Sokeriarvo nousee vaikka ei hiilareita...

elämäkuntoon

Olen ollut diabeetikko jo jonkin aikaa, mutta tähän mennessä on selvitty pelkällä pillerihoidolla. Nyt on viimeaikoina ollut stressiä töistä kovasti, ja syömistottumukset ovat lipsuneet pahasti. Voisi sanoa ruokavalion olleen pelkästään hiilaria.

Pitkästä aikaa mittasin verensokerit ja nehän olivat lähellä 20. Samalla hetkellä päätin että nyt loppuu leikkiminen omalla hengellä ja mässyttäminen sekä iltaiset karkkipussihetket ovat nyt loppu.

Aloin varovaisesti pikainsuliinin sekä yöinsuliinin käytön ja arvot ovat nyt olleet 6-10.
Tänään aamulla paastoarvo oli pitkien unien jälkeen 8.6 ja tunnin päästä heräämisestä söin 4 kananmunan munakkaan sekä pari siivua Goudajuustoa. Näissä ei käytännössä ole hiilareita ollenkaan. 1,5h syömisestä mittasin sokerit ja arvo oli 11. En pistänyt ruokailun yhteydessä pikainsuliinia, koska ruoassa ei ollut hiilihydraatteja laisinkaan.

Mistä johtuu että arvo nousi noin reippaasti ruokailun yhteydessä vaikka käytännössä hiilareita ei tullut kroppaan?

8

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempi asiamies

      Ei kaikki hiilari suinkaan tule elimistöön ulkoa, ihmisen elimistö eli maksa valmistaa sitä itse. Ja kun on insuliiniresistenssi niin solut eivät kunnolla kykene käyttämään sitä sokeria mikä veressä on. Siitä lähtee soluista viesti maksaan joka koettaa kompensoida tämän tuottamalla sokeria entistäkin enemmän. Ja näin sok.arvo nousee vaikka ei söisi mitään.

      Koeta jättää ne höttöhiilarit, karkit ja sen sellaiset. Jos on ylipainoa niin maha pois ja liikuntaa lisää. Siihen asti ainakin kunnes saat nämä asiat kuntoon niin pistä vaan sitä insua ja noudata lääkärin ohjeita. Täysjyväruisleipä pitää sokeriarvon tasaisena läpi yön, tankkaa sillä että et mene yöllä alisokerin puolelle.

    • elämäkuntoon

      Tosiaan oli unohtunut tämä että kroppahan sitä itsekin saattaisi tuottaa… Aloittelijan virhe.

      Sen verran tuli huonosti ilmaistua itseä, että tietenkin silloin kun tauti todettiin, jouduin sekä pilleri että lyhyt/pitkä-insuliinipistos-hoitoon. Tästä on muutama vuosi aikaa. Tuolloin ylipainoisena, sain painoa tiputettua kohtuu nopeasti niin paljon, että pistoksista luovuttiin, mutta pillerihoito jäi.

      Nyttemin painoa on tullut pikkuhiljaa lisää ja samaan aikaan elintottumukset ovat muuttuneet nyttemmin katsottuna aivan surkeiksi. Iltamässäilyä, pikaruokaa, surkeaa ravintoa. Herätys tuli tosiaan nyt kun nuo arvot ovat todella korkealla.

      Hötöt ovat nyt jääneet taakse ja karsin hiilareita reilulla kädellä. Karkkien kanssa samalla saa aspartaami jäädä. Tulen jatkossa, sitten kun paino on kunnolla laskenut, sallimaan itselleni kyllä herkuttelupäiviä, esim. kerran viikossa, mutta tässä täytyy pitää itse sitä kuria.

      Tällä hetkellä aamulla menee omeletti, päivällä ihan perusluonas vihanneksilla varustettuna ja iltapalaksi muutama viipale ruisleipää juuston, leikkeleen ja vihannesten kera.

      Kiitokset viestistäsi.

    • hp&v

      Myös proteiinia muunnetaan glukoosiksi joten sekin nostaa verensokeria. Tuo tapahtuu vielä salakavalasti usean tunnin kuluttua. Tyydyttynyt rasva puolestaan lisää insuliiniresistenssiä ja tuo puolestaan lisää maksan glukoosin tuotantoa.

      Kovin rasvaisessa ruuassa on lisäksi paljon energiaa ja lihominen on pahin juttu diabeetikolle.

    • elämäkuntoon

      ok, pitää nyt vain mittailla tarkasti näitä ja tarpeen tullen lisätä insuliinia ja ennenkaikkea tiputtaa sitä painoa. Hitaasti mutta varmasti.

      • lisää lisää

        Niin ja liikuntaa lisää, oikein hikiliikuntaa. Se auttaa sekä sokeriarvoihin että painon pudotukseen.


      • hp&v
        lisää lisää kirjoitti:

        Niin ja liikuntaa lisää, oikein hikiliikuntaa. Se auttaa sekä sokeriarvoihin että painon pudotukseen.

        Itse olen todennut voima- ja kestävyysliikunnan yhdistelmän sopivan itselleni hyvin. Paino putoaa hitaasti mutta varmasti eikä ole lihasta lähtenyt laihtumisesta huolimatta.


    • elämäkuntoon

      täytyy tuota arkiliikuntaakin nyt lisätä vaan huomattavasti ja lähteä rakentamaan peruskuntoa takaisin. Luvattoman surkeaan kuntoon olen kyllä itseni päästänyt, mutta eipä toisaalta ole kuin yksi suunta. Ylös.

    • Neonrider

      No kun se ei ole se pelkkä hiilari, mistä sitä glukoosia muodostuu. Immeinen kun työstää glukoosia myös itse. Ilman sitä aivot esim ei pelaa. Syöt sitten mitä tahansa, missä on rasvaa tai proteiineja, sinussa muodostuu glukoosia. Vaikka et sitä yhtään suhusi pistäisi.

      Tuossa on suuria yksilöllisiä eroja, joillekin verensokeri ei nouse juuri lainkaan rasvoista ja protkuista, mutta esim minulla nousee ja pysyy korkealla pidempään kuin puhtaalla valkoisella sokerilla.

      Joojoo, kyllä, olen testannut moneen kertaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe