Muita 40-kymppisiä Helsingin oikikseen hakijoita?

Jussi-Ville____---

Olen päivätöissä palvelualalla ja olen 5 kertaa ollut pyrkimässä sisään. Nyt tärppää! Aikaisempia vuosia paremmat kirjat on kyllä tänä vuonna. Onko täällä muita samanhenkisiä hakijoita?

24

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19veee

      Toivon, että pääset sisään tällä kertaa, mutta eikö viidennen yrityksen jäkeen olisi jo selvää, että ehkäpä tämä ei ole sinun alasi, mutta yritä parhaasi.

      • Aikuisopiskelija 36v

        Se, kuinka monennella yrityksellä pääsee sisään ei oman kokemukseni perusteella ole mitään tekemistä opinnoissa tai tulevassa työelämässä menestymisen kanssa tai yleensäkään alalle sopivuudesta. Valintakoe on ehdottomasti oikiksen vaikein koe ja myös kysymystyypit ovat erilaisia kuin tavallisissa aineopintotenteissä. Valintakokeessa kysellään nippelitietoa harhauttavilla kysymyksillä ja edellytetään ulkoa muistamista. Ymmärrettävää siinä mielessä, että jotenkinhan se ero hakijoiden välillä on saatava esiin. Valintakokeeseen on vaan panostettava tosi paljon, jokainen niin kuin itse parhaaksi näkee. Itselleni hyvä määrä oli neljä kertaa kirjat läpi. Itse opinnoissa riittääkin sitten nelosen tai vitosen suoritukseen kun on kerran lukaissut kirjat.


    • wanna be

      Täällä on yksi! Tämä tosin on 1. hakukerta...Olen 43.v. personal trainer. Millaista työtä itse teet tällä hetkellä?

      • 19+10

        Täälläkin yksi. En ole vielä nelikymppinen mutta reilusti 30 . Taskussa filosofian maisterin paperit ja työkokemusta reilut kymmenen vuotta viestinnän alalta. Nyt kiinnostaa alan vaihto ja näin kohta nelikymppisenä on viimeinen aika vaihtaa uskottavasti alaa, jos aikoo kouluttautumisen jälkeen saada ihan oikeita alan töitä. Ensimmäistä kertaa haen, ja huhtikuun luen töiden ohella n. neljä tuntia illassa. Vuosiloman pidän toukokuussa - kesäkuun alussa, jolloin luen intensiivisesti.


      • JNS-seniori
        19+10 kirjoitti:

        Täälläkin yksi. En ole vielä nelikymppinen mutta reilusti 30 . Taskussa filosofian maisterin paperit ja työkokemusta reilut kymmenen vuotta viestinnän alalta. Nyt kiinnostaa alan vaihto ja näin kohta nelikymppisenä on viimeinen aika vaihtaa uskottavasti alaa, jos aikoo kouluttautumisen jälkeen saada ihan oikeita alan töitä. Ensimmäistä kertaa haen, ja huhtikuun luen töiden ohella n. neljä tuntia illassa. Vuosiloman pidän toukokuussa - kesäkuun alussa, jolloin luen intensiivisesti.

        Kommentoin nyt tähän vaikka olenkin hakemassa Joensuuhun. Mutta ikää on minullakin karvan vaille 40 v ja FM olen ennestään. Kiva kuulla että meitä on muitakin kypsemmällä iällä alaa vaihtavia! Tsemppiä kaikille.

        Hiukan hirvittää, miten ehdin töiden ohessa lukea pääsykokeisiin, toisaalta olen jo aloitellut opintoja avoimen puolella ja vakuuttunut että oikeustiede on alani.


    • Vanhusko muka?

      Mahtavaa! On siis muitakin "vanhuksia" lisäkseni hakeutumassa oikikseen :) Oppiminen ja sisäänpääsy ei ole iästä kiinni, vaan motivaatiosta ja asenteesta. Luen itse osittain työn ohessa ja käytän lukemiseen ja kertaamiseen 4-10 tuntia päivästä. Uskon, että oman oppimistekniikan tunnistaminen on hyväksi, koska silloin voi heti alkuunsa lukea tavalla, jolla tietää oppivansa parhaiten.Voidaan sisäänpääsyn jälkeen perustaa tiedekuntaan ikäihmisten oma jaos :)

      • 19+10

        Kyllä! Jos sisään päästään, niin "seniorikerho" pystyyn!


      • Hurja urakka
        19+10 kirjoitti:

        Kyllä! Jos sisään päästään, niin "seniorikerho" pystyyn!

        Täällä myös yksi "melkein nelikymppinen" ja tavoitteena Joensuu. Haen nyt toista kertaa. Viime keväänä jäin pitkän matkan päähän sisäänpääsystä. Luin töitten ohella ja olin aivan epätoivoinen :D Nyt olen käyny avoimen kurssit ja olen 2 kk vuorotteluvapaalla. Silti tuntuu, että aikaa on liian vähän ja luen liian hitaasti. Nyt olet lukenut Myrskyn ajatuksella läpi ja alotan seuraavaa opusta. Merkitsin lukiessani kaikki "sekavat asiat" lapulla ja niitä tuli kaikkiaan lähes 40!
        Toivottavasti "seniorikerho" rulaa ja päästään kaikki sisään! Tsemppiä luku-urakkaan!


      • Hurja urakka
        19+10 kirjoitti:

        Kyllä! Jos sisään päästään, niin "seniorikerho" pystyyn!

        Täällä myös yksi "melkein nelikymppinen" ja tavoitteena Joensuu. Haen nyt toista kertaa. Viime keväänä jäin pitkän matkan päähän sisäänpääsystä. Luin töitten ohella ja olin aivan epätoivoinen :D Nyt olen käyny avoimen kurssit ja olen 2 kk vuorotteluvapaalla. Silti tuntuu, että aikaa on liian vähän ja luen liian hitaasti. Nyt olet lukenut Myrskyn ajatuksella läpi ja alotan seuraavaa opusta. Merkitsin lukiessani kaikki "sekavat asiat" lapulla ja niitä tuli kaikkiaan lähes 40!
        Toivottavasti "seniorikerho" rulaa ja päästään kaikki sisään! Tsemppiä luku-urakkaan!


    • UusiElämäUudetKujeet

      Täällä myös melkein 40-kymppinen ja ensimmäistä kertaa hakemassa. Alla KTM-tutkinto ja todella yllättynyt olen kirjojen tasosta. Liekö johtuu jo yhdestä akateemisesta tutkinnosta, että sekä oikeusteorian, että hallinto-oikeuden kirja vaikuttivat yksinkertaisilta ja täysin ymmärrettäviltä. Immateriaalioikeuksista on vielä paha sanoa, sillä luku-ajan puutteesta johtuen se on vielä puolessa välissä.

      Taktiikkani on, että parisen tuntia päivässä tehokasta lukuaikaa riittää toukokuun alkuun asti, tämän jälkeen aloitetaan omien esseiden laadinta ja pykälien ulkoa opettelu. Pykälät pitää varmasti osata ulkoa niitä soveltaakseen, muuten riittää asioiden hallinta ymmärrystasolla (tietenkin niin, että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, ei kuvailen). Uskon vakaasti siihen, että valmennuskurssien toitottama "tee hakemisesta työsi" toimii henkilöille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tieteellisen tekstin sisäistämisestä (ei, lukio-opiskelu tai vuosi AMK:ssa ei tee tieteellisen tekstin sisäistäminen eksperttiä) tai stressaavat lukemista itseään niin paljon, että ryhmäkuri auttaa keskittymään oleelliseen.

      Uskon oikeustieteelliseen pääsevän vuosittain sellaisia, jotka ovat lukeneet kirjat kannesta kanteen 20 kertaa, kuin sellaisia, jotka ovat lukeneet kirjat kerran läpi. Rannalle jää myös niitä saman verran lukeneita, jotka eivät kyenneetkään laittamaan tyhjälle koepaperille sitä olennaista, kirjassa mainittua asiaa eksaktisti. Lukemisen määrä ei siis kerro mistään muusta kuin siitä, minkälainen oppija olet: toisten on luettava kirjat 20 kertaa osatakseen, toiset selviävät muutamalla lukemiskerralla. Pääsin kauppakorkeaan lukemalla kirjat kerran läpi, tämä ei siis kertonut mitään siitä, että olin tuolloinkin tehnyt asioiden kanssa paljon töitä jo aiemmin (matematiikka oli tuttua jo aiemmista hakukerroista ja kansantaloutta luin monta kurssia avoimessa yliopistossa). Sekin koe painotti paljolti ulkoa oppimista, vaikka ei tietenkään ole verrattavissa.

      Tulipa pitkä selostus, joka tapauksessa: me 40-ryhmäläiset ehdimme tehdä hurjasti töitä vielä tulevassakin ammatissa, ei huolta siis siitä, että 19-vuotiaat kilpailevat kanssamme tulevista työpaikoista ;)

      • Hakija

        Heh, toivottavasti haet Helsinkiin niin kuin minäkin, niin on ainakin yksi potentiaalinen kilpailija vähemmän.


      • assari-ikämies

        UusiElämäUudetKujeet:

        Itse olen 41-vuotias FM ja työskennellyt vuosikausia yliopistolla.. Jatko-opinto-oikeuskin on, ja väitöskirjatyö aloitettu joskus x vuotta sitten (innostus jäi kesken paitsi väikkäriä myös koko alaa kohtaan). MUTTA: Pääsykoekirjojen pänttäämiseen ei akateeminen tausta anna isojakaan helpotuksia. Kirjojen käsitteet pitää osata eksaktisti, eikä tieteellisyyteen kuuluvasta kriittisestä lukutavasta ole mitään apua. Kirjat ovat kyllä helppoja, kun on tottunut lukemaan monimutkaisia referee-tutkimuksia enlanniksi. Mutta tekstin helppouden ei pidä antaa hämätä. Melkeinpä pitää kytkeä pois päältä se akateeminen ajattelu ja keskittyä lukemaan pänttäämällä. Toki tieteellinen tausta antaa eväitä suurten kokonaisuuksien jäsentämiseen mutta kyllä se nippelitieto pitää totisesti vain päntätä päähän. Pääsykokeessa ei missään nimessä kannata yrittää brassailla tiedoilla pääsykoekirjojen ulkopuolelta, lisäpisteitä ei siitä saa.


    • Suoperä

      Ylläolevalle: Aikuisena (30-vuotiaana aloittanut) oikiksen käyneenä voin löydä vetoa, että kukaan ei pääse sisään lukemalla kirjat kerran. 20 kertaa ei ole tarpeen, mutta kerta ei riitä koskaan. Joka muuta väittää valehtelee.

      • Näin on

        Pari kertaa ei riitä, vaan kirjat pitää osata ulkoa. Iästä, elämänkokemuksesta ja viisaudesta on hyötyä tässä kaikessa, mutta ei ne pykälät meditoimalla päähän mene. Lukea pitää silti. Työelämästä sen verran, että 40-kymppisenä voi vallan hyvin aloittaa uuden uran, se on jopa melko yleistä. 19-vuotiaana aloittaneet ja itsensä piippuun vetäneet, alalla kuin alalla, poistuvat parinkymmenen vuoden kuluttua työmarkkinoilta burnoutin tai keski-iän kriisin vuoksi ja hakeutuvat posliininmaalauskursseille, elämäntapakouluttajiksi tms. Tehokasta lukukevättä!


      • UusiElämäjne...
        Näin on kirjoitti:

        Pari kertaa ei riitä, vaan kirjat pitää osata ulkoa. Iästä, elämänkokemuksesta ja viisaudesta on hyötyä tässä kaikessa, mutta ei ne pykälät meditoimalla päähän mene. Lukea pitää silti. Työelämästä sen verran, että 40-kymppisenä voi vallan hyvin aloittaa uuden uran, se on jopa melko yleistä. 19-vuotiaana aloittaneet ja itsensä piippuun vetäneet, alalla kuin alalla, poistuvat parinkymmenen vuoden kuluttua työmarkkinoilta burnoutin tai keski-iän kriisin vuoksi ja hakeutuvat posliininmaalauskursseille, elämäntapakouluttajiksi tms. Tehokasta lukukevättä!

        Hehee, missasitte hienosti kirjoitukseni ytimen lukemiskertojen määrästä :)

        Kirjat voi lukea kerran ja päästä sisälle. Piste. Kukaan teistä vastanneista ei ilmeisesti sisäistänyt sitä, etten väittänyt että kerran lukeminen veisi vain vähän aikaa tai, että lukemisen ohessa ei kirjoista tehtäisi muistiinpanoja (muistiinpanoista en sanonut halaistua sanaa). En siis viitannut "hauki on kala"-lukemiseen, tai "lukaisemiseen". Hieman tarkkuutta akateemikot ja muut arvoisat elämänkoulun kasvatit.

        Akateemisuudella on myös haittapuolensa On tuskallista lukea ja yrittää opetella tarkkaan tekstiä, joka ei anna haastetta kuin muistille ja tulee pidettyä nippelitietoja toisarvoisina automaattisesti, oikeustieteellisen pääsykokeessahan tällaista tietoa ei ole olemassakaan. Sinulle, joka muistutit, ettei kirjan ulkopuolisista asioista jaeta pisteitä: näin on, en ole näin sanonut, ja muistuttaisin, että edelleenkään myöskään ulkoa opittu ei auta pääsemään sisälle, jos et osaa esimerkiksi kirjoittaa tiedostasi esseetä, tai käyttää ulkoa oppimaasi oikeustapaustehtävissä hyväksesi.

        Siis uudestaan: lukekaa kirjat, kuten hyväksi olette havainneet. Älkää kilpailko tai mitatko lukusuoritustanne lukemiskertojen määrällä, vaan ydin on siinä, minkälaonen oppija olette. Mikäli et tiedä, tai et ole kiinnostunut tietämään omaa oppimistyyliäsi, emme tapaa syksyn orientaatioviikoilla ;)


      • 43 vee

        Minä pääsin pääsykokeet läpi vuonna 2011 joensuuhun yön valvomalla ja kertaakaan kirjoja avaamatta.Takana kylläkin avoimen yliopiston opintoja hallinto-oikeuden alalta.

        Jäin varasijalle ja edellinen varasijalainen meni sisään eroa meillä oli pisteissä puolitoistapistettä.

        Nyt hain myös mutta en pääse lukemaan valintakokeisiin koska pääsykoekirjapakettiin ei ole varaa ja kirjastossa on 4 varausta kyseiseen kirjapakettiin joita on vain yksi kappale olemassa.

        :(


    • Terassikelit on jo!

      Hehee, ja sinä missasit tämän ketjun pointin.

      Muistuttaisin tämän ketjun lukijoita, että me kaikki 30 -hakijat ja mahdolliset sisäänpääsijät emme ole samanlaisia besserwissereitä kuin tämä Uusielämäjakujeet.

      Lippu korkealla ja tsemppiä kaikille ikään katsomatta!

      • UusiElämä...

        Vai besserwisseri ja silleen... Toisin sanoen tsemppaukseni ei ole tarpeen ja jokainen, joka kirjat jaksaa 15 kertaa lukea (tyylistä viis) ja millään omien luku- ja oppimistyyliensä tuntemuksella ei ole merkitystä. Got it! Tsemppiä nyt vaan jokaiselle lukijalle, nostan takkini tästä keskustelusta.


    • samppo3

      Miten menee luku-urakka? Itse sain juuri ekan kirjan luettua loppun ja vielä muut korkkaamatta. Ajattelin pitää pienen tauon ja jatkaa taas loppuviikosta toisen kirjan kimppuun.

      • 33vhakija

        Hallinto-oikeuden ja oikeusteorian lukenut 2 kertaa ja immateriaalioikeuden kerran. Ihan hyvin jäänyt oppi päähän vaikka olenkin lukenut aika vähän, noin 30 sivua yritän saada päivässä läpi. Ei se määrä vaan se laatu. Mutta joku näköjään lukenut vielä vähemmänkin, mutta mikäs siinä. Niinhän se totuus taitaa mennä että ne viimeset 2 viikkoa ratkaisee, joten jos silloin pumppaa kunnolla pintamuistiin asiat niin ei hätää.


    • 2998uyh

      Et tule ikinä pääsemään sisään, mikäli 40-kymppine (400-vuotias) on oikea kirjoitusasu noin neljkymmentävuotiasta henkilöä tarkoittavalle sanalle.

      • 1615

        19-vuotiaana aloittaneet ja itsensä piippuun vetäneet, alalla kuin alalla, poistuvat parinkymmenen vuoden kuluttua työmarkkinoilta burnoutin tai keski-iän kriisin vuoksi ja hakeutuvat posliininmaalauskursseille, elämäntapakouluttajiksi tms.


        Tämä on muuten hyvä ja harvoin mainittu pointti. Harva pystyy vetämään koko elämäänsä täysillä. Jotkut toki, mutta jos on sellainen, ei tämä aihe varmaan heitä koske.

        Suvantovaiheita tulee siis melkein kaikille ja iän karttuessa ne tasoittavat menneisyydessä isoinakin ammottaneita urakehityseroja. Jos ura on edennyt melkein omalla painollaan keski-ikään saakka, mutta sitten jää junnaamaan, onko enää valmis menemään todella epämukavuusalueelleen saadakseen uutta nostetta?

        Moni nelikymppinen ei pääse eroon edes huonosta avioliitostaan "lasten takia", vaikka monesti kyse on pikemminkin tuntemattoman pelosta. Pystyykö silloin muka vaihtamaan vielä työpaikkaa tai kaupunkia - tai jopa maata?


    • Mammakerho

      Ihanaa kuulla että alalle/kouluun on hakemassa muitakin aikuisia niin että on edes pieni toivo siitä että jos joskus pääsee sisälle oikikseen niin ei ole siellä yksin bilebile glamour on mun elämä 20 kermaperseiden kanssa joiden elämän suurin kriisi on kun iphonen akku loppuu tai isi ei osta tän vuoden bemaria ;)

      • Raunellöxxx

        Sen mitä sosiaalisessa mediassa ja valmennuskursseilla olen seurannut, niin ainakin se 80% vaikuttaa olevan juurikin glamourhakuista teiniä, joiden harrastuksena on poseerata huulet törröllään ja pylly pystyssä mahdollisimman tiukoissa vaatteissa. Vaikutelma oikikseen päässeistä on todella pinnallinen. Toivottavasti olen väärässä kun tutustun ihmisiin paremmin opintojen alussa. En toki päässyt sisään, mutta jospa ensi vuonna.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe