säikkyminen säikkymättä.

sätkymies

Mulla on ollut pitkään vaiva että säpsähdän helposti. Ei tarvitse kuin että kadulla ohikulkijan laukku hipaisee minua tai joku edessäni heilauttaa kättä nopeasti minua kohti. Mitä väsyneempi olen sitä pahemmin säpsähtelen.

Minulla ei ole psyykkisiä pelkotiloja enkä ole kokenut koskaan väkivaltaa, ainoa muu vaiva on usein toistuvat tensiopäänsäryt.

Lääkärit on lykännyt jos jonkin näköistä paniikkihäiriölääkkeitä joiden ainoa vaikutus on ollut ummetus ja riippuvuusoireet.

Mikä avuksi?

5

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säpsähtelyä

      Oletko varma että nukut riittävästi? Mullakin on aina joskus tuollaista säpsähtelyä kun olen todella väsynyt, mutta aivot käyvät ylikierroksilla ja "luulen" olevani ihan virkeä, vaikken olekaan. Silloin vähänkin isommat äänet ym. säpsähdyttävät inhottavasti ja tulee kamala olokin.

    • tutiseva

      Minulla on tämäntapaiseen asiaan mielipide.
      Olen samantapaisessa asiassa väärinymmärretty, mutta mielestäni tiedän itse mistä on kyse ja aion sen vielä joskus varmaan jossakin kunnolla selittää.
      Säpsähtelen, tärisen jne. MUTTA se on hermostollinen fyysinen ominaisuus, aistijärjestelmästä jne. lähtöisin, EI luonteenpiirre.
      Henkilöllä voi olla miten rohkea luonne vaan, mutta silti keho voi täristä tai säpsähdellä aistimuksista tai vaikkapa nälästä, kylmästä, väsymyksestä tai mistä vain.
      Sellaista häiriötä on erityisen vaikea parantaa, jota ei edes ole.
      Vaikka kävisi terapiassa juttelemassa lopun elämäänsä tms., niin ei se jostakin fyysisestä ominaisuudesta johtuen tärisevää tai säpsähtelevää kehoa mihinkään todennäköisesti mitenkään muuta. Psyyke ja keho ovat usein aika yhtä, mutta eivät ne aina ole aivan yhtä. Voi omata vahvan luonteen ja tärisevän kehon. Mikä tuntuu olevan monelle aika ihmetysilmiö.

      • tutiseva

        Jatkuu vähän.

        Omalla kohdallani ratkaisen tuon ongelman niin, että reippaasti vaan sätkyillen eteenpäin. Ei sille välttämättä mitään voi.
        Olenkin miettinyt että jos joku vielä ihmettelee tärisevää kehoani, niin annan oikein kunnolla täristä ja kysyn suoraan ihmettelijältä, että mikä hänelle siinä on ongelma ?


    • säikky

      Minulla on taipumus, että teen jotain keskittyneesti (tai vaikka kadulla kulkiessanikin olen ajatuksissani), en silloin kiinnitä ympäristöön huomiota. Hätkähdän, kun joku on tullut huomaamatta lähelle sanoo jotain tai koskettaa yllättäen.

      Kissankin ponkaisee jaloilleen vaikkapa aivastuksestani tai säpsähtää yllättävää kosketusta. Se on varmaankin jokin luontainen pakoreaktio, vaistot sanovat että yllätys voi olla vaarallinen :(.

    • tutiseva

      Mutta kuka on keksinyt, ettei yllätyksistä saa sätkyillä ?
      Miksi luonnollisiin reaktioihin suhtaudutaan niin negatiivisesti ?
      Minusta se on lähinnä se negatiivinen asenne, joka ne reaktiot tekee ongelmallisiksi sillätavoin, että ne koituvat kärsimykseksi.
      Sätkyily tuskin on laitonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe