Viidettä kertaa kipeänä tänä talvena

Huolestunut94

Alan olla todella huolissani terveydentilastani. Olen tällä hetkellä viidettä kertaa flunssassa tänä talvena, joka vetää minut aivan toimettomaksi. Kuumetta ei juuri ole, mutta todella heikko olo ja huimausta. Viimeksi olin kipeänä kaksi viikkoa sitten.

Tällä hetkellä oireina on nuha, pieni lämpö, keuhkokipu/keuhkoahdistus, kovat yksittäiset yskäisyt, jotka aiheuttavat pistävää kipua keuhkoissa ja kurkkukipu, joka pahenee aina ulkona ollessa. Koko keuhkoputkeani särkee tälläkin hetkellä.

Olen käynyt joka kerta päivystyksessä hakemassa sairaslomaa näihin oireisiin. Pari viiikkoa sitten keuhkoni kuunneltiin (olivat ok), nieluviljely oli negatiivinen, pientä lämpöä silloinkin. Nyt yskäisyt ovat pahentuneet huomattavasti ja olo on entistä heikompi.

Mistä tässä voi olla kyse? Olen 19-vuotias perusterve nainen, jolla on psyykkisiä ongelmia. Minä myös tupakoin ja olen yskinyt koko talven, mutta se vain pahenee.

17

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäksi kuntoon

      Jos yleiskunto on huono ja potee stressiä sarastuu herkemmin. Myös C-vitamiinin puutos altistaa flunssalle.

      • Huolestunut94

        Yleiskuntoni on hyvä. Stressiä minulla on viimeaikoina ollut rahoista ja parisuhteesta. Syön päivittäin hedelmiä ja marjoja.


      • kuvauksiinh
        Huolestunut94 kirjoitti:

        Yleiskuntoni on hyvä. Stressiä minulla on viimeaikoina ollut rahoista ja parisuhteesta. Syön päivittäin hedelmiä ja marjoja.

        Kannattaa kuvata keuhkot. Vaikka keuhkot olisi vapaat kasvaimilta yms, niin voisiko jokin painaa keuhkojasi tai vastaavaa, vaikka ei kuulunutkaan pihinää keuhkoista?

        Miten on hygienia kodissasi ja työpaikallasi/kuolullasi? Jos et putsaa tarpeeksi usein ympäristöäsi, niin voit sairastua helpommin kyseiseen tautiin uudelleen tai saada "vahvemman" version sairaudesta, kun jo tehnyt mutaation itsestään (jos edes mahollista noin lyhyessä ajassa?). Tupakan polttaminen kannattaa ainakin lopettaa, nyt kun olet kipeä, ärsyttää vaan enemmän keuhkojasi ja aiheuttaa enemmän kirvelyä.

        Minulle kuulostaa vähän sille, että et ole oikeasti missään vaiheessa parantunut flunssasta, vaan sinulla on jokin virus-peräinen sairaus, mistä oireet on vaan hellittänyt vähäksi aikaa levon ja lääkkeiden avulla.


    • 5435346

      Ettei olisi HIV? Se nimittäin laskee vastustuskykyä ja voi aluksi aiheuttaa paljonkin sairastelua, se sitten kytee vuosikausia sen jälkeen ja tulee tuollaisia sairaus-syklejä pahenevaan tahtiin.

    • juuri aivan

      Justiinsa, hiv... Eihän talven aikana voi sairastaa viittä flunssaa. Se ei vaan ole mahdollista.

      • kokemuksen rintaääni

        Siis tuollaisia oireita voi saada vain influenssarokotusten seurauksista. Itse en viitsisisi räkätauteja ottaa enkä pahemmin sairastele.


    • Huolestunut94

      Kun tämän keskustelun tein (tiistai), kävin sinä päivänä hakemassa taas kaksi päivää saikkua. Keskiviikkona oloni oli jo parempi, joten uskaltauduin menemään torstaina taas töihin. Perjantaina kuitenkin oloni paheni, joten menin päivystykseen ja sain saikkua sen päivän.

      Lauantaina oloni oli taas parempi, mutta tänään olo on kuin katujyrän alle jääneellä. Yskä on pahentunut huomattavasti, kurkku kipeä ja tuntuu turvonneelta. Nieleminen on vaikeaa. Hengitysvaikeuksia edelleen ja hälyyttävintä on se, että painoni on tippunut. Tämän päivän iltapaino on miltei kolme kiloa vähemmän kuin viime viikon aamupaino.

      Joku kysyi hygieniasta kotona ja työpaikalla. Kotona siivoamme kerran viikossa kunnolla ja samalla vaihdamme petivaatteet. Tuuletamme myös viikottain kämppää, jottei ilma olisi niin tunkkaista. Työpaikallani on ollut huoneilmaongelmia ja tuntuu, että aina kun sinne palaan, niin oireet pahenevat.

    • ninni3

      Home? Kävin homekoulua ja mulla oli samankaltaisia oireita jatkuvasti. Tuntui,ettei koskaan tervehy..Aloitin työssäoppimisjakson niin oireet katosivat kuin seinään ja siitä nousi vahva epäilys homeesta.Pian selvisikin, että koulussa oli hometta ja osa rakennuksesta meni remonttiin..Oireina mulla on mm. nuhaa/nenän tukkoisuutta, pentä lämpöilyä, kuivaa yskää, tulehdukset keuhkoputkissa.

      Astma?Astma on myös sellainen, että altistaa kaikille hengitystie ja pitkään jatkuville yskäflunssille. Ja katupöly ja alkava siitepölykausi altistaa oireille. Kannataa käydä tutkituttamassa!

      • astmaatikko

        astmaa epäilen.mulla aiheutti astama jatkuvia kevätflunssia ja niitä saattoi olla selittämättömän monta putkeen.astma kuulemma aiheutti sen, että keuhkojen ns."tulehdustila"aiheutti herkemmän altistumisen flunssille. katupöly ja siitepöly ei ainakaan oireita helpottanut. oikealla lääkityksellä kaikki taasi balanssissa.


      • Huolestunut94
        astmaatikko kirjoitti:

        astmaa epäilen.mulla aiheutti astama jatkuvia kevätflunssia ja niitä saattoi olla selittämättömän monta putkeen.astma kuulemma aiheutti sen, että keuhkojen ns."tulehdustila"aiheutti herkemmän altistumisen flunssille. katupöly ja siitepöly ei ainakaan oireita helpottanut. oikealla lääkityksellä kaikki taasi balanssissa.

        Astma voikin olla mahdollinen. Työkaverini kaveri oli joskus samassa paikassa töissä ja hänellä alkoi astma juuri siellä työpaikassa ollessaan.


      • ENt. yökukkuja
        Huolestunut94 kirjoitti:

        Astma voikin olla mahdollinen. Työkaverini kaveri oli joskus samassa paikassa töissä ja hänellä alkoi astma juuri siellä työpaikassa ollessaan.

        Jos nyt ekana lopetat sen tupakoinnin, niin kirjoita kahden viikon kuluttua, millainen olosi sitten on.

        Liikutko päivittäin ulkona?

        Itselleni tulee talvisesta sisäilmasta flunssan kaltaisia oireita, jollen lenkkeile vähintään 5-6 km joka päivä. Nyt kun aurinko paistaa, lenkit päivässä tekee jo yhteensä noin 10 km.

        Työpaikkoja ja kouluja syytetään paljon homeesta, mutta tosiasiassa homeen ja muun huonon sisäilman lähde suuremmalla syyllä on kotona, jossa aikaakin vietetään viikossa yli 130 tuntia enemmän kuin työpaikalla.


    • dsdsd

      C-vitamiini ei juurikaan ehkäise flunssaa. D-vitamiini suojaa flunssalta parhaiten. Ite oonsyöny viimeset pari vuotta d-vitamiinia ja ei ole ollut kertaakaan flunssaa.

    • nyt paremmin

      C-vitamiini ainakin helpotti tutkimuksen mukaan isoina annoksina mm rasitusasman oireita. tutkittavat saivat ison annoksen c-vitamiinia ennen raskasta liikuntaa ja se helpotti oireita. Minulla oli jatkuvaa flunssaa.yskää,poskiontelontulehduksia kun sain työpaikan sisäilmasta astman.Sairastin parit kovat keuhkokuumeetkin kunnes tajuttiin että minulla on astma.Sopivan lääkityksen löydyttyä kuntoutuminen kesti 2 vuotta.Niin heikossa hapessa olin .Nyt käytän C-vitamiinia ja heti kun flunssa meinaa iskeä-otan inkiväärinjuurta ja pakurinkääoäteetä c.vitamiinia.Ei ole flunssa tullut.

    • näino

      Influenssaviruksia elää eri eläimissä ja ajoittain muodostuu kantoja, jotka tarttuvat myös ihmiseen. Ja siten ne virukset ovat eläimissä valmiina kun eläin teurastetaan ja lihan välityksellä tarttuu sitä syövään ihmiseen.

      • astma?

        "Influenssaviruksia elää eri eläimissä ja ajoittain muodostuu kantoja, jotka tarttuvat myös ihmiseen. Ja siten ne virukset ovat eläimissä valmiina kun eläin teurastetaan ja lihan välityksellä tarttuu sitä syövään ihmiseen. "

        ÄLÄ VALEHTELE


      • kamala vika

        Hullunlehmäntauti taisi tarttua tuolla lailla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe