mikä ehkäisyksi

lapseton valinta

Mikä ehkäisyksi n. 4-kymppiselle naiselle. En tupakoi eikä ole ylipainoa eikä sairauksia rasitteena.

E-pillerit jätin viime syksynä pois. Pelottaa Tämä vouhotus hormonaalisten ehkäisykeinojen vaaroista... Ja sisko sai juuri veritulpan 32-vuotiaana.
Söin Minulet-pillereitä, mutta se veritulppakohu taisi pyöriä enimmäkseen kaiketi sen yasmin/yas-pillerin ympärillä.
Juttelin lääkärin kanssa ja kaikissa hormonaalisissa valmisteissa (e-pillerit, minipillerit, hormonikierukka) on samat riskit.
Kierukka ei kuulemma kai edes pysy synnyttämättömällä naisella. Ja olen kuullut muutenkin kierukoista ikäviä sivuvaikutusjuttuja.
Tosin on kuulemma kehitteillä uusi kierukka synnyttämättömillekin, mutta koska tulee markkinoille...

Lääkärillä oli kyllä hyviä ehdotuksia mulle ehkäisyksi. Mm. vaihdevuosien odottelu (enhän mä sitä aikaisemmin haluakaan seksiä...), toinen keino oli seksistä pidättäytyminen (parisuhteessa tosi toimiva vinkki...) ja kolmas vaihtoehto oli lapsen tekeminen (eikö ehkäisyn tarkoitus ole ehkäistä lapsien tulemista...)
Strerilisaatiota hän ei minulle suostunut kirjoittamaan koska minulla ei ole lapsia. Olisin ollut kiinnostunut siitä uudesta veitsettömästä sterilisaatiosta, jossa munajohtimiin laitetaan spiraalit arpeuttamaan ne umpeen. Operaatio kestää n. puoli tuntia ja menee kai kuukausi kun ehkäisyteho on 100%:nen ja peruuttamaton. Onko kenelläkään siitä kokemuksia?

Mainitsinko muuten, että lääkäri oli venäläistaustainen nainen. Ehkäisykeskustelu oli aika mielenkiintoinen, kun hän oli sitä mieltä että tottakai minun pitää vielä lapsia saada.

10

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika outoa.

      Mieheltä piuhat poikki on "helpompi", halvempi ja kivuttomampi. Itse vähän samassa tilanteessa ja mulle/miehelleni kyllä jopa suositeltiin kyseistä operaatiota ihan rehellisesti.

      • Ei veitselle

        Ai että miestä pitäisi silpoa siksi, että nainen ei halua lasta? Missä tuollaisia itsekeskeisiä naisia oikein kasvaa?


      • älä yleistä
        Ei veitselle kirjoitti:

        Ai että miestä pitäisi silpoa siksi, että nainen ei halua lasta? Missä tuollaisia itsekeskeisiä naisia oikein kasvaa?

        "Ei veitselle" Kyllähän tässä nyt oli kyse ihan yhteisesti puhutusta ja tuumaillusta ja sovitusta asiasta. Niinkuin yleensä kypsissä yli nelikymppisten aikuisten suhteissa, jossa molemmat ovat sitä mieltä ettei enään lapsia. Kuka lie tässä sitten itsekäs..


      • Ei veitselle
        älä yleistä kirjoitti:

        "Ei veitselle" Kyllähän tässä nyt oli kyse ihan yhteisesti puhutusta ja tuumaillusta ja sovitusta asiasta. Niinkuin yleensä kypsissä yli nelikymppisten aikuisten suhteissa, jossa molemmat ovat sitä mieltä ettei enään lapsia. Kuka lie tässä sitten itsekäs..

        Jos nainen vaatii miestä leikkaukseen, olisi minusta parempi, jos kummatkin leikattaisiin.


      • voi herra mun jee
        Ei veitselle kirjoitti:

        Jos nainen vaatii miestä leikkaukseen, olisi minusta parempi, jos kummatkin leikattaisiin.

        Edelleenkään kyse ei ole vaatimuksesta, niinkuin tahdot sen kovasti ymmärtää. Kyse on YHTEISESTÄ neuvottelusta ja keskusteluista, että kummalle olis se suotavampaa suorittaa. Olen tasa-arvon kannalla parisuhteessa, jos nyt yrität vääntää tästä sen suuntaista keskustelua. Joten sekin on ihan turhaa.


      • lapseton valinta
        voi herra mun jee kirjoitti:

        Edelleenkään kyse ei ole vaatimuksesta, niinkuin tahdot sen kovasti ymmärtää. Kyse on YHTEISESTÄ neuvottelusta ja keskusteluista, että kummalle olis se suotavampaa suorittaa. Olen tasa-arvon kannalla parisuhteessa, jos nyt yrität vääntää tästä sen suuntaista keskustelua. Joten sekin on ihan turhaa.

        Mun mielestä se menee leikkaukseen, joka ei halua lapsia missään tilanteessa kenenkään kanssa koskaan.
        Parisuhteessa ollessa siitä voi keskustella ja jokainen tekee sen päätöksen kuitenkin itse.
        Mulle sopii hyvin se, että vain mut steriloidaan. En voi vaatia et jos itse haluan steriiliksi, että toisenkin on haluttava.
        Se menee, jolla on asiasta vahvempi tahto.


      • lässynlässyn lää
        lapseton valinta kirjoitti:

        Mun mielestä se menee leikkaukseen, joka ei halua lapsia missään tilanteessa kenenkään kanssa koskaan.
        Parisuhteessa ollessa siitä voi keskustella ja jokainen tekee sen päätöksen kuitenkin itse.
        Mulle sopii hyvin se, että vain mut steriloidaan. En voi vaatia et jos itse haluan steriiliksi, että toisenkin on haluttava.
        Se menee, jolla on asiasta vahvempi tahto.

        Kuka tässä on vaatinut yhtään mitään?


    • essure vm-12

      No kyllä se kierukka pysyy aivan hyvin siellä ei-synnyttäneenkin kohdussa. Ja kyllä on markkinoilla pienempi jo malli, molemmista, kuparisesta ja hormonalisesta.

      Sterin saat ikäsi perusteella, olisit saanut jo kymmenen vuotta sitten.

      Essure itselle tehty, mainitsemasi, hyvät kokemukset, omalla kohdallani.


      Todella outoa käytöstä gynekologilta jos ei ole kirjoittanut steripapereita....itse tekisin kantelun.

    • kissainen

      Lääkärissä pitäisi keskittyä siihen, mikä on potilaan tilanne eikä epäolennaisiin lääkärin mielipiteisiin. Sterilisaation olisit tosiaan saanut jo ajat sitten halutessasi, joten laitapa valitusta menemään, että miksi lääkäri ei hoitanut asiaa!? Kävit julkisella, eikö vaan?

      • lapseton valinta

        Juu, olen käyttänyt julkisia aina. Olen ajatellut että se riittää kun en asioi kovinkaan usein lekurilla muutenkaan.
        Ensimmäisen kerran pyysin sterilisaatiota muistaakseni jotain alle 35-vuotiaana. Silloin lääkäri käski vielä miettiä. Mietin muutaman vuoden ja otin aiheen uudelleen puheeksi. Silloin oli uusi lääkäri vastassa. Hän väitti ensin kivenkovaa, että jokainen kohta pitää täyttyä jotta saan sterilisaation (mm. ikä, kolme lasta jne.).
        Väänsin hänelle suomenkieltä rautalangasta kun selitin mitä "tai"-sana tarkoittaa.

        Ymmärrän ettei sitä kovin heppoisin perustein tehdä, mutta kyllä lääkärin pitää pystyä olemaan objektiivinen ja unohtamaan omat mielipiteensä.
        Jouduin turvautumaan lääkkeillä tehtävään aborttiin reilu vuosi sitten ja sitäkin jouduin perustelemaan moneen kertaan kun ei meinannut millään saada hyväksyntää lääkäriltä. Alkoi ihan itkettää vastaanotolla kun menin paniikkiin ja luulin etten saa keskeytystäkään.

        Taidanpa käydä yksityisellä puhumassa aiheesta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe