Korvaukset

home???

Kirjoitin aikaisemmin näin: Hei. Olen lukion ykkösellä ja ongelmani koskee kouluani. Koulussamme on huono sisäilma ja outo haju. Hometta on ainakin viereisessä rakennuksessa ja oleskelen siellä joskus. Olen ollut koko lukuvuoden jatkuvasti kipeä: nuhaa, alilämpöä, iho-oireita, päänsärkyä, kuumetta, äänen lähtöä ja jatkuvaa väsymystä. Jo yläasteella ongelmat alkoivat. Välillä on 15 astetta luokissa, välillä 30 astetta ja hiilidioksidipitoisuus on korkea. Luokan ikkunat falskaavat. Äitini kärsi homeallergiasta ja joutui jättämään koulunsa kesken. Hän opiskeli viereisessä rakennuksessa. Voikohan minullakin olla kyseinen allergia? Kun olen lomilla, oireet katoavat. Olen miettinyt etäopiskelua etälukiossa, onko kellään tietoa tästä? En ennen ollut kipeä koskaan. Tämä jatkuva poissaoleminen ja kipeänä olo raastaa.

Jätin nyt koulun kesken kyseisessä rakennuksessa ja tutkimukset etenevät. Lukiomme rehtori ei suostu millään järjestemään minulle tukiopetusta englannissa, koska olen heikko siinä. Hänen mielestään minusta ei ole opiskelijaksi eikä yhtään mitään. Oli niin ilkeä minulle, että aloin melkein itkemään. Terveydenhoitajaki otti väärään terveystarkastajaan yhteyttä ja äitini soitti sitten oikealle ja sanoivat, että voi herranjumala ja hoitavat asian. Terveydenhoitaja vain vähättelee koko asiaa. Luulee, että minulla on PÄÄSSÄ VIKA. Ei, ei ole. En ole mentalisti, että osaisin päättää milloin tulen kipeäksi ja millon en. Tämä raastaa myös äitiäni...

Nyt jos löydetään aukoton syy-yhteys sairastelun ja koulun välillä, onko kunta minulle silloin korvaus velvollinen? Jos on, niin millaisissa summissa korvaukset pyörivät ja minkälaisia korvauksia ylipäätään saa? Voiko vakuutuksista hankkia korvauksia? Olen nyt joutunut kolmesti vaihtamaan yhteishaussa alaa ja en saa valita, mille alalle haluaisin... kyseisen homeongelmani takia. Myös jos oleskelen jossain missä on vähänkin hometta, saan oireita. Tämä on henkisesti hyvin hyvin raskasta. Olen menettänyt osaksi tämän takia poikaystäväni ja elämäniloni. Hän ei ymmärrä, että miksi olin syksyllä pahasti masentunut... Hän luulee, että olen vieläkin samanlainen huutaja, ei en ole... Olen kyllä vieläkin, mutta olen nyt toipumassa kotona. Saan suoritetettua pari kurssia tenttimällä, mutta silti. Mitä jos uudessa koulussakin on hometta? Ajattelin yrittää oppisopimuskoulutusta, jos löydän hyvän työpaikan. Jos saan lääkärintodistuksen, yritän hakea nuorten kuntoutusrahaa... Mutta sana KUNTOUTUS on jotain niin järkyttävää... Astmaa minulla ei onneksi ole, mutta minut laitettiin nyt keuhkolääkärille ja otetaan verikokeita. Olen aivan puhki tästä kaikesta...

Kiitos.

18

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Olen lukion ykkösellä ja ongelmani koskee kouluani. Koulussamme on huono sisäilma ja outo haju. Hometta on ainakin viereisessä rakennuksessa ja oleskelen siellä joskus. Olen ollut koko lukuvuoden jatkuvasti kipeä: nuhaa, alilämpöä, iho-oireita, päänsärkyä, kuumetta, äänen lähtöä ja jatkuvaa väsymystä. Jo yläasteella ongelmat alkoivat."

      - Eipä vaikuta terveelliseltä paikalta; ei ihmekään, ettei pysy terveenä.

      "Kun olen lomilla, oireet katoavat. Olen miettinyt etäopiskelua etälukiossa, onko kellään tietoa tästä?"

      - TYK voisi olla hyvä; on etä- ja verkkokursseja ja opiskelu maksutonta:

      http://www.tyk.fi/default.asp?id=6ps0mxs9x5
      http://www.tyk.fi/default.asp?id=i55x2155tqd

      "Lukiomme rehtori ei suostu millään järjestemään minulle tukiopetusta englannissa, koska olen heikko siinä. Hänen mielestään minusta ei ole opiskelijaksi eikä yhtään mitään. Oli niin ilkeä minulle, että aloin melkein itkemään."

      - Mikä kusipää ja aivan väärässä paikassa! Jos jaksat, tee valitus. Kirjoita vaikka lehteen.

      "Terveydenhoitajaki otti väärään terveystarkastajaan yhteyttä ja äitini soitti sitten oikealle ja sanoivat, että voi herranjumala ja hoitavat asian. Terveydenhoitaja vain vähättelee koko asiaa."

      - Vähättely on homman nimi kaikkialla. Valita siitäkin änkyrästä, jos jaksat.

      "Nyt jos löydetään aukoton syy-yhteys sairastelun ja koulun välillä, onko kunta minulle silloin korvaus velvollinen? Jos on, niin millaisissa summissa korvaukset pyörivät ja minkälaisia korvauksia ylipäätään saa? Voiko vakuutuksista hankkia korvauksia?"

      - Voi kuule, tämä ei ole mikään oikeusvaltio.

    • home???

      Siis korjauksena: surullinen olen vieläkin, en huutaja ja kärtyävä.

      • Ei pidä olla liian kiltti; karju kunnolla vaan.

        - Tsemppiä :)


    • homesairastunut
    • homeesta pois

      Hei olet nuori ihminen. Älä pilaa terveyttäsi homeella. Pidä puolesi. Hyvä terveys on paras tulevaisuutesi.

    • Huvittavaa

      Kylläpä nämä homehysteerikot lähtevät helposti mukaan kaiken maailman vedätyksiin, kun vaan luulevat saavansa tilaisuuden jakaa harhojaan jonkun muun kanssa.

      • vassokuu

        Jostainhan teidän homekämpän vuokraloordienkin pitää riemu repiä.
        Että ole hyvä vaan.


    • home???

      Tää ei oo mikään vitsi...

      • "Tää ei oo mikään vitsi..."

        - Kiusaajille on. Älä ota henkilökohtaisesti.


    • ÄLÄ ALTISTU

      Hei!

      Mä uskon että ei ole mikään vitsi. Vitsit ovat nyt vähissä oikeasti. Älä välitä kiusaajista tällä palstalla.

      Niin ilmeisesti opettajat ovat jo altistuneet ja sairastuneet. Oireesi viittaavat homeoireisiin. Varmaankin ovat niitä homeoireita jos muutkin oireilevat. Mitä enemmän oireilet sitä varmemmin saatat altistua. Toiset helpommin. Toivottavasti pysyt terveenä. Jos altistut niin sopivaa asuntoa, työ ja koulupaikkaa on vaikea löytää. Elämä ja eläminen voi muuttua aika vaikeaksi.
      Home ja sisäilmaoireet aiheuttavat muitakin sairauksia kuin astmaa. Tässä linkkejä
      http://homepakolaiset.fi/17_myytti.html
      http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2014/02/Huonon_sisailman_takia_menetetaan_elinvuosia_Kemia-lehti_05_02_2014.pdf
      http://homepakolaiset.fi/12_myytti.html

      Usein sisäilmaongelmia ja hometta ei löydetä kiinteistöstä ja se ei sulje pois mahdollisuutta etteikö kiinteistössä ole sisäilmaongelmaa. Eli oireileva ihminen on paras mittari.
      Parasta on pysyä poissa sellaisista tiloista joissa tulee oireita ja huono olo. Koita keksiä muita ratkaisuja elämääsi. Älä lannistu, alistu ja altistu!

    • fakta homma

      Kohdallasi ei tavita sellaista syy-yhteys-näyttöä kuin ammattitautitapauksessa. Riittää, kun esität työterveyshuollolle dokumentin koulusi sisäilmamittaustuloksista ja jos sieltä löytyy esim. sellaisia homeita, jotka pystyvät aiheuttamaan sairautesi/oireilusi-se riittää!

    • "huono ilmanvaihto"

      miten on asian laita kun selvä yhteys kouluun ja oireisiin on, mutta vähän aikaa sitten tehdyissä testeissä ei oo löytynyt hometta? silti kokoajan kuume,nuha,verenvuoto nenästä niistäessä, jatkuva poskiontelotulehdus, hengenahdistus, väsymys, huono oloisuus jatkuva pääkipu jne

      • veritas1

        Niinpä. Tuskinpa on silloin tehty asianmukaisia tutkimuksia. Vaadi nähtäväksesi tutukimustulokset(sinulla on oikeus saada ne) ja toimita ne vaikka homepakolaisille lähempää tarkastelua varten. He osaavat tulkita niitä ja heillä on myös käytössään alan asiantuntijoita.


    • Apua homeremonttiin

      Hei
      Perheemme pyytää apuanne.Olemme eläneet home-evakossa melkein kaksi vuotta ja nyt joudumme remontoimaan asumiskelvottomana olevan asuntomme melkein nolla budjetilla.

      Linkistä pääset antamaan meille äänesi. Jos kysyy postinumeroa, syötä omasi niin pääset suoraan meidän kohtaan. Kaunis kiitos

      http://www.omaunelmasi.fi/?p=unelmagalleria&gid=9126

    • selviytyjä

      ei valitus ja huutaminen auta näissä asioiss, MÄÄRÄTIETOINEN ETEENPÄIN PYRKIMINEN AUTTAA PAREMMIN. Astmatutkimuksiin lähettäminen ei ole huono asia, astmaatikolla on enempi oireita huonossa sisäilmassa, oma päämäärä kannattaa pitää, koulun keskeyttäminen on mielestäni virhe, koska sitten ei ole jatkomahdollisuuksia ammatillisesti niin paljon kuin lukion loppuun tehneellä.

      Korvauksia ei saa mistään, se on harhaluulo, ei sellaisesta anneta rahaa, jota ei ole edes osoitettu. Alilämpo ei ole mikään sairaus, onko pakko mitata lämpöä?

      Noita oireita vooi olla puhtaassakin ympäristössä, etenkin jos on ongelmaa perusasioissa kuten työ-tai kouluasioissa.
      Koulun vaihto on varmaan sulla hyvä asia, mutta eristäytyminen kavereista, harrastuksistA ei ole hyvä. Kaiken keskellä pidä normaali kuvioista, harrastuksista ja tulevaisuuden suunnitelmiista kiinni, ei kosteusvaurio koulussa tapa eikä pysyvästi vammauta tai sairastuta psyykkisesti, siis kaikki elämisen edellytykset on olemassa. Hyviä rehtoreita on myös harvassa, raivarit ei auta niitä parantamaan
      Muista että olet menestyvä ihminen kaiken sotkunkin keskellä, tsemppiä!
      t oivoopi ihminen. joka on oireillut työpaikalla , entisessä kodissa ja vielä sateisissa syysilmoissa , mutta pärjään näiden asioiden kanssa

    • Tämä hajottaa minua

      Ymmärrän niin tuskanne jotka kärsivät homealtistumisesta. Itse olin homekoulussa 2012-2013.Olen saanut viralliset tutkimuspaperit, en tiedä miksi ne edes halusin sillä mitään korvaustahan mistään ei voi saada...
      Olen sairastanut siitä lähtien, vaikka vaihdoin kouluakin. Kaikki tietävät nämä oireet, en niitä tässä siis luettele, mutta tämä on hajottanut elämäni, elämän iloni, vienyt minusta kaiken. Vihdoin pääsin iho-ja allergiasairaalan tutkimuksiin. Ensimmäinen käynti ei nyt niin miellyttänyt, samoja asioita jauhetaan mitä koko sairasteluni aikana.Vastausta tai apua en välttämättä tule saamaan kuumeiluuni, sanoi lääkäri. Olen pohtinut myös onko vika pääni sisällä? Hullukin sairastuttaisi mielenkin jos kärisin tällaisesta, olen mieltä.
      Mikä siis avuksi? Olen ottanut itseäni niskasta kiinni, muuttanut ruokavalioni mahdollisimman terveelliseksi, koitan saada elämänvalinnoillani immuniteettini kohenemaan.Liikuntaa olen lisännyt voimieni mukaan, käytän nenäkannua, syön vitamiineja..Olen luopunut koirastani, karsinut pölyä kerääviä tavaroita asunnostani, ostanut kalliin ilmanpuhdistimen yms, sillä en halua ravata loppuikääni lääkäreillä saaden ehkä diagnooseja ja joka käynnillä uusia lääkkeitä. Itsestä on kiinni oma hyvinvointi, sillä tuntuu ettei yleisesti lääkärit osaa käsitellä tätä altistumista.Eikä kaikkiin vain taida olla vastausta.
      Edelleen sairastan, huonoina päivinä elän hetki kerrallaan, taistelen jotta jaksan kävellä edes bussipysäkille.Erittäin huonoina päivinä tuntuu etten saa omaa itseäni, entistä iloista, positiivista minääni takaisín koskaan. MItä sanoa... varmaan sitä mitä hoen itselleni joka päivä: kyllä tämä vielä tästä.
      Tsemmppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe