Kuinka asentaa lubuntu xp:n tilalle?

xp150

Hei kuinka voi asentaa lubuntun xp:n tilalle?

57

1733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xp150

      Varmaan ainoa ongelma on se että kuinka käynnistää usb laite tietokoneen käynnistyessä.

      • kakkareikä

        biosista käynnistysjärjestys eka usb-hdd tjsp biosista riippuen


      • 14.04 testissä

        Jos usb -asennus ei onnistu, niin miksei asenna CD -levyltä?


    • xp150

      Kävin tuolla mutten löytänyt usb-hdd:tä vaan siellä oli jotain muita usb juttuja.

    • Kokeile CD levy asennusta.

    • xp150

      Ei ole CD levyä tähän hätään.. Käyn huomenna ostamassa sen cd levyn. Ne tiedostot on muistitikulla pitääkö ne polttaa sille levylle ja miten? ja mikä olisi hyvä poltto-ohjelma?

      • 14.04 testissä

    • Tai CDBurnerXP sillä on onnistunut hyvin polttamiset.

      Ja sinun pitää siis ladata Lubuntun Iso tiedosto ellei sitä jo ole.

    • Vink vink

      DeepBurner on myös hyvä poltto-ohjelma, suomenkielinen. Helppokäyttöinen.

      • mitä nyt xp?

        Minä onneton latasin ubuntun mutta en löytänytkään cd levyä,mitä nyt voiko sen peruuttaa tai polttaa myöhemmin kun saan levyn.Entä voiko se usb tikku vaihtoehto olla vielä mahdollinen.


    • Kyllä voit. Voi olla että tuo kone ei tue USB boottausta.

    • Vink vink

      Jos levylle poltat, niin DVD -levylle, ei taida edes mahtua CD-levylle.

    • Lubuntu näyttää mahtuvan.

    • xp150

      Nonniih, kävin ostamassa sen cd levyn. Nyt latailen sitä lubuntu tiedostoa koneelle, muuten onko toi lubuntu 13.10 uusin versio, kun se versio on lubuntun sivulla? Ja kun olen polttanut levyn , mitä teen?

    • Kannattaa ladata Lubuntu 12.04 LTS. Se on pitkään tuettu versio joten sitä ei tarvutse päivittää uuteen versioon niin usein.

      Kun olet polttanut sen levylle niin laita se siihen asennettavaan koneeseen ja boottaa se sen kautta.

    • xp150

      Latasin sen lubuntu 13.10:n ja poltin sen levylle.Luultavasti BIOS asetuksista pitää laittaa 1st boottaava laite cd-rom. Ja entä muut boottaavat laitteet?

    • Ei välttämättä tarvitse laittaa. Monessa koneessa on sellainen boottausvalikko josta voi valita että mitäkautta kone boottaa. Se on yleensä jonkun painikkeen takana eli esim F12, Dell, Esc.

    • xp150

      Asensin sen lubuntun ja luki teskti käynnistää kone uudelleen, yhtä-äkkiä jokin suttu tuli reunaan. Ja sammutin koneen virtanapista. Käynnistin koneen uudelleen ja näytössä lukee vain lubuntu eikä mitään tapahdu. Mikä neuvoksi?

    • Kokeile sammuttaa vielä kerran virrat. Itselleni on käynyt vastaavaa ja Lubuntu ei välttämättä täysin ole yhteensopiva koneen kanssa tai siinä on jokin bugi.

    • xp150

      Mikähän neuvoksi... Käynnistetty uudelleen mutta Lubuntu lukee ja muuta ei tapahdu..

    • Sitten vaan uudelleen asennus. Lubuntu ei jostakinsyystä ole asentunut oikein tai sitten siinä on tapahtunut jokin muu homma.

    • xp150

      Miten se asennetaan uudelleen?

    • Samalla tavalla kun asensit sen ensimmäisellä kerralla. Tosin nyt ei tarvitse polttaa mitään levylle.

    • xp150

      Levy koneessa, BIOS asetuksissa kävin laittaan CDROM:in ekaksi boottaavaksi laitteeksi. Näyttöön tuli lubuntu 13.10 ja vähän ajan päästä musta ruutu.. Mikäs nyt neuvoksi?????

    • Kokeile uudestaan.

    • xp150

      Kokeilin mutta sama juttu..

    • grubgräb

      Se Lubuntu ei vaan ole yhteensopiva sun koneen kanssa. Mulla ei suostunu toimimaan Acerin läppärissä vaikka asennus näytti menevän ok, mutta jyssähti sitten uudelleenkäynnistykseen eikä meikäläisen ymmärryksellä päästy eteenpäin, joten unohda Lubuntu ja hanki Windows niin ei tartte taistella.

    • xp150

      Teen sillain että lataan toiselle koneella ubuntun infrarecorderilla on poltan sen. Ja asennan sen sitten siihen xp tietokoneeseen.

    • xp150

      Mitäs muita kevyitä linux versioita on? Arvelen että ubuntukin voisi toimi , kun koneessa on 1gt ram muistia ja amd semprion prosessori.

      • olikse

        32 vai 64 Mbittinen minkä latasit


      • Ainakin Xubuntu.


    • xp150

      Latasin 32 bittisen, koska kone mahtaa olla 32 bittinen. Ja kokeilin sitä ubuntua muttei se mahdu levylle. Kokeilen vielä sitä lubuntu alternative asennusta.

    • xp150

      Kokeilen sitä alternativea ja mistä voi selvittää konenimen?

    • Sen voi keksiä itse.

    • xp150

      Mitä tuossa levyosio kohdassa pitää tehdä?

      • alternate asennus

      • alternate asennus kirjoitti:

        Alternate asennuksessa levyosiot täytyy muokata käsin. YouTubesta löytyy hyviä ohjeita.
        http://www.youtube.com/watch?v=Xi-VPj4jzrg

        PS. juuriosiolle / kannattaa varata 10-15 GB

        Ei tarvitse muokata ellei halua luoda eri osioita.


      • alternate asennus
        vapunen kirjoitti:

        Ei tarvitse muokata ellei halua luoda eri osioita.

        Kyllä pitää muokata ainakin sen verran, että osoittaa juuriosion liitoskohdan /


      • alternate asennus kirjoitti:

        Kyllä pitää muokata ainakin sen verran, että osoittaa juuriosion liitoskohdan /

        En ainakaan itse joutunut muokkaamaan sen kummemmin. Suoraan vaan painoin enter painiketta ja Lubuntu asentui koko levylle.


      • alternate asennus
        vapunen kirjoitti:

        En ainakaan itse joutunut muokkaamaan sen kummemmin. Suoraan vaan painoin enter painiketta ja Lubuntu asentui koko levylle.

        Voi vissiin asentaa noinkin. Itse en tainnut koskaan käyttää noita automaattiasennuksia, koska ne eivät tee erillistä kotiosioa, mikä on huono juttu siinä vaiheessa kun tekee versiopäivityksen.


    • Siitä valitaan että asentuuko Lubuntu koko levylle vai jollekin osiolle.

    • xp urpo

      Onkohan tuo mahdoton tehtävä tälläselle urpolle?Mietityttää.

      • alternate asennus

        Kyllä urpokin osaa asentaa :)

        Sellainen toteamus, että jos musta ruutu tulee live-cd:tä käynnistettäessä, niin se tulee myös ensimmäisellä käynnistyskerralla myös alternate-asennuksessa. Näytön saa toimimaan kun käynnistää recovery modessa, jossa menee rootin komentokehoitteeseen ja suorittaa komennot
        mount -o remount,rw /
        Xorg -configure
        cp /root/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf
        sync
        reboot

        Käynnistysvalikko tulee näkyviin painelemalla vaihtonäppäintä koneen käynnistyessa.


    • Ei ole kunhan vain seuraa ohjeita.

    • xp150

      Ei se lubuntu toimi millään! Asensin taas mutta jää lubuntu kuvakkeeseen.

      • alternate asennus

    • puppya peliin
    • Nyt kannattaa

      odottaa 14.04 Lubuntua joka ilmestyy tämänkuun lopulla.

      • Se Wanha

        Kokeile Linux Mint 'iä. Sen kanssa ei mulle tai kavereille ole koskaan tullut mitään ongelmaa. Asentuu ihan itse - vain tavanomaiset kysymykset nimestäsi,salasana, aikavvyöhyke ja kieli. Ei nyt tuu mutta mieleen. Latautuu itsestään sitten loppuun asti ja on miellyttävän tuntuinen vanhalle windowsin käyttäjälle. Kaikki tarvittavat ohjelmat ja ajurit. Eikä muuten tarvitse mitään ohjelmointikirjoittelua.
        Muutamille iäkkäille rouvillekin olen winkkukoneen putsannut ja (luvan saatuani) asentanut esim. Mintin. Sitten puyysin henkilön (-t) paikalle ja annoin käyttöohjeen: laita kone päälle ja ala kirjoittelemaan. Piti jollekin ehkä sanoa, että writer tarkoittaa kirjoitinta jne. Muuta ohjetta ei tarvinnut (paitsi sanoa, että nettiin pääsee tuosta (olin suomentanut ikonin mimekti Netti jne. Kysymykseeni, tumntuuko tutulta? on jokainen vastannut: kyllä.
        No sitten vaan .. mukavia touhuja ja heippa taas. Siinä se..


      • Se Wanha
        Se Wanha kirjoitti:

        Kokeile Linux Mint 'iä. Sen kanssa ei mulle tai kavereille ole koskaan tullut mitään ongelmaa. Asentuu ihan itse - vain tavanomaiset kysymykset nimestäsi,salasana, aikavvyöhyke ja kieli. Ei nyt tuu mutta mieleen. Latautuu itsestään sitten loppuun asti ja on miellyttävän tuntuinen vanhalle windowsin käyttäjälle. Kaikki tarvittavat ohjelmat ja ajurit. Eikä muuten tarvitse mitään ohjelmointikirjoittelua.
        Muutamille iäkkäille rouvillekin olen winkkukoneen putsannut ja (luvan saatuani) asentanut esim. Mintin. Sitten puyysin henkilön (-t) paikalle ja annoin käyttöohjeen: laita kone päälle ja ala kirjoittelemaan. Piti jollekin ehkä sanoa, että writer tarkoittaa kirjoitinta jne. Muuta ohjetta ei tarvinnut (paitsi sanoa, että nettiin pääsee tuosta (olin suomentanut ikonin mimekti Netti jne. Kysymykseeni, tumntuuko tutulta? on jokainen vastannut: kyllä.
        No sitten vaan .. mukavia touhuja ja heippa taas. Siinä se..

        Mitä siinä tikulla on? Lataa ohjelma siitä. Jos se on joku kokeiluohjelma niin se yleensä antaa ladata siitä varsinaisen myöskin jne. Eihän ole mitään aroa sill- millä tallennusvälineellä ohjelma on. Tikku, cd,DVD tai kovalevyasma tai netti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe