Kannattaako soutuvenettä kunnostaa ?

pensselimiessuss

Näkyy paljon olevan myynnissä halpoja soutuveneitä hiukka rähjäsen kuntosia tosin useat., Paljonko uudelleenmaalaus mahtaa maksaa jos ite sutasis?, rahat vähissä ja vesille venosen mieli

35

2017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutta Kusperä

      Alkyydi maali 20€/l. Esim.miranol. Lasikuitumatto 3,95/m ja epoksi 15€/kg kovetin 3€. Pölynen ukko ja hyvä mieli. Kunnosta pois kannattaa se.

    • Tätt toistuu aina!

      Joo pilaappa se vene lopullisesti jollain miranolilla joka on kalliimpaa kuin
      top coat maali joka siihen kuuluu!

    • lasinen kuitu

      Lasikuituveneeseen sopii topcoat, tai vaihtoehtoisesti epoksiprimer on n. 15 eur litra, sen päälle 2-komponentti polyuretaanimaali n. 28 eur litra, ainakin Biltemassa. Lisäksi tarttee laskea mm. maalitelat, hiomatarvikkeet ja lasikuitukitti mahdolliseen suurrempaan vaurioon lasikitukangas, polyesteritäyte ja kovetin. Uuteen veneeseen eli n. tuhanteen euroon on noista kuitenkin piiiiitkä matka, kunhan ei ala itselleen laskemaan jotain ihmeen tuntipalkkaa. Silloin neula pomppaa pois levyltä, koska ei noita parissa tunnissa tehdä

    • Maston tai vastaavaa

      Ostin aikanaan Suvi 460 soutuveneen uutena. Siitä sitten vuosien saatossa gelcoat pinnasta irtosi ja lohkesi. Ei ollut kunnolla edes kiinni lasikuidussa vaan oli millin parin väli siinä. No, maalasin joskus veneen halvimmalla mahdollisella spraymaalilla valkealla maalilla niistä kohdista josta se gelcoat oli rikkoutunut. Hyvin toimii vene edelleen. Ostettu vuonna 1997.

      Ei siihen tarvitse sen kummempia virityksiä tehdä kun vanha venettä siistii. Työkaluja ne on eikä hienosteluvehkeitä.

      • kerro ihmees lisää

        vai että Maston:in alkyydi spray maalilla korjasit lasikuitusoutuveneen...tule meille töihin lounastauolla hauskuuttamaan työkavereitani, nauravat vielä kotimatkallakin jutullesi :)))


    • täplikäs vene

      Mitäs se Plastic Paddingin Gelcoat Filler on? Hätäpäissäni ostin joku kesä sitten ja tuhrin sitä veneen pohjassa olleisiin naarmuihin, paikat paistaa nyt valkoisena tummanvihreästä veneestä. En usko että naarmut olivat kuituun asti, mutta mistä sen voi tietää? Entä voinko hioa ja maalata tuon pohjan (kyljet kiiltävät kauniisti, niitä en viitsi).

      Voiskos tuollaisen gelcoat fillerin päälle suorittaa kevyen hionnan ja maalauksen? Millä maalilla ja menetelmällä? Teen vain pohjan, myrkkyjä en jaksais laittaa.

      • lasinen kuitu

        Plastic padding on jonkinasteista polyesteritäytettä. Ylihintaista ja brändättyä sellaista, mutta aine kun aine jos taloutesi on sen oston kestänyt aikoinaan. Olisit senkin saanut motonetista, biltemasta tai tarjoustalosta yli puolet halvemmalla jotain ns. perusmerkkiä, mutta ei juututa tähän enempää.

        Ei sillä oikeastaan ole väliä, onko vaurio kuituun asti vai ei. Jos olet ne kolhut paikanut asiallisesti, eli hiomalla vaurion ensin karheaksi, ja sitten laittanut kyseistä ainetta, niin hyvä niin.

        Voit hioa ja maalata tuon pohjan. Hiomakarkeus 60 -80 riittää. Suosittelen Bilteman 2 komponenttipolyuretaanimaaleja, maksaa n. 27 euroa litra. Niitä on useaa eri värisävyäkin mistä valita. Litran purkillinen riittää n. 2 kertaan per soutuveneen pohja. Käytä mohair telaa, ja telamallia "akryylimaaleille".


    • täplikäs vene

      JOo, pikkutuubin ostin ja muusta en tiennyt. Kiitos sangen luotettavan kuuloisista neuvoista. Pitää vissiin odottaa että lämmöt nousevat viiteentoista?

    • melootti

      Onnistuisko toi maalaaminen myös lasikuitukanoottiin, vai kannattaako vain vahailla? Jotain pikkuraappeita pohjassa.

      • lasinen kuitu

        Se riippuu siitä, mitä materiaalia kanootti on. Jos se on lasikuitua, niin sopii oikein hyvin. Jos se on polyeteeniä, eli sellaista pehmeää muovia, niin sen korjaukset tarvii tehdä muovihitsaamalla, ellei kanoottialan ihmisillä ole asiasta uudempaa tietoa esim. jotain joustavaa liimamassaa voisin kuvitella käytettävän


    • melootti

      hyvä (vaikkakin hyvin iäkäs ja paljon melottu) brittiläinen P&H kajakki, kunnollista lasikuitua. Mietin vaan että tuleeko sutimalla ihan peilinsileää pintaa, vai onko parempi pitää pikkuisen rosoiseksi kulunut alkuperäinen?

    • lasinen kuitu

      Sutimalla ei tule peilinsileää pintaa. Pensseliä ei kannattaisi käyttää muutenkaan kuin reuna - ja kulmakohdissa joihin ei mohair telalla pääse. Mohair - telan jälki on niin tasaista kun ilman maaliruiskua saa, mutta ei peilinsileä. Niissä veneissä jotka olen itse maalannut, niin yli 5 metrin päästä ei ulkopuolinen osaa sanoa onko maali mohair telalla vai ruiskulla vedetty.

      Mutta vanhassa kanootissa, jota on naarmutettu, kolhittu ja paikkailtu, ehkä aurinkokin haalistanut ym. niin uusi yhtenäinen mohair-telalla levitetty maalipinta omasta mielestäni kannaattaa. Mainitsinko epoksi primeerin vetämisestä enen tuota 2 - komponenttipolyuretaanipintaa ? nyt mainitsen. Se tekee vanhat paikat ja naarmut vesitiiviiksi ja tasottaa siellä alla lopputulosta

      • epoksi

        Kajakin naarmuihin voi vetää myös ihan normi (laminointi) epoksia, lopputulos on taatusti vesitiivis. Jos naarmut ovat yhtään syvempiä, niin sekaan voi laittaa mikrolasipalloja tms. tasoitteeksi - mitään valmismassoja tai primereitä on turha erikseen ostella.

        Uretaanimaalikin on uskoakseni sellaisenaan vesitiivistä, mutta naarmut kannattaa toki alta silotella pois.


    • peukalo keskellä käm

      Jos vetää ensin 4-5 kerrosta epoksiprimeriä, niin sen jälkeen pitää odottaa 6 viikkoa ennenkuin voi laittaa 2-komponenttipolyuretaania? Näin ymmärsin Biltsun esitteistä? Voiko venettä käyttää sen aikaa? Ilmeisesti ei ainakaan säilyttää vedessä?

      • belle epoxue

        Epoksiprimeristä en osaa sanoa, mutta jos tyydyt tavalliseen epoksiin, niin pääset todennäköisesti helpommalla.

        Kuivumisaika on sidoksissa lämpötilaan, monet epoksit kuivuvat viikossa - parissa lämpötilasta riippuen. Joitakin epokseja voi myös "kiihdyttää" ylimääräisellä lämmöllä, jolloin kuivuminen kestää pari vuorokautta.

        Olen itse korjannut isoja vaurioita kajakeissa pelkällä epoksilla. Epoksia voi myös sävyttää, esim. Omissa projekteissani olen käyttänyt värijauhepigmenttejä. Lopputulos on ollut erinomainen, lähes alkuperäistä gelcoatia muistuttava pinta. Hyvä lopputulos vaatii tosin työtä.

        Epoksi on loistava materiaali, mutta sitä työstäessä kannattaa tutustua työturvallisuusohjeisiin. Eli myrkky on kyseessä...


      • lasinen kuitu

        Polyuretaanimaalia ei suositella vedenalaisiin osiin ilman epoxy primeriä, joten kyllä se 15 euron epoksiprimeeri on edullinen ja hyödyllinen siellä alla.

        5 viikon odotteluajasta, itse olen odotellut tuommoinen 2 vrk omissa veneissä, eikä mikään ole hilseillyt pois... en tosin pidä venettä vedessä kun on trailerivene, mut Joo, ohjeissa mennään välillä vähän liiottelun puolelle.

        naarmut silotella pois ensin, jep ja sitten epoxy primer


    • täplikäs vene

      Ok, no tämäkin on mökkirannassa nurin oleva vene, peittämättä ollut talven mutta eipä ole vielä vedessä käynyt. Jos pääsiäislomalla laitan niin ehtii varmaan joku hellepäiväkin tulla ennenkuin seuraavan kerran pääsen mökille, sitten onnistuu hyvin maalata se 2-komponenttijuttu. Telttaa tai hallia ei ole joten täytyy vaan toivoa ettei öttiäiset pörrää maaliin kiinni.

      • Urtsipurtsi

        En kyllä usko, että polyuretaanimaali kaipaa epoksiprimeriä, jos alla on epoksipinta. Miksi ihmeessä?


      • lasinen kuitu
        Urtsipurtsi kirjoitti:

        En kyllä usko, että polyuretaanimaali kaipaa epoksiprimeriä, jos alla on epoksipinta. Miksi ihmeessä?

        Jos siellä on epoksipinta tehtaan jäljilta tai jotain, niin kai se riittää jo. Kerroin vain mitä 2-komponenttipolyuretaanimaalin ohjeissa sanottiin. Itsellä syynä on ollut yleensä käyttää epoksiprimeeriä , koska olen tehnyt samalla useita lasikuitukorjauksia, ja täytekohtia, ja sitä kautta pinta on ennen lopullista maalipintaa yhtenäisempi muutenkin sitten. Epoksiprimeri on vain 15 e/l, kun 2-komponenttipolyuretaani maksaa n. 28 e/l joten jos esim jos vene aiemmin on jonkun muun värinen kun valkoinen, tulee muutenkin halvemmaksi tehdä niin monta kerrosta (korkeintaan 2 yleensä) valkoiseksi ennen lopullista pintamaalia, 2-komponenttipolyuretaania eli se kolmas kerros.


    • täplikäs vene

      Ok, nyt on 60-240 hiekkapaperia, 2-komp epoksiprimeriä ja 2.komp polyuretaania biltemasta. Veneen pohja on sangen tukevaa lasikuitua ja tehtaan maalaama mutten tiedä millä. Käsittelen vain vesirajan alapuolisen alueen, koska naarmuinen ja paikattu sillä plastic paddingin gelcoat fillerillä. Riittääkö kun hion karheaksi sillä 60;sellä vai pitääkö vanha maali saada ihan irti? ja sitten vaan epoksiprimerit pintaan, 2 kerrosta ja päivä väliä? Ja sitten jokunen viikko tai ainakin hellejakso väliä ja pari kerrosta 2-komponettipolyesteria...hiotaanko kerrosten välilä?

      Ihan vaan tarkistan vielä, ettei tule sutta ja sekundaa.

      • lasinen kuitu

        Koska Kanootti (kuten soutuvenekin) pinta-alana on suhteellisen pieni eikä maalimenekin takia ole lienee muuta syytä jättää maalaamatta myös vedenpinnan yläosaa, maalaisin sinuna yhtenäisen epoksiprimeerikerroksen aina törmäyslistaan tai vastaavaan yläosan reunaan asti, tai jos maalaat koko kanootin niin koko kanoottiin epoksipohjamaalinkin.

        Vanhaa maalia ei mielestäni tarvitse saada irti, jos on hyvin maalattu aioinaan, ei lastuile ja sen karhentaa hyvin. Itselläni oli tässä taannoin aika huonokuntoinen vene projektina, ja hioin siitä maalin kaikkialta missä se vaikutti irtoavan lastuina.

        60 - 80 karkeus on ihan hyvä, niin epoksiprimeeri tarttuu hyvin.

        joo, 2 kerrosta, ja vuorokausi väliin. varovainen hionta välissä 80 -120 karkeudella

        itsellä oli 17 astetta, ja vedin 2 vuorokauden päästä epoksiprimeeristä 2-komponenttimaalin. Voisin kuvitella että jos olisin tehnyt työn ulkosalla 10 asteessa, olisin jo viikon päästä jatkanut.

        2-komponenttimaalin kovettuminen 10 asteessa on 2 tuntia sekoittamisesta. seuraava maalikerros seuraavana päivänä ja varovainen hionta 80 -120 karkeudella. Minulla ei ole purkkia tässä, mutta muistaisin että siinä luki että jos seuraava maalipinta maalataan alle 8 tunnissa (ja 10 asteessa 16 tunnissa) niin välihiontaa ei tarvita.

        Kannattaa ostaa sellainen keittiömittasetti jossa eri kokoisia mittalusikoita, mm biltemassa myydään n. 2-3 eurolla. Sen kovettimen ja maalin mittaaminen tarkkaa puuhaa, ettei käy niin että kovetin loppuu kesken jos arvioinut suurinpiirteisesti sen sekoitussuhteen.
        toinen on että käyttää paperisia kahvimukeja mittana, se kun on 2 desiä niin helppo sen puolivälillä mitata desittäin. Astioita, kertakäyttö kumihanskoja, sekoittamiseen puutikkuja, pensseleitä reunakohtiin, haalarit/työvaatteet (sisätiloissa kaasunaamari)... perusjutut


    • täplikäs paatti

      weneestä on kysymys ja 20-vuotias maalikerros on edellen tosi siisti, mutta pohjassa on kiveniskemiä. Koska tämä on ensimmäinen veneenmaalaukseni, kokeilen taitojani ns. paikkaan johon aurinko ei paista, eli pohjaan.

      • Pettynyt täplikäs

        voi han. Nyt mökillä, muovikassillinen maaleja ja nitriilikumihansikkaiita hiekkapaperia kovettimia teloja suteja maalarinpesuainetta...ja puhdistettuna "hyväkuntoinen vene on aika karun näköinen. Pohjassa on syviä juonteita ja muutamassa kohtaa paistaa kirkas kova pinta. Perässä yhdessä kohtaa jopa kuitu pilkottaa. gelcoatfiller-viritykset ovat paikoinn halkeilleet. Kaiken lisäksi pohja on vähän liituuntunut. Edelleen suunnitelmissa hioa ja laittaa ensimmäinen kerros primeriä. Lienee hyvä idea siinäkin tapauksessa että haluaisi myöhtemmin tasoitella koloja,. Perälautakin, jos sitä aikoo käyttää, menee uusiksi.

        Luulen että maalaan ensin pohjan joka tapauksessa. Kyljet sitten ensi vuonna jos tulee siiistiä. Onneksi vene on ollut koko ajan kuivalla maalla ja pohja ylöspäin, sateiden ja olemattomien lumien takia ei varmaan ole rakenteet vettyneet.


      • hyvin toimii
        Pettynyt täplikäs kirjoitti:

        voi han. Nyt mökillä, muovikassillinen maaleja ja nitriilikumihansikkaiita hiekkapaperia kovettimia teloja suteja maalarinpesuainetta...ja puhdistettuna "hyväkuntoinen vene on aika karun näköinen. Pohjassa on syviä juonteita ja muutamassa kohtaa paistaa kirkas kova pinta. Perässä yhdessä kohtaa jopa kuitu pilkottaa. gelcoatfiller-viritykset ovat paikoinn halkeilleet. Kaiken lisäksi pohja on vähän liituuntunut. Edelleen suunnitelmissa hioa ja laittaa ensimmäinen kerros primeriä. Lienee hyvä idea siinäkin tapauksessa että haluaisi myöhtemmin tasoitella koloja,. Perälautakin, jos sitä aikoo käyttää, menee uusiksi.

        Luulen että maalaan ensin pohjan joka tapauksessa. Kyljet sitten ensi vuonna jos tulee siiistiä. Onneksi vene on ollut koko ajan kuivalla maalla ja pohja ylöspäin, sateiden ja olemattomien lumien takia ei varmaan ole rakenteet vettyneet.

        Hei ! Tässä yksi hyväksi koettu tapa korjata pienet naarmut ym. Sellaiset naarmut jotka ei ole kuituun asti olen korjannut tobcoat maalilla lastalla vetäen naarmu yli, seuraavat syvemmät naarmut olen korjannut autopakkelilla ja vieläkin syvemmät lasikuitukitillä. Jos on selvä reikä silloi autaa vain uusi paikka laminoimalla lasikuidusta. Paikka voidaan tasoitella tobgoatilla lastaa käyttäen ja hiomaan tarpeeksi monta kertaa. Jos maalaan koko pohjan tai veneen, olen hionnut kauttaaltaan sileäksi paikkauksien kohdalta ja muualta vain pinta pois esim. 120 karkeus.
        Maalaus siten että ensin alle celgoat kerta tai pari, päälle tobcoat kerran, käyttäen mohairtelaa, sitten kolme vahakerrosta pintaan. Joskus olen hionnut koko pinnan tobcoatin jälkeen , kiillotus päälle ja vahaus.


      • lasinen kuitu
        hyvin toimii kirjoitti:

        Hei ! Tässä yksi hyväksi koettu tapa korjata pienet naarmut ym. Sellaiset naarmut jotka ei ole kuituun asti olen korjannut tobcoat maalilla lastalla vetäen naarmu yli, seuraavat syvemmät naarmut olen korjannut autopakkelilla ja vieläkin syvemmät lasikuitukitillä. Jos on selvä reikä silloi autaa vain uusi paikka laminoimalla lasikuidusta. Paikka voidaan tasoitella tobgoatilla lastaa käyttäen ja hiomaan tarpeeksi monta kertaa. Jos maalaan koko pohjan tai veneen, olen hionnut kauttaaltaan sileäksi paikkauksien kohdalta ja muualta vain pinta pois esim. 120 karkeus.
        Maalaus siten että ensin alle celgoat kerta tai pari, päälle tobcoat kerran, käyttäen mohairtelaa, sitten kolme vahakerrosta pintaan. Joskus olen hionnut koko pinnan tobcoatin jälkeen , kiillotus päälle ja vahaus.

        Minäkin pidin aiemmin topcoatia hyvänä tapana maalata vanha vene, erityisesti vanhojen puuveneiden lasikuidutuspinnan korjausmaalauksissa, mutta siirryttyäni täyslasikuituveneiden korjailuihin ja tutustuttuani epoxy primer ja 2-komponenttipolyuretaaniin ja sen kestävyyteen vähänkin joustavassa pienveneessä, en enää suosi topcoatia. Pinnasta tulee liian paksu ja vahva, ja kovan paikan tullen tai sanotaanko : tiukan paikan valinnan edessä, joustaakko vai irrotakko veneenrungosta, topcoat lähtee isona palana omille teilleen jättäen isoja, työläästi korjattavia railoja ja rungosta irtoamisia, kun taas 2-komponenttimaali joustaa mukana tai korkeintaan murtuu hyvin paikallisesti. Aina voi sanoa, että ei käy noin jos pohjatyöt tekee tosi hyvin ja niin tietenkin onkin, mutta kaikille korjauskohdille löytyy universumissa se viimeinen jouston pisara, ja se tulee topcoatilla aiemmin vastaan kuin 2-komponenttiuretanimaalin kohdalla,. Tämä vain oma näkökulmani.


      • lasinen kuitu
        Pettynyt täplikäs kirjoitti:

        voi han. Nyt mökillä, muovikassillinen maaleja ja nitriilikumihansikkaiita hiekkapaperia kovettimia teloja suteja maalarinpesuainetta...ja puhdistettuna "hyväkuntoinen vene on aika karun näköinen. Pohjassa on syviä juonteita ja muutamassa kohtaa paistaa kirkas kova pinta. Perässä yhdessä kohtaa jopa kuitu pilkottaa. gelcoatfiller-viritykset ovat paikoinn halkeilleet. Kaiken lisäksi pohja on vähän liituuntunut. Edelleen suunnitelmissa hioa ja laittaa ensimmäinen kerros primeriä. Lienee hyvä idea siinäkin tapauksessa että haluaisi myöhtemmin tasoitella koloja,. Perälautakin, jos sitä aikoo käyttää, menee uusiksi.

        Luulen että maalaan ensin pohjan joka tapauksessa. Kyljet sitten ensi vuonna jos tulee siiistiä. Onneksi vene on ollut koko ajan kuivalla maalla ja pohja ylöspäin, sateiden ja olemattomien lumien takia ei varmaan ole rakenteet vettyneet.

        Tutun kuuloinen kuvio. Aluksi pienet korjailut pahenee kun rungon puhdistaa ja lisää yllätyksiä löytyy usein aiempien omistajien korjauspaikoista. Pahimmillaan siellä on mm. vedetty lasikuitupaikkoja lman hiontaa, kittiä kosteassa ilmassa ja peitetty liian nopeasti topoatilla ym.
        tsemppiä urakkaan. Viimeksi kun itse täyskorjasin vanhanlasikuitu veneen maalipinnan, siihen kului yli kaikkiaan 40 tuntia...


    • täplikäs vene

      Ei ole irtopaloja, korjailuja, vettyneitä paikkoja eikä mitään sellaista. Olen itse kiskonut venettä kivisessä rannassa niin että osumia on tullut. Loputtomasti pikku viiltoja joita ei jaksaisi hioa auki mutta vissiin pitää. Pari isompaa vammaa, joista vain yhdessä on kuitua näkyvillä. Vene ei onneksi ole viettänyt pitkiä aikoja vedessä.

      Hyvä uutinen on se, että sähkö yltää rantaan. Teen ilmeisesti sitten niin että hion mataksi ja rapsuttelen kaikki halkeamat puhtaaksi ja sitten jotain filleriä kumilastalla halkeamien pohjalle, sitten hionta ja nuo edelläkuvatut maalaukset?

      Anteeksi uusavuttomuuteni, mutta ehkä tästä ketjusta on hyötyä muille kädettömille.

      • lasinen kuitu

        Sitten kun olet hionut veneen mataksi ja halkeamat puhtaaksi, niin epoxy primer kerrosta veneen pohjaan suositellaan jo ennen kittausta / eli lasikuitutäytteen laittamista. sitten hioo kittaukset seuraavana päivänä ja vetää toisen kerroksen epoks primeriä veneen taas koko pohjaan. Siitä sitten jatkaa pintakerrokseen sillä 2 -komponenttimaalilla

        Joo, jeesataan sitä tarvitsevia muitakin tässä. Toivottavasti porukka säästää sitä kautta, on nimittäin kalliita juttuja teettääkään missään kun työtunteja kuluu kummasti, ja uusien veneiden hinnat ei ole kaikkien ulottuvilla


    • maaliaikeissa

      maalikaupassa sanottiin että kakskomponentin päälle kakskomponenttia ja ykskomponentin päälle ykskomponenttia. Tarttis varmaan tietää että kummalla vene on laitettu, mutta mistä sen sitten tietää..kumpaa tehtaalla on käytetty?

      • lasinen kuitu

        Asetoni saa jotkut 1-komponenttimaalipinnat käyttäytymään oudosti, tippa maalipinnalle sitä ja katsoo kuinka käy. kipristää kuprulle, toinen on se että laittaa vielä ärjympää ainetta, nimittäin tipan polyesteriä siihen ja odottelee n. puoli tuntia. 1- komponenttimaali niinsanotusti "pilaa" lasikuidun ja se alkaa kupruilla siellä alla.

        siinä pari random keinoa.

        2 soutuvenettä on tullut vastaan, jossa aiempi omistaja on vetänyt miranolilla tai jollain öljymaalilla, ja sotkenu hommaa.
        tehtaalla tuskin on käytetty 1-komponenttimaalia, se olis vastoin kaikkia järjen lakeja


    • eienäätäplikäsvene

      No nyt pääsin yrittämään: pesin maalaripesulla, huuhtelin ja hioin 60:llä mataksi. Sähkökoneella tärryyttelin tunnin, ja käsin vielä viimeistelin, käsinlaiminoidun veneen pohja vähän lainehtii ja sähkökone ei siksi kaikkialle osunut. Kovaa maalia, juuri ja juuri kiilto väheni.
      Viiltoja yritin vähän raaputella, mutta sellaisia matalia maalin pinnassa olevia naarmuja on ihan loputtomasti. Saa nähdä irtoaako koko maalikerros nyt jonkun huonosti puhdistetun viillon takia, tuskin? Nyt enää isoimmat rosot näkyvät, käyn lähipäivinä paklaamassa Bilteman Epoxy fillerillä (tjsp) ne ja sitten maalaan seuraavan kerroksen.
      Yllättävän tasainen kerros tuli ensikertalaiselta, yski pikkuvaluma vaan jää irroiteltavaksi. En kylmän kelin takia päässyt maalaamaan toista kerrosta, mutta ilmeisesti riittää jos lähiviikkoina sen teen.

      • lasinen kuitu

        Hyvä homma. Joo, ei sillä ole väliä milloin sen jatkaa, kunhan on puhdas pinta jos välissä veneilee tai jotain


      • koikkalain
        lasinen kuitu kirjoitti:

        Hyvä homma. Joo, ei sillä ole väliä milloin sen jatkaa, kunhan on puhdas pinta jos välissä veneilee tai jotain

        Kannattaako soutuvenettä paikata? oli kysymys... Vastauksena: Tottakai kannattaa, sillä eihän se vene muuten kannata..


    • ei enää täplikäs

      Olikin sitten parin kuukauden projekti. Aina satoi kun olin mökillä. Nyt tuli ne helteet ja homma valmistui. Tulos: superkiiltävä mutta hiukan appelsiinipintainen. Johtuneeko telasta vai telan käyttäjästä. Paljon tuli opittua. Ens kerralla maalaan koko veneen. Kiitos tähänastisista neuvoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe