Kalasääkset matkalla pohjolaan

On mahdollista seurata täältä internetistä taas Kalasääksiä ja Musta Kurkikin on jo löytänyt viimevuotisen pesänkin
Pesäkamerat on juuri avattu 2 viikkoa viimevuonna tähänaikaan saatiin odottaa lintuja .
Tänävuonna linnut ovat jo lähempänä ,
Kivaa lintu keskustelua ,
Pian ne on kuhertelemassa pesillään .

300

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaftaani

      no joo
      eiks se seurailu sullakin olis riittäny yhdellä palstalla
      siellä 80
      ei millään pahalla mutta
      sama asia kahdella eri palstalla
      niin eiks se nyt oo jo vähän....

      • kauko putki

        KOLMELLA PALSTALLA
        vuosikausia samoja linkkejä itsekseen plaraa ja kopioi.
        Kävin itse 80 laittamassa yhden puheenvuoron taannoin Joku käy kiikaroimassa, mutta ei rekatulla nikillä.


      • ||||
        kauko putki kirjoitti:

        KOLMELLA PALSTALLA
        vuosikausia samoja linkkejä itsekseen plaraa ja kopioi.
        Kävin itse 80 laittamassa yhden puheenvuoron taannoin Joku käy kiikaroimassa, mutta ei rekatulla nikillä.

        Joka vuosi uudet munat pesissä.


      • Taas Kaftaanikin voi katsella Kalasääksen poikasia Eesti 2 pesäkamera on korjattu . Poikaset 2 on hyvässä kunnossa -- Emo pitää sateen suojaa juuri päällä . Hyvää ja lämmintä kesää Toivoo ullamirjami


    • Mikäs ikärasisti se kaftaani on - en kyllä meinaakkaan kirjoitella senkummemmin --niinettä älä pelkää --tämä ikä voi tarttua .
      Olen joskus huomannut että 60 pisissä on jo melko vanhanaikaisia ajatuksia

      Kohta tänne onkin jo avattava 90 keskustelu -- katsos kun me aletaan olen ikinuoria jo me 80

      • hymy sinulle

        Kirjoita niin paljon kuin haluat, luultavasti olet mieleltäsi nuorempi kuin monet meistä kuuskymppisistä ja onhan täällä muitakin tähän ikäryhmään kuulumattomia.


      • hymy sinulle kirjoitti:

        Kirjoita niin paljon kuin haluat, luultavasti olet mieleltäsi nuorempi kuin monet meistä kuuskymppisistä ja onhan täällä muitakin tähän ikäryhmään kuulumattomia.

        "hymy sinulle" - hieno vastaus ja hieno huomio!!!

        Ja - kyllä - "ullamirjami" ei ole ns. ikäisensä, hän on henkisesti paaaljon nuorempi!!!
        (ja hän oli nuorena todellinen kaunotar..:) (ei kuulu asiaan, mutta kunhan kerroin..:D )

        - emme kaikki ole aina ikäisryhmiemme kaltaisia, erot ovat olemassa ja niin suotakoon :D


      • eppu2
        hymy sinulle kirjoitti:

        Kirjoita niin paljon kuin haluat, luultavasti olet mieleltäsi nuorempi kuin monet meistä kuuskymppisistä ja onhan täällä muitakin tähän ikäryhmään kuulumattomia.

        Samaa mieltä, itsekin vierailen 70 ja 80 palstoilla. Sehän on vaan rikkautta.


    • uusi kevät
      • onneksi kamera pelaa taas -


    • Uusi kevät olet varmaankin lintujen ystävä -- ja meidän mummujen kanssa .

      • uusi kevät

        Olen, olen, kaiken luonnon ystävä.
        Palstalla olen seuraillut enimmäkseen täällä, mutta myös 70 sääksien elämää.
        Viron linkki on hieno, siinä kun on liveä, ja paikkoja on paljon puiden latvoista rantahiekkaan.

        Saa nähdä, mitä Hailuodon pesäkameran ylläpitäjä Voitto Pulkkinen tuo julki, hän kun telkkarissa lupaili jotain yllätystä.
        Nyt en muista, oliko tälle vai seuraavalle keväälle.
        Katsellaan ja kuunnellaan.


      • uusi kevät kirjoitti:

        Olen, olen, kaiken luonnon ystävä.
        Palstalla olen seuraillut enimmäkseen täällä, mutta myös 70 sääksien elämää.
        Viron linkki on hieno, siinä kun on liveä, ja paikkoja on paljon puiden latvoista rantahiekkaan.

        Saa nähdä, mitä Hailuodon pesäkameran ylläpitäjä Voitto Pulkkinen tuo julki, hän kun telkkarissa lupaili jotain yllätystä.
        Nyt en muista, oliko tälle vai seuraavalle keväälle.
        Katsellaan ja kuunnellaan.

        Hei "ullamirjami" (ja "uusi kevät" :) )
        Kiitos viestistäsi "um" ja 'uudenuutukaisen kevään' vastauksesta, laitoin taas osoitteen yläpalkkiin :D
        Meitä birdy-hupsuja on paljon, mutta addiktoidun mieluummin pesäkameroihin kuin 60 -palstaan!
        En tarkoita palstan aliarvostamista, mutta elävämmäksi koen kalasääskien seuraajien viestit; niissä ei kerrota itsestä mitään - vain rakkaudesta luontoon ja sen ihmeisiin!
        No - joskus tosin enemmän tai vähemmän inhimillistäen :D
        Halit ja aurinkoa elämäänne!


      • maduixa kirjoitti:

        Hei "ullamirjami" (ja "uusi kevät" :) )
        Kiitos viestistäsi "um" ja 'uudenuutukaisen kevään' vastauksesta, laitoin taas osoitteen yläpalkkiin :D
        Meitä birdy-hupsuja on paljon, mutta addiktoidun mieluummin pesäkameroihin kuin 60 -palstaan!
        En tarkoita palstan aliarvostamista, mutta elävämmäksi koen kalasääskien seuraajien viestit; niissä ei kerrota itsestä mitään - vain rakkaudesta luontoon ja sen ihmeisiin!
        No - joskus tosin enemmän tai vähemmän inhimillistäen :D
        Halit ja aurinkoa elämäänne!

        Linkitän vielä vuodelta 2012 "snApe1118":n videon onnistuneesta pesinnästä, kaikki kolme poikaste selvisivät elämään!

        Musiikki on "You raise me up" - jo pelkästään videon musiikkivalinnan vuoksi kannattaa katsoa video :)

        http://vimeo.com/47880398

        - en tiedä onnistuiko!? - osite on hiukan erikoinen...


      • ikäisten palstat?

        ullamirjami

        Toki olemme täälläkin lintujen ystäviä, mutta miksi sinä 80 tulet valistamaan meitä tänne palstalle ja availet noita linkkejä jokaiselle palstalle?

        Muistan viime keväisen linkkisi, jossa kehuit, kuinka moni oli kiinnostunut ja avannut linkkisi, mutta itsehän olit sinne kirjoitellut enimmäkseen?

        Toivon, että avaat nyt oman linkin sinne 80 palstalle ja älä tule tänne kertomaan havaintojasi, koska uskon, että halukkaat tulevat sinne luoksesi seurailemaan lintuja ym.


    • SÄÄKSI

      Kirjoitetaan, KALASÄÄSKI

      • tiedähäntä-ketunhänt

        Sääksi on lintu ja sääski on hyttynen. Ainakin Wiki niin kertoo. Tosin toteaa, että Sääksestä käytetään virheellisesti myös muotoa sääski.


      • ,,,,
        tiedähäntä-ketunhänt kirjoitti:

        Sääksi on lintu ja sääski on hyttynen. Ainakin Wiki niin kertoo. Tosin toteaa, että Sääksestä käytetään virheellisesti myös muotoa sääski.

        Kalasääski = Sääksi. Mitä tuosta jatkuvasti toitottamaan.


      • ,,,, kirjoitti:

        Kalasääski = Sääksi. Mitä tuosta jatkuvasti toitottamaan.

        Kielitoimiston mukaan molemmat on hyväksyttäviä sanoja tai sanamuotoja.


    • Hei kun keikuskelen

      No kohtapuoliin sitten jonkun tarttis tehdä semmosen Aloituksen, että taas saataisiin arvailla, koska ensimmäinen muna putkahtaa ja koska toinen ja tuleeko vielä kolmaskin mulkero.

      Ennen mulkeroita tietysti se vaihe, että vahdataan silmä kovana, kuka mieslintu sinne pesään hyväksytään ja kuka ajetaan veks.

      Kuoriutumiskilpailu. Joo, se on mun maun mukkkkkainen juttu.
      Olen Armoton kilpailuviettäilijätär (oho, onks tommosta sanaa olemas, vai onks se mun ikioma häh).
      En ole kertaakaan arvannut ekan munan rikkoutumisaikaa, mutta tänä vuonna on minun vuoroni nousta korkeimmalle pallille ja vastaanottaa palstalaisten onnentoivotukset.

      Olen KOKO talven harjoitellut arvaamista. Intervalliharjoituksia olen aika-ajoin suorittanut ja viime viikolla menin käymään korkeanpaikan kukkulalla harjoittelemassa arvailuja.

      Myös muita arvailuharjoituksia olen tehnyt. Saadakseni yleiskuntoni arvailun suhteen sille mallille, että olen oikeassa Vedossa, kun H-hetki saapuu Kalasääksen munan rikkoutumisessa.

      Niin, kuten huomaatte, olen valmistautunut ja pelkään pahoin, että annan kaikille mitä mahottomimman vastuksen. Oi minua ja tulevaa voittoani :)

    • Terjantai

      Tarkoitatko kaikkia näitä kameroita?
      Viime vuonna kalasääskellä kävi huono onni.
      Myrskyn ja salamoinnin jälkeen makasi kolme poikasta kuolleena ja sinne ne mätänivät myös.
      Toivomme tänä vuonna parempaa onnea lintuparoille.

    • saimaalla.

      Meikäläinen voi seurata luonnossa sääkseä, jokavuotinen pesä on reilun kilometrin päässä.

    • vakiseuraaja N

      Talvella seurasin EEnetin sivuja myöskin,joskus pilkkopimeästä kiilui silmät.
      Ja hylkeitten leikit on kivaa katseltavaa myöskin,ajavat joutsenia takaa.

      On kivaa taas seurata mitä pesissä tapahtuu,viimekesän tapahtumat ovat vielä tuoreessa muistissa,Kenno ja Kaido...missäköhän he nyt vaikuttaa,entäpä tuleeko Irma ja Ilmar uudelleen samaan pesään,katsotaan ja odotellaan.

    • .....

      Hylkeitä makoilee rannalla, hienoa.

    • hau tu ju tuu

      Lehtopöllökö jo hautoa paukuttaa pöntössään, pyrstö pitkällä? Pikkukiljukotkan pesässä, munia = isoja käpyjä.

      • 5 6 7 8

        Pöllöllä munia 5.


    • LINKKEJÄ, PLS! Voisitteko ystävällisesti antaa linkkejä täällä, ettei tarvitsisi ryhtyä (taas) etsimään niitä.

      Kiitos aloittajalle. En olisi muistanut, vaikka seurailin (kaupunki)kyyhkysten soidinmenoja kauppareissulla. Olivat niin viehättäviä, ettei tullut paskovat pulut ollenkaan mieleen.;)

    • -----

      uusi kevät 3.4.2014 18:13 Linkki on ollut koko ajan.
      Ikävä, ettei sitä saa alkuun.

      • :))

        Tulipa mielen viereen, että joku voisi tehdä laajemmankin luontoaloituksen, vaikka aloittaja, koska itse olen katsellut nyt lehtopöllöä ja hylkeitä, myös hirvikamera on käytössä.
        Moni muukin.

        Joku:)))


      • LINKKEJÄ, LINKKEJÄ..
        :)) kirjoitti:

        Tulipa mielen viereen, että joku voisi tehdä laajemmankin luontoaloituksen, vaikka aloittaja, koska itse olen katsellut nyt lehtopöllöä ja hylkeitä, myös hirvikamera on käytössä.
        Moni muukin.

        Joku:)))

        siis mistä osoitteista sinun katselemiasi kameroita pääsee katselemaan?
        Kertoisitko itse? Jokainen voi itse kantaa oman kortensa kekoonl Vai eivätkö kaikki ole valmiita jakamaan tietojaan?


      • joopa joo..
        LINKKEJÄ, LINKKEJÄ.. kirjoitti:

        siis mistä osoitteista sinun katselemiasi kameroita pääsee katselemaan?
        Kertoisitko itse? Jokainen voi itse kantaa oman kortensa kekoonl Vai eivätkö kaikki ole valmiita jakamaan tietojaan?

        Tuossahan kirjoittaja kertoo, että linkki löytyy tuossa osoitteessa ylempänä.
        Mistä täällä aina tietää, toisten mielestä kun linkkejä ei saisi edes laittaa.

        http://www.eenet.ee/EENet/kalakotkas2.html


    • madx

      Ja tässä on Hailuodon pesän linkki, kaksi kameraa.
      Kuvaa klikkaamalla muuttuu toisen kameran näkymäksi.

      http://www.saaksi.fi/

      • joops joo.

        Wautsi wau, kiitos ja kunnia. Itse olen käynyt luuraamassa viime vuotista, mutteihan sieltä mitään näy.
        Ja ihan kaksi kameraa.


    • madx
    • u.m****

      Kiitos "madx" On taas kivaa kun saa seurata ja verrata eri pesiä.

    • hirveää.

      Kaksi hirveä porkkanoita puremassa.

    • 9-5

      Poronsarvia purien sinne moni matkaa...

    • Yöpöllö stadista..

      Isäpöllö toi just hiiren rouvalleen,kyllä kelpasi.Jäi odottamaan tuliskos lisää.

      Myöhäinen yöpala munien hautojalle.

    • katellaan..

      Kumpi muuten rakentaa pesää noista mustahaikaroista,uros vai naaras?

      Ja hylkeet niin kivasti pötköttää rannalla kylki kyljessä,ei huolen häivää.Ei tarvii mennä aamupesullekkaan kun aallot huuhtelee samalla ; ))

    • ,,,,

      Oh, olipa nyt oikeita sarvipäitä porkkanoita syömässä.

    • Kaikkein hauskin on juuri tuo mustahaikara (Black Stork's nest) joka eilen seisoksi pesässään yhdellä jalalla. En ollutkaan nähnyt aikaisemmin mokomaa punajalkaa. Taisi viime kesä jäädä minulta kokonaan väliin Viron web-kameroiden osalta, Hailuotoa toki seurailin silloinkin.

      Ihmettelinkin että onko hirville laitettu porkkanoita (oranssi läjä), sekin tuosta ylhäältä selvisi. Pitääpä käydä vilkuilemassa josko hirvet joskus olisivat rouskuttelemassa, ehkä iltahämärissä...?

      Suosikeissa ovat. Kiitos linkittäjille!

      • uusi kevät

        Onhan hirviä ollut rouskuttamassa monestikin, kuin ketjussa lukee.

        Onko tuo mustahaikaran pesä maassa vai puussa?


      • fanittaja
        uusi kevät kirjoitti:

        Onhan hirviä ollut rouskuttamassa monestikin, kuin ketjussa lukee.

        Onko tuo mustahaikaran pesä maassa vai puussa?

        Kyllä se on puussa,joskus tulee häijy olo kun se lintu katsoo suoraan kameraan ja ihan kuin paljastuisi "tirkistelystä"
        Ja epäilisi et mikä tuo juttu(kamera) oikein on.Viime vuonna se oli eri kohdassa.

        kyllä noita tipusia ym.on kiva seurata,pakko kurkkia päivittäin,ihan kuin elää niitten kans ja niin inhimillisiä ovat kaikkine toimineen.Yölläkin on elämää,hirvet narskuttelee niitä porkkanoita pimeellä koko ajan valppaana,on nähty karhuja,supeja,kettuja..
        Ja villisikoja.

        Seuratkaa vaan,parasta liveä.


      • sikapoikaösmy
        fanittaja kirjoitti:

        Kyllä se on puussa,joskus tulee häijy olo kun se lintu katsoo suoraan kameraan ja ihan kuin paljastuisi "tirkistelystä"
        Ja epäilisi et mikä tuo juttu(kamera) oikein on.Viime vuonna se oli eri kohdassa.

        kyllä noita tipusia ym.on kiva seurata,pakko kurkkia päivittäin,ihan kuin elää niitten kans ja niin inhimillisiä ovat kaikkine toimineen.Yölläkin on elämää,hirvet narskuttelee niitä porkkanoita pimeellä koko ajan valppaana,on nähty karhuja,supeja,kettuja..
        Ja villisikoja.

        Seuratkaa vaan,parasta liveä.

        Sinne villisikoihin oli oma linkkinsä, niidenkin järsimistä ja ääntelyä oli mukava katsella ja kuunnella.
        Kai tänne sekin mahtuisi.

        Pitää nuuskia.


      • palstapupu
        sikapoikaösmy kirjoitti:

        Sinne villisikoihin oli oma linkkinsä, niidenkin järsimistä ja ääntelyä oli mukava katsella ja kuunnella.
        Kai tänne sekin mahtuisi.

        Pitää nuuskia.

        Onko sellaista jäniskameraa missään?

        Minusta on niin hauskan näköistä, kun jänis työntää päänsä pusikkoon ja luulee olevansa piilossa, vaikka peppu ja töpöhäntä näkyy.


      • :))
        palstapupu kirjoitti:

        Onko sellaista jäniskameraa missään?

        Minusta on niin hauskan näköistä, kun jänis työntää päänsä pusikkoon ja luulee olevansa piilossa, vaikka peppu ja töpöhäntä näkyy.

        Siinäpä sinulle markkinarako!


    • hirvi vai ei

      Taas on illankähmässä hirvi porkkanoita puremassa.
      Kovin arkaillen katselee ja kuuntelee ympäristöään.

      • ei tietoo

        mistä niitä näkee


      • hälge
        ei tietoo kirjoitti:

        mistä niitä näkee

        No tässä hirvikamera. Eipä näy hirveä vaikka eväät on laitettu esille. Tuuli vain puitten latvoja heiluttelee.


        http://www.eenet.ee/EENet/hirv.html


      • >><<
        hälge kirjoitti:

        No tässä hirvikamera. Eipä näy hirveä vaikka eväät on laitettu esille. Tuuli vain puitten latvoja heiluttelee.


        http://www.eenet.ee/EENet/hirv.html

        Sitä voi tiirailla iltaisinkin, se kun on valaistu. Silloin siellä yleensä sarvipäitä onkin.


      • hälge
        >><< kirjoitti:

        Sitä voi tiirailla iltaisinkin, se kun on valaistu. Silloin siellä yleensä sarvipäitä onkin.

        Nyt on hirvet tulossa syömään


      • sammuttakaa valot!
        hälge kirjoitti:

        Nyt on hirvet tulossa syömään

        Ei ne meinaa uskaltaa tulla tuohon valoon. Metsänreunassa katselevat kieli pitkällä herkkujen perään...


      • ----
        sammuttakaa valot! kirjoitti:

        Ei ne meinaa uskaltaa tulla tuohon valoon. Metsänreunassa katselevat kieli pitkällä herkkujen perään...

        Ei kai valo tähän aikaan niitä häiritse. Iltaisin ne käyvät syömässä.


      • kiva seurata
        ---- kirjoitti:

        Ei kai valo tähän aikaan niitä häiritse. Iltaisin ne käyvät syömässä.

        Yhessä kamerassa hirvi hautoo muniaan, jo on isot munat


    • päiväkatsaus.

      Sääksi pesällä napsimassa isoa kalaa.
      Hirville tuotu iso heinäpaali.
      Hylkeet päiväuinnillaan.

      Pian saadaan siis odottaa Hailuotoonkin asukkaita.

      • staka*

        Sedällä ei ollut kippiä traktorin peräkärryssä, oli mukavaa seurata miten hän asian loppujen lopuksi ratkaisi... aivan liian painava paali käsin siirreltäväksi ;-D))


    • --,,..

      Sääksi pesällä tuimasti tuiottaen. Saa nähdä, alkaako asukkaaksi.

    • kaksi hirveä

      Hirvet taas illan kunniaksi ovat hirvenneet tulla syömään porkkanoita.
      Ei näytä paali maistuvan.

      • hälge

        Onko nuo nyt oikeesti hirviä vai kauriita, kun noin pieniä? Mitä meilläpäin näkyy hirviä, niin nehän pitäisi tuollaista heinäpaalia potkupallona.


      • kaksi hirveä
        hälge kirjoitti:

        Onko nuo nyt oikeesti hirviä vai kauriita, kun noin pieniä? Mitä meilläpäin näkyy hirviä, niin nehän pitäisi tuollaista heinäpaalia potkupallona.

        Joltain peuroilta ne minustakin näyttää. On siellä ihan meidän hirvienkin näkoisiä elikoita, tuolla en ainakaan ole vielä onnistunut niitä näkemään.


      • hälge
        kaksi hirveä kirjoitti:

        Joltain peuroilta ne minustakin näyttää. On siellä ihan meidän hirvienkin näkoisiä elikoita, tuolla en ainakaan ole vielä onnistunut niitä näkemään.

        Kerran tökkäsin sormen hirven räkäiseen nenään, kun piti taputella sen turpaa. Oli jossain eläintarhassa kesy hirvi. Ällötti vähän. Niin kai sitäkin...


      • näin luulen
        hälge kirjoitti:

        Onko nuo nyt oikeesti hirviä vai kauriita, kun noin pieniä? Mitä meilläpäin näkyy hirviä, niin nehän pitäisi tuollaista heinäpaalia potkupallona.

        Mahtaa olla saksanhirviä. Samaa hirvien sukua, mutta pienempiä.


    • Hai Kara

      Mustahaikara on saanut pylläytettyä komean munan. Nyt aikansa kuluksi asettelee risuja uusiin asentoihin.

    • -,-

      Yhtä laiskaa sakkia, kuin täälläkin.
      Vain lehtopöllö hautoo ja hautoo.

      • (olli)

        Seilin sääksi on saapunut, näky olevan pesällä


      • ääntelikin vähän

        Tässä yhtenä amuyönä näin, kun pöllö lähti lentelemään. Viisi munaa näkyi pesässä olevan.


    • .....

      Alutagessa KARHU!

      • Otso Mesikämmen

        Onko siellä joku haaska, vai mitä se tonkii?


      • Hei kun keikuskelen

        Hei. Minä tulin lujaa palstalle kertomaan Karhusta, mutta sinä olitkin jo ehtinyt. Oon kauan aikaa seurannut sen kaivelemista. Mitähän syö?
        Se on siellä edelleen.
        Yhtenä päivänä sielä köpsytteli kettu.

        Eilen Hirvekaamerassa oli syömässä Mäyrä. Oli kiva seurata sitäkin.

        Tässä linkki Karhun luo:

        http://www.eenet.ee/EENet/karu.html


      • Otso Mesikämmen
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Hei. Minä tulin lujaa palstalle kertomaan Karhusta, mutta sinä olitkin jo ehtinyt. Oon kauan aikaa seurannut sen kaivelemista. Mitähän syö?
        Se on siellä edelleen.
        Yhtenä päivänä sielä köpsytteli kettu.

        Eilen Hirvekaamerassa oli syömässä Mäyrä. Oli kiva seurata sitäkin.

        Tässä linkki Karhun luo:

        http://www.eenet.ee/EENet/karu.html

        Aina olen ajatellut, ettei varmaan tuolla mitään näy, vaan näkyypä näkyvän. :))
        Iso otus. Melkoinen patsas, kun äsken nousi takajaloilleen.


      • Hei kun keikuskelen
        Otso Mesikämmen kirjoitti:

        Aina olen ajatellut, ettei varmaan tuolla mitään näy, vaan näkyypä näkyvän. :))
        Iso otus. Melkoinen patsas, kun äsken nousi takajaloilleen.

        Mäkin oon ajatellut, ettei tuolta metsäkamerasta mitään näy. Kuitenkin oon aina uteliaisuudesta senkin klikannut auki. Sitten kun se Kettu Repolainen siellä häntänsä kans tepsutteli, niin sen jälkeen klikkailin useammin metsäkameran auki. Tänään onnisti suuresti, kun tuo Karhu tuli.

        Kaiketi sinne joku haaska on pistetty, kun heti karhun mentyä lensi Korppi samaan paikkaan. Olisivat voineet laittaa sen haaskan pikkusen lähemmäs kameraa.

        Eilen illalla Mäyrä söi hirville laitettua ruokaa. Oli kauan aikaa murkinoimassa.


      • Otso Mesikämmen
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Mäkin oon ajatellut, ettei tuolta metsäkamerasta mitään näy. Kuitenkin oon aina uteliaisuudesta senkin klikannut auki. Sitten kun se Kettu Repolainen siellä häntänsä kans tepsutteli, niin sen jälkeen klikkailin useammin metsäkameran auki. Tänään onnisti suuresti, kun tuo Karhu tuli.

        Kaiketi sinne joku haaska on pistetty, kun heti karhun mentyä lensi Korppi samaan paikkaan. Olisivat voineet laittaa sen haaskan pikkusen lähemmäs kameraa.

        Eilen illalla Mäyrä söi hirville laitettua ruokaa. Oli kauan aikaa murkinoimassa.

        Oliko hirvilllä eilen lasti nauriita/lanttuja?

        Kuka tuon paalin on potkinut hajalle?


      • Hei kun keikuskelen
        Otso Mesikämmen kirjoitti:

        Oliko hirvilllä eilen lasti nauriita/lanttuja?

        Kuka tuon paalin on potkinut hajalle?

        Sinne tuli (ja meni) kaks Supikoiraa. Pariskunta. Peräkanaa talsivat ristiin rastiin.
        Kylläpä sielä nyt porukkaa lappaa. Pääseeköhän täs tänä iltana/yönä laisinkaan nukkumaan.

        Kenties hirville oli laitettu lanttuja. Mietin sitä ittekin, kun olivat niin vaaleita mulkeroita.:)


      • kaivuri..
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Sinne tuli (ja meni) kaks Supikoiraa. Pariskunta. Peräkanaa talsivat ristiin rastiin.
        Kylläpä sielä nyt porukkaa lappaa. Pääseeköhän täs tänä iltana/yönä laisinkaan nukkumaan.

        Kenties hirville oli laitettu lanttuja. Mietin sitä ittekin, kun olivat niin vaaleita mulkeroita.:)

        Äsken mustahaikara osoitti mieltään kameralle.
        Pyllisteli ja pyllisteli, olenkin odotellut, jääkö vuoden anti yhteen munaan.

        Päästi raikkaan valkoisen pruikun päin kameraa. Taas karhu kaivelee.


    • !!++!!

      Vaude vau, Virossa kalasääski pesällä, jääneekö kesäksi?

    • O. Mesikämmen

      Hirville tuotu biljoona kiloa naminamiporkkanaa pääsiäisen kunniaksi. Varmaan illalla taas tulevat appeelle.

    • pitkänä perjantaina

      Hylkeitä lötköttelee pääsiäisauringossa runsain mitoin.
      Lehtipöllö edelleen hautoa ahkeroi.
      Mustahaikara eilen puklautti ainoan munansa maahan, saanevatko uutta aikaiseksi?
      Mistähän ihmeestä johtui?
      Sääksi yksin huojuu korkeassa risumajassaan.

    • vikaa vikaa vikaa

      Mikä tuota mustahaikaraa vaivaa?
      Eilisiltana se heitti munan ulos pesästä. Nyt siellä näytti olevan toinen, mutta se onkin vain osa munankuoresta.
      Onko sillä päässä vikaa?

      • käenmuna?

        Jospa se ei ollut sen oma muna?


      • vikaa vikaa vikaa
        käenmuna? kirjoitti:

        Jospa se ei ollut sen oma muna?

        Enpä kysynyt. Nyt se siistii ja sisustaa pesää. Kai sen pitää olla niin siisti, ettei sinne mahdu munan munaakaan?
        Liekö noviisi hommassaan?


    • ihime ja mumma

      Onko luontoharrastus hiipunut kaikilta muilta paitsi minulta??
      Sääsketkin sievästi parittain.

    • |||::|||

      Sääksillä lempi leimuaa.

    • oooih!!!!

      Pöllön poikaset on kuoriutuneet, paitsi yksi muna oli vielä ehjänä. Söpöjä untuvapalloja...

      • päiväkatsaus

        Iltamyöhään kurkkasin, yhdellä näytti olevan munankuori päässään, kuin kypärä.
        Porkkanavuori on huvennut.
        Sääksenpesällä valmistellaan munanvalmistusta.
        Mustahaikarat liitelevät, missä liitelevät. Tuntuvat olevan vallan vallattomia. Munatkin nakellaan, kun ei viitsitä/osata hautoa.


    • luuraaja---

      Hailuodossa sääksi pesän reunalla.

      Jotenkin huonosti suunnattu nuo pesäkamerat.

    • 0--0 kiikari

      Virossakin jo pesätouhutkäynnissä Mutta oliko se
      Liettuassa kun jo on munatkin hautoo ja huolto pelaa pasiskunnalla

      On varmaankin katsottava niitä vanhoja pesäkertomuksia ullamirjamin viimevuotisia .
      Niistä näkee mihinkä aikaan ne poikaset kuoriutuu ja seurattavaa on enemmän.

    • -''-

      Nyt on Hailuotoon lehahtanut kaveri. Saapa nähdä, tuleeko vakaa pari.

    • viikkokatsaus.

      Virossa vähän nähtävää. Vain vesilintuja hyljerannassa, ja lehtopöllö poikasineen pöntössä.
      Alatagusen metsässä ei edes vanha korppi naurahtanut.
      Muutaman kerran olen nähnyt siellä ilmeisen pariskunnan. Itselläni ei ole mitään käsitystä, mitä ne ovat.
      Paksuja, kuin puhallettuja karvapalloja.
      Kuuleman mukaan eka muna pitäisi pian putkahtaa sääksien pesään.
      Mustahaikarat ovat tainneet erota, ei mitään havaintoa pitkään aikaan.

      • jotain elämää...

        Eilen tallusteli karhu taas siellä metsässä...


      • kettu juoksi yli
        jotain elämää... kirjoitti:

        Eilen tallusteli karhu taas siellä metsässä...

        Päivällä kettu juoksi porkkanapaikan laidasta laitaan.


      • viikkokatsaus.

        Paksukaiset ovat supikoiria, mies valisti eilen. Näkyivät yhtäaikaa karhun kanssa.


    • tiiraaja.

      Viron linkeissä ei muuta elämää, kuin lehtopöllön pulleropalleropojat yksin pöntössään.

    • Hei kun keikuskelen

      Hei tiiraaja.

      Äsken Metsäkamerassa oli Karhu. Siinä se uljaana itsenään söi mitälie sitten mätti naamaansa. Löntysteli vatsa täysinäisenä kameran oikealle puolelle. Saattaa olla, että flätystää kohta takaisin. Arvelen, että ruokaa jäi vielä, koska Varikset pomppi samaisessa paikassa.

      Eilen avattuani tuon metsäkameran, se oli peitetty jollakin kankaalla. Kova askeltaminen kuului kankaan läpi. Jäin odottamaan. Sitten askelet tulivat lähemmäs kameraa ja mikrofonia, tempastiin rätti veks ja sitten käynnistettiin kaiketi joku mönkijä ja kuljettaja lähti pois. Kävi laittamassa kaiketi ruokaa.

      Eilen Hirvikamerassa näin, kun sininen farmariauto ajoi kameran eteen. Liukui hiljaa kameran edestä. Pang pang, autonovet paukahti ja kohta kolme miestä suuntasivat kävellen, aseet kourassa, syöttöpaikan ohi metsään.

      Supikoirapariskunta oli myöskin eilen Karhukamerassa. Iloisesti leikkivät keskenään. Söivät jotakin, en tiedä mitä, kun kaatunut puu oli edessä.

      Joku päivä näin hirvikamerassa, kun kaksi kurkea tallusteli ja seisoi pitkän aikaa vieretysten. Hienon näköisiä oli.

      • onko niitä näkyny?

        Kävikö ne miehet sit ampumassa ne hirvet? Ensin syöttivät porkkanoilla ja sit bang-bang...


    • tiiraaja.

      Sullapa on ollut hyvä mäihä näkymien suhteen.
      Taisin minäkin eilen nähdä nallen, lie yksi ja sama linssilude. Oletko päässyt laskemaan pöllöpallojen lukumäärää?
      Munia oli viisi, mutta palleroita ei minusta niin monta.
      Sääksillä on meneillään kovat lemmentanssit, toivottavasti tulee tulosta.

      Hailuodossakin ovat Kemo ja Orvokki kotiutuneet. Toinen kuva jumii tunteja.

    • jämäpää

      Eilen mäyrä tarkisteli, oliko karhulta jäänyt jämiä.

    • ,,,,,

      Missä lie kunnon keskustelu viime kevään tapaan? Arvuudeltiin munien ilmestymistä, kuoriutumista, sääksien lähtemistä pesästään.

      • |||<<<

        Samaa ihmetellyt, kaipa ei jaksa enää kiinnostaa.
        Vaikka Hailuodossa ainakaan ei ole ollut vielä ihmeemmin ihmeteltävää.
        Virossa sentään enemmän.


    • iloinen tapaus

      Virossa muna syntynyt on,
      riemu loppumaton!

      • ulkoministeri****

        Olen laslenut että Ensimmäinet tipu kuoriutuu tällä viikolla Liettuassa - Onkos täälä sinne linkkiäkään ,Huonosti on lintuasiat täälä - Koitan jos onnistun.
        http://www.interacktivezoo.eu/pesä.html


    • Hei kun keikuskelen

      En ole laisinkaan seuraillut Kalasääkseä.
      Oon hurahranut tuohon Karhuun ja muihin metsän eläimiin.

      Saakos täti nyt antaa vihjeitä teille.
      Karhu, tuo metsien ylväs tallustelija saapuu yleensä klo 21 jälkeen.
      Supikoirat, valtava lauma, saapuu myös niihin aikoihin.

      Kolmeen paikkaan tällätään herkkua karhulle ja herkut peitellään levyillä. Levyt ovat, totanoin mitäs sanoisin, sanon vaikkapa niin, että levyjen koko on yli metrin pituiset sivuiltaan. Levyt vaikuttavat raskailta.

      Muut metsän eläimet kynsii nahkojaan, nuuhkivat levyn alle ja kiroilevat kimpassa, kun eivät pääse ruokien kimppuun. He syövät niitä, mitä karhu on edellisenä päivänä suupielistään ripottanut.

      Noh, tää Karhu sitte tulee, kahtelee levyä ja nauraa viikseensä. Näppärästi isoilla tassuillaan kuopii ja kaapii ja nostelee ja siirtelee, kiertelee ympäri levyä siirrellen siitä kohtaa, mistä parhaiten saisi tökkäästyä.

      Tradaa, levy raottuu ja hää rötkähtää maahan ja alkaa syömään.
      Supikoiralauma kiertää karhua, karhu ei ole moksiskaan.
      Yhen kerran kyllä vihastui ja pikkusen pisti kovat murinat ja tormas yhen supikoiran perään.

      Silloin tällöin tulee toinen karhu. Toljottavat toisiaan ja pienempi lähtee muina miehinä vihellellen pois.

      Illan hämäryys laskeutuu aika pian karhun tulon jälkeen ja kamera ei armoa anna. Karhu jää syömään ja minä joudun sulkemaan kameran, koska mitäpä sitä mustaa ruutua vahtais.

      • tiiraaja.

        Mitä niiden levyjen alla oikein on?
        Karhun olen nähnyt vihan vimmoissaan yrittävän nostaa kantta, muttei ole onnannut.
        Nuo pienemmät karvaturrit myös kiertävät levyjä, kuin kissa kuumaa puuroa.
        Minäkin olen ollut näkevinäni, että karhuja on ainakin kaksi kipaletta.
        Toinen on vankka ja iso, tumma.
        Toinen hieman hennompi, naamataulussa vaaleaa.

        Nyt illalla katsoin, että susilauma on saapunut paikalle, mutta ilmeisemmin olivat mäyriä. Pöllönpoika pöllöilee oviaukossa, ettei vain tipu maan kamaralle.
        Miten sen sitten kävisi, ei varmaan osaa vielä lentää.
        Ilta vaalenee Virossakin pikku hiljaa, voidaan ehkä nähdä nallet myöhemminkin.


      • kyllä se pian...
        tiiraaja. kirjoitti:

        Mitä niiden levyjen alla oikein on?
        Karhun olen nähnyt vihan vimmoissaan yrittävän nostaa kantta, muttei ole onnannut.
        Nuo pienemmät karvaturrit myös kiertävät levyjä, kuin kissa kuumaa puuroa.
        Minäkin olen ollut näkevinäni, että karhuja on ainakin kaksi kipaletta.
        Toinen on vankka ja iso, tumma.
        Toinen hieman hennompi, naamataulussa vaaleaa.

        Nyt illalla katsoin, että susilauma on saapunut paikalle, mutta ilmeisemmin olivat mäyriä. Pöllönpoika pöllöilee oviaukossa, ettei vain tipu maan kamaralle.
        Miten sen sitten kävisi, ei varmaan osaa vielä lentää.
        Ilta vaalenee Virossakin pikku hiljaa, voidaan ehkä nähdä nallet myöhemminkin.

        Yksi niistä on jo lähtenyt lentelemään. Tuo yksi on pyllistellyt jo eilen tuossa luukulla, mutta ei rohkene hypätä, vaikka toiset yrittää työntää pepusta. Aina palaa takaisin pesään. Ahdasta siellä alkoi olemaankin. Pienin meinasi litistyä isompien alle, eikä saanut ruokaa, kun isommat oli kaula pitkällä ottamassa madon emon nokasta.


      • tiiraaja.
        kyllä se pian... kirjoitti:

        Yksi niistä on jo lähtenyt lentelemään. Tuo yksi on pyllistellyt jo eilen tuossa luukulla, mutta ei rohkene hypätä, vaikka toiset yrittää työntää pepusta. Aina palaa takaisin pesään. Ahdasta siellä alkoi olemaankin. Pienin meinasi litistyä isompien alle, eikä saanut ruokaa, kun isommat oli kaula pitkällä ottamassa madon emon nokasta.

        Kolme viidestä munasta onkin selviytynyt tähän päivään.
        Miksihän tuo pönttö pitää olla noin ahdas alhaalta.
        Toki asiantuntijat tietävät, mutta johan tuonne heikommat tukehtuvat, lisäksi kun eivät pääse kurkottelemaan ruokaa.
        Mutta, "heikot sortuu elon tiellä", siksipä näitä on joskus niin vaikea katsoa liikuttumatta.
        Nopeasti ovat pikkupöllöt kasvaneet, vaikka taitaa paksu höyhenpuku näytästää ne komeampina, kuin ovatkaan.


      • 5-1=4
        tiiraaja. kirjoitti:

        Kolme viidestä munasta onkin selviytynyt tähän päivään.
        Miksihän tuo pönttö pitää olla noin ahdas alhaalta.
        Toki asiantuntijat tietävät, mutta johan tuonne heikommat tukehtuvat, lisäksi kun eivät pääse kurkottelemaan ruokaa.
        Mutta, "heikot sortuu elon tiellä", siksipä näitä on joskus niin vaikea katsoa liikuttumatta.
        Nopeasti ovat pikkupöllöt kasvaneet, vaikka taitaa paksu höyhenpuku näytästää ne komeampina, kuin ovatkaan.

        Neljä viidestä poikasesta jäi henkiin. Yksi kuoli ihan kohta kuoriuduttuaan. Ei ollut elinkelpoinen. Yksi, se suurin, on jo lähtenyt lentoon...


      • -----
        5-1=4 kirjoitti:

        Neljä viidestä poikasesta jäi henkiin. Yksi kuoli ihan kohta kuoriuduttuaan. Ei ollut elinkelpoinen. Yksi, se suurin, on jo lähtenyt lentoon...

        Munia oli alunperin 5 kappaletta. Taisi vain 4 kuoriutua.
        Nopeaan ne siivilleen nousee.


      • 1+1+1+1+1=5
        ----- kirjoitti:

        Munia oli alunperin 5 kappaletta. Taisi vain 4 kuoriutua.
        Nopeaan ne siivilleen nousee.

        Kyllä ne kuoriutui kaikki, mutta yksi lojui kohtapian liikkumattomana.


      • Hei kun keikuskelen
        tiiraaja. kirjoitti:

        Mitä niiden levyjen alla oikein on?
        Karhun olen nähnyt vihan vimmoissaan yrittävän nostaa kantta, muttei ole onnannut.
        Nuo pienemmät karvaturrit myös kiertävät levyjä, kuin kissa kuumaa puuroa.
        Minäkin olen ollut näkevinäni, että karhuja on ainakin kaksi kipaletta.
        Toinen on vankka ja iso, tumma.
        Toinen hieman hennompi, naamataulussa vaaleaa.

        Nyt illalla katsoin, että susilauma on saapunut paikalle, mutta ilmeisemmin olivat mäyriä. Pöllönpoika pöllöilee oviaukossa, ettei vain tipu maan kamaralle.
        Miten sen sitten kävisi, ei varmaan osaa vielä lentää.
        Ilta vaalenee Virossakin pikku hiljaa, voidaan ehkä nähdä nallet myöhemminkin.

        "tiiraaja"

        Hello tiiraaja!
        Mulla on ollut auki Karhu-sivu, vaikka en ole ollut koneella. Sitten kun oon yhtäkkiä kuullut mönkijän mörinää, niin oon tipsutellut koneelle katsomaan, että kukakohan se menee karhupaikalle. Noh, mönkijä on ajanut kameran taakse ja sitten viuh vaan ja kameran päälle on pätkästy liina ja minä oon tokassut, että pirhana viete.

        Yhden kerran tapahtui niin, että liekö ollut joku toinen mönkijäkuski liikkeellä, kun kameran päälle ei laitettukaan mitään. Mies tallusteli noiden levyjen luo (joita en tiennyt edes olevan olemassa) ja nosti levyä kurkistaakseen sinne alle.
        Pani levyn takaisin ja pussista ripotteli mitä lie ripottikaan levyjen päälle.

        Samana iltana näin sitten ekaa kertaa, kun Karhu rupes levyä änkeämään pois paikaltaan. Kova homma oli. Kivaa katseltavaa.

        Arvelen niin, että levyn alla on jonkinmoinen kuoppa, johon laitetaan karhulle ruokaa. Levyjen välistä kaiketi tupsataa herkullista tuoksua (tai hajua) ja karhu tietää, että sielläpäs olis mahan täytettä.

        Joo, karhuja on ainaskin kaks. Yks iso rötikkä ja pienempi ehkä naaraskarhu.

        Välillä supikoiria on suuri lauma, välillä vaan kaks kipittää sinne tänne. Susia en ole nähnyt, arvelen, että tulevat pimeällä ja silloinhan ei kameralla näy mitään.
        Mäyrän oon nähnyt ja sitten kettu-repolaisen.


      • mimmimummi*
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "tiiraaja"

        Hello tiiraaja!
        Mulla on ollut auki Karhu-sivu, vaikka en ole ollut koneella. Sitten kun oon yhtäkkiä kuullut mönkijän mörinää, niin oon tipsutellut koneelle katsomaan, että kukakohan se menee karhupaikalle. Noh, mönkijä on ajanut kameran taakse ja sitten viuh vaan ja kameran päälle on pätkästy liina ja minä oon tokassut, että pirhana viete.

        Yhden kerran tapahtui niin, että liekö ollut joku toinen mönkijäkuski liikkeellä, kun kameran päälle ei laitettukaan mitään. Mies tallusteli noiden levyjen luo (joita en tiennyt edes olevan olemassa) ja nosti levyä kurkistaakseen sinne alle.
        Pani levyn takaisin ja pussista ripotteli mitä lie ripottikaan levyjen päälle.

        Samana iltana näin sitten ekaa kertaa, kun Karhu rupes levyä änkeämään pois paikaltaan. Kova homma oli. Kivaa katseltavaa.

        Arvelen niin, että levyn alla on jonkinmoinen kuoppa, johon laitetaan karhulle ruokaa. Levyjen välistä kaiketi tupsataa herkullista tuoksua (tai hajua) ja karhu tietää, että sielläpäs olis mahan täytettä.

        Joo, karhuja on ainaskin kaks. Yks iso rötikkä ja pienempi ehkä naaraskarhu.

        Välillä supikoiria on suuri lauma, välillä vaan kaks kipittää sinne tänne. Susia en ole nähnyt, arvelen, että tulevat pimeällä ja silloinhan ei kameralla näy mitään.
        Mäyrän oon nähnyt ja sitten kettu-repolaisen.

        Katselin eilen illalla karhukameraa....odottelin karhua ....mutta ei se suvainnut tulla.
        Supikoira vaan käväisi nuuskimassa...
        Hailuodon pesä taitaa jäädä emäntää vaille tänä kesänä....vaikka ehdokkaita olikin....kaikki häipyivät ....jostain syystä...mutta on tässä vielä vähän aikaa


      • Hei kun keikuskelen
        mimmimummi* kirjoitti:

        Katselin eilen illalla karhukameraa....odottelin karhua ....mutta ei se suvainnut tulla.
        Supikoira vaan käväisi nuuskimassa...
        Hailuodon pesä taitaa jäädä emäntää vaille tänä kesänä....vaikka ehdokkaita olikin....kaikki häipyivät ....jostain syystä...mutta on tässä vielä vähän aikaa

        Hei mimmimummi*

        Harmitti kovasti, kun vihdoin ja viimein rohkaistuin toitottamaan palstalla, että Karhu se tuloo kello silloin ja silloin. Silloin ja silloin se siihen asti olikin tullut, mutta appajee ku sen tänne kirjoitin, niin eipäs ole tullutkaan.
        Tänään se varmaan tulee, on semmonen hytinä päässäni :)


      • vielä siivoojaparka
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Hei mimmimummi*

        Harmitti kovasti, kun vihdoin ja viimein rohkaistuin toitottamaan palstalla, että Karhu se tuloo kello silloin ja silloin. Silloin ja silloin se siihen asti olikin tullut, mutta appajee ku sen tänne kirjoitin, niin eipäs ole tullutkaan.
        Tänään se varmaan tulee, on semmonen hytinä päässäni :)

        Minulle tulee aina välillä kännyyn tekstari; karhu metsässä. Hauskaa, kun ajattelee, että ne tekstarin lähettäjät ovat samoja, jotka Pääsiäisen aikaan heittivät selkäkeikkanaurun; mutsi, sä oot nyt oikee eläkeläinen, kun istut vahtaamassa eläimiä netiltä...

        Tulee tiedonantoja myös pöllöistä, hylkeistä, leopardin poikasista... Mistähän ne tietääkin kaiken vaikka eivät ole eläkeläisiä?


      • niin ne lähtee...
        1+1+1+1+1=5 kirjoitti:

        Kyllä ne kuoriutui kaikki, mutta yksi lojui kohtapian liikkumattomana.

        Enää yks poikanen pöllön pesässä. Päivällä oli vielä kolme. Mahtaa sillä pikkusella olla orpo olo nyt. Ainakin kärpäsiä tai jotain pörriäisiä on kaverina mahoton määrä.


      • lentoon....
        niin ne lähtee... kirjoitti:

        Enää yks poikanen pöllön pesässä. Päivällä oli vielä kolme. Mahtaa sillä pikkusella olla orpo olo nyt. Ainakin kärpäsiä tai jotain pörriäisiä on kaverina mahoton määrä.

        Pöntön suulla sekin jo lentoa mietiskelee.


      • hyvää matkaa
        niin ne lähtee... kirjoitti:

        Enää yks poikanen pöllön pesässä. Päivällä oli vielä kolme. Mahtaa sillä pikkusella olla orpo olo nyt. Ainakin kärpäsiä tai jotain pörriäisiä on kaverina mahoton määrä.

        Kovasti on lähtövalmiina viimeinenkin...


      • näkyi äsken
        niin ne lähtee... kirjoitti:

        Enää yks poikanen pöllön pesässä. Päivällä oli vielä kolme. Mahtaa sillä pikkusella olla orpo olo nyt. Ainakin kärpäsiä tai jotain pörriäisiä on kaverina mahoton määrä.

        Joku niistä näkyy olevan pesäpöntön katolla


      • sinne menuvät
        niin ne lähtee... kirjoitti:

        Enää yks poikanen pöllön pesässä. Päivällä oli vielä kolme. Mahtaa sillä pikkusella olla orpo olo nyt. Ainakin kärpäsiä tai jotain pörriäisiä on kaverina mahoton määrä.

        Nyt on pesä tyhjillään, kakat vaan jälellä enää.


    • ulkoministeri****
    • tirkisteliä80+
    • sama tirkisteliä80+
      • kysyvä eksyy

        Kai sinä sinistät linkin, et kirjoita sitä merkki merkiltä?


    • Hei kun keikuskelen
      • kysyy hän

        Onko tämä se Isomus?


      • Hei kun keikuskelen
        kysyy hän kirjoitti:

        Onko tämä se Isomus?

        "kysyy hän"

        En osaa sanoa, kun ei ole tulitikkuaskia vieressä:)
        Jotenkin tuntuu, josko olis se pienempi karhu, kun vaikuttaa niin ketterältä tyypiltä.

        Onkohan kukaan hokannut, että Hirvekaameras ei ole enää sama maisema näkyvis. Kamera on siirretty toiseen paikkaan.
        Kuvassa näkyy varmaan Mäyrän pesäkolo. Tai sit se on Ketun koti.
        Olis kiva jos mäyrän tai ketun poikaset alkais norkoilemaan kameran edessä.


      • kysyy hän
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "kysyy hän"

        En osaa sanoa, kun ei ole tulitikkuaskia vieressä:)
        Jotenkin tuntuu, josko olis se pienempi karhu, kun vaikuttaa niin ketterältä tyypiltä.

        Onkohan kukaan hokannut, että Hirvekaameras ei ole enää sama maisema näkyvis. Kamera on siirretty toiseen paikkaan.
        Kuvassa näkyy varmaan Mäyrän pesäkolo. Tai sit se on Ketun koti.
        Olis kiva jos mäyrän tai ketun poikaset alkais norkoilemaan kameran edessä.

        Pimeänä on hirvikamera ollut, enkä ole älynnyt nyt katsoa, kiitos, kun kerroit!
        Kiva saada uusi näkymä. Mikseihän hylkeitä ole näkynyt pitkiin aikoihin.
        Nyt on taas mäyrä maistelemassa karhun makupaloja.


      • ******

        Ei ole karhu.

        Supikoira tai mäyrä näyttäisi olevan.


      • :)))
        ****** kirjoitti:

        Ei ole karhu.

        Supikoira tai mäyrä näyttäisi olevan.

        Karhu ehti mennä pois näköpiiristä. Ei kai nyt kukaan oravaa karhuksi väitä. :))


      • juu, niin on,,,
        :))) kirjoitti:

        Karhu ehti mennä pois näköpiiristä. Ei kai nyt kukaan oravaa karhuksi väitä. :))

        Supikoira on.


      • Hei kun keikuskelen
        kysyy hän kirjoitti:

        Pimeänä on hirvikamera ollut, enkä ole älynnyt nyt katsoa, kiitos, kun kerroit!
        Kiva saada uusi näkymä. Mikseihän hylkeitä ole näkynyt pitkiin aikoihin.
        Nyt on taas mäyrä maistelemassa karhun makupaloja.

        Karhupaikalla oleva otus on muuten Supikoira, ei Mäyrä-mäyrääjä.
        Mäyrän naama on semmonen pitempää sorttia, vähäköku muurahaiskarhun, paitsi ei kuitenkaan (heh heh). Muoto on pluikares, kun Supikoiralla taas ei.

        Jaha jaa jassoo, vai selitin huonosti häh.
        Vaikiaahan se on kirjottamalla selittää.:)


      • Eläinketju
        juu, niin on,,, kirjoitti:

        Supikoira on.

        Pukkeja näkyy ainakin joka puolella.


      • kai se semmonen on
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Karhupaikalla oleva otus on muuten Supikoira, ei Mäyrä-mäyrääjä.
        Mäyrän naama on semmonen pitempää sorttia, vähäköku muurahaiskarhun, paitsi ei kuitenkaan (heh heh). Muoto on pluikares, kun Supikoiralla taas ei.

        Jaha jaa jassoo, vai selitin huonosti häh.
        Vaikiaahan se on kirjottamalla selittää.:)

        Nyt näkyi oikea mäyräkin. Sieltä hiippaili entisen hirvikameran uudessa maisemassa olevasta kolosta. Valkoraidallinen pitkulainen pää...


    • Hei kun keikuskelen

      Muuten, asiasta johonkin yli kymmeneen, että jos mies haluaa olla vähä pröystäilevä, niin hän ostaa kaupasta semmosen partasudin, joka on tehty Supikoiran karvoista..Tavalliset miehet käyttää jotain tekonarunpätkistä tehtyä.

      Tosta taas tuli mieleen nuoruuden juttu. Isäni kyllästyi mun ainaiseen ripsien maalaamiseen ja lykkäs tukun rahaa kouraan ja käski mennä ostamaan tekoripset. (raukka luuli, että en enää ripsieni kans värkkäisi :)

      No mä menin ja ostin huikean kalliit minkin karvoista tehdyt ripset.
      Yläripset olivat niin pitkät, että eihän niitä kehdannut silmiin pistää.
      Käytin alaripsiä yläripsinä.

      Kaikkea sitä muistuukin mieleen, sori vaan.

      • ripset,kun ripset.

        Minäpä näin viime viikolla vanhan volvon, jolle oli ajovaloihin laitettu silmäripset.

        Hyvältä näytti.


      • tiiraaja.

        Määkin muistan, kun ostin tekoripset. En minä kodin ulkopuolella niitä kehdannut pitää, mutta kyllä hetken tunsin olevani Euroopan hienoin nuori nainen, kun sellaiset omistin. Naapurin sedällä oli hieno supikoirahattu.

        Sääksilinkissä linnut veisaavat virsiään, sääkset hautovat kolmea munaa täyttä häkää.
        Pöllöpullero täyttää kotioven, kaksi muuta kyyhöttävät asumuksen lattialla.
        Emolintuja en ole nähnyt aikoihin.


      • Hei kun keikuskelen
        ripset,kun ripset. kirjoitti:

        Minäpä näin viime viikolla vanhan volvon, jolle oli ajovaloihin laitettu silmäripset.

        Hyvältä näytti.

        Oli varmaan naisen volvo :)
        En oo elävänä nähnyt auton ripsiä, mutta näin yhdes nettikaupas kuvan ja hieaaanolta näyttivät.
        Samaisessa kaupassa oli kaikkea muutakin kivaa tavaraa. Ostin aimo kasan kivoja tavaroita toissajouluna lapsille ja lapsenlapsille lahjoiksi.
        Olivat semmosia hupitavaroita.


      • Kierrätystä
        tiiraaja. kirjoitti:

        Määkin muistan, kun ostin tekoripset. En minä kodin ulkopuolella niitä kehdannut pitää, mutta kyllä hetken tunsin olevani Euroopan hienoin nuori nainen, kun sellaiset omistin. Naapurin sedällä oli hieno supikoirahattu.

        Sääksilinkissä linnut veisaavat virsiään, sääkset hautovat kolmea munaa täyttä häkää.
        Pöllöpullero täyttää kotioven, kaksi muuta kyyhöttävät asumuksen lattialla.
        Emolintuja en ole nähnyt aikoihin.

        Eikös kannattaisi laittaa sheivausjätteet pihamaalle lintujen pesäaineeksi.
        Ihmisen pesäainesta lintujen pesäaineeksi;DDD


      • hÖh!
        Kierrätystä kirjoitti:

        Eikös kannattaisi laittaa sheivausjätteet pihamaalle lintujen pesäaineeksi.
        Ihmisen pesäainesta lintujen pesäaineeksi;DDD

        Sinäkö annat kasvaa polviin asti ennen sheivaamista?

        Yhtä lailla miesten partakoneen voi tyhjentää pihamaalle lintujen pesäaineeksi. Saman verran sänkeä kummastakin.


      • Kierrätystä-
        hÖh! kirjoitti:

        Sinäkö annat kasvaa polviin asti ennen sheivaamista?

        Yhtä lailla miesten partakoneen voi tyhjentää pihamaalle lintujen pesäaineeksi. Saman verran sänkeä kummastakin.

        No kaikki kelpaa. Vaikka leikattuja hiuksia, trimmatun koiran karvoja yms. Vosivat hyvinkin lämmittää linnunpoikasia. Vai voisko koirankarvoista tulla kirppuja? Vaikka kai niillä linnuillakin on omat kirppunsa.


    • mikäs karhu muka?

      Eihän tuolla ole kuin mahdottomasti variksia.

      • korkeella puussa

        Aioin juuri kirjoittaa, että Alutagusessa varisten kokoontumisajot.
        Lähes päivittäin on karhu kaivellut sammalikkoa.
        Tulee kuvaan vasta vähän myöhemmin.


    • supikoira,,,,

      Supikoira näyttäisi jotakin kaivelevan iokealla laidalla.

    • Hei kun keikuskelen

      Yhtäkkiä alkoi mörinä kuulumaan. Mönkijän ääni.
      Lapsellinen toi mies, ku peittelee kameran. Oikein vihaksi pistää.

      Karhulle taas levyjen alle pistetään murkinaa.
      Nams, repaleisia lihanvinkaleita ja muuta haisevaa.

      Illalla voi taas vahdata mehtää ja ootella.:)

    • *****

      Nyt olisi karhu kuvissa. Rupesi makoilemaan.

      • '''''''''''

        Ei se tapaa makoilla, vaan se kaivelee haaskakätköjä. Vajoilee, kun on kaivellut jo aiemminkin.


      • ***''
        ''''''''''' kirjoitti:

        Ei se tapaa makoilla, vaan se kaivelee haaskakätköjä. Vajoilee, kun on kaivellut jo aiemminkin.

        Vae niin...


      • ''''''++
        ***'' kirjoitti:

        Vae niin...

        Jepulis, mahallaan se makaa, ja kaivelee. Tulisi tuohon lähemmäs.


    • ihan käkenä

      Alutagessa korpit ja varikset kaivelevat jotain jätöksiä.
      Käki on ihan käkenä, minullekin lupasi yli 200 vuoden elinkaarta.

    • oh ja hoh

      Kaksi karhua kuvassa yhtä aikaa.

    • ulkoministeri****
      • nousivat siivilleen

        Tuolla ylempänä lukee niitten historiaa, jos vilkaiset. Viimeinen poikanen pyrähti pesästä myöhään eilenillalla.


      • ei niillä hätää

        Emo syöttää niitä jonnekin puun oksalle, kunnes oppivat itse saalistamaan.


    • u.m****

      Edellinen linkki menikin latvianpesälle josta kohta kuoriutuu poikanen . Mutta se lehtopöllön linkkiä yritin pistää tänne .

    • ****

      Karhu syömässä.

    • ,,,,,,
    • mitä lie?

      Nyt kuvassa supikoirien lisäksi hiippaili kaksi minulle tuntematonta tursaketta. Puolta pienempia, kuin supikoirat.

      • luulen niin

        Rottia ehkä?


      • mikä lie?
        luulen niin kirjoitti:

        Rottia ehkä?

        Ei nyt sentään. Onko tuolle supikoiralle mennyt luu kurkkuun, polo. No nyt se jo liikkui.


      • ,,,,,

        Taitavat olla pentuja, koska yksi näytti haistavan lavan luona olevaa. Yksi kuitenkin kävi saman luona murisemassa. Liekö saanut toinen makeamman makupalan.


      • mikä lie?
        ,,,,, kirjoitti:

        Taitavat olla pentuja, koska yksi näytti haistavan lavan luona olevaa. Yksi kuitenkin kävi saman luona murisemassa. Liekö saanut toinen makeamman makupalan.

        Ei kö ne olivat aviopari. Huh, olipa korvia riipivää huutoa, supikoiran ilmeisesti.


    • ,,,,,

      Eräänä iltana tuli pari karhua. Supikoirat katosivat sen siliän tein.

      • jos metsään

        Useamman kerran olen karhut nähnyt, täytyy olla äiti ja lapsi. Huomannut myös, että supikoirat pelkäävät karhua.
        Nyt en ole karhua nähnyt muutamaan iltaan. Pimeys tulee Viroon niin aikaisin.


      • ,,,,
        jos metsään kirjoitti:

        Useamman kerran olen karhut nähnyt, täytyy olla äiti ja lapsi. Huomannut myös, että supikoirat pelkäävät karhua.
        Nyt en ole karhua nähnyt muutamaan iltaan. Pimeys tulee Viroon niin aikaisin.

        Minä olen nähnyt karhuja muutaman kerran aamulla.

        Nyt taisi olla ainakin 5 supikoiraa liikkeellä. Ainoastaan yhden kanssa taisi tulla erimielisyyksiä. Pari supia murisi lavalla ja tulija laittautui niitten eteen makaamaan. Sopu näytti kuitenki sitten tulevan. Katkenneen puun juurella olevasta kolosta kuului vielä jälkeenpäin murinaa. Oli jo niin hämärää että jos jotakin siellä liikkui ei paljonkaan eroittunut.


    • Vielä kerkiätte näkemään Liettuan pesässä on pikku tipu .
      Ja heti tarjottiin kalaa . Suntyi muutamatunti sitten ,

    • tirkisteliä
      • öhhöh!

      • ,,,,,

    • Rimmir tänään

      Hailuodossa ei ole vielä nuori sääksipari saanut munittua perheenlisäystä? Toinen kyllä äsken katseli jalkojensa väliä kummastellen jotta olisikohan sittenkin näinä päivinä tulossa se esikoinen haudottavaksi.

      • tiiä näistä

      • ,,,,
        tiiä näistä kirjoitti:

        Minkä maan pulunen se tämä sit on? Sillä kurkistelee pokanen tuolta masun alta välillä. Onko tä mä nyt se Liettuan?

        http://pontu.eenet.ee/player/zivju-erglis.html

        Liettuan pesään oli eilen kuoriutunut poikanen. Kovin levottomasti emolintu on käyttäytynyt. Onkohan tulossa tänään lisää?


      • tiiä näistä
        ,,,, kirjoitti:

        Liettuan pesään oli eilen kuoriutunut poikanen. Kovin levottomasti emolintu on käyttäytynyt. Onkohan tulossa tänään lisää?

        Nii, onko se tuo edellinen linkki? Siellä just näky yks rääpäle kun emo korjasi asentoaan ja ihan niinkun ois ollu munakin vielä, vaiko kuori vaan


      • ......
        ,,,, kirjoitti:

        Liettuan pesään oli eilen kuoriutunut poikanen. Kovin levottomasti emolintu on käyttäytynyt. Onkohan tulossa tänään lisää?

        Sen täytyi sitten olla kuoriutuneen munan kuori, jota eilen pesässä ihmettelin. Oli tuossa oikealla minun ihmeekseni.
        Kuin pallo.


      • nyt nin
        ...... kirjoitti:

        Sen täytyi sitten olla kuoriutuneen munan kuori, jota eilen pesässä ihmettelin. Oli tuossa oikealla minun ihmeekseni.
        Kuin pallo.

        On siellä kaksikin munaa ja yksi poikanen, pikku rääpäle vielä


      • kappas vaan
        nyt nin kirjoitti:

        On siellä kaksikin munaa ja yksi poikanen, pikku rääpäle vielä

        kaksikin poikasta. Nyt näkyy hyvin, kun emo seisoo syömässä.


      • ......
        nyt nin kirjoitti:

        On siellä kaksikin munaa ja yksi poikanen, pikku rääpäle vielä

        Niinpä näkyy. Hautoja syö iltapalaa.


      • ,,,
        nyt nin kirjoitti:

        On siellä kaksikin munaa ja yksi poikanen, pikku rääpäle vielä

        Äsken vilkaisin Liettuan pesään. Pesässä eilen kuoriutunut poikanen ja kaksi munaa.

        Hailuodon pesässä päivällä mallaili lintu siihen malliin kuin olisi ollut hautomassa, mutta tyhjä näyttää vieläkin pesä olevan.

        Mahtaneeko tulla ainoatakaan munaa. Viime keväänä taisi yksi muna jäädä kuoriutumatta.


      • yks vai kaks
        kappas vaan kirjoitti:

        kaksikin poikasta. Nyt näkyy hyvin, kun emo seisoo syömässä.

        Eeeei kun yks, on vaan niin tommosen mallinen.


      • ,,,,
        kappas vaan kirjoitti:

        kaksikin poikasta. Nyt näkyy hyvin, kun emo seisoo syömässä.

        Eikun yksi poikanen ja kaksi munaa. Emo syötti äsken poikastaan.


      • Tirkisteliä ****

    • lätkästä viis

      Hailuodossa on naaras istunut pesällä tänään vähän ahkerammin.

      Näyttäisikö se ihan munaa ängistävän vaalien kunniaksi?

    • ,,,,

      Onkohan Liettuan pesässä toinen poikanen jo kouriutunut? Näyttäisi sille kuin olisi munankuori pesän reunalla vasemmalla.

    • Hei kun keikuskelen

      Kolmas erä alkaa aivan tuota pikaa, mutta ehin täs tulla kertomaan, mitä tällä hetkellä on Eestin metsäkameras.
      Siellä on ollut kauan aikaa ISO Villisika.:)

      Vähäkö siistii kun näin sen.

      Ja on sielä Supikoiriakin.

      http://www.eenet.ee/EENet/karu.html

      • !!!

        Hyvä, kun kerroit, luulin puolipimeässä karhuksi!


      • Hei kun keikuskelen
        !!! kirjoitti:

        Hyvä, kun kerroit, luulin puolipimeässä karhuksi!

        Oli tottavie isoooo sika.
        Aivan Mahtavaa, kun näin :)

        Nyt tällä hetkellä sielä on karhu. Heti kun se villisika lähti, niin karhu tallusteli framille.
        Mietin, että odottikohan karhu, että sika lähtee, vai hokasko sika karhun ja siksi lähti lipettiin.


      • !!!
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Oli tottavie isoooo sika.
        Aivan Mahtavaa, kun näin :)

        Nyt tällä hetkellä sielä on karhu. Heti kun se villisika lähti, niin karhu tallusteli framille.
        Mietin, että odottikohan karhu, että sika lähtee, vai hokasko sika karhun ja siksi lähti lipettiin.

        Minä vähän uumoilin, että sikapossu säikähti.
        Meinasinkin tuossa jo kirjoittaa, että sehän ryykäsi kovaa vauhtia takavasemmalle.
        Hoksasi varmaankin karhun lähestyvän.
        Nyt jo lähes pilkkopimeää.


      • Hei kun keikuskelen
        !!! kirjoitti:

        Minä vähän uumoilin, että sikapossu säikähti.
        Meinasinkin tuossa jo kirjoittaa, että sehän ryykäsi kovaa vauhtia takavasemmalle.
        Hoksasi varmaankin karhun lähestyvän.
        Nyt jo lähes pilkkopimeää.

        No mä en sitä kovaa vauhtia ryykäämistä hokannu, ku vahtaan täs samalla jääkiekkoa. Mutta muutamia kertoja se aikasemmin lähti juoksemaan ihan älyttömän kovalla vauhdilla.


        Minuutti peliaikaa jäljellä.
        Noh, onhan se hopeakin jotakin, vaikka kullanhohto olikin silmis, ku aloin kattomaan.:)


      • ???
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        No mä en sitä kovaa vauhtia ryykäämistä hokannu, ku vahtaan täs samalla jääkiekkoa. Mutta muutamia kertoja se aikasemmin lähti juoksemaan ihan älyttömän kovalla vauhdilla.


        Minuutti peliaikaa jäljellä.
        Noh, onhan se hopeakin jotakin, vaikka kullanhohto olikin silmis, ku aloin kattomaan.:)

        Vai Suomi hävisi, meillä on mies vetänyt hirsiä ottelun ajan. :))
        Se entinen hirvikamera, liekö siellä asukkeja ollenkaan?
        Vaalituloksia minä olen puolella korvalla kuunnellut.
        Olisi tuo karhukameran seutu valaistu.


      • ent. siivoojaparka
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        No mä en sitä kovaa vauhtia ryykäämistä hokannu, ku vahtaan täs samalla jääkiekkoa. Mutta muutamia kertoja se aikasemmin lähti juoksemaan ihan älyttömän kovalla vauhdilla.


        Minuutti peliaikaa jäljellä.
        Noh, onhan se hopeakin jotakin, vaikka kullanhohto olikin silmis, ku aloin kattomaan.:)

        Ei hopee oo häpee. Hyvin pojat pärjäsi näissä kisoissa kuitenkin, vaikka aika lohduttomalle näytti alkupeleissä.

        Harmi kun sinne metsään painuu pimee just kun siellä alkaa yökyöpelit liikuskelemaan. Eikös villisika ole vähän sellainen hämärähiippailija, mikä ei tykkää päivänvalosta?


      • ent. siivoojaparka
        ??? kirjoitti:

        Vai Suomi hävisi, meillä on mies vetänyt hirsiä ottelun ajan. :))
        Se entinen hirvikamera, liekö siellä asukkeja ollenkaan?
        Vaalituloksia minä olen puolella korvalla kuunnellut.
        Olisi tuo karhukameran seutu valaistu.

        Kerran satuin näkemään siellä hirvikamerassa mäyrän. Niitten kolo se ehkä on se aukko.


    • Hei kun keikuskelen

      Joo tottakai hopea on hyvä. Hyvä Suomi.

      En oo pitkiin aikoihin ehtinyt katsomaan metsäkameraa. Nyt pistin sen (onneksi) näkösälle. Onkohan siinä kamerassa joku yösihti tai hämäryyskatse, nimittäin ekana aloi hämärtämään kovastikin ja yhtäkkiä kamera mites sen nyt sanoisin, se "iski silmää" ja tuli paljon valoisampaa. Nyt kun sysimustuus laskeutui, niin sitte se kamerakin varmaan hyytyi pelosta.

      Vertasin pimeyttä eri kameroissa (silloin kun kamera "iski silmää") ja muissa oli ihan pimeetä, paitsi hirvekameras, kun on valo ja sitten karhukameras oli vielä hyvä näkyvyys.

      Ehei, en mene maate. En edes lukemaan kirjaa. Nyt pistän kuulokkeet korviin ja laitan musiikkia soimaan. Ihanaa. Hyv´ yötä teille :)

    • ,,,,,

      Liettuan pesässä kaksi poikasta.

      • ++++

        Hailuodossa ei munan munaa.


      • ,,,,

        Emolintu ruokki isompaa poikastaan. Ei antanut pienemmälle mitään.


      • ?????
        ++++ kirjoitti:

        Hailuodossa ei munan munaa.

        Eikä pesässäkään ketään.

        Olisikohan nykymuodin mukaan samaa sukupuolta molemmat?


    • o__o__o

      Eilen illalla Viron metsässä löntysteli jättiläiskahu, siltä se näytti.
      Sillä oli jotain valkoisenharmaata vasemmalla pään ja hartian tienoilla.
      Ihmeen aikaisin se näyttäytyi, kello oli jotain puoli kahdeksan.

      • ,,,,

        Eihän tuolla nyt ollut kuin varikset tappelemassa.

        Liettuan pesällä kova tuuli. Pysyneeköhän pikkutipusetkaan pesässä?


    • ,,,,,,
      • kolmoset

        Kappas vaan, kolmaskin on jo tullut uteliaaksi, mitä siellä munankuoren ulkopuolella näkyy.


      • ||||

        Voi kun mammaa väsyttää, alas vaipuu pää.


      • kokoaikatyötä

        On siinä emolla työtä, kun syöttää kolmosiaan. Välillä menee joku pala kyllä omaankin masuun.


    • voi ja voi

      Taitaa jäädä munattomaksi Hauluodon pesä tänä kesänä.
      Toivotaan kuitenkin parasta.

      • Joku yksinäinen sääksi pesällä kuikuilee liekö mitään pesimis touhuja kun yksin on.


      • mieten lienee?
        Nittaminax kirjoitti:

        Joku yksinäinen sääksi pesällä kuikuilee liekö mitään pesimis touhuja kun yksin on.

        On siellä ollut joskus kaksikin lintua. Taitavat jäädä lapsettomiksi nämä sääkset. Tai sitten synnyttävät elävät poikaset.


    • ,,,,,,

      http://www.eenet.ee/EENet/karu.html

      Äkkiäpäs tuonne hämärä tuli.

      Siellä oli karhu ruokailemassa ja antoi vähän kyytiä parille supikoiralle.

      Nyt on karhu lähtenyt ja ainakin toinen supikoira oli vielä paikalla.

      • ,,,,

        Karhu taasen liikkeellä.


      • otso-kontio
        ,,,, kirjoitti:

        Karhu taasen liikkeellä.

        Tuo iso köllykkä onkin. Saanut hyvää ruokaa riittävästi.


    • ******
      • tuleeko niistä mitä

        Minun mielestä ne on hautonu hirmu kauan jo. Eikö ne pitäis alkaa kuoriutua pian.


      • tuleeko niistä mitä kirjoitti:

        Minun mielestä ne on hautonu hirmu kauan jo. Eikö ne pitäis alkaa kuoriutua pian.

        Tällä viikolla syntyy ensimmäinen tipu Eesti2 pesään -- Sanokaa minun sanoneen :=)


    • ei häntääkään

      Villisika ahmii häntäänsä heilutellen pimentyvässä illassa.

    • *****

      http://pontu.eenet.ee/player/zivju-erglis.html

      Kova tuuli näyttäisi olevan. Hyvä kun äitisääksi pysyy pesän reunalla. Poikaset nukkuvat pylly pystyssä ja ruikkasevat välillä tarpeensa kauemmas. Ensimmäiseksi kuoriutuneella on jo höyhenten alkua päälaellaankin.

      • ooh!

        Kyllä ne kasvaa älytöntä vauhtia, vaan paljon ne syökin.


    • ------

      Miksi kamerat ovat suljettuja?

      • joskus kai piakkoin

        Nyt näkyy taas kamerat toimivan. Käsmun rantaan on rakennettu joku esiintymislava. Musiikkia tiedossa nähtävästi.


      • kappas vaan!

      • käsmun ranta

      • :)))
        käsmun ranta kirjoitti:

        Nyt näkyy olevan ranta täynnä mölyapinoita. Huono ääni, mutta ehkä niillä on hauskaa.

        http://www.eenet.ee/EENet/kasmu.html

        Hee, minä sormi pitkällä, mitä elikoita siellä on. Eivät mölyäisi liikaa, ettei karhut sun muut ota ritolaa.


    • ,,,,,

      Villisika ja pari supikoiraa Alutagusessa. Villisika ajeli supikoiria pois äänistä päätellen.

    • Rimmir tänään

      Hailuodon sääksikamera on perinpohjaisen kumma juttu. Kun sinne pesään vilkasee niin se on tyhjä, kun pesäkuvan takana olevaa kuvaa katsoo niin siellä on seisoskelemassa yksi sääksi.
      Kävikö siinä niin, ettei varoja kertynyt tarpeeksi kameranlaittaneelle henkilölle, niin ei ajankohtaisia kuviakaan näytetä ?

      • muna juttu

        Vertaa aikoja. Kakkoskuva on usein pysähtynyt.
        Surku, ettei sinne siunaantunut munan munaa.


    • kolme kissanpoikaa
      • Eikö olekkin kivaa ajanvietettä , ei rasita " Polla " joku on tämänkin huomannut ,
        . Olen jo montavuotta tätäkin katsonut .. Kun tulee ikää on tällainen Niin mukavaa lkatsottavaa.
        Terveisin ullamirjamilta -ja jerrycottonilta


    • ------
      • -----

        Kovin on sateista tipusilla.


      • -----
        ----- kirjoitti:

        Kovin on sateista tipusilla.

        Onkohan tipusilta pesä pudonnut eilisen rajuilman aikana koska kamera on suljettuna?


      • tiptiptipuset
        ----- kirjoitti:

        Onkohan tipusilta pesä pudonnut eilisen rajuilman aikana koska kamera on suljettuna?

        Toivottavasti ei.
        Usein kamera, tai monikin on pimeänä, nyt kaksi.


    • ,,,,,

      Olipas äkäisiä supikoiria liikkeellä 4kpl.

    • Rimmir tänään

      Nyt saatiin selitys miksi Hailuodon pesintätouhut epäonnistuivat. Kalevalehdessä oli aika humoristinen reportaasi asiasta.

    • Alutagessa

      Joku ihmeen härrävärkkki tuprutti paikalle, ja heti nakattiin kameran päälle pimennysverho.
      Tuodaanko paikalle sapuskaa?

    • Eihän tipuilla hätää

      Tietääkö kukaan, mitä tuolle Viron "kakkospesälle" on tapahtunut, kun siellä ei kamera toimi? Odotin niin toisen ja kolmannen poikasen kuoriutumista ja nyt pariin päivään ei ole näkynyt mitään kuvaa . Toivottavasti on kyse kameran rikkoutumisesta eikä pesän tuhoutumisesta.

    • ----.,
      • karhunsalmmal

        Joku noista karhuista oli hyvän näköinen eräänä iltana.
        Se raapi ja kampesi tuolla oikealla olevaa levyä.
        Se ei ilmeisesti nouse.
        Suivaantuneena kai siitä, se hyppäsi vieressä olevaan mäntyyn.


      • ,,,,,,

        Supikoirakin uskaltautunut variksien joukkoon juoksentelemaan. Kiirehti melkein heti pois kun avasin kameran.


      • *****

        Karhu saapui äsken metsikköön.


    • ******

      Virossa ei näy yhtään mitään?

      Mitä kummaa on tapahtunut?

      • ,,,,,

        Noin viiko sitten sinne vilkaisin. Siellä oli yksi poikanen vasta kuoriutunut kaksi munaa pesässä. Siellä näytti olevan kova tuuli ja vettä satoi. Kun seuraavan kerran yritin katsoa, oli kamera jo pimeänä eikä ole sen jälkeen enää sieltä näkynyt mitään.


      • ;;;;;;
        ,,,,, kirjoitti:

        Noin viiko sitten sinne vilkaisin. Siellä oli yksi poikanen vasta kuoriutunut kaksi munaa pesässä. Siellä näytti olevan kova tuuli ja vettä satoi. Kun seuraavan kerran yritin katsoa, oli kamera jo pimeänä eikä ole sen jälkeen enää sieltä näkynyt mitään.

        Naapurista lainattua. Sääksenpesä on tässäkin pimeä.

        http://www.eenet.ee/EENet/kaamerad.html


    • madx
    • *******
      • voe mahoton*

        Onpas poikaset kasvaneet.Siipiänsä jo innokkaasti kokeilevat.

        Luulin että yksi oli jo pudonnut, vaan emonsa takana oli.


      • ;;;;;;

        Sääksen poikaset rengastettu. Yhdeltä ainakin näkyi punainen rengas jalassa.


      • sääksenpojat
        ;;;;;; kirjoitti:

        Sääksen poikaset rengastettu. Yhdeltä ainakin näkyi punainen rengas jalassa.

        Sateessa makaavat ihan littanana.


      • ,,,,
        sääksenpojat kirjoitti:

        Sateessa makaavat ihan littanana.

        Märkiä näyttävät olevan.

        Molemmissa jaloissa renkaat. Oikeassa punainen ja vasemmassa metallinen.


    • mustahaikara.-.
      • *****

        Isoiksi ovat haikaran poikaset kasvaneet


      • --..

        Mahtava pesue. Hailuodon sääksenpesälläkin on tapahtumia, vaikkei sitä nyt munilla siunattukaan.


    • ***^*

      Kappas vaan. Supikoira on vaihtanut kesäturkin päälleen.

    • 00..'*
      • ket sas tel laan.

        Niin istuksii nytkin.
        Lue, mitä pesälle ja siipiveikoille kuulluu, vaikkeivät munia ole aikaansaanetkaan.

        Kuvan alla Osprey's Nest Forum, napsauta siitä etiäpäin.


      • Tässälinkissäkin on Keskustelu palstan Nimi ala osassa kuvaruutua --kun klikkaa sitä pääsee moneen linkkiin --klikkaa sitä nappia niin johan kuva aukeaa. Kokeilkaa .


      • Mitä alkoi pelehtiä kolomen eri naaraan kanssa, tuommoset jää yksin :).


    • u,m****

      Nyt on Eestinkin 2 kalakotkaksen kamera toimimassa.

    • =_=

      www.eenet.ee/EENet/kaamerad.html

      Tpivottavasti linkit pelaa Kalasääksenpesä Eesti2 on wepkamerakin käynnissä
      www.eenet.ee/EENet/kaamerad.html

      • Sama ==_==

        Jostainsyystä ei aina linkki pelaa --muttakun otan toisenkohteen --niin jopas kuva suntyy. Terveisin Ulla-mummu 80


    • *****
      • ++++

        Lenkkeilty on, äsken katsoin, oli pesässä vain kaksi.
        Nyt on kaikki kolme poikasta ja jompi kumpi vanhempi.


      • ****
        ++++ kirjoitti:

        Lenkkeilty on, äsken katsoin, oli pesässä vain kaksi.
        Nyt on kaikki kolme poikasta ja jompi kumpi vanhempi.

        Minäkin katsoin.

        Pesässä oli kolme poikasta syömässä itse kalaa ja emo saapui jonkin ajan kuluttua paikalle katselemaan syömistouhuja. Taisi 523 ja 525 olla pieni kinastelu kalan päältä.

        ( Minä tulin juuri soutelemasta ja lähden saunaan )


      • ******

        Äiteelle kuulostaisi kaikilla paljon asiaa olevan piipityksestä päätellen.


      • *****
        ++++ kirjoitti:

        Lenkkeilty on, äsken katsoin, oli pesässä vain kaksi.
        Nyt on kaikki kolme poikasta ja jompi kumpi vanhempi.

        Nytkin pesässä vaan kaksi poikasta. Jokohan kolmas on lähtenyt lentelemään?


    • Poikaset on jo rengastettu -- olis kiva jos saatais ne tiedot --voitais seurata näitäkin lintuja -- vaikka sukukypsiä ei niistä tule kun n 3 vuoden päästä .
      Kyllähän ne käy keväällä pesillä härnäämässä naaraat uroslintuja ja häiritsevät oikeaa kariskuntaa .

      • madx

      • madx kirjoitti:

        Hei Ulla, onnea nimipäivänäsi!
        Toivottelee kaimasi "maduixa", ei kirj.


        Latvian pesän kolmen poikasten rengastuskuvia:

        http://www.looduskalender.ee/forum/viewtopic.php?f=26&t=667&start=3520

        Video rengastuksesta:

        http://www.looduskalender.ee/forum/viewtopic.php?f=26&t=667&start=3540

        Kiitos madx Kaima . Oli hienokatsoa kuinka se rengastus sujui . Sitä ihmettelin että emoja ei olluy tätyyttämässä vierailijaa pois -- eikä ollut edes kypärääpäässä.
        Luonnonsuojeleminen on heille sielä Eestissä ja Latviassa tärkee asia.


    • *****
      • ******

        Liekö toisesta emosta tullut yksinhuoltaja kun ei emoja näy juuri poikasten luona koskaan.

        Pienempi löysi pesän reunalta kalanpyrstön, jota alkoi syömään. Isompi poikanen kuitenkin ryösti sen itselleen ja kovin näytti vaikealta nieleminen liian isoa palaa. Sai kuitenkin nielaistuksi.


      • ,,,,,

        Emo söi itse koko kalan. Ei antanut pikasilleen mitään.


      • ||++||

        Pienempiä ovat kuin Latvian pojat.
        Hyvä suojaväri, aivan pesän näköinen.
        Toivottavasti saavat kasvaa ja voimistua rauhassa.


      • ,,,,,

        Toinen poikasista kököttöö aivan pesän reunalla. Kunhan ei vaan putoaisi.


      • ----

        Kovasti harjoitellaan lentämistä. Siipiään heiluttelevat vuorotellen ja välillä yhtä aikaakin.


    • Olen ihmetellyt kun kamera pimeni --ja 1 muna katosi . Näitä munavarkaita on jotka saa rahaa keräiliöiltä . Niitä on meissä ihmisissä tällaisia että eivät kunnioita luotoo -- luulee itseensä leumakunnan kruunuksi . Tuhoovat koko luonnon jos ei olisi lakeja ja asetuksia .

      Ja se toinenkin Eestin sääksenpesä on liian lähellä asutusta -- sillon aikaisempina vuosina kuului ihmisten aiheuttamia ääniäkin siihen kameran mikkiin - Voi olla että sen vuoksi linnut eivät pesi siihen .

      • ****

        Rengastettuja näkyvät jo olevan nuokin kaksi poikasta. Pienempi keikkui jo pesän laidalla katsellen avaraan maailmaan. Kunhan vaan ei tippuisi pesästä.


    • Latvian pesäpoikasten Renkaissa on merkit Ja nimetkin Annettu -

      523 Snips. 524 Snurre 525 Snap

      Jokuvuosi kun nämä ovat lisääntymiskykyisiä n 3-4 vuodenpäästä .
      Voitte seurata samoja lintuja . Toivon että vielä sillonkin olen mukana .
      Ja googlesta saa tämän sivun --minun ---" ullamirjamilla ja Kalasääkset matkalla pohjolaan " -- voi tarkistaa linnut , kun tietää mitä on renkaissa - Toivotaan , että saavat elää ja jatkaa sukuaan .

    • ,,,,,----

      Taaskin karhu kömpii Alutagen metsikössä.

    • *****
      • ****

        Kävi hakemassa ruokaa lavan alta ja poistui oikealle.


      • ??????
        **** kirjoitti:

        Kävi hakemassa ruokaa lavan alta ja poistui oikealle.

        Mihinkäs lie kaikki kadonneet kun ei ole moneen päivään näkynyt?


    • 56yuj

      Onko tuo Viron sääksiäidillä vähän kyläluudan vikaa? Useimmiten, kun vilkaisen sinne, kaksi poikasta kyyhöttää yksinään pesässä toisistaan turvaa hakien. Mihin se emäntä hukkasi sen yhden poikasensa, sillä kolme munaahan sillä haudottavana oli! Oli se kamera välillä epäkunnossa, ei nähty, mitä siellä tapahtui. Tietääköhän joku?

      • tiira-ilija..

        Kolme munaa oli, mutta vain kaksi kuoriutui.
        Eihän se mikään ihme ole.
        Olihan mustahaikaran pesässäkin katastrofi, kun lintu nakkeli munan toisensa laidan yli.
        NIinpä pesä jäikin asumattomaksi.


    • Latvian poikaset onjo lentokykyisiä ja ruokaakaan ei auteta suuhun .-- Mutta pesään kyllä tulee kalaa vielä

      • ****

        Pesä tyhjä.


    • ,,,,,,
      • \\\\\\\\

        Nyt oli ilmeisesti toinen vanhempi pesällä. Syömätöntä kalaa vieressään.


      • ,,,,

        Kovasti piipittävät pesällä. Pelottaneeko kova tuuli? 525 kalaa syömässä, 524 kirkuu vieressä.


      • ??----
        ,,,, kirjoitti:

        Kovasti piipittävät pesällä. Pelottaneeko kova tuuli? 525 kalaa syömässä, 524 kirkuu vieressä.

        Ilmatilassa jotain uhkaavaa??


    • jumpiti

      Nostetaan tämäkin aloitus, että palsta näyttäisi vilkkaammalta.

    • ,,,,,

      524 oli kalaa syömässä. Lieneeköhän jo itse pyydystänyt? Lentoon pyrähti.

    • en ala -

      Tylsää, kun kattohaikaran pesään ei ole näkyväisyyttä.

      Onko pojat jo nousseet siivilleen?

    • ,,,,
      • ,,,,

        Molemmat tipuset osaavat jo lentää.


      • *****

        Molemmat tipuset vielä pesällään kalaa syömässä.


      • :))
        ***** kirjoitti:

        Molemmat tipuset vielä pesällään kalaa syömässä.

        Niinpä onkin, pitkästä aikaa heitä näkee.


    • ollakovaiei1
      • ---------,

        Kemolla oli aluksi kolme eri naarasta, joiden kanssa lemmiskeli.
        Kuin sanottiin, ehkä siksi juuri pesä jäi munattomaksi.


      • ollakovaiei1
        ---------, kirjoitti:

        Kemolla oli aluksi kolme eri naarasta, joiden kanssa lemmiskeli.
        Kuin sanottiin, ehkä siksi juuri pesä jäi munattomaksi.

        Nii ja nyt sitten lmmiskelee ilman suvunjatkotarkoitusta, jo on mualimankirjat sekaisin :).


    • €ero

      Viimeviikolla menin ohitse yhden sääksen pesän Suursaimaalla, en tiedä oliko niillä poikasia, mutta muistan pesän olleen 60 luvulla ja on ollut varmaan sitä ennenkin miten kauan en tiedä, siinä ne lenteli kiva kun ovat pysyneet aloillaan.

    • piippiippiip
      • +++

      • koipireisi

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe