Vaikeat oireet

neuvoja please

Vuosien tutkimukset (labrat, tähystykset, kuvaukset) eivät ole tuottaneet mitään tulosta. En edelleenkään tiedä miten pääsisin seuraavista oireista:

- koko suolistoni limakalvot saattavat ärtyä ruokatorvesta paksusuoleen siten, että tunnen polttavaa tunnetta lähes koko kehossa, mutta erityisesti alavatsan seudulla. Poltteen aikana en voi esim. nukkua selälläni.

- yleensä näitä kohtauksia edeltää ummetus

- puolustusjärjestelmäni reagoi myös silloin, tulee flunssainen olo

- jatkuva limainen yskä

Olen noudattanut gluteiinitonta ruokavaliota ja sokeria olen välttänyt. Maitotuotteista syön vain voita ja juustoa leivän päällä.

Olen jostain lukenut, että urticarea saattaa ilmetä myös suolistossa ja keuhkoissa. Olisiko kyseessä allerginen reaktio? Luonnollisesti tiedän, ettei puolustusjärjestelmäni toimi hyvin, mutta en tiedä mitä sen parantamiseksi voisin tehdä enemmän. Noudatan jo nyt hyvin kurinalaista ja terveellistä ruokavaliota:

luomu-kaurapuuroa, kasvisruokaa, avocadoa, pähkinöitä yms. viherpirtelöitä.

Otan päivittäin D-vitamiinia, C-vitamiinia, sinkkiä, B12-vitamiinia sekä maitohappobakteereita.

Karppaus ei minulle sovi, koska elimistöni ei kykene sulattamaan hyvin valkuaisaineita (käytän betaiinihappoa pepsiiniä parantamaan sitä, mutta silti useiden kokeilujen jälkeen oli pakko todeta, että karppaus ei sovi).

Jos jollain on kokemusta tai tietoa miten näistä oireista pääsee eroon, olisin todella kiitollinen.

14

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa sanoa

      Vaikuttaisi joltakin harvinaiselta taudilta tai sitten allergiselta reaktiolta.

      Kaurapuurokin voi joissakin tilanteissa olla haitallinen. Eri asia vain on siinä että mitä ongelmat ovat. Tilanteet vaihtelevat yksilöittäin.

      Mikä on vaikuttanut puolustusjärjestelmäsi heikkoon kuntoon? Olisiko siihen olemassa jotakin ratkaisua?

      Lääkäreiden ongelma on siinäkin, että jos on kyse jostakin erikoisemmasta sairaudesta, niin kaikilta ei saata löytyä osaamiskykyä sen ratkaisemiseksi.

      Toisaalta kokoaikainen flunssa voi olla vaikeasti hoidettava (virusperäinen).

    • Neuvoja please

      Kaurapuuroa en ole syönyt kauaa ja senkin pitäisi olla gluteiiniton.

      Puolustusjärjestelmäni meni heikkoon kuntoon sen jälkeen, kun murrosiässä sairastin rajun mononukleoosin ja olin kuukausia kuumeessa sekä antibioottikuurilla. Sen jälkeen nämä ongelmat alkoivat ja olen sairastellut koko aikuisikäni.

      Olen taistellut kovin, jotta saisin suoliston kuntoon, liikun päivittäin ja pyrin syömään terveellisesti. En tupakoi, käytä alkoholia, en juo kahvia jne. Otan maitohappobakteereita ja niistäkin niitä, joita suositellaan. Lisäksi otan ruuansulatusentsyymeitä.

      Nytkin on päällä puolustusjärjestelmän reaktio: päätä särkee ja on flunssainen olo. Näitä on useasti.

      Olen harkinnut meneväni funktionaalisen lääketieteen lääkärin vastaanotolle. Olen valmis tekemään mitä tahansa, että saisin normaalin terveen olon.

      Onko kellään kokemusta funktionaalisesta lääketieteestä?

      Vaikea uskoa, että olisin ainoa ihminen, joka kärsii näin omituisista oireista.

      Jos vain kestäsin proteiinia, noudattaisin vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta kun proteiinin sulaminen on iso osa ongelmaani.

      • neuvoja please

        Kokeilin kortisonia (Prednisol) suoliston poltteeseen ja Lomudal inhalaatiosumutetta limaiseen yskään - parissa tunnissa oireet helpottivat huomattavasti.

        Olisko kaikki limakalvo-oireet (suolisto ja keuhkot) todella allergiaa?

        Toivottavasti löytäisin nyt avun, sillä oireet ovat yhtä kamalia kuin tilanteessa, jossa influenssa on juuri iskemässä päälle: mm. päänsärkyä, oksettavaa oloa, palelua eli kaikki viittaa autonimmunijärjestelmän häiriötilaan.


    • neuvoja please

      Ja tiedän kyllä, että kortisoni ei ole paras mahdollinen hoitokeino, mutta jos oireet ovat todella pahoja, on vain pakko käyttää. Suoliston poltteeseen auttoi hyvin ja äsken otin toisen annoksen inhalaattoria, helpotti heti limaiseen yskään.

      • monet tekijät

        Jos kipulääkkeestä on apua, niin pitäisi löytää lääkäri joka pystyisi auttamaan asiassa. Jokin tulehdus, puolustusmekanismin ongelma on päällä.

        Onko tuohon sitten mitään säännöllistä reseptiä?

        Onko tutkittu onko tulehdusta suolistossa/vatsassa tai Chronin tautia? Voi olla jokin jälkiongelmakin heikosta puolustuskyvystä...

        Vahvat antibioottikuuritkin ovat voineet tuhota mm. suoliston hyvät bakteerit.


      • neuvoja please
        monet tekijät kirjoitti:

        Jos kipulääkkeestä on apua, niin pitäisi löytää lääkäri joka pystyisi auttamaan asiassa. Jokin tulehdus, puolustusmekanismin ongelma on päällä.

        Onko tuohon sitten mitään säännöllistä reseptiä?

        Onko tutkittu onko tulehdusta suolistossa/vatsassa tai Chronin tautia? Voi olla jokin jälkiongelmakin heikosta puolustuskyvystä...

        Vahvat antibioottikuuritkin ovat voineet tuhota mm. suoliston hyvät bakteerit.

        Ei ole mitään säännöllistä reseptiä, kun lääkärit eivät ole löytäneet mitään vikaa, luovuttavat heti.

        Välillä olen niin huonossa kunnossa, että joudun tiputukseen, raju oksentaminen ja kuume pitäisi olla kliinisesti täysin todettavissa olevia oireita. Vaikka kerron, että koko ruuansulatuskanavan limakalvot ovat kuin tulessa, eivät usko. Olen jäänyt yksin tämän asian kanssa ja teen todellakin paljon sen eteen, että voisin hyvin.

        Tähystyksessä ei ole todettu Crohnin tautia. Olen itse päätellyt, että minulla saattaa puuttua jokin tärkeä ruuansulatusentsyymi, koska erityisesti valkuaispitoisen ruuan nauttimisen jälkeen minulle ajoittan nousee kuume, oksentelen rajusti ja olo on aivan järkyttävä. Siirryin kasvisruokaan ja sen myötä kohtaukset ovat vähentyneet.

        Kuten jo aikaisemmin kerroin, syön maitohappobakteereita säännöllisesti. Mitä muuta pitää tehdä, että saa suolistoon ns. hyvät bakteerit. Vaalean vehnän, riisin, pastat ja sokerit olen jättänyt jo ajat sitten.

        Kortisoni tosiaan auttoi suoliston polttoon ja inhalaattori vähensi yskän limaisuutta.

        Olen onnellinen, että sain edes yhden normaalin päivän ilman kipuja. Toistaiseksi minulla ei ole muuta keinoa kuin tämä kortisoni.

        Ja tietysti: maitohappobakteerit, terveellinen ruoka, C-vitamiini, B12-vitamiini, D-vitamiini, sinkki ja EPA/DHA-öljykapselit. Entzymes ja Regulat- liuos. Liikunta ja lepo.

        Jos jollain on tieto miten muuten voi parantaa suoliston bakteerikantaa ja puolustusjärjestelmää, kerro ihmeessä.


      • kokeiles näitä
        neuvoja please kirjoitti:

        Ei ole mitään säännöllistä reseptiä, kun lääkärit eivät ole löytäneet mitään vikaa, luovuttavat heti.

        Välillä olen niin huonossa kunnossa, että joudun tiputukseen, raju oksentaminen ja kuume pitäisi olla kliinisesti täysin todettavissa olevia oireita. Vaikka kerron, että koko ruuansulatuskanavan limakalvot ovat kuin tulessa, eivät usko. Olen jäänyt yksin tämän asian kanssa ja teen todellakin paljon sen eteen, että voisin hyvin.

        Tähystyksessä ei ole todettu Crohnin tautia. Olen itse päätellyt, että minulla saattaa puuttua jokin tärkeä ruuansulatusentsyymi, koska erityisesti valkuaispitoisen ruuan nauttimisen jälkeen minulle ajoittan nousee kuume, oksentelen rajusti ja olo on aivan järkyttävä. Siirryin kasvisruokaan ja sen myötä kohtaukset ovat vähentyneet.

        Kuten jo aikaisemmin kerroin, syön maitohappobakteereita säännöllisesti. Mitä muuta pitää tehdä, että saa suolistoon ns. hyvät bakteerit. Vaalean vehnän, riisin, pastat ja sokerit olen jättänyt jo ajat sitten.

        Kortisoni tosiaan auttoi suoliston polttoon ja inhalaattori vähensi yskän limaisuutta.

        Olen onnellinen, että sain edes yhden normaalin päivän ilman kipuja. Toistaiseksi minulla ei ole muuta keinoa kuin tämä kortisoni.

        Ja tietysti: maitohappobakteerit, terveellinen ruoka, C-vitamiini, B12-vitamiini, D-vitamiini, sinkki ja EPA/DHA-öljykapselit. Entzymes ja Regulat- liuos. Liikunta ja lepo.

        Jos jollain on tieto miten muuten voi parantaa suoliston bakteerikantaa ja puolustusjärjestelmää, kerro ihmeessä.

        "Välillä olen niin huonossa kunnossa, että joudun tiputukseen, raju oksentaminen ja kuume pitäisi olla kliinisesti täysin todettavissa olevia oireita. Vaikka kerron, että koko ruuansulatuskanavan limakalvot ovat kuin tulessa, eivät usko. Olen jäänyt yksin tämän asian kanssa ja teen todellakin paljon sen eteen, että voisin hyvin."


        Mitäs lääkärit tekevät, kun nämä oireet menevät pahoiksi? Vai toteavatko että "päässä vikaa"? Vai "ei voi asialle tehdä mitään"?

        Myönnettäköön että ongelma on äärimmäisen vaikea. Lääkäreiden tieto ruoansulatusongelmista on yleensä vähäinen ja jos mitään lääketieteellistä ongelmaa ei vaikuta olevan taustalla, niin asialle ei tehdä välttämättä mitään.

        ---

        "Ja tietysti: maitohappobakteerit, terveellinen ruoka, C-vitamiini, B12-vitamiini, D-vitamiini, sinkki ja EPA/DHA-öljykapselit. Entzymes ja Regulat- liuos. Liikunta ja lepo.

        Jos jollain on tieto miten muuten voi parantaa suoliston bakteerikantaa ja puolustusjärjestelmää, kerro ihmeessä."


        Oletko kokenut, että näistä on ollut apua? Omalla kohdallani huomasin varsin nopeastikin oliko jostakin apua vai ei ja lopetin niiden valmisteiden käytön, joista ei tuntunut olevan mitään apua.

        Muuten kalanmaksaöljystä saa mm. D-vitamiinia ja Omega3-rasvahappoja.

        Mitä maitohappobakteerivalmisteita käytät ja missä määrin?

        Yleensähän bakteeritasapainon pitäisi uusiutua itsessään, mutta ongelmatapauksissa maitohappobakteerit voivat olla ainoa vaihtoehto olon paremmaksi saamiseksi.
        ---

        Ovatko ongelmana siis vatsavaivat vai nuo kuumeilut yms.? Vai molemmat?


        Oletko kokeillut päästä minkään erikoislääkärin vastaanotolle?

        ---

        "Kortisoni tosiaan auttoi suoliston polttoon ja inhalaattori vähensi yskän limaisuutta. "

        Loppuivatko vaivat kokonaan vai vain vähentyivätkö?

        ---

        Ongelmasi saattaa olla todella harvinainen. Siihen ei välttämättä ole parannuskeinoa tai sitten pitäisi löytää hyvä lääkäri tutkimaan asiaa.

        Jos englannin kieli sujuu hyvin, niin melkein suosittelisin kokeilemaan.

        ---

        Vaikka sinulla ei ole todettu Chronin tautia, niin ehkä kannattaisi sieltä suunnalta ongelmaan hakea ratkaisua, koska jokin tulehdus/sairaus tms. sinulla on pakko olla tai sitten vatsa on ylipäätään heikossa jamassa.

        Jos englanti sujuu niin kokeile täältäkin:

        http://www.crohnsforum.com/

        Parempi aloittaa suomalaisesta foorumista. Kerro tarina täällä ja kysele onko muilla ollut vastaavia vaivoja.

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl


      • kokeiles tuolta
        kokeiles näitä kirjoitti:

        "Välillä olen niin huonossa kunnossa, että joudun tiputukseen, raju oksentaminen ja kuume pitäisi olla kliinisesti täysin todettavissa olevia oireita. Vaikka kerron, että koko ruuansulatuskanavan limakalvot ovat kuin tulessa, eivät usko. Olen jäänyt yksin tämän asian kanssa ja teen todellakin paljon sen eteen, että voisin hyvin."


        Mitäs lääkärit tekevät, kun nämä oireet menevät pahoiksi? Vai toteavatko että "päässä vikaa"? Vai "ei voi asialle tehdä mitään"?

        Myönnettäköön että ongelma on äärimmäisen vaikea. Lääkäreiden tieto ruoansulatusongelmista on yleensä vähäinen ja jos mitään lääketieteellistä ongelmaa ei vaikuta olevan taustalla, niin asialle ei tehdä välttämättä mitään.

        ---

        "Ja tietysti: maitohappobakteerit, terveellinen ruoka, C-vitamiini, B12-vitamiini, D-vitamiini, sinkki ja EPA/DHA-öljykapselit. Entzymes ja Regulat- liuos. Liikunta ja lepo.

        Jos jollain on tieto miten muuten voi parantaa suoliston bakteerikantaa ja puolustusjärjestelmää, kerro ihmeessä."


        Oletko kokenut, että näistä on ollut apua? Omalla kohdallani huomasin varsin nopeastikin oliko jostakin apua vai ei ja lopetin niiden valmisteiden käytön, joista ei tuntunut olevan mitään apua.

        Muuten kalanmaksaöljystä saa mm. D-vitamiinia ja Omega3-rasvahappoja.

        Mitä maitohappobakteerivalmisteita käytät ja missä määrin?

        Yleensähän bakteeritasapainon pitäisi uusiutua itsessään, mutta ongelmatapauksissa maitohappobakteerit voivat olla ainoa vaihtoehto olon paremmaksi saamiseksi.
        ---

        Ovatko ongelmana siis vatsavaivat vai nuo kuumeilut yms.? Vai molemmat?


        Oletko kokeillut päästä minkään erikoislääkärin vastaanotolle?

        ---

        "Kortisoni tosiaan auttoi suoliston polttoon ja inhalaattori vähensi yskän limaisuutta. "

        Loppuivatko vaivat kokonaan vai vain vähentyivätkö?

        ---

        Ongelmasi saattaa olla todella harvinainen. Siihen ei välttämättä ole parannuskeinoa tai sitten pitäisi löytää hyvä lääkäri tutkimaan asiaa.

        Jos englannin kieli sujuu hyvin, niin melkein suosittelisin kokeilemaan.

        ---

        Vaikka sinulla ei ole todettu Chronin tautia, niin ehkä kannattaisi sieltä suunnalta ongelmaan hakea ratkaisua, koska jokin tulehdus/sairaus tms. sinulla on pakko olla tai sitten vatsa on ylipäätään heikossa jamassa.

        Jos englanti sujuu niin kokeile täältäkin:

        http://www.crohnsforum.com/

        Parempi aloittaa suomalaisesta foorumista. Kerro tarina täällä ja kysele onko muilla ollut vastaavia vaivoja.

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

        Vaikka sinulla ei Chronin tautia ole todettukaan, niin voit saada noilta palstoilta paremmin vinkkejä tilanteeseesi kuin tältäkin palstalta. Lisäksi jos siellä kerrotaan lääkkeistä tms. niin voit kysellä että voisiko niistä olla apua tilanteeseesi ja kysyä lääkäriltäkin mahdollisuutta kokeilla sellaista.

        Parempi kertoakin oma tarina ja katsoa että tuleeko vastauksia ja lukea muiden saamista apukeinoista jne.

        Myönnettäköön että moni lääkäri voi olla varsin nihkeä tilanteessasi, jos mitään todettua vaivaa ongelman taustalta ei löydy. Tietysti kokoaikainen kuume ei ole normaali tila, vaan kertoo elimistösi puolustustaistelusta.

        Monesti vatsaongelmissa on se yhteinen piirre, että jos jokin juttu auttaa yhdellä niin se auttaa myös toisella. Niissäkin tapauksissa joissa ei olisi virallisesti todettu jotakin ongelmaa.

        esim. keliaakikon ruokavalio voi auttaa vatsaongelmissa sellaista, jolla ei ole todettu keliakiaa jne.


      • neuvoja please
        kokeiles näitä kirjoitti:

        "Välillä olen niin huonossa kunnossa, että joudun tiputukseen, raju oksentaminen ja kuume pitäisi olla kliinisesti täysin todettavissa olevia oireita. Vaikka kerron, että koko ruuansulatuskanavan limakalvot ovat kuin tulessa, eivät usko. Olen jäänyt yksin tämän asian kanssa ja teen todellakin paljon sen eteen, että voisin hyvin."


        Mitäs lääkärit tekevät, kun nämä oireet menevät pahoiksi? Vai toteavatko että "päässä vikaa"? Vai "ei voi asialle tehdä mitään"?

        Myönnettäköön että ongelma on äärimmäisen vaikea. Lääkäreiden tieto ruoansulatusongelmista on yleensä vähäinen ja jos mitään lääketieteellistä ongelmaa ei vaikuta olevan taustalla, niin asialle ei tehdä välttämättä mitään.

        ---

        "Ja tietysti: maitohappobakteerit, terveellinen ruoka, C-vitamiini, B12-vitamiini, D-vitamiini, sinkki ja EPA/DHA-öljykapselit. Entzymes ja Regulat- liuos. Liikunta ja lepo.

        Jos jollain on tieto miten muuten voi parantaa suoliston bakteerikantaa ja puolustusjärjestelmää, kerro ihmeessä."


        Oletko kokenut, että näistä on ollut apua? Omalla kohdallani huomasin varsin nopeastikin oliko jostakin apua vai ei ja lopetin niiden valmisteiden käytön, joista ei tuntunut olevan mitään apua.

        Muuten kalanmaksaöljystä saa mm. D-vitamiinia ja Omega3-rasvahappoja.

        Mitä maitohappobakteerivalmisteita käytät ja missä määrin?

        Yleensähän bakteeritasapainon pitäisi uusiutua itsessään, mutta ongelmatapauksissa maitohappobakteerit voivat olla ainoa vaihtoehto olon paremmaksi saamiseksi.
        ---

        Ovatko ongelmana siis vatsavaivat vai nuo kuumeilut yms.? Vai molemmat?


        Oletko kokeillut päästä minkään erikoislääkärin vastaanotolle?

        ---

        "Kortisoni tosiaan auttoi suoliston polttoon ja inhalaattori vähensi yskän limaisuutta. "

        Loppuivatko vaivat kokonaan vai vain vähentyivätkö?

        ---

        Ongelmasi saattaa olla todella harvinainen. Siihen ei välttämättä ole parannuskeinoa tai sitten pitäisi löytää hyvä lääkäri tutkimaan asiaa.

        Jos englannin kieli sujuu hyvin, niin melkein suosittelisin kokeilemaan.

        ---

        Vaikka sinulla ei ole todettu Chronin tautia, niin ehkä kannattaisi sieltä suunnalta ongelmaan hakea ratkaisua, koska jokin tulehdus/sairaus tms. sinulla on pakko olla tai sitten vatsa on ylipäätään heikossa jamassa.

        Jos englanti sujuu niin kokeile täältäkin:

        http://www.crohnsforum.com/

        Parempi aloittaa suomalaisesta foorumista. Kerro tarina täällä ja kysele onko muilla ollut vastaavia vaivoja.

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

        Kiitos viestistäsi. Todellakin olen saattanut olla päivystyksessä kuumeisena ja erittäin rankassa pahoinvointitilassa, joka ylittää rajuudessaan kaikki vatsataudit yms. Olen täysin harmaa kasvoiltani. Tiputusta on vaikea laittaa, koska suonet ovat silloin vetäytyneet. Vaatii siinä kunnossa aina useamman yrityksen. Ja nämä lääkärit: kun eivät keksi mistä tämä johtuu, lähettävät minut kotiin toteamalla, että kaikki tutkimukset on tehty. Asialle ei voi mitään. EIHÄN SE OLE POTILAAN VIKA, JOS LÄÄKÄRI EI LÖYDÄ SYYTÄ!!!!

        En ikinä menisi päivystykseen ellei olisi ihan pakko. Mutta kun pahimmissa kohtauksessa en uskalla olla kotona, koska oikeasti tilanne on mielestäni sellainen, jossa tarvitsen apua.

        Jostain syystä keittosuolaliuos auttaa, kunhan vaan saan olla tipassa päivän. Olo on niin huono, että en edes pysty nukahtamaan vaikka olisin valvonut pahan olon takia pari vuorokautta. Mutta tiputuksen jälkeen tilanne hieman tasaantuu.

        Jälkioireena näistä kohtauksista jää hirvittävä uupumus. Lihaksissa ei ole yhtään voimaa ja hidas kävelykin tuottaa vaikeuksia. Tätä voi kestää parikin kuukautta. Jotenkin kohtaukset vaikuttavat keskushermostoon siten, että olo on pitkään kuin keinuvassa laivassa ja olen kuin sumussa.

        Maitohappobakteereilla olen yrittänyt parantaa suolistoni kuntoa. Käytössä on ollut esim. Probiootti Plus, Diarriex sekä Repleton-annospussit.

        Ja kyllä, olen varma, että suolisto pystyy tuntemaan kipua, koska silloin kuin oireet ovat päällä, polttaa aivan hirveästi.

        Colonoskopia on tehty 2 kertaa, kummassakaan ei ole todettu keliakiaa eikä Crohnin tautia. Tästä huolimatta noudatan gluteiinitonta ruokavaliota.

        Kokeilin joskus vähähiilihydraattista ruokavaliota, joka maistuisi minulle hyvin. Viikon munakas, kana ja liha salaatit/kasvikset jälkeen neurologiset oireet ja pahoinvointi aivan järkyttävät. 3 erillistä kertaa olen koittanut ja joka kerta sama juttu. Tulen todella sairaaksi ja se ei ole pelkkää ketoosia, vaan jotain pahempaa.

        Sitten siirryin kasvisvoittoiseen ruokavalioon ja huomasin, että kohtaukset vähenivät.

        Nyt on merkittävä löytö se, että vuosikausia kestänyt erittäin paha yskä on parantunut Lomodal-inhalaattori-sumutteella. Lääkärin mukaan kyse voi olla keuhkojen urticareasta. Olen käyttänyt astmalääkkeitä, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Koska ko. Lomodal paransi yskän kahdessa päivässä, olen nyt varma, että yskän taustalla on allergia, johon taas ei normaali antihistamiini auttanut. Antimistamiini aiheutti taas suoliston tulehtumisen.

        Itse kokeilemalla olen nyt selvittänyt, että kortisoni auttaa suoliston poltteeseen ja sitä aion käyttää, jos muuta keinoa ei ole. Käytän kortisonia vain tarvittaessa, en jatkuvassa käytössä.


      • neuvoja please
        neuvoja please kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi. Todellakin olen saattanut olla päivystyksessä kuumeisena ja erittäin rankassa pahoinvointitilassa, joka ylittää rajuudessaan kaikki vatsataudit yms. Olen täysin harmaa kasvoiltani. Tiputusta on vaikea laittaa, koska suonet ovat silloin vetäytyneet. Vaatii siinä kunnossa aina useamman yrityksen. Ja nämä lääkärit: kun eivät keksi mistä tämä johtuu, lähettävät minut kotiin toteamalla, että kaikki tutkimukset on tehty. Asialle ei voi mitään. EIHÄN SE OLE POTILAAN VIKA, JOS LÄÄKÄRI EI LÖYDÄ SYYTÄ!!!!

        En ikinä menisi päivystykseen ellei olisi ihan pakko. Mutta kun pahimmissa kohtauksessa en uskalla olla kotona, koska oikeasti tilanne on mielestäni sellainen, jossa tarvitsen apua.

        Jostain syystä keittosuolaliuos auttaa, kunhan vaan saan olla tipassa päivän. Olo on niin huono, että en edes pysty nukahtamaan vaikka olisin valvonut pahan olon takia pari vuorokautta. Mutta tiputuksen jälkeen tilanne hieman tasaantuu.

        Jälkioireena näistä kohtauksista jää hirvittävä uupumus. Lihaksissa ei ole yhtään voimaa ja hidas kävelykin tuottaa vaikeuksia. Tätä voi kestää parikin kuukautta. Jotenkin kohtaukset vaikuttavat keskushermostoon siten, että olo on pitkään kuin keinuvassa laivassa ja olen kuin sumussa.

        Maitohappobakteereilla olen yrittänyt parantaa suolistoni kuntoa. Käytössä on ollut esim. Probiootti Plus, Diarriex sekä Repleton-annospussit.

        Ja kyllä, olen varma, että suolisto pystyy tuntemaan kipua, koska silloin kuin oireet ovat päällä, polttaa aivan hirveästi.

        Colonoskopia on tehty 2 kertaa, kummassakaan ei ole todettu keliakiaa eikä Crohnin tautia. Tästä huolimatta noudatan gluteiinitonta ruokavaliota.

        Kokeilin joskus vähähiilihydraattista ruokavaliota, joka maistuisi minulle hyvin. Viikon munakas, kana ja liha salaatit/kasvikset jälkeen neurologiset oireet ja pahoinvointi aivan järkyttävät. 3 erillistä kertaa olen koittanut ja joka kerta sama juttu. Tulen todella sairaaksi ja se ei ole pelkkää ketoosia, vaan jotain pahempaa.

        Sitten siirryin kasvisvoittoiseen ruokavalioon ja huomasin, että kohtaukset vähenivät.

        Nyt on merkittävä löytö se, että vuosikausia kestänyt erittäin paha yskä on parantunut Lomodal-inhalaattori-sumutteella. Lääkärin mukaan kyse voi olla keuhkojen urticareasta. Olen käyttänyt astmalääkkeitä, mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Koska ko. Lomodal paransi yskän kahdessa päivässä, olen nyt varma, että yskän taustalla on allergia, johon taas ei normaali antihistamiini auttanut. Antimistamiini aiheutti taas suoliston tulehtumisen.

        Itse kokeilemalla olen nyt selvittänyt, että kortisoni auttaa suoliston poltteeseen ja sitä aion käyttää, jos muuta keinoa ei ole. Käytän kortisonia vain tarvittaessa, en jatkuvassa käytössä.

        Lisäys:

        Olen täysin varma seuraavista asioista, jotka aiheuttavat suoliston poltteet:
        - useatlääkkeet
        - eläinproteiini


        Näiden perusteella epäilen, että esim. minulta puuttuu jokin tärkeä entsyymi, jonka pitäisi pilkkoa proteiini. Häiriintyneen proteiiniaineenvaihdunnan tuloksena hajoamistuotteena syntyy jotain sellaista kemiallista aineet, joka vaikuttaa keskushermostoon, josta seuraa edellä kuvatut kohtaukset.

        Tämä on minun maallikon käsitys - 15 vuoden kärsimysten aikana on ehtinyt hieman pohtia asioita.


    • Tosi erikoista

      Tuossa on minusta jotain outoa, että tunnet poltetta koko ruoansulatuskanavan alueella. Suolistossa ei nimittäin ole tuntoaistia, se kykenee lähettämään kipuaistimuksen vain venytyksestä. Mistähän ihmeestä tuossa oikein voi olla kyse?

      • johtuisikohan näistä

        Johtuisiko siitä että olo on todella huonona (vatsavaivat) tai allergisesta reaktiosta?


    • niksu.91

      Onko sinulla jatkuva ummetus? Mene kilpirauhaskokeisiin. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja alkuperäinen oireeni oli nimen omaan suolentoiminnan muutos juurikin tuohon ummetus suuntaan.

    • neuvoja please

      Mulla olisi ummetus, mutta ruokavaliolla suoli toimii kerran päivässä. Kilpirauhasarvot on otettu useaan kertaan, ne eivät viittaa vajaa- tai liikatoimintaan.

      Vähintään kerran viikossa herään aamulla jo todella pahoinvoivana. Pahimmillaan voi tuntua siltä kuin olisi influessa lyömässä päälle: päänsärkyä, oksettavaa oloa, lihas- ja nivelsärkyä.

      Tänään oli taas aamulla oireita ja olen todella kalpea. Otin puolikkaan kortisonia ja sen voimalla pystyin menemään töihin. En tiedä miten saan jatkossa lääkärin määräämään mulle kortisonia, koska sen pitkäaikaista käyttöä ei suositella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe