tuolla nimellä.
        Sen sijaan siellä on lyhyt maininta dieselin vaatimuksista. Kaikki Suomessa myytävä diesel täyttää nuo vaatimukset.

        Toki jokainen saa maksaa ylimääräistä ihan sen mukaan minkä uskoo olevan hyväksi. Erohan on melkoisen pieni tankin kertatäyton yhteydessä.
        Mainosten perusteella menee ylimääräistä rahaa muihinkin tarpeettomiin juttuihin, se on totta.

        Minimivaatimus ja suositus ovat eri asioita. Minimivaatimus on auton ohjekirjassa.

        Suositus pitkine perusteluineen löytyy ylläolevasta www.acea.be-linkistä. Sen alkusivuilla on lueteltu kaikki autonvalmistajat jotka ovat suosituksen tehneet.

        Kaupallisista syistä eivät voi suositella yhden öljy-yhtiön nimettyä tuotetta yhdessä maassa vaan tiettyä laatuluokkaa, tässä tapauksessa luokkaa WWFC 5.


      • Samaa litkua
        Suositus löytyy kirjoitti:

        Minimivaatimus ja suositus ovat eri asioita. Minimivaatimus on auton ohjekirjassa.

        Suositus pitkine perusteluineen löytyy ylläolevasta www.acea.be-linkistä. Sen alkusivuilla on lueteltu kaikki autonvalmistajat jotka ovat suosituksen tehneet.

        Kaupallisista syistä eivät voi suositella yhden öljy-yhtiön nimettyä tuotetta yhdessä maassa vaan tiettyä laatuluokkaa, tässä tapauksessa luokkaa WWFC 5.

        Autoni, kuten myös edelliset, ovat liikkuneet ja toimineet moitteettomasti halvimmalla Suomessa myytävällä dieselillä. Se riittää minulle.
        Suositukset ovat suosituksia ja useimmat niistä ovat lähes pelkkää markkinointia. Jos joku keksii jonkin jutun, joka ei todistettavasti vahingoita mitään, niin kyllä rahalla sen markkinointiin saa 'suosituksen'.
        Minulla ei tietenkään ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa maksaa vähän enemmän jostain tuotteesta.

        Teen varmaan itsekin monen tuotteen osalta, ja tietämättäni tai laiskuuttanikin. Varmaan jonkin osalta maksan mielikuvastakin ja jopa statuksesta.
        Autonkin on hyvä esimerkki tästä, eli lienee minulle oikeastaan tarpeettoman hyvä, nelivetoinen 170hv:n dieselmoottorilla varustettu. Aivan hyvin pärjäisin halvemmalla, kaksivetoisella, vähempitehoisella. Joku alan ammattilainen ja myyjä antoi aikanaan 'suosituksia' tällaisen hankkimiseksi, tykästyin ja olin tyytyväinen ja hankin vielä seuraavankin samanlaisen eli nykyisen. Tuon suosituksen rinnalla nämä moottorivalmistajien 'suositukset' kalliimman dieselin ostamiseksi tulevat huomattavasti halvemmaksi. Eli mikäpä minä oikeastaan olen ihmettelemään suositusten vaikutuksia ostoskäyttäytymisiin...


    • pelkkä mainos käytän

      TM:n testin mukaan kulutuksessa minimaalinen ero ja mitään muuta ero ei huomaa, eli ei kata hieman kalliimmpaa hintaa.

      • tuhkapitoisuus?

        Pron hintaero muodostuu huomattavaksi koska sitä muudään pääasiassa Neste palveluasemilla joissa hinnat ovat korkeammat automaatteihin nähden.
        Ainoa puoltava seikka näyttää olevan alhainen tuhkapitoisuus, joka saattaa vaikuttaa hiukkassuodattimen toimivuuteen.


    • dieselisti

      tuulilasi testaili, taitaa olla kaupoissa yhä se lehti. tasaisella nopeudella saivat vajaan desin eroa, mutta maantielenkillä ei tullut. siis talvilaatujen välille, proota kului vähemmän.

      suorituskykymittauksissa tuli kanssa mitattava ero, hyvin pieni, mutta mitattavissa oleva. sinänsä tankkauskertojen välillä polttoaineen bio-osuus vaihtelee ja siinä kun on vähemmän energiaa niin saattaa olla että eroa syntyy tuonverran jo pelkästään siinä.

      jos hiukkassuodattimen polttoväli kasvaa niin alkanee olla rahallisesti kannattavaa jos saa niistä muutamista kylmäasemista tankattua. viimeksi oli 2 senttiä eroa talvilaatujen osalta.

      tällä hetkellä eteläisimmissä osissa suomea normidieseli on välikelin laatua, -5/-15C, joka sisältää jo reippaasti enemmän energiaa ja siten sitä kuluu vähemmän ja tehoakin tulee lisää.

      käyntiääni on erilainen, muuta en ole huomannut itse.

      • kerltrhk

        -5/-15C on jo kesälaatua!!! -15/-25C on välilaatua!!!


      • ml213.
        kerltrhk kirjoitti:

        -5/-15C on jo kesälaatua!!! -15/-25C on välilaatua!!!

        Täällä päin kesälaatu hyytyy / hyytyi jopa -5C:ssa. Kyseessä oli Nesteen laatu ja kohteena Traktori.


      • Nimikkeet hämärtynee
        ml213. kirjoitti:

        Täällä päin kesälaatu hyytyy / hyytyi jopa -5C:ssa. Kyseessä oli Nesteen laatu ja kohteena Traktori.

        Nimikkeet ovat hämärtyneet vuosien varrella. Joku sanoo -15/-25:ttä välilaaduksi, joku talvilaaduksi, joku terästetyksi kesälaaduksi.

        Joku sanoo -5/15 kesälaaduksi, joku terästetyksi kesälaaduksi jolla voi ajaa talvellakin kohtuupakkasilla.

        Talvilaatuja on monia esim -20/-30, -25/-35, -29/-34, -32/-37, -40/-44.

        Varsinainen kesäajan kesälaatu on monella öljy-yhtiöllä ollut jo pitkään 0/-10. Siis samepiste 0, mikä tarkoittaa että aikansa seistuaan se voi hyytyä -5 C:ssä. -5/-15 laatua on ollut keväällä ja syksyllä.

        On parasta luottaa vain annettuihin numeroihin jotka tarkoittavat samepistettä ja suodatettavuutta eikä mihinkään sanallisiin lupauksiin kesästä tai talvesta tai välistä. Tärkeää etenkin jos ostaa omaan säilliöön eikä käytä heti. Tai jos tankkaa syksyllä autoon jolla ajetaan vähän niin että jämiä voi olla tankissa vielä jouluna.


      • kerltrhk
        Nimikkeet hämärtynee kirjoitti:

        Nimikkeet ovat hämärtyneet vuosien varrella. Joku sanoo -15/-25:ttä välilaaduksi, joku talvilaaduksi, joku terästetyksi kesälaaduksi.

        Joku sanoo -5/15 kesälaaduksi, joku terästetyksi kesälaaduksi jolla voi ajaa talvellakin kohtuupakkasilla.

        Talvilaatuja on monia esim -20/-30, -25/-35, -29/-34, -32/-37, -40/-44.

        Varsinainen kesäajan kesälaatu on monella öljy-yhtiöllä ollut jo pitkään 0/-10. Siis samepiste 0, mikä tarkoittaa että aikansa seistuaan se voi hyytyä -5 C:ssä. -5/-15 laatua on ollut keväällä ja syksyllä.

        On parasta luottaa vain annettuihin numeroihin jotka tarkoittavat samepistettä ja suodatettavuutta eikä mihinkään sanallisiin lupauksiin kesästä tai talvesta tai välistä. Tärkeää etenkin jos ostaa omaan säilliöön eikä käytä heti. Tai jos tankkaa syksyllä autoon jolla ajetaan vähän niin että jämiä voi olla tankissa vielä jouluna.

        nesteellä on kesälaatu -5/-15 ( kesä- elokuussa 0/-10), välilaatu -15/-25 ja talvilaatu -29/-34 (prodiesel -32/-37).

        -40/-44 on sitten arktista laatua jota ei normaalisti myydä etelän asemilla kun sitä saa vain kokkolan ja kemin terminaaleilta. muutamana talvena sitä ajettiin myös tänne, mutta kun prodiesel tuli markkinoille siitä luovuttiin ainakin toistaiseksi.

        näin ne laadut on nesteellä ja muillakin yhtiöillä jotka hakevat nesteen terminaaleista. on huvittavaa nähdä kilpailevan aseman mittarilla jotakin muita lukemia vaikka aineet tulisivat samasta putkesta kuin naapurissa nesteellä.

        muiden yhtiöiden omilta terminaaleilta tulevat aineet voivat olla sitten mitä vain ja niiden kylmäominaisuuksiin en ota kantaa.

        nesteeltä löytyy aina (ainakin yhtiön omilta asemilta komissio, express, neste oil automaatit ja d-asemat) laatutarra josta selviää tuotteen kylmäominaisuudet. jos jostain syystä ei löydy niin soitto neste oil infoon 0800196196 ja ilmoitus asiasta niin ne tarrat tulee sinne. numerohan on luonnollisesti maksuton. myös kaikista havaituista vioista olisi hyvä ilmoittaa sinne jotta korjaaja saadaan paikalle mahdollisimman nopeasti. noita tarroja on jotkut repineet pois kiusallaan joistakin paikoista, joten jos ne kokonaan puuttuu niin vika saattaa olla myös siinä. laadunvaihtojen ensimmäisen toimitusten yhteydessä kuljettajat vaihtavat tarrat, joten ne pitäisi olla aina ajan tasalla.


      • kst

        Polttoaineen energiasisällöllä ei ole vaikutusta tehoon.


    • Ilmeisesti suurin hyöty on talvipakkasilla. Tästä varmaan kaikki yhtä mieltä?

      terkuin cooll
      chat-luotsi
      (30 40 ikäryhmät)

      • näin on totta

        Juu, talvidieselistä saa talvela parhaan hyödyn. Olen samaa mieltä.

        Eri öljy-yhtiöiden talvidieselien väitetyt 'paremmuuserot' ovat sitten markkinointia, mutta sellainenhan ei ole kiellettyä eikä väärinkään millään mittapuulla ajateltuna.


    • kst

      Jos yhdessä polttoaineessa on eniten energiaa litraa kohti, toisessa kiloa ja kolmannessa euroa kohden, mikä antaa parhaan tehon, vaikkapa sillä mittapuulla ajateltuna.

      • Nykyään ei tietoa

        Vanhoissa moottoreissa joissa ruiskutuksen ohjaus ruiskutuspumpun männän iskun tehollista pituutta säätämällä (jakajapumput, rivipumput) ilman sen suurempaa älykkyyttä kun kuskin kaasujalka, paras teho tulee polttoaineella jossa eniten energiaa litraa kohti. Oli ihan selvä asia.

        Nykyisissä älykkäissä systeemeissä joissa jatkuva korkeapaine (Common rail jakoputki) ja suuttimen sähköinen aikaan perustuva ohjaus ja vaikka minkälaisia säätötakaisinkytkentöjä ja ruiskutuksen pätkimisiä useaan pätkään männän iskua kohti, ei ole selvää miten energiasisältö litraa tai kiloa kohti vaikuttaa tehoon. Vaikutus on pieni, voi olla moottorityyppikohtainen mihin suuntaan menee koska siihen vaikuttaa moni muukin asia, esimerkiksi polttoaineen viskositeetti. Tarvitsisi kysyä vaikka Boschin tuotekehityksestä Saksasta, ne varmaan tietäisivät mutta tuskin yksittäiselle kysyjälle kertoisivat tai pitäisivät joka tapauksessa liikesalaisuutena.


      • ml213.
        Nykyään ei tietoa kirjoitti:

        Vanhoissa moottoreissa joissa ruiskutuksen ohjaus ruiskutuspumpun männän iskun tehollista pituutta säätämällä (jakajapumput, rivipumput) ilman sen suurempaa älykkyyttä kun kuskin kaasujalka, paras teho tulee polttoaineella jossa eniten energiaa litraa kohti. Oli ihan selvä asia.

        Nykyisissä älykkäissä systeemeissä joissa jatkuva korkeapaine (Common rail jakoputki) ja suuttimen sähköinen aikaan perustuva ohjaus ja vaikka minkälaisia säätötakaisinkytkentöjä ja ruiskutuksen pätkimisiä useaan pätkään männän iskua kohti, ei ole selvää miten energiasisältö litraa tai kiloa kohti vaikuttaa tehoon. Vaikutus on pieni, voi olla moottorityyppikohtainen mihin suuntaan menee koska siihen vaikuttaa moni muukin asia, esimerkiksi polttoaineen viskositeetti. Tarvitsisi kysyä vaikka Boschin tuotekehityksestä Saksasta, ne varmaan tietäisivät mutta tuskin yksittäiselle kysyjälle kertoisivat tai pitäisivät joka tapauksessa liikesalaisuutena.

        Niimpä, mutta ainahan polttoaineen energia sisältö litraa kohti on se punainen lanka olipa kyseessä mikä moottorityyppi tahansa.

        Niin, jos tämä Nesteen polttoaine olisi parempaa, niin sen energia sisältä tulisi olla suurempi ja tämä vaikuttaa suoraan kulutukseen. Palamisellakin on merkitystä, mutta energia määrällä eniten.

        Auton liiikuttamiseen tarvittava energia on aina saman suuruinen käyttipä häkäpönttöä tai nyky Dieseliä.


      • Kulutus ja teho eri asia
        ml213. kirjoitti:

        Niimpä, mutta ainahan polttoaineen energia sisältö litraa kohti on se punainen lanka olipa kyseessä mikä moottorityyppi tahansa.

        Niin, jos tämä Nesteen polttoaine olisi parempaa, niin sen energia sisältä tulisi olla suurempi ja tämä vaikuttaa suoraan kulutukseen. Palamisellakin on merkitystä, mutta energia määrällä eniten.

        Auton liiikuttamiseen tarvittava energia on aina saman suuruinen käyttipä häkäpönttöä tai nyky Dieseliä.

        Joo. kst:n kysymys oli kuitenkin tehosta eikä kulutuksesta.

        Kulutuksessa isoin tekijä on energiasisältö litraa kohti ja lisäksi palamisen hyötysuhde.

        Pro dieselin energiasisältö on hyvä koska siinä ei ole lainkaan esteribiodieseliä. Erot energiasisällöissä ovat kuitenkin niin pienet että tuskin kukaan niitä autosta huomaa vaan kulutuksen mittaustarkkuus on eroa isompi omissa jokamiehen mittauksissa. Ei kylläkään ole esteribiodieseliä Nesteen tavallisessakaan dieselissä.


      • ml213.
        Kulutus ja teho eri asia kirjoitti:

        Joo. kst:n kysymys oli kuitenkin tehosta eikä kulutuksesta.

        Kulutuksessa isoin tekijä on energiasisältö litraa kohti ja lisäksi palamisen hyötysuhde.

        Pro dieselin energiasisältö on hyvä koska siinä ei ole lainkaan esteribiodieseliä. Erot energiasisällöissä ovat kuitenkin niin pienet että tuskin kukaan niitä autosta huomaa vaan kulutuksen mittaustarkkuus on eroa isompi omissa jokamiehen mittauksissa. Ei kylläkään ole esteribiodieseliä Nesteen tavallisessakaan dieselissä.

        Edellä ajattelin yleensä palavien aineiden energiamäärää litraa/kiloa kohti. Mitä alhaisempi energia määrää, niin sitä enemmän litroja / kiloja tarvitaan jonkun tarvittavan energia määrän tyydyttämiseen. Taas palamisreaktiolla on omaosuutensa tähänkin. Suorasuihku Dieselmoottori on huomattavasti taloudellisempi kuin perinteiset esikammio moottorit.Esikamio moottorissa käytettävää energiaa ohjaantuu enemmän lämmöksi.

        Niin, myytävien Diesel polttoaineiden energiamäärä litraa kohti lie suht koht sama.


    • Jarexxx

      Kyllä muuten on eroa näissä polttoaineissa.
      Käyntiääni on pienempi Pro:lla. Kulutus on noin 2dl pienempi.

      Näissä on sitten pientä eroa sen mukaan että onko se verrokkidiesel talvi vai kesälaatua, Pro on aina tota samaa.

      Lähinnä Prota tulee tankattua syssymmällä kun talvi tulee ja talvidieseliä ei ole vielä tarjolla missään.

      Prossa on mun mielestä joissain koneissa riskiä nykimiseen/jäätymiseen suuttimissa kun keli on sopiva.

      • pekku123

        Pro dieseliä on myös kesälaatua -5/-15

        asemahaussa se on ainakin vaihtoehtona


      • pekku123

      • kaikkea sitä...

        >Prossa on mun mielestä joissain koneissa riskiä nykimiseen/jäätymiseen suuttimissa kun keli on sopiva.<

        Miten Diesel jäätyy suuttimissa? Missä koneessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3451
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1508
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1277
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1151
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      772
    Aihe