Työttömyyskassa Nomit, miten pian ensimmäinen päiväraha?

rahaton77

Jäin työttömäksi 1.4. ja ensimmäinen päivärahahakemuksen voi laittaa liittoon kahden viikon työttömyyden jälkeen.
Mutta onko muilla kokemuksia miten pian hakemuksen lähettämisestä ensimmäinen päiväraha maksetaan? Liiton sivuilla lukee, että "hakemuksen käsittelyynottoaika on neljä viikkoa". Joudunko todella odottamaan toukokuun lopulle asti, että saan rahaa?

10

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhmäääää

      Mitähän tämäkään sekava aloitus täällä tekee...?

    • Niin se on

      4 viikkoa = 1kk, joten oottelemaan joutuu. Ota huomioon sellainen seikka, että se eka hakemus palautetaan 2 viikolta ja koska siihen sisältyy 7pv:n omavastuuaika, ensimmäiset työttömyyskorvaukset tulee VAIN YHDELTÄ VIIKOLTA!

      Tätähän se pätkätyöläisen elämä on, sama kuukausien nollatuloilla odottelurumba monta kertaa vuodessa...

      • ammattiliitto<3

        Omavastuu osuus on nykyään 5 päivää 1.1.2014 alkaen.


    • toinen rahaton

      Neljä viikkoa on uusien hakemusten käsittelyaika Nomitissa, oli jo sitä edeltäneessä JET-kassassa. Tilanne on todella surkea eikä varmaankaan muuksi muutu. En ymmärrä, mikseivät voi palkata tarpeeksi väkeä, jotta käsittely nopeutuisi. On kassoja, joissa hakemuksen käsittely kestää vain viikon. Neljä viikkoa on käsittääkseni lain sallima yläraja, joten valittaakaan ei voi. Kassaa voisi tietysti vaihtaa vaikka YTK:hon.

      • Pätkätöitä 20 vuotta

        No ei se kelassakaan mitään nopeaa ole, muistan aika monta rahatonta kesää, kun työt loppui touko-kesäkuun vaihteessa ja ekat päivärahat tuli vasta heinä-elokuun vaihteessa ja kuten tuolla aikaisemminkin oli jo mainintaa, niin peräti viikolta..


    • oma-aloitteisuutta

      Ainakin IAET:n käsittelyajat ovat olleet päivälleen sen mitä lupasivat (3vko) , samoin jatkopäätökset (2vko). Mutta pidäppä huoli, että kaikki liput ja laput on täytetty, sekä että jos tulee lisäkysymyksiä, niin vastasat niihin mahdollisimman nopeasti. Minulla meinasi jäädä huomaamatta.

      Työtön olin 4.1.2014 ja eka rahat tulivat 5.3.2014, kun eka päivä, jolloin olin oikeutettu korvaukseen oli 5.2.2014. (loma- ym. korvaukset venyttivät oikeuttani päivärahaan 28.1. asti ja siihen kaikille yhteinen 7pv omavastuu päälle = 5.2.2014). Hakupäivä oli 18.2.2014. ja 2. hakemus -> 2vko hakemuksesta.

      Kai nyt työnantajalta olet lopputilin saanut? Sillähän se olisi tarkoitus elää tuo väli. Tai sitten sossun piikkiin, jos ei ole. Esimerkiksi sosiaalinen laina. Tai elä se väli luottokortilla (kuten minä). Pankki kun ei ole hoksannut tuota pois ottaa ja sieltä luotoltakin saa näppärästi tilille rahaa siirrettyä (Nordea).

      Jos pistät päivälleen 2 vko päästä työttömyyden alusta hakemuksen kehiin, saat alle 1 vko (= 3pv) korvauksen ensimäisessä erässäsi (vrt. omavastuupäivät). Eli ei liene kovin järkevää vielä tuossa vaiheessa hakea, van esim. 1 vko myöhemmin?

      Muista myös lähettää verokortti kassalle, etteivät vie 60%. Onnistunee Nomitiinkin verkossa?

      Eli jos sinulla menee yhtään samalla tavalla kuin minulla, niin ensimmäiset päivärahasi tulevat *aikaisintaan* toukokuun toisen viikon jälkeen (jos Nomit käsittelee 4 vko vs. IATE 3 vko).

      • toinen rahaton

      • Niijustiisa
        toinen rahaton kirjoitti:

        Lomakirvauksen saaminen ei enää vaikuta ansiosidonnaisen maksamiseen. http://www.iaet.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=195:lakimuutokset-112013&catid=36:ajankohtaista&lang=fi

        Laitoin eka hakemuksen 17.3 ja en ole vielä saanut senttiäkään. Kuulemma puuttui eroilmoitus edellisestä liitosta. En lukenut etuusopasta vaan luotin mitä Nomitin etusivulla lukee. Nyt on tosi tiukkaa, onneks oli vähän säästöjä jotka on käytetty. Master tapissa ja lainasin kamulta rahat puhelinlaskuun. Olen saanut viimeksi kuntoutustuen helmikuun alussa kun lääkäri päätti etten ole kuntoutuja vaan työtön. Nomit ei vastaa sähköpostilla lähetettyjä kyselyitä. Ymmärrän kiireen mutta ei se nälkää vie ja Lindorfin kanssa on käyty neuvotteluja parstakin laskusta. Nih, valivali js narinari nyt mutta kai helpottuu tällä viikolla. Ehkä.


      • Niijustiisa
        Niijustiisa kirjoitti:

        Laitoin eka hakemuksen 17.3 ja en ole vielä saanut senttiäkään. Kuulemma puuttui eroilmoitus edellisestä liitosta. En lukenut etuusopasta vaan luotin mitä Nomitin etusivulla lukee. Nyt on tosi tiukkaa, onneks oli vähän säästöjä jotka on käytetty. Master tapissa ja lainasin kamulta rahat puhelinlaskuun. Olen saanut viimeksi kuntoutustuen helmikuun alussa kun lääkäri päätti etten ole kuntoutuja vaan työtön. Nomit ei vastaa sähköpostilla lähetettyjä kyselyitä. Ymmärrän kiireen mutta ei se nälkää vie ja Lindorfin kanssa on käyty neuvotteluja parstakin laskusta. Nih, valivali js narinari nyt mutta kai helpottuu tällä viikolla. Ehkä.

        Yritin juuri soittaa Nomitiin mutta puhelu meni vastaajaan. On kuulemma suljettu kiirastorstaina ja toivoteltiin hyvää pääsiäistä. Mitähän..????


      • Niijustiisa
        Niijustiisa kirjoitti:

        Laitoin eka hakemuksen 17.3 ja en ole vielä saanut senttiäkään. Kuulemma puuttui eroilmoitus edellisestä liitosta. En lukenut etuusopasta vaan luotin mitä Nomitin etusivulla lukee. Nyt on tosi tiukkaa, onneks oli vähän säästöjä jotka on käytetty. Master tapissa ja lainasin kamulta rahat puhelinlaskuun. Olen saanut viimeksi kuntoutustuen helmikuun alussa kun lääkäri päätti etten ole kuntoutuja vaan työtön. Nomit ei vastaa sähköpostilla lähetettyjä kyselyitä. Ymmärrän kiireen mutta ei se nälkää vie ja Lindorfin kanssa on käyty neuvotteluja parstakin laskusta. Nih, valivali js narinari nyt mutta kai helpottuu tällä viikolla. Ehkä.

        Yritin juuri soittaa Nomitiin mutta puhelu meni vastaajaan. On kuulemma suljettu kiirastorstaina ja toivoteltiin hyvää pääsiäistä. Mitähän..????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe