Minne Rodokselle, Kreetalle vai Turkkiin touko-kesäkuun vaihde?

Myöhässä

Olemme lähdössä matkalle 2 äitiä, 3 lasta (13, 12 ja 10) touko-kesäkuun vaihteessa ja emme osaa päättää minne Kreetalle, Rodokselle vai Turkkiin?

Missä olisi hyvä uimaranta ja riittävän lämmintä vettä uimiseen meressä sekä uima-altaissa?

16

975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+5

      Merivesi ei ole lämmintä missään Välimeren kohteessa toukokuun lopussa.

    • 25 kertaa käynyt

      Menkää Rodokselle ja siellä nimenomaan Rodoksen kaupunkiin. Siellä on ranta, shoppailut ja vanha kaupunki kävelymatkan päässä.

      Ja kyllä tarkenee uida Välimeressä ja onhan niissä hotelleissa yleensä uima-altaatkin.

    • kreetalle taas

      Jos väenpaljous ja tungos ei häiritse niin valinta on Rodos. Jos haluatte väljemmille vesille niin ehdottomasti Kreeta. Kreeta on turvallisempikin. Kreetalla en menisi ihan Hanian kaupunkiin vaan johonkin Haniasta länteen oleviin pienenmpiin kyliin... Agia Marina, Platanias tai Maleme ovat kaikki loistavia.
      Niin ja Turkki on kokonaan poissa laskuista:( Kamala paikka... kerta Turkissa riitti kaikille meidän perheen jäsenille mutta Kreetalla on käyty jo toistakymmentä kertaa ja taas ollaan menossa :)

      • lomalle

        Olen vuosikausia lomaillut Rodoksella touko-kesäkuussa koskaan ei ole ollut väenpaljoutta eikä tungosta vaan jopa rauhallista. Baarikatu asia erikseen, siellä riittää bileporukkaa jos sellaista kaipaa. Ja koskaan ei ole turvattomalta tuntunut lomailu siellä.


    • Mereen

      Itse olen arkajalka uimaan kylmässä vedessä, mutta olen uinut meressä toukokuun puolivälissä Falirakissa, eikä vesi tuntunut kylmältä. Ranta on aika tuuleton, joten vesi lämpenee siinä ehkä nopeammin. Olimme vähän varsinaisen Falirakin pohjoispuolella. Tällä kokemuksella voisin suositella tuota aluetta. Turkkiin en itse lähtisi naisporukalla. Falirakista pääsee myös Rodoksen kaupunkiin kätevästi bussilla tai taksilla.

    • tuliaiset

      Kreeta Agia Marina kiva paikka, rauhallisempi kuin viereinen Platanias, jossa yöelämääkin. Olimme muutama vuosi siellä lasten kans 10,12 ja tykättin kovasti. Kannattaa vuokrata päiväksi auto ja käydä Elafonissi tsekkaan, takuu lämmin vesi ja onhan se merikin jo uitava kesäkuussa. Olemme olleet kerran kesäkuun alussa Turkissa Alanyassa ja silloin oli muutama pilvisempi päivä ja kerran satoi n. tunnin ei se silti menoa haitannut eikä uimista(olimme silloin kylläkin altaalla). ei suomalainen vähästä palele, ku täällä tottunu uimaan! Rhodoksella itse ollut ekan kerran parikymppisenä ja nyt myöhemmin perheen kans Ixiassa, jonne olemme itsekin katselemassa taas matkoja. Kiva, sopivan kokoinen paikka perheen kans ja taksilla pääsee kätevästi kaupunkiin ostoksille ym. Falirakissa kiva vesipuisto, mutta osa laitteista kyllä hurjahkot 10 vee ikäiselle, oli kuitenkin kiva paikka ja kokemus. sillä puolen saarta hienoja rantoja muutenkin useita. lämmintä luulisi riittävän, nuorena olin Samoksella toukokuussa ja silloinkin tarkeni 2 vkoa auringossa makoilla, iltaisin oli kyllä viileähköä, mutta päivisin tarkeni, että eiköhän kesäkuussa oo ihan lämmintä, onhan ne keskilämpötilat toimistojen sivuilla. Turkista saattaa tulla näistä kolmesta MUN MIELIPITEEN MUKAAN! helpoiten ripuli nim. kokemusta on, mutta sekin on loppujen lopuksi henk. koht. juttu kelle tulee ja mistä/mistä syystä. Kreikassa en ole sitä koskaan sairastanut, siksi tämä mielipide. tähän voi nyt sitte kaikki alkaa kertoon omat juttunsa, mutta miten vaan. loppujen lopuksi te päätätte varmaan kohteen lasten loman kannalta parhaimmalla tavalla, eiköhän se teille sopiva kohde/hotelli löydy, kun ette ihan huomenna vielä oo lähdössä. hauskoja reissun etsimishetkiä toivotellen matkailija, joka tykkäs myös Turkista ja varsinkin sen hyvästä ruoasta/isoista annoksista!

    • Afrodite*

      Rodos tai Kreeta, molemmat ovat Kreikkaa ja ihania saaria:)

    • raymondtravel

      Rodos, ehdottomasti, jos noista valitaan. Kreeta on jotenkin ällö. Platanias, Gerani ja Agia Marina on kaikki pelkästään turismin varassa kituvia lomakyliä, joissa vain krääsäkojuja, baareja ja ylihintaisia gyros-kioskeja.

      Turkki on ihan ok ja ehkä vuoden aikaan nähden lämpimin, mutta ne ihmiset on valitettavasti ikäviä, jos ei oma suhtautumisesi, asenne ja luonne ole kohdillaan. Munattomia puudeleitahan ne muslimit lopulta on, joten jos olet pelkällä suun aukaisulla vakuuttava savolaisemäntä, voi sinnekin mennä ihan huoletta.

      Rodos on sen sijaan hieno. On vanha kaupunki, paljon nähtävyyksiä, edullisia ruokapaikkoja, useita rantoja ja jos meno alkaa kyllästyttää, löytyy eri puolilta saarta paljon nähtävää.

      Ja on muuten huomattavasti (n. 40%) halvempi kuin Kreeta.

    • Agnes14

      Minusta taas Rodos on huomattavasti kalliimpi kuin Kreeta. Siisti ja turvallinen se on, mutta ei siellä juuri minkäänlaista eksotiikkaa ole. Melkein kuin olisi Suomessa. paitsi ilmasto. Ja vanha kaupunki on kyllä hieno.
      Mutta itse kallistuisin Kreetan puoleen, siellä sentään näkee alkuperäistä maalaiselämää, jos malttaa vähän kierrellä.
      Hyviä rantoja löytyy, olen uinut jo huhtikuun lopussa monessakin Välimeren maassa (siis meressä, tähänkin tarttuu varmasti joku viisastelija)
      Turkin unohtaisin yli-innokkaiden miesten takia.

      • rodos

        kerrotko minulle että missähän päin suomea on samanlaista niin pääsee nopeesti "rodoksen" matkalle


      • uimarinna

        Itse lomailin viimeksi Kreetalla huhtikuun lopussa, ja uimassa kävin meressä joka päivä. Voisi ehkä sanoa, että se meriveden lämpötila oli silloin suurin piirtein suomen kesän meriveden lämpöistä. Paikalliset sitä kovasti ihmetteli, mutta kyllä siellä meressä pystyi olemaan pitempiäkin aikoja.


    • Ei lentofani

      Voi, kun tekisi lämpimään mieli. Olen ollut kahteen otteeseen sekä Rhodoksella että Kreetalla 80-luvulla. Turkki on kokematta, mutt ei kai ne yli-innokkaat miehet ole ongelma 50v tummaverikölle? Nyky-Kreikasta en mitään tiedä. Silloin käydessä kyllästyin rannalla makaamiseen, Kreetalla oli kiva mennä bussilla jonnekin. Rhodoksen vanha kaupunki oli kiva. Nyt tyytyisin siihen rantamakailuun "vanhana läskinä". Iltaisin en väitä minnekään lähteä, ainakaan discoon.

    • Turkkiin takaisin

      Kaikissa em paikoissa käyneenä, meidän perhe piti eniten Turkista ja Alanyasta ehdottomasti.

    • syyslomanen

      Minun suosikit Kreetalla Rethymnon ja Rodoksella Rodoksen kaupunki. Näissä riittää katseltavaa ja koetttavaa ihan kävellenkin liikuttaessa, molemmissa pitkät rannat, vanhat kaupungit jne.

    • Rodosfani*

      Juu, samaa mieltä olen. Turkkilaiset ovat niin kovia tyrkyttämään, ettei paljon kaupoilla viitsi kulkea.

    • Hunajaa Hania

      Kreetalla on tullut käydyksi useita kertoja toukokuun puolivälissä, samoin Ateenassa. Ilma on varmasti tarpeeksi lämmintä toukokuun lopulla ja vesi jo tarpeeksi lämmintä, kuin Suomen vedet kesällä. Varsinkin Kreetan etelärannalla on jo jopa helteistä, Afrikkahan on vain muutaman sadan kilsan päässä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe