Mikä vittu siinä on...Kertokaa joku.

Angryye

Soitellut tässä jo muutaman vuoden ja yritellyt sooloja mutta ei vaan onnistu, varmaan jokaisesta tunnetusta metallibiisistä menee nopeetkin rytmikitaraosiot ihan heittämällä, ja sellaset hitaammat soolot vaikka silmät kiinni, mutta kun yrittää jotain nopeeta sooloa edes harjoitella nii sormet on muusia ja ei tottele pätkääkään..
onko se kuitenkin niin että jotkut on vaan syntyny rytmikitaristiksi vai vaatiiko ne soolot 15 vuoden kokemuksen ! Saatana kun on turhauttavaa!

4

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skittamies

      Ei vaadi 15 vuoden kokemusta ja homman saa kyllä toimimaan kuhan vaan jaksaa treenata ja ylläpitää motivaatiota soittamiseen mikä edesauttaa sitä jaksamista ja keskittymistä asiaan.

      Soolojen soittamisessa niin kuin monessa muussakin asiassa ei vaa ole oikopolkuja ja homma vaati joko vähemmän tai enemmän töitä kun soittajat on kuitenkin erillaisia, osa oppii nopeammin ja osa vähän hitaammin.

      Tärkeintä on se, että tekee oikeita asioita ja oikeassa järjestyksessä eli kun sooloistakin puhutaan ja pätee myös muuhunkin niin peruskuviot pitää olla kunnossa ja siitä sitten nostetaan vaikeusastetta sen mukaan miten eteneminen sujuu ja tämä tarkoittaa sitä, että jos yrittää soittaa liian nopeasti eikä se mene siten kun haluaa niin mennään "liian kovaa" joka taasen merkitsee, että se soittamisen tekniikka pitää saada kohdilleen vähän hitaammalla menolla ennen sitä, jotta pystyy soittamaan sitten nopeammin.

      - Jos sulla on metronomi niin sen avulla treeniä erillaisia kuvioilla sooloissa, nostaa sitä nopeutta kun soitto sujuu oikein ja puhtaasti

      - nyt en ihan hiffanut kirjoituksestasi sitä, että väsyykö sun sormet sooloilussa kun nopeata pitäis mennä, meinaan jos nakit on muussia eikä tottele niin syynä voi olla käden asentokin ja eritoten se, ettei soitto tapahdu rennoilla lihaksilla vaan jännitteessä, jolloinka nakit menee hapoille eikä sen takia tottele. Lyhyesti siis sormien asento ja ylipäätään se soittoasento käsille ym. rennoksi ja turha puristus pois, liiallisella puristuksella ei nopeesti soiteta :D

      - melkein vois kuvitella että sulla kuitenkin on peruskuviota kasassa mutta jos ei ole niin ihan perus hammer on ja pull of, pendaukset sun muut vieläkin paremmin kohdilleen koska ilman perusteita ei nopeesti soiteta esim. puhtaasti suoritetut pull of ja hammer on on ihan must, jos ne ei nopeesti soitettaessa mene niin peruskuvio ei ole sillä tasolla

      - sitten sellaine seikka eritoten sooloiluun liittyen myös kuin otekäden ja plekukäden koordinaatio, jos se ei ole taimissa ja kondiksessa eli kädet tekee asioita hieman eri tahdissa niin nopea soittoa sekoaa ja tahmaa, siksi on ihan älyttömän tärkeää hallita esim. plekulla soittaminen niin ylös kuin alas suuntaan edes takaisin, jotta ei sekoa soolon rytmityksessä. Käsien koordinaatio kohdilleen ja niiden yhteistyö, kiinnittä tähän huomiota, opettele plekuiskut siten, ettei se jumita siltä puolelta ja sekoita soittoa, yleensä otekäden puoli pelaa mutta plekupuolen käsi ei ja siinä on monen soolon kompastuskivi, johon toki liittyy se kikka, että sooloa voi soittaa pelkästään otekädellä ilman mitään pikkausta eli opettele tämä taito koska sekin auttaa :D

      Mutta joo, harjoittelua ja harjoittelua ja motivaation ylläpitämistä ja kun muistaa ettei kaiken tarvi olla nopeeta vaan musiikia on laidasta laitaan niin ei tuu liikaa stressiä :D

      Kyllä se siitä irtoaa kuhan jaksat

    • plekuttelija

      Mikä olisi oikea plekun paksuus, niin kompatessa kuin sooloilussa?

      • Skittamies

        Oikea plekun paksuus on se mistä jokainen soittaja itse tykkää :D

        Mutta lisää tästä plekun paksuudesta sun muusta ja näm ovat vain mun mielipiteitä ja huomioita asiasta:

        - paksummalla on ehkä kivempi soittaa, sillä saa enempi attackia eli voi iskeä voimakkaammin kieliin kuin sellaisella räpsyllä ohkaisella plekulla.

        - minä ainakin saan enempi dynamiikkaa soittoon paksummalla plekulla kuin ohkaisella (johtuen tuosta, että paksummalla saa isomman attackin ja voi sillä soitta hiljaisempaakin hellästi eli sillä on helpompi varioida soiton ja iskun tasoa).

        - paksumpi on ehkä aavistuksen tarkempi, juuri sen takia, että se ei tarivu niin kuin vaikkapa ihan ohkaisemmat plekut (toki tämä on vain tottumis ym. soittajakohtainen kysymys ja osaan minä tarkasti vetää ohkaisellakin)

        - paksummalla saa myös tummempaa soundia kuin ohkaisella jolla soundi on terävämpi, toki tämä siis riippuu siitä miten iskee plekulla kieliin / soittotatsi, mitä materiaalia pleku on ja minkä muotoinen pleku on sekä millainen sen pinta on esim. paksu pisaran muotoinen matta pintainen pleku jossa ei niin terävä pää vs. ohkainen teräväpäinen liukaspintainen pleku ja soundi on erillainen, ekassa tummempi ja paksu ja toisessa ohkaisempi/terävämpi, näissäkin sitten voi soitollaan vaikuttaa siihen paksuuteen ja ym.

        - ei kannata pysyttäytyä vain yhdessä paksuudessa tai muodossa sekä pinnoitteessa, jokaisessa on ne omat juttunsa mistä on iloa soittajalle ja siki minäkin soitan erillaisilla plekuilla vaikka tykkäänkin enempi paksuista.

        - kokeilkaas joskus soittaa teräskielistä akkari ihan ohkaisella räpsyllä ja sitten vaikka kunnon paksulla mattapintaisella pisaran muotoisella tylppäkärkisellä ja soundi on paljon isompi ja muhkumpi ja tummempi kuin ohkaisella räpsyllä.

        Samoin sähkiksellä, jos haluaa terävää napsua niin teräväkärkinen vähän ohkaisempi kuin todella paksu pleku

        HUOM! Isoin tekijä kuitenkin aina soundiin on se soittaja itse, kaikilla plekuilla voi varioida sitä soittoa, soiton soundin tummuutta/kirkkautta, volyymin tasoa ja muutenkin sitä kaikkea dynamiikkaa mitä soitossa on.

        Melkein unohdin myös muuten, että plekun asentoa tietenkin vaikuttaa myös ja tämän voi todeta silleen, että pitää plekun tasan ns. kielien suhteen suorassa tai hieman vinossa, toinen tuottaa tarkempaa ja terävempää ääntä ja toinen tuottaa sellaista "thumps lisä-äänellä" varustettua soundia.

        Samin plekun asennossa se kuinka paljon sitä kärkeä on näkyvissä vaikuttaa soittoon tai voi vaikuttaa soittoon kuten attacki (isompi plekun kärki näkyvissä ja voi upota syvemälle kieleen mikä aiheutta isomman attackin).

        Vinkki: Jos on vaikeuksia tarkassa soitossa niin kandee katsoa onko plekun kärkeä liian paljon näkyvissä, tämä voi aiheuttaa sen, että lyö liian syvään ja pleku heiluu sormissa enempi kuin jos sitä kärkeä on vähemmän esillä ja liikkuminen kieleltä toisella tarkempaa.

        Ei hitsi, tässä tais olla jo ihan riittämiin mun esseetä asiasta. Näkökantoja on vaikka kuinka tässäkin pleku asiassa ja nämä ovat vain mun huomioita ja mielipiteitä

        Hauskaa tämä on joka tapauksessa :D


      • vm 41
        Skittamies kirjoitti:

        Oikea plekun paksuus on se mistä jokainen soittaja itse tykkää :D

        Mutta lisää tästä plekun paksuudesta sun muusta ja näm ovat vain mun mielipiteitä ja huomioita asiasta:

        - paksummalla on ehkä kivempi soittaa, sillä saa enempi attackia eli voi iskeä voimakkaammin kieliin kuin sellaisella räpsyllä ohkaisella plekulla.

        - minä ainakin saan enempi dynamiikkaa soittoon paksummalla plekulla kuin ohkaisella (johtuen tuosta, että paksummalla saa isomman attackin ja voi sillä soitta hiljaisempaakin hellästi eli sillä on helpompi varioida soiton ja iskun tasoa).

        - paksumpi on ehkä aavistuksen tarkempi, juuri sen takia, että se ei tarivu niin kuin vaikkapa ihan ohkaisemmat plekut (toki tämä on vain tottumis ym. soittajakohtainen kysymys ja osaan minä tarkasti vetää ohkaisellakin)

        - paksummalla saa myös tummempaa soundia kuin ohkaisella jolla soundi on terävämpi, toki tämä siis riippuu siitä miten iskee plekulla kieliin / soittotatsi, mitä materiaalia pleku on ja minkä muotoinen pleku on sekä millainen sen pinta on esim. paksu pisaran muotoinen matta pintainen pleku jossa ei niin terävä pää vs. ohkainen teräväpäinen liukaspintainen pleku ja soundi on erillainen, ekassa tummempi ja paksu ja toisessa ohkaisempi/terävämpi, näissäkin sitten voi soitollaan vaikuttaa siihen paksuuteen ja ym.

        - ei kannata pysyttäytyä vain yhdessä paksuudessa tai muodossa sekä pinnoitteessa, jokaisessa on ne omat juttunsa mistä on iloa soittajalle ja siki minäkin soitan erillaisilla plekuilla vaikka tykkäänkin enempi paksuista.

        - kokeilkaas joskus soittaa teräskielistä akkari ihan ohkaisella räpsyllä ja sitten vaikka kunnon paksulla mattapintaisella pisaran muotoisella tylppäkärkisellä ja soundi on paljon isompi ja muhkumpi ja tummempi kuin ohkaisella räpsyllä.

        Samoin sähkiksellä, jos haluaa terävää napsua niin teräväkärkinen vähän ohkaisempi kuin todella paksu pleku

        HUOM! Isoin tekijä kuitenkin aina soundiin on se soittaja itse, kaikilla plekuilla voi varioida sitä soittoa, soiton soundin tummuutta/kirkkautta, volyymin tasoa ja muutenkin sitä kaikkea dynamiikkaa mitä soitossa on.

        Melkein unohdin myös muuten, että plekun asentoa tietenkin vaikuttaa myös ja tämän voi todeta silleen, että pitää plekun tasan ns. kielien suhteen suorassa tai hieman vinossa, toinen tuottaa tarkempaa ja terävempää ääntä ja toinen tuottaa sellaista "thumps lisä-äänellä" varustettua soundia.

        Samin plekun asennossa se kuinka paljon sitä kärkeä on näkyvissä vaikuttaa soittoon tai voi vaikuttaa soittoon kuten attacki (isompi plekun kärki näkyvissä ja voi upota syvemälle kieleen mikä aiheutta isomman attackin).

        Vinkki: Jos on vaikeuksia tarkassa soitossa niin kandee katsoa onko plekun kärkeä liian paljon näkyvissä, tämä voi aiheuttaa sen, että lyö liian syvään ja pleku heiluu sormissa enempi kuin jos sitä kärkeä on vähemmän esillä ja liikkuminen kieleltä toisella tarkempaa.

        Ei hitsi, tässä tais olla jo ihan riittämiin mun esseetä asiasta. Näkökantoja on vaikka kuinka tässäkin pleku asiassa ja nämä ovat vain mun huomioita ja mielipiteitä

        Hauskaa tämä on joka tapauksessa :D

        Asia, mikä on monelta jäänyt huomaamatta tai ymmärtämättä, on ns. "lihasmuisti".
        Kun jonkun kuvion tai soolon on kerran rauhallisesti opetellut, jää se ikään kuin sormiin muistiin ja purkautuu aina vain helpommin ulos, mitä useammin sitä toistaa, joten jos kerran olet jonkin kohdan opetellut väärin, on paljon kovempi homma opetella se uudelleen oikein, kuin uuden opettelu.
        Jos joudut kannattelemaan kitaraa kaulasta liikaa, ei sooloilu toimi, siksi kitaran asento on hyvin tärkeä ja sormet pääsee ikäänkuin juoksentelemaan otelaudalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe