Lähihoitaja EI ole apuhoitaja

ihmetystä

Olen 30-vuotias,muutaman vuoden Lähihoitajan työtä tehnyt.Minua kummastuttaa,että vieläkin varsinkin vanhempien Sairaanhoitajien mielestä Lähihoitakja ei ole mitään muuta kuin paskan pesijä.Opiskelin kolme vuotta. Perushoitoa teoriana että käytäntönä.Opiskelin myös latinaa,lääkehoitoa jne. Yhdessä työpaikassa Minua on pidetty ammattilaisena ja kohdeltu ihmisenä.Toisessa kuvitellaan,että osaan vain pestä paskaa ja lääkepussin vieminenkään ei potilaspöydälle onnistu.Pusseissa nimet.Tämä on jo mielestäni tyhmänä ihmisenä pitämistä.Ja tämä koskee monia Lähihoitajia.Valvira antaa "luvan" paljon muuhunkin sekä koulutus on monipuolinen,mutta ei riitä. Sairaanhoitajat itkevät suurta vastuuta,mutta mitäs ei vastuuta jaeta. Kun yrityksessä on ylennetty Sairaanhoitajat aiheuttaa se sen,että jotkut tosiaankin alkavat pitää itseään parempina vain koulutuksen tähde.Moni nuori sanoo,että aikoo jatko-opiskella,jotta saa tehdä laajasti sitä,mihin koulutettu.Onko Suomella varaa siihen,että kaikki Lähihoitajat opiskelevat vielä kolme vuotta lisää?

127

4240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perushoitoa se on

      Entiset koulutukset apuhoitaja, perushoitaja jne on kyllä toisen asteen sama koulutus.
      Joskin vanhoissa koulutuksissa oli paljon parempi kliininen osaaminen kuin nykyisessä lähihoitajan tutkinnossa. Joka suoritetaan muutaman päivän näytöin.

      Myös osahan suorittaa oppisopimuksella kyseisen koultuksen ja esimerkiksi koko koulutus vanhainkodissa samalla työantajalla ei voi hallita laajaalla skaalalla.

      Hoidon ja osaamisen taso on myös ontuvaa.

      Sairaanhoitajien koulutus on aivan eri asia kuin toisen asteen koulutuksen eli he ovat korkeakoulututkinnon suorittaneita ja laajan osaamisen osaajia ja toimivat hyvin usein asiantuntija yms vastaavissa työtehtävissä.

      • ihanni

        Anteeksi vaan, mutta ennen näyttöä on muutaman viikon työssäoppiminen.
        Sehän on todellisuudessa niin, että vasta valmistunut sh pitää opastaa siihen käytännön työhön ei sitä koulussa opita. Tietopohjaa on heillä enemmän, mutta pysytäämpä nyt kuitenkin todellisuudessa. Lopullinen osaaminen tulee sitten työelämässä kaikilla valmistuneilla. Myöskin on sh:a joilla osaamisen ja hoidon taso on ontuvaa..sekun on myös niin paljon ihmisestä kiinni.


    • Ihmetystä

      Ahaa.Siis Lähihoitajat eivät siis osaa mielestäsi mitään? Oletko ikinä ajatellut,että työ opettaa? Olen työssäni tehnyt asioita,joita ei se Sairaanhoitaja ole osannut. Vain siksi,että opiskeluista on se 30-vuotta. En ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä,jotka aliarvoivat toisten työtä, Oletko ajatellut,mitä kävisi,jos kaikki Lh:t jättäisivät työnsä tekemättä? Itse opiskelen Sosionomiksi.En ikinä halua juuri tämän luokkajaon takia Sairaanhoitajaksi.

    • Eititteliä

      Kyse ei tainut olla siitä,kumpi on laajempi.Vaan siitä,että opiskelut menevät monessa paikassa hukkaan.Miksi opiskella lääkehoitoa,näyttää injektioiden laittoa,käydä harjoitteluissa jne. Minä olen myös sitä mieltä,että lääkehoito ym on mennyt eteenpäin apu-ja perushoitaja aikaisista opiskeluista. Ja moni muukin.Tästä kertoo oma isoäitini.Nyt kannattaa hieman tarkistuttaa ajatusta siitä,että apu- perushoitaja olisi sama kuin Lähihoitaja.

    • Öylätti

      Lähihoitajan opintoihin kuuluu myös sosiaalialaa jota ei sairaanhoitajan koulutuksessa ole.

    • Ei ammatiharjoittaja

      Lähihoitajat siis itse luulevat olevansa jotenkin erikoiskoulutettuja, mutta koulutushan on ympätty kolmivuotiseksi ja se on sillisalaattia.
      Kyllä koultus on ihan saman sisältöinen kuin ah, ph, lh jne.

      Toisenasteen koulutus, joka on ns. perustason koulutus. Antaa valmiudet potilaan perushoittoon; kuten pesut, suihkutus, saunotus, kylvetys, vuodepesut ja muu perushoidollinen perusosaaminen ei siis mitään kovin syvällistä. Monessa yksityisessä paikassa myös roska ja siivoushuolto kuuluu heille.

      Jotenkin tullut sellainen kuva, että he ovat isojakin sairaanhoitajia? Miksi näin annetaan ymmärtää? Tai he itse luulevat niin.

      Paljon heistä myös opiskelee ammatin ns. oppisopimuksella ja koulutus on aika ontuva. Harjoittelut samassa paikassa ja samalla työantajalla ei se voi antaa mitään syvällistä osaamistasoa.

      Tuolla jokin kirjoitti opiskelevansa sosionomiksi,sosiaalikasvattaja jne. Mutta hehän tekevät lähes samoja työtehtäviä kuin lähihoitajat ja palkkakin samaa tasoa. Miksi? järjen köyhyyttä opiskella päällekkäin monta koulutusta.

      Mielummin sh ja palkkataso ja työtehtävät ovat paljon laajempia.

      • osaamatontako

        Ei se mitään erikoiskoulutusta ole.
        Harjoittelut eivät ole samassa paikassa. Itse ainakin olin harjoittelu jaksoina lasten, mielenterveys- ja päihde, kehitysvammaisten, muistisairaiden sekä vo puolella joten muutama kuukausi kaiken kaikkiaan itse työssäoppimassa ja ei sitä voi mitenkään väheksyä. Erittäin laajat tehtävät lisäksi.
        Sehän on ihan heidän ongelma jotka eivät asiaa voi kestää.
        Kauankos se sh koulutus kestää? Olisiko 3,5 v..... hmm


      • lldsklöfköd

        Ja tämä laikkari taisi taas herätä... Jostain syystä kaunaa muita ammattiryhmiä kohtaan. Luultavasti siksi, että ei itse ole päässyt lähihoitajakouluun.
        Tätä samaa schaissea on saanut lukea loputtomiin näillä palstoilla.


    • häh???

      Miksi ihmeessä pitäisi opiskella vielä kolme vuotta lisää?!

    • ihmetystä

      Hetkinen.. sillisalaatti? Itse koin opiskeluni ihan johdonmukaiseksi,joka sisälsi yhdeksän harjoittelua. Ja kyllä,myös lastensuojelua,sosiaalipolitiikkaa jne. Ja ihan vaikka huvin vuoksi,suosittelen tarkastamaan apuhoitajan ja perushoitajan opiskeluita.Ymmärrätkö,miten paljon kaikki niistä ajoista ovat muuttuneet.Työkavereina perushoitajia ja sanovat itsekkin,että paljon on kolutus muuttunut.Lääkehoito,tietokoneet ovat tulleet osaksi jokapäiväistä hoitotyötä jne. Ja laitoshuoltajat ainakin Minun työpaikoissani hoitavat Heille kuuluvat työt. Ja miä sh:n työnkuvaan tulee. Teen keikkaa vuodeosastolla ja siellä ne huikeasti 3.5v opiskelleet ovat kädet mummojen/pappojen paskassa.

    • Miten itse?

      Ihmetystäkö?

      "Teen keikkaa vuodeosastolla ja siellä ne huikeasti 3.5v opiskelleet ovat kädet mummojen/pappojen paskassa. "

      Oletpa ammatillinen hoitaja. Missä sinun kätesi on sitten jos ei siellä itsessään?
      Lähihoitajan perustehtävä se on.

      Vai teetkö keikkaa vain rahan. Hoitajiakin on siis kahdenlaisia, toiset tekevät ammattitaidolla ja toiset vain rahan vuoksiko?

    • ihmetystä

      Tämä kommenttini ihan siksi,että Sinäkin ymmärtäisit,ettei kaikki sh:t istu toimistossa tehden paperitöitä.Ja kyllä,olen opiskellut Lähihoitajaksi ensin opiskeltuani ja työskenneltyäni muulla allalla.Siitä varmasti voi päätellä miksi työtä teen. Nii ja vielä selvennyksen vuoksi: Lähihoitaja voi työskennellä henk.koht avustajana,vuodeosastolla,kehitysvamma puolella,mt,päihde jne.Vuodeosasto on itseasiassa tällä hetkellä ainut paikka,jossa joudun olemaan tekemisissä kys.eritteiden kanssa.

    • 11+19

      Olen opiskellut sekä terveydenhoitajan amk:ta 120 op, että lähihoitajatukinnon. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että koulutukset eivät eroa toisistaan muuta kuin sen osalta, että amk:ssa on paljon enemmän kirjallisia töitä esseiden ja raporttien osalta, sekä painotetaan oikeinkirjoitusta ja pilkunviilausta viimeiseen asti aina fonttityypistä riviväleihin lopputyön merkitystä hokien.

      Kissanviikset sanon minä.

      Vanhankansan sairaanhoitajilla on juurikin vielä se peruskäsitys siitä mitä ennen oli apu- sekä perushoitajat. Eihän tuo mikään ihme ole. Ennen vanhaan tosiaan apu- sekä perushoitajia koulutettiin vain ja ainoastaan niihin perustason tehtäviin, eli puhtaanapitoon, ruokailuun ja "seuraneiteilyyn". Tämä ei enää nykyisin pidä paikkaansa lähihoitajakoulutuksessa myöntäen kuitenkin sen, että eroavaisuuksia on niin koulukohtaisia sekä juurikin oppisopimusoppilailla.

      Ja tuohon "eihän lähihoitajilla ole kuin muutaman päivän näytöt...", täysin puppua. Lähihoitajat suorittavat ihan samalla tavalla työharjoittelujaksot (5-7vko.) ja sen lisäksi vielä näyttävät osaamisena 5 näyttöpäivän merkeissä jokaisen harjoittelun lopussa erikseen. Tätä samaa käytäntöä saisi ruveta harjoittamaan myös amk:ssa.

      Sairaanhoitaja/terkkari on työharjoittelussa 7 viikkoa periaatteella hyväksytty/hylätty. Toisin sanoen, sinä voit sh-th-harjoittelussa teoriassa jopa tappaa ihmisen, mutta silti saat harjoittelusi hyväksytysti läpi ja jatkat opintoja. Lähihoitajana et voi opintoja jatkaa ennen kuin on näyttöviikko suoritettu hyväksytysti. Ja voit joutua uusimaan koko viikon vain sillä perusteella, että esim. jaat D-vitamiinin väärälle kellonajalle asiakkaan dosettiin=väärä lääkkeenjako=hylätty suoritus.

      Sitä paitsi, vanhankansa sairaanhoitajakoulutuskin oli opistosasoa, ei korkeakoulua. Joten tuo "minä olen sh ja korkeastikoulutettu" on täysin puppupuhetta jos olet valmistunut ammattiisi ennen -90 lama-aikaa. Vasta sen jälkeen sh-koulutus muuttui korkeakoulututkinnoksi, jolla saatiin työttömyystilastoja kauniimmaksi kun opiskeluaika melkeinpä tuplaantui amk:n myötä. Joka muuten on täysin turha nykypäivänä, koska jokainen joka on amk:n käynyt niin tietää sen, että ko. koulutuksen saisi lyhennettyä 2.5-vuoteen jos vain tiivistettäisiin itse koulutus tiukempaan pakettiin.

      Eli siihen mitä se joskus aiemmin on ollut, kuitenkin nykyaikaistettuna. Kuitenkin nuo vanhoilliset asenteet ja luokkaerot säilyvät aina niin kauan kun näitä ko. tapauksia paapotaan viimeiseen asti. Kertoo jo tuokin asenne: "Joissain paikoissa on lähihoitajien tehtävä hoitaa roskat...". Niinpä niin.

      Sen minkä kyllä pistän itse lähihoitajien omaksi viaksi on se, että itsehän suostutaan tähän ala-arvoiseen kohteluun. Hymyssä suin kaikki käy ja kaikki kelpaa kunhan vain se vähäinenkin palkka saadaan hyppysiin. Itsehän siinä hyväksyy oman työsopimuksena ja valitsee paikkansa, eikö niin?

      Onneksi on myös olemassa työnantajia jotka aidosti arvostavat myös nykyaikaista lähihoitajan tutkintoa, ja työtehtävät ovat myös sen mukaisia. Toisin sanoen, saan lähihoitajana tehdä niitä töitä mihin minut on myös koulutettu ja olen sen osaamiseni saanut näyttää. Ja sen mukaan saan myös palkkaa. Minä en ota henkilökohtaista vastuuta lääkkeidenjaosta tai iv:hoidoista, sen jätän suosiolla meidän sairaanhoitajille. He saavat siitä ruhtinaallisen korvauksen omaan kuukausipalkkaani verrattuna, oikein jopa sen vajaan 200 euroa enemmän.

      Koska kuitenkin minullakin sitä osaamista ja tieto löytyy, niin kylläpä on saanut huomata, että myös ne korkeastikoulutetut sairaanhoitajat tekevät virheitä ihan siinä missä kuka tahansa muu tavallinen ihminen. Jotkut jopa enemmän mitä toiset, yllättävää kyllä juurikin nämä rautaiset ammattilaiset jotka tehneet duunia AINAKIN 30-vuotta. he myös muistavat eniten sitä ääneen kertoa.

      Kyllä olen saanut pelastettua potilaita mm. insuliiniyliannostuksilta, allergisilta reaktioilta tai älynnyt vaikka katetrin tukkeutumisen kun sairaanhoitaja kiven kovaa väittää, että eihän sitä virtsaa tule ulos kun ei potilas juo mitään. Tosin mitäpä minä tiedän, minähän olen vain lähihoitaja jonka tehtävä on pestä niitä peppuja ja viedä ne roskat ulos.

      Itse osaan arvostaa omaa osaamistani, sen ylläpitämistä ja myös parantamista. Osaan myös vaatia itselleni sitä arvostusta mitä ansaitsen, koska en suostu sylkykupiksi tai ala-arvoiseen asemaan vaikka lähihoitajana toimisinkin. Minusta on hienoa toimia lähihoitajana, ja olen työstäni ylpeä. Siihen ei yksikään katkeroitunut saati itseään parempana pitävä sairaanhoitaja, tai ylipäätään kukaan muukaan, pääse vaikuttamaan.

      • peruslähis

        Hyvä 11 9! Puhuit kuin omalla suullani. Eli jotta jaksaa/ pystyy työtä tekemään, täytyy antaa arvo ensin omalle työlle. Siinä on mielestäni paljon korjattavaa ja siitä lähtee myös itse työn mielekkyys.


      • apuhoitaja

        Nostan hattua kirjoituksellesi! Olen itse vanhan koulutuksen apuhoitaja, mutta ehkä jotakin olen oppinut yli 30 vuotta erikoissairaanhoidossa eri osastoilla työskennellessäni. Itse arvostan osaamistani ja sinä kirjoitat asioista, joita olen vuosien varrella huomioinut samalla tavalla. Emme ole sylkykuppeja, vaikka sellaisiksi meitä yritetäänkin sovittaa.


      • vanha muija

        Juurikin näin. Olen sellainen korkeakouluttamaton opistoasteinen sairaanhoitaja ja jo pitkään miettinyt nykypäivän menoa. Kun menin junnuna duuniin kertoivat kokeneet perus-, apu-, ja muut hoitajat nätistikin välillä kuinka uuden sh:n tulisi kulloisessakin tilanteessa toimia. En pitänyt pahana. Nykyään tällainen neuvominen ja opastaminen on jotenkin pahaa kun se tulee lähihoitajalta. Amk-sh haluaa pohtia ja miettiä lääkkenjakoa tai leikkausvalmisteluja holistisesti, näyttöönperustuen ja prosessuaalisesti. Ei näin. Kyseinen pohdinta voi ollakin ihan ok juttu jos voi myöntää että osastolla on päädytty johonkin toimintamalliin vuosien saatossa vaikkapa vain yritysen ja erehdyksen kautta tai olosuhteiden pakosta. Pitää voida niellä toimintatavat ja vasta sitten pyrkiä muuttamaan yhtä asiaa kerrallan jos tarvetta on. Ne muut hoitajat on kuulkaa niin lukuisia kertoja nähneet kuinka idealistiset ja/tai ylemmyydentuntoiset sh:t ovat lyöneet päänsä hoitotieteen pyhään mäntyyn.


    • Perustason pakertaja

      11 19;lle ja muille

      On ihan turha puhua, että lähihoitaja olisi jokin erikoishoitaja, Sitä hän ei ole koskaan eikä tule olemaan, vaikka niin moni heistä niin luulee.
      Työelämässä myös moni lähihoitaja luulee osaavansa, mutta todellisuus on ihan toinen.

      Perustason pakertaja ja toisenasteen koulutuksen saanut perusduunari.

      Käykää sh-koulutus niin olette asiantuntijoita ja pystytte hyvinkin erilaisiin erikoistehtäviin, esimiestyöhön jne. Palkkakin useita satasia parempi jne.
      Toimenkuvat, työnkuvat hyvinkin laajoja.

      Kaikki työ on arvokasta ja se lähtee hoitajasta itsestään ja hänen arvoistaan. Mutta työ, vastuu, koulutus ja työtehtävät määräytytyvät koultuksen mukaan sekä niin määräytyvät myös työtehtävät.

      • peruslähis

        Lässyn lässyn.


    • No Jo olet

      Lässyn lässyn. sinulle peruslähis

      Onpa omituista kuinka Teitä lässyttäjiä nykyään löytyy terveydenhuollosta. Mistä te sinne olette päässeet? Vai onko taso ja laatu laskenut sitten huomattavasti.

      Miten hoidat potilaita kun kielen käyttösikin on kuin alaikäisen kakaran vai eikö ole kotona kasvatusta ja arvot siellä hukassa?

      Ilmankos jo aasiasta asti valitaan tilallenne halpaa työvoimaa kun tulette kalliiksi.

      Kyllä kohta on kortistot pullollaan Teitä lässyttäjiä kun tummat menevät ohitsenne ja ovat sivistyneempiäkin vielä.

    • aikuisetihmisetkö

      Niin,jotkut haluavat ehkä opiskella Sosionomiksi,välittämättä paljonko palkka nousee. Toiset taas kouluttautuvat rahan takia. Ja onpa ammattimaista nostaa itsensä toisia paremmiksi.Ja se on totta,että harvemmin näillä palstoilla saa järkevää keskustelua aikaan.Täälläkin taitaa olla yksi sh-opiskelija tai jo kauan työtä tehnyt elämään kyllästynyt ihminen. Ihminen,joka arvostaa toisten työtä,arvostaa myös omaansa.Sellainen ihminen on myös ammattitaitoinen. Niin ja tämä superhyper Lähihoitaja vastustaja voisi käyttää joka kerta samaa nimimerkkiä.

    • totuus5

      Niinhän ne sairaanhoitajat luulevat olevansa kovastikkin parempia kuin lähihoitajat. Ei kaikki sairaanhoitajat mutta jotkut. Missä eräs tuttuni on töissä nin läihoitajat tekevät samat työt kuin sairaanhoitajat paitsi jonkun yhden asian sairaanhoitajat tekevät mitä ei lähihoitajat tee vaikka lähihoitajat sen yhdenkin asian periaatteessa pystyisivätkin tekemään.

      Ehkä niitä joitain sairaanhoitajia harmittaa esim. että palkka on vain jotain 100e parempi kuin lähiksillä tai monet lähihoitajat ovat yhtä päteviä ellei pätevämpiä.

      Ei se puoli vuotta pidempi koulutus tee teistä välttämättä parempia ja kannattaako se mitättömän palkkaeron takia.

      Kyllä niitäkin tapauksia on missä lähihoitajat joutuvat paikkaamaan sairaanhoitajien tekemiä virheitä kuten esim. on tapauksia missä sairaanhoitaja on jakanut lääkkeet väärin ja sitten tämä mukamas "tietämätön ja osaamaton" lähihoitaja on korjannut virheen ja jakanut ne oikein ym.
      .

      • Kyllästynyt

        Taas tätä samaa virhettä tääl toistetaan, kun ei ymmäretä (mistähän sekin johtuu...hmmmm...). Lähihoitajan koulutus EI ole puoli vuotta lyhyempi kuin sairaanhoitajan, koska sairaanhoitajakoulutukseen vaaditaan pohjalle joko lukio (3v) tai toisen asteen ammatillinen koulutus (esim. Lähihoitaja eli 3 vuotta). Ei voi siis todellakaan laskea, että koulutuksen pituusero vain puoli vuotta.

        Helpoimmin sen kaikki (myös te lähihoitajat) ymmärtää, jos miettii sen niin, että peruskoulun jälkeen lähihoitajaksi voi valmistua 3 vuodessa, MUTTA sairaanhoitajaksi 6 vuodessa.
        Ero on siis tuossa, ymmärtäkää se jo vihdoin!


      • peruslähis
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Taas tätä samaa virhettä tääl toistetaan, kun ei ymmäretä (mistähän sekin johtuu...hmmmm...). Lähihoitajan koulutus EI ole puoli vuotta lyhyempi kuin sairaanhoitajan, koska sairaanhoitajakoulutukseen vaaditaan pohjalle joko lukio (3v) tai toisen asteen ammatillinen koulutus (esim. Lähihoitaja eli 3 vuotta). Ei voi siis todellakaan laskea, että koulutuksen pituusero vain puoli vuotta.

        Helpoimmin sen kaikki (myös te lähihoitajat) ymmärtää, jos miettii sen niin, että peruskoulun jälkeen lähihoitajaksi voi valmistua 3 vuodessa, MUTTA sairaanhoitajaksi 6 vuodessa.
        Ero on siis tuossa, ymmärtäkää se jo vihdoin!

        Sorkke vaan, mutta lähihoitajia on koulutettu myös ylioppilaspohjalta. Samoin aiemmin saairaanhoitajia koulutettiin peruskoulupohjalta.
        Mitä ihmeen vääntämistä tää oikein on? Anna arvo toisellekin. Itse olen tavannut erittäin hyviä ja päteviä sairaanhoitajia, sekä niitä toiselta laidalta olevia. Minkä lienee kirjekurssin käyneitä, riskejä hoitotyössä.
        Voit kuluttaa vuosikausia koulun penkkiä, oppimatta mitään tai olet "luontainen kyky" Koskee sekä saikkuja että lähäreitä.


      • Mimmieee
        peruslähis kirjoitti:

        Sorkke vaan, mutta lähihoitajia on koulutettu myös ylioppilaspohjalta. Samoin aiemmin saairaanhoitajia koulutettiin peruskoulupohjalta.
        Mitä ihmeen vääntämistä tää oikein on? Anna arvo toisellekin. Itse olen tavannut erittäin hyviä ja päteviä sairaanhoitajia, sekä niitä toiselta laidalta olevia. Minkä lienee kirjekurssin käyneitä, riskejä hoitotyössä.
        Voit kuluttaa vuosikausia koulun penkkiä, oppimatta mitään tai olet "luontainen kyky" Koskee sekä saikkuja että lähäreitä.

        Mutta ennen vanhaan sairaanhoitajakoulutus olikin ihan erilainen, siis silloin kun peruskoulupohjaltakin pääsi. Ei voi verrata nykyiseen.

        Kaikki tämä kiistely ylipäänsä täällä juontaa juurensa lähihoitajien johonkin kummalliseen itsensä yliarvostukseen. Morkataan sairaanhoitajia ja nostetaan itsensä korkeamman koulutuksen saaneiden tasolle. Ei me sh: tkaan yritetetä nostaa itseämme lääkäreiksi!


      • peruslähis
        Mimmieee kirjoitti:

        Mutta ennen vanhaan sairaanhoitajakoulutus olikin ihan erilainen, siis silloin kun peruskoulupohjaltakin pääsi. Ei voi verrata nykyiseen.

        Kaikki tämä kiistely ylipäänsä täällä juontaa juurensa lähihoitajien johonkin kummalliseen itsensä yliarvostukseen. Morkataan sairaanhoitajia ja nostetaan itsensä korkeamman koulutuksen saaneiden tasolle. Ei me sh: tkaan yritetetä nostaa itseämme lääkäreiksi!

        Ihan oikeasti: lue tätä palstaa ja mieti kuka itseään täällä nostaa (huonoitsetuntoinen "saikku??")


    • Entajuu

      Kuka oikeesti lähtee ylioppilaspohjalta lähihoitajaksi?? Haloo! Siis kyllähän näitä on, mutta sama jos lähtis lukion jälkeen amikseen.

      • peruslähis

        Minkä pätevyyden saat valkolakilla? Ei se kolme vuotta tee sinusta joka alan asiantuntijaa, vaan antaa yleisvistystä.
        Ei sillä ylioppilaslakilla mennä vielä minnekään; hakijoita on paljon. Surkeilla papereilla voi pyyhkiä ahterinsa. Sen kolmen vuoden aikana kaverisi voi olla jo opiskellut ammatin ja miettii jatkoa.
        Nähty on, että tiukkaa on tehnyt lähihoitaja opiskelu valkolakillekin.


      • oppopoopo

        "Kuka oikeesti lähtee ylioppilaspohjalta lähihoitajaksi?? Haloo! Siis kyllähän näitä on, mutta sama jos lähtis lukion jälkeen amikseen."
        Sulla on nyt mennyt jotain oleellista ohi, lähihoitaja opiskelee koulun puolella, eli juuri ammattikoulussa jota tuttavallisesti amikseksi sanotaan!
        Koulutusaika on vaan himpun verran lyhyempi kuin peruskoulusta menijän.


    • Yleisisvistävä

      Yo-koulutus on yleisisvistävä ei sen kummempaa.

      Kaikilla on mahdollisuus hakea erilaisiin koulutuksiin ilman Yokoulutusta. Usein myös amattitutkinnon suorittaneet ohittavat ylioppilaat.

      Opisto, amk-tasoiset voivat hakea yliopistoon jne. Mutta toisen asteen koulutuksen käyneet harvemmin vaan heidän tulee suorittaa jokin lisätutkinto, jotta he voivat hakea korkeampiin koulutuksiin.

      Kyllä itsekkin ihmettelen jos yo-pohjalla hakeutuu lähihoitajakoultukseen, jossa pieni palkka. He ovat sitten kyllä suorittaneet tutkinnon huonoin arvosanoin ja eivät pääse muuaalle?

      Ja sitten vielä käydään lisää monivuotisia jatkokoulutuksia? Aika turhauttavaa ja kallistakin.

      • Apuhoitaja

        Sairaalamaailmassa tulisi opetella ryhmätyötä. Asiakas/potilas on kohde ja kaikki tekevät työtä hänen hyväkseen. Paljon kuluu energiaa hukkaan "reviiri" ajattelussa. Sairaanhoitajien ei tarvitse kauan odotella aikaa, kun erikoissairaanhoito on heidän reviiriään kokonaan. Virkanimikemuutokset pitävät siitä huolen, että perus/lähihoitajat poistuvat ainakin erikoissairaanhoidosta. Kuka sitten on esimies/asiantuntija ja ketä "juoksutetaan? Ihmisen arvoa ja ammattitaitoa, älykkyyttä, ei mitata sen perusteella, että mikä hänen tittelinsä on. Valitettavasti olen pitkällä työurallani tavannut vähemmän ammattitaitoisia lääkäreitä, sairaanhoitajia ja myöskin perus/lähihoitajia.
        Jokaisella on mahdollisuus oppia tekemällä työtä ja kouluttautumalla. Mielenkiinto alaan voi herätä myöhemmin ja pohjakoulutuksella ei mielestäni ole silloin merkitystä. Hoitotyö on työtä ihmisen lähellä - konkreettisesti.


    • elämän faktoja

      Valmistuin aikoinaan lähihoitajaksi vuona 2009.Siitä asti olen tehnyt töitä nimeltämainitsemattoman keikkafirman kautta.Olen viihtynyt todella hyvin työssäni.Keikkaa on riittänyt niin paljon kuin vain ikinä jaksaa tehdä.Minulla ei ole ollut minkäänlaista kiinnostusta hommata vakituista alan työtä.On mahtavaa kun keikkalaisena saa itse päättää mitä vuoroja tekee ja milloin pitää vapaata.Minulla on velaton asunto,säästöjä yms. joten jos joskus tulevaisuudessa keikkaa olisikin vähemmän niin ei ainakaan ole mitään asuntolainaa niskassa,eikä akuuttia hätää taloudellisesti.Vakituisen paikan hommaan tältä alalta vain jos on pakko.Keikkafirman työntekijänä sitä on huomannut että lähihoitajien työnkuva ja kohtelu vaihtelee hyvin paljon eri työyksikköjen mukaan.On sellaisia paikkoja joissa lähihoitajat tekevät aivan täysin samoja hommia sairaanhoitajien kanssa ja sitten on niitä paikkoja joissa ei oikein lähihoitajien anneta tehdä mitään ja vähätellään koko tutkintoa.Lähihoitajan tulee hyväksyä se että he ovat sairaalahierarkiassa entisten apuhoitajien ja perushoitajien asemassa ja että työnkuva voi joskus olla sen mukaista.Mikäli haluaa aina tehdä työelämässä erikoissairaanhoidollisia vastuullisia tehtäviä on silloin otettava itseään niskasta kiinni ja opiskeltava sairaanhoitajaksi.

      • lh5

        Juu...Mulla on myös keikkailun myötä tullut paljon erilaisia kokemuksia lähihoitajien kohtelusta.On ollut sellaisia työyksikköjä missä vain sairaanhoitajat jakavat lääkkeet ja sitten niitä paikkoja missä ilman muuta oletetaankin että lähihoitaja jakaa kaikki muut lääkkeet paitsi ei tietty huumelääkkeet.Mä valmistuin lähihoitajaksi vuonna 2008.Silloin oli useitten viikkojen kestävät harjoittelut ja neljä näyttöä,joista aina kukin näyttö oli viikon mittainen kerrallaan.Nekään näytöt eivät aina ole niin yksinkertaisia...Kyllä lähihoitajan tutkintoakin varten on sanut opiskella ja pakertaa tosissaan...Käykääpä tsekkamaassa suomi 24:lla palsta "Mikä ihmeen hoitajapula?".Siellä on hieman faktoja lähihoitajan tutkinnon vaikeusastesta tänäpäivänä.


      • sh3
        lh5 kirjoitti:

        Juu...Mulla on myös keikkailun myötä tullut paljon erilaisia kokemuksia lähihoitajien kohtelusta.On ollut sellaisia työyksikköjä missä vain sairaanhoitajat jakavat lääkkeet ja sitten niitä paikkoja missä ilman muuta oletetaankin että lähihoitaja jakaa kaikki muut lääkkeet paitsi ei tietty huumelääkkeet.Mä valmistuin lähihoitajaksi vuonna 2008.Silloin oli useitten viikkojen kestävät harjoittelut ja neljä näyttöä,joista aina kukin näyttö oli viikon mittainen kerrallaan.Nekään näytöt eivät aina ole niin yksinkertaisia...Kyllä lähihoitajan tutkintoakin varten on sanut opiskella ja pakertaa tosissaan...Käykääpä tsekkamaassa suomi 24:lla palsta "Mikä ihmeen hoitajapula?".Siellä on hieman faktoja lähihoitajan tutkinnon vaikeusastesta tänäpäivänä.

        Ennen vanhaan oli sodassa rintamalla Lottien lisäksi ryhmä nimeltä apusisaret.Historian tuntemukseni ei ole sataprosenttisen varmaa fakta tietoa,mutta suunnilleen näin se meni...Apusisarista tuli myöhemmin apuhoitajia ja apuhoitajista myöhemmin perushoitajia.Perushoitajista sitten myöhemmin sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistuneita lähihoitajia.Jostain tuli aikoinaan myös hoitoapulaiset,mutta minä menenkin tässä vaiheessa jo sekaisin että olivatko hoitoapulaiset sama asia kuin apuhoitaja?Kyllä?Ei?Menin jo sekaisin.Tiedän vain sen että kunnissa ei enää hoitoapulaisia eikä apuhoitajia palkata ja että sairaalassa perushoitajan nimikkeellä työskentelevät henkilöt saavat pitää työpaikkansa mutta heitä ei enää kouluteta lisää vaan vastaava tutkinto on siis tämä sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistunut lähihoitaja.(Hyväksytään sairaalaan töihin toki myös ensihoidon koulutusohjelman ,mielenterveys-ja päihde,sekä vanhustyön koulutusohjelman käyneitä lähihoitajia)Ennen vanhaan oli kaikki paremmin.Oli selkeä ero sairaanhoitajien ja perushoitajien välillä.Nykyisin lähihoitajan ja sairaanhoitajan toimenkuva on sekoitettu tällä "kaikki tekee kaikkea" periaatteella.Momia ähihoitajia harmittaa kun heidän työnsä joissakin yksiköissä ei anna mitään haasteita eikä tarpeeksi vastuuta.Mutta ajatelkaapa sitä sairaanhoitajan näkökulmasta.Miltä tuntuu sellaisesta sairaanhoitajasta joka on töissä sellaisessa yksikössä missä joutuu tekemään samoja hommia mitä lähihoitajatkin.Siinä in mennyt AMK tason koulutus hukkaan!


      • ex-lh
        sh3 kirjoitti:

        Ennen vanhaan oli sodassa rintamalla Lottien lisäksi ryhmä nimeltä apusisaret.Historian tuntemukseni ei ole sataprosenttisen varmaa fakta tietoa,mutta suunnilleen näin se meni...Apusisarista tuli myöhemmin apuhoitajia ja apuhoitajista myöhemmin perushoitajia.Perushoitajista sitten myöhemmin sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistuneita lähihoitajia.Jostain tuli aikoinaan myös hoitoapulaiset,mutta minä menenkin tässä vaiheessa jo sekaisin että olivatko hoitoapulaiset sama asia kuin apuhoitaja?Kyllä?Ei?Menin jo sekaisin.Tiedän vain sen että kunnissa ei enää hoitoapulaisia eikä apuhoitajia palkata ja että sairaalassa perushoitajan nimikkeellä työskentelevät henkilöt saavat pitää työpaikkansa mutta heitä ei enää kouluteta lisää vaan vastaava tutkinto on siis tämä sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistunut lähihoitaja.(Hyväksytään sairaalaan töihin toki myös ensihoidon koulutusohjelman ,mielenterveys-ja päihde,sekä vanhustyön koulutusohjelman käyneitä lähihoitajia)Ennen vanhaan oli kaikki paremmin.Oli selkeä ero sairaanhoitajien ja perushoitajien välillä.Nykyisin lähihoitajan ja sairaanhoitajan toimenkuva on sekoitettu tällä "kaikki tekee kaikkea" periaatteella.Momia ähihoitajia harmittaa kun heidän työnsä joissakin yksiköissä ei anna mitään haasteita eikä tarpeeksi vastuuta.Mutta ajatelkaapa sitä sairaanhoitajan näkökulmasta.Miltä tuntuu sellaisesta sairaanhoitajasta joka on töissä sellaisessa yksikössä missä joutuu tekemään samoja hommia mitä lähihoitajatkin.Siinä in mennyt AMK tason koulutus hukkaan!

        Nyt ollaan asian ytimessä.Vai valittaa siellä joku lähihoitaja että kohdellaan kuin paskanpesijää.Tiedoksesi vain että lähihoitaja sairaalassa tai vanhustenkeskuksessa on pääsääntöisesti juuri se paskan pesijä.Valitettavasti tätä nykyä myös sairaanhoitajatkin ovat monessa paikassa samalla tavalla näitä paskan pesijöitä.Siinä on todella mennyt ammattikorkeakoulutason koulutus hukkaan!Lähihoitaja koulutus on turhan laaja ja sen voisi surutta tiivistää vaikkapa yhteen vuoteen ja yhteen perushoidon ja lääkehoidon näyttöön.Ripulivaippoja vaihdellessa ei paljon koulutusta tarvitse.


      • juu-juu
        ex-lh kirjoitti:

        Nyt ollaan asian ytimessä.Vai valittaa siellä joku lähihoitaja että kohdellaan kuin paskanpesijää.Tiedoksesi vain että lähihoitaja sairaalassa tai vanhustenkeskuksessa on pääsääntöisesti juuri se paskan pesijä.Valitettavasti tätä nykyä myös sairaanhoitajatkin ovat monessa paikassa samalla tavalla näitä paskan pesijöitä.Siinä on todella mennyt ammattikorkeakoulutason koulutus hukkaan!Lähihoitaja koulutus on turhan laaja ja sen voisi surutta tiivistää vaikkapa yhteen vuoteen ja yhteen perushoidon ja lääkehoidon näyttöön.Ripulivaippoja vaihdellessa ei paljon koulutusta tarvitse.

        Tää on sulle nimimerkki "en tajuu".Jokaisella on oma tarinansa mutta tässä on muutama yleistys miksi lukion jälkeen lähdetään opiskelemaan lähihoitajaksi.Ylioppilas todistuksella lähihoitajiksi lähtevät opiskelemaan yleensä ne sellaiset henkilöt jotka eivät ole saaneet lukion jälkeen muuta opiskelupaikkaa.Se todella on vähän sama asia,kuin menisi lukion jälkeen amikseen.Moni nuori joutuu kuitenkin peruskoulun jälkeen lukioon akateemisesti koulutettujen vanhempien painostuksesta,eikä omasta vapaasta tahdostaan.Silloin monesti koulu ei mene kovin hyvin,mutta sitä ei voi lopettaa,muuten menevät isin ja äidin rahahanat kiinni!On sitten tietysti niitäkin jotka ovat menneet lukioon ihan vain tappakseen aikaa,kun eivät tiedä mitä lähtisivät opiskelemaan ja sitten on niitä,jotka menevät sinne koska kaveritkin menevät...Ja niin edelleen...Lukio vuodet voivat olla sosiaalisessa mielessä erittäin kokemusrikkaita ja hyviä aikoja vaikka lukio menisikin huonosti ja sen jälkeen jatkaisi minne jatkaisi...On vanhojen päivät,penkkarit ja vaikka mitä...


    • Onnellinen lähäri

      Olen kai hullu,mutta minä tykkään työstäni pelkkänä "paskan pesijänä".No,okei...Eihän se mikään unelma ammattini tietenkään koskaan ole ollut, mutta nyt kun kerran olen työelämässä,niin nautin siitä ettei minulla ole niin paljon vastuuta,mitä sairaanhoitajilla.Olen koulutukseltani lähihoitaja ja minun työn kuvaani kuuluu sairaalassa pitkäaikaisosastolla potilaiden vuodepesut,suihkutukset ja syöttämiset.Meillä on osastolla sellainen sääntö että sairaanhoitajat antavat potilaille lääkkeet kuin lääkkeet.Kyllähän minulla on suoritettuna vaikka mitkä kunnan omat lääkeluvat ja osaamista ja ammatitaitoa löytyisi vaikka mihin,mutta talossa talon tavalla.Minä teen sen mikä työyksikössäni työn kuvaani kuuluu,enkä muuta,eikä se häiritse minua ollenkaan.Kun jotakin vakavampaa tapahtuu,niin minä soitan kelloa ja pyydän paikalle sairaanhoitajan ja lääkärin.He ovat vastuussa loppupeleissä siitä,mitä potilaalle tehdään ja mitä tapahtuu.Ai,jai,jai että on ihanaa.Minä sesan lähteä työvuoron jälkeen huolettomana kotiin.Ei tarvitse pelätä hoitovirheitä eikä potilaiden vihaisia omaisia.Sääliksi käy jopa joskus joitakin sairaanhoitajia jotka hukkuvat huoliensa alle kun heille annetaan liikaa vastuuta.

      • totta:)

        Minä tykkään myös olla lähäri.Tykkään siitä ettei minulla ole työssäni niin paljon vastuuta,mitä sairaanhoitajilla.Enkä nyt tarkoita ettenkö tekisi vastuulista työtä,vaan että vastuuta on vaan niin paljon vähemmän,mitä sairaanhoitajilla.Minulla on myös paljon osaamista mitä en voi hyödyntää työssäni,mutta minä vain nautin tilanteesta.Jos minä huomaan potilaan tilassa jotakin poikkeavaa on minun tehtäväni tuolloin käydä sanomassa asiasta vuorovastaavalle sairaanhoitajalle.Miten seuraavaksi toimitaan onkin sitten hänen vastullaan.Jos jokin lääke on päässyt varastosta loppumaan niin saanko minä siitä hirveät haukut?No,en.se ei ole minun vastuullani.Ja niin edelleen...On ihanaa olla lähäri.On niin paljon vähemmän vastuuta.Jos joku haluaa vastuullisemman työn niin todella...silloin suosittelen ettälähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi tai lähihoitajana erikoistuu ensihoidon koulutusohjelmaan.


      • ex-sh
        totta:) kirjoitti:

        Minä tykkään myös olla lähäri.Tykkään siitä ettei minulla ole työssäni niin paljon vastuuta,mitä sairaanhoitajilla.Enkä nyt tarkoita ettenkö tekisi vastuulista työtä,vaan että vastuuta on vaan niin paljon vähemmän,mitä sairaanhoitajilla.Minulla on myös paljon osaamista mitä en voi hyödyntää työssäni,mutta minä vain nautin tilanteesta.Jos minä huomaan potilaan tilassa jotakin poikkeavaa on minun tehtäväni tuolloin käydä sanomassa asiasta vuorovastaavalle sairaanhoitajalle.Miten seuraavaksi toimitaan onkin sitten hänen vastullaan.Jos jokin lääke on päässyt varastosta loppumaan niin saanko minä siitä hirveät haukut?No,en.se ei ole minun vastuullani.Ja niin edelleen...On ihanaa olla lähäri.On niin paljon vähemmän vastuuta.Jos joku haluaa vastuullisemman työn niin todella...silloin suosittelen ettälähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi tai lähihoitajana erikoistuu ensihoidon koulutusohjelmaan.

        Sitä saa mitä tilaa.Jos opiskelee ammatillisen perustutkinnon hoitoalalla,niin on turha kuvitella että sillä pääsisi välttämättä tekemään kamalan vastuullisia tehtäviä.Yleensä sillä pääsee perus duunariksi eli juuri siksi paskan pesijäksi.Se on tietysti kiinni siitä missä työskentelee.Joissakin paikoissa lähihoitajatkin saavat paljon vastuuta.Jos haluaa olla työelämässä arvostetussa asemassa,niin se täytyy lukea.Siis siihen asemaan täytyy itsensä opiskelemalla lukea.Jos ei lähärin asema kelpaa niin suosittelen lukemaan sairaanhoitajaksi asti.Eikä sekään työ mitään herkkua ole.


      • pådpfsfåps
        ex-sh kirjoitti:

        Sitä saa mitä tilaa.Jos opiskelee ammatillisen perustutkinnon hoitoalalla,niin on turha kuvitella että sillä pääsisi välttämättä tekemään kamalan vastuullisia tehtäviä.Yleensä sillä pääsee perus duunariksi eli juuri siksi paskan pesijäksi.Se on tietysti kiinni siitä missä työskentelee.Joissakin paikoissa lähihoitajatkin saavat paljon vastuuta.Jos haluaa olla työelämässä arvostetussa asemassa,niin se täytyy lukea.Siis siihen asemaan täytyy itsensä opiskelemalla lukea.Jos ei lähärin asema kelpaa niin suosittelen lukemaan sairaanhoitajaksi asti.Eikä sekään työ mitään herkkua ole.

        Kertoo paljon oman ja toisen työn arvostuksesta! Nimittäin maininta paskanpesijäksi.
        Eipä olisi paljon kannattanut opiskella lähi-/ sairaanhoitajaksi tällä asenteella. Työ on paljon muutakin kuin paskan pesemistä. Jos ei muusta tiedä, niin on asemnetta kannattaa tarkastaa.


      • pakko oli
        pådpfsfåps kirjoitti:

        Kertoo paljon oman ja toisen työn arvostuksesta! Nimittäin maininta paskanpesijäksi.
        Eipä olisi paljon kannattanut opiskella lähi-/ sairaanhoitajaksi tällä asenteella. Työ on paljon muutakin kuin paskan pesemistä. Jos ei muusta tiedä, niin on asemnetta kannattaa tarkastaa.

        Eipä olis pitänyt opiskella ei.Mutta kun työkkäri pakotti...


    • hoitakunhoitaja

      Minun jokaikisissä työpaikassa tällä alalla on myös sairaanhoitajat olleet sitä paskaa pesemässä ja sehän onkin perushoitotyötä,joka on pohja KAIKELLE hoitotyölle. Ikävä kyllä,joissakin paikoissa on jääty sota-ajalle ja näinollen 3.5 vuotta opiskelleet sairaanhoitajat kuvittelevat olevansa jotakin. Superin lehdessä olikin taannoin hyvä artikkeli,jossa Lääkäri peräänkuulutti Lähihoitajien toimenkuvan laajentamista.

      • molemmattöissä

        Niin.. mitäpä,jos yhdeksännen luokan jälkeen on mennyt lukioon kun ei tiedä mitä tehdä.On opiskellut ja haluaa ammatin.Tiedän monta ylioppilasta,jotka ovat menneet ammattikouluun.Ylioppilaslakilla kun ei tämän päivän Suomessa saa pätevyyttä Lähihoitajaksi,kokiksi ym. Pitäisikö jokaisen lukion käyneen mennä yliopistoon?Ammattikorkea?Mitäpä,jos ei kiinnosta?Haluaa tehdä työtä,josta haaveilee ja suuri palkka ei ole etusijalla? Huomasin muuten,että sh on nykyään sama kuin vuorovastaava? Minun työpaikoissani vuorovastaava on Sh tai Lh,kunhan on valmistunut ja tietenkin työskennellyt osastolla/yksikössä jonkin aikaa. Ja kaikki on mennyt näissä paikoissa oikein hyvin. On se jännä huomata tässäkin viestiketjussa,miten jotkut kuvittlevat 3.5 vuoden koulutuksella olevansa niin mahtavia ja ammattitaitoisia.Minusta esim serkkuni on KOULUTETTU ja PUURTANUT lukiessaan Lääkäriksi ja nyt tehden väitöskirjaa.. kyllä siinä sairaanhoitajankin puurtakinen on aika pientä..


    • en sua syytä, lh

      Eipä paljon muuta kuin
      aggressioiden ja turhaantumisen purkua
      tämäkin keskustelu lh:n taholta.
      Miksi vanhat apuhoitajat ja laitoshuoltajat nimeätte jotenkin arvottomimmiksi,
      jokainen tekee oman ammattialansa työtä sillä osaamisella ja intensiivisyydellä,
      kuin työhön ja osaamiseen on sitoutunut.

      Kokenut osaava laitoshuoltaja neuvoi ja opasti myös hyvin nuorempia osaston päiväjärjestyksestä, dieeteistä, hygieniaosaamisesta ym.
      Vanhan koulun käyneille ah:lle oli myös erittäin tärkeää pot. ihon säilyminen ok,
      vuodepot. kehon asentovirheitten ja -ongelmien ehkäisy, kuntoutus, omatoimisuuden kork. mahd. aste potilailla, päivittäinen voinnin ja myös mielialanseuranta, yhteydet omaisiin, lääk. vaik. seuraaminen ja paaaljon ynnä muuta tehtävää koko työrupeaman ajan.
      Miksi potilaan kehon eritystoiminnoista on tehty virtahevon kokoinen asia,
      joka vuodesta toiseen on joku aggressioiden aihe?
      Onkohan joku vallankäytön ja taliban-tyyppistä orjuuttamista mukana esimiesasemissa olevien käytöksessä?
      Ei kukaan oikeasti edes huomaa että ihmiset uupuvat oikeasti jos koko elämä
      täytyy housujen liepeillä häilyä ja haisuja nuuhkia.
      Vaippakeskustelutko lehtien palstoilla syynä vai väärä hoitajamitoitus?

    • skss

      Opiskelin yo-pohjalta lähihoitajaksi, erikoistuin ensihoitoon. Sain heti vakipaikan yksityisestä lanssifirmasta. Palkka lisineen on ihan kelpo tasoa. Sairaanhoitajaksi en lähtenyt lähinnä siksi että en olisi jaksanut sh koulun raskasta teoriapuolta ja halusin nopeasti töihin. Ja kirjoitin muuten E:n paperit.

      • vanhempi sh n

        Ai sinä oikein "erikoistuit" ensihoitoon.


      • özäläxzxlä
        vanhempi sh n kirjoitti:

        Ai sinä oikein "erikoistuit" ensihoitoon.

        Mikäs vanhempaa saikkua närästää? Erikoisgtunut kuumiin aaltoihin?


    • Orjatyön vastustaja

      Joko muuten "hoitajapulaa" on alettu paikkailla näillä te-toimiston "ilmaisilla orjilla"? Siis niillä, jotka ei ole virallisesti palkkatöissä, vaan saavat työttömyyspäivärahan 9€/päivä ylläpitokorvauksen? Muilla aloilla tämä on jo enemmän sääntö kuin poikkeus....

      • ihmettä joo

        Siis meinaatko TE-keskuksen kustantamaa aikuisopiskelua? Kyseessähän on opiskelu jonka kouluttajana on ihan samat kouluttajat kuin muutoinkin. Opiskelu suoritetaan näyttötutkintona ja kun ei ole teoria jaksoa, ollaan työssäoppimassa muutama viikko ja päälle näyttö. Opiskelu melko tiivistä ilman sen ihmeellisemppiä lomia.
        Ei se ole sen kummempaa orjatyötä, opiskelua se on!


    • työttömiä käytetään

      Työvoimatoimiston ilmaisia orjia (työttömyyspäiväraha ylläpitokorvaus)on alettu käyttämään hoitoalalla.Virallisia hoitajien töitähän heillä ei voida teettää koska hoitajan on lain mukaan oltava Valviran rekisterissä ja tutkinnon suorittanut.Mutta...Muita hoitoalan töitä heillä kyllä teetetään surutta,Esimerkiksi heitä voidaan palkata vanhusten kotiapulaisiksi tai ns.hoiva-avustajiksi.Monessa kunnassahan on tämä virllinen hoitoapulaisen työnimike lopetettu ja hoitoapulaisille annettu potkut säästösyistä ja sitten aletaankin palkkaamaan yllättäin uusia "hoiva-avustajia" ja näihin tehtäviin otetaankin sitten näitä työkkärin orjia.Aika ovelaa eikö?

      • orjia juu...

        Juu.Ja lisäksi tietenkin työkkärin järjestämien koulutusten opiskelijat ovat ilmaista orjatyövoimaa kentällä.Se että moni sanoo lähihoitajan työtä paskanpesijäksi johtuu nimenomaan siitä että moni on pakotettu alalle.tai sitten moni on kyllästynyt työhönä,eikä ihme.


      • turhauttavaako?
        orjia juu... kirjoitti:

        Juu.Ja lisäksi tietenkin työkkärin järjestämien koulutusten opiskelijat ovat ilmaista orjatyövoimaa kentällä.Se että moni sanoo lähihoitajan työtä paskanpesijäksi johtuu nimenomaan siitä että moni on pakotettu alalle.tai sitten moni on kyllästynyt työhönä,eikä ihme.

        Sellainen koulutus (tai ehkä ennemmin kurssi) on olemassa,missä valmistuu hoiva-avustajan ammattiin.Kyllähän se turhauttaa varmasti vasta valmistunutta hoiva-avustajaa,kun samaan ammattiin palkataankin työkkäristä ilmainen orja jolla ei ole välttämättä mitään aikaisempaa työkokemusta.Tuskin se hoiva-avustajan palkkakaan päätä huimaa,mutta silti työtön tulee halvemmaksi.


      • +-0
        turhauttavaako? kirjoitti:

        Sellainen koulutus (tai ehkä ennemmin kurssi) on olemassa,missä valmistuu hoiva-avustajan ammattiin.Kyllähän se turhauttaa varmasti vasta valmistunutta hoiva-avustajaa,kun samaan ammattiin palkataankin työkkäristä ilmainen orja jolla ei ole välttämättä mitään aikaisempaa työkokemusta.Tuskin se hoiva-avustajan palkkakaan päätä huimaa,mutta silti työtön tulee halvemmaksi.

        Kun kunnissa palkataan näitä työttömiä "orjia" ja kuvitellaan että näin säästetään rahaa ei ymmärretä sitä että työtön saa myös usein asumistukea.Ja työttömän ihmisen työttömyyskorvaus ja asumistuki yhteensä voi olla saman verran mitä hoiva-avustajan palkka.Valtiolla työttömän käyttäminen tulee siis lopulta ihan yhtä kalliiksi,mitä hoiva-avustjan palkkaaminen.Ja hoiva-avustaja on sitten sillä välin työttömänä joten yhden henkilön työttömyyskorvauksen lisäksi joudutaan maksamaan kaksi ja niin edelleen...Työttömien käyttäminen pienipalkkaisilla aloilla tulee lopulta kalliimmaksi mitä kuvitella saattaakaan...Ymmärsikö joku,vai selitinkö liian sekavasti?


      • Jos Kelaa ei ole?
        +-0 kirjoitti:

        Kun kunnissa palkataan näitä työttömiä "orjia" ja kuvitellaan että näin säästetään rahaa ei ymmärretä sitä että työtön saa myös usein asumistukea.Ja työttömän ihmisen työttömyyskorvaus ja asumistuki yhteensä voi olla saman verran mitä hoiva-avustajan palkka.Valtiolla työttömän käyttäminen tulee siis lopulta ihan yhtä kalliiksi,mitä hoiva-avustjan palkkaaminen.Ja hoiva-avustaja on sitten sillä välin työttömänä joten yhden henkilön työttömyyskorvauksen lisäksi joudutaan maksamaan kaksi ja niin edelleen...Työttömien käyttäminen pienipalkkaisilla aloilla tulee lopulta kalliimmaksi mitä kuvitella saattaakaan...Ymmärsikö joku,vai selitinkö liian sekavasti?

        Nerokasta!Nyt ollaan asian ytimessä.Pienipallaisilta aloilta annetaan ihmisille kenkää ja hedän tulalle palkataan työttömiä "halvemmalla".Halvemmaksi tämä tulee esikm. heitäpalkkaaville firmoile mutta totta...Valtiolle se ei kyllä yhtään halvemmaksi tule.MItä tämä kansa tekee sitten kun Kelan kassa on tyhjä.Luoja varjelkoot etteisitä päivää koskaan tule...


      • häh???
        Jos Kelaa ei ole? kirjoitti:

        Nerokasta!Nyt ollaan asian ytimessä.Pienipallaisilta aloilta annetaan ihmisille kenkää ja hedän tulalle palkataan työttömiä "halvemmalla".Halvemmaksi tämä tulee esikm. heitäpalkkaaville firmoile mutta totta...Valtiolle se ei kyllä yhtään halvemmaksi tule.MItä tämä kansa tekee sitten kun Kelan kassa on tyhjä.Luoja varjelkoot etteisitä päivää koskaan tule...

        Kenellä niin hyvä asumistuki on että tienaa saman verran mitä työssäkäyvä hoiva-avustaja?


      • ei ole reilua
        häh??? kirjoitti:

        Kenellä niin hyvä asumistuki on että tienaa saman verran mitä työssäkäyvä hoiva-avustaja?

        Monet työttömät "orjat" tienaavat asumistukineen jopa enemmän mitä monet henkilökohtaisetavustajat,hoiva-avustajat,siivoojat,kaupan kassat jne.Täytyy kuitenkin muista a että moni Kelan korvauksien piiriin tippunut pitkäaikaistyötön voi olla vaikkapa esim. akateemisesti koulutettu ja oman alansa työpaikassa tienaisia tuhansia kuussa.Ei se ole reilu että heitä pakotetaan "orjiksi".


      • nyt meni metsään
        ei ole reilua kirjoitti:

        Monet työttömät "orjat" tienaavat asumistukineen jopa enemmän mitä monet henkilökohtaisetavustajat,hoiva-avustajat,siivoojat,kaupan kassat jne.Täytyy kuitenkin muista a että moni Kelan korvauksien piiriin tippunut pitkäaikaistyötön voi olla vaikkapa esim. akateemisesti koulutettu ja oman alansa työpaikassa tienaisia tuhansia kuussa.Ei se ole reilu että heitä pakotetaan "orjiksi".

        Miten tämä liittyy hoitajapulaan suomessa?


      • ihmettä joo

        Kun saa peruspäivärahaa sekä ylläpitokorvauksen on oltava opiskelijana ja opiskelun ohella voi tehdä keikkaa. He eivät ole työttömiä työnhakijoita vaan opiskelijoita. Mutta valmistuminen koittaa jolloin ilmoittaudutaan Valviran rekisteriin ja tzadaa!

        Normaali työtön ei saa ylläpitokorvausta.
        Et ole perillä asioista piirun vertaa joten tutkippa asia uudelleen.


      • ihmettä joo
        +-0 kirjoitti:

        Kun kunnissa palkataan näitä työttömiä "orjia" ja kuvitellaan että näin säästetään rahaa ei ymmärretä sitä että työtön saa myös usein asumistukea.Ja työttömän ihmisen työttömyyskorvaus ja asumistuki yhteensä voi olla saman verran mitä hoiva-avustajan palkka.Valtiolla työttömän käyttäminen tulee siis lopulta ihan yhtä kalliiksi,mitä hoiva-avustjan palkkaaminen.Ja hoiva-avustaja on sitten sillä välin työttömänä joten yhden henkilön työttömyyskorvauksen lisäksi joudutaan maksamaan kaksi ja niin edelleen...Työttömien käyttäminen pienipalkkaisilla aloilla tulee lopulta kalliimmaksi mitä kuvitella saattaakaan...Ymmärsikö joku,vai selitinkö liian sekavasti?

        Miten voi olla palkattuna ja saada työttömyyskorvausta?
        Jos pääsee palkkatyöhön ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen ja asumistukikin menee tarkistukseen.
        Ei mitään järkee sun väitöksessä..


      • ihmettä joo
        orjia juu... kirjoitti:

        Juu.Ja lisäksi tietenkin työkkärin järjestämien koulutusten opiskelijat ovat ilmaista orjatyövoimaa kentällä.Se että moni sanoo lähihoitajan työtä paskanpesijäksi johtuu nimenomaan siitä että moni on pakotettu alalle.tai sitten moni on kyllästynyt työhönä,eikä ihme.

        Olet sitten TE-keskuksen kustantamassa koulutuksessa tai muu opiskelija, tulee niitä työssäoppimis jaksoja eteen eikä se kenenkään työpaikkaa vie, koska opiskelijaa ei saa laskea työvoimaksi.
        Ihan puppua tuokin väitös.


      • häh12
        nyt meni metsään kirjoitti:

        Miten tämä liittyy hoitajapulaan suomessa?

        Tai siihen onko lähihoitaja apuhoitaja vai ei?


      • ei ole puppua
        ihmettä joo kirjoitti:

        Kun saa peruspäivärahaa sekä ylläpitokorvauksen on oltava opiskelijana ja opiskelun ohella voi tehdä keikkaa. He eivät ole työttömiä työnhakijoita vaan opiskelijoita. Mutta valmistuminen koittaa jolloin ilmoittaudutaan Valviran rekisteriin ja tzadaa!

        Normaali työtön ei saa ylläpitokorvausta.
        Et ole perillä asioista piirun vertaa joten tutkippa asia uudelleen.

        Ei ole kukaan väittänytkään että työtön saisi palkkaa.Kun mainitsin että työtön on palkattu "orjaksi" en tarkoittanut että hän olisi saanut vakituisen työpaikan vaan nimen omaan hän on töissä harjoittelijana työttömyyskorvauksella ja ylläpitokorvauksella.Ja kun kyseisen työttömän harjoittelu jakso päättyy niin hänen tilalleen "palkataan" uusi samanlainen työtön harjoittelija.Tämän harjoittelun tarkoitus on pitää näitä työttömiä "orjia" tekemässä samoja töitä vakituisten työntekijöiden tilalla mikä tulee firmalle edullisemmaksi.Ja kyllä...Jos saat Kelalta työttömyyskorvausta ja ylläpitokorvausta,niin monesti saat myös asumistukea.Ja kyllä...Jos olet työvoimapoliittisessa koulutuksessa,niin KYLLÄ olet ilmaista työvoimaa vaikka lain mukaan opiskelijaa ei lasketa työvoimaksi.Haluatko kuulla vitin?Se on...OPISKELIJAA EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN!!!Sitä sääntöälähihoitajakoulutuksen aikana niin paljon hoettiin,mutta missään ei noudatettu.Ei ole puppua mun väitökset,kun itsestäni puhun,pkele!


      • Selkiskö?
        ei ole puppua kirjoitti:

        Ei ole kukaan väittänytkään että työtön saisi palkkaa.Kun mainitsin että työtön on palkattu "orjaksi" en tarkoittanut että hän olisi saanut vakituisen työpaikan vaan nimen omaan hän on töissä harjoittelijana työttömyyskorvauksella ja ylläpitokorvauksella.Ja kun kyseisen työttömän harjoittelu jakso päättyy niin hänen tilalleen "palkataan" uusi samanlainen työtön harjoittelija.Tämän harjoittelun tarkoitus on pitää näitä työttömiä "orjia" tekemässä samoja töitä vakituisten työntekijöiden tilalla mikä tulee firmalle edullisemmaksi.Ja kyllä...Jos saat Kelalta työttömyyskorvausta ja ylläpitokorvausta,niin monesti saat myös asumistukea.Ja kyllä...Jos olet työvoimapoliittisessa koulutuksessa,niin KYLLÄ olet ilmaista työvoimaa vaikka lain mukaan opiskelijaa ei lasketa työvoimaksi.Haluatko kuulla vitin?Se on...OPISKELIJAA EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN!!!Sitä sääntöälähihoitajakoulutuksen aikana niin paljon hoettiin,mutta missään ei noudatettu.Ei ole puppua mun väitökset,kun itsestäni puhun,pkele!

        Tää on sulle nimimerkki "ihmettä joo".Työvoimatoimisto järjestää pitkäaikaistyöttömille sellaisia harjoittelu jaksoja missä olet palkattuna harjoittelijaksi työllisyystuella.Eli suomennettuna olet töissä mutta et saa siitä palkkaa,vaan työllisyystukea,koska olet vain työkkärin kautta tullut harjoittelija.Teet monessa paikassa (riippuu paikasta) samat työt mitä muutkin,mutta et siis saa palkkaa.Mihin ammattiin sellainen työkkärin harjoittelija mielestäsi valmistuu?Minkä alan opiskelija hän mielestäsi on?Nämä työkkärin "orjat" eivät ole opiskelijoita.He ovat työllisyystuoella työhön palkattu harjoittelijoita,eli työttömiä "orjia".Heidän harjoittelu jaksonsa päätyttyä tilalle todella tulee toinen samanlainen.Ja kyllä...Heille maksetaan harjoittelu ajasta työttömyyskorvausta ja siihen päälle ylläpitokorvausta.Ota ite selvää tarkemmin.Kun heidän harjoittelunsa loppuu,ylläpitokorvausta ei makseta.Selkiskö?


      • ihmettä joo
        Selkiskö? kirjoitti:

        Tää on sulle nimimerkki "ihmettä joo".Työvoimatoimisto järjestää pitkäaikaistyöttömille sellaisia harjoittelu jaksoja missä olet palkattuna harjoittelijaksi työllisyystuella.Eli suomennettuna olet töissä mutta et saa siitä palkkaa,vaan työllisyystukea,koska olet vain työkkärin kautta tullut harjoittelija.Teet monessa paikassa (riippuu paikasta) samat työt mitä muutkin,mutta et siis saa palkkaa.Mihin ammattiin sellainen työkkärin harjoittelija mielestäsi valmistuu?Minkä alan opiskelija hän mielestäsi on?Nämä työkkärin "orjat" eivät ole opiskelijoita.He ovat työllisyystuoella työhön palkattu harjoittelijoita,eli työttömiä "orjia".Heidän harjoittelu jaksonsa päätyttyä tilalle todella tulee toinen samanlainen.Ja kyllä...Heille maksetaan harjoittelu ajasta työttömyyskorvausta ja siihen päälle ylläpitokorvausta.Ota ite selvää tarkemmin.Kun heidän harjoittelunsa loppuu,ylläpitokorvausta ei makseta.Selkiskö?

        Nyt tarkoitat työkokeilua!
        Täytyy käyttää oikeita nimikkeitä kun asioista kertoo niin ei tule väärinkäsitystä.


      • haloo5
        ihmettä joo kirjoitti:

        Nyt tarkoitat työkokeilua!
        Täytyy käyttää oikeita nimikkeitä kun asioista kertoo niin ei tule väärinkäsitystä.

        Työkokeilu,juu.Muka autetaan siinä työtöntä että hän saisi työkokemusta tai jos on aikaisempaa alan kokemusta niin pidetään kokemusta yllä.Lupaillaan monesti myös että mahdollisesti jossakin vaiheessa kokeilun päätyttyä saatettaisiin ottaa töihin oikeasti.Paskan marjat.Toinen samanlainen otetaan tilalle.Orjatyövoimaa täydellä teholla.Ja pitää todella paikkaansa,että ei tule valtiolle pieni palkkaisilla aloilla lopulta sen halvemmaksi,kuin oikean vakituisen työntekijän palkaaminen.Hoiva-avustaja sattaa jpa sada vähemmän rahaa mitä työtön.


    • okaisucfnhsdf

      Tämänkin viestiketjun luettuani, lähes 40 vuotta hoitotyötä tehneenä, en voi sanoa muuta, kuin että ihanaa jäädä eläkkeelle. Ei tarvitse enää taistella oman ammattinsa arvostuksen puolesta. Täällä lämpimässä maassa eläkeläisten parissa ei kysellä toiselta olitko apu- perus- lähihoitaja, sairaan- terveyden- sosiaalihoitaja tai mikä vain. Kaikki ollaan iloisia eläkeläisiä, ja hyviä kavereita keskenämme!

    • Lähihoitaja.

      Sairaanhoitajat itkevät suurta vastuuta,mutta mitäs ei vastuuta jaeta.

      Mulle on aivan sama vaikka en tee mitään muuta kuin vaihdan vaippoja. Palkka on niin huono, etten kaipaa tai kysele lisävastuuta mistään. Mitä vähempi vastuuta, niin sen parempi. Mulle kyllä passaa. Vaikka saisit kuinka päteä tekemällä vaativampia työtehtäviä tuntea itsesi joksikin, niin olet silti vain lähihoitaja ja palkkasi on sama, joten ota nyt järki käteen.
      Sairaanhoitaja saa parempaa peruspalkkaa, ja saa jotain enempi sen eteen tehdäkin.Olkoonpa se sitten vaikka nimettyjen lääkepussien jakamista.

      Tämä on jo mielestäni tyhmänä ihmisenä pitämistä

      Tyhmä on se, joka haluaa tällä palkalla lisätöitä, vain itsetuntonsa pönkittämiseksi. En halua itse mitään lisävastuuta perustehtävän lisäksi, olkoonpa kyse kuinka helpoista asioista tahansa. Enkä puutu mihinkään asiaan, jos ei välttämättä tarvi.

      .Opiskelin kolme vuotta. Opiskelin myös latinaa,lääkehoitoa jne

      Sehän on nykyisin muotia kaikissa tutkinnoissa, että koulutukset ylimitoitetaan työn vaativuuteen nähden. Sairaanhoitajatkin opiskelee hoitotiedettä ja kaikkea höpönhöpöä, jota ei käytännön työssä edes tarvi ja näin tarpeelliset kädentaidot jää vähemmälle. Nykyajan koulutukset ovat sellaisia, että vaikka työ olisi kuinka yksinkertaista, niin koulutus antaa siihen ympärille laajan teoriapuolen, joissa ainakin raapaistaa pinnalta kaikkea aihealueeseen kuuluvaa.

      • työvoimaa juu

        Lähihoitajaksi opiskellessani koulun aikana paras vitsi oli se että "opiskelijoita ei lasketa työvoimaksi" tai että "opiskelijaa ei saa jättää yksin"...Aika äkkiä kun hoitsut huomasivat sen että sä osaat hyvin kaikki jutut,niin yksin työskentelit teit pesuja ja siirtelit potilaita jne.Välillä käytiin aina sitten kurkkaamassa että miten menee?Pärjäätkö?Ei se että mä olin niin sanottua ilmaista työvoimaa kuitenkaan mua haitannu.Menipähän työpäivät nopeammin,kun oli jotakin tekemistä ja opppipahan ainakin kunnolla tekemään alan hommat perusteellisesti.Kuulin myös toisilta opiskelijoilta paljon sellaisia kertomuksia että heidän ei annettu oikein tehdä yhtään mitään,eivätkähe oikein saaneet aikaansa kuluman kentällä,kun mihinkään ei saanut "koskea".Pahempi se niinpäin mielestäni on!


      • sh:ta sh:ta sh:ta...
        työvoimaa juu kirjoitti:

        Lähihoitajaksi opiskellessani koulun aikana paras vitsi oli se että "opiskelijoita ei lasketa työvoimaksi" tai että "opiskelijaa ei saa jättää yksin"...Aika äkkiä kun hoitsut huomasivat sen että sä osaat hyvin kaikki jutut,niin yksin työskentelit teit pesuja ja siirtelit potilaita jne.Välillä käytiin aina sitten kurkkaamassa että miten menee?Pärjäätkö?Ei se että mä olin niin sanottua ilmaista työvoimaa kuitenkaan mua haitannu.Menipähän työpäivät nopeammin,kun oli jotakin tekemistä ja opppipahan ainakin kunnolla tekemään alan hommat perusteellisesti.Kuulin myös toisilta opiskelijoilta paljon sellaisia kertomuksia että heidän ei annettu oikein tehdä yhtään mitään,eivätkähe oikein saaneet aikaansa kuluman kentällä,kun mihinkään ei saanut "koskea".Pahempi se niinpäin mielestäni on!

        Suosittelen kaikkia lähihoitajia opiskelemaan sairaanhoitajiksi.Mites sitten suu pannaan?Kuka siten vaihtaa ripuli vaipat,kun kaikki ovat niin äshoota että...lol...


      • ei lh eikä ph
        sh:ta sh:ta sh:ta... kirjoitti:

        Suosittelen kaikkia lähihoitajia opiskelemaan sairaanhoitajiksi.Mites sitten suu pannaan?Kuka siten vaihtaa ripuli vaipat,kun kaikki ovat niin äshoota että...lol...

        Lähihoitajan tutkinto on mielestäni lopulta aika turha keksintö.Myös aikoinaan perushoitajan tutkinto oli aika turha keksintö.Riittäisi että olisi pelkkiä sairaanhoitajia ja hoitoapulaisia ja selkeä työn jako,että tietenkin hoitoapulainen vaihtelee vaipat ym.Sairaanhoitajille edelleenkin normaali AMK-tason koulutus ja hoitoapulaisille muutaman kuukauden mittainen kurssi,ja sillä hyvä.Kiitos.


      • ei lh eikä ph again
        ei lh eikä ph kirjoitti:

        Lähihoitajan tutkinto on mielestäni lopulta aika turha keksintö.Myös aikoinaan perushoitajan tutkinto oli aika turha keksintö.Riittäisi että olisi pelkkiä sairaanhoitajia ja hoitoapulaisia ja selkeä työn jako,että tietenkin hoitoapulainen vaihtelee vaipat ym.Sairaanhoitajille edelleenkin normaali AMK-tason koulutus ja hoitoapulaisille muutaman kuukauden mittainen kurssi,ja sillä hyvä.Kiitos.

        Jatkoa edelliseen viestiin.Muutaman kuukauden perushoitotyön(kurssin) käyneet hoitoapulaiset sitten tuskin alkaisivat valittaa että heidän täytyy vaihdella vaippoja ja sairaanhoitajan ei tartte.He ymmärtäisivät että heidät on palkattu vain avustaviin perushoito tehtäviin ja sen takia kurssikaan ei kestäisi siis pitkään.Kolme vuotta tai kaksi vuotta lähihoitajaksi opiskelleen henkilön on vaikea samaistua vastaavanlaiseen rooliin.Lähihoitajat eivät voi ymmärtää että heidän työnkuvansa tänäpäivänä ei vastaa koulutuksen tasoa.Heille opetetaan koulussa niin paljon sellaista mitä he eivät pääse työelämässä yleensä toteuttamaan.Siksi moni lh turhautuu.Heidän opiskelunsa menee ikään kuin "hukkaan".Se on liian monipuolinen.Ihan turha siis.Lähihoitaja ON APUHOITAJA.


      • nyt välähti
        ei lh eikä ph again kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen viestiin.Muutaman kuukauden perushoitotyön(kurssin) käyneet hoitoapulaiset sitten tuskin alkaisivat valittaa että heidän täytyy vaihdella vaippoja ja sairaanhoitajan ei tartte.He ymmärtäisivät että heidät on palkattu vain avustaviin perushoito tehtäviin ja sen takia kurssikaan ei kestäisi siis pitkään.Kolme vuotta tai kaksi vuotta lähihoitajaksi opiskelleen henkilön on vaikea samaistua vastaavanlaiseen rooliin.Lähihoitajat eivät voi ymmärtää että heidän työnkuvansa tänäpäivänä ei vastaa koulutuksen tasoa.Heille opetetaan koulussa niin paljon sellaista mitä he eivät pääse työelämässä yleensä toteuttamaan.Siksi moni lh turhautuu.Heidän opiskelunsa menee ikään kuin "hukkaan".Se on liian monipuolinen.Ihan turha siis.Lähihoitaja ON APUHOITAJA.

        Yes!Kuningas idea!Ja voiko kukaan väittää että potilaan syöttämistä,vaipan vaihtamista ja pukemista ym. ei oppisi muutamassa kuukaudessa?Kyllä oppii.Siinä olisi sitten nuorillekin haastetta.Saisi valita alasta kiinnostuneet että oletko hoitoapulainen vai sh?Jos ei hoitoapulaisena oleminen kiinnostaisi,niin sitten vaan opiskelemaan sairaanhoitajaksi.Todennäköisesti siinä kävisi niin että lopulta kukaan ei haluaisi olla hoitoapulainen vaan maamme alkaisi olla kohta täynnä uusia tuoreita sairaanhoitajia.Heureka!Siinäkö vastaus kaikkeen viimein on?Sairaanhoitajapula saadaan loppumaan lopettamalla lähihoitajien työt.What?????????????????????Kun kukaan ei halua olla hoitoapulainen ja kaikki ovat sairanhoitajia,eikä lähihoitajia olisi,niin sairanhoitajien on PAKKO tehdä itse myös pissa ja kakka vaippojen vaihtamiset.Jii-haa!!


      • yes8
        nyt välähti kirjoitti:

        Yes!Kuningas idea!Ja voiko kukaan väittää että potilaan syöttämistä,vaipan vaihtamista ja pukemista ym. ei oppisi muutamassa kuukaudessa?Kyllä oppii.Siinä olisi sitten nuorillekin haastetta.Saisi valita alasta kiinnostuneet että oletko hoitoapulainen vai sh?Jos ei hoitoapulaisena oleminen kiinnostaisi,niin sitten vaan opiskelemaan sairaanhoitajaksi.Todennäköisesti siinä kävisi niin että lopulta kukaan ei haluaisi olla hoitoapulainen vaan maamme alkaisi olla kohta täynnä uusia tuoreita sairaanhoitajia.Heureka!Siinäkö vastaus kaikkeen viimein on?Sairaanhoitajapula saadaan loppumaan lopettamalla lähihoitajien työt.What?????????????????????Kun kukaan ei halua olla hoitoapulainen ja kaikki ovat sairanhoitajia,eikä lähihoitajia olisi,niin sairanhoitajien on PAKKO tehdä itse myös pissa ja kakka vaippojen vaihtamiset.Jii-haa!!

        Ompas täällä jutut.Huh.huh.Mutta on niissä jotain järkeäkin.Tässä on vielä parempi idea.Lopetetaan kaikki lähihoitajien työt ja samalla myös kaikkien hoitoapulaisten ja hoiva-avustajien ynnä muiden työt.Eipä tartte sitten enää lähihoitajan miettiä onko hän apuhoitaja vai ei tai miksi häntä ei arvosteta ja pidetään apuhoitajana.Kun enää pelkkiä sairaanhoitajia on jäljellä,niin sairaanhoitaja on sitten ihan rauhassa itse niitä kaikkia ja tekee kaikkien työt!Ja kun lähihoitaja koulutuksia ei enää järjestettäisi niin voitaisiin helpottaa sairaanhoitaja kouluun pääsyä niin että kaikkine ei olisi pakko käydä lukiota ennen sitä.Lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa 3,5-vuotta ja peruskoulupohjaisena 5-vuotta.


      • Asiaa!0
        yes8 kirjoitti:

        Ompas täällä jutut.Huh.huh.Mutta on niissä jotain järkeäkin.Tässä on vielä parempi idea.Lopetetaan kaikki lähihoitajien työt ja samalla myös kaikkien hoitoapulaisten ja hoiva-avustajien ynnä muiden työt.Eipä tartte sitten enää lähihoitajan miettiä onko hän apuhoitaja vai ei tai miksi häntä ei arvosteta ja pidetään apuhoitajana.Kun enää pelkkiä sairaanhoitajia on jäljellä,niin sairaanhoitaja on sitten ihan rauhassa itse niitä kaikkia ja tekee kaikkien työt!Ja kun lähihoitaja koulutuksia ei enää järjestettäisi niin voitaisiin helpottaa sairaanhoitaja kouluun pääsyä niin että kaikkine ei olisi pakko käydä lukiota ennen sitä.Lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa 3,5-vuotta ja peruskoulupohjaisena 5-vuotta.

        Asiaa!Lähihoitaja on entinen perushoitaja eli apuhoitaja.Valitettavasti.Halusi tai ei.Oli koulutus sitten kuinka laaja hyvänsä.Kyllä.Koko koulutuksen voisi lopettaa.Tulevaisuudessa pelkkiä sairaanhoitajia,ekä ylioppilaista että suoraan peruskouluista,kiitos.


      • Kyllä kiitos
        Asiaa!0 kirjoitti:

        Asiaa!Lähihoitaja on entinen perushoitaja eli apuhoitaja.Valitettavasti.Halusi tai ei.Oli koulutus sitten kuinka laaja hyvänsä.Kyllä.Koko koulutuksen voisi lopettaa.Tulevaisuudessa pelkkiä sairaanhoitajia,ekä ylioppilaista että suoraan peruskouluista,kiitos.

        Sairaaloihin ja vanhustenkeskuksiin pelkkiä sairaanhoitajia ja lääkäreitä,kiitos.Ja sairaanhoitajan koulutus takaisin sekä yo. että peruskoulu pohjaiseksi.


      • Daaaaaaa.....
        Kyllä kiitos kirjoitti:

        Sairaaloihin ja vanhustenkeskuksiin pelkkiä sairaanhoitajia ja lääkäreitä,kiitos.Ja sairaanhoitajan koulutus takaisin sekä yo. että peruskoulu pohjaiseksi.

        Miten olis ennemmin että sairaaloihin pelkkiä sairaanhoitajia ja lääkäreitä?Ja vanhustenkeskuksiin pelkkiä lähäreitä?Ja lähärikoulutukseen pelkkä vanhusyön suuntautumis tai päiväkotiin suuntautumis linja?Daaaaa.....


      • lh on ah
        Daaaaaaa..... kirjoitti:

        Miten olis ennemmin että sairaaloihin pelkkiä sairaanhoitajia ja lääkäreitä?Ja vanhustenkeskuksiin pelkkiä lähäreitä?Ja lähärikoulutukseen pelkkä vanhusyön suuntautumis tai päiväkotiin suuntautumis linja?Daaaaa.....

        Lähihoitaja ON apuhoitaja.Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja.Ok????


      • ei niin paha idea
        lh on ah kirjoitti:

        Lähihoitaja ON apuhoitaja.Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja.Ok????

        Sairaanhoitajien koulutus on monipuolinen ja laaja AMK-tason koulutus.Mielestäni sen ei tarvitsisi olla sitä.Sairaanhoitajan tutkinto pitäisi muuttaa niin että nimike olisi sairaanhoitajan ammattitutkinto ja se kestäisi peruskoulu pohjaisena neljä vuotta ja yo. pohjaisena kaksi vuotta.Alasta suoraan kiinnostuneet voisivat heti peruskoulun jälkeen lähteä opiskelemaan sitä,ilman mitään lukioita tai mitään ihmeen lähihoitajan tutkintoa.Lähihoitajan tutkinto sitten pitäisi lopettaa.Ainoa ammattikorkeakoulu tason hoitajan koulutus olisi ensihoitajan koulutus.Ensihoitajaksi pääsisi opiskelemaan vain yo.pohjalta ja sen kesto olisi sama kuin ennenkin.


      • eipä
        ei niin paha idea kirjoitti:

        Sairaanhoitajien koulutus on monipuolinen ja laaja AMK-tason koulutus.Mielestäni sen ei tarvitsisi olla sitä.Sairaanhoitajan tutkinto pitäisi muuttaa niin että nimike olisi sairaanhoitajan ammattitutkinto ja se kestäisi peruskoulu pohjaisena neljä vuotta ja yo. pohjaisena kaksi vuotta.Alasta suoraan kiinnostuneet voisivat heti peruskoulun jälkeen lähteä opiskelemaan sitä,ilman mitään lukioita tai mitään ihmeen lähihoitajan tutkintoa.Lähihoitajan tutkinto sitten pitäisi lopettaa.Ainoa ammattikorkeakoulu tason hoitajan koulutus olisi ensihoitajan koulutus.Ensihoitajaksi pääsisi opiskelemaan vain yo.pohjalta ja sen kesto olisi sama kuin ennenkin.

        P.S...Ja ensihoitajien palkka olisi hieman sairaanhoitajien palkkoja parempi.Tällä houkuteltaisiin alasta kiinnostuneita nuoria sinne lukion jälkeen.


      • Lähäri on apuhoitaja
        eipä kirjoitti:

        P.S...Ja ensihoitajien palkka olisi hieman sairaanhoitajien palkkoja parempi.Tällä houkuteltaisiin alasta kiinnostuneita nuoria sinne lukion jälkeen.

        Työskentelin aikoinaan sairaalassa.Kohtasin siellä useita lähihoitaja opiskelijoita vuosittain.Kaikki olivat erikoistuneita sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Kysyin että miksi he ovat valinneet juuri kyseisen suuntautumislinjan.Sanoivat sitten kuin yhdestä suusta että haluavat töihin sairaalaan,eivätkä vanhainkotiin.Kysyin että onkos se lähihoitajan työ sairaalassa sitten samaa mitä oli perushoitajan työ ennen?Kaikki vastasivat että ei todellakaan ole samaa ja että lähihoitaja ei ole mikään perushoitaja.Ihmettelin kyllä tuolloin että mitä lähihoitajat sitten sairaalassa oikein tekevät,jos eivät kerran perushoito työtä???Niimpä,niin...Näillä opiskelijoilla ei ollut realistista käsitystä siitä,mitä lähihoitajan työ sairaalassa todellisuudessa on.Opetettiinhan heille koulutuksen aikana teoriaopinnoissa mitä erikoisempia sairaanhoidollisia "ihmeellisyyksiä".Valmistuttuaan lähihoitajiksi monet opiskelijat ovat joutuneet pahasti pettymään.Kaikki ne erikoissairaanhoidolliset kommerverkit mitkä heille on opetettu kouluuksen aikana kuuluvat työelämässä vain sairaanhoitajille.Lähihoitajat joutuvat tekemään pettyneenä vain perushoito työtä.Eli juuri sitä työtä mitä perushoitajat eli entiset apuhoitajat tekivät ennen.Lähihoitaja on sama asia kuin apuhoitaja.Sorry nyt vaan.Sen sijan että työpaikoilla kerrottaisiin sairaanhoitajille siitä miten laaja lähihoitajan tutkinto on tänä päivänäpitäisi päinvastoin työpaikoilla selittää lähihoitajille tarkemmin heidän oma työnkuvansa,ettei tule epäselvyyksiä.


      • miks pitäis
        Lähäri on apuhoitaja kirjoitti:

        Työskentelin aikoinaan sairaalassa.Kohtasin siellä useita lähihoitaja opiskelijoita vuosittain.Kaikki olivat erikoistuneita sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Kysyin että miksi he ovat valinneet juuri kyseisen suuntautumislinjan.Sanoivat sitten kuin yhdestä suusta että haluavat töihin sairaalaan,eivätkä vanhainkotiin.Kysyin että onkos se lähihoitajan työ sairaalassa sitten samaa mitä oli perushoitajan työ ennen?Kaikki vastasivat että ei todellakaan ole samaa ja että lähihoitaja ei ole mikään perushoitaja.Ihmettelin kyllä tuolloin että mitä lähihoitajat sitten sairaalassa oikein tekevät,jos eivät kerran perushoito työtä???Niimpä,niin...Näillä opiskelijoilla ei ollut realistista käsitystä siitä,mitä lähihoitajan työ sairaalassa todellisuudessa on.Opetettiinhan heille koulutuksen aikana teoriaopinnoissa mitä erikoisempia sairaanhoidollisia "ihmeellisyyksiä".Valmistuttuaan lähihoitajiksi monet opiskelijat ovat joutuneet pahasti pettymään.Kaikki ne erikoissairaanhoidolliset kommerverkit mitkä heille on opetettu kouluuksen aikana kuuluvat työelämässä vain sairaanhoitajille.Lähihoitajat joutuvat tekemään pettyneenä vain perushoito työtä.Eli juuri sitä työtä mitä perushoitajat eli entiset apuhoitajat tekivät ennen.Lähihoitaja on sama asia kuin apuhoitaja.Sorry nyt vaan.Sen sijan että työpaikoilla kerrottaisiin sairaanhoitajille siitä miten laaja lähihoitajan tutkinto on tänä päivänäpitäisi päinvastoin työpaikoilla selittää lähihoitajille tarkemmin heidän oma työnkuvansa,ettei tule epäselvyyksiä.

        Minä olen töissä lähihoitajana sairaalassa.Nautin silmin nähden siitä,että minun ei tarvitse tehdä mitään kamalan vastuullisia tehtäviä.Minulle on ihan sama pidetäänkö minua apuhoitajana vai minä oikein pidetään.Kunhan kukaan ei tule minulle päin naamaa päätä aukomaan.Ja ihan hyvin on mennyt.Rauhassa olen saanut oman työpanokseni hoitaa,eikä kukaan ole tullut mitään pahaa sanomaan.Sivusta olen seurannut sairaanhoitajien kiirettä ja stressiä ja sitä miten he hukkuvat vastuunsa alle.En heitä kadehdi.En todellakaan.Jos joku pakottaisi minua tekemään jotakin hieman vastuullisempia hommia saattaisin jopa loukkaantua.Miksi minun pitäisi niitä tehdä kun kerran niistä ei minulle makseta!!!!!!!!Aivan kuten tällä sivustolla jo aikaisemminkin on joku maininnut.


      • työnkuva.
        Lähäri on apuhoitaja kirjoitti:

        Työskentelin aikoinaan sairaalassa.Kohtasin siellä useita lähihoitaja opiskelijoita vuosittain.Kaikki olivat erikoistuneita sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Kysyin että miksi he ovat valinneet juuri kyseisen suuntautumislinjan.Sanoivat sitten kuin yhdestä suusta että haluavat töihin sairaalaan,eivätkä vanhainkotiin.Kysyin että onkos se lähihoitajan työ sairaalassa sitten samaa mitä oli perushoitajan työ ennen?Kaikki vastasivat että ei todellakaan ole samaa ja että lähihoitaja ei ole mikään perushoitaja.Ihmettelin kyllä tuolloin että mitä lähihoitajat sitten sairaalassa oikein tekevät,jos eivät kerran perushoito työtä???Niimpä,niin...Näillä opiskelijoilla ei ollut realistista käsitystä siitä,mitä lähihoitajan työ sairaalassa todellisuudessa on.Opetettiinhan heille koulutuksen aikana teoriaopinnoissa mitä erikoisempia sairaanhoidollisia "ihmeellisyyksiä".Valmistuttuaan lähihoitajiksi monet opiskelijat ovat joutuneet pahasti pettymään.Kaikki ne erikoissairaanhoidolliset kommerverkit mitkä heille on opetettu kouluuksen aikana kuuluvat työelämässä vain sairaanhoitajille.Lähihoitajat joutuvat tekemään pettyneenä vain perushoito työtä.Eli juuri sitä työtä mitä perushoitajat eli entiset apuhoitajat tekivät ennen.Lähihoitaja on sama asia kuin apuhoitaja.Sorry nyt vaan.Sen sijan että työpaikoilla kerrottaisiin sairaanhoitajille siitä miten laaja lähihoitajan tutkinto on tänä päivänäpitäisi päinvastoin työpaikoilla selittää lähihoitajille tarkemmin heidän oma työnkuvansa,ettei tule epäselvyyksiä.

        änä päivänäpitäisi päinvastoin työpaikoilla selittää lähihoitajille tarkemmin heidän oma työnkuvansa,ettei tule epäselvyyksiä.

        Niin pitäisi. Lähihoitajan tehtävänä hoitaa se perustyö hyvin. Tämän enempää ei tarvitse, eikä työnantaja sitä haluakaan. Työnantaja ostaa työpanoksen, ja määrittelee työn sisällön. On lähihoitajia, jotka ovat puuttumassa ja ottamassa kantaa joka asiaan. Kerrankin kuulin, että oli ihan jouduttu sanomaan jollekin, että olet vain lähihoitaja. Työpaikalla on sairaanhoitajat, tiimivastaavat, osastonhoitajat, ylihoitajat, lääkärit.... Pitää hyväksyä, että meidän ei oikeasti tarvi eikä oletetakaan vastaavan muusta kuin perustyöstä.
        Jos on opiskelut vain yhden perustutkinnon, niin täytyy hyväksyä että työnkuva on suppea, vaikka osaisikin yhtä ja toista. Työnkuvahan ei välttämättä ole sama, kuin mitä kaikkea osaa tehdä.


      • en halua...
        nyt välähti kirjoitti:

        Yes!Kuningas idea!Ja voiko kukaan väittää että potilaan syöttämistä,vaipan vaihtamista ja pukemista ym. ei oppisi muutamassa kuukaudessa?Kyllä oppii.Siinä olisi sitten nuorillekin haastetta.Saisi valita alasta kiinnostuneet että oletko hoitoapulainen vai sh?Jos ei hoitoapulaisena oleminen kiinnostaisi,niin sitten vaan opiskelemaan sairaanhoitajaksi.Todennäköisesti siinä kävisi niin että lopulta kukaan ei haluaisi olla hoitoapulainen vaan maamme alkaisi olla kohta täynnä uusia tuoreita sairaanhoitajia.Heureka!Siinäkö vastaus kaikkeen viimein on?Sairaanhoitajapula saadaan loppumaan lopettamalla lähihoitajien työt.What?????????????????????Kun kukaan ei halua olla hoitoapulainen ja kaikki ovat sairanhoitajia,eikä lähihoitajia olisi,niin sairanhoitajien on PAKKO tehdä itse myös pissa ja kakka vaippojen vaihtamiset.Jii-haa!!

        a voiko kukaan väittää että potilaan syöttämistä,vaipan vaihtamista ja pukemista ym. ei oppisi muutamassa kuukaudessa?

        Varmaan oppii, mutta entäs monet muut tärkeät asiat: teoreettiset perustiedot kaikesta hoitoon ja työhön liittyvästä, ammatillisuus työssä, hoitajaksi kasvaminen, ihmisten kohtaaminen yms. En todellakaan haluaisi itselleni hoitajaa,joka on opiskellut vaatteiden pukemista ja vaipan vaihtoa muutaman kuukauden.


      • Lähihoitaja*
        lh on ah kirjoitti:

        Lähihoitaja ON apuhoitaja.Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja.Ok????

        EI OLE.....olen suorittamassa viimeistä näyttöä. Teen samoja töitä kuin sairaanhoitajat. I.V en tee. Jaan lääkkeitä, kirjaan , raportoin, olen lääkärin kierroilla jne. Emme ole siis mitään apulaisia vaan joudumme kantamaan vastuun potilaista.


      • Älkääpä yrittäkö
        ei lh eikä ph again kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen viestiin.Muutaman kuukauden perushoitotyön(kurssin) käyneet hoitoapulaiset sitten tuskin alkaisivat valittaa että heidän täytyy vaihdella vaippoja ja sairaanhoitajan ei tartte.He ymmärtäisivät että heidät on palkattu vain avustaviin perushoito tehtäviin ja sen takia kurssikaan ei kestäisi siis pitkään.Kolme vuotta tai kaksi vuotta lähihoitajaksi opiskelleen henkilön on vaikea samaistua vastaavanlaiseen rooliin.Lähihoitajat eivät voi ymmärtää että heidän työnkuvansa tänäpäivänä ei vastaa koulutuksen tasoa.Heille opetetaan koulussa niin paljon sellaista mitä he eivät pääse työelämässä yleensä toteuttamaan.Siksi moni lh turhautuu.Heidän opiskelunsa menee ikään kuin "hukkaan".Se on liian monipuolinen.Ihan turha siis.Lähihoitaja ON APUHOITAJA.

        Naiset projisoi oman epävarmuutensa toisenlaisen koulutuksen saaneisiin naisiin ja torppaa tehokkaasti yhteiskunnan säästöyritykset. Niinkuin ei jokainen oman alansa koulutettu muka pystyisi siihen täyteen työnkuvaan. Sitten rajan pitää olla jyrkkä että tyhmempikin huomaa. Oma status lähin status. Pepun pesusta olisi varmasti tehty jo huippuasiantuntijatyötä ellei se olisi niin epämiellyttävää...


    • hoh-hoijaa

      Lähihoitaja on apuhoitaja.Jos perushoito ei kiinnosta kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi ja mennä töihin johonkin todella erikoissairaanhoidon yksikköön.Joutuu sitä sairaanhoitajakin perushoitoa tekemään.Vai miten te kuvittelette erikoissairaanhoidollisissa yksiköissä että perushoito toteutuu?Kyseisissä yksiköissä ei välttämättä ole yhtään lähäriä töissä.

      • ettäpä tämmöstä

        Sairaanhoitaja->AMK-tason koulutus,pieni palkka,paljon vastuuta.Lähäri->Lyhyempi ja helpompi koulutus,vielä pienempi palkka,paljon VÄHEMMÄN vastuuta.Sairaalassa voi sattua vaikkapa sellaisia tilanteita että potilaan yleistilassa on tapahtunut jokin muutos huonompaan suuntaan ja tämä pitäisi sitten huomata ja ilmoittaa lääkärille.Jos lähihoitaja ei sellaista huomaa niin ei siitä hänelle mitään ongelmia tule.Sairaanhoitajalta taas jo koulutuksenkin puolesta vaaditaan että hänen on heti huomattava tämmöiset asiat ja auta armias jos kiireessä et huomaakan ja jotakin sattuu,kusessa olet!


    • Lh 2007

      Jokaiselle on varmaan tuttu sanonta "maassa maan tavalla".Itse sovellan sitä keikkatyöhöni lähihoitajana periaatteella "joka työyksikössä työyksikön tavalla".On paikkoja missä lähihoitajalle annetaan todella vastuullisia tehtäviä ja sitten on niitä paikkoja joissa todella ei anneta melkein koskea mihinkään(ei anneta esim. edes syöttää lääkkeitä mummoille ja papoille aterian yhteydessä.)Minä en siitä välitä,enkä pistä pahakseni.Siinä ei ole mitään henkilökohtaista minua kohtaan.Vaan kyse on siitä mitkä tavat ovat yleisesti käytössä kyseisissä yksiköissä.Jos olenkin joskus ollut keikalla yksikössä missä lähihoitajien ei oikein anneta tehdä mitään,niin he eivät ymmärrä että minulle se on ilmaista rahaa.Saan palkkaa siitä että kävelen käytävää edestakaisin viisaan näköisenä tyhjänpanttina tai sitten olen koko päivän mummujen ja pappojen seuraneitinä.

      • ihanan helppoa

        Tämä on yleistä myös monesti vakituisessakin työssä.Lähihoitaja osaisi tehdä yhtä sun toista,mutta hänen ei anneta tehdä koska luullaan että hän ei osaa,koska on vain pelkkä lähäri.Ja minä vain nautin tämmöisistä tilanteista.On vain kivaa kun ei tavitse tehdä!En vahingossakaan mene valittamaan että miksi ette anna minun tehdä vaikkka osaan.Olen ihan hissun kissun koko asiasta.Siinäpä kun sitten sairaanhoitajat tuskastelevat kiirettään niin minä hörppäsen kupposen kahvia hyvällä omatunnolla.Miksi minula olisi huono omatunto?Osaisin auttaa,mutta ei anneta.Ei ole minun vikani.


      • asiaa9
        ihanan helppoa kirjoitti:

        Tämä on yleistä myös monesti vakituisessakin työssä.Lähihoitaja osaisi tehdä yhtä sun toista,mutta hänen ei anneta tehdä koska luullaan että hän ei osaa,koska on vain pelkkä lähäri.Ja minä vain nautin tämmöisistä tilanteista.On vain kivaa kun ei tavitse tehdä!En vahingossakaan mene valittamaan että miksi ette anna minun tehdä vaikkka osaan.Olen ihan hissun kissun koko asiasta.Siinäpä kun sitten sairaanhoitajat tuskastelevat kiirettään niin minä hörppäsen kupposen kahvia hyvällä omatunnolla.Miksi minula olisi huono omatunto?Osaisin auttaa,mutta ei anneta.Ei ole minun vikani.

        Minä käyn "pyörähtämässä" vanhusten palvelutalossa työvuorossa.Teen potilaille vuodepesut,syötän ja nostan sängystä pyörätuoliin ja myöhemmin takaisin.Se siitä.Ei muuta.Taitoni riittäisivät paljon enempään,mutta en valita.Miksi pitäisikään vielä jotakin muuta tehdä?Eihän palkkakaan nouse?Puhut asiaa nimimerkki "lähihoitaja"!!!!


      • hoitaja.
        ihanan helppoa kirjoitti:

        Tämä on yleistä myös monesti vakituisessakin työssä.Lähihoitaja osaisi tehdä yhtä sun toista,mutta hänen ei anneta tehdä koska luullaan että hän ei osaa,koska on vain pelkkä lähäri.Ja minä vain nautin tämmöisistä tilanteista.On vain kivaa kun ei tavitse tehdä!En vahingossakaan mene valittamaan että miksi ette anna minun tehdä vaikkka osaan.Olen ihan hissun kissun koko asiasta.Siinäpä kun sitten sairaanhoitajat tuskastelevat kiirettään niin minä hörppäsen kupposen kahvia hyvällä omatunnolla.Miksi minula olisi huono omatunto?Osaisin auttaa,mutta ei anneta.Ei ole minun vikani.

        On vain kivaa kun ei tavitse tehdä!En vahingossakaan mene valittamaan että miksi ette anna minun tehdä vaikkka osaan.

        Voisin itse esimerkiksi alkaa vaikkapa yhden helpohkon potilaan omahoitajaksi. Ei minua haittaisi, vaikka työ olisi esimerkiksi suurimmalta osin istumista tv:n ja netin ääressä. Jos minut on palkattu lähihoitajaksi ja saan lähihoitajan palkan, niin haasteellisuudella ei ole väliä. Mun identiteetti muodostuu ammattinimikkeestä. En mittaa arvoani sillä, mitä saan tehdä, vaan enemmänkin sillä paljonko olen opiskellut. En koe olevani parempi tai lukeneempi, vaikka minulle kasattaisiin paljon vaativia töitä. Näin siis ajattelen henkilökohtaisesti.Haasteelliseenkin työpaikkaan voi kyllästyä vuosien myötä, ratkaisu on vaihtelun hakeminen, ja se että töissä on mukavaa. On toissijaista miten paljon saan tehdä.

        Olen tehnyt aina keikkaa. Mennessäni yövuoroon erääseen paikkaan, piti usein jakaa lääkkeet koko 25 hengen osastolle seuraavaksi päiväksi. Siinä oli paljon työtä. Eikä sillon vielä ollut lääkelupia ja näyttöjä, teoriatenttejä yms. Nykyisin kun menen keikalle toiseen paikkaan, niin ei ole mitään lääkeidenjakoa. SH on jakanut ne päivällä. Olen suorittanut kaikki luvat ja tentit. Minusta on silti mukavaa, ettei tarvitse väsyneenä alkaa keskittymään isoon työhön, joka ei palkassakaan näy. Voin keitää kahvit ja käydä vain vilkaisemassa asukkaita.
        Joissain paikoissa LH JA SH työnkuva on hyvin lähellä toisiaan. Minusta on hyvä, että jotain eroa työtehtäviin tehdää, kerran on kaksi ammattiryhmää. Se tietää mulle lisätöitä, jos ei työtehtäviä rajata. Kun on selkeä jako, niin jokainen tietää hommansa ja vastuunsa. Vaikka osasin lääkekupit kantaa pöydälle, niin se vaatii minulta kuitenkin vaivaa. Joten ei haittaa vaikka sh tekee sen.

        Jos aloittaja kaipaa lisävastuuta ja laajempaa työnkuvaa, niin aina voi mennä opiskelemaan lisää. Opiskella vaikka sh:ksi työn ohessa.
        Hoitajan ammattitaitoa voi lisätä myös vapaa-ajalla. Jos sinua esimerkiksi kiinnostaa jotkut hoitomuodot, esimerkiksi vaikkapa erilaiset hierontaan pohjautuvat hoidot, niin voit käydä koulutuksia ja oppia sellaisia taitoja jota toisilla lähihoitajilla ei ole koulutuksen puolesta. Hoidollisia taitojaan voi kasvatattaa hyvin monella alueella ja käyttää taitojaan sivutyönä, harrastuksenomaisesti yms. jos alkaa tuntumaan että se oma perustyö työpaikalla ei anna enää tarpeeksi haastetta. On muitakin vaihtoehtoja, kuin alkaa käymään taisteluja työpaikalla siitä kuka saa jonkun lääkepussin potilaalle viedä. Todennäköisesti jokin toinen juttu vois antaa sulle "enempi sisältöä" kuin sen lääkepussin vieminen.


      • 2012
        hoitaja. kirjoitti:

        On vain kivaa kun ei tavitse tehdä!En vahingossakaan mene valittamaan että miksi ette anna minun tehdä vaikkka osaan.

        Voisin itse esimerkiksi alkaa vaikkapa yhden helpohkon potilaan omahoitajaksi. Ei minua haittaisi, vaikka työ olisi esimerkiksi suurimmalta osin istumista tv:n ja netin ääressä. Jos minut on palkattu lähihoitajaksi ja saan lähihoitajan palkan, niin haasteellisuudella ei ole väliä. Mun identiteetti muodostuu ammattinimikkeestä. En mittaa arvoani sillä, mitä saan tehdä, vaan enemmänkin sillä paljonko olen opiskellut. En koe olevani parempi tai lukeneempi, vaikka minulle kasattaisiin paljon vaativia töitä. Näin siis ajattelen henkilökohtaisesti.Haasteelliseenkin työpaikkaan voi kyllästyä vuosien myötä, ratkaisu on vaihtelun hakeminen, ja se että töissä on mukavaa. On toissijaista miten paljon saan tehdä.

        Olen tehnyt aina keikkaa. Mennessäni yövuoroon erääseen paikkaan, piti usein jakaa lääkkeet koko 25 hengen osastolle seuraavaksi päiväksi. Siinä oli paljon työtä. Eikä sillon vielä ollut lääkelupia ja näyttöjä, teoriatenttejä yms. Nykyisin kun menen keikalle toiseen paikkaan, niin ei ole mitään lääkeidenjakoa. SH on jakanut ne päivällä. Olen suorittanut kaikki luvat ja tentit. Minusta on silti mukavaa, ettei tarvitse väsyneenä alkaa keskittymään isoon työhön, joka ei palkassakaan näy. Voin keitää kahvit ja käydä vain vilkaisemassa asukkaita.
        Joissain paikoissa LH JA SH työnkuva on hyvin lähellä toisiaan. Minusta on hyvä, että jotain eroa työtehtäviin tehdää, kerran on kaksi ammattiryhmää. Se tietää mulle lisätöitä, jos ei työtehtäviä rajata. Kun on selkeä jako, niin jokainen tietää hommansa ja vastuunsa. Vaikka osasin lääkekupit kantaa pöydälle, niin se vaatii minulta kuitenkin vaivaa. Joten ei haittaa vaikka sh tekee sen.

        Jos aloittaja kaipaa lisävastuuta ja laajempaa työnkuvaa, niin aina voi mennä opiskelemaan lisää. Opiskella vaikka sh:ksi työn ohessa.
        Hoitajan ammattitaitoa voi lisätä myös vapaa-ajalla. Jos sinua esimerkiksi kiinnostaa jotkut hoitomuodot, esimerkiksi vaikkapa erilaiset hierontaan pohjautuvat hoidot, niin voit käydä koulutuksia ja oppia sellaisia taitoja jota toisilla lähihoitajilla ei ole koulutuksen puolesta. Hoidollisia taitojaan voi kasvatattaa hyvin monella alueella ja käyttää taitojaan sivutyönä, harrastuksenomaisesti yms. jos alkaa tuntumaan että se oma perustyö työpaikalla ei anna enää tarpeeksi haastetta. On muitakin vaihtoehtoja, kuin alkaa käymään taisteluja työpaikalla siitä kuka saa jonkun lääkepussin potilaalle viedä. Todennäköisesti jokin toinen juttu vois antaa sulle "enempi sisältöä" kuin sen lääkepussin vieminen.

        Kai tiedät, että lääke luvat on työpaikkakohtaisia?
        Siksipä keikkalainen ei voi siihen osallistua.
        Tiedätkö edes mitä omahoitajan työnkuvaan kuuluu? Ei se ole tv:n katselua..


      • hoitaja.
        2012 kirjoitti:

        Kai tiedät, että lääke luvat on työpaikkakohtaisia?
        Siksipä keikkalainen ei voi siihen osallistua.
        Tiedätkö edes mitä omahoitajan työnkuvaan kuuluu? Ei se ole tv:n katselua..

        Kai tiedät, että lääke luvat on työpaikkakohtaisia?

        Tottakai tiedän. Sijaiset ja vakituiset suorittaa tentit. Vuosi vuodelta tuntuu koemateriaalia vain olevan enempi. Vaikka tenttejä tehdään, niin kyseiset hoitajat eivät välttämättä koskaan jaa lääkkeitä. Kaikkea halutaan vaatia, joita ei käytännössä tarvi tehdä. Ymmärtäisin lääketentit, jos todella jaettaisiin viikoittain tai päivittäin potilaiden lääkkeitä. Ikävä tehdä tenttejä, jos ei tarvitse jakaa, mutta samapa tuo: on yksi tarkkuutta vaativa homma vähempi.

        Tiedätkö edes mitä omahoitajan työnkuvaan kuuluu? Ei se ole tv:n katselua..

        Tiedän.Paljon vaikuttaa se, millainen hoidettava on ja onko miten vaativa. Voi olla helppo homma tai tosi vaativa. Tarkoitukseni ei ollut keskustella tästä, vaan kertoa, etten väheksy ammattia, vaikka työ olisi helppoakin. Mulle kelpaa helpotkin hommat jos vain saan lähihoitajan palkan ja minut palkataan sillä nimikkeellä töihin.


    • Oppiaikäkaikki

      Huh huh.Todella ikäviä viestejä osa. Olen itse kohta 50-vuotias Sairaanhoitaja.Olen aikoinani opiskellut itselleni ammatin ja nykyään työskentelen sisätaudeilla. Työkavereina Lähihoitajia,Perushoitajia sekä Laitoshuoltajia. Kaikkia Meitä tarvitaan ja jokainen on oman alansa ammattilainen. En ole koskaan ylentänyt itseäni. Teen paljon samoja töitä kuin nämä Lähi- ja Perushoitajat. Olen myös ohjannut Lähihoitaja opiskelijoita. Koulutus on laaja ja Meidän osastolla ovat kyllä päässeet tekemään sellaisia töitä,joihin Heidät on koulutettu.Moni opiskelioista tuleekin jälleen tänä Kesänä töihin Meille. On todella ikävää huomata,että "luokkasota" jatkuu vaikka eletään vuotta 2014. Minä ainakaan en koe,että olisin niin koulutettu,että voisin ylentää itseni ammatin takia. Kaikki me olemme hoitajia. On etuliite sitten Lähi,Perus tai Sairaanhoitaja.

    • ?.,.,.

      Hmmm.. Eikö Sairaanhoitajaksi voi opiskella myös oppisopimuksella?Ja pointti tässä taisi olla se,että miksi koulutetetaan tekemään asioita,joita ei saa kuitenkaan tehdä.Ajanhaaskausta opettajilta,opiskelijoilta jne.

      • Kyllästynyt sh

        Sairaanhoitajaksi EI voi opiskella oppisopimuksella. Mihinkään laillistettuun terveydenhuollon tutkintoon ei voi opiskella niin, vaan opiskelu tapahtuu ammattikorkeakoulussa.

        Toiseksi. Lähes joka alalla on ensin ammatillinen perustutkinto, joka tähtää suorittaviin, duunaritason hommiin. Esim. maaöarit, mekaanikot, asentajat jne. Terveydenhuoltoalalla tuo perustutkinto on lähihoitaja. Ei sen enempää eikä vähempää. Se on siis alimman koulutustason PERUStutkinto.

        Sairaanhoitaja on ammattimorkeakoulututkinto, joka kouluttaa hoitoalan ASIANTUNTIJAtehtäviin. Siinä se ero, ei pitäisi olla kenellekään epäselvä.

        Sairaanhoitajia ja lähihoitajia ei siis pidä lyöttää yhteen kastiin, ovat täysin eri tutkinto ja vaativuustasoltaan eritasoiset. Sanokaa te lähihoitajat mitä tahansa, näin se vaan on.


      • Anonyymi

        Nykyään apuhoitajan oppisopimukseen siirrytään ala-asteen jälkeen, ja osa valitaan kolmen vuoden kuluttua lähihoitajan oppisopimukseen, jossa voi valita erikoistumisensa, joista osa valitaan viiden vuoden kuluttua sairaanhoitajan oppisopimuksen, samalle erikoistumisalueelle, joista osa valitaan 10 vuoden kuluttua lääkärin oppisopimukseen, joka on suoraan erikoistumisalalle jossa on ollut sairaanhoitajana. Terveydenhoitajat ovat korvanneet yleislääkärit. Pakkoruotsia ei ole ollut kymmeniin vuosiin, kun se havaittiin tarpeettomaksi.


    • xxx18

      Itse ainakin arvostan lähihoitajia/perushoitajia. Itseä nyppii myös tuo usein vanhempien s.hoitajien alempiarvoinen asennoituminen heitä kohtaan. Lähihoitajat/perushoitajat omaavat mielestäni hyvän tietopohjan. Paikasta ja ihmisestä tietysti riippuu paljon myös.
      Tutkinnot poikkeavat tietysti keskenään, mutta minusta kaikkia työtovereita tulisi kohdella kunnioittavasti eikä ketään saisi väheksyä sen takia.

      • Apuhoitaja 1977

        Yli 30 vuoden kokemuksella voin todeta, että parhaimmillaan hoitotyö on tiimityötä. Sairaanhoitaja hoitaa asioinnit lääkärin kanssa lääkemääräyksistä ym. ja perus/lähihoitaja työparina hoitaa perushoidon, haavahoitoja jne. Työkokemuksen myötä on tullut opittua asioita, joita ei koulussa opetettu. Minusta tämä keskustelu apuhoitajista ja lähihoitajista, heidän koulutuseroistaan, on huvittavaa.
        On varmasti sellaisiakin työpaikkoja, joissa lähihoitajat "saavat" tehdä miltei kaikkea, mitä sairaanhoitajatkin, paitsi I.V ja huumelääkkeiden anto. Mutta ovatko ne sellaisia tehtäviä, minkä vuoksi opiskellaan lähihoitajiksi?
        Valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä ja itselleni onkin riittänyt kolmivuorotyön raskaus, en ole kaivannut enempää vastuuta. Työtovereina vuosien saatossa on ehtinyt olla erittäin virkaintoisia sairaanhoitajia ja lähihoitajia. Joskus on ollut parempi vain seurata sivusta, kun maailmaa on valloitettu uusilla tiedoilla ja taidoilla. Pätemisen tarve saattaa joskus saada jopa surkuhupaisia muotoja.
        Hyvä potilaan hoito lienee tärkein päämäärä ja riittävä määrä hoitajia on paras tae sen saavuttamiseksi. Meitä kaikkia tarvitaan.


      • 1234567
        Apuhoitaja 1977 kirjoitti:

        Yli 30 vuoden kokemuksella voin todeta, että parhaimmillaan hoitotyö on tiimityötä. Sairaanhoitaja hoitaa asioinnit lääkärin kanssa lääkemääräyksistä ym. ja perus/lähihoitaja työparina hoitaa perushoidon, haavahoitoja jne. Työkokemuksen myötä on tullut opittua asioita, joita ei koulussa opetettu. Minusta tämä keskustelu apuhoitajista ja lähihoitajista, heidän koulutuseroistaan, on huvittavaa.
        On varmasti sellaisiakin työpaikkoja, joissa lähihoitajat "saavat" tehdä miltei kaikkea, mitä sairaanhoitajatkin, paitsi I.V ja huumelääkkeiden anto. Mutta ovatko ne sellaisia tehtäviä, minkä vuoksi opiskellaan lähihoitajiksi?
        Valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä ja itselleni onkin riittänyt kolmivuorotyön raskaus, en ole kaivannut enempää vastuuta. Työtovereina vuosien saatossa on ehtinyt olla erittäin virkaintoisia sairaanhoitajia ja lähihoitajia. Joskus on ollut parempi vain seurata sivusta, kun maailmaa on valloitettu uusilla tiedoilla ja taidoilla. Pätemisen tarve saattaa joskus saada jopa surkuhupaisia muotoja.
        Hyvä potilaan hoito lienee tärkein päämäärä ja riittävä määrä hoitajia on paras tae sen saavuttamiseksi. Meitä kaikkia tarvitaan.

        Monissa yksiköissä tulee usein osastonhoitaja kysymään lh keikkalaiselta että haluaisitko suorittaa yksikön omat lääkeluvat?Tämän suorittamisen jälkeen on keikkalaisetkin monesti jakaneet lääkkeitä.Olen ollut keikalla yksiköissä missä lh osallistuu lääkärinkiertoihin,jakaa kaikki muut lääkkeet paitsi i.v. ja huumelääkkeet.Ja muutenkin lh on tehnyt samoja töitä sh:ien kanssa.Olen myös ollut keikalla yksiköissä missä on itsestäänselvyys että vain sairaanhoitajat jakavat lääkkeet ja osallistuvat l.kierroille.On todella paikka kohtaista,mitä kaikkia töitä pääsee tekemään.Keikkalainen potilaan omana hoitajana ei pljon ehdi yhden keikan aikana tehdä potilaan hyväksi muuta kuin vähän ehkä jumppauttaa tai käyttää pihalla jne.Muu aika kyllä menee seuraneitinä vaikkapa tv:n ääressä.


      • 12345678
        1234567 kirjoitti:

        Monissa yksiköissä tulee usein osastonhoitaja kysymään lh keikkalaiselta että haluaisitko suorittaa yksikön omat lääkeluvat?Tämän suorittamisen jälkeen on keikkalaisetkin monesti jakaneet lääkkeitä.Olen ollut keikalla yksiköissä missä lh osallistuu lääkärinkiertoihin,jakaa kaikki muut lääkkeet paitsi i.v. ja huumelääkkeet.Ja muutenkin lh on tehnyt samoja töitä sh:ien kanssa.Olen myös ollut keikalla yksiköissä missä on itsestäänselvyys että vain sairaanhoitajat jakavat lääkkeet ja osallistuvat l.kierroille.On todella paikka kohtaista,mitä kaikkia töitä pääsee tekemään.Keikkalainen potilaan omana hoitajana ei pljon ehdi yhden keikan aikana tehdä potilaan hyväksi muuta kuin vähän ehkä jumppauttaa tai käyttää pihalla jne.Muu aika kyllä menee seuraneitinä vaikkapa tv:n ääressä.

        Siis tietenkin kaikkien mahdollisten sairaanhoidollisten toimenpiteiden jälkeen,mitä omalle potilaalle on ensin tehnyt,niin loppu aika kyllä saattaa mennä tv:n ääressä.Eihän ketään voi tunti kausiakaan pihalla "ulkoiluttaa".Omalle hoitajalle joka on tilattu keikkafirmasta helposti neuvotaan,että voisitte mennä vaikkapa ulos...


      • teoria turhaa
        12345678 kirjoitti:

        Siis tietenkin kaikkien mahdollisten sairaanhoidollisten toimenpiteiden jälkeen,mitä omalle potilaalle on ensin tehnyt,niin loppu aika kyllä saattaa mennä tv:n ääressä.Eihän ketään voi tunti kausiakaan pihalla "ulkoiluttaa".Omalle hoitajalle joka on tilattu keikkafirmasta helposti neuvotaan,että voisitte mennä vaikkapa ulos...

        Olen samaa mieltä että ihan hyvin voisi olla pelkkiä sairaanhoitajia ja muutaman kuukauden mittaisen perushoidon kurssin käyneitä hoitoapulaisia.Perushoidon kurssin aikana opetettaisiin vuodepesut,suihkuttamiset ynnä muut ja olisi se muutakin kuin vaatteiden pukemisen opiskelua.Käytäisiin vähän läpi yleisimpiä sairauksia ja mitä ne aiheuttavat että sitten potialaiden kanssa työskennellessä osaisivat hoitaa ja esim. siirrellä oikealla ja turvallisella tavalla.Ei siihen tarvitsisi niin kauan aikaa tuhlata.Tyhmempikin oppii muutamassa kuukaudessa,jos vain haluaa.Itse olin lähihoitaja koulutuksessa mikä oli pelkkää "ilmaa".Koulussa ei opetettu yhtään mitään.Kaiken olen oppinut kentällä harjoitteluissa.Jotka ovat ollet yhteensä pituudeltaan 3x6viikkoa 6viikoa 8 viikkoa.


    • SH:t voi suksia v...

      Minä olen töissä lähihoitajana dementikkojen ryhmäkodissa.Työvuorot ovat aamuja ja iltoja,yövuoroihin ei pakoteta.Niihin hakeutuvat isompien rahojen toivossa vakkari yököt omasta vapaasta tahdostaan.Lähihoitajan työ ryhmäkodissa on mukavaa.Mitään painavaa ei yleensä tarvitse nostaa,koska vuoteenomia hoidettavia ei ole ja asukkaat kävelevät itse.Vaikka asukkaat ovatkin kaikki vakavasti muistisairaita ovat he jotenkin suloisia ja hellyttäviä,aivan kuin pienet lapset.Eihän siinä mitään hauskaa ole jos joku on sairas,mutta tarkoitan että heidän keskuudessa työskentely ei ole yhtään kamalaa,vaan jotenkin sellaista miellyttävää ja herttaista.Ehkä olen työskennellyt alalla niin vähän aikaa että olen tuurilla selvinnyt asiakkaiden kanssa ilman mitään kovin hankalia tilanteita ja välikohtauksia...Ryhmäkoti on muistisairaalle turvallinen ja kodinomainen,viihtyisä ympäristö missä on hyvä olla.Mukavan ilmapiirin usein kuitenkin pilaa "minä olen parempi kuin muut" asenteen omaavat sairaanhoitajat jotka alkavat ryhmäkodissa määräillä jo pomotella lähihoitajia ja pitämään heitä jotenkin huonompina ihmisinä.Kyllä suosittelen kaikille sellaisille sairaanhoitajille,että menkää suosiolla jonnekin erikoissairaanhoidollisten työtehtävien pariin,niin ei tarvitse tulla myrkyttämään viattomien vanhusten ryhmäkodin henkeä.

      • Lämmöllä

        Ihailen asennettasi hoidettaviin ja työhösi. Toivottavasti pysyt alalla ja pidät itsestäsi hyvää huolta. AMK-sairaanhoitajat saavat valloittaa erikoissairaanhoidon tulevaisuudessa, jos kaikille löytyy työpaikka sieltä. Lähihoitajat poistuvat ja sairaanhoitajat ovat vastuussa myöskin perushoidosta, onnea vaan!
        "Pomottamista" opetataan ilmeisesti ammattikorkeakoulussa, mutta ei varsinaista johtamiskoulutusta. Hyvä esimies tekee itsensä "tarpeettomaksi" ja antaa alaistensa käyttää osaamistaan ja ottaa vastuuta tekemisistään. Osaavassa tiimityöskentelyssä esimiehen ei tarvitse korostaa asemaansa, hän on osa tiimiä.


    • elokuva ohjaaja, ei.

      Joku ammatti-ihminen sanoi näin: Lähihoitaja ei ole ammatti, vaan siitä pitää vielä erikoistua jollekin muulle nimikkeelle, esim: sairaanhoitaja, laboratorihoit. jne...

      Mutta, mikäs sitten on nimikkeellä Ohjaajan työt.

      Kun eräs tuttavani tuumas, olen Ohjaaja( vanhustyössä) ja istun päivät pitkät toimistossa, papereita selaten, mutta joskus myös juon kupposen kahvia, ohjattavan seurassa.
      Muuten seuraan toimistostani kaikkea.

    • kokemuksenääni

      Minä en ihmettele tarinaasi yhtään. Itse olen lähihoitaja ja olen kokenut samaa kohtelua. Sosiaali- ja terveysalalla on vain tämä ns. arvoketju missä lähärit ja perushoitajat ovat alinta kastia. Lähäri (kahvinkeittäjä), sairaanhoitaja (pikkulääkäri) ja sitten on lääkärit.

      Älä jää alalle, varsinkin kun olet muutaman vuoden vasta työtä tehnyt. Etsi uusi ala. Älä vain opiskele sairaanhoitajaksi, palkka ei muutu juurikaan yhtään.

      Tsemppiä työelämään. Älä jää sinne ihmettelemään :) Älä pelkää vaihtaa alaa.

      • Selkä operation:)

        Arvostusta ne lähäritkin tarttee,lopettakoon saikut lh koulutuksen jos noin paljo aivoja syö kun lähäreitä nyt vaan satutaan kouluttamaan. Voi voi,itse lh ja arvostan molempia ja syljempä ulos senkin et sit arvostaa hoitajia kun itse olet hoidettavana!


    • Onnellinen velaton

      Naurattaa oikein, kun te hoitajat kilpailette siitä kuka joutuu enemmän vaihtamaan p...avaippoja :D Itse olen tyytyväinen laitoshuoltaja, joka sivusta seuraa vähän säälien teidän työtänne. Ja muuten, olisin päässyt AMK:uun opiskelemaan sairaanhoitajaksi, onnekseni en mennyt.

      • Bellad

        Tyhmähän olet, jos et halunnut koulutttautua vaan jäit siivoojaksi.


      • sairaanhoitaja.
        Bellad kirjoitti:

        Tyhmähän olet, jos et halunnut koulutttautua vaan jäit siivoojaksi.

        Joskus näkee sitä että lähihoitaja juoksuttaa laitoshuoltajaa mutta sairaanhoitajan sana on se mikä lopulta ratkaisee. Jäävät kumpikin rannalle ihmettelemään.


      • öcxlkvölck
        sairaanhoitaja. kirjoitti:

        Joskus näkee sitä että lähihoitaja juoksuttaa laitoshuoltajaa mutta sairaanhoitajan sana on se mikä lopulta ratkaisee. Jäävät kumpikin rannalle ihmettelemään.

        Kyllä on teillä pieni maailma ja pienet ilot. Voivoi.


      • dicranomyia modesta

        Kaikista ei ole kaikkeen. Minäkin olen alkuperäiseltä ammatiltani laitoshuoltaja. Kyllästyttyäni kymmenen vuoden jälkeen siihen työhön (ja moneen muuhun asiaan sairaalamaailmassa) hain aikuiskoulutuspuolelle lähihoitajaksi....

        Viihdyin koulussa tasan yhden syyslukukauden. Tajusin onneksi ajoissa, että olisin maailman huonoin hoitaja - ja että lähtö pois koko alalta ja ympäristöstä on ainoa oikea ratkaisu. Vatvomisen jälkeen päädyin yliopistoon, nyt olen FK ja matkalla kohti maisterin papereita (maantiede). Opiskelusta nauttii vain, jos ala on oikea.

        Silti tämä Suomen maa työllisyystilanteineen näyttää tällä hetkellä siltä, että on hyvä, että on duunariammatti, johon voi aina palata, jos muut suunnitelmat pettävät. Kolme vuotta sitten lähtiessäni kollegoissa oli kaksi maisteria, koko joukko AMK-laisia ja muita alanvaihtajia. Nykyään ei "jäädä siivoojaksi" vaan mennään sinne, mistä töistä löytyy. Niinpä vilkaisin tätä palstaa, palaan kuukaudeksi vanhaan duuniin.

        Hoitajista viis, nokkikoot keskenään. Lääkärikunnan pikkusieluisuus taas tulee hyvin esille siinä, että kohtelu on nolosti muuttunut tutkinnon mukaan. Nyt se "siivoojakin" luetaan vertaiseksi ja jutellaan kiireettä mukavia mennen tullen :D Joskus on hyvä vähän ravistella luutuneita käsityksiä.


      • Uudet tuulet
        dicranomyia modesta kirjoitti:

        Kaikista ei ole kaikkeen. Minäkin olen alkuperäiseltä ammatiltani laitoshuoltaja. Kyllästyttyäni kymmenen vuoden jälkeen siihen työhön (ja moneen muuhun asiaan sairaalamaailmassa) hain aikuiskoulutuspuolelle lähihoitajaksi....

        Viihdyin koulussa tasan yhden syyslukukauden. Tajusin onneksi ajoissa, että olisin maailman huonoin hoitaja - ja että lähtö pois koko alalta ja ympäristöstä on ainoa oikea ratkaisu. Vatvomisen jälkeen päädyin yliopistoon, nyt olen FK ja matkalla kohti maisterin papereita (maantiede). Opiskelusta nauttii vain, jos ala on oikea.

        Silti tämä Suomen maa työllisyystilanteineen näyttää tällä hetkellä siltä, että on hyvä, että on duunariammatti, johon voi aina palata, jos muut suunnitelmat pettävät. Kolme vuotta sitten lähtiessäni kollegoissa oli kaksi maisteria, koko joukko AMK-laisia ja muita alanvaihtajia. Nykyään ei "jäädä siivoojaksi" vaan mennään sinne, mistä töistä löytyy. Niinpä vilkaisin tätä palstaa, palaan kuukaudeksi vanhaan duuniin.

        Hoitajista viis, nokkikoot keskenään. Lääkärikunnan pikkusieluisuus taas tulee hyvin esille siinä, että kohtelu on nolosti muuttunut tutkinnon mukaan. Nyt se "siivoojakin" luetaan vertaiseksi ja jutellaan kiireettä mukavia mennen tullen :D Joskus on hyvä vähän ravistella luutuneita käsityksiä.

        Teit todella viisaan ratkaisun, kun ajoissa vaihdoit alaa. Jokaisella pitäisi olla "mahdollisuus" tai pakottava tilanne, miettiä uusia tuulia.
        Oma työurani sairaalassa perushoitajana kesti yli 30 vuotta ja pidin työstäni, mutta näin jälkeenpäin olen katunut, että en "nähnyt" mitään muuta, kuin sairaalamaailmaa.
        Työpaikkoja ei toki ole tarjolla, kuin harvoille valituille ja siksi minäkin jumiinnuin sairaalaan.

        Nokkiminen on sairaalamaailmassa aivan omaa luokkaansa. Työn sitovuus ilmeisesti ruokkii sitä ja hakeutuuko alalle ihmisiä, jotka haluavat pönkittää itseään toisia nokkimalla?

        Minulle avautui aivan uusi maailma, kun vuorotyö jäi ja vapaat viikonloput mahdollistivat "normaalin" elämän.


      • Ryhmätyö
        sairaanhoitaja. kirjoitti:

        Joskus näkee sitä että lähihoitaja juoksuttaa laitoshuoltajaa mutta sairaanhoitajan sana on se mikä lopulta ratkaisee. Jäävät kumpikin rannalle ihmettelemään.

        Nautitko siitä, että kuvittelet olevasi jotenkin "ylempänä" ja sanot viimeisen sanan? Eiköhän jokainen ammattilainen tee omaa työtään itsenäisesti ja osastonhoitaja toimii esimiehenä. Ammattitaitoinen esimies tekee itsensä "tarpeettomaksi" ja antaa alaistensa tehdä työtään koulutuksensa mukaisesti.
        Ei tarvita pikkupomoja -sairaanhoitajia, vaan ryhmätyötä.


    • onnellinen sh:vooja

      Tämä on sulle nimimerkki "Bellad".Minä olen koulutukseltani sekä sairaanhoitaja että laitoshuoltaja.Kyllästyin joskus aikoinaan laitoshuoltajan työhön ja opiskelin sairaanhoitajaksi.Sairaanhoitajan ammatti oli ollut vuosia haaveenani,kun heitä sairaaloita siivotessani vierestä seurailin.Pari vuotta valmistumiseni jälkeen minun oli pakko myöntää itselleni se tosi asia että sairaanhoitajan työ on niin kamalaa että olen miljoona kertaa ennemmin siivomassa sairaaloita,mitä hoitajana siellä.Nyt olen onnellinen siivooja.Enkä ollenkaan tyhmä.Asenteesi siivoojia kohtaan on loukkaava.Sen lisäksi oletat selvästikin että kaikki siivoojat eivät ole viitsineet kouluttautua.Kaikki ei ainaole sitä,miltä näyttää.Tänä päivänä voi olla maisterikin mopin varressa:)

    • 20+50

      Te kaikki voitte suksia vittuun ammattinne kanssa. Sosiaali- ja terveysalalla työskentelee nykyään niin säälittävää porukka ettei uskoisi.

      • ei must. valk.

        Hei nimimerkki 20 50...Mistä tiedät että he kaikki ovat säälittäviä?Niin.Et mistään.Älä yleistä.Kuinka monta alalla työskentelevää tunnet?Ovatko he kaikki säälittäviä?Jos ovat,niin silti kaikki loput joita et tunne eivät välttämättä ole.Vaikka lottovoittaja voi työskennellä sosiaali-ja terveysalalla...Tunteakseen että on saanut jotakin aikaiseksi...


      • näin se menee
        ei must. valk. kirjoitti:

        Hei nimimerkki 20 50...Mistä tiedät että he kaikki ovat säälittäviä?Niin.Et mistään.Älä yleistä.Kuinka monta alalla työskentelevää tunnet?Ovatko he kaikki säälittäviä?Jos ovat,niin silti kaikki loput joita et tunne eivät välttämättä ole.Vaikka lottovoittaja voi työskennellä sosiaali-ja terveysalalla...Tunteakseen että on saanut jotakin aikaiseksi...

        Alkuperäiseen aiheeseen palaten haluan kirjoittaa tämän,niin ei tule kenellekään epäselväksi...Kaikki sosiaali-ja terveysalan vanhat ammatilliset perustutkinnot siis "lopetettiin" ja ympättiin yhdeksi lähihoitajan perustutkinnoksi.Kutakuinkin näin...Perushoitaja (entinen apuhoitaja)=sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistunut lähihoitaja,Vanhustenhoitaja=vanhus- ja vammaistyöhön erikoistunut lähihoitaja,Mielenterveyshoitaja=mielenterveys-ja päihde kuntoutukseen ja hoitoon erikoistunut lähihoitaja,lastenhoitaja(entinen päivähoitaja)=lasten- ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut lähihoitaja,lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja=ensihoidon koulutusohjelmaan erikoistunut lähihoitaja,ja niin edelleen.Lisäksi vielä...Kun lähihoitaja menee töihin sairaalaan hänen työnimikkeensä on automattisesti perushoitaja oli hän sitten erikoistunut mihin hyvänsä.Tämä vanha perushoitajan termi on käytössä yleisesti sairaaloissa,vaikka perushoitajan tutkintoa ei enää virallisesti olekaan.Erikoistumisilla ei välttämättä aina ole mitään merkitystä.Ainoastaan hammashoitajaksi,ambulanssiin tai päiväkotiin töihin mennessä erikoistumislinjalla on merkitystä ja se vaaditaan.Vanhainkoteihin yms. otetaan yleensä hoitajapulan takia töihin lähihoitaja kuin lähihoitaja erikoistumisesta riippumatta.Lähihoitaja on apuhoitaja.Lähihoitaja on vain vanhan lopetetun tutkinnon tilalle keksitty hienompi tutkinto nimike.Samoista hommista kuitenkin kyse.


      • Apu-lähihoitaja
        näin se menee kirjoitti:

        Alkuperäiseen aiheeseen palaten haluan kirjoittaa tämän,niin ei tule kenellekään epäselväksi...Kaikki sosiaali-ja terveysalan vanhat ammatilliset perustutkinnot siis "lopetettiin" ja ympättiin yhdeksi lähihoitajan perustutkinnoksi.Kutakuinkin näin...Perushoitaja (entinen apuhoitaja)=sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistunut lähihoitaja,Vanhustenhoitaja=vanhus- ja vammaistyöhön erikoistunut lähihoitaja,Mielenterveyshoitaja=mielenterveys-ja päihde kuntoutukseen ja hoitoon erikoistunut lähihoitaja,lastenhoitaja(entinen päivähoitaja)=lasten- ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut lähihoitaja,lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja=ensihoidon koulutusohjelmaan erikoistunut lähihoitaja,ja niin edelleen.Lisäksi vielä...Kun lähihoitaja menee töihin sairaalaan hänen työnimikkeensä on automattisesti perushoitaja oli hän sitten erikoistunut mihin hyvänsä.Tämä vanha perushoitajan termi on käytössä yleisesti sairaaloissa,vaikka perushoitajan tutkintoa ei enää virallisesti olekaan.Erikoistumisilla ei välttämättä aina ole mitään merkitystä.Ainoastaan hammashoitajaksi,ambulanssiin tai päiväkotiin töihin mennessä erikoistumislinjalla on merkitystä ja se vaaditaan.Vanhainkoteihin yms. otetaan yleensä hoitajapulan takia töihin lähihoitaja kuin lähihoitaja erikoistumisesta riippumatta.Lähihoitaja on apuhoitaja.Lähihoitaja on vain vanhan lopetetun tutkinnon tilalle keksitty hienompi tutkinto nimike.Samoista hommista kuitenkin kyse.

        Näinhän se menee! Osa "pidemmän" koulutuksen saaneista lähihoitajista ja AMK-sairaanhoitajista vähättelee meitä "lyhyen" eli vanhan koulutuksen saaneita.
        Valmistuin 1977 ja oppilaitoksessa, jossa opiskelin, apuhoitajaopiskelijat opiskelivat esim. lääkeaineoppia. Valmistumisen varmisti lopputyö. Vertailimme tenttejä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa ja huomasimme, että olivat aivan samoja molemmilla. Syventävät opinnot eivät enää meille apuhoitajille kuuluneet, valmistuimme vuodessa.

        Minunkin apuhoitaja- nimikkeeni muuttui perushoitajaksi vuosien saatossa. Vuosikymmenien työkokemus ja työpaikkakoulutukset ovat omasta mielestäni pitäneet huolen siitä, että olen saman arvoinen, kuin lähihoitajat. Voi olla, että joku koulussa opetettu teoria tai "nippelitieto" ei ole samalla tasolla, mutta elämänkokemus kompensoi asian.


      • 20+50
        ei must. valk. kirjoitti:

        Hei nimimerkki 20 50...Mistä tiedät että he kaikki ovat säälittäviä?Niin.Et mistään.Älä yleistä.Kuinka monta alalla työskentelevää tunnet?Ovatko he kaikki säälittäviä?Jos ovat,niin silti kaikki loput joita et tunne eivät välttämättä ole.Vaikka lottovoittaja voi työskennellä sosiaali-ja terveysalalla...Tunteakseen että on saanut jotakin aikaiseksi...

        Viitaten viestiini, en yleistänyt. Kaikki eivät ole tietotaidottomia työntekijöitä. Silti, valitettavaa on, että mm. lääkitys annetaan potilaille väärin osastohoidossa liiankin usein. Ihan vain esimerkkinä mainitsin.

        Mutta pahoittelen offensiivista viestiäni jonka alunperin kirjoitin.


      • 20+50
        ei must. valk. kirjoitti:

        Hei nimimerkki 20 50...Mistä tiedät että he kaikki ovat säälittäviä?Niin.Et mistään.Älä yleistä.Kuinka monta alalla työskentelevää tunnet?Ovatko he kaikki säälittäviä?Jos ovat,niin silti kaikki loput joita et tunne eivät välttämättä ole.Vaikka lottovoittaja voi työskennellä sosiaali-ja terveysalalla...Tunteakseen että on saanut jotakin aikaiseksi...

        Esimerkkinä mainitsen viellä että... Sanotaan että eräässä hoitopaikassa näin harjoittelijana ollessa kun potilas valvoi toisen potilaan lääkkeen oton, mikä on hoitajien tehtävä.

        Osa hoitajista toki tekee hienoa työtä. Silti ihmettelen miksi tämä toinen huonompi osa edes työskentelee alalla.


      • pakko työläinen
        20+50 kirjoitti:

        Esimerkkinä mainitsen viellä että... Sanotaan että eräässä hoitopaikassa näin harjoittelijana ollessa kun potilas valvoi toisen potilaan lääkkeen oton, mikä on hoitajien tehtävä.

        Osa hoitajista toki tekee hienoa työtä. Silti ihmettelen miksi tämä toinen huonompi osa edes työskentelee alalla.

        Ja tähän löytyykin vastaus heti:)Eli yleensä tämä "huonompi osa" työskentelee alalla pakotettuna.Joko sen vuoksi ettei muuta työtä ole ja työkkäri on pakottanut alalle.Toki on niitäkin hoitajia jotka hoitavat hommansa hyvin,vaikka ovatkin alalla pakosta.Itse kuulun niihin.


      • jatkuu vielä...
        pakko työläinen kirjoitti:

        Ja tähän löytyykin vastaus heti:)Eli yleensä tämä "huonompi osa" työskentelee alalla pakotettuna.Joko sen vuoksi ettei muuta työtä ole ja työkkäri on pakottanut alalle.Toki on niitäkin hoitajia jotka hoitavat hommansa hyvin,vaikka ovatkin alalla pakosta.Itse kuulun niihin.

        Tai sitten sen vuoksi että ei ole aikoinaan päässyt opiskelemaan mihinkään muualle vaikka olisi esim. aikoinaan lukiossa ollut suuret suunnitelmat.Erikseen ovat sitten nämä työhönsä kyllästyneet tyypit,jotka eivät välitä enää mistään.Heitäkin on huolestuttavan paljon tässä "huonommassa osassa" työntekijöitä.


      • lähimyyjä
        jatkuu vielä... kirjoitti:

        Tai sitten sen vuoksi että ei ole aikoinaan päässyt opiskelemaan mihinkään muualle vaikka olisi esim. aikoinaan lukiossa ollut suuret suunnitelmat.Erikseen ovat sitten nämä työhönsä kyllästyneet tyypit,jotka eivät välitä enää mistään.Heitäkin on huolestuttavan paljon tässä "huonommassa osassa" työntekijöitä.

        Nythän on tämä uusi tutkinto keksitty eli lähimyyjän ammatillinen perustutkinto.Siinä on yhdistetty lähihoitajan ja kioskimyyjän ammattitutkinto yhdeksi ja samaksi tutkinnoksi.Hoidon ja huolenpidon näytön voi suorittaa vanhustenkeskuksen tai sairaalan asemasta kioskilla.esim.kun asiakas tulee ostamaan laastareita.Kasvun tukemista ja ohjaamista on se kun pikku lapset tulevat ostamaan karkkia viikkorahoillaan ja kuntoutumisen tukemista se kun mummu tai pappa saakin avata kioskin ovet itse,he-hee.Palkkakin on ihan jees.Lähimyyjän peruspalkka ilman lisiä on 3700e/kk.Suosittelen:)Näkyy valitettavasti sairaala hierarkia täälläkin.Lähimyyjät saavat paljon halveksuntaa itseään paremmiksi luulevilta sairaidenmyyjiltä,jotka ovat suorittanet AMK-tason sairaanhoitaja-kioskimyyjän tutkinnon.Ou-jee:)


      • eiku...siis...
        lähimyyjä kirjoitti:

        Nythän on tämä uusi tutkinto keksitty eli lähimyyjän ammatillinen perustutkinto.Siinä on yhdistetty lähihoitajan ja kioskimyyjän ammattitutkinto yhdeksi ja samaksi tutkinnoksi.Hoidon ja huolenpidon näytön voi suorittaa vanhustenkeskuksen tai sairaalan asemasta kioskilla.esim.kun asiakas tulee ostamaan laastareita.Kasvun tukemista ja ohjaamista on se kun pikku lapset tulevat ostamaan karkkia viikkorahoillaan ja kuntoutumisen tukemista se kun mummu tai pappa saakin avata kioskin ovet itse,he-hee.Palkkakin on ihan jees.Lähimyyjän peruspalkka ilman lisiä on 3700e/kk.Suosittelen:)Näkyy valitettavasti sairaala hierarkia täälläkin.Lähimyyjät saavat paljon halveksuntaa itseään paremmiksi luulevilta sairaidenmyyjiltä,jotka ovat suorittanet AMK-tason sairaanhoitaja-kioskimyyjän tutkinnon.Ou-jee:)

        Ja sitten vielä...Edellinen kirjoitus oli leikkimielinen vihjaus siitä,miten naurettavia jotkut kirjoitukset ovat täällä.Ei millään pahalla.On täällä välissä hyviäkin kommentteja.Minä en tuomitse ketään koulutuksen perusteella.Kaikkia hoitsuja ja ylimääräisiä käsipareja todella tarvitaan.Myös lähäreitä.Sairaalahierarkia kuuluu sinne 40-luvulle...Ja sinne jääköön...


    • hei nimimerkki

      Tää on sulle nimimerkki vanhempi sh n...Lähihoitajat jotka valitsevat tutkintoon kuuluvien kaikille pakollisten yhteisten opintojen jälkeen suuntautumisvaihtoehdoksi ensihoidon koulutusohjelman todella ERIKOISTUVAT ensihoitoon.Heidän ensihoitoon liittyvä opetus on paljon laajempi,mitä tavallisen sairaanhoitajan tutkintoon kuuluva ensihoidon opetus,koska näille lähihoitajille opetetaan PELKKÄÄ ensihoitoon liittyvää asiaa erikoistumislinjalla ja sairaanhoitajan tutkintoon kuuluu niin paljon kaikkea muuta.Joku päivä sellainen ambulanssi jossa työskentelee juuri näitä kyseisiä lähihoitajia voi pelastaa joko sinun tai jonkun läheisesi hengen.Nimimerkkisi antaa ymmärtää että olet sairaanhoitaja.Jos se pitää paikkaansa niin tiedät kyllä mitä tarkoittaa ensivaste.Jos et ole oikeasti sairaanhoitaja tai jostain muusta syystä et tiedä mitä tarkoittaa ensivaste,niin käy vaikkapa googlettamassa.Luuletko että 112:seen soittaessasi voit nirsoilla ja valita,että minä haluan paikalle vain lääkäriambulanssin tai sellaisen ambulanssin,missä on pelkkiä amk-tason koulutuksen saaneita ensihoitajia.Ei,ei ja vielä kerran ei!!!Kyllä sinne 112:sesta tilanteen mukaan lähetetään ensimmäiseksipaikalle ENSIVASTE!!!Ja siinä sattumalta voi olla vaikkapa näitä lähäreitä.Eipäs vähätellä siis lähihoitajien erikoistumisia.Huom!Ensihoidon koulutusohjelma on lähihoitajan tutkinnoista se kaikista vaativin erikoistumislinja.Ja sinne on kaikista vaikein päästä.Tietyillä paikkakunnilla sairaanhoitajakouluun pääsee helpommin.Ensihoitajat ovatkin sitten asia erikseen ja aivan toista luokkaansa.Eikä kommennttini liity heihin.

      • kädetpaskaanmars

        Lähihoitajan palkka suurimmaksi osaksi alle 3000e/kk. LOL kun on paska palkka paskaduunissa. Feel good to be lääkiksessä lääkäriksi.


    • Anonyymi

      Näistä kirjoituksista tulee selvästi esille mikä on pielessä sote-alalla. 70-luvun organisaatiomalli ja hierarkinen työyhteisö. Paras kommentti taisi olla, että amk sh on valmis osastonhoitajaksi tms, eli johtotehtäviin. Mikä sh koulutuksessa antaa eväät toimia johtotehtävissä? Mielestäni alalle pitäisi palkata johtoon ihmisiä, joilla on edellytyksiä toimia johtajina, olkoot vaikka aitaanseipiä koulutukseltaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe