Miks multa vaan hiuksia lähtee, eikä kasva uusia tilalle?

20+19

Yhden harjaus kerran jälkeen on harjassa paljon hiuksia.

Samoin niitä vetämällä lähtee paljon, suihkun jälkeen.

Hiusjakausta ei voi sanoo enää jakaukseks, se on leventyny ja iho paistaa...

Sit mulla on tuolla takaraivolla semmonen häiritsevä kohta! sieltäkin näyttää pilkottavan kaljuuntunut päälaki. Mietin aina et näkeekö joku sen ja mitä se ajattelee. :(

Ohimot on kaljuuntunu. Etenkin oikeemman puolen ohimo tosi pahan näkösesti kalju. Siltä puolelta kyllä aina puristan suihkun jälkeen pyyhkeellä hiukset kuivaks kun oikee kätinen oon joten sekin voi vaikuttaa. Tuntuu et oikeelta puolelta tukkaa on lähteny muutenkin enemmän tasasesti joka puolilta, kuin vasemmalta.

Mikä mulla oikein on!? ON HÄTÄ.

Mun päänahassa on myös outoja tuntemuksia. Ahdistus vaikuttaa. Tätä hiustenlähtöö on jatkunu jo monta vuotta, enkä oo käyny lääkäril mut nyt vasta huolestunu kun se on alkanu enemmän näkymään.

Mun äitiltä lähtee myös tukkaa ja myös mummolta on lähteny. Mut niillä hiustenlähtö on alkanu vasta 40v . Mummolla on koko päälaki ihan kalju, mut alempaa päästä kyllä kasvaa tukkaa. Mistä johtuu!? Käykö äitille ja mulle samalla tavalla!? mulla tosin alko tää hiustenlähtö jo 11v rasvottumisella, enää ei rasvotu...

Syön ihan ookoosti ja käyn joka päivä lenkillä. Muita vakavempia perussairauksia ei oo, mihin ois joka päivänen lääkitys.

Mikä avuksi!?

17

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35-v. nainen

      Sain sen käsityksen, että olet tyttö (?) ja ehkä n. 20-v. (?).

      Hiustenlähtösi syy voi olla perinnöllistä osittain, mutta jos olet vielä nuori, n. 20-30-v., niin todennäköisesti saat ainakin osittain hiuksesi takaisin eli hiustenlähtösi ei ole pysyvää.

      Käy lääkärillä ja kerro hiustesi ohentuneen. Pyydä että sinulta tarkistetaan verikokein raudan määrä (normaali hemoglobiini ei kerro kaikkea) ja kilpirauhasen toiminta. Lääkäri voi laittaa muitakin kokeita sekä kysellä, onko suvussa hiustenlähtöä. Kerro lääkärille, että sinulla on rasvoituva hiuspohja. Joissain tapauksissa rasvoittuva hiuspohja, jos siihen liittyy tulehdusta ja näppylöitä, voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Tähän vaivaan on olemassa lääkeshampoita (Nizoral 2%, jota saa apteekista ilman reseptiä).

      On olemassa lääkkeitä hiustenlähtöön: minoksidiili, kortisoniliuos, lääkeshampoot, antibiootit jne. Ja tietysti esim. raudanpuutosanemia, jos sellainen paljastuu, hoidetaan rautalisällä ja kilpirauhasen vajaatoiminta kilpirauhaslääkityksellä jne.

      Sinuna aloittaisin päivittäisen monivitamiinin käytön, jos et jo käytä. Syötkö tarpeeksi proteiinia, lihaa, kanaa, kalaa, maitotuotteita? Proteiini on tärkeä ravintoaine hiustenkasvulle.

      • vaadimme totuutta

        "On olemassa lääkkeitä hiustenlähtöön: minoksidiili, kortisoniliuos, lääkeshampoot, antibiootit jne."

        Valitettavasti mikään noista ei auta miestyyppiseen homoontumiseen.

        Pahin myrkky on eturauhaslääke finasteril joka ei auta hiustenlähtöön mutta aiheuttaa miestissejä ja munan surkastumista.

        Www.propeciahelp.com


      • riittää jo
        vaadimme totuutta kirjoitti:

        "On olemassa lääkkeitä hiustenlähtöön: minoksidiili, kortisoniliuos, lääkeshampoot, antibiootit jne."

        Valitettavasti mikään noista ei auta miestyyppiseen homoontumiseen.

        Pahin myrkky on eturauhaslääke finasteril joka ei auta hiustenlähtöön mutta aiheuttaa miestissejä ja munan surkastumista.

        Www.propeciahelp.com

        Tämä kirjoittaja päivystää täällä lähes joka päivä 24h ja kirjoittaa samoja juttuja finasta, homoontumisesta ja tisseistä. Jokainen voi päätellä minkälaista katkeruutta kirjoittaja kokee omaa kaljuuntumista kohtaan ja koittaa masentaa muita, etteivät aloittaisi toimivia hoitoja ajoissa:)


    • kaljuteräs..

      Tuli nyt mieleen jotta joillakin voi vaikuttaa myöskin kova tressi jonka aikana hiukset lähtee.

      Uskonpa että tressin pitää olla pitkäkestoista, melko kovaa tressiä ja tuskinpa tressaamalla itseään nyt kaljuksi saa.

      • Mikä vitsin TRESSI?

        se on STRESSI SENKIN PAHVI!!! Vai onko autokin sulle uto ja pyörä yörä senkin ameba!


    • toimi.

      Käyhän parturissa ja lekurilla perusverikokeissa.

      Ei täällä kukaan tiedä, mikä sinun hiuksenlähtösi aiheuttaa.

      Ja mitä se ok syöminen on?

      Suomalainen elää leivällä, pastalla, puurolla, makaronilla, perunalla, sokerilla, margariinilla, prosessoiduilla kasvirasvoilla (margariini, kasvirasvakerma jne...) ja rasvattomilla sokeririkkailla maitotaloustuottella. Ja mikähän on lopputulos?

      lihavuusepidemia
      diabetesepidemia
      osteoporoosin jatkuva kasvu
      autoimmuunisairauksien jatkuva kasvu
      vatsa- ja suolisto-ongelmien jatkuva kasvu
      psyykkisten ongelmien jatkuva kasvu
      suolistosairauksien jatkuva kasvu
      allergioiden jatkuva lisääntyminen
      neurologisten sairauksien jatkuva kasvu
      jne...

      Suurin osa suomalaisista kuvittelee, että ravinnolla ei ole mitään merkitystä ja vielä harvempaa edes kiinnostaa. Esim. aivot ovat 70% rasvaa ja tarvitsevat hyviä rasvoja joka päivä. Prosessoidussa kasvirasvassa (margariini, kasvirasvakerma jne...) EI ole mitään hyvää rasvaa aivoille eikä muuallekkaan elimistöllemme. Aikuisen rasvantarve on n. 100 grammaa päivässä. Ravinnolla on keskeinen merkitys psyykkiseen ja fyysiseen olotilaan ja terveyteen, joten EI ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

    • aloittajalle

      Kannattaa käydä ihotautilääkärillä ja otattaa ainakin perusverenkuva ja kilpirauhasarvot. Ne voivat jo kertoa paljon :) myös oikeat ja hyvät hiustenhoitotuotteet käyttöön, varmasti esim. kampaamossa voidaan opastaa. Jos kyse on perinnöllisestä vaivasta, niin kyllä siihenkin löytyy hoitokeinoja.. Lukaisepa esim. muita ketjuja täältä esim. spiro-ketju. Tsemppiä!

      • tytsöö

        No älä nyt ainakaan spiroa ala käyttää sillä saat varmasti hiukses huonoon kuntoon.


    • tukkis1

      Tytsöö! minkä takia spiroa käyttämällä hiukset menisivät varmasti huonoon kuntoon? Sitähän nimen omaan käytetään naisilla hiustenlähdössä?

    • cherrylll

      Hei,

      koita ottaa ihan rauhallisesti vaikka asia onkin varmasti hyvin huolestuttava.
      Ensiksi suosittelisin menemään lääkärille, ihotautilääkärille tai ihan yleislääkäriin.
      Olisi hyvä nimittäin tarkistaa ettei ole kyseessä esim. kilpirauhasen häiriö tai esim. rauta-arvoissa häikkää.
      Stressiä kannattaa sillä välin opetella hallitsemaan (meditointi, tarpeeksi vitamiini pitoinen ruoka,syvähengitys yms) ja muistaa nukkua tarpeeksi, palautua treeneistä ja syödä monipuolisest juoda tarpeeksi vettäi.
      Kerrot että käyt lenkillä joka päivä.Onkohan kyseessä suht kevyt lenkkeily vai treenaatko joka päivä rankasti? Liian kova urheilukin ilmeisesti voi aiheuttaa hiustenlähtöä. syöthän varmasti tarpeeksi vitamiineja,proteiineja sekä hiilareita?Varsinkin jo liikkuu paljon niin noiden tarve kasvaa.

      Valitettavasti tällä palstalla voi ihmiset vain arvailla mistä hiustenlähtösi johtuu, joten toivon että käyt juttelemassa lääkärin kanssa niin saat apua asiaan.

    • 18+9

      No kyllä mun mummolta ja äidiltä hiuksia lähtee.

      Mutta äidilläkin ruvennu nyt lähtemään vasta päälle 40-vuotiaana, kai se hormoonitoimintaan jotenkin liittyy.

      Mummo päälaelta lähes kokonaan kalju... niskasta ja sivulta ainoastaan hiuksia kasvaa.

      Mietin käykö mulle samoin?

      Ja mun päänahka joskus myös punoittaa ja ihan kun oisin tuntenu joskus näppyjä niistä kohin, mistä hiuksia ei enää kasva.

      Ja mikä ihmeen miestyyppinen homoontuminen?

      Minä olen kyllä nainen?

      En kai voi kaljuuntua niin kuin isäni eli otsa ja koko päälaki ja takaraivo on kaljuna. Sitten sivuilta kasvaa hiusta ja niskasta. Muodostaen hevosen kengän muotoisen alueen josta sitä tukkaa kasvaa.

      Ja olen vasta 18v!

    • näin minun kävi

      Vuosi sitten läksi ensimmäiset. Pari kolikon kokoista kaljua aluksi. Sitten tuli useampi ja ensimmäiset laajeni. Ponnarilla pystyin peittelemään kuivan hiuksen. Märkänä kalju loisti.

      Autoimmuuni oli taustalla.

      Olin 58v. Päänahkasta tunsin mistä hiukset irtoaa kun "kihelmöi" siitä kohtaa. Hiuksia lähti todella paljon n.½-vuoden ajan. Sain kortisoni kuurin ja söin vahvoja B-vitamiineja.

      Vielä joulun aikaan jouduin ottamaan pikkukuurin kortisonia.

      Nyt hiukseni on todella kuivat. Pesen ne joka toinen päivä Sepamed suihkuöljyllä. Mitkään shampoot ja hoitoaineet ei enää käy.

      • alopecia?

        Alopecia areata ilmeisesti? Sehän on autoimmuunisairaus, yleensä etenee läiskinä.. mitä kortisonia muuten söit ja millä annostuksella?


    • tukkis1

      Kasvoiko sinulla hiukset takaisin näihin kaljuihin kohtiin? Onko sinulla kenties taustalla ja autoimmuunisairaus?

    • kasvoi hiukset

      Hiukset kasvoi, en tiedä miten pitkään pysyvät. Toivottavasti pysyvät. Erikoislääkäri oli sitä mieltä että hiusten lähtö ei liity kilpirauhasen vajaatoimintaa. Oli sitä mieltä että kyseessä autoimmuunihyökkäys, kohteena hiukset.
      Minulla on kosketusarkoja kohtia päässä silloin tällöin, en tiedä mitä ne on.

    • toimi.

      ”Monipuolinen” ruoka on varsin suhteellinen käsite. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vehnäjauho. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kolmas potentiaalinen puutoksille altistava asia ovat erilaiset ruokarajoitteet. Esimerkiksi kasvissyöjien tai vähän lihaa kuluttavien on tärkeää ottaa mm. B-12 vitamiini lisäravinteena.

      Hiusten pesuun käy ihan tavallinen shampoo

      esim.

      LV
      Erisan

      ei hajusteita eikä muutakaan liikaa

      Käy lääkärillä ja pyydä verikokeet

      kilpirauhanen
      perusverenkuva

    • kasvoi hiukset

      Vuosia sitten vanha sisätautilääkäri sanoi, sinulla on jokin imeytymishäiriö.
      Kukaan vain ei koskaan oli tiennyt mikä.
      Erikoislääkäri joka kortisonin määräsi, suositteli Neurobion fortea (B1 B6 B12). Minulla B12 on OK.
      Kortisoni oli prepnison. Aluksi 20mg/pv, viikko kerrallaan, mentiin alemmaksi pikkuhiljaa, 2kk ajan. Samalla vaihdettiin cozaar verenpaine lääke pois (Na liian korkealla, K matalalla) -> tilalle tuli Spironolactone 50mg, tabletti aamulla ja illalla. En ole huomannut että poistaisi nesteitä.
      Tämä laskee mieshormoonimäärää.
      Minulta on vuosienmittaan otettu erilaisia labroja. Niistä ei lääkärit osaa tulkita mitään.
      Poikkeavia on melko alhainen D-vitamiini( vaikka syön), Lasko aina 15-24 (jota nykyään jo pidetään normaalina), alhainen ionisoitunut Ca, alhainen kalium, ja tumavasta-aineet maksimissaan. Hieman oli joulukuulla laskua, johtuiko kortisonista vai oli muutaman kuukauden gluteinittomalla.
      Tosin nuo ilmoitus tavat muuttuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe