Kotiapu

Äidin hoivaaja

On pakko purkaa tuntoja jonnekin. Olen äitini ainoa lapsi. Olen huolehtinut vapaaehtoisesti äitini asioista. mm ruoan laittoon liittyvissä asioissa. Jouluisin olen auttanut joulukoristeiden laitossa. Äidillä käy paikallisen siivousfirman siivooja kerrran kuukaudessa. Lattiat hän on pystynyt imuroimaan kerran viikossa. Lattiat on pakko imuroida kerran viikossa. Nyt se ei enää näytä onnistuvan. Äidillä on pysyvä käsivaiva. Diagnoosin hän sai yksityislääkäriltä. Julkinen terveydenhoito käännytti hänet ovelta. Tänään hän yritti käsikivusta huolimatta imuroida vaikka tekee kipeää. Äiti kysyi voisinko imuroida. Minä suutuin ja sanoin, että työn vuoksi en voi. Äiti itki. Minä teen vuorotyötä. Työpaikalla on hektistä. Työnantaja näki, että olen väsynyt, muuta reagoi siihen lisäämällä työtaakkaa. Nyt kaiken lisäksi on flunsssainen olo. Kuumetta ei ole, joten on pakko vaivautua tänään iltavuoroon. Ei ihme jos meni hermot. Minulla olisi tämän pastan lukijoilta kysyttävää. Eikö yhteiskunta voi järjestää imuroijaa äidille joka viikko. Siivouspalvelun pitäisi olla edullinen, sillä äitini on köyhä. Äiti on leski.

21

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      En osaa sanoa oikein mitään. Voisiko joku koululainen käydä imuroimassa pientä korvausta vastaan?
      Ei yhteiskunta tietääkseni kustanna siivousapua. Verotuksessa voi vähentää vieläkin osan kuluista.

    • Sossun tahdosta kii

      Ota yhteyttä vanhusten sosiaalihuoltoon (ole itse läsnä ja nauhoita koko keskustelu mieluiten salaa, sillä sossu ei ole luottamuksen arvoinen, vaan katsoo Suomen kattavia sosiaali- ja terveydenhuoltolakeja ylhäältä virnistellen) ja sitä ennen hanki lääkäriltä C-todistus hänen koko terveydentilastaan ja liikuntakyvystään, siis kaikki mahdolliset lääkärintodistukset.

      Kannattaa myös käyttää lain suomaa tarkastusoikeutta sosiaalihuollon merkinnöistä rekisteriin, sillä ne saattavat olla hyvinkin ristiriitaisia esim. asiantuntijalääkärin lausuntoon nähden, joka taas puolestaan vaikeuttaa äitisi esim. vanhuspalvelulain mukaisten palvelujen saamista.

    • Hei nimimerkki "Äidin hoivaaja",

      minulla ei ole vastausta sinun kysymykseesi, mutta kannattaa kysyä vaikka seurakunnalta, olisiko siellä lähimmäispalvelua, josta imuroija löytyisi tai kaupungilta, jos siellä järjestetään IsoApu toimintaa, jonka kautta apua välitetään.

      Äitisi käy läpi vaikeaa aikaa, pitää tunnustaa, että ei enää jaksa tai pysty. Pitää antaa periksi ja luovuttaa vanhenemisen edessä. Se on vaikeaa ja raskasta, varsinkin jos on aina tottunut tekemään itse työtä ja hoitamaan itse asiansa. Aika auttaa siihen, aika ja keskustelu.

      Mitäpä jos kertoisit äidillesi tilanteestasi? Millaisen vastaanoton väsynyt tytär äidiltä saisi?

      Se, että hoidat äitisi asioista on suuri asia, mutta sinun pitää muistaa myös oma jaksamisesi. Varsinkin jos työpaikalla on näin ymmärtäväinen ja tukeva ilmapiiri... Sinä et jaksa kulkea äitisi vierellä, jos kulutat itsesi ensin loppuun. Olisiko sinulle apua muutamasta sairaslomapäivästä? Jos menisit työterveyteen ja kertoisit siellä väsymyksestäsi, mitenhän siellä reagoitaisiin? On raskasta varmasti myös tyttärenä seurata oman äidin vanhenemista, luopumista ja jäähyväisiähän sekin on. Sellaiset tunteet eivät ole helppoja ja siksi oma aika voisi tehdä nyt hyvää.

      Toivon, että tilanne ratkeaisi, äitisi luo löytyisi viikottainen imuroija, mutta että sinäkin saisit aikaa ja voimia kulkea äitisi vierellä!

      -KaisaK, pappi

    • 1+1

      Jahas , nyt kirkko änkemäs mukaan :)

      • Kaamea luonne

        Äitini 86 v. saisi siivoojan joka viikkoa.
        Mutta kun ei huoli ulkopuolista apua. Heittäytyy martyyriin rooliin.
        Hänen mielestään aikuisten lasten pitäisi siivota ja kokoajan auttaa.
        Tästä on käyty vääntöä vuosia.
        Tilanne on nyt se,että kukaan ei käy äitimme luona pahoittamassa mieltään.
        Kun sinne on mennyt,saa haukkumisryöpyn niskaansa.
        Hän on narsisti,ja kaikki me lapset olemme saaneet kärsiä tästä kaameasta luonteesta. Isäni kärsi aikoinaan.
        Äitini saa minun puolestani olla kaikessa rauhassa. En enää jaksa välittää.


      • ääääiiittiii
        Kaamea luonne kirjoitti:

        Äitini 86 v. saisi siivoojan joka viikkoa.
        Mutta kun ei huoli ulkopuolista apua. Heittäytyy martyyriin rooliin.
        Hänen mielestään aikuisten lasten pitäisi siivota ja kokoajan auttaa.
        Tästä on käyty vääntöä vuosia.
        Tilanne on nyt se,että kukaan ei käy äitimme luona pahoittamassa mieltään.
        Kun sinne on mennyt,saa haukkumisryöpyn niskaansa.
        Hän on narsisti,ja kaikki me lapset olemme saaneet kärsiä tästä kaameasta luonteesta. Isäni kärsi aikoinaan.
        Äitini saa minun puolestani olla kaikessa rauhassa. En enää jaksa välittää.

        Minun äitini on myös narsisti, lisäksi sairalloisen nuuka.
        Aina hänellä on ollut joku jota vetää kuin pässiä narussa.


      • soilikki1
        ääääiiittiii kirjoitti:

        Minun äitini on myös narsisti, lisäksi sairalloisen nuuka.
        Aina hänellä on ollut joku jota vetää kuin pässiä narussa.

        On se hyvä että noin huonot äidit ovat kuitenkin osanneet tehdä noin viisaita tyttäriä.Ajatelkaas jos hän olis ollut yhtä viisas kuin te,olisitte jääneet tekemättä.Täällä kans yks oikein huono äiti.


      • Kaamea luonne
        soilikki1 kirjoitti:

        On se hyvä että noin huonot äidit ovat kuitenkin osanneet tehdä noin viisaita tyttäriä.Ajatelkaas jos hän olis ollut yhtä viisas kuin te,olisitte jääneet tekemättä.Täällä kans yks oikein huono äiti.

        Äitini nyt sattui meidät tekemään.Siitä olemme saanet kuulla lapsesta lähtien.
        Kuinka hän joutui hoitamaan meitä,ja uhrautumaan takiamme.
        Nyt olemme velkaa hänelle tämän kaiken.
        Olemne auttaneet häntä paljonkin. Mikään ei ole ollut hyvin. Hän on pistänyt maan rakoon meidän aviopuolisomme,haukkunut,mustamaalannut.
        Hän osaa ilkeilyn,vähättelyn.
        Mikään ei ole hänelle pyhää.
        Esim.Hoidin sairasta aviomiestäni omahoitajana kotona. Äiti sanoi mulle,että mitä tommosta raatoa enää hoidat. Pistä laitokseen vaan. Täysi p....a on äiti. Ilman terapiaa en olisi selvinnyt lapsuuteni helvetistä. En pysty kunnioittamaan äitiäni. Isääni kunnioitin.


      • äääiittiii
        soilikki1 kirjoitti:

        On se hyvä että noin huonot äidit ovat kuitenkin osanneet tehdä noin viisaita tyttäriä.Ajatelkaas jos hän olis ollut yhtä viisas kuin te,olisitte jääneet tekemättä.Täällä kans yks oikein huono äiti.

        Soilikki1. Valitettavasti äitiys ei tee kaikista kunniotuksen arvoisia äitejä. Äitini on vain synnyttäjä, ihmettelen että yleensä jäin henkiin. Olen pyrkinyt karttamaan seuraamasta hänen jälkiään, lienen onnistunut koska on lasteni kanssa lämpimät välit.
        Käyn huolehtimassa että ottaa lääkkeensä ja syö jotain, itse ei osta ruokaa, pitää itsestään selvänä että vien ruokaa käydessäni. No, kai sitä joskus jotain perii kun säästää kaiken, jos itse en kuole ensin.


      • terapiassakäynyt
        Kaamea luonne kirjoitti:

        Äitini nyt sattui meidät tekemään.Siitä olemme saanet kuulla lapsesta lähtien.
        Kuinka hän joutui hoitamaan meitä,ja uhrautumaan takiamme.
        Nyt olemme velkaa hänelle tämän kaiken.
        Olemne auttaneet häntä paljonkin. Mikään ei ole ollut hyvin. Hän on pistänyt maan rakoon meidän aviopuolisomme,haukkunut,mustamaalannut.
        Hän osaa ilkeilyn,vähättelyn.
        Mikään ei ole hänelle pyhää.
        Esim.Hoidin sairasta aviomiestäni omahoitajana kotona. Äiti sanoi mulle,että mitä tommosta raatoa enää hoidat. Pistä laitokseen vaan. Täysi p....a on äiti. Ilman terapiaa en olisi selvinnyt lapsuuteni helvetistä. En pysty kunnioittamaan äitiäni. Isääni kunnioitin.

        Minunkin äitikokemukseni on vastaava. Syntymästä asti saatiin sisarusten kanssa kuunnella perheriitoja ja katsoa äidin pettämistä, kun isä teki matkatöitä ja äiti toi vieraita miehiä kotiin.

        Joka päivä saatiin kuulla, kuinka olemme pilanneet hänen elämänsä ja työuransa ja on mennyt väärän miehen kanssa naimisiin, eikä olisi pitänyt tehdä lapsia lainkaan. Remmiäkin tuli.

        Sosiaali/perheneuvolassa tädit uskoivat äitiä, kun siihen aikaan erot oli niin harvinaisia, että "ne aina olivat miehen syytä." Meillä isä oli kunnollinen ja elätti perheen. Äiti kävi vain välillä töissä, eikä silti edes kotitöitä tehnyt. Me lapset elimme ruoatta, puurolla näkkileivällä ja flooralla, tai söimme naapureissa.

        Ilmeisestikin isän arvostetun aseman vuoksi naapurit katsoi toimintaa läpi sormien, vaikka nykyaikana vastaavat lapset otettaisiin huostaan. isä ei kai uskaltanut erota, koska me lapset olisimme joutuneet äidille, koska sosiaalitädit uskoivat äidin paskapuheet siitä, miten matkatöitä tekevä mies laiminlyö häntä ja äiti sitten on kauhean masentunut tästä. Hohhoijaa.

        Eikä tämä helvetti ole loppunut siihen, että tulimme täysi-ikäiseksi ja muutimme pois kotoa. Vttuilu ja mustamaalaaminen on jatkunut koko elämän ajan: Äiti on kännissä soitellut niin miestemme sukulaiset kuin työantajatkin läpi ja haukkuneet vuoroin meidät lapset ja vuoroin ne siellä langan päässä.

        Odotamme vain, että "äiti" kuolee, jolloin saamme lopulta rauhan. Äidiksi häntä ei voi kutsua. Meistä kukaan ei ala häntä hoitamaan, jos tarvtsee iän myötä apua.


      • valitettavasti.
        terapiassakäynyt kirjoitti:

        Minunkin äitikokemukseni on vastaava. Syntymästä asti saatiin sisarusten kanssa kuunnella perheriitoja ja katsoa äidin pettämistä, kun isä teki matkatöitä ja äiti toi vieraita miehiä kotiin.

        Joka päivä saatiin kuulla, kuinka olemme pilanneet hänen elämänsä ja työuransa ja on mennyt väärän miehen kanssa naimisiin, eikä olisi pitänyt tehdä lapsia lainkaan. Remmiäkin tuli.

        Sosiaali/perheneuvolassa tädit uskoivat äitiä, kun siihen aikaan erot oli niin harvinaisia, että "ne aina olivat miehen syytä." Meillä isä oli kunnollinen ja elätti perheen. Äiti kävi vain välillä töissä, eikä silti edes kotitöitä tehnyt. Me lapset elimme ruoatta, puurolla näkkileivällä ja flooralla, tai söimme naapureissa.

        Ilmeisestikin isän arvostetun aseman vuoksi naapurit katsoi toimintaa läpi sormien, vaikka nykyaikana vastaavat lapset otettaisiin huostaan. isä ei kai uskaltanut erota, koska me lapset olisimme joutuneet äidille, koska sosiaalitädit uskoivat äidin paskapuheet siitä, miten matkatöitä tekevä mies laiminlyö häntä ja äiti sitten on kauhean masentunut tästä. Hohhoijaa.

        Eikä tämä helvetti ole loppunut siihen, että tulimme täysi-ikäiseksi ja muutimme pois kotoa. Vttuilu ja mustamaalaaminen on jatkunut koko elämän ajan: Äiti on kännissä soitellut niin miestemme sukulaiset kuin työantajatkin läpi ja haukkuneet vuoroin meidät lapset ja vuoroin ne siellä langan päässä.

        Odotamme vain, että "äiti" kuolee, jolloin saamme lopulta rauhan. Äidiksi häntä ei voi kutsua. Meistä kukaan ei ala häntä hoitamaan, jos tarvtsee iän myötä apua.

        Valitettavasti tällaista on, ruisleivällä ja margariinilla minäkin kasvoin. Isälle osti muuta ruokaa me katseltiin nälkäisinä kun hän söi. En itke hänen haudallaan.
        hyvässä kodissa kasvaneen on vaikea tajuta tällaista.


    • Äidin hoivaaja

      Kiitos kaikille kannustuksesta. Äidille on tulossa imurointiapua. Vanhustyöntekijään olen ottanut yhteyttä. Työpaikalla on myös luvassa keskustelu ammatti-ihmisen kanssa. Tänäkeväänä on ollut poikkeuksellisen paljon ylityötä. Minä tykkään työstäni, mutta ei kukaan mahdottomia jaksa.Työnantajan on pakko tunnustaa missä kulkee ylikuormituksen raja. Työnantaja voisi palkata jonkun työttömän töihin, eikä kaataa kaikkea työtä yhden niskaan. Suomessa on satojatuhansia työttömiä.

    • Punahilkkanen

      Olenko hölmö? Olen siivonnut vanhan leski-isäni kotia viiden vuoden ajan. Imuroinut viikottain ja joka toinen viikko luutunnut lattiat. Ikkunanpesut ym. parvekkeen pesut ym. Kaupassa olen käynyt hänelle kerran viikossa. Kaikki tämä oman työni ohessa.
      Palkkaa en ole pyytänyt, eikä sitä ole tarjottu. Isäni pitää itsestään selvänä, että tyttärenä kuuluu tämä tehdä. Veljeltäni hän ei odota mitään apua. Mieheni on tehnyt ns. "miesten työt", kodin pikku nikkaroinnit.
      Nyt vuoden alun jälkeen isäni vointi meni huonommaksi. Otin hoitaakseni hänen pyykkinsä ja päivittäin käyn kohentamassa paikkoja, sijaamassa vuoteen, keitän aamupuuron valmiiksi.
      Isä ei yksin kykene lääkärille eikä labrakokeisiin, joten kuskaan ja saattelen hänet sinne. Pankkiasioitaan ei pysty hoitamaan, joten mieheni hakee hänelle tarvittavat rahasumman, pappa odottaessa autossa sillä välin.
      Vanhus ei kykene enää käymään suihkussa yksin, ja "vapaa-aikanani" suihkutan hänet ja vaihdan puhtaisiin vaatteisiin.
      Soitan pari-kolme kertaa päivässä varmistaakseni hänen vointinsa.
      Olen hankkinut hänelle apuvälineitä, rollaattorin, pyörätuolin, vessankorottajan ym. Nyt olen pyytänyt kaupungilta kotiapua, sillä tuntuu etten enää jaksaisi yhtään enempää. Kaupungilta kävi arvioija ja kehoitti ottamaan yksityisen palveluja, jotka tietysti maksavat. Isäni ei halua maksaa niistä.
      Olen pattitilanteessa. Isä tottakai on tottunut saamaan tähän asti ilmaiseksi siivoukset ja auttamiseni, joten on kai ymmärrettävää, että hän ei halua alkaa makselemaan.
      Veljeni on ollut fiksumpi. Hän pysyttelee täysin sivussa. Käy isäänsä katsomassa pari kertaa vuodessa. Isäni puhuu hänestä lämpimin sanoin, kaipailee ja on huolestunut. Joskus tuntuu, että mikä ihmeen tuhkimo-syndrooma meikäläisessä on.
      Joku pieni huomionosoitus tuntuisi joskus kivalta, esim. syntymäpäivänä tai nimipäivänä onnittelu. Ei ole kuulunut.
      Kai tämä on sisarkateutta vaan, josta kuuluisi päästä eroon.

      • ....

        Ei kunnilla ole mitää siivoojia, sun muita auttajia. Asiakkaalle voidaan myöntää seteleitä, joiden avustuksella voi ostaa yksityisiltä firmoilta palveluita, jotka eivät ole halpoja.


      • Kunnalta löytyy
        .... kirjoitti:

        Ei kunnilla ole mitää siivoojia, sun muita auttajia. Asiakkaalle voidaan myöntää seteleitä, joiden avustuksella voi ostaa yksityisiltä firmoilta palveluita, jotka eivät ole halpoja.

        Hain äidilleni apua,85v, kunnalta.
        Äitini kotiin tuli hänen asuinalueensa hoitotiimi esittäämään vaihtoehtoja.
        Sairaanhoitaja laittaa lääkkeet dosettiin,viikon välein. Jos haluaa, hoitaja hakee lääkkeet apteekista, ja apteekissa on suoraveloitus tililtä.
        Aamupuuron keittäjä tulee aamuisin ja antaa lääkkeet. Auttaa hygienianhoidossa ja pukeutumisessa. Vie roskapussin ulos.
        Kaupasta voi tilata viikottain ruoat kotiin. Suoraveloitussopimuksella.
        Ruoka-annokset voi tilata päivittäin tulevaksi.
        Hoitaja käy myös päivällä. Auttaa suihkussa,lämmittää ruoan.
        Illalla hoitaja tulee auttamaan iltapesut,vaipat,lääkkeet.
        Turvapuhelimen voi hankkia, ranteeseen turvaranneke,apua tarvittaessa.
        Nämä ovat kotipaikkani kunnalta saatavia palveluita.
        Maksu riippuu asiakkaan tuloista.
        KELASTA voi anoa Kotihoidontukea.
        SOSSUSTA voi anoa taxinkäyttöön alennusta. Enimmillään 18x/kk. Maksaa vain omavastuun.


    • 13+6

      Olet hölmö !

      • Punahilkkanen

        Samaa mieltä. Hölmöyteni tulee jatkumaan kuitenkin.


    • kezzz

      Minun äitini ei ole enää vuosiin pystynyt imuroimaan. olen sitten käynyt imuroimassa hänen luonaan useamman kerran vuodessa 600 km päästä. Nyt olen muuttanut hänen luokseen asumaan, luovuin kodistani ja työstäni, autan siivoamisessa, kaupassa käynnissä, teen meille ruoat ja neuvon ja opastan. Meillä on jo vuosia sitten kääntynyt roolit, minä olen se aikuinen joka pitää asioista huolen. Itse olen sairaslomalla, mutta pakko jaksaa siivota sillä äidin asunto on päässyt huonoon kuntoon vuosien varrella, minulla kun ei ole ollut aikaa suursiivouksia tehdä 10 vuoteen.

      Pahapäinen äiti on välillä, keksii syytöksiä ym. mutta se menee vanhuuden piikkiin, meidän perheessä se narsisti oli isäni.

      Monet ihmettelevät päätöstäni, mutta minusta tämä oli hyvä päätös vaikkakin kaipaan entistä kotiani ja elämääni.

      Anteeks mutta en ihmettele yhtään jos äitisi on itkenyt kun et voi imuroida.

      Minulta ei äiti ole ikinä pyytänyt mitään, ihan omasta tahdostani autan.

      • En halua auttaa enää

        Meitä on 5 lasta 60 - 66 välillä. Olen nuorin ja lapseton. Olen 20 vuotta siivonnut äidilläni,ikkunan pesut ..
        Kolme siskoani ovat vedonneet koko ajan siihen,että heillä on oma koti hoidettavana jne. Eivät ole ehtineet siivoamaan. Joopa joo
        Ehtineet ovat kakaralaumoineen äidille syömään ja kahvikekkereille.
        Mieheni sairastui ja aloin omahoitajaksi. Hän nukkui syksyllä pois.
        Lopetin äidin piikana olemisen.
        Kolme sisarta ovat nyt eläkkeellä.
        Kukaan ei edelleenkään ehdi/halua/viitsi siivoilla äidilläni.
        Äitini on narsisti,siis huippuvaikea.
        Nyt en enää minä välitä pätkääkään.
        Kun äidilleni ulkopuolinen apu ei kelpaa, ei voi mitään.
        Hän vain jankuttaa että kakaroitten kuuluu auttaa hamaan hautaan asti.
        Itse hän aikoinaan vei oman äitinsä vanhainkotiin.


      • Äidin hoivaaja

        En tiedä oliko viestisi minulle. Tuo syytös siitä, että äidin itku oli oikeutettu. Ei pidä paikkaansa. Minulla on omatkin terveysvaivat. MInun käsi oli ihan paskana huhtikuun alussa. Ilmeisesti työrasituksesta. Käsi on jo kuntoutunut. Tämän hetken tilanne on se, että siivooja käy joka toinen viikko. Se on sopiva käyntien väli. Tottakai tykkään imuroinnista ja mielelläni imuroin äidin luona joskus tilanteen ja jaksamisen mukaan. Imuroin myös työkseni. Imurointi on raskasta hommaa.


    • Sarah2

      Teit ihan oikein,ei sua muisteta testamentissa vaikka kuinka raataisit äitis puolesta.Mun äitini on kans vaikee luonne,eikä hän voi ymmärtää,miksen minä,sydänsairas eläkkeellä oleva tyttö voi käydä siivoaan hänellä,kun jouten oon.Korostaa aina sitä miten toiset siskoni ovat töissä.Muistaa kysyä aina soittaessaan,mitä olen nyt tehnyt...en mitään,vastaan.Olen kehitysvammaisen lapseni omaishoitaja.Äitini välttelee ikävistä asioista puhumista,kuten sairaudestani.Kuvittelee olevansa vielä työkykyinen,vaikka seinistä pitelee kiinni kävellessään,ja väittää tehneensä taas sitä ja sitä.Oikein ootan sitä päivää kun joutuu sairaalaan tai laitokseen,kysyn sitten että mitäs oot tänään tehnyt?Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan,vai miten se nyt menikään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe