Tiistai 9.2.2010 Raija ja Raisa

Palvelussa juuri nyt 38429 käyttäjää

Vastauksia: 98
Lukukertoja: 8027
TEKSTIKOKO: font-sizefont-sizefont-size
Viestien esitystapa:
Ex-ravurit ja niiden myynti-ilmoitukset, oma kielensä! Tässä siksi lyhyt sanasto jotta olisi helppo ymmärtää mitä puskaratsastaja-pikkukakaroiden, ravimiehien ja pikku korpitallien teinien exiensä myynnissä käyttämät termit OIKEASTI tarkoittavat...

Vähän ratsastettu = Käyty kerran selässä kaakkia riimusta taluttaen
Lupaava ratsu = Oli niin paska ravurina ettei se ratsuna ainakaan enää pahemmin voi mennä
Ko HeA = Käynnissä saa kaulan kaarelle jos vetää gramaaneilla tarpeeksi kovaa ja menee vastalaukkaa (kun ei osaa nostaa sitä oikeaa)
Ko HeC = Antaa heilua selässä kiitoravissa pukittamatta
Re 100cm = Irtohyppäsi kerran vanhoista öljytynnyreistä ja homeisesta laudasta kyhätyn 85cm pystyn mutta se lasketaan metriksi koska kaviot meni hypyssä ainaskin metrin korkeudelta
Re 80cm = Hyppää kiitoravissa pieniä ristikoita (pudottaa tai kieltää puolet)
Selväpäinen = Ainakin siihen asti että raviajan rauhoittavien jäämät katoavat elimistöstä
Ainutlaatuinen tilaisuus = Jo viereisessä ilmoituksessa on taatusti parempi
Osaavan kouluttama = Pari vuotta tunneilla käynyt naapurintyttö sai sen jopa laukkaamaan kun tarpeeksi potki
Osaavissa käsissä kehityskelpoinen = Osaava eläinlääkäri kyllä lääkitsee pahimmat lannehalvauksen oireet piiloon
Täysin terve ja eläinlääkärin tarkastama = Parin kossupaukun jälkeen isoisän sotakaveri - entisaikoina tunnettu lehmäpuoskari - totesi ettei se katkennut etujalan jänne sen enempää haittaa kuin se kintereen irtopalakaan
Superkiltti = Kyllä sille perkeleelle on meillä vitsa väännetty
Sopii aloittelijalle = Vähääkään osaavampi ei huolisi sitä edes maksusta
Ei aloittelijoille = Pskopaattihermoraunio
Eniten tarjoavalle = Ei pienintäkään aavistusta mitä siitä voisi saada
Mielenkiintoinen suku = Vahinkovarsa sh/lv, mutta emä kyllä ravannut ihan 65-tasollakin
Harvinainen suku = Koko sukulinja jo teuraana enkä ihmettele miksi
Helppo kouluttaa = Niin minäkin luulin
Vain hyvään kotiin = Täytyy tosiaan olla aika eläinrakas jos tämän huolii
Kengittämätön = Kengät oli ainoa kunnollinen osa sitä kaakkia joten myin ne
Ajanpuutteen vuoksi = Helvetti mä jaksa sen kaakin kanssa enää
Huippuohjastajan silmäterä = Toistakymmentä vuotta sitten
Varusteineen = Vanha kaviokoukku, homeinen nylonriimu ja satasen paikkeilla maksanut vinkuintialainen paskasatula ravitallin komerosta
Katseenvangitsija = Ainakin joka kerta kun eläinsuojeluviranomaiset on meillä käyneet
Peruskoulutettu = Potkimalla kaasu ja kiskomalla jarru, kääntyykin silloin kun ei vie
Yhä hiittikunnossa = Mutta radoille elinikäinen kilpailukielto (toivottavasti et katsonut eilen kymppiuutisia…)
Löytö = Reilusti alle teurashinnan kun teurastamo ei huolinut lääke- ja dopingjäämien vuoksi
Menetin tallipaikan = Hevonen ei ole koskaan tallissa ollutkaan
Paras tarjous = Hoidan kuljetuksen kunhan viette pois
Puoliksi peruskoulutettu = Jäi kesken, koska keinot loppuivat ja viisastuin
Lievä pölyallergia = Terminaalivaiheen keuhkolaajentuma
Ollut maalaistalossa koko perheen harrastehevosena = Lojunut hoitamattomana viimeiset 8 vuotta pihatossa sonnivasikoiden kanssa
Muihin hevosiin tottunut = Nähnyt kaukaa naapurin shettiksen
Liikennevarma = Kyllä parista onnettomuudesta luulisi jo kaakin oppineen jotain
Toista samanlaista et helposti löydä = Sanoi Eerikäinen kun meillä kävi
Osaa laukanvaihdot = Vaihtaa ristilaukkaan heti jos vahingossa nostikin oikein
Osaa väistöt = Jos kiskot ulko-ohjalla kaulan mutkalle liikettä vastaan ja potkit ulkopohkeella tarpeeksi niin kyllä se lapa edellà jyrää ihan kiitettävästi
Hienot liikkeet = Vain pari EP-merkintää koko raviuralla
Esteistä kiinnostuneelle rohkea hyppääjä = Veti sähkölangasta läpi kun karkasi laitumelta
Ollut koko ikänsä samalla omistajalla = Kukaan muu ei ole huolinut
Vain vähän ajettu = Koska jalat ei kestäneet

00
Niinkö?
Itse noiden exien kanssa touhunneena voisin vähän ottaa tuosta sun vitsistä itseeni.

Missä kohtaa voi alkaa nauramaan?
00
Heh :)
Ei kai tohon voi muuta sanoa kuin TRUTH HURTS!
00
ja sulle että..
you don´t know a shit about it!
00
Kenai ja #62
Kenai
Kyllà se on totuus ettei ex-ravurista mitààn kunnon ratsua saa, sen estàà jo rakenne (erityisesti lv:illà) sekà suurimmalla osalla ravivalmennuksen tuloksena opittu (ratsastuksellisesta nàkòkulmasta) virheellinen liikkumatapa. Voi ratsastaa, tietysti, mutta mitààn urheiluhevosta (kouluun tai esteisiin) siità ei saa.
Minusta tuo "totuus ex-ravureista" on ihan hemmetin hauska, myòs siksi ettà se on niin totta. Kopsasin koko roskan ja làhetin ryhmàmailina suomalaisille kavereille:)
Ja ainakin minà voin sanoa ettà I know some shit about it koska olen ratsastusalan ammattilainen.

Moiseen provoiluun turha kommentoidakkaan. Mutta ei ex-ravurien maine ainakaan sillà nouse ettà kokemattomat pikkutytòt (voimasanoin ja muilla asiattomuuksilla varustettuna) niità yrittàvàt puolustaa vaikkei heillà ole edes alkeellisinta asiantuntemusta siità millainen on hyvà ratsu ja millainen ei.
00
minun pieni tarinani..
Kuule, ratsastusalan ammattilainen. Hyvä vaan jos olet, tiedät sitten varmaan mistä puhut.

Siinä olet oikeasssa että rakenteella ja "päällä" on paljonkin merkitystä, mutta ei mennä ihan yleistämään ja lyömään kaikkia exiä samaan nippuun.

Kyllä exästä oivat ratsun saa, kun vain jaksaa tehdä töitä ja kärsivällisyyttä riittää.
On omakohtaista kokemusta exästä joka kisasi sitten vielä "vanhoilla päivillänsä" esteissä. Toinen vastaava oli kaverillani, tämä tamma toimi opetusratsuna pienillekkin lapsille ja äärettömän hyvin toimi. Eikä ollut pelkkää käyntiä ja ravia.

Toiset ne jaksaa värkätä ja keskittyä sellasiin hevosiin joita vannoutunut ratsuporukka ei noteeraa miksikään.
Niistäkin hevosista voi löytyä helmiä joilla pääsee sijoille asti.

Näin voin sanoa koska omani oli yksi niistä.
00
*miettimistà*
Se kàykò ex-ravuri ratsusta riippuu tietysti ihan siità, mihin kàyttòòn ratsua etsii. En vàittànytkààn, etteikò exà kàvisi maasto- ja harrastekàyttòòn, siihen nyt kày mikà tahansa terve hevonen. Mutta kun aletaan puhua varsinaisesta koulu- ja esteratsastuksesta, siihen ravurirotuisesta (=ravurin rakenteen omaavasta) ja varsinkaan ex-ravurista ole.
Exàllà voi varmasti kilpailla seura"kisoissa" ja joku matala alueluokkakin voi mennà làpi. Mutta se nyt ei varsinaisesti ole vielà mitààn urheilua, siinà on vielà kyse ihan alkeellisista harrastetason luokista. Kilpailemisesta ja urheilusta voi alkaa puhua kansallisella tasolla ja siità ylòspàin. Ja sinne ex-ravuri ei kertakaikkiaan yllà. Ja vaikka historassa lòytyisikin 1 tai 2 ex-ravurilàmppàrià jotka ovat jonkin kansallisen luokan saaneet làpi, niin voi vain sanoa ettà poikkeus vahvistaa sàànnòn: niistà tuhansista ja taas tuhansista muista existà ei ratsua ole tullut eikà tule.
Itsekin olen menneisyydessà muutamalla exàllà ratsastanut, làhinnà auttaakseni kavereita koulutuspuuhissa. Kyllà niitàkin tietysti mm. muodossa voi ratsastaa, mutta jo rakenteen puolesta oli tàysin mahdotonta ettà yksikààn niistà olisi koskaan pystynyt esim. piaffeen sillà kokoamisaste jài ravurirakenteisella siihen mità puoliverinen esittàà 4-vuotiaana. Kouluratsastukseen niistà ei kertakaikkiaan ole, ja tàmàn voin siis sanoa todellakin ammattilaisen kokemuksella. Olen niillà hypànnytkin, mutta yksittàisen 110-120cm nyt hyppàà terve lehmàkin, 80cm rata taas ei ole mikààn varsinainen saavutus kun normaali 5-vuotias puoliverinen kilpailee jo 110cm radoilla.

Mutta jos sinulle riittàà hevonen tasoa Ko He C ja Re 70-80cm niin titysti exàkin kày hyvin.
00
mitä sitten
Mitä sitten ovat ratsusukuiset, ratsun rakenteen omaavat pollet, joista ei myöskään saa kansallisen kisatähteä tekemälläkään - ravureita, vai?
Kyllä minä lasken harrastehevosen/pienissä kisoissa pärjäävän kopukan jo ratsuksi, oli ravitaustaa tai ei.

Siitä huolimatta itse vitsi on hemmetin hauska, löysätkää vähän, kyllähän nuo sopii muihinkin kuin ex-ravureihin :D
00
...
ymmärrän että toisille on hevosharrastuksessa tärkeintä se että voi maastoilla ja hypätä esteitä ja muutenkin vaan olla yhdessä "parhaan ystävänsä" kanssa,mutta eihän siitä voi hevosta syyttää tekeekö ihminen siitä ravuri nhuippu tason kisa hevosen! Hevonen ei voi itse päättää syntyykö se lämpösenä vain puoliverisenä...
Ensinäkin LV ja PV on ihan eri tarkoitukseen jalostettuja rotuja! ei niiden ominaisuuksia kannata verrata!!!
jokun milestä ex-ravuri LV voi olla parempi hevonen kuin joku huippu tason kilparatsu....
milipiteistä ei voi kiistellä!!!
00
ai jaa..
Siis tiedätkö itse hevosista muuta kuin että sillä voi ratsastaa? itse satun omistamaan ex-ravuri suokkin sekä pari muuta lämppäriä. Olen harrastanut hevosia jo 10 vuotta ja onkohan sulla edes niin paljon ikää?
10
älä nyt viitti...
Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta, niinku jo aikasemminkin sanoin.

Valitettavasti monet "ratsuihmiset" ei pidä ex-ravureita minään. Mutta sehän on heidän tappionsa.

Sinuna en retostelisi hevosilla ja kymmenen vuoden kokemuksella, se on kuitenkin aika vähän. Anna moisten olla ja nauti hevosistasi =)
00
*heh*
Kàypà piruuttasi kotisivuillani osoitteessa http://www.arteequestre.it niin saat vastauksen kysymykseesi sekà iàstàni ettà hevoskokemuksestani... :)

Sen verran voin sanoa ettà en tosiaan HARRASTA hevosia: ne ovat ammattini (ratsuttaja-valmentaja)! ;)
00
aika
mielipide sulla ex-ravureista. varsinkin kun meidän tallin tuntihevosista neljä viidestä on jossain vaiheessa ravannu... ja hyvin on pollet tunneilla menny ja laukat nostanu ihan oikein yms. hiukan hommaa uudelleen koulutuksessa mut tuollaista shittiä et oikeasti voi selittää jos et tiedä asiasta mitään. ai niin, ja oma poika saanu kehuja liikkumisestaan ja ulkomuodostaan ihmisiltä joilla on itsellään puoliverisiä. et näin.
10
ex-ravureista on ratsuiksi
tässä herää kysymys, että mikäköhän se on HYVÄ RATSU?
jollekin toiselle (viestiketjun aloittajalle?) saattaa hyvä ratsu olla äärimmäisen pitkälle linjasiitetty superpuoliverinen, joka ei ole erityisen hyväluonteinen (= potkii, puree, jyrää...), mutta selästä kulkee kuumana ja pinkeänä ties mimmosilla gp-radoilla ja hyppää 2m ratoja. pakkasella selkään 5 toppista ja kävelytyksen jälkeen kylmätään koivet + laitetaan linimentit ja lämppärit, ettei herkät koivet kärsisi.
itselleni (+ varmasti monelle muullekin) hyvä ratsu voi olla kiva lämppäri tai suokki, joka kulkee nätisti kuolaimella eikä katoa alta. koulu, esteet ja maastoilu taittuvat vaikka ilman satulaakin ja ennen kaikkea heppa on hyväluonteinen; haluaa työskennellä ratsuna mielellään, on järkevä eikä pistä pahakseen, vaikka saisikin talvella seisoa omassa turkissaan ulkona. ei sen väliä, vaikka ravurivuosia olisi takana tai edessä.

kumpaakin lajia ^^ olen tavannut ja juu, olen tavannut eläessäni enemmän kuin yhden ravurin. tykkään paljon enemmän kuin superpuoliverisistä ;)

ja mitä tohon kilpailemiseen tulee niin kuinkas monella harrasteratsastajalla olisi tarvetta omistaa hevonen, joka kilpailee kansallisella tasolla 160 ratoja, jos itse haluaa vain selväpäisen ratsun, jonka kanssa voi hyppiä kerran kuussa jotain sopivia estekyhäelmiä?

ravureita ei saisi yleistää tuollaiseen "kelvottoman konin" muottiin, koska niistä on ratsuiksi. ne vaativat ehkä enemmän ratsastajalta, mutta väitämpä että myöskin antavat enemmän ja niissä työn tulos myös näkyy. kilpaileminen ei ole kaikkien elämän tehtävä.
00
Kaverilla ainakin on entinen ravuri ollut nyt ratsukäytössä pari vuotta ja juuri läpäisi ensimmäisen koulukokeen hienosti, (itse en ole ratsuihminen enää enkä tiedä noista paljoa, mutta se oli helppo b) että ei ne kaikki exät kyllä toivottomia tapauksia ole. toimii ratsutallilla tuntihevosena tällä hetkellä. itse olen myö ratsastustunneilla nuorena ratsastanut exällä (lv) ja se kyllä osasi kaikki kiemurat ihan ok, kaikki liikkeet ei tietenkään ole ihan yhtä sulavia kuin varsasta asti ratsuksi koulutetuilla mutta toimi kyllä täysin enkä olisi raviurasta mitään tiennyt ellen tallitytöiltä olisi kuullut. hevoset on niin yksilöllisiä että ei niitä voi tuolla tavoin yleistää. ja ravi-ihmisenä sen verran voin sanoa että vaikka ratsuihmiset niin luulevatkin eivät kaikki ravurit ole kuumia kaahottajia joilta ei löydy jarruja ja jotka on luonteeltaan ihan hulluja, niitä on loppujen lopuksi aika harvassa. ravurit ovat maailmaa nähneitä huippu-urheilijoita eivätkä luonteiltaan yhtään sen hullumpia kuin ratsutkaan. kyllä ratsupuoleltakin noita kahjoja löytyy, nimim. kokemusta on.
00
antaa
Antaa olla koko asia, koska tästä syntyy pian tappelu keskustelu koko Ratsastuksesta. Kivaksihan tuota on tarkoitettu, mutta ei ottaa huumorilla, koska exät ei oo tuommoisia.
00
MIKSI OSIA PUUTTUU!!!?????
Osa tästäkin ei niin rakentavasta keskustelusta puuttuu! Miksi ihmeessä? Seriffi varmaan kertoo miksi.
00
minäpäs kerron..
itse en ole poistanut mitään, vaan sen asian on hoitaneet kirjoittaja itse (on siis kirjoittaneet ylläpidolle, että viestin saa poistaa), tai joku muu on voinut "ilmiantaa" mielestään asiattoman viestin tai sitten ylläpito on itse ne poistanut.
mun mielestä keskustelu ei nyt vielä ainakaan (eikö toivottavasti menekään) niin pahaksi, että pitäisi sitä alkaa poistamaan.
onhan ratsastuksesta PALJON muutakin keskusteltavaa, kuin tappeleminen jostain tietystä asiasta.. :)
00
Minun tekstejä..
..ainakin puuttuu, enkä todellakaan ole ollut yhteydessä ylläpitoon. Eikä siellä todellakaan ole ollut mitään asiatonta. Ei edes yhdenainoaa kirosanaa...

Mutta olkoon..
00
no minä..
en ole ainakaan poistanut mitään. uskokaa tai älkää. :)
00
Samoin!
Minunkin viestejàni puuttuu.
Eivàt taatusti ole olleet asiattomia enkà tasan tarkkaan ole pyytànyt ketààn niità poistamaan.

Ja hyvà Peppilotta, seriffinà sinà olet se joka viestejà tàllà palstalla valvoo ja poistaa. Selitystà odotan siis sinulta, yhdessà Kenain kanssa.
00
todellakin..
..eipä maailma kaadu viestien puuttumiseen mutta aika outoa kuitenkin tommonen.
Selvitystä asiaan kyllä odotan.

www.arteequestre.it : Kävin sitten piruuttani kurkkaamassa sun sivuja =) Todella hienoa! =)
00
jos te..
haluatte niin ei muutaku kun kysytte ylläpidolta... minä en edelleenkään ole katsonut viesejä milläänlailla loukkaaviksi, että en ole niitä sitten edes poistanutkaan. jos ette usko, niin ei voi mitään. viestien vieressä on linkki missä lukee että "ilmoita asiattomasta viestistä". niinpä kuka tahansa on sen silloin voinut ilmiantaa, jos on katsonut että kyseinen viesti on jollain tavalla loukkaava. oonhan jo kerran sanonut että mitään en ole poistanut.
00
Kenai hyvä,
kaipaamaasi selitystä Peppilottaselta tuskin saat: lue viestini tuosta alempaa - se sama viesti jonka eri versiot kyseinen seriffi on poistanut jo useita kertoja...

Kenai, www.arteequestre.it ja muut joiden viestejä on mielivaltaisesti poistettu, ottakaa yhteys Eniro Oy:n ylläpitoon ja tehkää valitus.
00
Hekotus...
Kyllä varmaan ex-ravuriomistajat muutaman kohdan tuosta litaniasta allekirjoittaa (vai mitä sisko? :) Heposestahan tahtoo tulla semmonen miksi se koulutetaan, ja jos ravuri on vuosia ravannu rataa tukka putkella niin siitä POIS OPPIMINEN on varmasti rankan työn takana. Niinhän se on ihmisilläkin: kaikki laulajat ei oo välttämättä hyviä säveltäjiä..Liekö koskaan käyny niin että kouluratsusta ois yritetty ravuria...:) En kyllä oo kuullu?
Joo. Tää nyt oli vaan yleistä löpinää. Älkää nyt ravurit/säveltäjät/laulajat/hevosen omistajat/ratsastajat jne. ottako herneitä...kunhan vaan ääneen aattelin...
00
olisipa aika veikeää
Jos ratsusta yritettäisiin ravuri tehdä, siis semmoinen kilpaileva. Ravurit kun ovat kilpaiässään alta kahdeksan vuoden melkein laidasta lukien, ja ratsu ei ole siinä iässä vielä edes valmis. Ei tule ehkä uutta ennätystä radalla sillä menetelmällä....

Omituisen kärjistyneitä mielipiteitä on täällä hevosen ominaisuuksista ja käytöstä. Aivan kuin ratsastamisessa tärkeintä olisi miten tiukalle voltille hevosen voi taittaa, tai miten korkealta se hyppää. Itse en ainakaan enää edes suostuisi kiertämään sitä rinkiä, mitä kaviouraksi kutsuvat. Siitä olen kyllä saanut tarpeekseni silloin keskenkasvuisena. Itselläni on tälä hetkellä 8-vuotias entinen lämminveriravuri ratsuna, kinner ei kestänyt enää kilvanajoa. Mutta ravitaustastaan ja teidän mielipiteistänne huolimtta aivan ihana, täysin liikennevarma, innokkaasti eteenpäinpyrkivä (toisin kuin ne oikeat ratsut millä olen aiemmin harrastanut, joita saa väkisin koko ajan olla potkimassa eteenpäin)sopivan kuumaverinen, pystypäinen ja ylväs. Ja mikä parasta, me voimme yhdessä harrastaa sitä ratsuna ja ratsukkona olemisen harjoittelemista. Me kehitymme koko ajan, ja se minusta on missä tahansa suhteessa parasta mitä voi saada.Kilpaileminen ei todellakaan ole mikään kriteeri ratsastusharrastukselle. Itseäni ei ainakaan pätkääkään kiinnosta moinen, kuten ei myöskään sekään, miten korkean esteen yli hevonen mahdollisesti hyppää. Jos ei nimittäin päästä yli, niin useimmiten sen esteen voi kyllä kiertää. Luulenpa että ihmisjoukko, joka kuuluu kuppikuntaan "entinen ravuri ei voi olla ratsu" on vain ja ainoastaan niiden ihmisten suppea joukko, joiden mielestä kilpaileminen on ainoa hevosharrastuksen muoto.
00
No niin olisi :)
Ihan yhtä veikeää kuin yrittää tehdä ravurista ratsua!
Mitä tulee tuohon "ei ratsustakaan ole ravuriksi" niin se on täällä jo käsitelty, tässä lainaus www.arteequestre.itin tekstistä:
"Mielipiteistà ei toki voi kiistellà. Mutta ei voi faktoistakaan.
Ex-ratsu puoliverisestà ei saisi hyvàà ravuria tekemàllàkààn. Eikà ex-ravuri làmminverisestà saa hyvàà ratsua tekemàllàkààn. Ex-ratsulla voi varmasti ajaa ja ex-ravurilla voi tietysti ratsastaa. Mutta jos puhutaan kilpaurheilusta niin siihen ei vààràssà lajissa kummankaan rahkeet riità."

Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Toinen haluaa kilpailla, toinen vain harrastaa (tai sitten taidot ei riitä kilpailemiseen...). Se on kuitenkin jokaisen oma valinta.

Sen voin sanoa, että marttamuori et kyllä ole kunnon ratsulla ikinä ratsastanut jos sinun piti sitä "potkia eteenpäin". Huomioi että aloittelijoille annettavat tuntihevoset eivät ole mitään hyvin koulutettuja kilparatsuja. Toisaalta voi olla niinkin, että ratsastamasi hevonen oli hyvä kisoissa menestynyt hevonen ja sinä et vain osannut ratsastaa sitä oikein. Kuka tietää...
Mutta totuus on että kun kisoissa katsoo upeiden puoliveristen menoa niin on se toista kuin katsoa exillä ratsastavia harrastajia, niillä sitä potkimista ja repimistä näkee ja juuri siksi niitä ei kisoissa näy.
00
*VIESTIEN POISTOSTA*
Peppilottanen, eli palstan 17-vuotias teiniseriffi poistaa mielivaltaisesti viestejä (mm. minun, Kenain, www.arteequestre.itin).
Eniro Oy on jo saanut tiedon ko asiasta ja ovat luvanneet ryhtyä toimenpiteisiin, erityisesti kun valituksia oli jo tullut muiltakin.

Aikuinen seriffiksi, kiitos!
00
*köhöm*!!
Kaikki exät ei todellakaan ole tuollaisia.. Ja sen voin sanoa kokemuksesta.. Olen itse omistanut viisi EX-RAVURIA ja kaikki olivat selväpäisiä ja menivät todella hyvin ratsastaessa.. Jopa paremmin kuin tava ratsut..
Että ei pitäisi ylistää..
00
Hassuja olette ;O)
Ratsastuksen ammattilaisia ja ties mitä :O) Älkääs nyt pohtiko turhia, tuleeko ex-ravurista ratsua vai ei ?? Kysymykseen löytyy vastaus ja erittäin yksinkertainen.. KYLLÄ! Minun omistuksessa oleva ex-ravuri liikkuu asianmukaisesti muodossa ( mikä tosiaan vaatii pitkä runkoiselta hevoselta enemmän työtä, MUTTA NÄYTTÄÄ UPEALTA!!) Liikkuu upeasti ja osaa koulukiemurat nätisti. Myös esteitä on aikoinaan hypännyt 130cm. Laukka on kuin keinutuolissa istuisi ja ravikin on mukavaa.. Välillä töyssyistä, mikä liittyy sen ikään ei muuhun( VANHA DIESELI VAATII KÄYNNISTYKSEN). Kuumenee mutta pitää selässään.. Lapsirakas ja rakastettava, ihmisiin nykyään luottava kunnon papparainen (17v.)Kaikilla ratsuillakin samat ongelmat, kuin ravureilla. Toki kun ravuria treenitään juuri vasempaan kierrokseen, niin ongelmaksi toki tulee vinoutumia,jotka saa pois aikaa ja työtä vaatii, mutta ratsuilla on AIVAN SAMAT ONGELMAT!! Ne ovat samanlaisia kuin me ihmiset eli kukaan ei ole täydellinen. Joudut yhtälailla opettamaan ratsusi kulkemaan suoraan ja käyttämään kroppaansa kuten ex-ravuriakin. Lapsellisia emme saa olla. Ex- ravureista saa tosin loistavia estebongaajia paremmin kuin koulukiemuroita osaavan pollen, mutta minulla on ex-ravuri, joka on täysin toimiva KOULURATSU!!
00
*mutta mutta*
Se, jos hevonen on kerran päässyt 130cm yksittäisesteen yli (oli sitten irtona tai ratsastajan kanssa) ei tarkoita että "hyppää 130cm". "Re 130cm" tarkoittaa, että hevosella on hyväksytty tulos KILPAILUISTA sen tasoisesta luokasta. Meillä on lihakarjaa, sonnit hyppii toistensa yli (ovat 165-170cm korkeita) mutta en silti väitä et "mun sonnit on esteratsuja, ne hyppää jopa 170cm" - ymmärsit pointin?
Ja mitä tulee Ko-puoleen niin millä tasolla hevosellasi mahtaa olla hyväksyttyjä tuloksia?
00
Niilläkö..
Arvoilla mittaat ratsastustaitosi?? Heponi on kyllä kilpaillut, mutta aluetasolla ja muihin ei enään mennä, koska on nivelrikkoinen. Eikä herralla ole hypätty enään viime vuosina siitä syystä.Hyppäsi kyllä 130cm esteitä, mutta ei minun aikanani. Kuitenkin puhutaan yleisellä tasolla asioista, ei pelkästään minun hevosestani. Lämppäreitä näkyy kyllä koulukuvioissa mukana :O) Seuraava hevoseni tulee olemaan myös lämppäri! Vaikka saahan sinua se asia ottaa pattiin minun puolestani vaikka kuinka paljon, jos siltä tuntuu. Minulle on yksi hailee mitä mieltä olet.. Vastaukseni oli tarkoitettu asiasta kyselevälle.
00
*tuota tuota*
No juuri niillä arvoilla ihan yleisessä käytännössä ratsastajan ja hevosen tasoa mitataan.
Voihan kuka tahansa sanoa, että hevonen menee Vaativaa ja hyppää 130cm mutta ellei kisoissa pääse läpi edes Helppoa B:tä ja 80cm niin silloin ei totuus vastaa (ex-ravureiden ollessa kyseessä yleensä suhteellisen ammattitaidottoman ja ratsastajana kokemattoman) omistajan luuloja.
00
Ja vielä :)
Voithan sinä omasta mielestäsi olla vaikka SM-tason kouluratsastaja mutta jos et kisoissa sillä tasolla pärjää niin et sitä silloin ole, piste.
00
Anteeksi mutta...
...olikohan tuo viestisi alku tarkoitettu minulle? Oli aika provo sàvy.

Olen tuossa aiemmin jo sanonut ettà kyllàhàn ex-ravurista ratsun saa. Mutta ei urheilukàyttòòn.
Ja tàmà on fakta, ei mikààn henkilòkohtainen mielipiteeni, siità huolimatta etteivàt mielipiteenikààn taatusti ihan puusta repàistyjà ole sillà olen todellakin ratsastuksen ammattilainen.

Nimimerkki "Puoliverisen om." on oikeassa, kilpailutilanteessa hevonen ja ratsastaja saavat virallista nàyttòà osaamisestaan.
Se, ettà kotioloissa minulta sujuvat GP-liikkeet ei tee minusta GP-tason ratsastajaa sillà kisoissa hyvàksyttyjà suorituksia minulla on vain Prix St. Georges-tasolta. Ja jos sekopààteininà pààsinkin yli 140cm yksittàisestà pystystà se ei tarkoita ettà olisin vaativan tason esteratsastaja kun kisoissa yli 120cm-luokkaa en ole koskaan hypànnyt.
Ja hevoseen pàtee tàssà asiassa sama sààntò kuin ratsastajaankin: jos kapasiteettia on niin sen pystyy nàyttàmààn myòs virallisessa arvostelutilanteessa (=kilpailu). Kuinka monta ex-ravuria on koko historiassa kilpaillut kansallisella tasolla? Kuinka monella ex-ravurilla on hyvàksytty tulos (vàh. aluetasolla) yli Ko HeB/Re 100cm-tasolla? Ja jos pari lòytyy, niin kuinka monta tuhatta ex-ravuria (eli ne kaikki muut) on ihan vaan harrastemaastoratsuina/pullahevosina?

Vàittely asiasta ei minua tàmàn pidemmàlle kiinnosta (jo nyt kadun ettà edes vastasin tàhàn topiciin), varsinkin kun vastakkaisella osapuolella ei ole mitààn nàyttòà mielipiteidensà/vàitteidensà tueksi.
00
nonnih!
huvittava topic.
teinit puolustaa lämppäriravureitaan ja tämä yksi "hurahtanut" kehuu itseään (joo älkää puuttuko tohon, se on provo.).
siis on aika rohkeata arteequestreltä alkaa puhumaan faktasta tällaisessa asiassa. lämminverisistä ei ole itselläni kokemusta mutta esim ypäjällä on useitakin suomenhevosia jotka kilpailevat vaativaa ravitaustalla.
että vaikka arte oletkin seonnut italiasta/espanjasta tai mistä tahansa. älä ole niin mustavalkoinen ja varma näistä mielipiteistäsi. itse ammattilaisena olen huomannut joutuneeni useinkin korjaamaan mielipiteitäni, vaikka joskus olen niistä ollut kovin varma.
samaa mieltä olen siitä, että lasten ja kokemattomien käsissä tuollaiset hevoset ei yleensä ole kovin toimivia. mutta jos jollakin riittävän taitavalla on jostain syystä kiinnostusta, näistä ravitaustaisista suomenhevosista saa yleensä hienoja, jos pysyvät terveinä. suomenhevosella ei, lainkaan niin usein kuin luulisi, rakenne aiheuta ongelmia liikkumiseen.
en ole erityisen kiinnostunut suomenhevosista, halusin hieman suhteuttaa näitä asioita.
00
Heh...nauraa...
"Antti" ei muuten taatusti ole mies, sen huomaa heti kirjoitustavasta että tuossa on nainen takana. Ettei vaan olisi itse "lady66"...:) Vaikka on kyllä niin lapsellisesti kirjoitettu ettei pois laskuista ole sekään että on joku varhaisteini asialla.

Kiva muutenkin huomata, että toiset uskaltavat ilmaista mielipiteensä omalla nimellään (kuten Antin parjaama www.arteequestre.it) ja toiset taas nimimerkin takaa (joka ei kaikenlisäksi ole edes se oma!) käyttävät anonymiteettia toisten ihmisten henkilökohtaiseen haukkumiseen...
Aikuisten luulisi osaavan keskustella, väitelläkkin, asiallisesti ja ilman henk.kohtaisuuksiin menemistä.
Antin mielestä www.arteequestre.it on siis "hurahtanut" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakin...) ja "itseään täällä kehumassa". Hmmm...kyseisen ihmisen kotareilla käytyäni tulin siien tulokseen, että tuskinpa tuon tason ratsastajalla on tarve kehua itseään missään foorumeissa ja en todellakaan ole hänen viesteissään mitään kehuskelua nähnyt.

Nyt kiinnostaakin ammattilaiseksi itseään nimimerkin takaa väittävän Antin henkilöllisyys: annappa oikea nimesi ja vaikka kotisivusi osoite kiitos (olisi kiva nähdä valokuvia joissa Antti näyttää ylivertaisen ratsastustaitonsa jonka varassa hän katsoi olevansa kykenevä arvostelemaan muiden ratsastajien ammattitaitoa)!
Nimimerkin takaa esiintyviä ja toisia henk.kohtaisesti (asiattomuuksilla höystettynä) haukkuvia "ammattilaisia" ei usko kukaan.
00
Just.
Joo kiitos minulle riitti. Luoja tietàà ettà minulla on tàrkeàmpààkin tekemistà kuin tapella tààllà tuntemattomien (ja kirjoitustavasta pààtellen keskenkasvuisten, joko iàltààn tai henkisesti) ihmisten kanssa.

Eikà minua voisi vàhempàà kiinnostaa mità joku nimimerkin suojista kirjoitteleva tyyppi (selvàstikkin alaikàinen harrastelija) minusta ajattelee.
Jos jollain on minulle henkilòkohtaista asiaa niin minulle voi toki làhettàà sàhkòpostia, làhettàjàn nimellà ja sukunimellà varustettuna luonnollisesti. Mikàli taas mielipiteensà takana ei uskalla seistà omalla nimellààn niin siinà tapauksessa postin voi jàttàà làhettàmàttà kiitos.

Mielipiteistà ei toki voi kiistellà. Mutta ei voi faktoistakaan.
Ex-ratsu puoliverisestà ei saisi hyvàà ravuria tekemàllàkààn. Eikà ex-ravuri làmminverisestà saa hyvàà ratsua tekemàllàkààn. Ex-ratsulla voi varmasti ajaa ja ex-ravurilla voi tietysti ratsastaa. Mutta jos puhutaan kilpaurheilusta niin siihen ei vààràssà lajissa kummankaan rahkeet riità.

Ettà hyvàà jatkoa kaikille.
00
vai niin...
Tuntuun siltä että aattelette hevosia vaan joinakin urheilu välineinä ja jos ne ei pysty hyppää jotakin 120cm niin sitten ne on ihan "tavallisia" hevosia..Kylla se luonne ratkaisee...ja sulle hevosmestari vaikutat vähän nokkavalta(ei pahalla)Ei evoluutio kehittäny hevosta ihmisen käyttöön...No mutta tää oli mun mielipide...
00
*niin*
Jos hevoset on ammatti niin silloin ei pelkkä luonne ratkaise, jos pitää tienata hevosilla niin silloin niillä on oltava kilpailunäyttöä niiden kapasiteetista. Ja tämä koskee niin ratsuja kuin ravureita.
Ja vaikka olisi pelkkä harrasteratsastaja niin silti hevosen pitää pystyä ainakin perusasioihin ja kun hevosta ostaa sitä koeratsastetaan juuri siksi että näkee onko siitä ratsuksi sille tasolle mihin sen tarvitsee. Tuskin kukaan ostaa hevosta ratsuksi vain koska sillä on kiva luonne, kyllä sitä aina kokeillaan.
Eli kyllä koulutustasolla ja kyvyillä on väliä ellei sitten etsi "pullahevosta" lemmikiksi jolla ei edes aio ratsastaa.

Evoluutio ei kehittänyt hevosta ihmisen käyttöön, mutta ihminen on myohemmin JALOSTANUT siitä käyttöönsä sopivan. Millään prezewalskilla tai aasilla ei nimittäin raviennätyksiä tehtäisi eikä esteitä 50cm korkeampaa hypittäisi!
00
juuu
En nyt ihan noinkaan tarkottanu...Kyllähän se koulutus ratkaisee mutta kyllä siinä voim muutakin nähä kun vaan sen että kuinka hienosti se osaa niskaansa taivuttaa..´siinä on hyviä ja huonoja että ihminen kehitti hevosen käyttöönsä..Hyvimpiä ratsastia mun mielestä on ne jotka tietää hevosen luontaisista tarpeista ja käyttää luonnollista hevostaitoa... vai miten se nyt sanottiin..
00
Antti
Juu, eipä ole "Antti" täällä enää näyttäytynyt... :)
00
EX-RAVURIN Ko&Re
Usea ihminen on nostanut esille sen ettei hevosen arvo riipu koulutustasosta: siitä miten koulukiemurat sujuu tai millaisista esteistä pääsee yli.
Jokainen näistä ihmisistä on ollut ex-ravurin omistaja tai sellaisella ratsastava.
Ja jokainen heistä on samaan hengenvetoon korostanut täällä miten hyvin ja hienosti se oma ex-ravuri menee koulua ja esteitä, jopa kilpaillutkin.

Eli samat ihmiset jotka väittävät ettei koulutustaso/kilpailusuoritukset heille mitään merkitse kuitenkin tuntevat tarvetta todistaa kuinka hyvin ex-ravurit menee koulua tai hyppää ja miten niillä on kisattukkin ym.

Eli ex-ravuriratsastajille se koulutustaso ja kilpailusuoritukset näyttävät olevan IHAN yhtä tärkeitä kuin kunnon ratsuilla ratsastavillekkin.
On siis varsin tekopyhää heidän osaltaan tuomita "kunnon ratsuja" suosivia ratsastajia niin kauan kun pitkin poikin foorumeita heillä on tarve mainostaa miten hyvin heidän ex-ravurinsa osaavat koulukiemurat, pärjäävät (seura-)kisoissa ja miten ponnua riittää esteille.
00
Eikä silti yleistetä!!!
Kannan korteni kekoon ja puolustan exiä =)
Onko se niin vaikea uskoa että exästä voi saada ihanan ratsun, joka osaa jotain? Tuntuu että exiä vihataan vain siksi, että näillä foorumien huipuilla on oma synkkä menneisyys exän kanssa. Mikä tuli, ettekö pärjänneetkään? On se hauskaa kun jotkut ostaa kymppitonnin hevosia ja sahaa pikkukisoja, joissa ravurikin voi pärjätä. Kun ei osata RATSASTAA! Minä ostin exäni puskaratsuksi, mutta kun se todella edistyi, aloin kisaamaan. Ja ei, en ole yksi niistä seuratason sahaajista.

Koulukiemurat meillä menee, mutta tuskin kisatasoa. Laukka on vieläkin nelitahtinen, mutta ei se koskaan vaikuttanut sen hyppäämiseen. Lyhenee ja pitenee, ei sen ole tarkoituskaan mennä tyyliluokissa. Mutta kyllä sillä rankingiin pääsi.

Jos todella haluaisin tehdä tästä ammattini ja päästä kansallisiin isoihin luokkiin, ostaisin tietysti huippuratsun. Mutta sen verran rakas otus tuo minulle on, että kun opiskeluni alkoivat, myin sen kisaratsuni enkä exääni. Ja siirryin jälleen kerhoon, mikä foorumien huippujen mielestä on "ei mitään".
Ärsyttää ettei useimmat anna meidänlaisille edes mahdollisuutta.
00
???
Väität päässeesi ranking-listalle exäsi kanssa. Heppasi nimi? Helppo kato tarkistaa :)

Ja mitä tulee tuohon kommenttiin pv:illä kilpailevista ratsastajista niin seinille puhut.
Jos joku ostaa ex-ravurin niin siihen on tasan 3 syytä: joko on niin kokematon ratsastaja ettei tajua ettei exästä ole ratsuksi, ei ole rahaa ostaa kunnon ratsuhevosta tai nuo molemmat yhdessä.
Ja sitten kadehditaan menestyviä ratsastajia joilla on mahdollisuus ratsastaa hienoja puoliverisiä ja parjataan heitä netissä nimimerkin suojista ja kateudesta pihisten :)

Ja tiedoksesi, laukan laatu vaikuttaa hyppäämiseen todella paljon. Ei ehkä seuratason pikkuluokissa, mutta kun esteet nousee ja ratojen vaikeusaste kasvaa niin silloin vaaditaan jo ratsu, ei mitään kiitoravista ristikkoja hyppäävää ex-ravuria.
00
aijaa
Ai ettei exästä ole ratsuksi..Tiedän yhden ratsastuskoulun jossa suurin osa heovsista on ex- ravureita. Ja niillä pystyy kyllä ratsastaa tosi hyvin ja muutenkin ei uskois että ne on exiä.Mutta jos urheileen oikein tosissano alkaisin en kyllä, exää ostaisi. j minkä takia täytyisi kaikki rahat hevoseen kuluttaa jos hakvemmallakin voi löytyy ihan mukavan harrastehevosen, jolla voi ihan hyvin ratsastaa.
00
Ratsastuskoulun existä...
Ratsastuskouluhevoselle riittää että osaa kulkea eteenpäin kaikissa kolmessa askellajissa. Se ei siis tarkoita että olisi "hyvä ratsu". Ja terve lehmäkin pystyy samaan, paitsi että lehmällä on parempi laukka... ;)

Exälle ratsastuskouluhevoseksi "pääseminen" on ehkä saavutus, mutta puoliveriselle ratsastuskouluun JOUTUMINEN tarkoittaa ettei hevosesta ollut muuhun kuin uraa kiertämään aloittelija selässään.

Ei muuten taida olla SRLn hyväksymä talli jos on kerran täynnä ex-ravureita. Juu, eipä ole tallinomistaja juuri tasoon satsannut...ja silti riittää ihmisiä jotka MAKSAA siitä et "saa" mennä exällä!
00
aijaa
Ei kyllä varmaan riitä että osaa mennä kolmessa askellajissa eteenpäin..Ja kyllä näitä hevosia on ostettu ihan srl:n hyväksymille talleille.Ja kyllä itse olen näiden hevosten ansoista kehittynyt paljon enemmän kuin jos oisin jonkun silmät ummessa kehää kiertävän "hyvän" hevosen selässä istunut.Kyllä se on aika hyvä saavutus jos ennen piti kiertää kehää hirmu vauhdilla ja nyt osaa mennä tosi nätisti ratsastuskoulussa. Ja eikö me kaikki hevosia rakasteta.Ei riidellä.
00
minä ainankin..
ostin ex-ravurini siitostammoiksi sekä harraste ratsuiksi.=)
luin jutun joskus jostain, en muista mistä..oli kuitenkin hyvä, ei millään seuratasolla oleva, lämpönen mikä oli etseratsu..

ja ex-ravurista saa kelpo harraste ratsun, siitä ette voi väittää vastaan.
tuskinpa teistä ainankaa on sitten kukaan kokeillut ex-ravuria mitä ratsuksi on koulutettu..siis en tarkoita nyt että joka ex-ratsusta saa kisatasoisen, nehän ovat erittäin harvassa..siis kun lämpösistä puhutaan..

ja tiedän monen joka ostaa lämpösen senkin takia(vaikka rahaa olisikin, eikä aloittelija olisi) etä ei halua mitään huipputason hevosta..

OIKEA HEVOSRAKAS EI VIHAA EX-RAVUREITA!

T:Ravinainen(joka myös ratsuja rakastaa..)
00
jaahas
koko viestioli sitten hävitetty...ilmeisesti oli jotain loukannut...
sovitaanko että pysytään kaikki omissa "leireissämme" ettei tarvitse tapella.teille exien parjaajille,ei teillä taida olla niistä hirveästi omakohtaista kokemusta...kuinka moni teistä "hyvistä" ratsastajista on ratsunsa itse opettanut?!
00
Viestistäsi...
Onko viestisi poistettu syyttä? Ota yhteys keskustelun ylläpitoon tai suoraan Eniro Oy:hyn. Et ole ainoa jonka viestejä on syyttä poistettu! Syypää on tämän palstan niinsanottu seriffi joka hoitaa hommansa miten lystää, kuten esimerkiksi viestejä syyttä poistamalla.

Asiasta lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000631&posting=22000000005440622
00
Kuulkaas kaikki
Joo..Itse olen 14 ja meillä on ylläpidossa ex-ravuri mutta toivon ettette nyt tuomitse heti.
Olen ratsastanut koko ratsastusaikani(8 vuotta) säännöllisesti pari kertaa viikossa RATSUILLA.Minusta ratsut ovat kivoja ja lähes aina parempia kuin ex-ravurit.Ei minunkaan ex-ravuri ole mikään kouluratsu ja hyppää 150,mutta silti se on minulle tosi rakas.Ikinä en ollut tuntenut muihin hevosiin samaa kuin siihen.Mutta joo..Jatketaas asiaa.Kilpailin ennen paljon PIKKUKISOJA! ratsuilla,mutta en ikinä ole tykännyt kisaamisesta.Se ei vain iskenyt minuun.En väitä että ex-ravurit ovat aina toivottomia lantakasoja.Omallani on hyvin lyhyt selkä ja se menee nätisti muodossa kun sitä itse huvittaa.No..pointtini on että vaikka ihminen pitäisi vain toisesta ei se tarkoita että vihaa sitä toista. Tykkään molemmista ja mielestäni ratsut ovat suht. paljon parempia kuin lv:t :D
Vain mielipiteeni eikä tarkoitus ollut loukata ketään.
//Jonna Wagner
00
hehheh..
täyttä paskaa.. ex ravuri on ex ravuri eikä sille voi mit. ei siit ikin tuu mitää täydellistä ratsua.. ravuri on ravuri..
00
just
Kyllä siitä ratsun saa.Eikä kukaan ole täydellinen.Luulen että aidot hevosihmiset eivät puhu paskaa tietyistä hevosista esim ex- ravureista.
00
Hevosihminen?
Määrittele "aito hevosihminen"?
Ilmeisesti sinusta se tarkoittaa hevoshullua kokematonta pikkutyttöä.
Minusta taas aito hevosihminen on osaava ja kokenut ammattilainen, elämänsä hevosille omistanut, ja heille ei ex-ravurit tietenkään kelpaa koska niistä ei ole siihen käyttöön mihin ammattilainen hevosta tarvitsee.
00
juu
ei aidon hevosihmisen tarvitse kilpailla.Oletko kuullut luonnollisesta hevosmiestaidosta?
00
Aijaa..vai niin...
Öhöm...Nuo kaikki jutut jotka teit "vaivalla" niin on todellakin päin perseestä, jota samaa sanaa kuvatessa on EX-RAVURIT sinulle..Että voisit painua veehen näistä hevos jutuista, jos täytyy kaikenmaailman ihunia karvaturreja haukkua kun mikäkin satanisti!
00
berttis..
poistin sen viestin, missä sua oli kommentoitu, ja samalla lähti sitten se sun vastineeskin. mutta kai tämä nyt näinkin kelpaa?
00
Siis häh?!?!?
Et vois olla enempi kakara?

Hei kato vähän miten kirjoitat: kuin 7-vuotias hevosHULLU!

"...jos täytyy kaikenmaailman ihunia karvaturreja haukkua kun mikäkin satanisti!"
Buahahhaa!!!
00
hellou :>
Pahainen kakara. Kyllähän sitä saa joskus 'lapselliseksi' muuttua. Eikä sulla oo mitään asiaa siihen. Hyvä niin. Piste.
00
lol berttis
oon ollu esim. tyhmä kolme vuotta sitten :DDDDDDDDDD
00
yritetäänpäs..
nyt kirjotella vähän nätimmin, tästä koko aiheesta on nyt tullut jo niin paljon valituksia. eihän ole mitään väliä on heppa entinen ravuri vai ei.... eri asia tietenkin jos kilpailee ihan tosissaan, niin parempiin tuloksiin pääsee varmaan "ihan kunnolla" koulutetulla hevosella. mutta kyllä moni ex-ravuri on cupeissakin pärjännyt...
ja toisaalta, missä menee ravurin ja ratsun raja?? jos hevosta on vaikka hiitattu tai muutama kisa ajettu, niin onko se heti ravuri?? =)
entäs jos sillä on ratsastettu samaan aikaan? =)
mielipiteistähän ei voi kuin kiistellä, mutta kai me hevosimmeiset pystytään sekin ihan asiakielellä hoitamaan. :)
joulun odotusta.
00
Aiheesta.
Miten joku voi valittaa tästä aiheesta? Kyllä kaikilla on oikeus mielipiteeseensä! Pikkulikka-HH:lla on vaan nuttura niin kireällä että heti riehaantuvat jos joku uskaltaa sanoa jotain negatiivista ihanista karvaturpamussukoista...
Sitäpaitsi mainostuloilla tienaava Eniro Oy on varmasti tyytyväinen että täällä on pikku tappeluita: ne tuovat kävijoitä mainoksia katsomaan:) Tietysti, vielä on paljon tehtävää ennenkuin pääsemme Lestadiolaisuus-palstan tappelu- ja kävijämääriin...mutta yritys on kova:)
00
Hauskan jutun kirjoittajalle :)
Moi kaikille. Tää oli ihan sikahyvä vitsi, ja sellainen tarkoitus varmaan olikin? Enpä oo nauranu aikoihin näin makeasti :)
Älkää nyt heti hermostuko, jos joku keksii vitsin! Kertoo paljon ihmisen huumorintajun puutteesta, kun lukee noita kommentteja.
Vitsejä väännetään muistakin asioista ja ihmisistä. Terveisin ex- ravurin ostanut (ihan kiva polle muuten..)
00
No tuota
Kävimpä taas pitkästäaikaa katsomassa mitä täällä kirjoitellaan ja samaa paskaahan täällä pikku tallitytöt jauhaa edelleen...
Itse olen yki kaksikymppinen ikäni hevosten kanssa touhunnut ihminen.
Kilpaillut ja kouluttanut olen ratsuhevosia ja myös ex-ravureita.Kaikenkirjavaa tasoa on nähty.
Itse olen sitä mieltä että hevonen on juuri sellainen miksi se ratsastetaan.Huonolla ratsastajalla ei siis voi olla kovin kummoista hevosta(ellei isi ole isolla rahalla ostanut sitä muksuleen pilattavaksi)
Itse omistan lv-ravurin joka on ollut minulla jo kuusivuotta.Kouluttanut olen sen itse.yksittäsenä pomppaa jopa 135cm esteitä,aika hyvin 147cm natiaiselta...
Hevonen on ko HA ja re 100-110.Kenttääkin on kisailtu.Viime keväänä osallistui SM estevalmennus katsastukseen ja oli ehdolla valmennusrenkaaseen.
Loukkasi kuitenkin esteillä jalkansa ja on nyt toipumassa pitkästä kävelytysjaksosta.
Kulkee koulua kuin unelma ja moni valmentaja on ollut ällikällä kun ollaan sanottu että tää on lv,mitä ei ponimaisesta ulkonäöstä heti uskoisi.

Poni asustaa sipoossa laukat tallilla.Tervetuloa vaan epäilijät katsomaan,kyllä niitä helmiäkin löytyy kun pilotilla on homma hanskassa
00
Juu juu...
Anna hevosen nimi niin käyn KIPAsta kattoo mitä se on kisannut (jos on).

Ja jos olis ratsastuskuvia jossain netissä niin anna toki osoite, näkis miten kulkee.

Jos et vastaa, niin arvaa uskonko? Ainahan sitä voi netissä nimettömänä sanoa mitä vaan...
00
Mikset tule samalla katsomaan?
Hepan nimi on Manhattan Hart.
00
Kipasta
Hakusysteemiä en osaa kummemmin käyttää.Mutta löysin kohdan aluekisoissa 2003 esterats sijoittuneet.Rankinglistalta löytyy hevoseni Manhattan Hart ja pilottina Mikaela Kurtze.Re 110cm
00
Mielipiteeni
Totuus ex-ravureista oli hauska juttu, itse ainakin nauroin mahani kipeäksi, kyllä tollanen juttu pitää osata ottaa huumorilla vastaan niin minäkin tein vaikka omistan ex-ravurin..ei tarvi heti vetää herneitä nenään.
Syy minkä takia itse päädyin ostamaan ex-ravurin oli se että
a)rahat eivät olisi riittäneet kalliimpaan hevoseen
b)en halunnut kilparatsua vaan halusin HARRASTE RATSUN jolla voin omaksi huvikseni vääntää kiemuroita, hyppiä esteitä ja tehdä pitkiä maastolenkkejä.
Jos joku saa ex-ravurista kunnon ratsun eli pääsee sillä kisoihin ja jopa voittaa siellä niin eikö sellaiselle ihmiselle pitäisi nostaa hattua eikä väittää valehtelijaksi tällä palstalla koska päästäkseen hevosensa kanssa siihen asemaan he ovat tehneet kovasti töitä.
Lopuksi lainaan siskoni kommenttia: jos et itse saa ex-ravurista toimivaa ratsua miksi kuvittelet ettei kukaan muukaan saa?
Ja lopuksi vielä kerron kaikille epäilijöille että en ole mikään heppahullu pikkutyttö vaan 23-vuotias vaasalainen nuori nainen jolla on Ex-ravuri ratsuna ja jopa rekisteröity nimimerkki..Ajatelkaa
00
!!!
Olen ratsastanut sekä ratsuilla että ravureilla ja tiedän monta ravuria joilla on paremmat liikkeet kuin ratsuilla! useat ex ravurit joilla olen ratsastanut ovat olleet nopeita oppimaan. ja sillä ratsastuskoululla (srl:n) on useampi ex ravuri ja olen joutunut useaan kertaan ihmettelemään kuinka nopeasti existä on saatu hyviä ratsuja. eikä oo mitään käynti, ravi ja laukka kiitoravista polleja vaan fiksuja sopivasti haastavia ratsastettavia jotka kuumuvat joskus aivan samalla lailla kuin ratsutkin!

Itse rupean meidän ravuria ratsuttamaan ja olen sillä ratsastanut 5-10 kertaa ja tajuaa pohkeet ja maastossa osaa pohkeenväistön, eikä mitenkään pakottamalla vaan itse olen sen sille opettanut! ja maastossa on hypännyt hyvin ojien yli. laukkaa en ole vielä kokeillut nostaa, vaan kun saa pellot sellaseen kuntoon et voi siinä kokeilla niin sitten vasta, maastossa voi ravurin kanssa sattua ja tapahtua. korvat kii ko ratsastaa exällä ni keskittyy paremmin. kun olen ratsastanut exälläni sillä on ollut ihan vaan yleis satula ja nivelet, ei mitään erikoista, enkä ole käyttänyt mitään kannuksia enkä kertaakaan ottanut edes raippaa mukaan! mutta sitten kysymys; miten exän saa laukkaamaan RAUHASSA. monella tutullani exät saa hyvin laukkaamaan mutta menevät aika rivakkata vauhtia ja jos annat pidätteitä, sama minkälaisia, niin heti alas raville. ja niillä on osalla kokeillut mennä huippu kouluratsastajatkin, että ei ole ratsastajasta kiinni kun antaa alas!

Ei ratsuissakaan vikaa ole, mutta mielummin ratsastan exillä, oppii enemmän koska ne painavat ohjille, säikkyvät yms. samaa ei koe ratsastuskoulujen lössöpolleilla.
00
!!!!
OOTKO HULLU TAI MIELISAIRAS TAI JOTAI????
MEINAA MÄ OON RATSASTANU MONELLA EX-RAVREILLA JA ARVAA MITÄ??
NE ON IHANIA!!!!
EI KANNATA LAITTAA TOLLASII JUTTUI JOS EI TIIÄ ONKS NE TOTTA??!!!!!!!!!
VOISIT KERTOO KAIKIL MIST SAIT NOI JUTUT SUN PÄÄHÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
00
LOLOLOLO
Ja sä voisit pälli opetella lukemaan ennen kun alat kiivaileen. Mullakin on aivan ihana lämppäri, mutta toi oli silti hauska (varsinkin kun osa aika usein pitää vielä paikkansa :''D) Ihmiset on sitten tyhmiä.
00
juu ymmärtää jos ymmärtää
Tuohan oli pelkkä vitsi ;) Ei sellassesta tartte vetää hernettä nenään ;3 Ymmärrän kyllä, jos pidät ex-ravureista, ja suo inhottaa jos niistä on tehty pilaa.. :/
00
-
Keskustelu täällä yltynyt jo aika kiivaaksi, mutta pakko osaa on ottaa.
Ihan huumorilla otin, vaikka ex-ravureista tykkäänkin, ei ongelmaa tossa alkuviestissä.
Mutta nyt täällä on jo niin paljon ikäviä kommenteja ex-ravureista että alkaa jo surettamaan exien puolesta ;( Niistä täällä valitetaan.

Sulle www.arteequestre.it ( sait minut ärtymään:) ) tosi itserakasta laittaa omat kotisivut nimimerkiksi ja sitte tyrkyttää niitä vielä muille ja kertoa, että
joo olen ihan siis hevosalan ammattilainen...
Kannattaa oikeasti miettiä sitä, että kummassa on enemmän tekemistä vähän ratsastetussa ex-ravurissa vai ylikoulutetussa huippuhevosessa. Tarviiko sen selässä ees tehä paljon mitään. Istuu kyyissä ja joo piaffea se ite jo tarjoo, mutta ex-ravureilla pitää oikeasti osata ratsastaa, että sen saa nätisti kulkemaan. Ja jos ex-ravurit sun mielestä ovat tollasia kun sanot et taida sitten oikeen osata ratsastaa ja käsitellä niitä eli tosi asiassa olet kaukana ammattilaisesta.

Hevonen ei ole vain sitä varten että sillä menestytään ja kilpaillaan kansallisella tasolla. Uskon, että useat ex-ravurit voivat olla onnellisempia kuin ne hevoset jotka ovat vain rahan lähteenä ja jotka laitetaan kiertoon heti kun ei voittanut.
Kaikki hevoset ovat mielestäni ihania, riippumatta siitä kuinka hyvin ne pärjäävät kisoissa ja mitä temppuja ne osaavat. Miksi niiden ylipäätänsä pitäisi osata kaikki koulukiemurat? Ja onko sillä väliä hyppääkö heppa 80cm vai 130cm, jos hevonen on sen perusteella hankittu, niin voi raukkaa! Luonteeltaan exät ovat yleensä ainakin maastovarmoja ratsuja, kun raveissa ovat kaikkeen tottuneet.
00
hahha
ahahahahha :D toi on kyllä totuus :D ravurit on kamalia hyih
00
Vai niin!
Terve: hahahahahahha! Taidat olla vähän outo! Onhan ravurit yhtälailla hevosia kuin ratsut. En ymmärrä miten joku voi pitää pelkistä ratsuista tai ravureista. Ite tykkään molemmista yhtä paljon. Ja vielä loppuun ravurit ei oo hyi! Ne on IHANIA
00
Jaa. Sullako on sitte varaa ostaa itellesi joku vitun 10 000 e hevonen ?
00
pliis...
hahhaa, osaan ottaa ton kyllä ihan huumorilla, vaikka monta rakasta hevosta onkin ex-ravureita :''DDD älkää itkekö.
00
-.-"""
Joo, missähän kohtaa piti alkaa nauramaan?
00
hauska juttu
kuvaa hyvin hevoskaupan tasoa silloin kun ostajaa huijataan kunnolla.

Kihlatun kaveri osti joskus hevosen, jolle oli myyjän luona syötetty niin paljon rauhoittavia että uusi omistaja joutui lopettamaan sen niiden vaikutuksen poistuttua.
00
..
Kyllä sitä saa ihan ihminen pistettyä pilalle kymmenentuhannen puoliverisenkin (kun tässä on nyt väitetty lämminveristen olevan niitä ainoita hulluja - eikä siis vain tässä keskustelussa), etten usko hevosen hyppivän seinille ellei sille ole annettu sille syytä. On se vaan raivostuttava kuulla, miten hevoskaupoissa huijataan ja pistetään hevosia kiertään - pahasti häiriintyneet (en siis viittaa, että ne olisivat hulluja, vaan nimen omaan mielentilaltaan häiriintyneitä) hevoset kuuluvat rodusta huolimatta joko armeliaasti lopetettavaksi - hevonen tuskin tulee paremmaksi, kun kiertää navetan nurkat pikkutyttöjen "projektina" ja jatkaa sitten seuraavaan paikkaan, kun ei tyttö tästä ratsastamattomasta hevosesta huipputason ratsua saakkaan - tai asiantuntevan ihmisen opetettavaksi.

Mutta joillakin on kyllä aika vääristynyt kuva ex-ravureista - onhan se totta, ettei jokaisesta ratsua tule rautakangesta vääntämälläkään, mutta olen nähnyt muutamia kelporatsujakin ja voin hyvin uskoa, jos joku sanoo omistavansa kansallisen tason lämminverisen. Siispä tuo aloitusviesti oli aika vitsi, mutta kyllähän se kieltämättä kirvoittu naurut, enkä siis siitä rupea nyt valittelemaan. :D
00
jep
Täysin samaa mieltä. (:
00
jep
Mitä ideaa ostaa kymppitonnin piaffet osaavaa puoliveristä harrastehepaksi/aluetason(/seuratason) kisaamiseen, kun paljon halvemmalla voi saada myös tarkoitukseen sopivan, hyvän hevosen, ESIMERKIKSI ex-ravurin.

Se kuumaverinen GP-tason kisahevonen ei ole omimmillaan harrastekäytössä, ja maksaakin sen 10 000 euroa enemmän. Entäs jos tälle käy jotain? Katkaisee jalkansa tmv., mitäs sitten kun sen joutuu lopettamaan? Siinä meni kymppitonni savuna ilmaan...

Näin kun ajatellaan tältä kantilta....
Jokaisesta lämminverisestä ei ole GP-tason kisaratsuksi, muita eipä ole jokaisesta PVstäkään. Miksi lämminveriset eivät sitten kilpaile GP-tasolla? Samasta syystä kuin useat puoliverisetkin, niiltä ei löydy liikettä ja kapasiteettia.
00
Hehhee....
Just just...Jos tota keskustelun aloittajan totuus listaa ex-ravureista ajattelee huumorilla nii se on oikeastaan aika hauska. Ja olen nähnyt samanlaisia listoja vaikka kuinka monessa paikassa. Ja selvästi kirjoittaja on tarkoittanut tuon huumorilla.

Mutta sitten voin kumminkin sanoa et käyn sellaisella ratsastuskoululla missä on yksi vanha suomenhevonen. Se oli nuorempana ravuri jolla oli muutamia lähtöjä ja on se tullut voittamaan vähän rahaakin. Mutta jostain syystä se siirtyi ratsupuolelle ja päätyi sitten tuonne ratsastuskouluun. Ja tähän päivään asti se on yks tallin suosituimmista ratsuista sekä este ja koulutunneilla. Sillä on hyvät askeleet ja laukat nousee ilman ongelmia. Sillä ei tarvi käyttää apuna raippaa eikä kannuksia. Ainoa asia mikä muistuttaa sen ravurin urasta on sen vauhti; se on sillä välillä vauhdikas ja innostuessaan jarru saattaa (huom. saattaa) hukkua.
Mutta joka tapauksessa se on todella hyvä ratsu. Itse tykkään hyptätä sillä esteitä ja se on myös suosittu ratsu kouluratsastuskisoissa ihan jopa isommissakin kisoissa. Melkein joka ikisessä koulu- tai estekisoissa sillä on menossa vähintään yksi ratsastaja. Joten se ei ainekaan ole mikään huono ratsu ex-ravuriksi...
00
että semmonen
Hoidan ex ravuri suokkia, joka on ollut siis vain parissa startissa. Kesäihottuma, mutta muuten ihan normaali. Selässä kiva istua kun ravistaa (on kuin tehosekoittimessa)
00
Repes
Tää oli kyl hauska.. :'''''D Harmi et jotku ei sitä ymmärä vaan rupee kinaan.. hohhoi..
Mulla itelläniki on ex-ravuri. Et, enpä pahottanu mieltäin :''3
00
totuus on tarua ihmeellisempää!!
voin omasta kokemuksesta sanoa, että eipä mene asia aivan noin! hyvällä ystävälläni on ollut nyt vuoden ratsuna täysin kokematon ravuri.(kasvatajan viimeinen, hän myi korkean ikänsä vuoksi vimeisen kasvattinsa hyvään kotiin) nyt hevonen on jo HeB- tasoa, ja kehittyy jatkuvasti! enne tätä ravuria ystäväni on hoitanut vain poneja ja omistanut shetlannin ponin. jos se ei todista, että kyllä ravureistakin on ratsuiksi ja ne ovat oikeasti kehitys kelpoisia, niin mikä sitten!! toki hevoet ovat yksilöitä, että ei kaikki ex- ravurit yhtä hyviä ole, mutta tämä yksilö todistaa niistä löytyvän myös potenttiaalia!

00
lol
Itte oon OPPINU EX-RAVUREILTA PALJON. eikä nuo pidä paikkaansa. oma hoitsuni on ex-ravuri koska sen jalat ei kestäny enää ravurin treenejä eikä kilpailua. on täydellinen ratsu!
itselläni suokki-ruuna joka on ex-ravuri ja käy isoissa kisoissa todella hyvin tuloksin. ehkä nuo kaikki idiootti väittämät kirjoittajan "HAUSKA!" väittämät ovat omaa kokemusta jostain ex ravurista sillä ei tiedä hevosista yhtään mitään.
00
Ei ollut kiva, mutta samaa mieltä olen.
HAUSKA :) : Vitsisi ei ollut huaskuutta nähnytkään, mutta olen kyllä samaa mieiltä kanssasi että Ex- ravureita ei kannata ostaa... Kiitos nägyillään.
00
Sulle: Sandd´
Miksi Ex ravureita ei muka kannatais ostaa perustele. Ihan yhtä ihania ne on ku "oikeet" ratsut.
00
Jaahas
Jaahas.No on taas jollaki ollu kivaa tuota kirjottaessa.On sitä tullu ratsastettua muutaman kerran noilla ex ravureilla jotka nyt esim on Ko He A tai He C niin kyllä osaa vähän muutakin kun kulkea kaula kaarella kiitoravissa heilumalla...
Niin mielenkiintoista tämä elämä.Ja niin on sitten kaikenmaailman pikkukakarat ja ravimiehet niitä juttuja kirjotellu.Mistä olet tällaisia juttuja päähäs saanu??? 8I
00
-
kyllä minä voisin ostaa ex-ravuri suomenhevosen, niillä kun tuppaa löytymään ravuriurasta huolimatta selkeä laukka ja ovat yleensä muutenkin enemmän ratsurakenteisia, lämminverisiä kun ei ole tarkoitettu laukkaamaan tai menemään koulukiemuroita, joten en ymmärrä, miksi joidenkin pitää niistä yrittää sitä? ja muuten; mikä tahansa harrastetason hevonen hyppää sen 100cm ja monet isompiakin, mutta enpä ole nähnyt lämpöisen hyppäävän siististi edes 40cm ristikoita, saatika sitten yli metrin pystyjä!
00
Paskat!
Itelläni on ex ravuri ja poika kyllä osaa käyttäytyä! Ei kannattaisi puhua paskaa jos ei itellä oo ikinä ollu ex ravuria! Hevoseni hyppää keveästi 50-100 cm ja tyyli on täysin samallainen kun este ratsuilla! Tiiän monia todella hyviä ex ravureita jotka hyppäävät hyvin ja ovat hyvä luontoisia ! Luuleeko ihmiset todellaan että kaikilla on varaa ostaa lapselleen 10 000 e hevosia ? Ex ravureista löytyy paljon hyviä ratsuja! Joten älkää vähätelkö ex ravureita ! Ex ravurit ovat yhtä hyviä hevosia kuin muutkin! On ex ravureissakin kusipäitä mutta ihan samallaan kusipäitä löytyy myös "paremmissa" hevosissa ! Monellakohan tähän vastanneilla on ollut tai on ex ravuri ? Lopettakaa toi tyhjänpäiväinen paskan puhuminen !
00
Lämppärin omistaja
juu juu.. aloittaja taitaa olla tämmänen puska pv omistaja täti ratsastaja joka ei tiedä mistään hevon vittuakaan. Mä omistan lämppärin joka on ravaillu mutta ei startannut menee nyt jo 7vuotiaana 120 pientä rataa ja metriä metrikymppiä kunnon ratoina että jos toi vitun aloittaja nyt pites sen päänsä kiinni ja kattois todellisuuteen saatana. Siinä sulle vähä näyttäö saat mut totaalisesti kiehuu suoraan sanottuu mee miehelles panolle jos oot kerta noin puutteessa.

http://irc-galleria.net/user/p%E4%E4pissis/album/3335201-6kotona-esteita-09
http://irc-galleria.net/user/p%E4%E4pissis/album/3335206-5kisat-070809

Iha turha alkaa nitistä turpa kiinni ja kestä tappios!
00
Hah
Mä en enää muilla ratsastakkaan kun ravureilla ja voin sanoa että on tuhat kertaa kivempia ku ykskään ratsu millä oon menny!
00
Ei oo..
...noin. Oon ollut ex-ravurin kanssa tekemisissä ja kiltti ja kiva se on. Se oppii nopeesti ja on rohkee!! Et silleen.
00
Ei ollut hauska ei...
Mutta ihan mainitakseni, olen hypännyt kisaavalla ravurilla 120cm esteitä (en ratana mutta kuitenkin...)
Mutta laitapa pv raviradoille niin saadaan ne kunnon naurut... vai???
Hei, ratsu on ratsu ja ravuri on ravuri!
00
Kyllä niitä tämmöisiäkin myynti-ilmoituksia löytyy, mutta se ei tarkota sitä, että kaikki olisi!