Äiti velkaa tyttärelle.

velkoja tyttö

Yleensähän perheesä teini tyttö on se joka kinuaa kokoajan rahaa tai ottaa sitä omin nokkineen äidiltä salaa, mutta meillä asia on toisin. Äiti kokoajan on "lainaamassa" rahaa ja sanoo, että maksaa takaisin seuraavana tilipäivänä. Hitot maksa. Joskus äiti voi vain ottaa minulta rahaa kertomatta minulle ja saattaa sanoa vasta viikon päästä asiasta. Ei sillä ole oikeutta minun rahoihin. Ja ennen kun joku alkaa kirjottaa, että periaatteessa ne on alunperin äidin antamia viikkorahoja, niin voin sanoa että ei hitossa ole. Itse olen ne tienannu lapsenvahtina ja saanu sukulaisilta joulu/syntymäpäivä lahjaksi. En edes saa viikko- enkä kuukausi rahaa. Kun äiti oli lainannut kaikki setelit säästöpossusta aloin siirtää saamani rahat piiloon, koska se auttoi velan määrän tarkkailua. Tahdon rahani takaisin ja mielestäni minulla on oikeus itse hankkimiin rahoihin, mutta äiti ei ota minua tosissaan. Kun alan vaatimaan rahaa takaisin, äiti vain suuttuu, on vaiti tai sanoo että maksaa sitten kun on taas tilipäivä. Koskaan tilipäivänä hän ei ole maksanut velkaansa rahana. Hän saattaa tuoda jonkin "lepyttely lahjan" kuten pizzaa, vuokraleffan tai itse tehtyjä sämpylöitä, mutta minä haluan vain rahani takaisin. Viime laskujen mukaan, äiti on velkaa minulle tänä ja viimevuonna yhteensä 200€. Kolme vuotta sitten 147,45€ mutta aloitin laskun alusta, kun olin menettänyt toivon rahojen palautumiseen. Äiti on siis velkaa yhteensä 347,45€. Minulle. Hänen 14-vuotiaalle tyttärelle. Olen vannonut itselleni että jos joskus äiti maksaa velkansa takaisin, aion siirtää kaiken pankkitilille ja pitää huolen, että äiti ei pääse enää lähellekkään rahojani. Onko oikein, ettei äiti maksa velkojaan takaisin? Miten saisin hänet maksamaan?

40

4297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKHS

      Onhan sinulla oikeus saada se mikä sinulle kuuluu. Summat ovat niin pieniä että on aika epätodennäköistä että saat rahoja ikinä muuten kuin herättämällä äidillesi synnintuntoa.

      Onko muuten joku syy miksei rahat ole olleet tilillä tähän asti?

      • velkoja tyttö

        Aikaisemmin minulla ei ole ollut suurta tarvetta omaan tiliin. Harkinta alkoi kun koululla saamista rahoista, joita olin pitkään säästänyt, oli lainattu yli puolet.


      • velkoja tyttö
        velkoja tyttö kirjoitti:

        Aikaisemmin minulla ei ole ollut suurta tarvetta omaan tiliin. Harkinta alkoi kun koululla saamista rahoista, joita olin pitkään säästänyt, oli lainattu yli puolet.

        Korjaus. Jouluna saamista rahoista...


      • Huomioi, että
        velkoja tyttö kirjoitti:

        Aikaisemmin minulla ei ole ollut suurta tarvetta omaan tiliin. Harkinta alkoi kun koululla saamista rahoista, joita olin pitkään säästänyt, oli lainattu yli puolet.

        joissakin pankeissa (kaikissa?) huoltajilla on oikeus alaikäisen tiliin!
        Ota asiasta selvää ettei käy köpelösti.
        Voisiko esim. mummu avata tilin, johon sinulla on käyttö-oikeus ja voisit ottaa siihen esim. VisaElektron-kortin? Jos onnistuu niin tehkää myös paperi, että tili on sinun. Jos esim. mummu kuolee tai sairastuu niin voit osoittaa suhteesi tiliin. Silloin vanhempasi eivät pääse tilille.


      • Huomioi, että
        Huomioi, että kirjoitti:

        joissakin pankeissa (kaikissa?) huoltajilla on oikeus alaikäisen tiliin!
        Ota asiasta selvää ettei käy köpelösti.
        Voisiko esim. mummu avata tilin, johon sinulla on käyttö-oikeus ja voisit ottaa siihen esim. VisaElektron-kortin? Jos onnistuu niin tehkää myös paperi, että tili on sinun. Jos esim. mummu kuolee tai sairastuu niin voit osoittaa suhteesi tiliin. Silloin vanhempasi eivät pääse tilille.

        Piti vielä sanomani, että äitisi tekee törkeän väärin.
        Koita saada rahasi piiloon jos tilinavaus ei onnistu.


      • mummeli70

        Hei siirrä pankkiin sinne voi viedä pieniäkin summia. mutta älä kerro
        äidillesi missä ne on .


      • Anonyymi

        Olen 11v tyttö ja äitillä on ollu kesästä saakka mun rahoja 30€ ja nyt sil on mun joululahja rahoista 30€ ja nyt se on vielä hävittänyt mun 20 €


    • Mihin äitisi rahat menevät? Palkkatyössä käyvän aikuisen ei pitäisi joutua toistuvasti turvautumaan teini-ikäisensä säästöihin. Asia ilmeisesti hävettää häntä, kun hän ei osaa keskustella siitä kanssasi aikuisen ihmisen tavoin. Onko äitisi velkaa muillekin?

      • velkoja tyttö

        Jos olen oikein ymmärtänyt, äiti maksaa takaisin vanhoja pikavippejä. On maksanut jo kauan ja maksaaa vielä 2-3 vuotta. Aikaisemmin ei kuitenkaan ole ollut rahan lainaamista. Ei täysi ikäiseltä siskolta saati isovanhemmilta. Lainailu kohdistuu vain minuun.


      • mek
        velkoja tyttö kirjoitti:

        Jos olen oikein ymmärtänyt, äiti maksaa takaisin vanhoja pikavippejä. On maksanut jo kauan ja maksaaa vielä 2-3 vuotta. Aikaisemmin ei kuitenkaan ole ollut rahan lainaamista. Ei täysi ikäiseltä siskolta saati isovanhemmilta. Lainailu kohdistuu vain minuun.

        Pyydäppä äitis laittamaan lapsilisät sinun tilillesi niin saat rahaa joka kuukais satasen niin niillähän äitisi kuittaa velat muttä älä muuta niitä koskaan takaisin äitisi tilille niin hyvä tulee.


      • äitee51
        mek kirjoitti:

        Pyydäppä äitis laittamaan lapsilisät sinun tilillesi niin saat rahaa joka kuukais satasen niin niillähän äitisi kuittaa velat muttä älä muuta niitä koskaan takaisin äitisi tilille niin hyvä tulee.

        Lapsilisä maksetaan äidin tilille lapselle meneviin kuluihin...esim vaatteet kengät urh välineet ne kuuluu hänelle sinun asioiden hoitoon...asut ilman kotona...syöt ja elät.
        Tämä tilanne sit erikseen....laina lapselta empä ole kuullut...olet alaikäinen...etkö voisi mummulle kertoa...mitä tehdä...


    • 5+8

      Ja ylläpito sitten taas poistaa viestejä ihan miten sattuu.. Todennäköisesti tämä viestiketju on kohta tuolla yläreunassa, ja siksi ensimmäinen vastaus viesti ei saa olla millään tavalla sarkastinen.

      • Hitsit

        Miten arvasitkin(tuon yläreunajutun)? Aikaa meni, mutta toteutui. Oletko kokeillut jo onneasi lotossa?


    • Tietämättä taustoja nuo rahat olet jo menettänyt, niitä et saa enää takaisin.
      Nyt vain lopetat lainaamisen. Et säästele rahojasi kotona vaan tilillä tai varmassa piilossa käteisenä ja myös kortti piiloon jos äidilläsi sen tunnus tiedossa.

    • noloan

      Kiitä luojaas, että äitis tajuaa pyytää velkaa sinulta. Aattele, jos se pummii rahaa joltain ulkopuoliselta tai tilanne menee sit siihen, että joku luottokorttifirma alkaa rahoittamaan!

      Ajattele aikaa 20v eteenpäin, niin joudut pian itse hoitamaan sen asiat, niin saat soittaa jollekin korttifirmalle ja kieltää luoton annon!

      • toinen velkaantunut

        Toivottavasti äitisi vain maksaa pikavippejä eikä ota uusia. Toisaalta on sinunkin etujen mukaista ettei häneltä mene luottotiedot. Silloin arki voi olla paljon ankeampaa, ei mitään uusia vaatteitaeikä huvituksia. Ehkä olisi parasta jos keskustelisitte äidin kanssa (voisiko isosisko) toimia välittäjänä perheen taloudesta, eli täyttäisitte yhdessä excelin jonne laitetaan äidin palkka, lapsilisät mahdolliset muutsäännölliset tulot (ei tietysti teidän lasten henk koht tulot ja lahjaksi saadut rahat)
        Sitten mukaan kaikki säännölliset menot, vuokra, velanmaksu, liikennekulut, puhelimet ym
        katsotte jääkö rahaa ruokaan, vaatteisiin, lomailuun ja harrastuksiin. jos tuntuu että näihin menee suhteettoman paljon kannattaa yhdessä miettiä voisiko hankkia halvempaa ruokaa ja ostaa vaatteet kirppikseltä. Voisit itse ostaa osan vaatteistasi omilla rahoillasi jos näyttää ettei talousrahat riitä.

        Äitisi on vielä velkaa aika vähän. Hyvä että pidät veloista kirjaa. Hän maksaa sitten toivottavasti kun noiden pikavippien makselu loppuu.


      • velkoja tyttö
        toinen velkaantunut kirjoitti:

        Toivottavasti äitisi vain maksaa pikavippejä eikä ota uusia. Toisaalta on sinunkin etujen mukaista ettei häneltä mene luottotiedot. Silloin arki voi olla paljon ankeampaa, ei mitään uusia vaatteitaeikä huvituksia. Ehkä olisi parasta jos keskustelisitte äidin kanssa (voisiko isosisko) toimia välittäjänä perheen taloudesta, eli täyttäisitte yhdessä excelin jonne laitetaan äidin palkka, lapsilisät mahdolliset muutsäännölliset tulot (ei tietysti teidän lasten henk koht tulot ja lahjaksi saadut rahat)
        Sitten mukaan kaikki säännölliset menot, vuokra, velanmaksu, liikennekulut, puhelimet ym
        katsotte jääkö rahaa ruokaan, vaatteisiin, lomailuun ja harrastuksiin. jos tuntuu että näihin menee suhteettoman paljon kannattaa yhdessä miettiä voisiko hankkia halvempaa ruokaa ja ostaa vaatteet kirppikseltä. Voisit itse ostaa osan vaatteistasi omilla rahoillasi jos näyttää ettei talousrahat riitä.

        Äitisi on vielä velkaa aika vähän. Hyvä että pidät veloista kirjaa. Hän maksaa sitten toivottavasti kun noiden pikavippien makselu loppuu.

        Muuten tosi hyvä vinkki, mut pitää miettii jokin muu keino rahojen säästämiseen, kun me ei edes kuluteta kohtuuttomasti. Meillä syyään jo ale ruokaa, eikä lomailla muuten ku ollaan kotona ja käydään kerran kesälomalla ukin mökillä ja uusia vaatteita en saa liian usein (Omistan yhet farkut ja 5 paitaa, vanhan 80-luvun talvitakin, talvikengät, yövaatteet ja siskon vanhan hupparin alusvaatteet ja sukat totta kai) Hyvä puoli on se et ku lähtee rippileirille ei oo vaikee valita, mitä mukaan pakkaa :D


    • Rahat ovat sinun

      Rahat ovat sinun, pidä ne itselläsi.

      Äiti: sosiaalitoimisto, toimeentulotuki.

      Tarpeettomia tavaroita voi myydä kirpparilla, ja tienata helposti lisärahaa.

    • Riitta P

      Kyllä sauhu alkoi nousta korvista, kun luin tämän viestisi! Äitisi on kusipää ja ansaitsisi saada turpiinsa. Noin niin kuin vähintäänkin.

      Alaikäisellä ei ole mitään elatusvelvollisuutta itseensä nähden vaan tämä velvollisuus on vanhemmilla. Jos vanhemmat ovat niin persaukisia, että joutuvat sossun luukuille, niin siinä tapauksessa myös lapsen varallisuutta voidaan käyttää lapsen elatukseen. Mutta vain lapsen elatukseen, ei silloinkaan muun perheen.

      Ehdotan, että keksit niille rahoillesi piilopaikan ja hyvän sittenkin. Jos vaatekaapissasi on sokkeli ja alimmainen hylly lähtee helposti irti, siinä voisi olla sellainen jemma, mitä ei helposti löydä.

      Joku täällä puhui, että summat ovat pieniä. No pieniltähän ne aikuisista tuntuu, mutta 14-vuotiaalle tuollainen 200€ on omaisuus! Ja pelottaa jo etukäteen, mitä mahtaa käydä mahdollisille rippilahjarahoille!

      • mene sossuun

        Onko se ripari nytkin vain rahojen saamista varten? Ehdottaisin että kirjoittaja muuttaisi isänsä luokse jos sellainen on. olen ihmetellytkin että isä jättää perheensä äärimmäiseen köyhyyteen, lapsella ei vaatteita, ei ruokaa kotona. Äiti äärimmäisessä hädässä hakee lasten rahajemmatkin. Kyllä köyhyys Suomessa on pahaa


      • velkoja tyttö
        mene sossuun kirjoitti:

        Onko se ripari nytkin vain rahojen saamista varten? Ehdottaisin että kirjoittaja muuttaisi isänsä luokse jos sellainen on. olen ihmetellytkin että isä jättää perheensä äärimmäiseen köyhyyteen, lapsella ei vaatteita, ei ruokaa kotona. Äiti äärimmäisessä hädässä hakee lasten rahajemmatkin. Kyllä köyhyys Suomessa on pahaa

        Muuttaisin kyllä jos voisin. Isäni on hyvä tuloinen yksityisyrittäjä. En tunne häntä kuitenkaan kovin hyvin, kun hän asui Saksassa ollessani pieni. Enkä usko että isä haluais teini-ikäistä, puoli tuntematonta tyttöä riesakseen. Varsinkin kun sillä on jo uus perhe (nais ystävä ja poika). Ne varmaan mielummin unohtais mut, ku "ottais huostaan" Enkä minä muutenkaan halua vaivata sitä. Annan mielelläni ajatella et kaikki on ok.


    • teinien äiti

      Tosi ikävä tilanne sinulla! Minäkin lainaan joskus rahaa teini-ikäisiltä lapsiltani, mutta joka kerta vipistä kirjoitetaan sellainen post-it lappu, jossa on päivämäärä, euromäärä ja kuka on lainannut keneltäkin tyyliin "22.5. tytöltä äitille 10 euroa". Kun velka maksetaan takaisin, niin lappu revitään ja laitetaan roskiin. Itselläni on se tilanne, että työpaikallani menee huonosti ja palkka on melkein aina myöhässä, joten se on suurin syy, että joudun vippaamaan rahaa lapsiltani. Kummallakin lapsellani on nimittäin kesätyö ja siinä sivussa sitten epäsäännöllistä rahantuloa koulun ohessa.

      Valitettavasti taitaa olla niin, että et voi avata pankkitiliä, johon huoltajalla ei olisi käyttöoikeutta. Kannattaa tietenkin käydä (äidiltä salaa) pankissa ja kysyä asiaa. Esimerkiksi S-tili olisi kätevä, koska sitä voisit käyttää myös maksamiseen S-kaupoissa. Jos sinulla olisi vain nettitunnukset tiliin etkä halua kotiin paperisia tiliotteita tms, niin saattaisit pystyä pitämään tilin salassa äidiltäsi.

      Jos pankkitilin avaaminen ilman äitiä ei onnistu, niin sinun pitää vain pitää oikeuksistasi kiinni. Kerroit, että sinulla on isosisko. Voisitko kertoa hänelle asiasta? Jos hän on 100 %:sen luotettava, niin rahat voisi antaa hänelle talteen, mutta toisaalta jos hän on epärehellinen niin et näe niitäkään rahoja.

      Viime kädessä ota yhteyttä koulupsykologiisi, kaupungin lastensuojeluun tai muuhun sellaiseen tahoon, josta saisit apua. Äitisihän suoraan sanottuna varastaa sinulta, vaikkei hän välttämättä itse pidä tilannetta sellaisena.

      Tsemppiä sinulle ja toivottavasti pääset jonkinlaiseen ratkaisuun äitisi kanssa. Toivotaan, että hän pysyy tuhlailusta erossa ja saa apua kulutusriippuvuuteensa.

      • l9?)(

        Viimekädessä voi ottaa yhteyttä poliisiin, mutta silloin ongelmana on se, että pystyykö näyttämään toteen sen, että äiti todella on varastanut rahat. Tietenkin jos äiti menettää huoltajuuden, niin silloin hän menettää oikeuden myös hoitaa lastensa raha-asioita.

        Olisiko mahdollista saada työstä palkka käteisenä? Käytännössä kai suositaan tilisiirtoa juuri sen vuoksi, että siitä jää dokumentti. Käteisenä maksettaessa pitäisi tehdä kuitti, jonka sinä allekirjoitat tyyliin"23.5.2014 Helsingissä vastaanotettu 100 euroa palkkaa 23.5. tehdystä työstä. Nimi ja allekirjoitus".


    • maikku 55

      eihän äiti saa lapsen rahoja viedä. sehän on varastamista. tosi ikävää. kerro jollekin, joka voi auttaa sinua ja pitää puoliasi. tuon on loputtava heti. t. maikku

    • Armas J. Pulla

      Kortillista käyttötiliä ei uskoakseni noin nuori vielä voi avata vaan joudut käymään pankissa nostamassa henkilökohtaisesti käteisesi. tilin avaamisen pitäisi kyllä onnistua!
      Voisit vaatia äitiäsi allekirjoittamaan velkakirjan lainatuista summista aina jolloin sulla olisi jotain näppärää "kättäpidempää" siinätapauksessa että homma leviää käsiin ja rahat meinaa jäädä saamatta.
      Täytyy siis olla allekirjoituksella vahvistettu lappu jossa sanotaan että kuka on lainannut, keltä, paljonko, velallisen allekirjoitus, velan antajan allekirjoitus

      On joskus käynyt niin että meilläkin porukat lainasi mun ja siskoni säästöjä (pyysivät lainaan) kun oli taloudellinen tilanne aika tiukka. Mutta velat on aina maksettava.

    • Setelit säästöön

      Voi vehnä on sinulla reipas äiti kun noin käyttäytyy sinua kohtaan... aivan väärin.
      Tee vain velkakirja kunnolla paperille ( tee kaksi kappaletta samanlaisia ) ja pidät eri paikoissa kumpaakin, toinen ns ihan varmassa paikassa ja toinen sitten laatikossa minkä äitisi voi löytää jos penkoo ja siinä välissä muutama pieni seteli, jos mahdollista niin pyydät velkakirjaan äidin nimen,mut varmaan ei ehkä kirjoita. Tarkoitan varmalla paikalla vaik kirjoitus / koulu pöydän alimmaisen laatikon alapuolista pohjaa mihin voit teipata vanhan kirjekuoren missä säilytät rahojasi. Taikka samassa paikassa mut kun otat laatikon pois kokonaan niin siellä on sokkeli tila niin sinne etu sivuun teippaat sen kirjekuoren mihin voit aina suihauttaa kun saat seteleitä. Ja varmaan säästyy siellä, ei tajuu etsii sieltä kun se toinen on siel laatikossa tai jossakin helpommassa paikassa. Tsemppii ja koit kestää.

    • maksettava lainat on

      Puhu isäsi kanssa jos mahdollista. Tai mummon, vaarin tai isosiskon kanssa.
      Jos isäsi maksaa elatusapua äidillesi, pyydä häneltä velkasi kokoinen summa suoraan sinulle ja mielellään pankkitilille. Sinun ei ole pakko antaa tilioikeutta äidillesi.
      Nyt kerrot siis äidillesi, että rahat on tultava takaisin tai puhut isälle, mummolle, koulun terveydenhoitajalle tai sosiaalitoimiston virkailijalle.

      • Hyvä idea muilta

        osin, mutta huoltajilla on käyttöoikeus alaikäisen lapsensa tiliin.
        Eli "tilioikeutta" ei ole pakko antaa vaan se on äidillä automaattisesti.


    • 12331sadfsa

      Pankkitili ei ole oikea paikka koska alaikäisenä äitisi pääsee käyttämään tiliäsi. Toki se on rikoillista, mutta äitisi voi tehdä sitä silti. Mieluummin keksisin vaan niin hyvän piilon rahoille että äitisi löytäisi niitä. Pitäisin nykyisessä paikassa vain vähän kolikoita ja kaikki suuremmat summat piilottaisin useampaan paikkaa. Jos äitisi pyytää rahaa lainaan sanot etti sinula ole kun tuhlasit jo herkkuihin palkan tms.

      • äitiainoamaailmassa

        Ihmiset, ei kanatta opettaa lasta vihaa äitiä.Tyttö, te olette köyhiä, siksi äiti ei anna sulle rahaa takaisin.Hänellä ei ole tarpeeksi rahaa elättää sinua.Auta äitiä, mene vaikka kesätöihin, rahaa ei tarvitse piilottaa omalta äidiltä, se on ainoa lähin ihminen joka kasvattaa sinua ja rakastaa, anna rahaa äidillesi elämiseen ja te parjatte yhdessä tässä maailmassa.


    • voihan sitä
    • Anonyymi

      Äitini on minulle velkaa jo 60€ eikä hän anna niitä minulle takaisin
      Viime kesästä saakka on hänellä ollut miunun 30 e ja nytten otti vain pussistani 30 e

      • Anonyymi

        Tuollaisen muutaman kympin lainaaminen on pakko olla vain kiusantekoa tai sitten taustalla on todella paha alkoholi/peliongelma. Summa on kuitenkin maksimissaan muutaman tunnin palkka ja sillä ei saa hankittua ”mitään”.

        Ihmetyttää myös nuo vanhat vastaukset.
        Lapsen syntyminen ei ole lapsen vika vaan lasta hankkiessa sitoudutaan huolehtimaan lapsesta niin kauan, kuin on tarvis ja annetaan hänelle eväät joilla pärjää elämässä tulevaisuudessa omillaan.
        Lapsen ei myöskään kuulu miettiä perheen menoja ja laittaa vamhempiensa tulo ja menoja exceliin.


    • Anonyymi

      Minulla oli äiti joka omilla toimilla sai aikaan että jäin yksin vaikka minua jopa kosittiin ennen kuin tyttö edes esittäytyy. Äiti vei kaiken eäetten edes tiennyt mitää. Se vaan on pakko niellä ja elää asian kanssa

    • Anonyymi

      olin 17 vuotiaana vuoden työssä ja kotiini oli pakko maksaa 300 euroa ns asumisestani vuokraa ja joskus verotin jääkaappia jos siellä paloi muutakin kun valot, maksoin ruokani joka päivä kun söin työpaikkalounaan, ja kun täytin 18 vuotta niin nostin kytkintä ja menin kauemmas töihin ja pärjäsin ihan hyvin ilman ns. vanhempiani.

    • Anonyymi

      Oon ite 12v tyttö ja äiti on varmaan velkaa pari sataa pyytää rahaa ja jos sitä ei anna nii rupeaa huutamaan isäni siirsi 20e äitini tilille jotta voisin saada rahat hänen synttärilahjaan no sain siitä vain 5 e ja hä sanoi että "sitten kun menet sää luokse Lappeenrantaan nii saat sen lopun 15e" no tässä mä nyt mun isän kaa ollaa ajelemas kohti Lappeenrantaa eikä rahoja näy ja mulla on veli joka on 15 nii eikös siltä ois pikkusen parempi pyytää rahaa kun multa ku mulla on sellane 2v kissa elätettävänä jolle joudun ostaa itse ruokaa mutta on mulla puol isä joka maksaa joskus 50e ilman et mitää tekee nii se nähtävästi maksaa äitin velkoja mulle

    • Anonyymi

      Vanhempani ovat eronneet, asun pääsääntösesti äitini luona joka on lainannu rahaa, laskin alkuvuoden rippijuhlista saaduista reilusta 400eurosta äidin mun tilin tulot ja menot. Lähdin vähentämään äidin mun tililtä ottamat ja lisäämään äidin takaisin laittamat rahat ja laskutoimituksen summa/erotus näytti sellaista että äiti ois sellaset reilu 300euroa velkaa. Aina sanoo että tilipäivänä maksaa takasin ja niin yleensä maksaakin osan, mutta sit alkaa jo seuraavina päivinä pikku hiljaa ottaa rahaa mun tililtä takaisin omalleen. Tiedän, emme ole mitään rikkaita mutta uskoisin että palkkaa saavan vanhemman pitäisi saada elätettyä teininsä, itsensä sekä lemmikkimme ilman että käyttää lapsensa rippirahoja näihin toimiin. On kuulemma joutunut tutuiltaan myös lainaamaan rahaa ilmeisesti maksaen takaisin. Itseäni ei sinänsä rahan lainaaminen harvoin haittaisi, mutta kyllähän se ärsyttää kun on menossa kavereiden kanssa ulos tai haluaisi ostaa esim uusia vaatteita mutta tili näyttää nollaa vaikkei itse olisi rahaa käyttänytkään. Tuntuu vaikealta lähteä äidille tai muille puhumaan asiasta koska tiedän että se ei ole tietenkään mikään ylpeydenaihe vaan suomalaistenkin keskuudessa tabu ja tämä on jo äitini osalta aika pitkään jatkunut joten vaikea nähdä että asiaan jotain muutoksia tapahtuisi. Raha ei ole ollut helppo puheenaihe perheessämme mutta itsellä tiedossa on melkein aina ollut ettemme ole varakkaimmasta päästä. Harmittaa vaan kun tietenkään tää ei ole kellekään kiva tilanne eikä äitiäkään tekisi mieli moittia kun varmaan hänestäkin tuntuu jo ennestään pahalta enkä tiedä mitä tehdä.

      • Anonyymi

        Toivottavasti pääset aikuistuttuasi omaan elämään ja saat oman elämän. Kokemuksesta sanon että aina ei käy hyvin vanhempien rahan käytön vuoksi.

        On turha verrata markkaa euroon ja helppo sanoa että pari markkaa on nykyään pieni raha, no niin se onkin ja kun murot on kustu, niin sen kanssa on oltava.

        Oma äitini kusi kaiken. En ala kertomaan tarinaa tarkemmin mm yksityisyyden vuoksi, mutta kerrankin annoin 30mk rahaa tilapäisessä tilanteessa. Jonkinajan päästä kysyn saanko sen joskus takaisin. Suora vastaus ET!

        on helppoa antaa fiksuja neuvoja nykyisessä maaiilmassa ja niistä kannattaa oppia itse tulevaan. Mitä oli 40v sitten. on nykyää erilailla mutta ei se totuus ole yhtään erilainen.


    • Anonyymi

      Todella ressukka vanhempi, joka jatkuvasti lainaa lapsien vähäisiä rahoja.
      Kyllä aikuisen pitää itse hoitaa taloutensa kuntoon eli sovittaa menonsa tulojen mukaan eikä hölmöillö joiden pikavippien kanssa, mikä on loputon suo.

      • Anonyymi

        Jos huoltajalla (edunvalvoja) puuttuu järki eikä tehtyjä asioita vaadita kirjanpitoon, niin huono on huudella. Vaikka edunvalvontalaki ja järki sanoo mitä vaan, niin harvinaisen monesti käytännössä asiat on toisin.

        Siis vastuu on tottakai vanhemmilla, mutta mitä sitten on käytäntö.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe