Keuhkoputken tähystys (bronkoskopia)

astmaatikko

Hei, apua!

Millainen tutkimus? Selviääkö läpi Diapam 5 mg, annoksella?

22

13808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää faktaa

      Tuo käsittääkseni tehdään nukutuksessa joten voit unohtaa pam pam pamit

      • 3 tähystystä takana

        Kyllä minä ihan hereillä olin tähystyksen aikana ja katsoin omia keuhkoja kuvaruudulta. Ei sitä nukutuksessa tehdä, kuin pakosta. Joten käsität väärin...


      • astmaatikko
        3 tähystystä takana kirjoitti:

        Kyllä minä ihan hereillä olin tähystyksen aikana ja katsoin omia keuhkoja kuvaruudulta. Ei sitä nukutuksessa tehdä, kuin pakosta. Joten käsität väärin...

        Joo

        Kiitos tiedosta. Lääkäri määrisi rauhoittavia tutkimuksen ajaksi muttei puhunut nukutuksesta mitään. Mitenhän sen saisi ennen toimenpidettä?


      • 3 tähystystä takana
        astmaatikko kirjoitti:

        Joo

        Kiitos tiedosta. Lääkäri määrisi rauhoittavia tutkimuksen ajaksi muttei puhunut nukutuksesta mitään. Mitenhän sen saisi ennen toimenpidettä?

        Eihän ketään pysty väkisin tutkia, joten jyrkkä kieltäytyminen ja puheet pelosta ja pakokauhusta voi auttaa asiaa. Joku vika tai.vamma voi olla syy nukutukseen. Mutta jos kieltäytyy nielemästä letkua viime tingassa, tulee kotiinlähtö ja uusi aika ja ohjeet...


      • Anonyymi
        3 tähystystä takana kirjoitti:

        Eihän ketään pysty väkisin tutkia, joten jyrkkä kieltäytyminen ja puheet pelosta ja pakokauhusta voi auttaa asiaa. Joku vika tai.vamma voi olla syy nukutukseen. Mutta jos kieltäytyy nielemästä letkua viime tingassa, tulee kotiinlähtö ja uusi aika ja ohjeet...

        Toihan on kuin ruokatorven tähystys mutta tähystin viedäänkin henkitorveen.
        Ennen tähystystä olettaisin että sinulle annetaa rauhottavaa ainetta ennen tähystystä.
        Ne kertoo sen sulle mitä ja miten se tehdään.
        Minusta asento on kuin tajuton potilas tyyliiä.
        Avaat vain suusi hengitä rauhallisesti kun tunnet letkupään neulun laidalla nielaise.
        Hengitä edelleen rauhallisesti kun tutkimus on valmis.
        Älä nouse heti ylös sillä pyörtyminen voi tulla tosi nopeasti.
        Samoin gastroropiassa ei minuakaan annettu heti nousta ylös.
        Hengitystietutkimus on se missä löytyy lopullinen syy johonkin sairauteen.
        En ole lääkäri enkä kirurki mutta kokemuksista on hyötyä.
        1. Ole rauhallinen
        2. Hengitä rauhallisesti älä hätäänny.
        3. Älä nouse heti tutkimuksen jälkeen ylös.
        5. Jätä arvoesineet kotiin korut sormukset.
        6. Kuuntele hoitajien ja lääkärin ohjeita.
        7. Ole syömättä ja juomatta 8 tunitia enne tutkimusta vaikka se on keuhkoputki.
        Nämä minä ainakin muista kun minulle tehtiin gastroropia ruokatorventähystys.


      • Anonyymi

        Ei tehdä nukutuksessa


      • Anonyymi
        3 tähystystä takana kirjoitti:

        Eihän ketään pysty väkisin tutkia, joten jyrkkä kieltäytyminen ja puheet pelosta ja pakokauhusta voi auttaa asiaa. Joku vika tai.vamma voi olla syy nukutukseen. Mutta jos kieltäytyy nielemästä letkua viime tingassa, tulee kotiinlähtö ja uusi aika ja ohjeet...

        Letku laitetaan nenän kautta keuhkoihin


    • Ei oppi ojaan kaada

      No minulle ainakin väitettiin muuta....Mutta olit oikeassa hyvä niin :)

    • bronkoskopian kokenu

      Ohi on

      Olipa tutkimus, sain 1 tabletin rauhoittavaa ja pyysin toisen kun piti odottaa tutkimusta 2 tuntia. Puudutus nieluun tosi epämiellyttävä, tuntui kuin pesäpallo olisi kurkussa. Letkun nieleminen tosi paha, kun putki keuhkoissa tuntui väliltä ok. Auta armias kun lääkäri laittoi jonkinlaisen "vesisuihkeen" koepalojen ottoa varten. Tuli hukkumisen tunne ja pakokauhu. Lääkäri poistuikin äkkiä keuhkoista. Kyllä se oli elämäni pahin kokemus.

    • anoymos nurse

      Järkyttävää miten vieläkin ihmisiä kidutetaan tekemällä "pikku" bronkoskopia potilaan ollessa hereillä. Tai vatsalaukun tähystys..jopa itse lääkärit kun tulevat ko toimenpiteisiin-he nukutetaan..

      • Anonyymi

        Muistan kun minulle tehtiin ruokatorven tähystys/vatsan tähystys.
        Olin koko toimenpiteen ajan rauhallinen ja nukahdin hoitopöydälle.
        Olin edellisenä iltana tullut laivalta pois se oli 2001 tuo tutkimus.
        Käskettiin olla syömättä 8 tuntia enne toimenpidettä.
        Ei se niin kivalta tuntunut mutta sitä letkua luulin lakritsiksi.
        Nielaisin ennekö lääkäri kerkisi sanoa mitään.
        Sanoikin että tosi helppo potilas.


    • timse82

      Mielenkiintoinen ketju. Minulla oli nimittäin tänään klo 8:45 aika keuhkoputken tähystykseen (koepalat huuhtelu), joten jaan vähän kokemuksiani.

      Touhu alkaa sairaanhoitajan vastaanotolla. Sairaanhoitaja kysyy jännitänkö operaatiota tai onko minulla muuten jännittynyt/paniikkinen olo. Vastasin ettei minulla ole operaation suhteen ennakkoluuloja. Diapam jokin syljeneritystä estävä lääke olisi ollut esilääkityksessä, mutta sanoin etten varmaankaan tarvitse niitä. Lisäksi aioin ajaa autolla kotiin.

      Siirryin odotustilaan. Kohtasillään lääkäri tuli hakemaan ja siirryttiin toimenpidehuoneeseen. Siellä tarkastettiin nenäsierainten avonaisuus ja todettiin että tähystys tehdään nenän kautta. Nenään laitettiin puudutusgeeliä joka tukki toisen sieraimen. Kurkkuun suihkutettiin spray-pulloa vastaavalla paineella puudutusainetta, ja suositeltiin myös hengittämään sisäänpäin samanaikaisesti. Näin tein. Kurkun puudutus aiheutti jonnin verran kakomista, vähän kuin nieluviljejy (esim angiinatarkastuksessa) mutta kesti vain pidempään.

      Tämän jälkeen odoteltiin puudutusaineen vaikutuksen alkamista. Odotuksen aikana tuntui, ettei pystynyt nielemään sylkeä kunnolla, mutta pikkuhiljaa puudutuksen edetessä tottui tunnottomuuteen ja nieleminen taas onnistui. Hoitaja olisi myös voinut letkulla ottaa ylimääräisen syljen pois, sillä tässä vaiheessa oltiin jo makuuasennossa istuimella joka on vähän kuin hammaslääkärin tuoli, vain leveämmällä niskatuella.

      Sitten aloitettiin. Hankala kohta oli heti nenäsieraimen sisällä, sillä nenä olikin syvemmältä ahdas. Tuntemus oli samaa luokkaa kuin topsy-puikolla tökkäisi liian syvälle korvaan - mutta nenässä. Kun tähystin oli mennyt ahtaan kohdan ohi, se liukui ihan sulavasti kurkkuun asti, en tuntenut mitään.

      Seuraava kohta oli kurkunpää, jossa tuli melko omituinen tuntemus, sillä samalla sumutettiin tähystimellä lisää puudutusainetta. Hoitajat rauhoittelivat vaikka en hätäillytkään. Ei siis mitenkään ihmeellisen kauheaa. Itse keuhkoissa en tuntenut mitään, vain koepalan otto aiheutti paarmanpistoa vastaavan tuntemuksen. Hengittäminen ja nieleminen toimivat ihan hyvin koko operaation ajan, missään vaiheessa en tuntenut hukkuvani/tukehtuvani. En edes huuhtelun aikana.

      Seurasin tapahtumia monitorista, mutta suurimman osan ajasta olin vain silmät ummessa. Sitten se oli ohi - tähystimen poisveto ei tuntunut miltään.

      Loppufiilis: mainettaan selvästi mukavampi operaatio joka ei ainakaan minun tapauksessani esilääkettä tarvinnut. Itse pidän hammaslääkäriä pahempana.

      • huomenna tähystys

        Kiitos.


    • Ei ikinä enään

      Minulla oli traumaattinen keuhkotähystys astmaepäilyn vuoksi 1990-luvun alussa Hämeessä. Minulla on erittäin herkkä nielu/kurkku - luulen että osaksi johtuu nuorena tehty kitarisaleikkaus ja teininä nielurisaleikkaus, josta tuli komplikaatio myöhemmin.
      Jo siinä vaiheessa kun nieluani alettiin puuduttaa spreillä, aloin pärskiä hoitajan pleksille. Oli tosi vaikeaa olla runsaan limanmuodostuksen takia. Kun sitten letkua jouduin nielemään liian nopeassa työntötahdissa tuli oksennusrefleksi - letku tarttui nieluuni. Sitten kuulin siinä maatessani, että joku opetteleva kandi oli letkun varressa. Ohjaava lääkäri antoi ohjeita vieressä. Olisin paennut ellei minua ollut sidottu hihnoilla tutkimuspöytään. Oikean keuhkon tähystys sujui jotenkuten koska puuduutusaine kerkesi vaikuttaa, mutta sitten kun tämä vars. keuhkolääkäri halusi varmistaa oppilaansa tuloksen ja tutkimuspalojen oton työnsikin yhtäkkiä letkut puuduttamattomaan vas keuhkoon ja sattui niin saatanasti. Tämä kandi yritti varoittaa tätä iäkkäämpää mieslääkäriä ja minä huutamaan ja alkoi nousta jalat potkaistakseni kiduttajaani niin tää vanhempi äijä vaan nauroi ja torui minua. Lopuksi se joutui keskeyttämään tähystyksen, kun minulle alkoi tulla yökkö- ja limanvalukohtausta. Sitten kehtasi kirjoittaa loppulausuntoon, että kaikkea ei voitu tutkia POTILAAN SAAMAN PANIIKKIKOHTAUKSEN TAKIA ! Ja paskat - oman virheensä TAKIA!

      • selvä_trolli

        - ei siinä mitään huudeta kun tähystysletku kulkee äänihuulten välistä estäen resonanssin ja äänenmuodostuksen.
        - keuhko on liki tunnoton elin. Lisäksi puudutussuihketta ohjeistetaan vetämään henkeen.
        - tähystysletkua ei niellä, sillä mahalaukkuun se ei ole menossa.
        - puudutussuihkeen jälkeen odotellaan vaikutuksen alkamista
        - kädet on kokoajan vapaana eikä mihinkään pöytään sidottuina
        - tutkimus lopetetaan siihen paikkaan mikäli potilas elehtii siihen malliin


    • Margetta

      Minulle annettiin joku rauhoittava tabletti.Se vähän väsytti,mutta ei muuta.Toimenpide ei ole mukava.Mutta sen kestää.Minua alkoi välillä yskittään ja tuli limaa.Pyydä saada kunnolla rauhoittavaa.Ja ilmoita etukäteen että sinua jännittää.

    • Ei ole paha, rauhoittava tabletti sitten suihkeella puudutus, itselläni työnsivät tähystysputken nenän kautta, äänihuulten kohdalla yskitytti mutta käskivät vaan niellä ja se helpotti, sen jälkeen ei mitään ongelmaa.

    • Anonyymi

      Näistä kommenteista jäi epäselväksi tehdäänkö tähystys sieraimen kautta vai nielusta keuhkoputkiin ?

      Minulla on lähitulevaisuudessa mahdollisesti edessä ko. tutkimus
      ja googlaan kokemuksia kuinka vaivalloinen se on tutkittavalle.

      Minulle on tehty neljä kertaa gastroskopia ja kerran aika kivulloinen
      kolonoskopia, koska suolistoni oli niin arka,
      kummatkaan tutkimukset eivät minusta ole kestämättömiä.

      Broncoskopia eli keuhkoputken tähystys ei taida olla niitä kovin paljon pahempi ?
      Vai mitä olet mieltä ?

      • Anonyymi

        Voidaan tehdä nenän tai nielun kautta. Minulla tehtiin nielun kautta ja minun mielestä tuntui et tukehdun, ei varmasti oikeasti, mut kun hengitän yleensä suun kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voidaan tehdä nenän tai nielun kautta. Minulla tehtiin nielun kautta ja minun mielestä tuntui et tukehdun, ei varmasti oikeasti, mut kun hengitän yleensä suun kautta.

        Sama minulla. Nenä on aina niin tukossa,
        että hengitän suun kautta.
        Otetaankohan ennen tutkimusta huomioon kyseinen asia,
        jos pyytää tehdä nenän kautta ?


      • Anonyymi

        Itselleni tehtiin pitkittyneen yskän takia. Olin keväällä 2015 sairastunut keuhkokuumeeseem ja siitä jäi jatkuva rohiseva yskä, jonka vuoksi päätettiin tehdä bronkoskopia.

        Olen vaikeaa astmaa sairastava ja allerginen nuhakin on. Olin varautunut ja etsinyt netistä videon, josta näin, miten se tehdään. Minulle tehtiin nielun kautta ja puudutetta annettiin reilusti, jotta ei se skooppi ala yskittämään. Koko tutkimus oli hyvin helppo. Ei ollut mitään ongelmia, eikä tullut tukehtumisen tunnettakaan yhtään. Tutkimuksessa kyetään imemään keuhkoputkista limaa samalla pois.

        Itselläni todettiin hankala trakeabronkomalasia, joka selittikin rohinan. Yskän ollessa käytän monta kertaa päivässä Pep-pulloa eli litran pulloon letkua ja vettä pohjalle ja puhkutaan, että saa limaa nousemaan lyhyillä yskäisyillä pois. Muutoin elän ihan normaalia elämää. Ikää on 63 ja olen nyt eläkkeellä jo. Kuntoilen likimain päivittäin, kun pitäisi pitää hapenottokykyä kunnossa. Kukaan muukaan ei sitä puolestani tee.

        Ei tarvitse pelätä tutkimusta. Voi kertoa heti, että pelottaa, niin selittävät, mitä tehdään ja ehkä saat jotain lievästi rauhoittavaa. Itse en tarvinnut, mutta kannattaa pyytää. Tsemppiä!


    • Anonyymi

      Ei selviä mulle tehtiin ilman mitään rauhoittavaa lääkitystä oli aivan kamala kokemus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe