Papan lähtö lähellä

Minä muistan sinut

Minun pappani on nyt ollut viime marraskuusta asti sairaalahoidossa aivokasvaimen vuoksi. Hän on menettänyt näkönsä jo melkein kokonaan, näkee enää heikosti keitä sairaalan huoneessa on, hän ei enää kuule oikeastaan mitään, ja on kokoajan väsynyt, ei pysty enää edes nousemaan sängystä ja oksentelee todella usein. Vanhempani soittivat nyt eilen illalla ja kertoivat minulle, että sairaalassa lääkäri on nyt sanonut kuinka hänellä tuskin on enää montaa päivää elinaikaa jäljellä. Jotenkin kaduttaa, että en ole käynyt hänen luonaan sairaalassa, ja nyt on enää hetki aikaa luultavasti. Olen itse 20 vuotias opiskelija ja jo muutenkin masennuksesta kärsivänä tämä uutinen tuntui kuin olisi vedetty matto alta. Viime yönä en saanut montaa tuntia nukuttua kun vain ajattelin asiaa koko yön. Saakohan myös opiskelijana "sairaslomaa" sen pari päivää, että pääsisin hänen luokseen vielä käymään? Hautajaisiin olen jo päättänyt olla menemättä, vaikka toisaalta taas haluaisin mukaan saattamaan hänet hänen viimeiselle matkalleen. Ja jotenkin taas miehenä tuntuu, että itkeä ei saisi ja pitäisi vain mennä heti eteenpäin elämässä.Hän oli kuitenkin todella läheinen minulle. Hän opetti minut ajamaan mopolla, kävimme paljon kalastamassa ja yövyttiin teltoissa, ja hän kertoi minulle iltaisin teltassa sodanaikaisesta elämästä, kuinka hän tapasi isäni äidin, ja muutenkin hänelle oli aina helppo puhua omista ongelmistaan.

Olisiko kellään neuvoja miten alkaa tästä eteenpäin toimimaan. Kannattaako hautajaisiin mennä? Olisi myös kiva kuulla miten muut joilla on samanlaisia kokemuksia ovat asiaa käsitelleet. Itse taas pitkästä aikaa etsin Spotifystä Kaija Koon hienoja kappaleita ja niitä kuunnellessa tulee ensin hieman surullinen olo, mutta kunhan saa biisin kuunneltua niin on taas hieman parempi olo. Jos sua ei ois ollut on yksi parhaista mitä olen hänen tuotannostaan löytänyt ja kuvaa aika hyvin tilannettani. Toinen hieno on Minä muistan sinut. Itse ainakin saan näistä jonkinlaista voimaa.

5

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päätä itse

      Onko pitkä matka tai opiskelujen aikataulu esteenä, ettet mene hautajaisiin. Jos on mahdollista tehdä vain yksi matka, niin itse ainakin haluaisin nähdä läheiseni veilä elossa.
      Tunteen purkauksiako pelkäät, etkä sen vuoksi halua mennä hautajaisiin. Surutyön kannalta kannustan sinua osallistumaan pappasi viimeiseen juhlaan. Kyllä hautajaiset ovat täkeitä ja ne tavallaan kokoavat ajautukset hetkistä ja muistoista, joita on saanut elää ja kokea edesmenneen kanssa. Tapaa myös sukulaisia, joita ei muuten tule tavanneeksi.

    • Hei,

      Olen pahoillani pappasi puolesta. On raskasta seurata kun rakas ihminen lähestyy kuolemaa. Ymmärrän hyvin, että kaduttaa ettet ole käynyt hänen luonaan. Silti, tärkeitä ovat myös ne hetket mitkä olette eläneet yhdessä sekä muistot niistä. Ne eivät sinulta häviä.

      Hautajaiset ovat tilaisuus hyvästellä pappasi sekä yhdessä toisten kanssa muistella häntä. Vaikka hautajaiset usein ovat vainajan läheisille raskas tilaisuus, ovat ne kuitenkin myös tärkeä etappi surutyössä. Hautajaisissa saa myös itkeä, niin miehet kuin naisetkin.

      Sureminen vaatii aikaa. Pappasi oli selvästi hyvin tärkeä sinulle, eikä sellaisen ihmisen menetyksestä toivu nopeasti. Ota siis se aika mitä tarvitset. Surua ei voi myöskään hoputtaa pois. Se on prosessi, missä hiljalleen rakentaa elämänsä uudelleen ilman toista ihmistä.

      Toivottavasti jaksat eteenpäin. Ja muista, surusta huolimatta kaikkia niitä hyviä hetkiä ja muistoja papastasi ei voi viedä sinulta pois.

      Vilppu H.
      pappi

    • Ipper

      Mene. Jos et voi mennä nyt sairaalaan niin mene edes hautajaisiin. Tee siten kuin sinusta tuntuu, itsehän olet käytöksestäsi vastuussa.

      Kunnioita pappasi muistoa.
      Olet sen hänelle velkaa.
      Voisit nyt keskittyä Kaija Koon kuuntelemisen sijaan rukoilemiseen.
      Niin minä tekisin.

      Minä muistan sinut -sanoja:

      Minä muistan sinut,
      vaikka koitan unohtaa
      Minä muistan sinut,
      kun posket kiihkosta helottaa

      • Kolmekolme

        Ei taida ihan Kaijakoot sopia tähän nyt. Minä kuuntelisin esim Bachia tai hengellisiä lauluja.


      • -o-
        Kolmekolme kirjoitti:

        Ei taida ihan Kaijakoot sopia tähän nyt. Minä kuuntelisin esim Bachia tai hengellisiä lauluja.

        Jokainen kuunnelkoon sitä musiikkia, joka hänelle sopii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1295
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1146
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1041
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      957
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      834
    Aihe