Saksan reissultani tammikuussa toin tuliaisena wankel -perämoottorin. Itsellänihän sille ei ole käyttöä, mutta poikani oli puhunut uistelukoneeksi omaan veneeseensä jotakin. Kauhisteli vaan niiden 6-8 tonnin hintoja.
Laite on vuodelta 1969 -funtsikaa 45 vuotta vanha! Sachsin yksiroottorinen, ilmajäähdytteinen siritäjä. Se lojui Flensburgin kaupungin (siinä Tanskan rajalla) käytettyjen moottorien vaihtarilla. Näki, että siinä oli 15 vuoden pöly ja ***** päällä. Kysymykseeni ” Was ist ein Wunder, kosten?“ Myyjä huuteli tietoa viisammaltaan. Sieltä huudettiin, että satasen ja parin väliin. Ostin sen 110 euroa ja kannoin pakuuni, vaikka se painoi varmaan 90 kiloa.
Kotona avasin mokoman pöydälle korjaamollani. Mitattiin heittokellolla kammioiden mitat. Huomattiin lähes identtisiksi. Lopulta tuumattiin, kun katseltiin kiertomännäntiivisteetkin, että sillä ei montaa kymmentä tuntia ollut käyttötunteja historiassaan. Laakeritkin näyttivät ehjiltä moottorissa ja vaihteessa! Siinä on muuten paksu ja erikoinen jalka, joka osaksi toiminee jäähdytyksessä ja pakoäänien vaimennuksessa.
Kammion ja päätyjen seinämät kevyesti hoonattiin. Kasattiin tiivisteaineella, kun ei tehty paperista. Bochin magneetto tarvitsi hieman uutta käämiä ja katkojakärkiä. Se hylkäämisen syy lienee ollut käämipalamiset.
Ruuvattiin Sachs Mac-10 ja tarkemmin vielä (KM-48) lankkuun kiinni ja kiskottiin käyntiin. Bensaksi tehtiin öljyllä noin pariprosenttista 95 litkua. Olikin mennyt aikaa kun edellisen kerran olin Trhiumpin moottoripyörässä kuunnellut wankelin sirinää! Tämä sirkuttaa juuri samoin.
Poikani on sitä nyt aidossa meressä käytellyt pari tuntia ja kaikki tuntuu toimivan. Eikä se savutakkaan! Emme ole oikein varmoja onko tuo 2 prosenttinen riittävä. Käskin sekoitella vaikka viiteen prossaan, kun ei muuta voitelua kerran ole. Siihen kelpaa muuten halvempi biolitkukin bensaksi!
Wankelia 45 vuoden takaa
37
231
Vastaukset
- Mjoottoreukko
Seuraavaksi tuontikohteeksi pojalle uisteluveneeseen höyrykone. Kerro sitten lisää.
- illili.lio.
Onko sinulla tiedossa? Raahaan mielelläni toimivan omaan verstaan päätyyn. Siitä saa kuuman veden ja sähkön pelkällä moskan poltolla.
- Hieno peli
Ei ole aivan tuntematon moottori. Helsingin moottoriveneklubilla oli 1970-luvulla tasaperäisessä puoliksi katetussa puuveneessä sellainen. Alapää jotenkin rujon paksu ja omituinen. Ääni vinkui, kuin mopedi ja vedestä nousi sininen savu perässä.
Paljon se äijä sillä ajoi, eikä kai koskaan mitään remonttia tehty. Väitti ajavansa Hankoon ja Tvärminneen sillä 20 litran bensapänikällä.
Hondallakin oli sellainen, mutta Brandt ei tuonut Suomeen. Ruåttissa näin Edvinrudella wankkelia vielä 1980 -luvulla. Ne olivat isoja vähintäänkin 50 - 70 heppaisia! - muistan! muistan!
Olen ajanut 1970 -luvulla Nortopn -moottoripyörällä Vaasasta Helsinkiin. Siinä oli wankelmoottori ja se tuotiin Umeåsta Vaasaan veljelleni.
Wankelin ääni on kuin silkkilakanan sihinää naidessa, kun 80 km päästelee Pohjanmaan lakeuksia kohti Tamperetta.
Veljeni kaatui pyörän korjaamattomaan kuntoon. Myi muille Norton miehille haarukat, satulat, lamput ja pyörät.- ÄLÄ ruoki trollia
Tää avaus oli täysi vedätys.
Mitään ei ollut oikein, tarkoituksena vaan saada keskustelua, johon pääsee häiriköimään. - hööööh hooo haaaaaa
ÄLÄ ruoki trollia kirjoitti:
Tää avaus oli täysi vedätys.
Mitään ei ollut oikein, tarkoituksena vaan saada keskustelua, johon pääsee häiriköimään.Ootko jo hitsannu kaikki näkemäsi männäntapit sylintereihin? Haaa haa heee heeee hhoooo höööhööö
- onhan noita!
ÄLÄ ruoki trollia kirjoitti:
Tää avaus oli täysi vedätys.
Mitään ei ollut oikein, tarkoituksena vaan saada keskustelua, johon pääsee häiriköimään.Männäntappipojalle oikein kuvia, että ymmärtää, ettei tässä voi hitsata tappeja sylintereihin kiinni
http://www.youtube.com/watch?v=izaxqIksvpI
- Loikas Matti
Suomeen tuotiin juuri tuota 10 heppaista Sassia muutamia, ehkä 20 kappaletta. Niiden hinnalla toki sai kaksitahtisen amerikanihmeen 10-15 heppaa ja tunnetun maahantuojan.
Kilpailijat pelotti ostajat puhumalla, että "huoltoa ei saa Suomessa ja pitää lähettää Saksaan ja on kallista!" Todellisuudessa huoltoa ei tarvittukaan, kun ne kestivät ja kestivät, jos kunnollinen öljy oli vain bensassa.
Suunnitteluvirhe oli siinä, että suojakoteloon kehittyi bensakaasuja ja mangeeton kipinöinti sytytti sen käynnistyksessä. Kotelo oli liian tiivis äänieristyksen vuoksi.
Hulluinta oli, että näistä wankkeleista piti 1960...-70 -luvulla kiusata 9 000 - 10 000 kierrosta! Puoletkin vähemmän olisi ollut riittävä ja olisi myös se voitelu estänyt sen kulumisen, myös moottoripyörissä. Wankkelille "tehtiin" huono nimi osaamattoman käytön ja huonojen öljyjen kanssa.
Myöhemmin Matzda on 30 vuotta pyrkinyt kehittämään painevoitelun wankkeliin. Nyt, kun sai sen toimimaan ja moottorin kestämään, päätti lakkauttaa koko tutkimuksen ja valmistuksen!
Samoin kävi NSU:lle. Kun NSU 70 sai volkkarin merkin ja K-kirjaimen (mäntäkone= K= kolb), niin tutkimus ja tuotekehitys lopetettiin seinään!
Sen he tekivät itäsaksalaiselle kaksitahtiselle Wartburgillekin. Jopa kiireellä koko tuotantolinjan koneet polttoleikattiin ja moottorivalumuotistot kauhakuormaajilla taottiin paskaksi. Kuitenkin 1990 oli Warre kehittänyt viisisylinterisen 1500 kuutioisen painevoidellun kaksitahtisen turbon, joka silloin alitti euro 1 vaatimukset. Tehoa oli 148 hv ja vääntöäkin yli 240! - Loikas Matti
Unohdin sanoa, että tuossa kuvasarjassa on Italiassa tehty Sassi. Sen huomaa kyltistäkin ja väristä. Saksan Sassi oli kirkkaan sininen. Tuossa on myös jo tehty kunnolliset ilma-aukotukset suojakanteen ja erilainen potkurikin. Saksan Sassi oli kaksilapainen, jossa lavat melko leveitä ja jyrkällä nousulla.
- wankkeli
Muistan joskus 70-luvullla olleeni innoissani siitä että nyt on keksitty uusi moottori joka on niin pitkällä että ihan tuotannossa. Jäi kuitenkin vähän epäselväksi, mitkä olivat tuon hyödyt? Siis moottorissa ei ollut edestakaisin liikkuvia mutta toki epäkesko mäntä, oliko se värinätön? Entä oliko se aina kaksitahtinen? Mikä se juttu niissä oli, ilmeisesti ei teho, vääntö eikä keveys?
Sen muistan että kun autoetu maksettiin sylinteritilavuuden perustella ja wankelin sylinteritilavuus ei ollut oikein vertailukelpoinen, niin Mazda Rx7 tai joku sellainen hauskan näköinen pikkusportti oli tosi yleinen työsuhdeauto. Maksoihan se sitte kuitenkin firmalle ihan kohtuullisesti. Niitä muutaman vuoden näki liikenteessä, mutta kyllä ne aika nopeasti häipyivät - hajosivat kenties? Moottoripyöristä muistan hollantilaisen Van Veen Wankelin joka oli oman aikansa superpyöriä, ei toki Suomessa nähty, joku pienempikin oli, olisko ollut peräti japsi? - Se moottorimies
Minä nyt kesän katselen pojan veneen perässä apumoottorina uisteluun wankkelia. Jos se toimii ja on kunnolla, niin noudan lisää. Niitähän näyttää netissä olevan huutokaupoissa Hollannissa, Saksassa, Belgiassa ja Italiassa vaikka kuinka. Osasta väitetään "like the new!" ja lähtö 1300 euroa.
Tuo oli mulle yllätys, että seitä tehtiin Italiassakin. Tuo väri on minittäin ihan sana mun koneessa, kuin kuvissa. Ei siinä ole tuota "made in Italy" tarraa. - Tarinaa vain
Tuo sinun aloituksesi ja juttusi on vain nettijutuista keksittyä tarinaa, höystettynä "kammioiden mittauksilla" ja muulla huuhaalla.
Wankel itsessään on tarinan arvoinen floppi, "moottorikeksintö" , joka tunnettiin jo 1600-luvulta asti, on periaatteeltaan trokoidi- tai episyklisen kammion tilavuusmuutokseen perustuva ja käytössä nykyään laajasti eri muunnoksina esim. öljypumpuissa.
Teki F.Wankelista miljonäärin, hän kun tajusi patentoida ja markkinoida ajatusta oikeaan aikaan.
Kaikki ponnistelut wankelin saattamiseksi edes riittävän toimivaksi on toistaiseksi epäonnistuneet, ja ainoa enää tuotannossa oleva lienee Norton-Williersin peruja oleva Mid-West, joka sekin hyvin rajallisena, ja siksi että on saanut luokituksen kevytilmailukäyttöön.- Se moottorimies
Googlaukset alkavat sujua sulta paremmin kuin ennen.
Muista nyt, että tarjosin 80 000 euroa sinulle kuukauden ajan, kun tuot sen laakerittoman männäntappisen ottomoottorin minulle Senaatintorille. Sulla ei ollutkaan niitä! Nytkö vielä ottaa päähän ja pitää jotakin finninaamaisen visvasyylää tänne puristaa? - Tarinaa vain
Se moottorimies kirjoitti:
Googlaukset alkavat sujua sulta paremmin kuin ennen.
Muista nyt, että tarjosin 80 000 euroa sinulle kuukauden ajan, kun tuot sen laakerittoman männäntappisen ottomoottorin minulle Senaatintorille. Sulla ei ollutkaan niitä! Nytkö vielä ottaa päähän ja pitää jotakin finninaamaisen visvasyylää tänne puristaa?HÄH ! "
Taidat olla todella seonnut ?
- Tosiaan
On se.
Keksi koko tarinan vain päästäkseen taas purkamaan tuota kyrsimään jäänyttä männäntappisekoiluaan.
Samaa häiriköintiä vähän joka palstalla ja joka väliin, niin koville nolous riipasi. - wanker
Odottakaan vaan, kohta sen pojan uisteluvene käy kylmäfuusiolla:)
Tuli tässä silti hauskaa nippelitietoa Wankelin lähihistoriastakin.- hii hiiii hiii
Syntymässään säikähtänyt männäntappipoju taas saanut uuden pistoksen kokeilulääkettä!
- hiiih hiiii
hii hiiii hiii kirjoitti:
Syntymässään säikähtänyt männäntappipoju taas saanut uuden pistoksen kokeilulääkettä!
Hoii hiiii hiiii ja hiiiii
- Minä kans mukaan! Mi
hiiih hiiii kirjoitti:
Hoii hiiii hiiii ja hiiiii
Minä kans mukaan! Minä oon männäntappipoika! Minä, minä mukaan! Minä kans mukaan! Minä oon männäntappipoika! Minä, minä mukaan! Minä kans mukaan! Minä oon männäntappipoika! Minä, minä mukaan! Minä kans mukaan! Minä oon männäntappipoika! Minä, minä mukaan!
- Hiirenkö näit
hiiih hiiii kirjoitti:
Hoii hiiii hiiii ja hiiiii
Muttet osaa vielä koko sanaa sanoa. Näin se sujuu. Än,ää-ne, än,ää-nä =nokka.
- yikuikouio8uiol8
Hiirenkö näit kirjoitti:
Muttet osaa vielä koko sanaa sanoa. Näin se sujuu. Än,ää-ne, än,ää-nä =nokka.
Kylllä vankkelin mäntään voi männäntapin hitsata!
- lskdjfhg
Miten sen Wankelin hoonaa? Laitappa kuvia olis kiva oppia.
Parempi vielä, laita kertomus moottorivene.info puolelle projektikuvineen. Olisi mielenkiintoista nähdä, ja keskustelu olisi asiallisempaa.
Jos siis on faktahommaa....- 448484
Aikaisemmin Välittäjä_LKV väitti kusevansa laiturilla vastatuuleen ja jos maistui huulilla suolaiselta, niin ei lähtenyt. Meni perämoottorin konehuoneeseen takaisin tekemään itsetyydytystä
- näetkö varjojasi?
Kuule Männäntappipoika! Kooklaa taas ja ota selvää mitä hoonaus on!
- männäntappipoika
näetkö varjojasi? kirjoitti:
Kuule Männäntappipoika! Kooklaa taas ja ota selvää mitä hoonaus on!
En mää ossaaa ku oon vajakki, syntymässäni säikähtäny ja vinoon kehittynyt poikaaaa!!!
- kjdtinbhuth
Ei taida Wankkelisatumies uskaltaa kuvia laittaa, kun ei niitä ole.
- nooohh?
kjdtinbhuth kirjoitti:
Ei taida Wankkelisatumies uskaltaa kuvia laittaa, kun ei niitä ole.
- lskdjfutn
kjdtinbhuth kirjoitti:
Ei taida Wankkelisatumies uskaltaa kuvia laittaa, kun ei niitä ole.
Ei siis ole kuvia siitä omasta projektistaan. Kyllähän noita mootoreita on, mutta esim niiden hoonaus on erikpisempaa hommaa kun ottomoottorin.
- Mullakion oli
Nämä tyypilliset vajaäkkihäiriköt täyttää tään palstan. Sash oli hyvä wankkeli!
- vähä tylsää
Olisin itse kiinnostunut hankkimaan niitä hyväkuntoisia wankkeleita, mutta kielitaito ei riitä. Nytkin löysin tuollaisen http://www.oddjobmotors.com/mac10wankel.htm
mutta en tajua, pitääkö sinne tarjota jokin hinta?- Se moottorimies
Älä nyt ainakaan tuohon pyri mitään tarjoamaan! Se on näköjään tukittu sonnalla koko yhteys!
"Thanks to Russian spammers, I have temporarily removed my email address from this site.
The spam was out of control.
Sorry"
Laita yhteystietosi, niin soitellaan. Menen Saksaan ja Tanskaan katseleen varaosia ja muuta toukokuun lopussa. Voin nuuskia yhden Sachsin mukaani kohtuu hintaan.
Niiden huutokauppa juttujenkinkanssa on niin ja näin. Voi puuttua mangeetot, käyntiin vetolaitteisto ja vaikka rattaat alapäästä. Mistä niitä saat, kun et kuitenkaan jaksa kiertää ja kulkea, kuten minä niiden perässä. Rahojasi et saa takaisin ja kaikki ne hollannikkaista sakemannehin ja muihin pierupäihin vaatii maksun Visalla. - 6u7ikji7ki8okl
Se moottorimies kirjoitti:
Älä nyt ainakaan tuohon pyri mitään tarjoamaan! Se on näköjään tukittu sonnalla koko yhteys!
"Thanks to Russian spammers, I have temporarily removed my email address from this site.
The spam was out of control.
Sorry"
Laita yhteystietosi, niin soitellaan. Menen Saksaan ja Tanskaan katseleen varaosia ja muuta toukokuun lopussa. Voin nuuskia yhden Sachsin mukaani kohtuu hintaan.
Niiden huutokauppa juttujenkinkanssa on niin ja näin. Voi puuttua mangeetot, käyntiin vetolaitteisto ja vaikka rattaat alapäästä. Mistä niitä saat, kun et kuitenkaan jaksa kiertää ja kulkea, kuten minä niiden perässä. Rahojasi et saa takaisin ja kaikki ne hollannikkaista sakemannehin ja muihin pierupäihin vaatii maksun Visalla.Minä olen eri kundi, kuin "vähän tylsää", mutta olen halukas laadukkaasta Sachssista maksamaan 900 - 1500 euroa koeajolla ja kuivalla tarkastettuna. Ota Saksasta mullekin yksi! Katso samalla lisähintaan varapotkuria!
Tiedot.... laita viestiin Kalle.
[email protected] - Se Moottorimies
6u7ikji7ki8okl kirjoitti:
Minä olen eri kundi, kuin "vähän tylsää", mutta olen halukas laadukkaasta Sachssista maksamaan 900 - 1500 euroa koeajolla ja kuivalla tarkastettuna. Ota Saksasta mullekin yksi! Katso samalla lisähintaan varapotkuria!
Tiedot.... laita viestiin Kalle.
[email protected]Tarkkaan sanottuna, kyllä Fritzmanni osaa jotenkin käyvästä Saschista pyytää 2 -3 tonnia. Se, että minä "löysin" hyväkuntoisen satkulla, ei tarkoita, että koko Saksa niitä täynnä makaa.
Tehkää kesälomareissu pakulla, tai farmarilla sinne! Niihin kyllä mahtuu yksi tuollainen mukaan. Tinkikää ja katsokaa, että kaikki tulee mukaan.
En ota sitä vaivaa itselleni, että rupean etsimään kahta wankelin pyytäjää ympäri Suomen. Etenkin kun tuossa sähköpostissa ei löydy Karia! - 6u7ikji7ki8okl
Se Moottorimies kirjoitti:
Tarkkaan sanottuna, kyllä Fritzmanni osaa jotenkin käyvästä Saschista pyytää 2 -3 tonnia. Se, että minä "löysin" hyväkuntoisen satkulla, ei tarkoita, että koko Saksa niitä täynnä makaa.
Tehkää kesälomareissu pakulla, tai farmarilla sinne! Niihin kyllä mahtuu yksi tuollainen mukaan. Tinkikää ja katsokaa, että kaikki tulee mukaan.
En ota sitä vaivaa itselleni, että rupean etsimään kahta wankelin pyytäjää ympäri Suomen. Etenkin kun tuossa sähköpostissa ei löydy Karia!Niin kyllä minä olen Kari Mehiläishoitoyhdistyksessä. Minua vain sanotaan täällä Olliksi. Oasta sie kuule mulle halpa moottori, niin minä maksan sulle siitä vähemmän!
- i,koikluoi8l
6u7ikji7ki8okl kirjoitti:
Niin kyllä minä olen Kari Mehiläishoitoyhdistyksessä. Minua vain sanotaan täällä Olliksi. Oasta sie kuule mulle halpa moottori, niin minä maksan sulle siitä vähemmän!
Oletko Männäntappipoju vai Välittäjä?
- Aikaisemmin Välittäj
i,koikluoi8l kirjoitti:
Oletko Männäntappipoju vai Välittäjä?
Aikaisemmin Välittäjä_LKV väitti kusevansa laiturilla vastatuuleen ja jos maistui huulilla suolaiselta, niin ei lähtenyt. Meni perämoottorin konehuoneeseen takaisin tekemään itsetyydytystä
- joo tiedetään. 7.4.2
Aikaisemmin Välittäj kirjoitti:
Aikaisemmin Välittäjä_LKV väitti kusevansa laiturilla vastatuuleen ja jos maistui huulilla suolaiselta, niin ei lähtenyt. Meni perämoottorin konehuoneeseen takaisin tekemään itsetyydytystä
joo tiedetään.
7.4.2014 10:57
0
Sulje
Tosi säälittävä vedätysyritys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 231525
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha151344Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka611321Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.301267Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?331238Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne141146Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot641106Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se81096Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351084Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61072