Miten ristiriitaiset neliömäärät on selitettävissä?

neliöristiriitaa??

Joku toinenkin oli törmännyt samanlaiseen kun oli laskenut pohjapiirustuksessa annetut huoneneliöt yhteen ja oli saanut eri tuloksen kuin mitä rakennusyhtiö ilmoitti huoneiston kokonaispinta-alaksi. Kyse on myytävästä uudesta asunnosta.

Eli rakennusyhtiö ilmoittaa, että huoneiston pinta-ala on 66 m2. Kolmio on kyseessä.
Yksitellen ynnäten pohjapiirroksen saa pinta-alan 63,5 neliöön? Mihin on kadotettu 2,5 neliötä?

Laskekaa: OH 20,5 m2 MH 12,0 m2 MH 9,0 m2 KT 6,5m2 ET 7,0m2 KH6,5m2 S 2,0 m2= 63,5 m2. Lisäksi parveke 4,5 m2 mitä ei tietääkseni lasketa asuinneliöihin.
Yhtiö ilmoittaa asunnon kooksi tosiaan 66m2.

Selventäkää, ketkä tiedätte miksi tuolla lailla voi menetellä ja mistä on kyse?

5

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttuva pinta

      Toi pinta-ala voidaan ilmoittaa monella eri tavalla. Varsinaisesti mitään yleispätevää lakia ei ole olemassa miten se pitäisi tehdä. Eiköhän tärkeämpää ole se tilan käytettävyys.
      Isossakin asunnossa huono pohjan toteutus voi hukata käsittämättömästi pinta-alaa. Eteistä voi olla vaikka muille jakaa ja siinä ei kuitenkaan kukaan asu. Olohuone ns. päästä päähän läpijuostavaa mallia. Jolloin siitä muodostuu lähinnä käytävä.
      Olen nähnyt asunnon missä pesuhuoneessa oli pesukoneen paikka. Mutta mikään ei selittänyt miksi vessassakin oli pesukoneen paikka. Menihän siinäkin yksi neljö.
      Jahka tämä selvittäisi jotain.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakennuksen_pinta-ala

      • neliöristiriitaa?

        Onko olemassa jotain neliöjyvitystä jolla selitetään puuttuvat neliöt? Olen kuullut kerrosjyvityksistä, ainakin vuokramarkkinoilla, mutta ihmeelliseltä näyttää, että asukas joutuu maksamaan muutamasta neliöstä lisähintaa. Jokainen neliö on hinnoiteltu oli kyse omistus tai vuokra-asunnosta.Voit maksaa ns tyhjästä neliöistä. Omistusasunnoissa tulee lisähintaa tuntuvasti ja miksei vuokra-asunnoissakin. Jos neliövuokra on vaikka 10-15 neliö , se voi tehdä vuoden mittaan satasia, jopa tuhansia ...


      • Muuttuva pinta
        neliöristiriitaa? kirjoitti:

        Onko olemassa jotain neliöjyvitystä jolla selitetään puuttuvat neliöt? Olen kuullut kerrosjyvityksistä, ainakin vuokramarkkinoilla, mutta ihmeelliseltä näyttää, että asukas joutuu maksamaan muutamasta neliöstä lisähintaa. Jokainen neliö on hinnoiteltu oli kyse omistus tai vuokra-asunnosta.Voit maksaa ns tyhjästä neliöistä. Omistusasunnoissa tulee lisähintaa tuntuvasti ja miksei vuokra-asunnoissakin. Jos neliövuokra on vaikka 10-15 neliö , se voi tehdä vuoden mittaan satasia, jopa tuhansia ...

        Et nyt sitten lukenut linkkiä. Pinta-ala voidaan ilmoittaa aika monella tavalla. Ei siitä ole olemassa mitään lakia miten se tehdään. Jos lasket sen ulkoseinien mukaan niin lopputulos on tyystin erilainen. Kun että vähennät siitä väliseinät, kiintokalusteet ja vaikka vessanpöntön.
        Huoneiston pinta-ala löytyy isännöitsijätodistuksesta. Sen mukaan vastike lasketaan.
        Jos olet vuokralainen niin ne neliöt ei oikeastaan kuulu sinulle minkään vertaa.
        Jos olet ostamassa omaa niin katso sitä pohjaa ja sen toimivuutta.
        100 m2 asunto voi käytettävyydeltää olla äkkiä 75 m2 asunto. Jos tilaa on turattu täysin käsittämättömiin ratkaisuihin.


      • joopa jooo...

        Olen samaa mieltä. Meillä kolmelle 215 m2 joka pitäisi olla paljon mutta kyllä ne neliöt vaan johonkin uppuoaa. Ei tunnu yhtään että tilaa olisi liikaa vaan pikemminkin voisi hieman lisää olla mutta siihen tuskin varaa täällä Espoossa...


    • 987324

      hanki Lidlistä sellainen parinkympin pinta-ala ja tilavuus mittari, mittaa sillä. Saat todelliset mitat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe