vanhukset pelkkää paskaa

kokemusta on

Hoito vaihtelee huomattavasti eri paikkakunnilla on sydämellä työtä tekeviä hoitajia sitten erittäin töykeitä hoitajia vanhus pelkkä haitta heille pahoitetaan mieli

25

484

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koettu omin silmin

      Oikeinkirjoitusko antaa sen ammatillisen sekä ainoan hyväksyttävän näkemyksen. Kiusaajahoitajia sekä muita luonteeltaan nyrjähtäneitä hoitoala rakastaa, säälii ja suojelee!

      • Tiedä taida tajua

        Oletan, että pidät kiusaajana ja nyrjähtäneenä kaikkia, jotka ovat kanssasi asioista eri mieltä. Se mitä sinä näet omin silmin ei tarkoita, ettei se olisi ihan yhtä nyrjähtänyttä, koska näkeminen ei auta, jos tietoa ei ole. - Ja joo-o, kyllä oikeinkirjoitus jotain kertoo ...


      • Säilöntäkeskukset

        Asenne vanhustenhoitoon muututtava asialliseksi.Toki niitäkinpaikkoja on joissa hoidetaan asiallisesti ja ammattitaidolla.Vastakohtia on palkkaa nautitaan ja se on siinä.Osalääkäreistäkin kiiruhtaa jo yksityisiin lääkärikeskuksiin maksaviapotilaita hoitamaan.Pidetäänkö vanhuksia jonkinasteisina ongelmajätteenä ja hoidetaan "säilöntäkeskuksissa?"


    • sisäpiiritieto

      Kiusaajiahan muutenkin paijataan ja suojellaan ja kiusattuja kaltoinkohdellaan. Väitetään että kiusaaminen on muka kiusatun syy. Sitten sanotaan että ei ne voi kiusata kun ne on niin mukavia, aina mielinkielin. Haloo kukahan kiusaa se joka on yksin vai se jolla on lauma ympärillä! Ja ykskin kiusaaja josta sanottiin niin on hoitaja ja sitoo vanhuksia rannikolla.

    • Jokaisessa ammatissa on niitä hyviä ja vähemmän hyviä. miksi hoitoala olisi se poikkeus?

      • Asiat tättyy selvittää

        Jos jotain kohdellaan hoitltyössä huonosti niin välittömästi yhteyttä esimieheen.Kenenkään ei tarvitse kokea kaltoinkohtelua.Ei vanhuksen eikä lapsen,ei kenenkään.Jos joku tuntee kaltoinkohtelua niin asia on selvitettävä välittömästi.Ei saa pelätä yhtään yhteydenottoa!!.


      • Asiat tättyy selvittää kirjoitti:

        Jos jotain kohdellaan hoitltyössä huonosti niin välittömästi yhteyttä esimieheen.Kenenkään ei tarvitse kokea kaltoinkohtelua.Ei vanhuksen eikä lapsen,ei kenenkään.Jos joku tuntee kaltoinkohtelua niin asia on selvitettävä välittömästi.Ei saa pelätä yhtään yhteydenottoa!!.

        No sehän nyt on itsestäänselvyys, ei kai tässä siitä ollutkaan kysymys vaan siitä, että myös hoitajissa on moneen junaan, ilman kiusaamista ja kalotinkohteluakin. Toiset tekevät hoitotyötä kiinnostuksesta auttamiseen ja itse työhön, toiset silkasta rahasta, ja kaikkea siltä väliltä.

        Hoitajakin on tavallinen ihminen vikoineen ja puutteineen, siis ei mukään yli-ihminen vaikka hoitajan ammatin on valinnutkin.


    • Ei h-i !

      Tekeekö aloittaja omia töitään "sydämellään" ?

    • Nähnyt

      Se vain on sellanen homma ,jos vanhuksen omainen menee tekeen kantelun johtajalle niin vanhuksesta helposti tehdään mielivikainen. Johtaja lupaa puhutella työntekijöitä ,eihän siitä mitään hyötyä ole koska työpaikalla silloin pelataan yhtä ja vanhuksesa se vika vaikka näin ei välttämättä ole.

    • nähty on täälläkin

      Sitä näkee ja kuuluu kaikenlaista. Kun viimeksi olin sairaalassa muutaman päivän, niin viereisessä pedissä oli mummo, joka tarvitsi vaipat. Mutta aina kun pissatti, se kiskoi vaipat pois ja pissasi sänkyyn. Soitti sitten aina hoitajan paikalle lakanoita vaihtamaan, monta kertaa joka päivä ja yö. Kerran ja toisenkin hoitaja sanoi tiukkaan sävyyn, ettei saa ottaa vaippoja pois, on muutakin tekemistä kuin jatkuvasti lakanoita vaihtaa. No mummo tietysti sukulaisjoukolle valittamaan, että hoitajat ovat ilkeitä.

      Samainen mummo valitti sukulaisilleen myös, ettei hänelle anneta ruokaa, että oli saanut pelkkää raakaa riisiä. Minä olin selvästi nähnyt, että mummo sai samaa ruokaa kuin minä. Oli siinä paljon muuta kuin pelkkää riisiä ja minun riisi oli ylikypsää.

      Oli paljon muutakin. En nyt ihmettele, että niitä löytyy, jotka luulevat heidän omaistaan kohdeltavan kaltoin tai jotka väittävät saavansa huonoa kohtelua. Ehkä sitäkin on, mutta osa on silkkaa valehtelua.

      • Omainen ja hoito

        Joskus on aihetta joskus ei siihen kun omainen valittaa hoidostaan.
        Ehkä vanhus ei haluaisi olla hoidossa yleensä, mutta kun tilanteita
        joissa on oltava hoidossa. Potilas / asiakas voi siten syyllistää omaisiaan
        eivät hoidat häntä, vaikka se ei aian mahdollista ole nykyään.
        Nuo asiat käsiteltävä avoimesti ja rehellisesti.
        Olen huomannut asian omaiseni ollessa hoidossa.


      • keski-iän kriisit

        Minulla oli joitakin vuosia sitten "vaikea vanhus", kävi käsiksi: tukkaa lähti ja mustelmia tuli... erään kerran menin sitten tk-asemalle näyttämään, kun en tiennyt mitä myöhemmin tulisi tapahtumaan, todisteeksi siitä, ettei kaikki ole aivan kunnossa (en aikonutkaan puolustautua heikkoa vanhustani vastaan. olisin saattanut rikkoa luita tai aiheuttaa häneen vammoja, jos olisin ottanut kunnon otteen - kärsin siis kohtelun)
        Mutta mitä sanoikaan ammatti-ihminen, sairaanhoitaja? Hän ja he uskovat vanhusta - ei minua. Minä en ollutkaan uhri.
        Toisella kerralla olimme saaneet luvan puhua hoitavan lääkärin kanssa ja sovittiin että keskustelu jää meidän väliseksi, aktiin ei laiteta tietoa käynnistä. Vanhuksemme kävi myöhemmin itse päivystävällä jostain syystä ja päiv.lääkäri näytti koneelta, että puhumassa oli käyty... Turpiin tuli.

        Siinä kaikki saatu tuki elämän vaikeissa vaiheissa.

        Selvitty on omin avuin :)


    • mikä painajainen

      Omaisten ei tarvii käyttää vähiä rahojaan vanhuksen hoitoon, vaan kunnan pitää hoitaa jos ei vanhuksen raha riitä, sitä varten veroja maksetaan! Vanhus voi säästää omia rahoja kun nuuka, mutta omainen ei ole velvollinen vanhusta elättämään!

      • ei kiitos enää

        eip ihme jos omaiset kaikkoaa, näitä mummoja on jotka ovat kaikkeen tyytymättömiä ja luulevat et omaiset on heidän palvelijoita


      • yks omainen
        ei kiitos enää kirjoitti:

        eip ihme jos omaiset kaikkoaa, näitä mummoja on jotka ovat kaikkeen tyytymättömiä ja luulevat et omaiset on heidän palvelijoita

        vanhukset voi olla ihan oikeasti v..mäisiä, johtunee iästä ja harhaisuudesta


      • jätekasa
        yks omainen kirjoitti:

        vanhukset voi olla ihan oikeasti v..mäisiä, johtunee iästä ja harhaisuudesta

        Siihen on helppovedota.Puolustetaan työkaveria tottakai vanhus on syyllinen koska apua tarvitsee.Ohjeistus on vaihdetaan vaippa illalla ja aamulla .Ohjeistuksenmukaan tehdään ja likaisissavaipoissa "hyvä"olla?Pyysin voiko äitiäni nostaa istumaan viikonloppuna hoitajilta ei voi kun ei jumpparia paikalla!Tummatukkainenhoitaja vastasi ylimielisesti nokanvarrenollessa pystyssä.Tätämummua ei tarvitse enään kääntää huilailee kylmiössä kuoppaamista odotellen.Kaikesta hänensaamastaan "hyvästä"hoidosta en viitsikertoa ettei joudu leimatuksi.Ihmettelen kuka älykääpiö keksinyt 3 miljardin säästöt soteuudistuksella tosiaankin ihmisiä pitää hauskuuttaa.Samantasoinen juttu oli delffiinit lensi Kreikkaan.Pieni kehoitus hoitakaa ihmisten pienetvaivat ajoissa ,ettei pahennu!Keskus-sairaalat pitkienkinmatkojen päässä kuljetuksienaikana potilaat eivät parane.Kuljetuksetkin maksavat .


    • kitkerä vanhus

      "vanhukset voi olla ihan oikeasti v..mäisiä"

      Tämä pitää paikkansa. Itse olen vanhus ja myönnän syyllistyväni mitä alhaisimpiin temppuihin saadakseni mitä huomiota. Vaadin, että omaiset osaa lukea ajatukseni ja toimivat sen mukaan. Vihjailen, vinoilen, kiukuttelen, järjestän erilaisia näytöksiä ja mielenosoituksia jne... Yksin ollessa on aikaa ja mahdollisuus suunnitella kaikenlaista jopa toisten kiusaksi. Olen ilkeä ja inhottava.

      Kaltaiseni vanhuksen kanssa pärjää parhaiten puhumalla suoraan asioista. Ääntä ei kannata korottaa koska kiero vanhus saa siitä lisää puhtia omiin toimiinsa. Laittakaa selkeät rajat mitä teette/hoidatte/annatte jne. Älkää lipsuko antamistanne rajoista. Pitäkää ensin huolta itsestänne, että jaksatte henkisesti kaltaiseni vanhuksen kiukuttelut.

      Omalla kohdalla toivon, että eutanasia tulisi pikaisesti lailliseksi.

    • vierestä seurannut

      Ei kaikki vanhukset ole v-mäisiä. Kaiken takana saattaa olla masennus. Vanhusten masennus jää yleensä huomaamatta koska vanhus valittaa vain fyysisiä vaivoja. Terveydenhuollon henkilöstökään ei aina osaa erottaa vanhuksen masennusta muiden sairauksien joukosta.

      Omaisilla on tärkeä rooli masennuksen selvittämisessä.

    • Vanhuksia on luonteeltaan laidasta laitaan, ihan niin kuin meitä muitakin.
      Iän karttuessa ja joidenkin sairauksien myötä, jotkut luonteenpiirteet saattavat korostua.
      Esim. toiset dementikot ovat hiljaisia kaikkeen sopeutuvia.
      Toiset aggressiivisia, vaaraksi itselleen ja muille varsinkin, jos fyysistä voimaa riittää.
      Ja kaikkea siltä väliltä, riippuen tietenkin myös siitä missä vaiheessa ja mistä johtuva dementia on kyseessä.

    • mielensä pahoittaja

      Vanhuksia on kaikenlaisia, dementoituneita ja ei-dementoituneita. Samoin hoitajissa on ihan kaikenlaisia.

      Omaisellani muisti ja järki pelaa, paljon muu ei sitten pelaakaan. Kun hän pyytää apua niin nuori hoitaja sanoo suoraan että "ei huvita". Ja kun käyn omaiseni luona 2-3 kertaa viikossa sanoo tämä hoitaja että turhaan käyn niin usein.
      Onko siinäkin joku rajoitus kuinka usein saa käydä tervehtimässä? Vuoden aikana kyseisestä hoitopaikasta on lähtenyt viisi ystävällistä hoitajaa muille osastoille mutta tämä hoitaja on ja pysyy. Tämän hoitopaikan esimieskin lähti kokonaan toisen kunnan palvelukseen.

      Vanhustenhoidosta puhutaan hienoja mutta totuus on aika raadollinen.

      • ollakovaiei1

        "Nuoren hoitajanko" annat sanell milloin omaistasi käyt katsomassa, älä veikkonen.En oikein ukso että monessakaan työpaikassa hoitajan on vara sanoa että "ei huvita".

        Tämän päivän tilanne on se että työmarkkinatilanne on hoitajien. On vara valita työpaikkansa ja hoitajatjhan käyttävät tilnnetta hyväkseen ja liikkuvat työpaikasta toiseen. Minusta hyvä asia etenkin nuorten hoiyajien kastella useampia työpaikkoja ja ei ole ollenkaan hassumpaa työpaikan kehittämisen kannata jos esimiehetkin välillä vaihtvat.


      • Kysy siltä hoitajalta,miksi hän on työssä siellä, jos ei kerran huvita.

        Suuri työntekijöiden vaihtuvuus voi kieliä myös siitä, että johtamisessa on vikaa.


    • sjrbfddfb

      Kuka tai mikä taho auttaa laitoksessa kaltoinkohdeltua vanhusta?

    • Potilasasiamies. Joissain laitoksissa myös sosiaalityöntekijä, jolta voi kysyä neuvoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe