ongelmani on laskea kiihdytyksessä olevan auton nopeus. aloitusnopeus on nolla. auto kiihtyy 0-100km/h 9,5 sekunttia. kiihdytettävä matka on 35 metriä. näillä tiedoilla tulisi saada auton lopullinen nopeus 35 metrin kohdalla.
laskukaava ja esimerkki laskutoimituksesta olisi todella hienoa saada vastaukseksi.
kiitoksia kaikille vakavasti vastanneille.
Kiireellistän apua tarvittais
6
58
Vastaukset
- s=½at^2
s=matka
a=kiihtyvyys
t=aika
v=nopeus
s=½at^2 (tunnetaan aika sekä matka, ratkaistaan kiiihtyvyys)
v=at (käytetään saatua kiihtyvyysarvoa) - Laskee,
Mutta kun auton kiihtyvyys ei ole vakio, vaan pienenee nopeuden funktiona.
- constantpower
Siinä tapauksessa tehtävää ei voi ratkaista peruskoulu- / lukiotiedoilla.
Kaavastostakaan ei löyty auton kiihtyvyyden funtiota nopeuden suhteen :)
Jos jotain arvoa haluaisi laske, voisi perusteeksi ottaa vakiotehon.
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=639913
Tämän voi laskea jo lukiotiedoilla (integraalilaskentaa) - 67876
constantpower kirjoitti:
Siinä tapauksessa tehtävää ei voi ratkaista peruskoulu- / lukiotiedoilla.
Kaavastostakaan ei löyty auton kiihtyvyyden funtiota nopeuden suhteen :)
Jos jotain arvoa haluaisi laske, voisi perusteeksi ottaa vakiotehon.
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=639913
Tämän voi laskea jo lukiotiedoilla (integraalilaskentaa)The Laws of Motion Under Constant Power
https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/handle/1811/2458/V30N04_218.pdf;jsessionid=E138EEA5000042EB0027187E2273B9CB?sequence=1
- 13+8
Auton kiihdytykseen käyttämän tehon voisi esittää kaavalla:
P(v) = m*v*(dv/dt) a*v^3
missä P on tarvittava teho, m on auton massa, v on nopeus ja a on nopeudesta riippuva vastuskerroin (ilmanvastus ja vierintävastus).
Tuo ei ratkea suljetussa muodossa. Jos jätetään tuo vastustermi pois ja oletetaan vakioteho, saadaan ratkaisuksi nopeudelle ja matkalle:
v = sqrt(2*P*t/m) = C*sqrt(t)
s = 2*C*t^(3/2)/3
Noista saat ratkaistua. Nuo tehdyt yksinkertaistukset ovat kuitenkin aika huomattavia.- 13+8
Noista yksinkertaistuksista vielä. Kun jätetään ilmanvastus huomioon ottamatta, yliarvioidaan auton kiihtyvyyttä loppupäässä, jossa ilmanvastusvoima on maksimissaan (riippuu neliöllisesti nopeudesta). Eli kaava antaa liian pienen nopeuden alkupäähän. Toisaalta renkaiden pito ei pysty välittämään täyttä tehoa alussa, joten siltä osin kaava yliarvioi kiihtyvyyttä alussa. Eli nuo yksinkertaistukset osin kumoavat toisensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031575
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781224- 881137
- 1391056
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras11007Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5801005Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8902- 20900
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9764Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8690