Nopeudet moottoriteillä

jorma4

Olen jonkinaikaa ihmetellyt pakettiautojen nopeuksia moottoriteillä itse ajan n.50.000 km vuodessa ja olen huomannut pakettiautojen nopeuksien kasvaneen muutamassa vuodessa huomattavasti.

Ymmärrän kyllä jos pakettiauton kyljessä lukee "arskan talonrakennus jne... " siinä menee isä poika ja peräkärry yhdistelmä reilua 130km/h työmaalle vaikka vain 80 km/h saisikin mennä, ei siinä mitään.
Mutta kun kyljessä lukee YIT/Fortum/coverion/Gassum/YLE/MTV/KONE/Eliion/ jne... niissä on aina renki ratissa ja itse vastuussa sakoista ja työpaikasta niin mikä järki silloin on ajaa pakettiauto peräkärry yhdistelmällä yli 80km/h tai pakettiautolla yli 100km/h, kun saman palkan saat ja ylitöistä korvauksen, niin se ei mene jakeluun

35

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärppä

      Kun aasi vetää muulia vauhtia pitää olla.

      • 120km/h

        Eikös paketti-auton maksimi vauhti saisi olla 100km/h ?
        Peräkärry perässä tietenkin se 80km/h.


      • 120km/h on liian alhainen rajoitus pitäisi korottaa ainakin 150km/h


    • Sijoittaja

      Kun työtahti on kiristetty sellaiseksi että työ tehdään mahdollisimman nopeasti ja laatu täyttää vaatimukset rimaa hipoen, ainoa asia mistä työnantaja voi kiristää on välimatkat keikalta toiselle.
      Ei yhtiöiden osakkaat sakkoja maksa, duunareille se tulee. Pääasia on että osinko on maksimaalista.

      • täti


    • 122 S

      Kun pakujen tehot alkaa olla 150-170 hv, niin eihän niillä voi enää körötellä.
      Ohi vaan nysvääjä henkilöautoista, sillä aika on rahaa. Nykyisten pakujen ajo-ominaisuudetkin on jo niin henkilöautomaisia, että motarilla voi ajaa 120, vaikka se ei olisi ihan lain mukaista. Ajelin jo 80-luvulla vanhalla Amazon pakulla 150 lasissa eikä siinä ollut mitään ongelmia, vaikka tiet olivat mutkaisempia ja renkaat vielä kovin kapeita ( 165-15 ).

      • wesdcxwqqwqq

        No ei tavallinen työkalupakkiaan kuskaava osta mitään tehokkainta pakua,
        firmat varsinkaan ainakaan. Isoimoia tehoja löytyy niissä missä kuljetettavaa
        kuormaakin on enemmän kuten invataksit esimerkkinä mutta saatetaan
        sielläkin säästää ja ottaa halvempi moottori, säästyy polttoainekuluissakin.

        Ei tämä totuus miksikään muutu, keillä on varaa ostelee tehokkaita ja
        ne keillä ei ole niin ei ostele vai tekeekö pakut jonkun poikkeuksen.


      • Kärrigän
        wesdcxwqqwqq kirjoitti:

        No ei tavallinen työkalupakkiaan kuskaava osta mitään tehokkainta pakua,
        firmat varsinkaan ainakaan. Isoimoia tehoja löytyy niissä missä kuljetettavaa
        kuormaakin on enemmän kuten invataksit esimerkkinä mutta saatetaan
        sielläkin säästää ja ottaa halvempi moottori, säästyy polttoainekuluissakin.

        Ei tämä totuus miksikään muutu, keillä on varaa ostelee tehokkaita ja
        ne keillä ei ole niin ei ostele vai tekeekö pakut jonkun poikkeuksen.

        Invataksi onkin henkilöauto, vaikka hämmästyttävästi muistuttaakin pakettiautoa. Rajoitus siten tien rajoituksen mukaan.


    • ---

      ite ajelen hiacella 140km/h

    • wsefdcqqqwqwqw

      Samaan kiinnittänyt huomiota kun ajan Espoosta Helsinkiin aamusella
      Länsiväylää pitkin, pakua menee ohi aina reippaalla ylinopeudella.
      Tosin ei niissä näy mitään firmojen nimiä, yleensä ainakaan.

      • wefcewfwwwfewf

        Eikä niissä ole 170hv kun kuseessä on tavanomaista hiacea ja kiinan ihmeitä sun muita.


      • qwsdxqxqxxxxx

        Hiace oli tänään aamusella joka paineli menee reipasta ylinopeutta.


    • oikealta ohi?

      Istuin yhden mukavan kaverin kyydissä, ja kun juteltiin ajamisesta todettiin ettei hän tiennyt että pakettiauton suurin sallittu ajonopeus on 100 km/h vaikka hän sellaisella ajoi. Vauhti moottoritiellä oli kesäaikaan aina päiväsakkovauhtia (alkaen 121 km/h).

      Ylinopeussakot ovat tietysti hyvin ikäviä siihen suhteutettuna siihen että rangaistus silloin kun sen sellaisen joutuu maksamaan perustuu usein tilastoihin eikä konkreettiseen vaaran aiheuttamiseen, esim. peräänajosta voi selvitä ilman sakkoa.

      Mutta koska valvontaa on niin vähän oppii aika pian että voi olla turvallisemman oloista jos ei aja muita hitaammin, eli noudata rajoitusta. Ja hiostamalla edelläajavaa saa oman selustansa turvattua....

      Minulla ajotietokone muistuttaa siitä että voi ajaa hitaamminkin mitä osaa tai tuntuu reippaalta matkanteolta. Sakkoa kun ei oikein osaa edes pelätä.

    • ent.urakkamies

      Joillakin on URAKKAPALKKA! joten pitää tehdä se työjuttu mahdollisimman tehokaasti ja niitä siirtymisiä isännän rotiskolla ei ole pahemmin laskettu työtä laskemisessa. joten kaasujalka voi humahtaa liian pohjaan kun muuten saa asiakailta pitkän valituksen ja työt kusee vielä enemmän ja palkka pussissa tuntuu.

      lisäksi moni firma maksaa harvemmin siirtymisestä, vain tehdystä työstä.
      oliskohan tuo se syy..

      • vika peilissä

        Tässä se taas nähtiin. Pullakuskit ovat pohjasakkaa, jolla ei järki riittänyt kirjoituspöytähommiin eika taito rekan rattiin. Niinpä ei yllätä, ettei näillä olkein ole lasku- eikä neuvottelutaitoakaan, joten menee läpi sekin, että kaikki matkat ovat vapaa-aikaa.


      • !!2
        vika peilissä kirjoitti:

        Tässä se taas nähtiin. Pullakuskit ovat pohjasakkaa, jolla ei järki riittänyt kirjoituspöytähommiin eika taito rekan rattiin. Niinpä ei yllätä, ettei näillä olkein ole lasku- eikä neuvottelutaitoakaan, joten menee läpi sekin, että kaikki matkat ovat vapaa-aikaa.

        Valitettavasti jos ei suostu tuohon, se on potkut tai et saa koko duunia..
        siksi vanhempia ajomiehiä on työtömänä, kun ei tuohon suostu muut kun suoraan koulun penkilta tullut.

        Eläsotke pullakuskia tähän, pullakuskeilla on paras työsopimus. saa kiireetömästi aikataulussa tehdä jakohommat ja Ei tarvitse ajaa ylinopeutta. kun on tuntipalkka ja hyvät työedut..


    • paku jees

      Ei ole kauaa, kun joku valitteli että pakettiautot pyörii jaloissa ja pitäis karkottaa sivuteille. Päinvastoinhan se on. Pakettiautosta näkee tilanteet paljon paremmin ja voi ajella sen vuoksi vähän reippaammin. Monesti se nopeus sitten nousee överiksi. Hiasessani sen joskus huomaa koneen äänestä, mutta 120 on sellainen nopeus, että kone on jotenkin balanssissa ja suorastaan hyrisee, tai korvat puutuvat. No radiota hiukan lujemmalle, niin ei häiritse. Kiire kuitenkin on monella melkoinen, kun muutamalle äijälle pitäis saada tavaraa hommiin.

      • 64984

        "Hiasessani sen joskus huomaa koneen äänestä, mutta 120 on sellainen nopeus, että kone on jotenkin balanssissa ja suorastaan hyrisee, tai korvat puutuvat."

        Täyttä paskapuhetta. Työpaikan Hiacella kun ajat mittarin mukaan sataa ( eli todellinen nopeus n 90kmh ) on meteli sellainen etttei vieressä istuvan kaverin puhetta kuule.


    • näistä ohi

      Enemmin kannattaisi varoa mökkimuuleja, mitkä poukkoilee tiellä huonoisti sidotulla ylikuormalla ja pressu lepattaa 3 metriä muulin takana. Ihan turvallisuussyistä pitää jättäytyä noista hyvän turvavälin päähän tai sitten mennä niiden edelle.

    • usein ne

      Kaahaa viikonloppuisin. Lainanneet mökkireisulle!

      Veronkiertokeikkaa..

      • osta oma

        Kyllä niitä ihan omaksikin saa ostaa. Jopa sinäkin voit ostaa oman pakettiauton, niin ei tarvitse olla kateellinen.


      • ja laittaisin?
        osta oma kirjoitti:

        Kyllä niitä ihan omaksikin saa ostaa. Jopa sinäkin voit ostaa oman pakettiauton, niin ei tarvitse olla kateellinen.

        YLE tai jonkun muun firman lokon kylkeen?
        Tarkoitin näitä firman logollisia!


    • Reippis

      Saksassa aina silloin tällöin tullu ajeltua ja jos on motarilla pitäny matkavauhtina sellaiset puoltoistasataa, niin isot pakettiautot on vielä pyyhkiny reippaasti ohi.

      Sitä vaan ei ymmärrä miks jotku Suomessa riskeeraa toisten tielläliikkujien hengen sillä että tosiaan painelevat peräkärryjen kanssa välillä reippaasti yli 120.

    • Boxter

      Mulla on kakkosautona Boxer -05 2.0 Hdi paku ja ei sillä kyllä paljoo yli 90:iä viitti ajella...loppuu välitykset kesken.

      Uudemmissa malleissa on sitten 6-vaihdetta ja jopa 180 hepoa, ehkä niitä ei pysty enää mikään suitsemaan?

    • Sakakak

      Motareille nopeuskamerat, ilmeisesti 1-tielle jo tulossa. Räps räps.

      • juuei--

        Niin se kamera osaa etsiä ne peräkärryn kanssa ajelevat pakut varmaankin..


    • parempi näin

      Moottoritiellä voi olla vaaraksi 80kmh nopeudella liikkuvat ajoneuvot, parempi on että itse tajuavat nostaa 100-120kmh nopeuksiin, vaikka vähän lakia rikkoen.

    • Body1

      niin ja ylitöitähän ei tarvitse tehdä! joten minä ainaki ajelen valtion pakulla normi rajoitusten mukaan!näin säästyy kroppakin ressiltä ja päästöt pysyvät pieninä ja jää harrastuksille aikaa!

    • esmerkkejä:

      Muutaman kerran tullut kokeiltua pakujen kanssa mitä ne kulkee. Nopein oli yksi musta Mersu Vito 122 cdi jossa vissiin V6 diesel ja pitkästi yli 200 hv vakiona. No se meni yli kahtasataa ja piti piiitkään rinnalla paahtaa että pääsi ohi.

      Toinen ihme kaappi oli tummanharmaa Mersu Sprinter, se valtavan korkea juhta, näitä uusimpia malleja. Jumantsuka se veti semmoista 170 km/h ja kiihtyi siis jostain satasesta ylöspäin vilkkaasti.

      Joskus semmoinen sähkönsininen tuunattu VW Transportteri tdi lätkä perässä pisteli liki 200.

      Hiacella tuntuu loppuvan tuonne 150 kieppeille. Uudehkot Transitit joskus pistelleet 150-160, samoin ranskispakut.

      On ne kovia vaan kulkemaan ja täytyy olla henkilöautossa tehoa tarpeeksi että pysyy edellä.

      • niinpä
        Vaikutta provolta sillä kaikissa uudemmissa pakuissa on nopeuden raqjoitin
        ja 90 on max tehoista riippumatta jos rajoitinta ei ole peukaloitu


      • aasvaippi
        ramiro kirjoitti:

        niinpä
        Vaikutta provolta sillä kaikissa uudemmissa pakuissa on nopeuden raqjoitin
        ja 90 on max tehoista riippumatta jos rajoitinta ei ole peukaloitu

        No ei ole mitään rajoittimia pakettiautoissa, kuorma-autoissa ainoastaan!


    • 2001- malli

      Täyttä paskapuhetta. Työpaikan Hiacella kun ajat mittarin mukaan sataa ( eli todellinen nopeus n 90kmh ) on meteli sellainen etttei vieressä istuvan kaverin puhetta kuule.
      No mun renkailla , leveät ja pehmeät Misukat, mittari näyttää 6 yli ja siinä 120 vauhdissa voi vielä puhella kaverillekin. Ehkä sun hikasessasi on joku kipu tai vuosimalli, tai kesyt tossut. Tai mun korvat leikkaa kovat äänet pois ja kuulee kaverin puheet, mutta ei aina vaimon.

    • 80 paku

      Minusta on kiva ajella 80 ja vetää letkaa perässä.

      • joo-o

        Aasit eivät pääse ohi moottoritiellä.


    • hk,,

      nykyajan pakettiautot,,,,, on niin hyviä ja turvallisia ajaa,, liikentessä olipa sit nopeus mikä tahansa paljon parempia kuin monet henkilö aautot, ja näkyvyys on hyvä ei ole jonon jatkeena jos ei halua,,,jaa on kokemusta,, ajoin tutkaan, 80 aluella oli 115, sii no jo,, se siitä sakko on maksettu ja sillä siisti,,ei voi moita paketti autoa, oli oma moka se sakko, liian hyvä ajo-ominaisuus,,,, turha paskan jauhaminen pois,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe