lukitus

mökkiuuno

Hei,

ostin juuri tonnin perämoottorin, ja vene lienee jonku satasen väärti sekin vaikka yli 10v vanha.

Kuuluuko nuo YLEENSÄ laajaan mökkivakuutukseen?
Jonkinlainen lukko moottoriin on varmaan kannatettava. Mikä on HALVIN vakuutusyhtiön perämoottorilukoksi hyväksymä, ja riittääkö ketju ja abloy veneen lukitsemiseen...veneennokassa olevan kiinnikkeen saa kyllä ruuvattua irti joten hirveästi ei jaksaisi satsata...

14

2157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina Tissi

      Laita rikin ymäri pari polkupyörän kaarilukkoa, ja nosturinketju teliin kiinni. Ei maksapaljon, ja pysyy.

    • mökkiuuno

      Ei ole sitä teliä. Rantaan haluaisin lukita. Vene on ketjulla ja munalukolla kiinni, ja moottori pitäisi saada veneeseen kiinni. Haluaisin vakuutuslaitoksen hyväksymän ratkaisun molempiin, niin että jos joskus tullaan mökille ja ranta on tyhjä, voidaan uida kaupunkiin ja ostaa uudet.

    • Black Duster

      Laita putkilukko ja riippulukko jossa karkaistu sanka, tosin kyllä nekin saa irti
      akkukäyttöisellä rälläkällä mutta kunnon lukitus hidastaa varkaita ja mitä tulee
      veneen "nokassa" olevaan kiinnitushelaan niin laminoi ne kannat piiloon.

    • mökkiuuno

      Onko tietoa vakuutusyhtiön kelpuuttamista lukoista?

    • Mökkiuuno

      Selvitin juuri yhden asian: Ifin (ainakin meillä olevaan melko laajaan) mökkivakuutukseen sisältyy ilman eri venevakuutusta myös mökkivene enintään 8hv:n perämoottorilla (ei varmaankaan koske kuin ns pienvenettä ilman purjetta) Asiakashenkilö puhui koneen läpipulttaamisesta mutta en todellakaan aio pultata.
      Vene on ketjulla kiinni ikihongassa, keulakiinnike on laminoitu kuituun ja moottoriin hankin tuollaisen kunnollisen putkilukon (riippulukolla varustettu putki olisi hyvä, mutta yritän varmistaa mikä on vakuutushyväksytty). Pitemmän poissaolon ajaksi otetaan tietty moottorit ja airot pois.

      Tämä siis minun tulkintani puhelinkeskustelusta, ja koskee meidän vakuutusta, vakuutuksissa ja tulkinnoissa on eroja. Pohjolassa on käsitykseni mukaan joku vastaava systeemi siten että moottorin hevosvoimaraja on 5.

      Edelleen vihjeitä niistä vakuuttajien hyväksymistä lukoista saa listata.

    • Mökkiuuno

      Vastaan vielä itselleni: Mainitun Ifin nettisivulta pääsee IF-turvakauppaan jossa myydään turvallisuustuotteita, sieltä sai tilata mm. 2-40 hv moottoreille sopivaa Master Lock-perämoottorilukkoa. Se mainittiin "suositelluksi" ja maksoi EUR 31,90 ja muualta en löytänyt halvemmalta, joten laitoin tilaukseen. Eipä tarvitse riidellä vakuuttajan kanssa sitten lukoista.

      Ajattelin jakaa, jos joku muukin on tuore takatuupparin omistaja.

      • Minä luotan

        Omatekoiseen ratkaisuun, ja saan nauraa kippurassa rosvojen yrityksille, kun saavat näpeilleen :))
        Eikä tartte ruinata vakuutusyhtiöiltä kahta vuotta korvauksia !


      • kaupan ratkaisu
        Minä luotan kirjoitti:

        Omatekoiseen ratkaisuun, ja saan nauraa kippurassa rosvojen yrityksille, kun saavat näpeilleen :))
        Eikä tartte ruinata vakuutusyhtiöiltä kahta vuotta korvauksia !

        No kerro, millainen on omatekoinen ratkaisu joka aiheuttaa kippurassanaurua? Minulle riittää se että veneeni on vaikeampi pölliä kuin naapurien veneet.


      • Enhän minä sitä
        kaupan ratkaisu kirjoitti:

        No kerro, millainen on omatekoinen ratkaisu joka aiheuttaa kippurassanaurua? Minulle riittää se että veneeni on vaikeampi pölliä kuin naapurien veneet.

        VOI paljastaa, kun kohta korton poikaset sen huomaa, eivätkä koske, vaan menevät naapuriin konetta räpläämään-

        Sen täytyy olla yllätys, ja pätevä, että virolaisetkin tajuaa, että nyt tuli äkkilähtö :)


    • ei harraste

      Niin mulla ei olekaan varsinaisesti metsästys- tai opetustarkoitusta, riittää että vene ja kone pysyy rannassa silloin kun olen poissa. Harrastan veneilyä enkä ansalankojen virittelyä.

    • kemppi 150a

      Minä hitsasin koneen kiinni veneeseen. Haluaisin nähdä rosvojen ilmeen kun alkavat irroittaa.:)))

      • varma on aina varmaa

        Minä laminoin moottorin kiinni veneeseen ja veneen kiinni rantakallioon. Eipä lähde!


    • Moottorimiesi

      Veneesi ja tuuppari kuuluu laajan mökkivakuutuksen piiriin, eli et tarvitse
      erillistä lukkoja/kettinkejä. Ei tuo ennaltaehkäisevänä poissuljettua ole
      että kävisit kyläsepällä hitsauttamassa moottorin kiinni.
      Eipähän tarte sit vakuutusyhtiön lappuja täytellä.

    • soitin ja kysyin

      Kuten edellä todettu, riippuu vakuutusyhtiöstä minkä kokoisella perämoottorilla varustettu vene kuuluu mökkivakuutukseen ja minkäkokoiselle pitää ottaa venevakuutus. Raja on yhdessä yhtiössä 5hv ja toisessa 8hv.

      Ymmärrettävästi kummassakin tapauksessa edellytetään että vene on kiinni ketjulla ja perämoottori lukolla tai pultattuna.

      Varmasti kannatta lukita jo ihan rosvojen kiusaksi ja oman veneilyn turvaamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe