Nu måste man vara försiktig med...

skrämmande

var man talar svenska.Iltalehti hade en notis om att en dam hade blivit misshandlad i bussen för att hon talade svenska med sitt sällskap.

14

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nej till våld

      Ofta kan man ju nog bli verbalt påhoppad när man talar svenska ,men att det nu har gått så långt som till fysiskt våld,det är förskräckligt.

      • vad ska man tro ?

        Nu påstås det ju att det INTE var fråga om språket.Gärningsmannen hade ju nog ropat : jävla finlandssvenskar och tala inte svenska......men han hade bara ångest ?


    • :-)

      Skall besöka diverse myndigheter i Finland efter påsk, få se om man får betjäning på svenska? :D

      • lycka till

        Alltid lönar det sig att försöka.......man kan ju vara "bråkig " och fordra betjäning.För det mesta ids man bara inte utan byter till finska.Enligt lag borde myndigheten skaffa tolk eller någon som behärskar svenska ...men vem har energi att stå på sig


      • enklast så
        lycka till kirjoitti:

        Alltid lönar det sig att försöka.......man kan ju vara "bråkig " och fordra betjäning.För det mesta ids man bara inte utan byter till finska.Enligt lag borde myndigheten skaffa tolk eller någon som behärskar svenska ...men vem har energi att stå på sig

        Jag brukar börja på svenska,om det inte fungerar då byter jag till finska.


      • självklart
        enklast så kirjoitti:

        Jag brukar börja på svenska,om det inte fungerar då byter jag till finska.

        Medborgarinitiativet för fria språkval skall snart tas till behandling,svenskhatet ökar.


      • lamf
        självklart kirjoitti:

        Medborgarinitiativet för fria språkval skall snart tas till behandling,svenskhatet ökar.

        Det lönar sig att besöka tex.RKP debatten ,den är fylld med kränkande inlägg om den svensksråkiga befolkningen.


      • 3113w
        lamf kirjoitti:

        Det lönar sig att besöka tex.RKP debatten ,den är fylld med kränkande inlägg om den svensksråkiga befolkningen.

        Man skall inte besöka RKP forumet,vissa inlägg dryper av svenskhat .Signaturen Niin _ nol postar de värsta på löpande band.


      • hitlers fotspår ?
        3113w kirjoitti:

        Man skall inte besöka RKP forumet,vissa inlägg dryper av svenskhat .Signaturen Niin _ nol postar de värsta på löpande band.

        PÅ rkpspalten är skrämmande skriverier om koncentrationsläger och liknande som borde ordnas för oss svenskspråkiga.


      • en flopp kanske ?
        självklart kirjoitti:

        Medborgarinitiativet för fria språkval skall snart tas till behandling,svenskhatet ökar.

        Pois pakkoruotsi - initiativet fick väl inte riktigt ett sådant mottagande i riksdagen som språkfanatikerna hade önskat sig.Väldigt mycket sura kommentarer på olika forum.


    • :-)

      Vart i Borgå förra veckan, och visst fick jau betjäning på svenska, nästan så man får en tår i ögat......:-*

      • bårgåbo

        I Borgå får man ännu service på svenska,åtminstone på de flesta ställena.Det skall vi vara tacksamma för.


      • smaklöst
        bårgåbo kirjoitti:

        I Borgå får man ännu service på svenska,åtminstone på de flesta ställena.Det skall vi vara tacksamma för.

        Vilken dålig sketch om när en finlandssvensk blir misshandlad som "nelonen " visade.Jag hittade inget roligt i att människor misshandlas.


      • halvsvenskhalvfinne

        Herre min skapare.. Hur svårt kan det vara för människor att förstå, att om man bor i Finland, kan det vara svårt att få betjäning på svenska? Om man åker in i Sverige, så är det svårt att få betjäning på finska.
        Inte kommer jag att kräva betjäning på svenska i Finland, och tvärtom när jag kan båda språken.
        Inte konstigt, att finlandsvenskarna känner sig ibland utanför samhället, för ni själv har orsakat det.
        Var glada att ni kan svenska språket, det är jag med, mutta miksi laittaa "kapuloita rattaisiin" ja vängellä pitää hampaat irvessä kiinni siitä, että palvelua on tultava ruotsinkielellä ja piste?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe