Suomalaiset verkkokaupat eivät pärjää

TÄSSÄ SYYT

Maileihin ei välttämättä tule mitään vastauksia. Kannattaakin testata kysymällä esim. takuusta (toki tuntien tuotevastuulaki, joka on usein pidempi kuin myyjän ilmoittama 'takuu'), jotta selviää vastaavatko ylipäätään, ja missä ajassa.

Maksutavat ovat usein kömpelöitä verrattuna moniin ulkomaisiin kilpailijoihin.

Postimaksut ovat kalliita. Lähes joka maasta saa tavarat tilattua joko samaan hintaan, halvemmalla, tai jopa postikuluitta.

Osa kieltäytyy toimittamasta postin kautta kokonaan, vaan vaatii, että asiakas käy hakemassa tavaransa Matkahuollosta. No, noita Matkahuollon toimipisteitä ei esim. Helsingissä ole kuin keskustassa, kun taas postitoimipisteitä ympäriinsä.
Lisäksi jos et hae Matkahuollosta n. neljässä päivässä pakettiasi, joudut maksamaan KÄSITTÄMÄTTÖMÄN JA VARMASTI LAKEJAKIN RIKKOVAN LÄHES 10 EURON PÄIVÄMAKSUN 'SÄILYTYKSESTÄ'.

IKUINEN EI KIITOS SIIS MATKAHUOLLON KÄYTTÄMISELLE!!!

Suurin osa noista em. syistä, miksi ostan yleensä ulkomailta, on ihan suomalaisten kauppojen oma vika. Itellan toimintaan taas pitäisi puuttua lailla, jotta kulut saataisiin kohtuullisemmiksi.

Suomalaiset verkkokaupat eivät enää pärjää kilpailussa edes suomalaisasiakkaista, saati ulkomaisista. Muut maat vievät asiakkaat. Jopa joissakin itäblokin maiden verkkoputiikeissa asiakaspalvelu on parempaa, ja postikulut näistä samaa luokkaa tai halvemmat.

Hiljattain julkaistiin tutkimusdataa, jossa suomalaiset verkkokaupat olivat Euroopan peränpitäjiä toimituksissa rajojen ulkopuolelle. Tuosta yltä voitte lukea syitä, sen lisäksi ettei viitsitä tehdä englanninkielisiä sivuja, saati muilla kielillä.

Kuorrutteena em. ongelmille vielä osaa suomalaisista yrittäjistä vaivaa ylimielinen suhtautuminen asiakkaisiin tai potentiaalisiin sellaisiin. Ei koske kaikkia, mutta kumman monia.

Näillä siis mennään, ja Suomen tulevaisuus näyttääkin nykykehityksellä olevan Somppula, jossa ei tosin banaani kasva.

34

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitteleva kauppias

      Jep, olen niin samaa mieltä monesta asiasta. Suomalaiset verkkokaupat ovat laadultaan suurimmaksi osaksi aivan järkyttävän tökeröitä kyhäelmiä. Maksu- ja toimitustavoista ei pidä säästää jos verkkokauppiaaksi aikoo ryhtyä. Ja olis oikeesti syytä panostaa niihin sivuihin JA tietenkin asiakaspalvelun toimivuuteen. Perässä tullaan mutta hitaasti.
      Itse aion tuoreena yrittäjänä alalla olla positiivinen poikkeus. Tosin en minäkään voi postikuluihin valitettavasti vaikuttaa :/ Suomen postimaksujen jatkuva nousu on jo törkeää, siihen pitäisi kyllä puuttua eikä kurittaa varsinkin pienyrittäjiä!

    • en osta Suomesta

      "Postimaksut ovat kalliita. Lähes joka maasta saa tavarat tilattua joko samaan hintaan, halvemmalla, tai jopa postikuluitta."

      Tätä on tullut paljon ihmeteltyä. Monessa ulkomaisessa verkkokaupassa paljon pyörivänä on tultu huomattua, että ilmaiset postikulut kotimaahan on pidemminkin ulkomailla normi tai sitten ilmaisiin postikuluihin edellyttävä ostosumma on todella pieni (esim 20$). Tällainen on sitä todellista asiakaspalvelua. Suomessa tällaisesta ei olla kuultukkaan ja korkeiden postareiden lisäksi kaupoissa saattaa olla aivan naurettavia minimiosto määriä ennen kuin voit ylipäätänsä tilata yhtään mitään (esim. 30€ eräässä suomalaisessa lemmikkien verkkokaupassa).

      Samaten toimitus on niin hidasta, että samassa ajassa ehtii aivan hyvin tilata vaikka Saksasta tai Briteistä. Vaikka tavara olisi varastossa ja maksaisit heti, niin silti tilaus kuhnaa "käsittelyssä" 3-4 arkipäivää ennen lähetystä.

      • Ihme touhua

        Ikävä kyllä näin se menee. Itselläkin paljon kokemuksia mm. tuosta tiedusteluihin vastaamattomuudesta. Monta ostosta jäänyt tekemättä, kun ei kukaan vaivaudu vastaamaan tiedusteluihin. Nykyään suosinkin ulkomaisia verkkokauppoja ja ebaytä.


      • Suomi köllykkä
        Ihme touhua kirjoitti:

        Ikävä kyllä näin se menee. Itselläkin paljon kokemuksia mm. tuosta tiedusteluihin vastaamattomuudesta. Monta ostosta jäänyt tekemättä, kun ei kukaan vaivaudu vastaamaan tiedusteluihin. Nykyään suosinkin ulkomaisia verkkokauppoja ja ebaytä.

        Yritin tehdä joululahja ostoksia suomalaisista verkkokaupoista. Kohteena oli Finnkinon lahjaliput 4 kpl. Ensiksi Netanttilan sivuille... Sivut ovat vanhanaikaiset, kömpelön oloiset ja tuskastuttavan hitaat. sitkeästi vaan eteenpäin, eurot Suomeen ja lahjat himaan mentaliteetilla... yes vihdoin löytyi 4 kpl haluttuja lippu paketteja -> nyt maksamaan. Pieni postimaksu tosin ärsytti, viis siitä, eurot kotimaiselle.. MUTTA mutta verkkopankissa ei olekaan S- pankki vaihtoehtoa? Luottokortti vai lasku, perkele mollemmisa extra kuluja. EI käy tein jo liikaa Keskon eteen. Asiakas väsähti, luovutan...
        Palvelu on huonosti toteutettu en tilaa täältä mitään. jenkit sanovat I'll take my business elsewere. Niin teen myös minäkin.


      • Suomi köllykkä
        Suomi köllykkä kirjoitti:

        Yritin tehdä joululahja ostoksia suomalaisista verkkokaupoista. Kohteena oli Finnkinon lahjaliput 4 kpl. Ensiksi Netanttilan sivuille... Sivut ovat vanhanaikaiset, kömpelön oloiset ja tuskastuttavan hitaat. sitkeästi vaan eteenpäin, eurot Suomeen ja lahjat himaan mentaliteetilla... yes vihdoin löytyi 4 kpl haluttuja lippu paketteja -> nyt maksamaan. Pieni postimaksu tosin ärsytti, viis siitä, eurot kotimaiselle.. MUTTA mutta verkkopankissa ei olekaan S- pankki vaihtoehtoa? Luottokortti vai lasku, perkele mollemmisa extra kuluja. EI käy tein jo liikaa Keskon eteen. Asiakas väsähti, luovutan...
        Palvelu on huonosti toteutettu en tilaa täältä mitään. jenkit sanovat I'll take my business elsewere. Niin teen myös minäkin.

        Paskat yritin samaa myös Suomalaisen kirjakaupan sivuilta. Pääsin maksu- ja toimitustavan valintaan asti. Sitten hyytyi. Toimitustapa ei voi valita. Totta olen huono asiakas yritän toimia IPad: llä näin ei varmaan saa suomi vetoissa verkkokaupoissa toimia. Nyt luovutan tilaan muksuille jotain kivaan ulkomaisista kaupoista. luottokortti käy ilman lisämaksua ja yllätys yllätys tavarat tulee kotiin usein ilman postikuluja...
        Siinäpä sitä, turha tulla monkumaan että eurot virtaa ulkomaille. Laittakaa perusasiat kuntoon niinehkäpä joku asiakaskin kaupoille ilmaantuu.... PAH!


      • huono asiakas
        Suomi köllykkä kirjoitti:

        Yritin tehdä joululahja ostoksia suomalaisista verkkokaupoista. Kohteena oli Finnkinon lahjaliput 4 kpl. Ensiksi Netanttilan sivuille... Sivut ovat vanhanaikaiset, kömpelön oloiset ja tuskastuttavan hitaat. sitkeästi vaan eteenpäin, eurot Suomeen ja lahjat himaan mentaliteetilla... yes vihdoin löytyi 4 kpl haluttuja lippu paketteja -> nyt maksamaan. Pieni postimaksu tosin ärsytti, viis siitä, eurot kotimaiselle.. MUTTA mutta verkkopankissa ei olekaan S- pankki vaihtoehtoa? Luottokortti vai lasku, perkele mollemmisa extra kuluja. EI käy tein jo liikaa Keskon eteen. Asiakas väsähti, luovutan...
        Palvelu on huonosti toteutettu en tilaa täältä mitään. jenkit sanovat I'll take my business elsewere. Niin teen myös minäkin.

        Netanttila:
        Lasku ja erämaksu
        Saat laskun kirjeitse. Sinulla on 20 päivää korotonta maksuaikaa. Jos tilaus sisältää erämaksutuotteita, voit maksaa ne kerralla tai kuukausierissä.

        Skirjakauppa:
        http://postimg.org/image/lrqlqdcg9/
        Kyllä mulle tule heti tuo toimitustavan valinta myös.


      • ---------
        huono asiakas kirjoitti:

        Netanttila:
        Lasku ja erämaksu
        Saat laskun kirjeitse. Sinulla on 20 päivää korotonta maksuaikaa. Jos tilaus sisältää erämaksutuotteita, voit maksaa ne kerralla tai kuukausierissä.

        Skirjakauppa:
        http://postimg.org/image/lrqlqdcg9/
        Kyllä mulle tule heti tuo toimitustavan valinta myös.

        Olen saanut vastauksen sähköposteihin joka kerta eikä muutenkaan valittamista.


    • y.rittäjä

      Joo, kyllä se toimitus maksaa. Kun kauppias myy sulle 20€ tavaran 10-40% katteella ja veloittaa sulta 4€ toimituskulut niin perseelleen menee. Osta vaan ulkomailta, siellähän ne kaikki työpaikatkin on.....

    • 2+9

      Ostan ihan mielelläni kotimaisistakin verkkokaupoista esimerkiksi läppäreitä, mutta monien tavaroiden hinta on suomalaisesta kaupasta ostettaessa niin korkea, että kotimaisen suosiminen jää.

      Braun-parranaojokoneestani hajosi teräverkko viime keväänä. Helsinkiläisessä kaupassa uusi teräverkko plus leikkuuterä samassa pakkauksessa olisi maksanut 34,90 €. Tutkin eBayn sivuja ja tilasin saman yhdistelmän Etelä-Koreasta hintaan 16,10 € toimituskuluineen. Aikaa tosin kului viikko, mutta sen ajan käytin ikivanhaa varakonettani.

      Ei eläkeläisen kannata maksaa yli kaksinkertaista hintaa vain siksi, että myyjä on suomalainen.

      • pään käyttö

        Itse verkkokauppiaana voisin kyllä hyvinkin pienellä katteella tuotteita jos niistä ei tarvisi Suomen lain mukaan ottaa vastuuta. Tämä tilannehan on käytännössä kun sieltä eBaystä halvemmalla tilaat, jos tuote hajoaa niin vitut se myyjää kiinnosta. Suomessa on pakko kiinnostaa.


    • 2+9

      "Tämä tilannehan on käytännössä kun sieltä eBaystä halvemmalla tilaat, jos tuote hajoaa niin vitut se myyjää kiinnosta."

      Se kiinnostaa myyjää erittäin paljon. Jokainen ostaja voi nimittäin antaa palautetta ostamastaan tavarasta, myyjän toiminnasta yleensä ja muusta kaupankäyntiin liittyvästä asiasta eBayssä. Jos myyjän saama palaute ei ole 99-rosenttisesti myönteistä, mikä näkyy kaikille kauppaa tehtäessä, ostajat kaikkoavat ja suosivat muita myyjiä.

      eBay ei siis ole kauppa, vaan kuka tahansa voi ryhtyä myymään siellä tuotteitaan, esimerkiksi sinäkin, jos kiinnostaa. Asiakkaan oikeusturva on korkeassa kurssissa. Kun menen suomalaisen verkkokaupan sivuille, minulle ei koskaan luotettavasti näytetä, kuinka suuri prosentti asiakkaista on ollut tyytyväisiä kaupan toimintaan ja saamiinsa tavaroihin. eBayssä näin tapahtuu.

      Jos tuote on viallinen, sen voi palauttaa tai rahat saada takaisin.

      • pään käyttö

        Ei se käytännössä kiinnosta. Jos tuote on saapuessaan viallinen ja sen pystyy todistamaan niin silloin PayPalin avulla vänkäämällä voi saada rahansa takaisin. Kun PayPal -disputen avaamisaika menee ohi on käytännössä omillaan eikä myyjää enää kiinnosta. Tämän lisäksi jos Suomalaisen firman tuotteeseen tulee vika ei sen takaisinlähetys saa maksaa mitään, mutta mikäli kyseessä on akullinen laite on sen takaisinlähettäminen monesti kalliimpaa kuin mitä itse tuote on, tämän lisäksi edelleen se myyjä ei siellä Kiinassa menetä yöuniaan jos täällä Suomessa kitiset mutta Suomalainen myyjä on oikeasti vastuussa.

        Jos tuota vastuuta ei olisi myisin ilomielin todella pienillä katteilla, käytännössä ottaisin rahat vain siitä vaivasta että hoidan tuotteen Suomeen ja testaan toimivaksi ennen asiakaalle päätymistä. Nyt kun pitää vielä vastata takuusta on pakko ottaa vähän enemmän itselle, toki sitten on vielä veroja yms. muita kuluja maksettavana jotka luo oman pakotteensa. Ilman vastuuta kaikki olisi kivempaa.


      • onnellinen iskä vaan

        " Se kiinnostaa myyjää erittäin paljon. Jokainen ostaja voi nimittäin antaa palautetta ostamastaan tavarasta, myyjän toiminnasta yleensä ja muusta kaupankäyntiin liittyvästä asiasta eBayssä."
        xxxxxxx-----------------------------xxxxxxxxxxx--------------

        palautteeseen aikaa vain 2 kk, ja tuote tulee kuukauden,
        riittääkö se takuuksi kun saa moittia myyjää.
        Itse olen antanut 3845 positiivista palautetta, kymmenkunta on jäänyt anatámatta

        ite olen tilannut eBausta reippaasti yli 3000 tuotetta, muistakin Kiinan kaupoista, parikymmentä yli 2000 e tilaustakin, eikä mitään ole myyty, lahjoitettu vaan suvulle ja kavereille.

        Mutta ostan kotimaasta TAKUUN, ja myös monen sopivaisuuden takia lähes aina yli 100 e tavarat.
        Ostan myös lasten tavarat, Kiinasta suoraan tilateissa on huimia kemikaalipäädstöjä, osa on sellaista joka on kiellossa varsinaisesta kauppaketjuista ja myydään salaa yksitellen.


    • 2+9

      Osta sinä mistä ostat. Niin olen minäkin aina tehnyt. eBaystä ostamisesta minulla on kymmenen vuoden kokemus, eikä ongelmia ole ollut. Yhden kerran olen rahani takaisin saanut.

      En kylläkään osta mitä tahansa eBaystä. Televisiot ja tietokoneet hankin Suomesta monestakin syystä. Kiinasta en osta mitään. Valtaosa ostoksistani on ollut Englannista ja USA:sta, jonkin verran myös Saksasta. Tullien vuoksi USA:sta ei useimmiten kannata ostaa mitään kallista.

      Joskus syy ulkomailta ostamiseen on, että tavaraa ei edes myydä Suomessa.

      • pään käyttö

        No näin teen minäkin, ei sitä nettimutuilut muuta, mutta on hyvin ymmärretävää miksi suomalaisten firmojen on yksinkertaisesti myytävä kalliimmalla kuin esimerkiksi Kiinassa. Vastuu verot joista itse siis pidän tuota vastuuta jopa vaikeampana asiana.

        Ei siis ole mitään rakettitiedettä miksi Suomessa jokin tavara maksaa enemmän.


      • tilaaja
        pään käyttö kirjoitti:

        No näin teen minäkin, ei sitä nettimutuilut muuta, mutta on hyvin ymmärretävää miksi suomalaisten firmojen on yksinkertaisesti myytävä kalliimmalla kuin esimerkiksi Kiinassa. Vastuu verot joista itse siis pidän tuota vastuuta jopa vaikeampana asiana.

        Ei siis ole mitään rakettitiedettä miksi Suomessa jokin tavara maksaa enemmän.

        Niinpä, sama tavara on edullisempaa tilata Saksasta tai Briteistä kuin suomalaisesta verkkokaupasta. Toimitukset ovat nopeita. Tavara on laitettu postitukseen jopa muutamassa tunnissa.


    • 2+9

      "No näin teen minäkin, ei sitä nettimutuilut muuta, mutta on hyvin ymmärretävää miksi suomalaisten firmojen on yksinkertaisesti myytävä kalliimmalla kuin esimerkiksi Kiinassa."

      Jos olen oikein ymmärtänyt, et ole koskaan ostanut mitään eBaystä. Minä olen ostanut sieltä tavaraa ongelmitta kymmenen vuoden ajan, vähintään kaksi ostosta vuodessa. Pidät kirjoituksiani "mutuiluina". Ajattelevatko kaikki suomalaiset verkkokauppiaat yhtä älykkäästi?

      Ymmärrän oikein hyvin, että Suomessa myytävät ja suomalaisten myymät tavarat ovat kalliimpia kuin Kiinasta ostetut. Realiteetit ovat realiteetteja. Globaalissa maailmassa kuitenkin ihmiset tilaavat tavaraa myös ulkomailta, jos se maksaa yli kaksi kertaa enemmän suomalaisessa kivijalkakaupassa, kuten esimerkkini Braun-parranajokoneen teräverkosta osoitti. Tällaiset hintaerot saavat minut välttelemään suomalaisten kauppojen hintojen katseluakin ja suuntaamaan suoraan johonkin kansainväliseen verkkokauppaan.

      Nettiin voisivat hyvin mennä muuten suomalaisetkin kauppiaat tavaroitaan myymään kansainvälisille markkinoille. Kyllä esimerkiksi saksalaisetkin voisivat ostaa tavaraa Suomesta, jos hinta olisi sopiva. Tuntuu oudolta, että Suomi olisi maailman yli kahdesta sadasta maasta ainoa valtio, jossa kaikenlaiset vastuut nostavat hinnat taivaisiin, minkä seurauksena vain jotkut suomalaiset ostavat tavaraa suomalaisista verkkokaupoista.

      Lähes kaiken tavaran hinta nousee, kun tavara tuodaan rajan yli Suomeen. Ostin vuonna 2009 television helsinkiläisestä kaupasta hintaan 1100 euroa, vaikka nettiä tutkimalla huomasin sitä myytävän yli 200 euroa halvemmalla Saksassa.

      Kun saksalaiset tuttavani kerran Suomessa ajellessaan pysähtyivät tien varressa olevalle kioskille ostaakseen litran pullon Coca-Colaa, he kertoivat minulle myöhemmin, että ostotapahtuma vaikutti ryöstöltä, koska hinta oli niin kallis.

      • sama iskä 1979

        "Nettiin voisivat hyvin mennä muuten suomalaisetkin kauppiaat tavaroitaan myymään kansainvälisille markkinoille"

        ovat netissä, myyvät ulkomaille.

        ite ole tehnyt sivuja 1995 vuodesta alkaen, vieläkin on toistakymmentä joita vain päivitelty ja kauppa käy, seksikaupasta rauta ja sähköliikkeisiin, pari välipala ja ruokakauppaakin.


      • t.osi
        sama iskä 1979 kirjoitti:

        "Nettiin voisivat hyvin mennä muuten suomalaisetkin kauppiaat tavaroitaan myymään kansainvälisille markkinoille"

        ovat netissä, myyvät ulkomaille.

        ite ole tehnyt sivuja 1995 vuodesta alkaen, vieläkin on toistakymmentä joita vain päivitelty ja kauppa käy, seksikaupasta rauta ja sähköliikkeisiin, pari välipala ja ruokakauppaakin.

        Tiedätkö mitä toimitus Suomesta eurooppaan maksaa - liikaa
        myy viidenkympin tavara 15€ katteella ja maksa kuluja 20,00€
        tosi on


    • 2+9

      " Vastuu verot joista itse siis pidän tuota vastuuta jopa vaikeampana asiana."

      Vastuulle ja veroille ei kauppias tietenkään mahda mitään. Sain juuri tänään Britannian Amazonista tilaamani Leonard Cohenin tuoreimman musiikki-blu-ray-konserttitaltioinnin. Se maksoi postikuluineen 16 €. En edes tutkinut, mitä se olisi maksanut suomalaisessa kaupassa - sikäli kun sitä ollenkaan myydään täällä.

    • ..........

      Mieluiten käytän suomalaisia verkkokauppoja. Maksikirjeen poisto vähentää nettiostamista luulisin näin.
      Oli todella kätevää kun sai postiluukusta.

      • kiitosposti

        yritykset voivat yhä lähettää maksikirjeenä yksityiset eivät


    • Käääkk

      Matkahuollon röyhkeys ja ahneus hämmästyttää. Täällä kunta tuki aloittavaa matkahuoltoyrittäjää. Kunta antoi yrittäjälle hyllyjen rakentamiseen muistaakseni tuhat euroa. Nyt kun minun pikku pakettini majailee kunnan maksamassa hyllyssä yrittäjän tiloissa, joudun maksamaan liki seitsemän euroa varastointimaksua vuorokaudessa. Neljä vuorokautta on lyhyt aika, kun on kelit huonot ja pitkät matkat.

    • Wege-92

      Kannattaa myös varoa Kiinassa toimivia suomalaisomisteisia elektroniikka krääsäkauppiaita jotka suomen kielen varjolla rahastavat hintatietämättömiltä suomalaisilta jopa 10-kertaisia hintoja kiinalaisiin kilpailjoihin nähden. Lisäksi heillä on otsaa mainostaa myyvänsä "tehdashinnoilla". Tuolta löytyy silmät avaava hintavertailu yhdestä tällaisesta: http://samahalvemmalla.webnode.com/elektroniikka

    • Pajavasara10

      Olen täysin samaa mieltä. Ostamme paljon auton ja moottoripyörän osia Saksasta, USA:sta ja muualtakin. Ulkomaiset verkkokaupat lähettävät heti ilmoituksen tilauksen vastaanottamisesta, ilmoituksen tavaran saapumisesta varastoon, ilmoituksen maksun vastaanottamisesta ja ilmoituksen seurantanumeron tavaran lähettämisestä. Nopeaa, helppoa, läpinäkyvää ja asiakas pysyy takuuvarmasti asiakkaana. Lisäksi sähköpostitiedusteluihin vastataan saman päivän aikana.

    • euisti

      Hyvä palvelu on tärkeää, mutta Posti ei saisi olla monopoliasemassa. Vapaa kilpailu ja yrittäjyys on päivän sana! EU hoi!

      • 2-3

        Monella yrityksellä on tarjota myös toimitus Matkahuollon kautta.


    • Nettiostaja

      Useimmat suomalaiset nettikaupat toimittavat tavarat nopeasti. Aika ei ole ongelma. Hinta ja postikulut ovat. Suomesta ei nettikauppa voi myydä ulkomaille käytännössä mitään. Ehkä jotain aineetonta sähköpostissa lähetettävää tai verkkosivulta ladattavaa, mutta ei mitään tavaraa. Liian kallista ja hidasta postittaa.

      Eilen hain auton renkaat postista. Tulivat englannista ja halvemmalla sai kuin Suomesta mistään. Suuret ulkomaiset kaupat keräävät suuret voluumit ja postittaminen on sieltä halpaa. Aliexpress myy pientä tavaraa postikuluineen Kiinasta Suomeen hintaan, jolla suomalainen kauppa ei saa edes sitä postimerkkiä kotimaan vastaavaan postipakettiin. Ja pitäisi vielä postimerkin lisäksi maksaa itse tavaran sisäänostohinta, verot, suomalaiset palkat ja suomalaiset muut firman kulut.

    • alvitalas

      Arvonlisävero on Suomessa liian korkea. Se ajaa suomalaiset ostamaan ulkomailta ja ulkomaalaiset jättämään euronsa muualle.

    • Ikävä-totuus

      Suomalaiset verkkokaupat, lukuunottamatta joitain harvoja (esim. verkkokauppa.com), eivät käytännössä toimi.
      Hinnat on pilvissä, toimitusajat venyy ja paukkuu, ja rahtikulut ovat kohtuuttomat.
      Siispä tilataan ulkomailta.

    • muutamahuonokokemus

      kokkiman.com ei vastannut kysymykseen.
      fi.loccitane.com ei koskaan lähettänyt lahjakoodia, joka luvattiin uudelle rekisteröityneelle asiakkaalle.
      rajalacamera.fi "unohti" lähettää tuotteen.

      Paljon olisi vielä suomalaisilla verkkokaupoilla opittavaa!

    • Tupakkakauppaa

      Huomasin kans, että moni sähkötupakkaa myyvistä kaupoista on ulkomaalaisia, ilmeisesti myös http://www.sauhuton.com jota olen pitänyt suomalaisena pitkään. Estääkö näissä laki jotain, vai onko ulkomaalaiset aina vain suomalaisia parempia?

    • JanneP

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe