Bilteman vitosen vahat myllytetty kylkiin -

seonnytvaantyhmääjne

kerron raadille syksyllä kuinka toimi. Ainakin nyt kiiltää kun ne kuuluisat munat.

Aiemmin olen käyttänyt kalliimpia tuotteita...

25

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vene jo vesillä

      Myös mulla Bilteman vaha kyljessä, enkä ole huomannut mitään käytännön eroa kalliimpiin tuotteisiin.

      • Ei enää biltemaan

        Mulla oli kanssa biliksen vaha viime vuonna enkä huomannut eroa vahaamattomaan. Tänä vuonna taas oikeaa vahaa.


      • eroja on
        Ei enää biltemaan kirjoitti:

        Mulla oli kanssa biliksen vaha viime vuonna enkä huomannut eroa vahaamattomaan. Tänä vuonna taas oikeaa vahaa.

        Vahoista on täällä keskusteltu varmaan vähintään yhtä paljon kuin lämppäreistä.
        Vahalta pitää odottaa puhdistavaa tehoa suojaavuutta ja kiiltoa.
        Lisäksi vielä työstettävyyden helpous on toivomuslistalla.
        Omat kokemukseni ovat useammista vahoista.
        Puhdistava teho on halvemmissa kokemukseni mukaan ollut pettymys. Vaikka kuinka hinkkaan, niin se p a s k a vaan on ja pysyy. Nyt ei siis puhuta hiontavahoista, jotka ovat asia erikseen.
        Samoin kiilto on häipynyt aika nopeasti viimeistään heinäkuun alussa.
        Hyvä vaha on myös helppo levittää ja työstää eli ei jämähdä heti.
        Valitettavasti näitä ominaisuuksia en ole löytänyt halvoista vahoista.

        Kun on kerran käyttänyt laadukkaampaa vahaa niin kyllä sen eron huomaa näissä kaikissa eri kohdissa. Siksi olen ollut tyytyväinen, kun olen löytänyt hyvät vahat. Perusvaha on sitä punaista ja sen päälle kultaista.


      • ...
        eroja on kirjoitti:

        Vahoista on täällä keskusteltu varmaan vähintään yhtä paljon kuin lämppäreistä.
        Vahalta pitää odottaa puhdistavaa tehoa suojaavuutta ja kiiltoa.
        Lisäksi vielä työstettävyyden helpous on toivomuslistalla.
        Omat kokemukseni ovat useammista vahoista.
        Puhdistava teho on halvemmissa kokemukseni mukaan ollut pettymys. Vaikka kuinka hinkkaan, niin se p a s k a vaan on ja pysyy. Nyt ei siis puhuta hiontavahoista, jotka ovat asia erikseen.
        Samoin kiilto on häipynyt aika nopeasti viimeistään heinäkuun alussa.
        Hyvä vaha on myös helppo levittää ja työstää eli ei jämähdä heti.
        Valitettavasti näitä ominaisuuksia en ole löytänyt halvoista vahoista.

        Kun on kerran käyttänyt laadukkaampaa vahaa niin kyllä sen eron huomaa näissä kaikissa eri kohdissa. Siksi olen ollut tyytyväinen, kun olen löytänyt hyvät vahat. Perusvaha on sitä punaista ja sen päälle kultaista.

        Plussa hyvistä perusteluista ja omakohtaisen kokemuksen erittelystä.


      • FF 27 Charlotta
        ... kirjoitti:

        Plussa hyvistä perusteluista ja omakohtaisen kokemuksen erittelystä.

        Itse laitoin myös tuon punainen kulta yhdistelmän vuosi sitten keväällä. Kyljet kiiltää vieläkin ja vesi helmeilee. Aika vähällä vaivalla näyttäisi tänä vuonna pääsevän kun viimeksi teki homman kunnolla.


      • eijuupiltemaa
        eroja on kirjoitti:

        Vahoista on täällä keskusteltu varmaan vähintään yhtä paljon kuin lämppäreistä.
        Vahalta pitää odottaa puhdistavaa tehoa suojaavuutta ja kiiltoa.
        Lisäksi vielä työstettävyyden helpous on toivomuslistalla.
        Omat kokemukseni ovat useammista vahoista.
        Puhdistava teho on halvemmissa kokemukseni mukaan ollut pettymys. Vaikka kuinka hinkkaan, niin se p a s k a vaan on ja pysyy. Nyt ei siis puhuta hiontavahoista, jotka ovat asia erikseen.
        Samoin kiilto on häipynyt aika nopeasti viimeistään heinäkuun alussa.
        Hyvä vaha on myös helppo levittää ja työstää eli ei jämähdä heti.
        Valitettavasti näitä ominaisuuksia en ole löytänyt halvoista vahoista.

        Kun on kerran käyttänyt laadukkaampaa vahaa niin kyllä sen eron huomaa näissä kaikissa eri kohdissa. Siksi olen ollut tyytyväinen, kun olen löytänyt hyvät vahat. Perusvaha on sitä punaista ja sen päälle kultaista.

        Sama täällä. Biltema mönjiä on vieläkin puolikkaita pulloja jäljellä, mutta ajattelin säästää itseäni ja palasin Hempelin tuotteisiin. Olkapäät hajalle sai jytyytttää bilteeman vahalla, eikä tulosta tullut kuitenkaan. Nyt toivottavasti nivelet säästyy vaikka pullon hinta kolminkertaistui.


    • 3+15

      Mitä Bilteman vahaa käytitte?

      • Ihan sama

        Samaa mönjää niissä on kaikissa.


      • mentalistxx
        Ihan sama kirjoitti:

        Samaa mönjää niissä on kaikissa.

        Oletko siis kokeillut kaikkien valmistajien vahoja ja sama tulos ?

        Siitähän seuraa landelogiikalla että halvinta pitää ostaa , eikö ?


      • .....
        mentalistxx kirjoitti:

        Oletko siis kokeillut kaikkien valmistajien vahoja ja sama tulos ?

        Siitähän seuraa landelogiikalla että halvinta pitää ostaa , eikö ?

        Onko stadilaislogiikkaa sitten se, että kallimmat aineet ovat aina ehdottomasti parempia koska pakkohan niiden on olla kun kerran ovat kalliimpiakin?


      • höh......
        ..... kirjoitti:

        Onko stadilaislogiikkaa sitten se, että kallimmat aineet ovat aina ehdottomasti parempia koska pakkohan niiden on olla kun kerran ovat kalliimpiakin?

        Ei standardilogiikka on se että halvemman on olatava aina tismalleen samaa tavaraa kuin kalliimman koska voitot on maksimoitava.


      • .....
        höh...... kirjoitti:

        Ei standardilogiikka on se että halvemman on olatava aina tismalleen samaa tavaraa kuin kalliimman koska voitot on maksimoitava.

        Standardilogiikkaa olisi ymmärtää, että halpa hinta ei välttämättä merkitse huonoa, eikä kallis hyvää, vaan asia on selvitettävä muulla tavoin.


      • höh ....
        ..... kirjoitti:

        Standardilogiikkaa olisi ymmärtää, että halpa hinta ei välttämättä merkitse huonoa, eikä kallis hyvää, vaan asia on selvitettävä muulla tavoin.

        Ei tuo on jo kehittyneempää logiikkaa joka on vaikea ymmärtää ja siksi vähän epäuskottavaa.


      • .....
        höh .... kirjoitti:

        Ei tuo on jo kehittyneempää logiikkaa joka on vaikea ymmärtää ja siksi vähän epäuskottavaa.

        Vaikka tämä linkki ei liitykään purjehdukseen, niin liittyy kuitenkin käsiteltävään aiheeseen hyvinkin ytimekkäästi:

        http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288678039567.html


    • 4+12

      Miten sitä nyt jo vahaamaan, kun ei vielä ole vettäkään seuran hanoissa. Voihan ne paskat toisaalata hätäpäissään hinkata sinne vahan sekaan.Itse olen pessyt veneen keväällä todella perustellisesti painepesurilla ennen kuin vahaa kylkiin lähden levittämään.

      Vuodet on opettaneet että mitään kiirettähän ei ole vesille ei kannata pitää. Sormet kohmeessa kevättöiden tekeminen ei ole järkevää.

      • jo merellr

        Miksi?

        Minulla vene jo vesillä ja huomenna lähdetään kolmeksi päiväksi nauttimaan aurinkoisista kevätpäivistä.

        en näe mitään syytä, miksi pantata aloitusta Juhannusruuhkaan.


    • Stadin seilori

      Nimimerkki "4 12" kommentoi asiallisen järkevästi. Vuodet opettaneet vähän samansuuntaisesti. Tällä hetkellä on tosin komea keli ja menen varmaan huomenna purjeveneelleni jo hommiin, mutta lasken veteen sitten, kun olen rauhassa tehnyt tarvittavat työt. Kautta on joka tapauksessa (minun tapauksessani) jäljellä myöhäiseen syksyyn. Keväällä parasta on valoisuus, mutta merellä on todella kylmä vielä pitkälle toukokuuhun, kun vesi on jäisen koleata. Joskus vielä kesäkuun alussakin täytyy olla paksut hanskat kädessä.

      Nykyisellä paatilla alkaa 23. kausi jo. Vene on järjestyksessään minulle neljäs ja sitä ennen jo faijavainaan veneitä kunnostelin. Viisikymmenluvun lopun ja kuusikymmenluvun alun puupaatteja ensin ranteet kipeiksi skrapattiin ja lakattiin, sittemmin muovikiuluja enimmäkseen. Faijalle ei riittänyt aikanaan kuin aivan täydellinen jälki, mutta itse otin jossain vaiheessa leppoisamman suhtaumistavan, vahaamiseen varsinkin. Se kunnollinen pesu on minusta ehkä oleellisempi osa kuitenkin. Tosin pesen perusteellisesti jo syksyllä yleensä, ellei nostaminen mene pakkasaikaan. Silloin jää keväälle enemmän duunia.

      Erilaisista vahoista sen verran, että asianmukaisesti levitettynä kaikki toimivat aikansa, mutta harva kestää kovin pitkälle kesään kuitenkaan. Ne vähän kalliimmat ehkä hiukan kauemmin kuitenkin. Minusta jokaisen oma asia miten suuren painon vahaukselle laittaa. Vuosien myötä hoitoaineetkin muuttuvat. Osa huonompaankin suuntaan myrkkydirektiivien ansiosta. Erityisesti koskee antifouling-maaleja, mutta osin myös muita aineita.

      • seilori, muttei stad

        Jokseenkin olen eri mieltä kaikesta (4 12 kanssa).
        Kylkien painepesu on turhaa pihan ja muiden veneiden sotkemista. Paska saattaa lähteäkin, harvoin sitä kuitenkaan on veneen kyljessä. Noki ei ruiskuttamalla lähde. Helpoin ja tehokkain tapa puhdistaa kylki on hyvä vaha.
        Vesillelaskusta: järkiargumenteilla ei ole paljoa tekemistä veneen pidon kanssa, kyllä tässä tunteella mennään. Eli jäihin lasketaan. Toki 4 12 ja stadin seilori saavat laskea juhannukseksi, en heitä siitä moiti. Itse teen toisin.


      • 4+12
        seilori, muttei stad kirjoitti:

        Jokseenkin olen eri mieltä kaikesta (4 12 kanssa).
        Kylkien painepesu on turhaa pihan ja muiden veneiden sotkemista. Paska saattaa lähteäkin, harvoin sitä kuitenkaan on veneen kyljessä. Noki ei ruiskuttamalla lähde. Helpoin ja tehokkain tapa puhdistaa kylki on hyvä vaha.
        Vesillelaskusta: järkiargumenteilla ei ole paljoa tekemistä veneen pidon kanssa, kyllä tässä tunteella mennään. Eli jäihin lasketaan. Toki 4 12 ja stadin seilori saavat laskea juhannukseksi, en heitä siitä moiti. Itse teen toisin.

        Vaikka kuinka hyvin veneen pesisi syksyllä on se keväällä llikainen jos kunnon ilmanvaihto on järjestetty.Peittoja en poista ennen kuin vasta ennen laskua. Keväällä viikko rannalla peittämättömänä ja vene on pölynpeitossa.

        Itse aloitan kannen painepesulla peittojen alla. Samalla käytetään karhennetun kannen pesuaineita ja odotetaan oikeasti että liat liukenevat kannesta ja jälki pestään painepesurilla.

        Sittten kyljistä pestään irtolika jonka jälkeen käytetään tarvittavia liuottimia että saadaan valumat ja vesirajakuntoon ja päälle riittävästi vettä pesurilla.

        Seuraavaksi käsitellään pohja josta pesurilla jonka hardracing extran tilanne selvitetään. Vastaa käytännössä kevyttä hiontaa.

        Sitten tehdään vesihionta ja uusi extrakerros Hempeliä, kun yölämpötila on yli 5-astetta.

        Vahataan kyljet tosin ne voi vahata pesun jälkeen aiemmin jos kyljen pintalämpötila on 10-15 astetta. Pressun alla näes lämpötila on korkeampi kuin ulkona.

        Tilataan nosturi (100 euroa) poistetaan pressut ja nostetaan vene veteen.


    • seppomartti

      Näillä sivuilla on aikaisemmin ihmetelty mm. Gelcoatin kellertymistä. Ennen vahausta on syytä puhdistaa pinta kunnolla eikä vahata lian päälle. Pesun jälkeen voi olla tarpeen esim Farecla , cleaneri tai vastaava hieno hionta. Sitten on nopea vahata kun ei tarvitse sillä yrittää likaa irti.
      On aika masentava ajatus ketjun alussa, että kaikki vahat olisivat yhtä huonoja. Kyllä varmaan isot fimat pyrkivät tuotekehittelyyn. Viimekevään Starbrite PTEF ainakin oli vielä vuoden kuluttua toimivana vahapintana jäljellä- tosin likainen. Hyvä suoritus mutten tiedä olisiko joku toinen parempi.

      • 6ä88

        Onko kukaan palstalaisista vahauttanut veneen sillä kalliilla systeemillä, jonka nimeä en muista? Omassa harrasteautossa toimii melko hyvin. Tekijä sanoi pinnoittavansa myös veneitä sillä.


      • vanha gelcoat

        Olisikohan niin, että uudessa tai uudehkossa (alle 5 v.) gelcoat-pinnassa kaikki vahat toimivat jollain tavoin ja erot niiden välillä ovat melko pieniä?
        Sitten kun uv-säteily on tehnyt gelcoatin huokoisemmaksi ja himmeämmäksi, tulee erilaisia likaantumisongelmia. Vaalean gelcoatin huokosiin kertyy jo parissa kuukaudessa kellertävä vyöhyke vesilinjan yläpuolle. Se on ilmeisesti jotain leväkasvua, joka ei irtoa kuin oksaalihapolla. Pitää olla erikoisen hyvä vaha, jos se pystyy estämään vanhan gelcoatin kellastumisen.
        Tässä vaiheessa, kun gelcoatin keväiset "myllytys"-hionnat ja vahaukset auttavat vain lyhyeksi ajaksi ja toistuva kellastuminen alkaa harmittaa, voi harkita Awlgrip-pinnoittamista tai muuta maalausta. Vai tietääkö joku vahan, joka kokonaan estää vanhan "gelkkarin" kellastumisen?


    • seppomartti

      Vanhanakin valkoinen gelcoat on valkoista. Kaikki muu väri on likaa. Likaa ei kannata valkaista oksaalihapolla vaan fiksumpaa on poistaa lika ja vahata puhtaalle pinnalle.

      • miks?

        Mitäs pahaa oikeastaan oksaalihapossa olisi? Miksi sitä ei kannattaisi käyttää? Minulla vene on maalattu ja vesilinjan yläpuolelle kertyy kellerrystä, joka ei millään muulla pesulla lähde kuin oksaalihapolla. Tosin erittäin laimeakin riittää, jopa se huoltoasemilla myytävä vannepesu, jossa oksaalihappoa taisi olla 0,2 %. Sillä sitten lähtee todella helpolla.


      • happo=yes
        miks? kirjoitti:

        Mitäs pahaa oikeastaan oksaalihapossa olisi? Miksi sitä ei kannattaisi käyttää? Minulla vene on maalattu ja vesilinjan yläpuolelle kertyy kellerrystä, joka ei millään muulla pesulla lähde kuin oksaalihapolla. Tosin erittäin laimeakin riittää, jopa se huoltoasemilla myytävä vannepesu, jossa oksaalihappoa taisi olla 0,2 %. Sillä sitten lähtee todella helpolla.

        Kellertymään ei auta kuin oksaalihappo ja uudelleenmaalaus. Oksaalihappo näistä helpompi ja halvempi. Lisäksi luonnontuote, halkaise omena ja hinkkaa sillä, sama aine, mutta lievempänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4683
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4542
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      615
      4141
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3097
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2661
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      213
      2130
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1755
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1492
    Aihe