englannin valtakunnallinen koe! miten selvitä?

epätoivoinen

meillä on se huomenna ja mua jännittää ihan hirveesti... Mulla on aina ollu 10 englannista, mutta pelkään, että siihen tulee jotain ihan outoja sanoja joita en tiiä tai sitten en osaa sitä kulttuuriosiota :/ ´

mitään kokemuksia yms? kertokaa!

52

13836

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aevfra

      se on "helppo"

    • englannin taitaja

      Ite oon aina saanu englannin kokeesta lukematta 91/2 (siis ihan AINA), joten niin meni toskin:D:D:D. Monet kyllä sanoo et se on iha vitun vaikee koska ne on saanu hyvii numeroita ulkoo opettelemalla, ei sisäistämällä asioita. Kyllä ne kaikki sanat on joskus tullut vastaan ja vaikkei olisikaan, ymmärrät asia yhteydestä tai voit käyttää kiertoilmaisua:). Tsemppiä!
      Ps. Virheet suurimmaksi osakseen kirjoitusvirheistä minulla, ei kieliopista

    • apuaaaa

      Joo kertokaa mullekin ihanat ihmiset! Ihan vaan jotain aihe-alueita yms. että tietää edes vähän...

    • SammiSam

      Voisiko joku kertoa edes mikä oli aiheena? Oisin todella kiitollinen!

    • auttakaa kaveria

      Mä kanssa! Tää kun vaikuttaa arviointiin kuulemma tosi paljon… Ja jos nyt saan tosi huonon nii numero laskee, enkä pääse siihen opiskelupaikkaan mihin haluun, tai yhtään minnekään :´((

      • -_-

        Nii millä luokal ootte? Meil se koe oli kutosella ja se ei ny kauheesti vaikuta. Aiheena on yleisesti englannin kielioppi.


      • SammiSam
        -_- kirjoitti:

        Nii millä luokal ootte? Meil se koe oli kutosella ja se ei ny kauheesti vaikuta. Aiheena on yleisesti englannin kielioppi.

        Olen ysillä. Meil se vaikuttaa kyllä, siinähän mitataan koko osaamista. :/ Mutta esim. kun saatiin kattoo viime vuoden kokeit nii niissä aihe oli media ja kiusaaminen. Sitä edellisenä oli kai ollut ilmastonmuutos...? Niin mietin että onkohan tänä vuonna joku vastaava.


    • mice1697

      Terve kaikille itellä oli enkun valtakunnallinen tänään ja se oli helvetin helppo siis ilman lukemista pärjää aiheena oli kuuntelussa palomies sit oli nettipuhelu yhdysvaltoihin mihin piti vastata lauseina öö sit oli luetunymmärtäminen mikä oli saakelin helppo sit essee ja oli kolme vaihtoehtoa ite muistab yhden joka oli helpoin elikkäs kuka saa olla ystäväsi aihe kirjoita shaissee kavereista ja mikä on vaikeinta kaverisuhteessa eli helppoa kauraa sit oli bonustehtävä mikä oli helppo eli siis siin kokeessa oli yks paha trikkeri mulle se oli siin kuuntelu osiossa eli ku se jätkä kertoo millon liittyi palokuntaan laittakaa 16v siin oli vaihtoehdot 16, 18 ja 12 v mut se sano et 16 vuotiaana ja muistakaa aiheena on kiusaaminen suurimmaks osaks myös kaverit ja älkää stressatko se on helppo.KERTOKAA RUOTSIN VALTAKUNBALLISESTA JOS VOITTE KAIKKI TIETO ON TERVETULLUTTA JA VOITTE KYSYÄ JOS JOTAKIN ETTE YMMÄRRÄ.!!!!!!!!!!

      • SammiSam

        Eli aiheena ystävyys suurimmaks osaksi? Jos ei haittaa, kysyisin mitä siihen kulttuurintuntemukseen tulee, ja oliko luetunymmärtämisessä jotain vaikeita sanoja? Meillä ei pidetä ollenkaan ruotsin valtakunnallista, meil on vaa joku suullinen valtakunnallinen, sori. :/


      • mice1697
        SammiSam kirjoitti:

        Eli aiheena ystävyys suurimmaks osaksi? Jos ei haittaa, kysyisin mitä siihen kulttuurintuntemukseen tulee, ja oliko luetunymmärtämisessä jotain vaikeita sanoja? Meillä ei pidetä ollenkaan ruotsin valtakunnallista, meil on vaa joku suullinen valtakunnallinen, sori. :/

        Kyllä ja ihme kyllä ei ollut kulttuurituntemusta mikä ylätti mut ja ei ollut luetunymmäärtämisessä mitään vaikeata mut jos haluut nyt harjotella jotakin niin suosittelisin prepositioiden kertausta koska niitä tarvitaan sanasto tehtävään oke hyvä


      • SammiSam
        mice1697 kirjoitti:

        Kyllä ja ihme kyllä ei ollut kulttuurituntemusta mikä ylätti mut ja ei ollut luetunymmäärtämisessä mitään vaikeata mut jos haluut nyt harjotella jotakin niin suosittelisin prepositioiden kertausta koska niitä tarvitaan sanasto tehtävään oke hyvä

        Ei kulttuurintuntemusta? Outoa. Vielä uteliaisuudesta kysyn, että minkälainen se bonustehtävä ja reagointitehtävä oli? Olen jo nyt tosi tosi kiitollinen:D


      • mice1697
        SammiSam kirjoitti:

        Ei kulttuurintuntemusta? Outoa. Vielä uteliaisuudesta kysyn, että minkälainen se bonustehtävä ja reagointitehtävä oli? Olen jo nyt tosi tosi kiitollinen:D

        Öö siin oli teksti ja sun piti löytää samaa tarkoitaavat sanat ja reagointi tehtävässä oli sellasta et puhut tytön kanssa nettipuhelun välityksellä ja se se kysyi esim mist koulu aineista pidit ja sellasya en muista tatkasti mut muista olla kohtelias pisteitä lähtee helposti


      • Haluaa tietää

        Mitä muita aineita siinä oli?


      • onikam
        mice1697 kirjoitti:

        Öö siin oli teksti ja sun piti löytää samaa tarkoitaavat sanat ja reagointi tehtävässä oli sellasta et puhut tytön kanssa nettipuhelun välityksellä ja se se kysyi esim mist koulu aineista pidit ja sellasya en muista tatkasti mut muista olla kohtelias pisteitä lähtee helposti

        mitä sanastoa?


    • Elämämkoulu

      Mulla ainaki kusi se totaalisesti.. Onneks ei vaikuta alaspäin numerossa :)

    • dana11

      Jos saan kysyä niin mitä sanoja siin samaa tarkoittavissa sanoissa oli? Kiitoos muutenkin tosi paljon kun viitsit kertoa näistä arvostan tosi paljon! Englanti ollu aina tosi vaikeeta ja nyt oon vaarassa reputtaaa

    • Anonyymi

      Mitä sanoja siinä sanasto tehtävässä on

    • Anonyymi

      Mulla on torstaina se , Jos oot tehy niin oliks helppo 2021

      • Anonyymi

        Millainen se oli? Mitä siinä kysyttiin kultuurissa?


    • Anonyymi

      Voiks joku kertoo jotain tän vuoden kokeest? Oon epätoivonen

      • Anonyymi

        ei sitä tiiä viel huome ois koe eikämitään hajua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sitä tiiä viel huome ois koe eikämitään hajua

        mitä siin oli


    • Anonyymi

      itseänikin jännittää kun meidän yläkoulun englannin opettaja luulee olevansa yliopisto professori.

    • Anonyymi

      Ittelläni on tunnin päästä englannin valtakunnallinen ja oon vaan saanu 8- kokeista niin itse ainakin luulen että mää saisin siitä aika huonon numeron niin paljo se vaikuttaa loppunumeroon

      • Anonyymi

        Mitä siinä kysyttiin!


      • Anonyymi

        Mikäs aihe oli siinä loppu aineessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs aihe oli siinä loppu aineessa?

        aihe oli joku kiitoskirje kouluvuosista, unelmien päivä tai joku blogipostaus lomamatkasta


    • Anonyymi

      Apua mulla on torstaina enkun valtakunnallinen .On enkku kyllä ollut hyvällä tasolla koko ajan, mutta pelottaa hirveesti. Oliko sei teidän mielestä vaikea?? Onko vinkkeä siihen mitä pitäis opiskella??

      • Anonyymi

        Ei ollu kovin hankala. Jos keskittyy nii uskon et menee hyvin. Käytä eniten aikaa kuuntelun lisäks luetunymmärtämisee ja kirjotelmaan. Rakennejutut ja kulttuuriosio oli helpot ja nopee tehä. Vähän hankala opsikella tohon mut kannattaa kattoo vaik englanninkielisiä vidoita yms.!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollu kovin hankala. Jos keskittyy nii uskon et menee hyvin. Käytä eniten aikaa kuuntelun lisäks luetunymmärtämisee ja kirjotelmaan. Rakennejutut ja kulttuuriosio oli helpot ja nopee tehä. Vähän hankala opsikella tohon mut kannattaa kattoo vaik englanninkielisiä vidoita yms.!

        Kiitos<3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollu kovin hankala. Jos keskittyy nii uskon et menee hyvin. Käytä eniten aikaa kuuntelun lisäks luetunymmärtämisee ja kirjotelmaan. Rakennejutut ja kulttuuriosio oli helpot ja nopee tehä. Vähän hankala opsikella tohon mut kannattaa kattoo vaik englanninkielisiä vidoita yms.!

        mitä siin kulttuuriosiossa oli?😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä siin kulttuuriosiossa oli?😅

        esim. mikä on intian pääkaupunki, mikä on kohtelian tapa sanoo voisitko toistaa englanniks ja sit mikä on irlannin tunnettu sellai hirviö (se on kai loch nech). en muista ihan tarkallee mut ei ollu kovin hankala!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollu kovin hankala. Jos keskittyy nii uskon et menee hyvin. Käytä eniten aikaa kuuntelun lisäks luetunymmärtämisee ja kirjotelmaan. Rakennejutut ja kulttuuriosio oli helpot ja nopee tehä. Vähän hankala opsikella tohon mut kannattaa kattoo vaik englanninkielisiä vidoita yms.!

        Mikä aihe siin kuuntelus oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä aihe siin kuuntelus oli?

        kuuntelus oli joku uudesta seelannista tullu kai vaihto-oppilas joka kerto omasta koulustaan ja sit reagoinnissa se kyseli suomalaisist kouluist


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuuntelus oli joku uudesta seelannista tullu kai vaihto-oppilas joka kerto omasta koulustaan ja sit reagoinnissa se kyseli suomalaisist kouluist

        Oliko siinä jotain hankalia sanoja jos oli niin mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko siinä jotain hankalia sanoja jos oli niin mitä?

        Mitä oli kieliopissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        esim. mikä on intian pääkaupunki, mikä on kohtelian tapa sanoo voisitko toistaa englanniks ja sit mikä on irlannin tunnettu sellai hirviö (se on kai loch nech). en muista ihan tarkallee mut ei ollu kovin hankala!

        Muistatko vielä muitakin mitä siinä oli?


    • Anonyymi

      Muistaako kukaan mitä siinä kokeessa kysyttiin??

    • Anonyymi

      Mitä siinä kuudennen luokan englanninvaltakunnallisessa kokeessa oli, mitä tarvitsis harjoitella ja oliko jotain vaikeeta, koe nimittäin huomenna.

    • Anonyymi

      Meil on se koe kahden viikon pääst...

      • Anonyymi

        Mitä siin kysyttiin??


    • Anonyymi

      Onks joku jo tehnyt?
      Ois kiva tietää mitä siin oli

      • Anonyymi

        Siis siinä oli sellainen kuullun ymmärtäminen Lontoon radiosta ja aamiaispöydästä. Oikeastaan kaikki tehtävät liittyivät jotenkin Lontooseen, että jos lukisi englanninkielisen wikipedia-artikkelin Lontoosta sais varmaan kympin. Se rakenne ja sanastotehtävä kertoi Lontoon historiasta.
        Vaihtoehtoja kirjoitukseen oli:
        1. Kerro englannin opiskelustasi. Miten opiskelet sitä koulussa ja vapaa-ajalla.
        2. Keksi tarina siitä, mitä joissain luolissa voisi tapahtua sinulle ja ystävällesi.
        3. Kerro Lontoon matkasta. Joko oikeasta tai kuvitteellisesta.
        Siinä kulttuuriosiossa piti arvata, mistä maista joitain juttuja sanovat voisivat olla. Siinä oli myös joitain sanontoja, joille piti arvata synonyymi.
        Ne luetun ymmärtämisen oli Lontoon nähtävyyksistä, jotka ei oo niin kuuluisia ja sitten Lontoon liikenteestä.
        Joo siis Lontoota koko koe, että vähän epäreilua niille, jotka ei ole opiskellut kaikkea Lontoosta.
        Se koe oli aika monelle mun luokalta todella helppo, mutta mun mielestä se oli mahdoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis siinä oli sellainen kuullun ymmärtäminen Lontoon radiosta ja aamiaispöydästä. Oikeastaan kaikki tehtävät liittyivät jotenkin Lontooseen, että jos lukisi englanninkielisen wikipedia-artikkelin Lontoosta sais varmaan kympin. Se rakenne ja sanastotehtävä kertoi Lontoon historiasta.
        Vaihtoehtoja kirjoitukseen oli:
        1. Kerro englannin opiskelustasi. Miten opiskelet sitä koulussa ja vapaa-ajalla.
        2. Keksi tarina siitä, mitä joissain luolissa voisi tapahtua sinulle ja ystävällesi.
        3. Kerro Lontoon matkasta. Joko oikeasta tai kuvitteellisesta.
        Siinä kulttuuriosiossa piti arvata, mistä maista joitain juttuja sanovat voisivat olla. Siinä oli myös joitain sanontoja, joille piti arvata synonyymi.
        Ne luetun ymmärtämisen oli Lontoon nähtävyyksistä, jotka ei oo niin kuuluisia ja sitten Lontoon liikenteestä.
        Joo siis Lontoota koko koe, että vähän epäreilua niille, jotka ei ole opiskellut kaikkea Lontoosta.
        Se koe oli aika monelle mun luokalta todella helppo, mutta mun mielestä se oli mahdoton.

        Ei kyl millää tasol Lontoon tuntemist tarvinnu kokeessa, kaikki löyty teksteist


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis siinä oli sellainen kuullun ymmärtäminen Lontoon radiosta ja aamiaispöydästä. Oikeastaan kaikki tehtävät liittyivät jotenkin Lontooseen, että jos lukisi englanninkielisen wikipedia-artikkelin Lontoosta sais varmaan kympin. Se rakenne ja sanastotehtävä kertoi Lontoon historiasta.
        Vaihtoehtoja kirjoitukseen oli:
        1. Kerro englannin opiskelustasi. Miten opiskelet sitä koulussa ja vapaa-ajalla.
        2. Keksi tarina siitä, mitä joissain luolissa voisi tapahtua sinulle ja ystävällesi.
        3. Kerro Lontoon matkasta. Joko oikeasta tai kuvitteellisesta.
        Siinä kulttuuriosiossa piti arvata, mistä maista joitain juttuja sanovat voisivat olla. Siinä oli myös joitain sanontoja, joille piti arvata synonyymi.
        Ne luetun ymmärtämisen oli Lontoon nähtävyyksistä, jotka ei oo niin kuuluisia ja sitten Lontoon liikenteestä.
        Joo siis Lontoota koko koe, että vähän epäreilua niille, jotka ei ole opiskellut kaikkea Lontoosta.
        Se koe oli aika monelle mun luokalta todella helppo, mutta mun mielestä se oli mahdoton.

        Oliko siinä kuuntelussa niiku vastaa suomeksi vai vastaa englanniksi


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan 2024 ruotsin valtakunnallisesta???

      • Anonyymi

        Ens viikolla.


      • Anonyymi

        Juu elikkä siinä kuuntelussa oli jotai jostai käsipallosta.
        Sitte se kirjotus osio nii siinä piti kertoo nimi, mis asuu, ikä, syntymäpäivä (kuukausi ja se päivä KIRJAIMILLA) ja piti kertoo yks juttu ulkonäöstään (silmien väristä, pituudesta, etc)
        Ja sit kans siinä alhaalla kyseltiin harrastuksesta mikä sulla on. Eka kysyttiin et mitä harrastaa. Sitte et kauanko on harrastanut. Se jälkee kysyttii milloin(viikon päivä ja tunnit koska harrastaa) ja sit että missä harrastaa. Sit että onko se kallis. Ja viimesenä, että miksi itse harrastaa sitä ja mikä siitä harrastuksesta tekee kivan just sulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu elikkä siinä kuuntelussa oli jotai jostai käsipallosta.
        Sitte se kirjotus osio nii siinä piti kertoo nimi, mis asuu, ikä, syntymäpäivä (kuukausi ja se päivä KIRJAIMILLA) ja piti kertoo yks juttu ulkonäöstään (silmien väristä, pituudesta, etc)
        Ja sit kans siinä alhaalla kyseltiin harrastuksesta mikä sulla on. Eka kysyttiin et mitä harrastaa. Sitte et kauanko on harrastanut. Se jälkee kysyttii milloin(viikon päivä ja tunnit koska harrastaa) ja sit että missä harrastaa. Sit että onko se kallis. Ja viimesenä, että miksi itse harrastaa sitä ja mikä siitä harrastuksesta tekee kivan just sulle.

        Muistatko yhtään niit kulttuurikysymyksii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistatko yhtään niit kulttuurikysymyksii?

        Meil o huome ne kulttuuri kysymykset jne.


    • Anonyymi

      Onks jollai ollu jo se ruottin valtakunnallinen? Itellä 7min

    • Anonyymi

      Mitä kysyttiin siinä esseessä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe