Kirjailijaidentiteetti

Pohdin vain...

Olisi kiva kuulla asiallisia pohdintoja kirjailijan identiteetistä. Jos kustannussopimus syntyy ja esikoinen julkaistaan, miten kauan menee että voi mieltää itsensä kirjailijaksi? Oletteko pohtineet etukäteen miten haluatte esiintyä julkisuudessa (jos sinulle ja kirjalle sitä suodaan!), tai esim millaisen kuvan tahdotte kirjan kansiliepeeseen ja kustantamon nettisivuille?

Entä oman nimen/ taiteilijanimen käyttö? Moni tuntuu täällä palstalla ja blogimaailmassa kannattavan taiteilijanimeä, mutta miksi niin? Miksi kirjoittava minä ja arkiminä halutaan erottaa toisistaan?

Tämä on varmasti tunteita nostattava aihe, mutta koitetaan käydä korrektia keskustelua, kiitos :)

21

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ituniska vaan

      Joutavaa pohdiskelua! Meillä on 150 - 200 kirjoittajaa, joilta on 3 - 8 julkaisua ja sinä et nimen kuultuasi tunne heitä! (Maikki Harjanne, Saara Henriksson, Boris Hurtta, Matti Hälli tai Toivo Pekkanen, Sirkku Peltola, Armas Peltonen, Jusa Peltoniemi, Pentti Pesä, Mikko Pirhonen, Kaisa Pohjola, Kirsti Porras) Ykis Minna Möhönen tai Ida Tussukainen ei siinä merkitse mitään.
      Meillä tulee julkisuuteen mäkihyppääjät, missit, näyttelijät ja muu sotkusakki, kun kustantaja laittaa toimittajansa asialle ja halutaan hetken näkyvyys. Tempun ollessa taloudellisesti tuottava Mattia, Kataa tai Elsaa pidetään "kirjailijana" vuodeta toiseen oman yhtiön tuotteissa.

    • zxcvbnklkjhgfghj

      Kyllä Maikki Harjanteen kaikki tuntevat.

    • tyrs

      Itselleni tuttuja nimiä noista ovat Maikki Harjanne, Saara Henriksson, Jusa Peltoniemi.

    • Pohdin vain...

      Tuo ei nyt oikein vastannut aloitukseen, tuota julkisuuskeskustelua on Sofi Oksanen-ketjussa ihan riittävästi. Jos pohdinta ei kiinnosta tai pidät sitä joutavana, niin ei kannata kommentoida ollenkaan.

      • totuus on

        jos sulla ei ole mitään näkemystä, sanottavaa tai funktiota tänne, niin puristele vain finniäsi ja tuijota peiliin!


    • Mashiach

      Vai kirjailijaidentiteetti? Jos minulta joskus kirja julkaistaan, niin ajattelin olla ihan vain oma itseni. En halua rakentaa mitään "kirjailijaidentiteettiä" tai vetää älykön kirjailijan roolia vain sen takia, että kirjailijat yleensä lokeroidaan johonkin stereotyyppiseen muottiin. Olisi aivan kauheaa yrittää esittää jotain muuta kuin on sisimmiltään.

      Jos minulta julkaistaan kirja, niin en siis halua omaksua mitään "kirjailijaidentiteettiä", joka julkisuudessa laskelmoidusti esittää yleviä elämänkatsomusfraaseja, esittää älykköä filosofia tai asettaa itsensä poliittisesti roolinsa mukaiseen asemaan. Parhaimmat tuntemani ihmiset ovat niitä, jotka ovat aidosti omia itsejään omine ajatuksineen, arvomaailmoineen ja vikoineen.

      Jos joskus saan jotain julki, niin aion ilman muuta osallistua markkinointiin, mutta kansiliepeen kuvat ovat minulle sivuseikka. Minulla on sellaiset hyvät radiokasvot, mutta eiköhän rankalla photoshopilla kuvasta saisi sellaisen, että lapset eivät alkaisi itkemään kirjan kannen avattuaan.

      Mika Waltari kirjoitti kirjassaan Aiotko kirjailijaksi? jotenkin siten, että mitä vähemmän kirjoja henkilö on kirjoittanut, sitä hanakammin hän itseään tituleeraa kirjailijaksi. Kai se johtuu siitä, että kirjailijan ammatti keikkuu vuodesta toiseen arvostetuimpien ammattien listojen kärkipäässä yhdessä lääkäreiden, palomiesten, poliisien ja sairaanhoitajien kanssa. On komeampaa olla kirjailija kuin vaikka koneinsinööri tai opettaja.

      • Mashiach

        Tyler Durden says:
        "You’re not your job. You’re not how much money you have in the bank. You’re not the car you drive. You’re not the contents of your wallet. You’re not your fucking khakis.”


      • Mmollis
        Mashiach kirjoitti:

        Tyler Durden says:
        "You’re not your job. You’re not how much money you have in the bank. You’re not the car you drive. You’re not the contents of your wallet. You’re not your fucking khakis.”

        Niin kyllä samoilla linjoilla minäkin olen. Kirijailija ei ole oikeastaan mitään erikosita, koska sehän on tullut selväksi, että useimmat heistä saavat kirjoistaan vähemmän rahaa kuin siivoojat, mikä on yksi pienipalkkaisimpia ammatteja.
        Kirjailijalle saattaa olla eduksi erottautua muista, mutta auttaako se rahallisesti? Eikö täällä Suomessa ole ihan yksi ja sama, jos kirjoittaa jostain syystä hyvän kirjan ja se vielä myy niin ihan sama millainen brändi kirjoittajalla on. Kyllä ihmiset luultavasti ttykkää jos ne tykkää kirjasta. Ellei ihan nolaa itseään ja ole epämiellyttävä mielipiteiltään.
        Suomessa ei ole montaa kirjailijaa, joista itse tykkäisin henkilöinä julkisuuskuvan perusteella. Ehkä joku Leena Lander, Leena Lehtolainen, Reijo Mäki, eniten inhoan julkisuustyrkkyjä kirjailijoita vaikka saattaisin tykätä heidän kirjoistaan esim. Anja Snellmann.Esiintyy ärsyttävästi mutta on kirjoittanut hyviä kirjoja joskus.


    • 7+7+7

      Ai nytkö sai haaveilla? No hyvä, lähdetäänpä lentoon.

      Kuvassa pitää näkyä jotain säröä. Photoshop ja siloittelu kielletty! Raa'an kaunis kuva raa'an kauniista naisesta, tästä kirjailijattaresta nimittäin. Laajentuneet Ihohuokoset, hiki otsalla, katseessa kaikki mitä ei voi saavuttaa. Kaunis kampaus, ihanat hiukset.

      Kirjailijatar pysyttelee piilosilla. Omalla nimelläni kirjoitan, että näkevätpähän sitten siellä kotikylällä, kuinka siitä ongelmanuoresta tulikin jotain sitten isona. Jos joku lukee kirjani, toivon että hän kirjoittaisi minulle kirjeen, jossa hän kertoisi asiasta. Kaikkia kirjojahan ei liiemmin lueta.

      Kirjailijatar on salaperäinen hahmo, kaikki kulttuuripiirit tietävät hänet, vaikkei kukaan ole koskaan hänen kanssaan puhunutkaan. Kerran joku näki hänet vilaukselta asematunnelin K-kaupassa. Kirjailijatar osti ruusunmarjakeittoa ja keltaisia luumuja. Kirjailijatar hymyili kassaneidille ystävällisesti, kassaneiti ei huomannut.

      Kirjailijatar antaa haastatteluja erittäin harvoin. Ehkäpä aamu-tv:n viikon kirjassa käy puhumassa aina kun pyydetään, eli noin kerran kahdessa vuodessa.

      Semmoista. Aloitin kuvalla, lopetan kuvaan. Kuvakin voi olla samanlainen viesti kuin kokonainen romaani. Kummassakin viestinnän tavassa vastaanottajan täytyy osallistua kuvitteluun. Heitän haaveiden siivet seuraavalle :)

      • 34235356

        nytkö paljastui 7 7 7:n sukupuoli ? ;)


      • ololp9o
        34235356 kirjoitti:

        nytkö paljastui 7 7 7:n sukupuoli ? ;)

        Onko se kana vai salvettu?


    • Ajatus tämäkin

      Itselläni on runoilijan identiteetti. Syntynyt elämänkokemuksen ja itsetuntemuksen kautta, vaikka julkaisuja ei olekaan - ja vaikkei tulisikaan. Kirjoitan, koska en osaa tai tahdo olla kirjoittamatta - välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja vaikka työkseni olen tehnyt, ja tulevaisuudessakin tekisin jotain muuta.

    • Ammattikirjailija

      Hain kirjailijaliiton jäsenyyttä kahden romaanintapaisen jälkeen, en saanut, ja sen selitteenä oli ollut että liian omaelämällinen joskin omaperäinen. Arvasin tyssin todellisen syyn. Silloin 1990-luvulla ei pieni eikä edes keskisuuri kustantaja purrut. Hain uudelleen vasta 4. kirjani ja suuren kustantajan jälkeen ja jo tärppäsi. Olin kainostellut kirjailijan viittaa, en itse käyttänyt sitä vielä sittenkään, vaikka liitto ja kustantajat sitä viljelivät mieluusti. Nyt parinkymmenen teoksen jälkeen olen oppinut käyttämään titteliä rajoitetusti asiayhteyksissä. Ei se nimitys mikään itseisarvo ole. Kirjoitan omalla nimelläni. Uran alkutaipaleella parikymmentä vuotta sitten harhaannuin pseudonimeen aiheen arkaluonteisuuden takia, mutta se oli virhe, ei siitä mitään etua jos ei juuri haittaakaan ole. Suurin haitta tullee siitä että kirjautuu hienostelijaksi.

      • 11. teos tulossa.

        Mitä hyötyä sinulle on ollut jäsenyydestäsi? Tuossa, kun Tuula-.Liina Varis oli puheenjohtaja ja on henkilökohtainen tuttavani, hän antoi ymmärtää, että hakemukseni menisi läpi. Kysäisi mitä etuja se tuo? Ensin oli valtava lista ja sitten kuitenkin toteamus, että kun on satoja jäseniä, niin harvoin uusi saa noista ensimmäisinä vuosina mitään.

        Puhuin Kari Hotakaisen kanssa Vammalassa K-päivillä ennen hänen kolariaan, kun se oli KL:n hallitusjäsen. Kari nauroi, että liitossa "kaikki tärkeät jutut on jo ennalta päätetty ja painettu kiinni". Tuli selväksi, että apuraha-, kirjoitusavustukset sekä työskentelypaikkojen saanti on periaatteessa "vapaata", mutta on sisäpiiri, jolle ne pyörii. Jäsenistöstä suurin osa ei koskaan saa niistä mitään!

        Kuuntelin paneelissa Leena Landerin ja Arja Tiaisen riitelyä liitosta. Leena oli hallituksen jäsen. Siinä paljastui pikku hiljaa Leenalta, että on "parempia kirjailijoita" ja niitä jotka ovat "pyrkyreitä". Leena laski Arjan pyrkyrisakkiin.
        Sitten liitossa on "vanhan pierut", jotka eivät ole enää julkaisseet vuoden 1990 jälkeen mitään, mutta määräilevät ja haluavat lomapaikat, matkarahoista osan aina itselleen ja muuta kunniaa.
        Silloin ajattelin, että antaa tuon sakin olla, vaikka jäsenyyden puheenjohtaja sanoi olevan vain kokouspäätös.


      • Ammattikirjailija
        11. teos tulossa. kirjoitti:

        Mitä hyötyä sinulle on ollut jäsenyydestäsi? Tuossa, kun Tuula-.Liina Varis oli puheenjohtaja ja on henkilökohtainen tuttavani, hän antoi ymmärtää, että hakemukseni menisi läpi. Kysäisi mitä etuja se tuo? Ensin oli valtava lista ja sitten kuitenkin toteamus, että kun on satoja jäseniä, niin harvoin uusi saa noista ensimmäisinä vuosina mitään.

        Puhuin Kari Hotakaisen kanssa Vammalassa K-päivillä ennen hänen kolariaan, kun se oli KL:n hallitusjäsen. Kari nauroi, että liitossa "kaikki tärkeät jutut on jo ennalta päätetty ja painettu kiinni". Tuli selväksi, että apuraha-, kirjoitusavustukset sekä työskentelypaikkojen saanti on periaatteessa "vapaata", mutta on sisäpiiri, jolle ne pyörii. Jäsenistöstä suurin osa ei koskaan saa niistä mitään!

        Kuuntelin paneelissa Leena Landerin ja Arja Tiaisen riitelyä liitosta. Leena oli hallituksen jäsen. Siinä paljastui pikku hiljaa Leenalta, että on "parempia kirjailijoita" ja niitä jotka ovat "pyrkyreitä". Leena laski Arjan pyrkyrisakkiin.
        Sitten liitossa on "vanhan pierut", jotka eivät ole enää julkaisseet vuoden 1990 jälkeen mitään, mutta määräilevät ja haluavat lomapaikat, matkarahoista osan aina itselleen ja muuta kunniaa.
        Silloin ajattelin, että antaa tuon sakin olla, vaikka jäsenyyden puheenjohtaja sanoi olevan vain kokouspäätös.

        Hyötyä ja hyötyä... No jaa... Minulle liiton jäsenyys oli ennen hyväksymisen portaan ylitys, samoin kuin se on ollut kustantajakynnysten suhteen. Liiton jäsenyyden jälkeen olen jostain syystä, tai sen takia, onnistunut kustantajavalinnoissani paremmin kuin ennen sitä. Hain myös sosiaalisia kontakteja kaunokirjallisuuden piiristä, koska olen työskennellyt aivan muissa toimissa ennen jäsenyyttäni, mutta niiden suhteen toteutuma on melkoisen niukka. Joitain keskusteluyhteyksiä olen solminut kokouksissa ikäluokkani mies- ja naiskirjailijoiden piirissä. Nekin ovat korkeintaan tuttavuuksia, ystäviä eikä juurikaan edes kaveruuksia ei ole ilmennyt. Etenkin nuoret kirjailijat ovat liian itsekeskeisiä moisiin.

        Hyödyiksi lasken konkreettisemiin sen, että olen saanut liiton apurahaa yli 10 kertaa 15 vuotisen jäsenyyteni aikana, nykyeuroissa tasoa 1000-3000€. Syynä varmaankin on se, etten ole saanut koskaan pitkiä apurahoja mistään, vain pisteosoituksia. Tosin taso on iän karttuessa laskenut ja myönnöt harvenneet. Tuntuu että nuorempia suositaan ja vanhoja ei.

        Liiton jäsenmaksu on melko suuri 150€. Sillä saan nykyisin Kirjailija-lehden ja myötätuntoa. Kuuluminen johonkin on minulle tärkeämpää kuin hyödyt. MOT


      • 11. teos tulossa
        Ammattikirjailija kirjoitti:

        Hyötyä ja hyötyä... No jaa... Minulle liiton jäsenyys oli ennen hyväksymisen portaan ylitys, samoin kuin se on ollut kustantajakynnysten suhteen. Liiton jäsenyyden jälkeen olen jostain syystä, tai sen takia, onnistunut kustantajavalinnoissani paremmin kuin ennen sitä. Hain myös sosiaalisia kontakteja kaunokirjallisuuden piiristä, koska olen työskennellyt aivan muissa toimissa ennen jäsenyyttäni, mutta niiden suhteen toteutuma on melkoisen niukka. Joitain keskusteluyhteyksiä olen solminut kokouksissa ikäluokkani mies- ja naiskirjailijoiden piirissä. Nekin ovat korkeintaan tuttavuuksia, ystäviä eikä juurikaan edes kaveruuksia ei ole ilmennyt. Etenkin nuoret kirjailijat ovat liian itsekeskeisiä moisiin.

        Hyödyiksi lasken konkreettisemiin sen, että olen saanut liiton apurahaa yli 10 kertaa 15 vuotisen jäsenyyteni aikana, nykyeuroissa tasoa 1000-3000€. Syynä varmaankin on se, etten ole saanut koskaan pitkiä apurahoja mistään, vain pisteosoituksia. Tosin taso on iän karttuessa laskenut ja myönnöt harvenneet. Tuntuu että nuorempia suositaan ja vanhoja ei.

        Liiton jäsenmaksu on melko suuri 150€. Sillä saan nykyisin Kirjailija-lehden ja myötätuntoa. Kuuluminen johonkin on minulle tärkeämpää kuin hyödyt. MOT

        Käytkö sinä niissä tilaisuuksissa, joissa ne vanhat jäsenukot ja akat pöhertää 1960- lukuaan? Olen kuullut hassuja juttuja niistä ja jos iso kustantaja on lupautunut tarjoamaan paikassa juomat, niin viskiä ja votkaa menee pullotolkulla, näiden höpinöjen aikana.
        Jaakko Syrjä ja Claes Andersson pitävät joskus monologit toisilleenkin.


    • Kirjain

      Vaikea kuvitella että osaisin sanoa itseäni kirjailijaksi vielä pitkään aikaan esikoisen julkaisemisen jälkeen. Ehkä sitten joskus jos julkaisen useampia kirjoja ja saan niistä tuloja edes sen verran että kehtaan sanoa kirjoittamisen olevan osa ansionhankintaani mukavan harrastuksen sijaan.

    • Romanttinen näkemys

      Miksi kirjailijuuden mittapuu olisi elannon saaminen tai julkaisut? Kafka ei tietääkseni julkaissut yhtään romaania elinaikanaan, ainoastaan jokusen novellin.

      • Kirjain

        En tiedä, tämä oli vain minun fiilikseni asiasta, ei mikään oikea totuus :)


    • 8+4

      Väitetään, että Riku Korhonen olisi kirjoittanut lehtiin juttuja itsestään.
      Eräässä lehtijutussa taisi olla sukulaispojan ottamia kuvia.

      Mielestäni mediatyrkkyisyys on ehdottomasti out!

    • Kiitos Hervannasta

      Miten niin Kafka ei julkaissut romaania?

      Die Verwandlung, Metamorfoosi eli Muodonmuutos on pienoisromaani, joka muistaakseni julkaistiin 1915. Kafka oli hyvin tarkkana erityisesti tämän kirjan alkuperäiskannen suhteen.

      Taloudesta... Kafka oli suorittanu lakitutkinnon, joka mahdollisti kotona-asujalle mukavan toimeentulon. Kafka oli töissä vakuutuslaitoksessa.

      Hyvä Kafkan elämän tutkimus: Neumann, Gerhard: Kafka-Lektüren.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe