Miksi alkoholisti on aina alkoholisti?

votelo

Miksi alkoholisti on alkoholisti koko loppuikänsä, vaikka raitistuisi eikä joisi koko loppuikänään pisaraakaan alkoholia?

26

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-doku

      Tuo väite ei pidä paikkaansa, vain alkoholia juova ja siitä riippuvainen voi olla alkoholisti.
      Alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia, oli kyse sitten entisestä alkoholistista tai vasta-alkajasta. Toki ex-juoppo voi ajatua nopeastikin taas ongelmakäyttäjäksi, mutta se on sitten jo silkkaa tyhmyyttä ja kokonaan toinen juttu.

      • en kerro ; )

        Samaa olen miettinyt.Mäkään en kuulema ole alkoholisti enään ammattihenkilön mielestä .Jos alkaisin juomaan ongelmajuojan tavoin silloin olisin jälleen alkoholisti.Mä itse miellän itseni toipuvaksi alkoholistiksi.Vain päivä kerrallaan voi raittiina mennä.Mun TK:n papereissa lukee alkoholismi enkä sitä pois ota.Siitä ei ole mitn haittaa ikinä ollut.


      • juu juu..
        en kerro ; ) kirjoitti:

        Samaa olen miettinyt.Mäkään en kuulema ole alkoholisti enään ammattihenkilön mielestä .Jos alkaisin juomaan ongelmajuojan tavoin silloin olisin jälleen alkoholisti.Mä itse miellän itseni toipuvaksi alkoholistiksi.Vain päivä kerrallaan voi raittiina mennä.Mun TK:n papereissa lukee alkoholismi enkä sitä pois ota.Siitä ei ole mitn haittaa ikinä ollut.

        Alkoholismista ei ole siis ollut sinulle ikinä mitään haittaa?


      • en kerro ; )
        juu juu.. kirjoitti:

        Alkoholismista ei ole siis ollut sinulle ikinä mitään haittaa?

        "juu juu" Alkoholismista on todellakin ollut haittaa silloin kun se oli holtittoman hoitamatonta omasta syystäni. Hoitoa hakiessa ei kaunistelu eikä salailu auta, päin vastoin. Eikä varsinkaan se että itsellä on pitkä ehdoton toivomuslista miten haluaa itseään hoidettavan. Kun raitistua haluaa on kyettävä sisäistämään se että hoitomuotoihin on sitouduttava ja useinkin kokeillaan eri muotoja. Kaikille ei käy kaikki muodot eli liian jyrkkä ei ole hyvä olla. Pitkää pinnaa vaatii ammattilaisilta ja hoidettavalta. Asiallista apua saa kun itsekin on asiallinen, tietty henkilökemiat eivät aina kohtaa. Olen nöyrä alkoholismini edessä enkä vaadi kuningattaren kohtelua. Pahimmat kurat on niskaan tullut niiltä jotka eivät itseään hoida.. Jos veemäisellä "mulle heti kaikki- asenteella" olisin halunnut nopean ja ns helpon tien raitistua niin se olisi ollut tuhoon tuomittu juttu. Eli en todellakaan valita saamastani hoidosta.
        Totta kyllä on että ammattilaisissa asenneongelmaisia aina löytyy mutta potilaalla on oikeus vaihtaa nämä henkilöt.
        Jos jotakin haluat niin sun oltava valmis itsekin jotakin antamaan ja jostakin luopumaan.


      • juu juu..
        en kerro ; ) kirjoitti:

        "juu juu" Alkoholismista on todellakin ollut haittaa silloin kun se oli holtittoman hoitamatonta omasta syystäni. Hoitoa hakiessa ei kaunistelu eikä salailu auta, päin vastoin. Eikä varsinkaan se että itsellä on pitkä ehdoton toivomuslista miten haluaa itseään hoidettavan. Kun raitistua haluaa on kyettävä sisäistämään se että hoitomuotoihin on sitouduttava ja useinkin kokeillaan eri muotoja. Kaikille ei käy kaikki muodot eli liian jyrkkä ei ole hyvä olla. Pitkää pinnaa vaatii ammattilaisilta ja hoidettavalta. Asiallista apua saa kun itsekin on asiallinen, tietty henkilökemiat eivät aina kohtaa. Olen nöyrä alkoholismini edessä enkä vaadi kuningattaren kohtelua. Pahimmat kurat on niskaan tullut niiltä jotka eivät itseään hoida.. Jos veemäisellä "mulle heti kaikki- asenteella" olisin halunnut nopean ja ns helpon tien raitistua niin se olisi ollut tuhoon tuomittu juttu. Eli en todellakaan valita saamastani hoidosta.
        Totta kyllä on että ammattilaisissa asenneongelmaisia aina löytyy mutta potilaalla on oikeus vaihtaa nämä henkilöt.
        Jos jotakin haluat niin sun oltava valmis itsekin jotakin antamaan ja jostakin luopumaan.

        Vai nöyrä? Raitistelija on kaikkea muuta kuin nöyrä? Virtsa virtaa päässä valtoimenaan. "Siellä kasvaa ylpeyttä ja lipeää, ei lainkaan nöyryyttä tai häpeää"


      • muuttuuko mikään?
        en kerro ; ) kirjoitti:

        "juu juu" Alkoholismista on todellakin ollut haittaa silloin kun se oli holtittoman hoitamatonta omasta syystäni. Hoitoa hakiessa ei kaunistelu eikä salailu auta, päin vastoin. Eikä varsinkaan se että itsellä on pitkä ehdoton toivomuslista miten haluaa itseään hoidettavan. Kun raitistua haluaa on kyettävä sisäistämään se että hoitomuotoihin on sitouduttava ja useinkin kokeillaan eri muotoja. Kaikille ei käy kaikki muodot eli liian jyrkkä ei ole hyvä olla. Pitkää pinnaa vaatii ammattilaisilta ja hoidettavalta. Asiallista apua saa kun itsekin on asiallinen, tietty henkilökemiat eivät aina kohtaa. Olen nöyrä alkoholismini edessä enkä vaadi kuningattaren kohtelua. Pahimmat kurat on niskaan tullut niiltä jotka eivät itseään hoida.. Jos veemäisellä "mulle heti kaikki- asenteella" olisin halunnut nopean ja ns helpon tien raitistua niin se olisi ollut tuhoon tuomittu juttu. Eli en todellakaan valita saamastani hoidosta.
        Totta kyllä on että ammattilaisissa asenneongelmaisia aina löytyy mutta potilaalla on oikeus vaihtaa nämä henkilöt.
        Jos jotakin haluat niin sun oltava valmis itsekin jotakin antamaan ja jostakin luopumaan.

        "Mun TK:n papereissa lukee alkoholismi enkä sitä pois ota."

        Jos joku kaunis päivä tulisit toisiin ajatuksiin ja päättäisit luopua rakkaasta "alkoholismistasi" niin ryntäisitkö saman tien viinakauppaan ostamaan lestin?
        ts. antaistko itsellesi luvan juoda vai jatkaisitko elämääsi raittiina kuten tähänkin asti?


      • en kerro ; )
        muuttuuko mikään? kirjoitti:

        "Mun TK:n papereissa lukee alkoholismi enkä sitä pois ota."

        Jos joku kaunis päivä tulisit toisiin ajatuksiin ja päättäisit luopua rakkaasta "alkoholismistasi" niin ryntäisitkö saman tien viinakauppaan ostamaan lestin?
        ts. antaistko itsellesi luvan juoda vai jatkaisitko elämääsi raittiina kuten tähänkin asti?

        "muuttuuko mikään?" Onko sun rakkautesi alkoholi? Ei jossittelu etukäteen auta eikä kovin jälkiviisauskaan. Kuules mä annan itselleni luvan olla juomatta. Sekin valinta, ymmärsitkö? "juu juu" tietty jos juovana on kiva rypeä tuskaisessa itsesäälissä ja vihata kaikkea/kaikkia niin ok.. Voit ihan rauhassa pitää mua kuspäänä kun olen raitis mutta muista se ettei mun tarvitse etsiä syytä juomiseen ja olla tehomulkku. Kelpaako sulle vain juova seura? Mikä peikko alkottomuus sulle on?


      • Pankin asiakas

        Mikä aika raittiutta olisi riittävä että juoposta alkoholistista tulisi entinen alkoholisti?
        2 viikkoa, 2 kuukautta, 2 vuotta, 20 vuotta?


      • kokemusta on
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Mikä aika raittiutta olisi riittävä että juoposta alkoholistista tulisi entinen alkoholisti?
        2 viikkoa, 2 kuukautta, 2 vuotta, 20 vuotta?

        "Mikä aika raittiutta olisi riittävä että juoposta alkoholistista tulisi entinen alkoholisti?
        2 viikkoa, 2 kuukautta, 2 vuotta, 20 vuotta?"

        Varsinaisesta alkoholiriippuvuudesta pääsee eroon melko lyhyessä ajassa, mutta jos noista vaihtoehdoista on valittava niin max. 2 vuotta pitäisi riittää alkoholismista täydelliseen toipumiseen, eli parantumiseen.


      • Pankin asiakas
        kokemusta on kirjoitti:

        "Mikä aika raittiutta olisi riittävä että juoposta alkoholistista tulisi entinen alkoholisti?
        2 viikkoa, 2 kuukautta, 2 vuotta, 20 vuotta?"

        Varsinaisesta alkoholiriippuvuudesta pääsee eroon melko lyhyessä ajassa, mutta jos noista vaihtoehdoista on valittava niin max. 2 vuotta pitäisi riittää alkoholismista täydelliseen toipumiseen, eli parantumiseen.

        Tarkoittaako se 2 vuotta, että sen jälkeen entinen alkoholisti voisi juoda taas ja pysyä kohtuujuojana?

        Olen ollut jo aika kauan pidempään raittiina AA:n avulla, ja saanut sen käsityksen, että alkoholismi ei lähde raitistuneesta ihmisestä minnekään.


      • kokemusta on
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Tarkoittaako se 2 vuotta, että sen jälkeen entinen alkoholisti voisi juoda taas ja pysyä kohtuujuojana?

        Olen ollut jo aika kauan pidempään raittiina AA:n avulla, ja saanut sen käsityksen, että alkoholismi ei lähde raitistuneesta ihmisestä minnekään.

        "Tarkoittaako se 2 vuotta, että sen jälkeen entinen alkoholisti voisi juoda taas ja pysyä kohtuujuojana?"

        Ei se sitä tarkoita, vai meinaatko, että kohtuujuominen olisi jotenkin niin hieno ja tavoiteltava asia johon kaikkien entisten ja nykyisten alkoholistien tulisi pyrkiä?


    • Vanamo Linnea

      Minä miellän raitistuneenkin alkoholistiksi, koska hän on tavallaan allerginen alkoholille. Hän ei voi juoda yhtään, koska juominen ei pysy kohtuudessa. On hyvin harvinaista, että alkoholisti olisi toipunut kohtuukäyttäjäksi, riippuvuus on niin syvällä. Siksi puhutaan raitistuneista alkoholisteista, ei entisistä alkoholisteista.

      • laborantti Antti

        "Minä miellän raitistuneenkin alkoholistiksi, koska hän on tavallaan allerginen alkoholille."

        Nämä allergia vertaukset on kyllä yhtä huuhaata. Ei alkoholille allerginen voisi edes alkoholisoitua, allergia toimisi estona, vrt. antabus-reaktio.


    • anti-aa

      Jos alkoholismi on sairuis, niin siitä voi parantua, mutta siihen voi myös sairastua uudestaan, joten siinä välissä ollaan terveitä ei-alkoholisteja.

      • cbvbvv

        Se on vähän sama kun että on vain flunssasta TOIPUVIA ihmisiä. Kukaan ei koskaan parane flunssasta, uusien tartuntojen välillä vain toivutaan hetkeksi ennen sortumista uuteen flunssaan.


    • Gorillaz

      Itse en edes ymmärrä miksi alkoholia pitäisi nauttia kohtuudella, koska sehän on huume.

    • ex-deeku

      Alkoholisti on aina alkoholisti sen vuoksi, että viinariippuvuus pysyy raitistumisen jälkeen pääkopassa ikääkuin piilossa. Siis raittiin juopon ei ei enää tee mieli juoda, mutta jos hän vaikka kymmenen vuoden raittiuden jälkeen korkaa taas, juominen on taas pian yhtä hillitöntä kuin ennenkin.

      Viinariippuvuutta voi ihan hyvin verrata johonkin allergiaan: jos vaikka kananmunalle allerginen ei syö mitään kananmunaa sisältävää, hän ei saa allergiastaan oireita. Mutta jos syö, niin allergian oireet aktivoituvat.

    • oma valinta

      Allergia vaan ei aihauta haittaa ympärillä oleville ihmisille kuin alkoholi. No joo, toisaalta, ympärillä olevat häipyy lopulta, ei vaan jaksa.

      • ex-deeku

        Totta tuokin, itse valittu allergiahan alkoholismi toki on siinä mielessä, että kukaan ei viinaa kaada väkisin kurkusta alas. Käytinkin tuota allergiavertausta lähinnä siinä mielessä, että molemmat (alkoholismi ja allergiat) säilyvät kehossa piilevinä vaikka ei ainetta käyttäisikään. Ja alkoholistihan sairastuttaa monta muutakin ihmistä ympärillään, allergikko ei.


    • jarruvika

      "Siis raittiin juopon ei ei enää tee mieli juoda, mutta jos hän vaikka kymmenen vuoden raittiuden jälkeen korkaa taas, juominen on taas pian yhtä hillitöntä kuin ennenkin."

      Ei se ole noin suoraviivaista, hyvin harvat palaavat entiseen juomatyyliin.
      No, ehkä jotkut aa:laiset alkaisivat juomaan yhtä hillittömästi kuin ennenkin. Se taas johtuu siitä ettei aa:ssa suostuta parantumaan, vaan ollaan aina niissä samoissa lähtökuopissa kuin raittiuden alussa.

      • en kerro ; )

        "Jarruvika"Kuinka tarkasti olet perehtynyt 12 askeleen ohjelmaan ja kuinka paljon olet käynyt AA:ssa? Jotenkin jäi kirjoituksestasi fiilis ettet asiasta kaikkea tiedä ja kirjoitat mutu-tuntumalla.
        Kyseessä on raittiuden ylläpito ja se vapaaehtoista. Todellakin askeleet vievät eteenpäin jos on halua pysyä raittiina. Kyllähän korkin kiinni saa laitettua kiinni mutta sen pysyvyyteen tehtävä paljon henkistä työtä itsensä kanssa.
        Tiedätkö oikeasti kuinka moni alkon käyttäjä haluaisi lopettaa mutta jo pelkästään ystävien painostus estää sen? Eikä lopettamisajatuksesta voi edes mainita. Monilla vain huterat kulissit aikansa..
        Jos joku kokee AA:n itselleen sopivaksi niin anna sopia. Mun puolesta jokainen juokoon mutta kahta asiaa siinä toivon,laatua ja hyvää mieltä.


      • nimimerkillä jne.

        "Siis raittiin juopon ei ei enää tee mieli juoda, mutta jos hän vaikka kymmenen vuoden raittiuden jälkeen korkaa taas, juominen on taas pian yhtä hillitöntä kuin ennenkin."

        Juoppo suurkuluttaja, jolle ei vielä ole kehittynyt kroonista riippuvuutta, voi vielä korjata alkonkäyttötottumuksiaan. Alkoholistillekin se on mahdollista, 1/20000...1/10000 todennäköisyydellä.


      • tutkittu juttu
        nimimerkillä jne. kirjoitti:

        "Siis raittiin juopon ei ei enää tee mieli juoda, mutta jos hän vaikka kymmenen vuoden raittiuden jälkeen korkaa taas, juominen on taas pian yhtä hillitöntä kuin ennenkin."

        Juoppo suurkuluttaja, jolle ei vielä ole kehittynyt kroonista riippuvuutta, voi vielä korjata alkonkäyttötottumuksiaan. Alkoholistillekin se on mahdollista, 1/20000...1/10000 todennäköisyydellä.

        "Juoppo suurkuluttaja, jolle ei vielä ole kehittynyt kroonista riippuvuutta, voi vielä korjata alkonkäyttötottumuksiaan."

        Kroonisesti alkoholiriippuvaiset ei koskaan ajattele vakavissaan juomisesta luopumista, ne juo lopulta itsensä hautaan.
        Suurkuluttajat sen sijaan pystyvät tarvittaessa säännöstellä juomisiaan niin, ettei siitä muut elämänalueet pahemmin kärsi, pysyvät työn syrjässä kiinni yms. Esim. AA:ssa suurin osa on entisiä suurkuluttajia ja muita moniongelmaisia joilla juominen lähtee välillä lapasesta. Kroonisesti riippuvaiset ei sinne eksy vahingossakaan.


    • Tämä kysymys, että miksi alkoholisti on aina alkoholisti on erittäin hyvä kysymys. Jos sinut kirjataan sairaanhoidon tietokonejärjestelmään minkä tahansa alkoholin tai muiden päihteiden takia, olet loppuikäsi juoppo tai narkkari. Tai molempia. Eikä se mitään auta vaikka olisi ollut vuosia ilman päihteitä, rekisterissä olet siitä huolimatta.

    • en kerro ; )

      Ei hoitavat tahot ole ikuisesti niin tyhmiä etteivät osaisi päätellä mikä on homman nimi. Käry käy joku päivä.Mikä halvatun tabu alkoholismi on? Ainahan alkoholisteja on ollut ja tulee olemaan. Nykyään se luokiteltu sairaudeksi ja apua on tarjolla jos sitä haluaa.
      Onko totuuden myöntäminen ja muutoksenteko niin karmaisevaa että on helpompaa antaa mennä elämän kurkusta alas? Saatan se minäkin ratketa ja tosi alas. Silti kun voin vielä itse vaikuttaa en halua mitään päihteitä käyttää kaiken varalta, Siksi papereissani saa lukea diagnoosi, alkoholismi. Se mun oma valinta.

    • nyyssöin

      Aloitus on osittain oikeassa, mutta vain osittain. Mielestäni pitäisi puhua addiktiivisesta persoonallisuudesta.
      Nämä tyypit addiktoituvat helpommin esim. peleihin, seksiin ym. ym. Voisi ajatella, että optimaalisissa elämänolosuhteissa riippuvuuksiin ohjautuvat ihmiset "korjautuisivat" elämäänsä hallitseviksi yksilöiksi.

      Alkoholismista toivuttuani hiukan niin ettei se enää hallitse, juominen ei ole pakonomaista, on pelkästään hyötyä. Tietää, että riippuvuus voi johtaa vähitellen taas hallitsemattomaksi.
      No. Entinen valinnanvapaus on menetetty; luottamus itseen on mennyt peruuttamattomasti, mutta riemukkasti kupin voi ottaa joskus ja jopa voimaantua tästä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe