Miksi ihminen vainoaa.

rauhaa ja akkautta

Eli vainoaminen tarkoittaa ihmistä, joka toistuvasti seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä, pahimmassa tapauksessa jopa uhkailee, tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista siten, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Ja vainoaminenhan lisättiin rikoslakiin tämän vuoden alussa, ja enimmillään siitä seuraa 2 vuotta vankeutta.

Tässä tulen kertomaan muutamia syitä vainoamiseen. Ensinnäkin haluan tehdä selväksi sen että itse en ole vainoaja enkä edes vainon uhri, joten mistään omakohtaisista kokemuksista ei ole kysymys vaan haluan käydä keskutelua vain yleisellä tasolla.

Ensinnäkin vainoaja on muuten ihan tavallinen ihminen kun kaikki muutkin, mutta hän on vain sairastunut narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Mikä saa sitten ihmisen sairastumaan tähän kyseiseen tautiin joka oireilee vainoamisena.

Aloitetaan vaikka teini iästä ja nuoruudesta yleensäkkin. Eikkä tietyssä iässä varsinkin pojat ovat hyvin suvaitsemattomia. Eli kaikkien pitäisi olla samaan muottiin valettuja. Kaikkien pitäisi kuunnella samaa musiikkia, pukeutua samalla tavalla, kulkea samoissa paikoissa ja muutenkin olla samoista asioista kiinnostunut kuin kaikki muutkin porukassa. Ja jos et noudata näitä kriteereitä niin sinut suljetaan kaveriporukan ulkopuolelle ja alkaa yksinäisyys.

Ja kun sitten aikuisena ihminen yrittää hankkia uusia ystäviä niin sekään ei onnistu koska yksinäiset koetaan jotenkin luusereiksi kun heillä ei ole ystäviä. Ja silloin kun yksinäisyys vain jatkuu ja jatkuu niin ihminen ahdistuu viimein palaa loppuun ja sairastuu siihen kyseiseen narsistiseen persoonallisuus häiriöön ja alkaa vainota. Koska vainoajan ajatusmalli lähtee siitä että " jos en saa ystäviä hyvällä niin otan heidät vaikka väkisin" ja silloin alkaa vainoaminen.

Ja koska kysymyksessä on muiden aiheuttama sairaus niin vainoamistahan ei voida lopettaa oikeudellisinkaan toimin, vaan parhaassa tapauksessakin se voidaan katkaista korkeintaan kahdeksi vuodeksi. Nimittäin sitten kun vainoaja vapautuu vankilasta niin sama kierre jatkuu.

Joten paras lääke vainoajille on jo varhain aloitettu ennalta ehkäisy. Joten kunnioittakaamme toisten erilaisuutta eikä jätetä ketään sen vuoksi yksin. Ja jos joku stereotypialle entiset ystävät menettäneenä haluaa uusia ystävyys suhteita niin antakaamme heille siihen mahdollisuus. Joten pitäkäämme huolta toisistamme ellemme itse halua joutua vainon uhriksi.

28

4459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heitä on moneks

      Ei rikoksista pidä palkita kaveruudellakaan, vaan ohjata henkilö ajatusmaailmaa korjaavaan terapiaan. Sitä paitsi vainoajilla on kyllä usein samantyyppisiä kavereita. Eivätkö he arvostakaan näitä?

    • arpia selässä-70

      Näitä vainoajia valitettavasti nykyään löytyy,ja paljon.Aletaan heti morkata seläntakana(naamatusten ollaan niin mukavaa,että) jos ihminen on vähänkin poikkeava, persoonallinen.Jos joku vielä on "poikkeava"ja vielä iloinen,elämäänsä tyytyväinen ihminen, sitten heitellään puukkoa selkään oikeen tiuhaan tahtiin. Kumpa kaikki joskus osaisivat miettiä asioita toistenkin kantilta, eli omaisivat empatiaa .Mutta narsisteilla ei sitä ominaisuutta ole.Todella valitettavaa.

      • 6968

        Haista vittu


      • voe.että
        6968 kirjoitti:

        Haista vittu

        sattuko?


    • Poikkeavista

      Monella (ja kaikilla vainoajilla) on itsellään niin poikkeava ajatusmaailma, että kannattaa opetella kiertämään kaukaa.

    • rauhaa ja rakkautta

      Joo, ensinnäkin joku mainitsi tuolla "vainoajien" samantyyppisistä kavereista, mutta vainoajat joilla on samantyyppisiä kavereita ovat kyllä rikostovereita, joten silloin puhutaan jo ammattirikollisista. Ja varsinaiset vainoajat ja ammattirikolliset ovat kuitenkin 2 eri asiaa. Koska ammattirikollisillahan on mielessä vain raha ja kaikki muu on heille täysin yhden tekevää jopa ihmishenki. Kun taas vainoajat yrittävät ihmissuhteita väkisin.

      Mitä tulee tuohon narsistien itsekeskeisyyteen niin se voi johtua siitäkin että kun heitä ei kukaan muukaan ajattele niin heidän täytyy tehdä sekin itse. Mutta tällä en nyt tarkoita sitä että pitäis alkaa toisia ihmisiä selän takana morkkaamaan, vaan lähinnä sitä että työntyvät esimerkiksi aikka väkisin muiden ihmisten seuraan koska eivät halua olla yksin.

      Ja mitä tulee tuohon vainoajien karttamiseen niin se ei ainakaan paranna vainoajien tilannetta, vaan päin vastoin pahentaa entisestään.

    • ...

      Sinänsä hienoa, että osaa tuntea myötätuntoa erilaisia ihmisiä kohtaan. Kunhan vain apukin on oikeanlaista, eikä aleta myötäillä virheellistä ajattelutapaa ja toimintaa. Siihen tuntuu suomalaisilla olevan taipumusta.

    • rauhaa ja rakkautta

      Virheellinen ajattelutapa ja toiminta loppuu yleensä siihen että saa vihan ja syrjinnän sijaan rakkautta ja välittämistä.

      • 11+2

        Ei päde persoonallisuushäiriöisiin.


      • rauhaa ja rakkautta
        11+2 kirjoitti:

        Ei päde persoonallisuushäiriöisiin.

        Riippuu vähän persoonallisuushäiriöstäkin, sitäkin on monenlaista. Paatuneille psykopaateillehhan ei voi mitään. Mutta jos on kysymys vähän lievempi asteisesta persoonallisuushäiriöstä, niin moni rauhoittuu sillä että saa seuraa.


    • You wish...

      Persoonallisuushäiriöt eivät poistu seuran saamisella. Kyseessä on nimenomaan ongelmat sosiaalisissa suhteissa ja tavat toimia siten, että ihmissuhteet tuppaavat kariutumaan tai niitä ei pysty edes luomaan. Tuollainen ihminen tarvitsisi terapiaa, jotta hän pystyisi käsittelemään omaa käytöstään, sen syitä ja seurauksia. Kukaan ulkopuolinen ei häiriöisen päässä olevia jumeja pysty muuttamaan. Etenkin, kun persoonallisuushäiriöiset kokevat useimmiten vian löytyvän muualta ja omassa toiminnassa ei nähdä vikaa.

      Kannataisiko sun ihan oikeasti tutustua paremmin aiheeseen, kun sulla kuitenkin on netti käytössä. Googlettamalla löytyy tietoa ähkyyn asti. Persoonallisuushäiriö ei ole mikään tauti, johon sairastutaan teini-iässä siksi, että poiketaan valtavirrasta...

    • Ystävä

      ...ja sen 'vainottu' ei luonnollisesti koskaan ole toista padkamaisesti kohdellut ja paennut tekoaan vain lakkaamalla vastaamasta. Mutta hyvä että näitä narsisti paskoja ihan lain voimalla pahimmillaan suojellaan.

      • Osui ja upposi

        "Etenkin, kun persoonallisuushäiriöiset kokevat useimmiten vian löytyvän muualta ja omassa toiminnassa ei nähdä vikaa." ;D


      • --..,,

        Minulla on ainakin historiassani ihmisiä, jotka ovat kohdelleet minua paskamaisesti. Olen lakannut heille vastaamasta ja teen niin jatkossakin. En siis ryhdy heitä vainoamaan.


    • Puolustuspuhe

      Se että jää yksin ei tee kenestäkään narsistia tai pahaa ihmistä. Yksin jäänyt ihminen voi olla narsisti, mutta kaikki yksinäiset eivät ole narsisteja. Itselleni kävi niin - jäin yksin. Oman elämän uudelleenrakenteminen ei vaadi toisten ihmisten vainoamista. Pikemminkin siinä mennään muiden ehdoilla, ja julkisiin tilaisuuksiin on kaikilla vapaa pääsy. Se että yksinäisiä pelätään ja heidät leimataan häiriintyneiksi on nykyajan pahinta noitavainoa, jonka aiheuttajina pidän muutamia häiriintyneitä yksilöitä, jotka ovat kouluampumisen jälkeen osoittautuneet yksinäisen luokan edustajiksi. Ihmiselle pitäisi antaa uusi mahdollisuus jos lapset tyhmyydessään ja kokemattomuudessaan eristävät hänet perhetaustan tai vinon nenän takia.

    • Puolustuspuhe

      On pakko vielä jatkaa, koska niin paljon sattui...

      Ihminen on keittiöpsykologi. Ilman minkäänlaista pätevyyttä tai tutkintoa hän jakelee diagnooseja, joilla toisen ihmisen arvo yritetään mitätöidä. Analysoidessaan toisen mielenlaatua ihminen asettuu alitajuisesti toisen yläpuolelle, koska hän katsoo olevansa kykeneväinen tuomitsemaan muita. Yksinäisyys laitetaan näin ollen ihmisen omaksi syyksi, vaikka se voi yhtä hyvin olla muiden ihmisten tai yhteiskunnan syy. Yksinäisyydestä voi päästä eroon vain hakemalla seuraa, joka on yksinäiseltä ihmiseltä kiellettyä, koska hänet leimataan häiriintyneeksi tai muuten jotenkin "omituiseksi". Ehkä ihminen oppii lopulta luovimaan ja näyttelemään jotain roolia, jota näyttelemällä hän voi sitten vaikuttaa "normaalilta". Tällaista käytöstä ei voi kuitenkaan sanoa narsistiseksi, koska samaan aikaan ihminen voi rakastaa muita ihmisiä ja haluta rakkautta. Se ei sulje pois toisten ihmisten arvostamista, eikä myötätuntoa, joka narsistilta puuttuu. Toivon hartaasti että aloittaja tarkoitti jotain tiettyä ihmistä, eikä tehnyt edellä mainittua yleistystä. Sellaiset yleistykset ovat kollektiivisen pahuuden ilmenemismuotoja ja moraalisesti lähes yhtä kyseenalaisia kuin narsismi.

      • Ötyä

        Tuskin nyt kukaan oikeasti ajattelee, että yksin jääneet ovat kaikki narsisteja tai häiriintyneitä. Aloituksessahan puhuttiin vainoamisesta ja narsistisesta persoonallisuushäiröstä, ei vain yksinäisistä ihmisistä. Itse en kehottaisi ketään ryhtymään narsistin terapeutiksi. Siinä menee vain oma mielenterveys ja jos oikein paha tapaus on kyseessä, saattaa mennä jopa henki.

        Itse olen introvertti, jolla on yksi ystävä jota tapaan harvoin (asutaan kaukana toisistamme) ja pari kaveria, joita tapaan vielä harvemmin (ehkä kerran kahteen vuoteen). En ole törmännyt yksinäisten syrjintään, mutta se johtunee ihan siitä, etten ole yksin jäämisestäni ihmeemmin puhunutkaan. Eihän siitä kukaan edes tiedä, ellei siitä kerro.

        Tuossa "yksinäisten syrjinnässä" voi osittain olla kyse siitäkin, että kun on ollut liikaa itsekseen alkaa tuntua siltä, että ihmiset suhtautuu jotenkin kummallisesti ja kynnys jutella ihmisille helposti kasvaa. Olen huomannut tämän itseni kohdalla ja siksi pyrinkin olemaan enemmän ihmisten ilmoilla. Kun jännitän jotain tilannetta, tunnen itseni kummajaiseksi, vaikka järki sanoo, etten ole tehnyt mitään omituista. (Tuskinpa kukaan oikeasti tietää, millaiseksi friikiksi itseni välillä koen. Ei se ulospäin näy, vaikka niin kuvittelenkin.) Helposti vaan ottaa ne omat sisäiset fiiliksensä ja erehtyy pitämään niitä muista ihmisistä johtuvina, vaikka kyse on omista peloista jotka tulee jostain muualta, kuin siitä sen hetkisestä tilanteesta. Jonkinasteinen sosiaalinen fobia lienee kyseessä. Siitä ei taida päästä eroon kuin siedätyshoidolla...

        Ystäviä etsiessä kannattaa varmaan miettiä, kuinka paljon ihmisille itsestään alkuvaiheessa kertoo. Jos menee puolituntemattomalle tilittämään koko elämäntarinansa ja vielä korostaa sitä, kuinka yksin on, lähtevät ihmiset varmasti pakosalle. Kuka sitä nyt haluaisi olla jonkun tuntemattoman pelastusrenkaana? Siinähän tukehtuu toisen ongelmien alle jo heti kättelyssä. Itsekään en siihen roolin jaksaisi ryhtyä, vaikka mukavaa olisikin, jos olisi enemmän tuttavia, joiden kanssa aikaa viettää.

        Ehkä pitäisi koittaa suhtautua kanssakäymiseen jotenkin kepeämmin. Ei kaikkien ihmissuhteiden tarvitsekaan olla niin syvällisiä. Itse olen syyllistynyt siihen, että olen keskittynyt liikaa niihin muutamaan ihmiseen, jotka ovat olleet minulle läheisimpiä ja jättänyt kaikki hyvän päivän tutut paitsioon. Silloin ei todellakaan tutustu uusiin ihmisiin vaan sosiaaliset ympyrät jäävät tosi pieniksi. Voi sitten vielä käydä niinkin, että muuttuvat elämäntilanteet vievät erilleen niistä harvoista ystävistä. Sitten voikin huomata olevansa tosi yksin.

        Itse koitan nyt opetella siihen, etteivät ihmissuhteet ole kuitenkaan niin kuoleman vakava asia. Voi sitä koittaa höpistä ihan pintapuolisestikin niitä näitä eikä itseään tai muita kannata ottaa niin vakavasti. Välillä voi se pinnallinen löpinäkin olla ihan positiivinen asia, kunhan siihen asennoituu oikealla tavalla eikä odota liikoja. Suuret odotukset tuppaavat vaan lisäämään paineita ja pettymyksiä. Mulla on ainakin se ongelma, että olen ihan julmetun kriittinen itseäni kohtaan ja mollaan itseäni jokaisesta "hölmöstä" sanasta tai asiasta, jota julkisesti teen. Vaatimukset, jotka asetan itselleni, ovat niin korkealla, että on mahdotonta tehdä mitään tuntematta itseään idiootiksi. Vaatimuksia pitää siis saada laskettua terveemmälle tasolle, etten joudu idioottina loppuelämääni elämään... :)

        Tästä nyt tuli tällainen hyppelevä teksti, kun tuli mieleen kaikenlaista. Varmaan aika painua pehkuihin akkuja lataamaan. Aloittajan juttuja ei mielestäni kannata ottaa turhan henkilökohtaisesti. Hänellä on varmaan ihan omat syynsä tuon vainoaja-juttunsa taustalla vaikka väittääkin, ettei hänellä ole aiheesta henkilökohtaista kokemusta. ;)


      • 2+9
        Ötyä kirjoitti:

        Tuskin nyt kukaan oikeasti ajattelee, että yksin jääneet ovat kaikki narsisteja tai häiriintyneitä. Aloituksessahan puhuttiin vainoamisesta ja narsistisesta persoonallisuushäiröstä, ei vain yksinäisistä ihmisistä. Itse en kehottaisi ketään ryhtymään narsistin terapeutiksi. Siinä menee vain oma mielenterveys ja jos oikein paha tapaus on kyseessä, saattaa mennä jopa henki.

        Itse olen introvertti, jolla on yksi ystävä jota tapaan harvoin (asutaan kaukana toisistamme) ja pari kaveria, joita tapaan vielä harvemmin (ehkä kerran kahteen vuoteen). En ole törmännyt yksinäisten syrjintään, mutta se johtunee ihan siitä, etten ole yksin jäämisestäni ihmeemmin puhunutkaan. Eihän siitä kukaan edes tiedä, ellei siitä kerro.

        Tuossa "yksinäisten syrjinnässä" voi osittain olla kyse siitäkin, että kun on ollut liikaa itsekseen alkaa tuntua siltä, että ihmiset suhtautuu jotenkin kummallisesti ja kynnys jutella ihmisille helposti kasvaa. Olen huomannut tämän itseni kohdalla ja siksi pyrinkin olemaan enemmän ihmisten ilmoilla. Kun jännitän jotain tilannetta, tunnen itseni kummajaiseksi, vaikka järki sanoo, etten ole tehnyt mitään omituista. (Tuskinpa kukaan oikeasti tietää, millaiseksi friikiksi itseni välillä koen. Ei se ulospäin näy, vaikka niin kuvittelenkin.) Helposti vaan ottaa ne omat sisäiset fiiliksensä ja erehtyy pitämään niitä muista ihmisistä johtuvina, vaikka kyse on omista peloista jotka tulee jostain muualta, kuin siitä sen hetkisestä tilanteesta. Jonkinasteinen sosiaalinen fobia lienee kyseessä. Siitä ei taida päästä eroon kuin siedätyshoidolla...

        Ystäviä etsiessä kannattaa varmaan miettiä, kuinka paljon ihmisille itsestään alkuvaiheessa kertoo. Jos menee puolituntemattomalle tilittämään koko elämäntarinansa ja vielä korostaa sitä, kuinka yksin on, lähtevät ihmiset varmasti pakosalle. Kuka sitä nyt haluaisi olla jonkun tuntemattoman pelastusrenkaana? Siinähän tukehtuu toisen ongelmien alle jo heti kättelyssä. Itsekään en siihen roolin jaksaisi ryhtyä, vaikka mukavaa olisikin, jos olisi enemmän tuttavia, joiden kanssa aikaa viettää.

        Ehkä pitäisi koittaa suhtautua kanssakäymiseen jotenkin kepeämmin. Ei kaikkien ihmissuhteiden tarvitsekaan olla niin syvällisiä. Itse olen syyllistynyt siihen, että olen keskittynyt liikaa niihin muutamaan ihmiseen, jotka ovat olleet minulle läheisimpiä ja jättänyt kaikki hyvän päivän tutut paitsioon. Silloin ei todellakaan tutustu uusiin ihmisiin vaan sosiaaliset ympyrät jäävät tosi pieniksi. Voi sitten vielä käydä niinkin, että muuttuvat elämäntilanteet vievät erilleen niistä harvoista ystävistä. Sitten voikin huomata olevansa tosi yksin.

        Itse koitan nyt opetella siihen, etteivät ihmissuhteet ole kuitenkaan niin kuoleman vakava asia. Voi sitä koittaa höpistä ihan pintapuolisestikin niitä näitä eikä itseään tai muita kannata ottaa niin vakavasti. Välillä voi se pinnallinen löpinäkin olla ihan positiivinen asia, kunhan siihen asennoituu oikealla tavalla eikä odota liikoja. Suuret odotukset tuppaavat vaan lisäämään paineita ja pettymyksiä. Mulla on ainakin se ongelma, että olen ihan julmetun kriittinen itseäni kohtaan ja mollaan itseäni jokaisesta "hölmöstä" sanasta tai asiasta, jota julkisesti teen. Vaatimukset, jotka asetan itselleni, ovat niin korkealla, että on mahdotonta tehdä mitään tuntematta itseään idiootiksi. Vaatimuksia pitää siis saada laskettua terveemmälle tasolle, etten joudu idioottina loppuelämääni elämään... :)

        Tästä nyt tuli tällainen hyppelevä teksti, kun tuli mieleen kaikenlaista. Varmaan aika painua pehkuihin akkuja lataamaan. Aloittajan juttuja ei mielestäni kannata ottaa turhan henkilökohtaisesti. Hänellä on varmaan ihan omat syynsä tuon vainoaja-juttunsa taustalla vaikka väittääkin, ettei hänellä ole aiheesta henkilökohtaista kokemusta. ;)

        Viisasta tekstiä kertakaikkiaan. Introverttinä tunnistan ihan samanlaista ongelmaa uusien tuttavuuksien solmimisessa.


    • rauhaa ja rakkautta

      Joo onpas tänne tullut taas jos minkälaista tekstiä, mutta mikäpäs siinä.

      Ensinnäkin puolustuspuheessa tivattiin minulta että tarkoitanko aloituksella tiettyä ihmistä vai yleistänkö jotain. Niin en ole ottanut mitään tiettyä ihmistä jutun aiheeksi vaan tarkoitan tietynlaista ihmistä joka voi olla kuka vain. Ymmärrän hyvin että tavallisen maallikon on hyvin vaikea toimia psygolokina, mutta jos persoona ongelmainen ei ala haukkumaan päin naamaa, niin ei kannata silloin itsekkään alkaa sellaisen kanssa haastamaan riitaa, vaikka olisikin joistain asioista erimieltä. Vaan antaa viisaampana periksi. Koska persoonallisus häiriöinen saattaa kokea niin että kaikki jotka ovat hänen kanssaan erimieltä ovat hänen vihollisiaan. Mutta tämä ei tarkoita tietenkään sitä että pitäis suostua kaikkiin hänen ehdotuksiin, vaan ihan yleiskeskustelua eri asioista.

      Ja mitä tulee tuohon yksinäisyyteen niin on ihan totta että läheskään kaikki yksinäiset eivät ole persoonallisuushäiriöisiä, oli yksinäisyys sitten itse valittua tai muiden päättämää. Vaan 1 asia mitä halusin tuoda tuolla aloituksessa esiin on juuri se että mihin yksinäisyys voi pahimmassa tapauksessa johtaa. Elikkä se että ihmisen yksinäisyyteen kiinnitettäisiin jo hyvissä ajoin huomiota ettei iminen ehtisi sairastua persoonallisuus häiriöön. Koska ennalta ehkäisy on paras lääke siinäkin. Ja joku epäili että kertoisin tässa omaa tarinaani, vaikka kerroin tuolla aloituksessa selvästi että näin EI OLE. Mutta sillehän en voi mitään jos jollakin on joko lukutaidossa tai luetun ymmärtämisessä vika.

    • Ystävä

      Toisen yksinäisyyten vaan kun ei kukaan yleensä puutu mitenkään. Päinvastoin yksinäiselle ollaan valmiita kääntämään selkä ja jos hakee ystävää tai edes jonkin laista sosiaalista kontaktia se on 'vainoamista'. Mutta mitäpä normaalisti sosiaaliset ihmiset joilla on ystäviä siitä ymmärtäisivät. Yksinäisyys on elinkautinen josta ei pääse eroon vaikka yrittäisi.

      Mutta samapa tuo, tiedän ettei asia täällä saa ymmärrystä. Kaikki ovat naamakirjassa tykkäilemässä ja elämässä täydellistä 'barbi' elämää jossa on kivaa ja mukavaa.

    • rauhaa ja rakkautta

      Tuo on muuten ihan totta!

    • ffdfdfdf

      Persoonallisuushäiriö ei synny yksinäisyydestä, vaan turvattomista ja vaikeista kotioloista, usein kasvamisesta pers.häiriöisen vanhemman vaikutuspiirin alla.

    • rauhaa ja rakkautta

      No siitäkin mutta kyllä yksinäisyydelläkin on osansa. Koulukiusaaminen on myös 1 joka saattaa altistaa persoonallisuushäiriölle. (Siis koulukiusaamisen uhriksi joutuminen). Ja sitten jos siihen vielä lisätään nuo kotiolot. Elikkä kotoa ei saa tukea kiusaamiselle vaan päinvastoin lisää syyllistämistä, esimerkiksi jotain tähän malliin, että "mitä sinä olet noin tosikko, ei ole yhtään ihme jos ne sinua kiusaa ja härnää", tai jotain muuta sellaista. Se on muuten aika jännä kun yleensä vanhempia syytetään siitä että omat lapset eivät koskaan tee mitään pahaa vaan syy on aina niiden muiden lapsissa. Että "eihän ne meidän vaan ne naapurin pojat". Mutta joissakin perheissä se saattaa olla täysin päin vastoin, että omat lapset ovat vain niitä pahoja ja muut eivät tee mitään pahaa. Koska sellaisille vanhemmille on vain se oma imago tärkeää, että heillä itsellään ovat välit naapureihin mahdollisimman hyvät jne, lapsiensa hyvin voinnista viis.

    • Tosi cool

      Siis ketään ei saa jättää yksin, mutta jos kuitenkin haluaa jättää jonkun yksin, niin voi leimata hänen yhteydenottonsa "vainoamiseksi".

    • Ystävä

      Juuri näin se tuntuu menevän. Ongelmat on helppo ulkoistaa

    • ystävällinen

      ei yksinäisyys ole = persoonallisuushäiriö. persoonallisuushäiriöinenkin voi olla monenkin ystävä. Narsistinen on todella taitava saamaan ystäviä.



      ketään ei saa mielestäni syrjiä eikä yksin jättää.

    • Wainottu

      Jos on pakko olla jonkun sellaisen ystävä, jonka kanssa ei halua olla missään tekemisissä, niin ei se ole juurikaan mukavampi asia kuin vainon kohteeksi joutuminen.

    • wonderplery

      Nykyään ei pidä antaa yhteystietojaan kenellekkään.

      Jos annat alkaa puhelinmyynti ja se didduilukin. Sama pätee sähköpostiin ja kotiosoitteeseen.

      Motivaatio, niin tietenkin ikuinen raha, seksuaalisuus, sadismi ym.

      Psykologit ovat selvittäneet nämäkin asiat.

      Parempi olla siis nk. Off-line tilassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe