Hyväksytkö vääräuskoiset?

ei homo eikä hellu

Kristinuskoisia on noin 2,1 miljardia.
Tämä tarkoittaa sitä, että maailmasta löytyy noin 5 miljardia vääräuskoista.
Näistä (2.1 miljardia) vain murto-osa on helluntailaisia.

27

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vääräuskoinen... Voi hyvänen aika mikä käsite XD

      • HEI HALOO

        Mikä on oikea"lahko" niistä yli 30 000 sta joihin kristinusko on jakautunut?


    • kristitty *

      Suurin osa kuuluu varmasti vain kirkkoon, joten suuri osa ei ole oikeita kristittyjä. Kristittyhän tarkoittaa Jeesuksen seuraajaa. Voiko myöskään katolilaisia sanoa kristityiksi kun he palvovat Mariaa? Ja ortodoksit ikoneita. Tuosta 2,1 miljardista vain murto osa on uudestisyntyneitä ihmisiä. Opilliset kysymykset eivät pelasta, jokaisessa kirkossa/seurakunnassa on tietysti uskovia kristittyjä.

      Jumala ei pakota ketään uskomaan itseensä, jokainen ihminen saa vapaasti valita seuraako häntä vai ei, joten tottakai "vääräuskoiset"/jumalattomat tulee hyväksyä. Kristityn tehtävä on vain kertoa pelastava sanoma joka vapauttaa tulevasta tuomiosta, valinta on tehtävä itse.

      Iankaikkisuutta uuteen universumiin (Uudet taivaat ja uusi maa) Jumalan yhteydessä ei pääse viettämään mikään paha, vain Jeesuksen sovitustyön henk. koht. vastaan ottamisella pelastuu.

      • Roomalaiskatoliset eivät virallisesti palvo pyhimyksiä, joista neitsyt Maria on heille tärkein, vaan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Pyhimyksiltä mm. pyydetään esirukouksia. Ortodoksit puolestaan eivät virallisesti palvo ikoneita, vaan kunnioittavat niitä. Toki voi olla niitäkin, jotka poikkeavat kirkon virallisesta opetuksesta, mutta he eivät edusta näitä traditioita niiden parhaassa muodossa.


      • kristitty *
        jmmikkonen kirjoitti:

        Roomalaiskatoliset eivät virallisesti palvo pyhimyksiä, joista neitsyt Maria on heille tärkein, vaan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Pyhimyksiltä mm. pyydetään esirukouksia. Ortodoksit puolestaan eivät virallisesti palvo ikoneita, vaan kunnioittavat niitä. Toki voi olla niitäkin, jotka poikkeavat kirkon virallisesta opetuksesta, mutta he eivät edusta näitä traditioita niiden parhaassa muodossa.

        Kummankaan kirkon traditioita ei Raamatusta löydy, eikä niillä saa pelastusta. Vaikka ihmisen teot olisi kuinka hyviä tahansa, mutta jos kuolee ilman Jeesusta joutuu hän kadotukseen. Toiset katolilaiset suuttuvat jos heille edes sanoo Jeesuksen nimen. Kuvaa ei saa palvoa eikä edes kunnioittaa (kaikki kunnia kuuluu vain Jumalalle, Jumalan kuvaa ei saa edes tehdä), eikä mitään pyhimyksiä olekaan ja kuolleet eivät voi rukoilla.


      • kuvittelet vain

        "Voiko myöskään katolilaisia sanoa kristityiksi kun he palvovat Mariaa? Ja ortodoksit ikoneita."

        Katoliset eivät palvo Mariaa eivätkä ortodoksit ikoneita.

        Kun olet näköjään kiinnostunut uskonnoista, ota selvää asioista äläkä kuvittele omiasi!


    • Lukija2

      "Hyväksytkö vääräuskoiset?"

      Itse olen suhtatutumistavaltani liberaali. En edes käytä sanaa "vääräuskoinen", sillä minun mielestäni ei ole vääräuskoisia vaan eri tavoin uskovia sekä uskomattomia.

      • pyhän lehmän pissi

        Oletko ikinä kuullut logiikasta?


      • λόγος
        pyhän lehmän pissi kirjoitti:

        Oletko ikinä kuullut logiikasta?

        Logiikka liittynee jollain lailla logokseen.


      • heipparallaatia vaan

        Kaikki ovat siis oikeassa. Ne, joiden mielestä Jeesus on Jumala ja ne, joiden mielestä Jeesus on vain ihminen ja ne, joiden mielestä Jeesus ei ole mikään.

        Koska kukaan ei usko väärin, niin kukaan ei erehdy Jeesuksen olemisesta.


      • Lukija2
        heipparallaatia vaan kirjoitti:

        Kaikki ovat siis oikeassa. Ne, joiden mielestä Jeesus on Jumala ja ne, joiden mielestä Jeesus on vain ihminen ja ne, joiden mielestä Jeesus ei ole mikään.

        Koska kukaan ei usko väärin, niin kukaan ei erehdy Jeesuksen olemisesta.

        "Kaikki ovat siis oikeassa. Ne, joiden mielestä Jeesus on Jumala ja ne, joiden mielestä Jeesus on vain ihminen ja ne, joiden mielestä Jeesus ei ole mikään."

        Ymmärsit tahallasi tai tahattomasti väärin. Sanoin, että en käytä yleensä mielestäni negatiivista sanaa "vääräuskoinen" vaan sanon mieliuummin, että on eri tavoin uskovia ja niitä, jotka eivät usko lainkaan. En ottanut mitään kantaa siihen, ovatko kaikki tai osa oikeassa tai kaikki tai osa väärässä, sillä en yleensä lainkaan käytä sanoja oikeauskoinen tai vääräuskoinen. Tulinko nyt ymmärretyksi?


      • avoimuutta
        Lukija2 kirjoitti:

        "Kaikki ovat siis oikeassa. Ne, joiden mielestä Jeesus on Jumala ja ne, joiden mielestä Jeesus on vain ihminen ja ne, joiden mielestä Jeesus ei ole mikään."

        Ymmärsit tahallasi tai tahattomasti väärin. Sanoin, että en käytä yleensä mielestäni negatiivista sanaa "vääräuskoinen" vaan sanon mieliuummin, että on eri tavoin uskovia ja niitä, jotka eivät usko lainkaan. En ottanut mitään kantaa siihen, ovatko kaikki tai osa oikeassa tai kaikki tai osa väärässä, sillä en yleensä lainkaan käytä sanoja oikeauskoinen tai vääräuskoinen. Tulinko nyt ymmärretyksi?

        Ongelma ei poistu sillä, että poistat jotkin Suomen kielen sanat käytöstäsi. Eikä silläkään, ettet ota kantaa siihen, ovatko kaikki eri tavoin uskovat oikeassa.

        Maton alle lakaisusi ei tepsinyt.

        Miksi pitää piilotella ja salailla?


      • Lukija2
        avoimuutta kirjoitti:

        Ongelma ei poistu sillä, että poistat jotkin Suomen kielen sanat käytöstäsi. Eikä silläkään, ettet ota kantaa siihen, ovatko kaikki eri tavoin uskovat oikeassa.

        Maton alle lakaisusi ei tepsinyt.

        Miksi pitää piilotella ja salailla?

        "Ongelma ei poistu sillä, että poistat jotkin Suomen kielen sanat käytöstäsi?"

        Sanoin, että en käytä negatiivisväritteistä sanaa "vääräuskoinen", vaan puhun eri tavalla uskovista ja/tai uskomattomista. ( vääräuskoinen = vääräoppinen, harhauskoinen, harhaoppinen. Nimitys vääräuskoinen kuuluu lähinnä keskaiaikaan, jolloin sanottiin vääräuskoisia poltetun roviolla. Tuota mieltä on Nykysuomen sanakirja. ) Me ihmiset nyt vain olemme erilaisia ja uskomme ja ajattelemme eri tavoin, emme siis kaikki usko tai ajattele samalla tavalla. Mikä ongelma jää jäljelle, jos en käytä lainkaan sanaa vääräuskoinen vaan puhun yleensä eri tavalla uskovista ja uskomattomista ja hyväksyn, että noin on nykymaailmassa?

        "Eikä silläkään, ettet ota kantaa siihen, ovatko kaikki eri tavoin uskovat oikeassa."

        Kukin voi minun puolestani uskoa, niin kuin uskoo tai olla kokonaan uskomatta. Uskontoihin uskomisessa ei minun ymmärtääkseni ole kysymys siitä, ollaanko oikeassa vai väärässä.

        "Maton alle lakaisusi ei onnistunut."

        Ikävää, jos pidät liberaalia suhtautumistapaa maton alle lakaisuna.

        Vielä kerran: Ihmisissä on eri tavoin uskovia ja niitä, jotka eivät usko lainkaan. Heillä kaikilla on oikeus ilmaista kantansa. Uskovat ovat oikeassa uskoessaan ja uskomattomat ovat oikeassa ollessaan uskomatta. Tulinko nyt ymmärretyksi?

        "Miksi pitää piilotella ja salailla?"

        Minun mielestäni ei pidä piilotella eikä salailla.


      • etkö tosiaan käsitä?
        Lukija2 kirjoitti:

        "Ongelma ei poistu sillä, että poistat jotkin Suomen kielen sanat käytöstäsi?"

        Sanoin, että en käytä negatiivisväritteistä sanaa "vääräuskoinen", vaan puhun eri tavalla uskovista ja/tai uskomattomista. ( vääräuskoinen = vääräoppinen, harhauskoinen, harhaoppinen. Nimitys vääräuskoinen kuuluu lähinnä keskaiaikaan, jolloin sanottiin vääräuskoisia poltetun roviolla. Tuota mieltä on Nykysuomen sanakirja. ) Me ihmiset nyt vain olemme erilaisia ja uskomme ja ajattelemme eri tavoin, emme siis kaikki usko tai ajattele samalla tavalla. Mikä ongelma jää jäljelle, jos en käytä lainkaan sanaa vääräuskoinen vaan puhun yleensä eri tavalla uskovista ja uskomattomista ja hyväksyn, että noin on nykymaailmassa?

        "Eikä silläkään, ettet ota kantaa siihen, ovatko kaikki eri tavoin uskovat oikeassa."

        Kukin voi minun puolestani uskoa, niin kuin uskoo tai olla kokonaan uskomatta. Uskontoihin uskomisessa ei minun ymmärtääkseni ole kysymys siitä, ollaanko oikeassa vai väärässä.

        "Maton alle lakaisusi ei onnistunut."

        Ikävää, jos pidät liberaalia suhtautumistapaa maton alle lakaisuna.

        Vielä kerran: Ihmisissä on eri tavoin uskovia ja niitä, jotka eivät usko lainkaan. Heillä kaikilla on oikeus ilmaista kantansa. Uskovat ovat oikeassa uskoessaan ja uskomattomat ovat oikeassa ollessaan uskomatta. Tulinko nyt ymmärretyksi?

        "Miksi pitää piilotella ja salailla?"

        Minun mielestäni ei pidä piilotella eikä salailla.

        Totta kai uskontoihin uskomisessa on kysymys myös siitä, ollaanko oikeassa vai väärässä.

        Jos esimerkiksi muslimit ovat oikeassa siinä, että kolminaisuusoppiin uskovat joutuvat kadotukseen, niin silloin kolminaisuusoppiin uskovat joutuvat tosiaan kadotukseen eivätkä pääse taivaaseen, kuten olivat erheellisesti kuvitelleet. Kolminaisuusopin kannattajat olivat siis väärässä.

        Jo eri kristityillä on paljon opillisia eroja, esimerkiksi, onko vastasyntynyt vauva syntinen. Jos ei ole, niin luterilaiset ovat siinä asiassa väärässä. Jos on, niin helluntailaiset ovat väärässä.

        Tämä ei kiellä uskomasta eri tavoin eikä ilmaisemasta erilaisia kantojaan. Kaikki vain eivät voi olla oikeassa ajatellessaan ja uskoessaan eri tavoin.

        Kuinka ihminen voi olla käsittämättä noin päivänselvää asiaa? Tai jos käsität, mikset voi rehellisesti myöntää asian olevan niin?


      • Lukija2
        etkö tosiaan käsitä? kirjoitti:

        Totta kai uskontoihin uskomisessa on kysymys myös siitä, ollaanko oikeassa vai väärässä.

        Jos esimerkiksi muslimit ovat oikeassa siinä, että kolminaisuusoppiin uskovat joutuvat kadotukseen, niin silloin kolminaisuusoppiin uskovat joutuvat tosiaan kadotukseen eivätkä pääse taivaaseen, kuten olivat erheellisesti kuvitelleet. Kolminaisuusopin kannattajat olivat siis väärässä.

        Jo eri kristityillä on paljon opillisia eroja, esimerkiksi, onko vastasyntynyt vauva syntinen. Jos ei ole, niin luterilaiset ovat siinä asiassa väärässä. Jos on, niin helluntailaiset ovat väärässä.

        Tämä ei kiellä uskomasta eri tavoin eikä ilmaisemasta erilaisia kantojaan. Kaikki vain eivät voi olla oikeassa ajatellessaan ja uskoessaan eri tavoin.

        Kuinka ihminen voi olla käsittämättä noin päivänselvää asiaa? Tai jos käsität, mikset voi rehellisesti myöntää asian olevan niin?

        "Jos esimerkiksi muslimit ovat oikeassa siinä, että kolminaisuusoppiin uskoavt joutuvat kadotukseen, niin silloin kolminaisuusoppiin joutuvat tosiaan kadotukseen eivätkä pääse taivaaseen, kuten olivat erheellisesti kuvitelleet. Kolminaisusuopin kannttajat olivat siis väärässä. "

        Jos muslimit ovat oikeassa noin ajatellessaan, niin noin silloin tietenkin on.

        "Jos eri kristityillä on paljon opillisia eroja, esimerkiksi, onko vastasyntynyt vauva syntinen. Jos ei ole, niin luterilaiset ovat siinä asiassa väärässä. Jos on, niin helluntailaiset ovat väärässä."

        Noin on.

        Jos minä olen oikeassa, niin oikeassa olen. Jos en ole oikeassa, niin olen väärässä. Jos sinä olet oikeassa, niin oikeassa olet.

        "Kuinka ihminen voi olla käsittämättä noin päivänaselvää asiaa? Tai jos käsitit, mikset voi rehellisesti myöntää asian olevan niin? "

        Myönnän rehellisesti asian olevan niin.


    • totta 1

      Voisinko olla siinä asemassa että minun hyväksymiseni tarvitaan vääräuskoisten hyväksymiseen. Jos joku antaisi sen vallan niin voisinhan sitten ryhtyä mestarointiin.
      Ehkä olisi parempi jos vain kertoisin erilaisesta mahdollisuudesta.

    • lmmllm

      "Hyväksytkö vääräuskoiset?"

      Minä en ole tavannut vääräuskoisia. Mitä ne ovat? Minusta joka ihmisessä on mielenkiintoisempia piirteitä ja ominaisuuksia kuin hänen uskonsa. Uskonsuunta on vain yksi pieni yksityiskohta, jolla harvoin on merkitystä muille kuin henkilölle itselleen.

      Hyväksyn ihmiset aivan muilla perusteilla kuin uskonnon perusteella.

      • Lukija2

        "Hyväksyn ihmiset aivan muilla perusteilla kuin uskonnon perusteella."

        Niin minäkin. Sitä paitsin on ihan mielenkiintoista tutustua myös niihin, jotka ajattelevat tai uskovat eri tavalla kuin mitä itse tekee.


    • 4evolution

      hyväksytkö vääräuskoiset?
      sama kuin valitsisi veriryhmän perusteella kenen kanssa juttelee.

      mikä siinä on kun uskonto kaventaa noin paljon näkökentää?

      • felicior

        Joillakin näkökenttää kaventaa uskonto, joillakin toisilla taas joku muu. Jotkut pystyvät vahvastakin uskonnollisuudesta huolimatta avarakatseisuuteen.

        Itse en näe uskoa oikeassa tai väärässä olemisen kysymyksenä ollenkaan. Minulle on merkitystä sillä, mihin itse uskon, ei sillä, mihin joku muu uskoo.


      • Lukija2
        felicior kirjoitti:

        Joillakin näkökenttää kaventaa uskonto, joillakin toisilla taas joku muu. Jotkut pystyvät vahvastakin uskonnollisuudesta huolimatta avarakatseisuuteen.

        Itse en näe uskoa oikeassa tai väärässä olemisen kysymyksenä ollenkaan. Minulle on merkitystä sillä, mihin itse uskon, ei sillä, mihin joku muu uskoo.

        "Itse en näe uskoa oikeassa tai väärässä olemisen kysymyksenä ollenkaan. Minulle on merkitystä sillä, mihin itse uskon, ei sillä, mihin joku muu uskoo." "

        Noin minäkin ajattelen.


      • 4evolution
        Lukija2 kirjoitti:

        "Itse en näe uskoa oikeassa tai väärässä olemisen kysymyksenä ollenkaan. Minulle on merkitystä sillä, mihin itse uskon, ei sillä, mihin joku muu uskoo." "

        Noin minäkin ajattelen.

        uskoo mihin hyvänsä, niin teot on tärkeämpiä kanssaihmisiä kohtaan.

        tätäkin kierretään ns. hyvällä tarkoituksella, kiristäen, pakottaen jne. kuten joistakin uskonnollisista piireistä saamme lukea.
        joskus tuntuu noita uutisia lukiessa ettei se raamattu ole heidän peruspilari, aivan kuin sitä ei olisi edes luettu.


      • felicior kirjoitti:

        Joillakin näkökenttää kaventaa uskonto, joillakin toisilla taas joku muu. Jotkut pystyvät vahvastakin uskonnollisuudesta huolimatta avarakatseisuuteen.

        Itse en näe uskoa oikeassa tai väärässä olemisen kysymyksenä ollenkaan. Minulle on merkitystä sillä, mihin itse uskon, ei sillä, mihin joku muu uskoo.

        Kyllä tietyt uskonnot on sellaisia, että 'vankka usko' niihin sulkee pois kaiken avarakatseisuuden. Esim. raamattu ja koraani on täynnä erilaisuuden tuomitsemista, älä-retoriikkaa ja listauksia eri synneistä ja syntisistä, ja näihin uskontoihin sisältyy se, että pyhä kirja on kokonaisuudessaan jumalan totuus eikä sitä saa kyseenalaistaa. Miten toteuttaa se yhtäaikaa avarakatseisuuden kanssa?


    • ettekö tajua?

      Kristitty on miljardien muslimien ajatuksissa vääräuskoinen. Kuka on pystynyt todistamaan uskonsa oikeellisuuden? Ei kukaan koska kyse on USKOMISESTA.

    • saatanalliset opit

      "Hyväksytkö vääräuskoiset?"

      Hyväksynnän hakeminen toisilta ihmisiltä, toisten kristittyjen seuraaminen tai kristittyjen kanssa hilluminen ei kuulu kristinuskoon. Koska olen itsekin täällä Suomi24:ssa, voitte päätellä sen etten ole kristitty.

    • Gamilla 31.5

      Kaikki jumalaan uskovat ovat väärässä, eli vääräuskoisia.

    • Amandax

      Hei, minä en tajua sitä että sanotaan ihmisiä vääräuskoisiksi. Enkä ole kyllä kuullut kenenkään niin sanovankaan IRL. Ei kai kukaan voi varmasti edes tietää mikä uskominen on oikeaa, mistä sellaisen varman tiedon olisi voinut saada. Ja onhan sellaisiakin ihmisiä jotka eivät usko mihinkään ja niitä jotka ovat epävarmoja asiasta. Ja vääräuskoinen on aika loukkaava sana, jos jollekin niin sanoisi niin samalla loukkaisi tätä ihmistä pahasti. Että eikö jokainen ihminen saa uskoa mihin haluaa ilman että sitä asiaa arvostellaan.

      Terv. Amanda

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe