Rengaspaineen valvonta

Pihisee

Me autoilijat saamme taas maksettavaksemme uusia EU-kotkotuksia. Nyt rengaspaineen valvonta tulee pakolliseksi marraskuun 2014 alusta uusiin henkilöautoihin.

Tässä viestissä kyse on siis aktiivisesta rengaspainevalvonnasta, jossa joka pyörässä on oma etäluettava painelähettimensä. Joka tuntee asiaa paremmin, vastatkoon.

Missä automerkeissä tilanne on sen jälkeen se, että talvi/kesärenkaiden vaihdon kaltainenkin rutiiniasia monopolisoituu korjaamon tai rengasliikkeen tehtäväksi?

Työhönhän nimittäin vaaditaan silloin erikoinen testeri/ohjelmointilaite, arvoltaan luokkaa 1000 EUR, jolla anturit/lähettimet paritetaan auton ohjausjärjestelmän kanssa.

Ja hinta? Kaksi kertaa vuodessa ja hintaa datan lataukselle tietty se totuttu 100 EUR kerta, OBD-hommathan hinnoitellaan perinteisesti satasen pykälissä. Ja siihen päälle renkaiden vaihtotyö omana hintanaan. 300 EUR syksyin ja keväin, terveisiä ja näkemiin...

Ellet sitten satsaa sitä tonnia testeriin. Harvempi luultavasti niin tekee vaikka parissa vuodessa se itsensä maksaa, jos nyt renkaita itse haluaa vaihtaa.

Toyotan järjestelmä on ainakin tällainen, miten muut merkit?

Ovatko joidenkin merkkien järjestelmät itseoppivia? Tunnistavatko ne vaihtuneet anturit omatoimisesti tai opetusmoodiin käskettynä, vain auton omalla järjestelmällä ja ilman mitään erillisiä testereitä? Entäs viallisen anturin ilmaisu auton järjestelmän näytön kautta, paineiden tarkastusnäytön kautta?

Onhan se vikatunnistus Toyotassakin, mutta käyttäjältä huolella piilotettuna, ainoa indikaatio on vilkkuva merkkivalo. Kohti korjaamoa siis jokaisen anturiviakin takia.

Ja katsastuksessa toimimaton/häiriötä ilmaiseva merkkivalo tietysti johtaa hylsyyn. Korjaamo, täältä tullaan. Piuha taas kiinni, pliis.

Onko joku jo hoksannut sopivaa ja kohtuuhintaista tarviketarjontaa testereissä tai antureissa? Varmasti niitäkin tulee paremmin saataviin, kunhan ammattikorjaamot ensin hinnoittelevat itsensä riittävän rajusti mäkeen tässäkin asiassa.

Hyvin ovat asiansa lobanneet EU:n tivolissa taas kerran. Kaksi myyntiä yhdellä iskulla: myy ensin vika ja sitten vian korjaus.

22

1745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggsdfdfdf

      Ei tarvitse mitään sopeutuksia.

      Vaihtaa renkaat alle ja lähtee ajamaan. Sopeuttaa itse itsensä nämä kunnolliset aktiiviset järjestelmät.

      Itse olen tyytyväinen, loppui huoltoasemalla käynti renkaiden paineiden tarkistamiseksi.

    • ----

      pitkästi kirjoitit mutta asiaa et juuri ollenkaan.taloudessamme on neljä autoa jossa on kyseinen rengaspaine valvonta ominaisuus,yhtäkään näistä autoista ei tarvitse viedä yhtään minnekkään eikä myöskään tarvitse mitään "ohjelmointeja" renkaiden vaihdon yhteydessä.
      todella helppoa tarkistaa rengaspaineet vain nappia painaen.
      autot ovat 2007 ja 2011 malliset amerikassa tehdyt ja pari uudempaa saksalais valmistetta.

      • Omassa autossa

        herjasi rengaspaineita renkaiden vaihdon jälkeen. Korjaantui resetoimalla tai totuttamalla systeemi vallitseviin rengasmittoihin ja paineisiin.


    • köyhät keuhkoo

      Hyvä poika!

      Kannatta vetää itkoputkuraivarit ennen kuin edes ottaa asioista selvää. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

      Nimittäin yksinkertaisimmillaan rengaspaineen valvonnan saa toteutettua mulkkaamalla renkaiden pyörimisnopeuksia ABS -antureilla. Jos yksi rengas poikkeaa ruodusta, siinä on tod. näk. vajaa paine.

      Ja seuraavaksi odotamme avutumista aiheista
      - EU vaatii ABS-jarrut pakollisiksi
      - pyörimisnopeuteen perustuva rengaspainevalvonta estää käyttämästä eri kokoisia renkaita ts. ei voi ostaa renkaita 1-2 kpl kerrallaan ja/tai käyttää eri merkkisiä / eri määrän kuluneita eri akseleilla

      • helppo elämä

        Mitäs sitten kun renkaassa paine laskee, painatteko nappia kojetaulussa ja hetken päästä taas ok paineet? Eipä ihme jos uusavuttomuus lisääntyy...


      • Miten lisääntyy ?
        helppo elämä kirjoitti:

        Mitäs sitten kun renkaassa paine laskee, painatteko nappia kojetaulussa ja hetken päästä taas ok paineet? Eipä ihme jos uusavuttomuus lisääntyy...

        Ei tarvitse olla tohtori osataakseen laittaa huolto-asemien vehkeillä renkaisiin ilmaa, helppoa kuin heinän teko. Olisi mukava jos tuo sormia likaava ylimääräinen vaihe jäisi pois. Helpottaa elämää, mutta ei lisää uusavuttomuutta.


      • vitsiuuno
        Miten lisääntyy ? kirjoitti:

        Ei tarvitse olla tohtori osataakseen laittaa huolto-asemien vehkeillä renkaisiin ilmaa, helppoa kuin heinän teko. Olisi mukava jos tuo sormia likaava ylimääräinen vaihe jäisi pois. Helpottaa elämää, mutta ei lisää uusavuttomuutta.

        Ei sinne kompuroita tule..


    • Espace2005

      Renault'n malleissa Espace ja Vel Satis tuo on ollut varustelistalla jo vuodesta 2001/2001 alkaen.

      Minulla edellisessä Espacessa anturit oli kesärenkaiden venttiileissä. Kojelaudassa näkyivät painelukemat aina, kun moottorin käynnisti. Pari-kolme vuotta meni hyvin, mutta sitten paristot alkoivat lopahdella. Kun kysyin pariston vaihtoa, niin todettiin, että ostettava uudet anturit 80 euroa/kpl.

      Suomessa käytetään kahta rengassarjaa, eli jos anturit ostaa myös talvirenkaisiin, niin sitä lisää 4 x 80 euroa.

      Lisäksi, tässä tulee se ongelma, että kun vaihdat aika ajoin renkaita edestä taakse ja päinvastoin, niin anturit eivät ole tällöin oikeassa paikassa (ovat värikoodattu vasen etu, vasen taka jne..), joten joko muistat niiden sijainnin tai sitten käyt rengasliikkeessä jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä, että ne vaihdetaan oikeille paikoille, edellyttää siis täysimääräisiä rengastöitä vanteelta irrottamisineen.

      • Pihisee

        Kiitos ensimmäisestä tietopitoisesta ja asiallisesta vastauksesta, Espace2005.

        Tätä arvelin, rahaa tarvitaan tämänkin hienouden hoiteluun. Säännöllisesti ja toistuvasti. Omaa rahaa, ikävä kyllä ainakaan minulla ei ole muuta. Ehkä noilla tyhjän länkyttelijöillä sitä sitten on, kaikkeen hassattavaksi.

        Ilmoittiko Renaultin systeemi häiriötilaa, kun alla olivat talvirenkaat, ilman paineantureita? Merkkivalo tai OBD-koodi?


    • option tyre

      Vieläpä on polttoaineasemien ilmalaitteiden käyttö muuttumassa maksulliseksi. Onhan noita starttiapukompuroita.

    • Mislään

      On teijän elämä vaikeeta!

    • konservatiivi1

      Taas tuli uusi syy miksi en koskaan osta uutta autoa. Vähän ajettu, huolella pidetty, merkistä riippumatta ja jos se mulle muuten sopii on kiinnostava.

      • HuomispäivänKäytetty

        He he. Jossakin vaiheessa nuo tulevat sinun käytettyynkin, koska vm 2015 ja sitä uudemppia ei enää ole ilman rengaspaineen valvontajärjestelmää.

        Ja tietenkin se ainoa oikea syy miksi et koskaan osta uutta autoa on että kuulut niihin niin sanottuihin persaukisiin.


      • älyvalo loistaa
        HuomispäivänKäytetty kirjoitti:

        He he. Jossakin vaiheessa nuo tulevat sinun käytettyynkin, koska vm 2015 ja sitä uudemppia ei enää ole ilman rengaspaineen valvontajärjestelmää.

        Ja tietenkin se ainoa oikea syy miksi et koskaan osta uutta autoa on että kuulut niihin niin sanottuihin persaukisiin.

        Ihmeenä täytyy pitää jos näin epäonnistuneen lain kiertämiseen ei laitetta keksitä.
        Aivan turha keksintö jos ilmankin on pärjätty vuosikymmeniä.
        Omassakin autossa rengashälyvalo loistanut koko talven. prkl.


      • Pihisee
        älyvalo loistaa kirjoitti:

        Ihmeenä täytyy pitää jos näin epäonnistuneen lain kiertämiseen ei laitetta keksitä.
        Aivan turha keksintö jos ilmankin on pärjätty vuosikymmeniä.
        Omassakin autossa rengashälyvalo loistanut koko talven. prkl.

        Voisitko mainita, mikä on autosi merkki? Onko talvirenkaissasi paikallaan (toimivat) anturit? Jos on, niin Ilmeisesti järjestelmä ei ole itseoppiva eli se on siis juuri tuollainen autoilijan rahalla joka vuosi pariin kertaan opetettava.

        Ilmeisesti et joudu katsastamaan talvikaudella, häiriövalo hairitsee leiman saantia, ainakin ensi marraskuun alun jälkeen.


      • älyvalo loistaa
        Pihisee kirjoitti:

        Voisitko mainita, mikä on autosi merkki? Onko talvirenkaissasi paikallaan (toimivat) anturit? Jos on, niin Ilmeisesti järjestelmä ei ole itseoppiva eli se on siis juuri tuollainen autoilijan rahalla joka vuosi pariin kertaan opetettava.

        Ilmeisesti et joudu katsastamaan talvikaudella, häiriövalo hairitsee leiman saantia, ainakin ensi marraskuun alun jälkeen.

        Toyota 2013, tarvikealuilla talvet mennään ja tietenkin ilman painetunnistimia, sen verran tarvii EU viisaille vtuilla.
        Ensikatsastukseen vielä pari vuotta, ja orig vanteilla katsurille, jos auto on vielä silloin käytössä. Voihan tuota etukäteen kysästä katsurin mielipidettä että pomppauttaako merkkivalosta, kun tulee ajankohtaiseksi.


      • Pihisee
        älyvalo loistaa kirjoitti:

        Toyota 2013, tarvikealuilla talvet mennään ja tietenkin ilman painetunnistimia, sen verran tarvii EU viisaille vtuilla.
        Ensikatsastukseen vielä pari vuotta, ja orig vanteilla katsurille, jos auto on vielä silloin käytössä. Voihan tuota etukäteen kysästä katsurin mielipidettä että pomppauttaako merkkivalosta, kun tulee ajankohtaiseksi.

        Kiitos tiedosta. Toyotan systeemi siis ilmaisee antureiden puuttumisen vikatilana varsinaisten anturivikojen lisäksi.

        Sen olen jo saanutkin muualta kaivettua esille, että antureiden paikan vaihtuminen auton alla ei Toyotan ECUa miellytä. Tähän astinen hyvä tapa vaihtaa renkaiden paikkoja auton alla aletaan jatkossa palkita vilkkuvalla häiriövalolla ellei käytössä ole paineantureiden ohjelmointikapulaa. Sitä tonnin peliä.

        Luullakseni järjestelmän toimivuusvaatimus katsastuksessa tulee vasta marraskuun 2014 alun jälkeen rekisteröityihin henkilöautoihin. Ehkä.


      • 17 kpl org. alut
        Pihisee kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Toyotan systeemi siis ilmaisee antureiden puuttumisen vikatilana varsinaisten anturivikojen lisäksi.

        Sen olen jo saanutkin muualta kaivettua esille, että antureiden paikan vaihtuminen auton alla ei Toyotan ECUa miellytä. Tähän astinen hyvä tapa vaihtaa renkaiden paikkoja auton alla aletaan jatkossa palkita vilkkuvalla häiriövalolla ellei käytössä ole paineantureiden ohjelmointikapulaa. Sitä tonnin peliä.

        Luullakseni järjestelmän toimivuusvaatimus katsastuksessa tulee vasta marraskuun 2014 alun jälkeen rekisteröityihin henkilöautoihin. Ehkä.

        Eikös sekin ole merkki persaukisuudesta jos joutuu valitsemaan tarvikealut, siis rumat ja halvat...


    • janari
    • Missä eu siellä onge

      Jaaha. Taas on byrokraateilla ollut liikaa luppoaikaa. Aion kyllä itse kiertää tälläiset turhat lisäkustannukset niin pitkälle kuin mahdollista.

      Tulevaisuudessa kannattaa käydä aina samoilla renkailla katsastuksessa, joissa on tämä systeemi. Talvirenkaita voi sitten käyttää ilman ja säästää heti useamman satasen.

      Vieläkin parempi vaihtoehto on, että hommaa jonkun bilteman kottikärrynrenkaan ja pistää sinne ne kaikki neljä anturia. Hyvät on paineet aina ja taas tulee selvää säästöä.

      Tulevaisuudessa varmaankin saa aasiasta laitteita, jotka huijaavat näitä auton paineenvalvontajärjestelmiä ja ne eivät montaa kymppiä tule maksamaan tulevaisuudessa. Sitten saadaan taas byrokraateille lisää tekemistä kun meinaa taas tylsistyä kun alkavat säätämään lakeja tämän estämiseksi.

      Paras vaihtehto on tehdä tämä jonkun halvan sulautetun linuxin ympärille, jolloin voi hankkia softat netistä ja asentaa sen itse siihen linuxiin. Tätä ei voi laeillakaan kieltää. Tai varmaankin voi - byrokraatit ovat niin kekseliäitä - mutta vaatii renkaan poisoton, että katsastuksessa näkee, onko niitä antureita oikeasti olemassa.

      • Pihisee

        Eikä tarvitse edes huijata vaan kyetä pitämään edes tämä systeemi omatoimisesti kunnossa, käymättä joka ikisessä rakosessa korjaamolla.

        Kohtuuhintaiset (tarvike-) rengaspaineanturit ja testerit riittävät, jotta kustannukset pysyvät kohtuullisina ja autoilija pystyy myös itse hoitamaan edes renkaiden kausivaihdot. Ja tarvittaessa pystyy paikallistamaan viallisen anturin tai anturin, jonka paristo on loppu.

        Lisänä on tietenkin vielä se, että testerin avulla rengas- ja tasapainotuskoneiden haltijat pystyvät jatkossakin hoitamaan omat rengastyönsä itse, jos sattuvat haluamaan.

        EU-byrokratian tietäen: kyllä siellä varmaan joku misukan mies jo tarjoilee jossain Brysselin laaturavintolassa parsaa, ostereita ja samppanjaa jotta myös rengas- ja vannetyöt saataisiin monopolisoitua "vain auktorisoiduille rengaskorjaamoille".


    • ruotsalainen

      Suomalaiset tyhmiä ja Ruotsalaiset fiksuja.
      http://www.hs.fi/autot/Ruotsalaisautoilijat välttävät rengasvahdit Suomi käy linjauksen läpi/a1397619205350

      Tämä sama ajatushan sopisi myös energiatalojen direktiiviin, jos toimimme kuin ruotsalaiset.Aina voidaan uhota selvä pois Eurosta ja EU:sta jos ei onnistu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe