Rautalammin ratsastuslukio

pyrkijä2014

Olen nyt vasta kutosella, mutta kaksi kuukautta niin seiskalla. Olen miettinyt pyrkiväni rautalammin hevoslukioon. Kertokaa kaikki mitä tiedätte;)
Esim.asuminen, paljonko lukio maksaa ja mikä on vähimmäis keskiarvo. Pääseekö jos on ratsastanut viisi ja puoli vuotta ja keskiarvo on 8,7? :)

31

4231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harkitse vielä

      Harkitsehan vielä, kun tuo keskiarvokin näyttää noin hyvältä.

      Nämä erityislukiot ovat opetuksen tasolta melko keskinkertaisia, ja kurssivalikoimiltaan suppeita. Matemaattisten aineiden laajoja kursseja niissä ei yleensä voi suorittaa muuten, kuin poikkeusjärjestelyin. Opettajilla ei ole kunnianhimoa tuottaa hyvillä arvosanoilla kirjoittaneita opiskelijoita, koska hehän voivat aina luistaa vastuusta selittämällä, että mehän ollaan erityislukio. Erityislukioihin hakeutuva opettaja-aines on myös melko "erityistä".

      Ja ratsastustahan sinä voit harrastaa vapaa-aikanasi jossakin ratsastustalleilla.

      • pyrkijä2014

        Tuo on kyllä totta...mutta olen aina unelmoinut pääseväni sinne ja yritän aina parhaani. Vanhempanikin aina sanovat, että minun pitää toteuttaa unelmani ja jne. Hevoset ovat elämäni ja haluan olla niiden kanssa tekemisessä myös tulevassa työssäni joten ajattelin silti pyrkiä. Toisaalta olet kyllä oikeassa :) Pitäisi vain tietää asuminen jaa muu. Rautalammilla lehtolan tilalla asuu myös lemppari hevoseni Puksa niin pääsisi joskus katsomaan sitä. Niin ikävä sitä kyllä on :(


      • Harkitse vielä
        pyrkijä2014 kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta...mutta olen aina unelmoinut pääseväni sinne ja yritän aina parhaani. Vanhempanikin aina sanovat, että minun pitää toteuttaa unelmani ja jne. Hevoset ovat elämäni ja haluan olla niiden kanssa tekemisessä myös tulevassa työssäni joten ajattelin silti pyrkiä. Toisaalta olet kyllä oikeassa :) Pitäisi vain tietää asuminen jaa muu. Rautalammilla lehtolan tilalla asuu myös lemppari hevoseni Puksa niin pääsisi joskus katsomaan sitä. Niin ikävä sitä kyllä on :(

        "Hevoset ovat elämäni ja haluan olla niiden kanssa tekemisessä myös tulevassa työssäni joten ajattelin silti pyrkiä."


        No, vaikea kai sinun mieltä on muuttaa, jos noin kovasti sinne tahdot.

        Mutta ovatkohan ne vanhempasi tietoisia tämän hevosalan luonteesta ammattiurana?

        Sillä alalla vain tosi harvat menestyvät ja ainakin maaseudulla näitä hevosmiehiä/hevostyttöjä pidetään haihattelijan synonyymeja edustavina ammattinimikkeinä. Eli alalle työllistyttäessä ongelmaksi muodostuu se, että säännöllisen palkan saamisessa esiintyy vakavia ongelmia tai ainakin toistuvia katkoja. Hevosalan yrittäjät eivät ole ihmisinä läheskään niin sympaattisia, kuin heidän toimeentulonsa lähteenä hyödynnetyt eläimet ovat.

        Järkeä tuossa sinun hankkeessa näkisin siinä tapauksessa, että pyrkisit lukion jälkeen opiskelemaan vaikkapa eläinlääkäriksi. Mutta sen tavoitteen toteuttamiseksi sinun ei tule hakeutua mihinkään erityislukioon, vaan "lukiopainotteiseen" lukioon.


      • abi
        pyrkijä2014 kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta...mutta olen aina unelmoinut pääseväni sinne ja yritän aina parhaani. Vanhempanikin aina sanovat, että minun pitää toteuttaa unelmani ja jne. Hevoset ovat elämäni ja haluan olla niiden kanssa tekemisessä myös tulevassa työssäni joten ajattelin silti pyrkiä. Toisaalta olet kyllä oikeassa :) Pitäisi vain tietää asuminen jaa muu. Rautalammilla lehtolan tilalla asuu myös lemppari hevoseni Puksa niin pääsisi joskus katsomaan sitä. Niin ikävä sitä kyllä on :(

        Katsoppa niin tuo sinun harrastuksesi on loppunut kun haet lukioon.Eikä 8,7 keskiarvo alakoulussa ole erikoinen. Itselläni oli 9,1 ala-asteella, 8,9 yläasteella ja lukiossa 8,7. Anteeksi jos latistan, mutta olen realisti.
        Jos kuitenkin jollakin ihmeenkaupalla olet niin kiinnostunut hevosista vielä kolmen vuoden päästä, niin hae sinne. Suomen lukioissa ei ole muutenkaan eroa opetuksen laadussa, joten en näe tässä mitään ongelmaa. Mieti nyt vielä yläaste ja ala sitten miettimään tulevaisuuttasi.
        Itse hain lukioon, jonne tarvittiin 7,1 keskiarvoa ja se lukio on pärjännyt ylioppilaskokeissa paremmin kuin toinen, jonne tarvittiin 8,9 keskiarvo. Ei kannata katsoa tarvittavia keskiarvoja hakua tehdessä, vaan kannattaa luottaa lukiovertailuihin. Oma lukioni on ollut monesti alueensa paras.


    • hyväunelma

      Sinulla on vahva unelma. Voit unelmoida aivan vapaasti vielä pari vuotta. Ratsastusharrastuksesta on etua ratsastuslukioon pyrittäessä. Ellet jo harrasta ratsastusta, se kannattaa aloittaa heti. Saat hyvää lähituntumaa hevosista.

      Luulen, että hyvinkin pääset sinne Rautalammille, jos vanhempasi hyväksyvät asian.

    • hutfgfgfgrt

      Turha niitä vertailujakaan on kauhean paljon katsoa, lopulta se on pääosin itsestä kiinni miten hyvin menestyy, tietysti kurssitarjonnassa on eroja.

      Itse opiskelin pienessä maaseutulukiossa vailla minkäänlaista keskiarvorajaa, peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo muistaakseni noin 8,1, kirjoituksista tuli kuitenkin useampi L.

      • pyrkijä2014

        Vanhempani ovat tietoisia asiasta ja kannustavat minua unelmassani :)
        Olette laittaneet hyviä neuvoja, mutta olen yhä sillä kannalla, että aijon siihen lukioon. Olen katsonut muiden mielipiteitä lukiosta ja kommentteja rautalammin lukiossa kävijöiltä. Heidän mukaansa lukio on ihana :)
        Mutta onhan siihen vielä aikaa ja se tuntuu pitkästyttävän pitkältä ajalta uskoisin, että jatkan ratsastusta vielä yläasteen viimeiselläkin luokalla;)


      • pyrkijä2014
        pyrkijä2014 kirjoitti:

        Vanhempani ovat tietoisia asiasta ja kannustavat minua unelmassani :)
        Olette laittaneet hyviä neuvoja, mutta olen yhä sillä kannalla, että aijon siihen lukioon. Olen katsonut muiden mielipiteitä lukiosta ja kommentteja rautalammin lukiossa kävijöiltä. Heidän mukaansa lukio on ihana :)
        Mutta onhan siihen vielä aikaa ja se tuntuu pitkästyttävän pitkältä ajalta uskoisin, että jatkan ratsastusta vielä yläasteen viimeiselläkin luokalla;)

        Tämän lukion käviät laittakaa omaa kommenttia! :))


    • Diamondhorse98

      Mä hain sinne ja oon nyt ysilä! :) Mä en oo harrastanu ratsastusta kun jonkun 3-4 vuotta ja nyt on ollut taukoa, koska ei ole hyvää tallia lähellä. Rautalammila ei tarvitse olla ka kun joku 7 ja tietääkseni ei tarvitse olla edes hevosista kokemusta. Olis kiva kulla muita sine nyt hakeneita!! :)

      • abiturientti

        Anteeksi jos lytistän, mutta se keskiarvo on syystäkin noin matala. Tuollaisten lukioiden opetuksen taso on yleensä vähän huonompaa kuin normaalin, sillä sinne eivät hae kuin hevoshullut. Itse kävin pientä media ja yrittäjyys painotteista lukiota, johon tarvittiin 7,0 keskiarvo. Lukio on keskiarvostaan huolimatta alueensa paras kaikissa vertailuissa. Syy keskiarvon alhaisuuteen löytyy nimenomaan opiskelijapulasta. Tuokin lukio varmaan suljetaan pian, niin kuin meille meinattiin tehdä. Keräsimme kuitenkin 8000 nimen adressin ja estimme sen tapahtumisen.


      • Inari730757

        Kyllä. Rautalammin lukio kamppailee vuodesta toiseen lopettamisuhan kanssa.


    • Rautalampilainen

      Rautalammin opetus ei ole tosiaankaan huonoa, täällä on hyvät ja asiansa osaavat opettajat :) Keskiarvorajaa ei tosiaan ole, mutta se ei johdu opetuksen tasosta vaan opiskelijapulasta ja lukio olisi lopetettu jo aikoja sitten ilman erikoistumista. Eikä tuo erikoistuminen niin hirveästi näy, muutama hevoskurssi ja 5 kurssia ratsastusta ja ratsastustunnit ovat koulun jälkeen. Ei ehkä paras lukio, mutta aika paljon on omasta itsestä kiinni eli jos haluaa hyviä numeroita ja tekee töitä niiden eteen niin menestys on sen mukaista. Minä ainakin olen viihtynyt täällä tämän vuoden ja ei ole valittamista opetuksessa :) Aika normilukio tääkin on ja täältä tosiaankaan ei ole suoraa tietä hevosalalle, aika harva täältä edes lähtee hevosalalle loppujen lopuksi. Muutamassa aineessa olisi kyllä vähän parantamisen varaa opetuksessa, mutta ainakin minä olen ollut tyytyväinen.

    • pyrkijä2014

      Miten paljon sinne sitten on hakijoita (siis tarkalleen). Kun jotkut aina jankuttavat, että ei kannata edes yrittää hakea, kun et kuitenkaan sinne pääse. Itse olen ihan eri kannalla.

      • Timanttikyynel

        Hei! :) Opiskelen Rautalammin lukiossa ratsastuslinjalla nyt ensimmäistä vuotta. Keskiarvorajasta en ole aivan varma, mutta se on vissiin joku 7. Ykkösellä on tällä hetkellä vähän päälle 30 opiskelijaa, hakijamäärästä en tiedä. Koko koulu on aika pieni, opiskelijoita ehkä joku vajaa sata. Ilmapiiri täällä on loistava, ketään ei ole minun tietääkseni kiusattu. Porukkaa tulee ympäri Suomea, myös oman kunnan kasvatteja löytyy. Opetus on suurimmaksi osaksi hyvää, monet opettajat ovat olleet tähän saakka kivoja ja asiallisia (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Täällä saa valittua 15 ratsastus -ja hevoskurssia. Kysy vain lisää, jos kiinnostaa! :)


      • juupajoojjj

        Asioita, joita varmaan sinun kannattaisi miettiä ennen hakemista:
        -oletko varma, että haluat mennä ratsastuslukioon? Ratsastuslukiossa ei vielä mihinkään ammattiin jouduta, eikä ne hevoskurssit paljoa vaikuta muualle haettaessa. Jos olet varma, että haluat erikoistua, omistautua ja alkaa tekemään työksesi hevostenparissa, niin miksi et menisi suoraan ammattikouluun?
        -vielä sinun ei kannata tai edes tarvitse katsoa keskiarvorajoja, koska vielä peruskoulun jälkeiset opinnot eivät ole ajankohtaisia. Muutamassa vuodessa kerkeät vielä viisastua ja miettiä vähän lisää.
        -työllisyys alalla? Mahdollisesti tuohon ammattiin hakiessa jäät suomessa työttömäksi, joten kielten opiskelu olisi kannattavaa.
        -pidä huoli, että et hae kouluun siksi, koska pidät hevosista, sillä voit harrastaa tätä vapaa-ajallakin. Vaikka ne ratsastus tunnit ovat mukavia, niin haluatko alkaa kitua työttömänä/huono palkkaisena, fyysisesti raskaassa työssä, jossa ei edes ole sitä, mihin olet tottunut hevosia harrastaessa. Mieti.


      • Abi2014
        juupajoojjj kirjoitti:

        Asioita, joita varmaan sinun kannattaisi miettiä ennen hakemista:
        -oletko varma, että haluat mennä ratsastuslukioon? Ratsastuslukiossa ei vielä mihinkään ammattiin jouduta, eikä ne hevoskurssit paljoa vaikuta muualle haettaessa. Jos olet varma, että haluat erikoistua, omistautua ja alkaa tekemään työksesi hevostenparissa, niin miksi et menisi suoraan ammattikouluun?
        -vielä sinun ei kannata tai edes tarvitse katsoa keskiarvorajoja, koska vielä peruskoulun jälkeiset opinnot eivät ole ajankohtaisia. Muutamassa vuodessa kerkeät vielä viisastua ja miettiä vähän lisää.
        -työllisyys alalla? Mahdollisesti tuohon ammattiin hakiessa jäät suomessa työttömäksi, joten kielten opiskelu olisi kannattavaa.
        -pidä huoli, että et hae kouluun siksi, koska pidät hevosista, sillä voit harrastaa tätä vapaa-ajallakin. Vaikka ne ratsastus tunnit ovat mukavia, niin haluatko alkaa kitua työttömänä/huono palkkaisena, fyysisesti raskaassa työssä, jossa ei edes ole sitä, mihin olet tottunut hevosia harrastaessa. Mieti.

        Tätä moni täällä on yrittänyt selittää mutta tuloksetta. Alakoululaiset ovat näet yleensä liian pitkä- tai lyhytkatseisia jotta he pystyisivät ajattelemaan asioita realistisesti. Sama tosin pätee myös useilla yläkoulun opiskelijoilla. He eivät käsitä kuinka tärkeää koulu ja hyvät arvosanat ovat ennen kuin yhdeksännellä luokalla pitäisi johonkin päästä. Kannattaa vain keskittyä sen hetkiseen tilanteeseen (suunnitella kuitenkin pitää, mutta ei niin pitkälle kuin aloittaja) ja katsoa sitten mihin elämä vie.


      • Uluruki
        Timanttikyynel kirjoitti:

        Hei! :) Opiskelen Rautalammin lukiossa ratsastuslinjalla nyt ensimmäistä vuotta. Keskiarvorajasta en ole aivan varma, mutta se on vissiin joku 7. Ykkösellä on tällä hetkellä vähän päälle 30 opiskelijaa, hakijamäärästä en tiedä. Koko koulu on aika pieni, opiskelijoita ehkä joku vajaa sata. Ilmapiiri täällä on loistava, ketään ei ole minun tietääkseni kiusattu. Porukkaa tulee ympäri Suomea, myös oman kunnan kasvatteja löytyy. Opetus on suurimmaksi osaksi hyvää, monet opettajat ovat olleet tähän saakka kivoja ja asiallisia (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Täällä saa valittua 15 ratsastus -ja hevoskurssia. Kysy vain lisää, jos kiinnostaa! :)

        Moi! Timanttikyynel,ootko itse ottanu niitä ratsastus- ja hevoskursseja? Millasta niissä on ja saaks tosiaan ottaa vaik kaikki ne kurssit? Ja otetaanko porukkaan helpolla vai miten se menee?


    • joo :D

      Mä oon nyt seiskalla ja olen kaverini kanssa ajatellut mennä sinne. Käyn eräällä tallilla jossa yksi tyyppi on käyny sen ja ön kehunut. Hän sanoi ettei sinne tarvitse keskiarvoa mutta mitä parempi niin sitä varmemmin pääsee. Minä asun lukiota niin kaukana että menisin vuokra asuntoon sen hyvän kaverini kanssa. Ajatus sinne menosta tuli kesälomalla. Ja jos hevosiin on silloin vielä innostusta niin haen sinne. Ainakin tällä hetkellä hevoset on elämäni eli menen todennäköisesti sinne

      • Abi2014

        Alkaa pikkasen ärsyttämään nämä jotka suunnittelevat asiat liian pitkälle ottamatta huomioon kuinka ratsastus harrastuksena loppuu usein tuossa 11-16 iässä. Ei tuon ikäisillä ole minkään sortin realistista ajattelua vielä syntynyt.


      • tyttönen14

        Asioita on hyvä suunnitella, toki ne voivat muuttua, mutta jos on oikeasti palo työskennellä hevosten kanssa se todennäköisesti ei muutu mihinkään.


    • sinne meni

      Oisin päässyt menemään, mutta oli järkevämpi ratkaisu jäädä suorittamaan lukio loppuun kotiseudulle. Siellä oisi pystynyt elämään minun ikäisenäni tukien kanssa just ja just, ja saada oppia ratsastuksen alkeet ihan ilmaiseksi (ekat kurssit ilmaisia) muuta mielenkiintoista hevosista, hoidosta yms.

      Nyt muualla opiskellessa ei ole varaa mihinkään maksulliseen harrastukseen, varsinkaan niin kalliiseen kuin ratsastukseen tai hevoskurssien käymiseen. Pakko sanoa että totisesti harmittaa, kun kuuntelin ulkopuolisia, enkä vaan lähtenyt.

    • mäntypuu

      Hei! Rautalammin ratsastuslukion abi täällä!

      Viimevuotinen ketju, mutta vastaanpahan silti.
      Hevoskursseja voi ottaa niin paljon kuin haluaa ja ne (jonkun kilpailu- & valmennuskurssin kilpamaksuja lukuunottamatta) ovat ilmaisia. Hevospainotus ei näy koulun arjessa paljoa, opiskelijoista suurin osa vain käy iltapäivisin/iltaisin koulun maksamilla ratsastustunneilla joita on nykyään kuusi kurssia. Hevoskokemusta ei tarvitse olla, vaikka tuntuu että iso osa opiskelijoista on ollut hevosten kanssa ihan pienestä pitäen - itse aloitin ratsastamaan ykkösellä.

      Raha-asioista en oikein osaa sanoa kun kotona asun, mutta kaverit vaikuttavat tulevan toimeen Kelan asumis- ja opintotuilla.

      Opetus on ihan perustasoa, kursseja voi muunmuassa ottaa aika monesta kielestä (itse opiskelen esimerkiksi saksaa) niin että mukana on esim. suonenjokelaisia opiskelijoita videoneuvottelulla, ja myös nettikursseja voi kysäistä. Matemaattisista aineista voi lukea pitkät oppimäärät jos haluaa, ja teatteri-ilmaisun eli Satulateatterin kurssit ovat parhaita!

      Pääset kyllä varmasti sisälle, jos päätät hakea.

      • HarkitsisinVielä

        "Matemaattisista aineista voi lukea pitkät oppimäärät jos haluaa,..."

        Niinpä, jos haluaa...

        Mutta kerropa, onko siellä yhtään opiskelijaa tai ryhmää, joka opiskelee säännöllisesti laajoja kursseja kaikista matemaattisista aineista?

        Se, että niitä matemaattisten aineiden laajoja kursseja joutuu omatoimisesti ilman oppitunneilla annettavaa opetusta tenttimällä suorittamaan, kertoo paljon lukion tasosta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tie vaikkapa eläinlääkärin ammattiin on tukossa, jos matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta ei ole laajoja kursseja hyvillä arvosanoilla suorittanut.


      • ahjo123

        Vanha ketju, mutta vastaan silti, kun hakuajat ovat taas lähellä...

        Silloin ainakin kun itse kävin lukion Rautalammilla, matemaattisia aineita oli tarjolla aivan riittävästi ja ihan paikan päällä perinteisesti opetettuna. Kaiken pystyi lukemaan pitkänä. Omalta vuosikurssiltani jatkettiin mm. eläinlääkikseen ja teknilliseen yliopistoon. Myös omat matematiikan yliopisto-opintoni ovat sujuneet kiitettävillä arvosanoilla. Ei siis syytä huoleen.


    • Kypsyyskoe

      Hei!
      Keskiarvo ja harrastukset hetkeksi taka-alalle. Mielestäni on erittäin tärkeää ottaa huomioon, onko henkisesti tarpeeksi kypsä muuttamaan toiselle paikkakunnalle. On pystyttävä ottamaan vastuu itsestään, opinnoistaan ja raha-asioistaan hevosharrastuksen lisäksi. Toiset joutuvat keskeyttämään opintonsa, koska eivät ole vielä tarpeeksi kypsiä itsenäiseen elämään.
      Kannattaa arvioida itsensä ja voimavaransa ennen päätöksen tekoa.
      Tässä nuoria vierestä seurannut kommentoi aihetta.

    • Huonolukio

      Aina kun on jotkut juhlat tai muuten vapaata niin siellä kuunnellaan sitä rölli CD.tä. En suosittele, liian erikoinen lukio.

    • Pitkittyvätopinnot

      Ei muuten kannata pyrkiä, sillä suurin osa ei valmistu mihinkään ja sieltä ei oikein muualle voi valmistua kuin ammattikouluun. Oppilaita on niin vähän, että joudutaan pitkittämään oppilaiden valmistumista, että kullekin vuodelle saaadaan rahoitusta. Rahoitus näet myönnetään lukiossa opiskelevien oppilaiden määrän mukaan, ei sieltä valmistuvien määrän perusteella.

    • Heppatyttovm99

      Jos oot tulossa tänne nii pojat ovat vähissä niitten takia ei kantsi tulla mutta heppoja kyllä löytyy varmaan sullekin!

    • Elämä-99

      Totta Opet on kyl aika keskinkertaisia niinku yleesäki erikoislukijoissa. Jotkut antavat toisinaan numeroita kui huvittaa mut ei kaikki. Kaikki ei oo kauheen hyvii opettjia mut kai ne yrittää parhaansa. Rehtori Eeva on ihan jees ja samaten konttoristi Anu Opeista sanosin et Virpi on paras sen kans tulee hyvin toimee, on hauska ja sillee ja antaa numeroita sen verran ku kokeista on tullu ja kannustaaki monella tapaa vaikkei loistaskaa. Ens vuonna pitäis kirjottaa vähä jänskättää! Kyläl ei tapahu mitää vaa mummoja ja pappoja vilisee. Hieman tylsä paikka mut jos saa kavereita niin sit on iha kivaa. Tääl juhlinta on joskus joilleki kaikkein tärkeintä ja opiskelu ei aina jaksa kiinnostaa. Hepat on yks kivoimmista jutuista tääl.

    • Anonyymi

      Aion hakee sinne oon ratsastanut 3 vuotiaasta ja oon siis 15 joten oon ratsastanut 12 vuotta rakastan hevosia ja siks opinnot muualla kuin ratsastus lukiossa ei kiinnosta joten haen kaikkiin ratsastus lukioihin joten jos rakastat hevosia/poneja ja ratsastaa niin kannattaa

    • Anonyymi

      Tarvitesko olla oma hevonen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe