Lupia vapautuu pian runsaasti

Se on loppu nyt!

Vuoden 2015 alusta vapautuu esim. helsingissä useita kymmeniä taksilupia, myös oma lupani. Sitten jos autoveroetu poistuu vuoden 2016 alusta, käy kova kato. Kuulemani mukaan myös ns kiintöt poistuisivat luvista, eli lupia annetaan kaikille lupaehdot täyttäville. Kuitenkaan hinnat ovat edelleen valtiovallan peukalon alla.

Kuka haluaa enää yrittää taksialalla?

56

1086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Renkivaan

      Kyllä täällä on iso joukko oman luvan haluisia. Ihan hyvä että ala uudistuu.

    • MINÄ!

      Oma auto, omat ajot ja oma kassa.

      • Kkkjjj.

        Muista: sulla on myös omat laskut ja ne eivät ole pieniä. ;)


      • ekstaksi
        Kkkjjj. kirjoitti:

        Muista: sulla on myös omat laskut ja ne eivät ole pieniä. ;)

        sen takia lopetinkin.tonni meni jo pelkkään hommaan osallistumiseen kuussa.500 sinne 500 tonne ja taas 500 sinne yhteen toiseen plus muut .ja kyydit alle kympin kyytejä päivällä,jopa alle 8 e


    • Kultaa sataa!

      Hahahahah oma auto, verottajan lainakassa parivuotta, tervetuloa ! Haloo ja hallelujah!

      • valmiina starttaa

        minä haen noin 20 lupaaja aion kilpailla kovasen kanssa. Upeeta jos ala tosiaan avautuu pääsee muutkin tekemää rahaa. Nykyset taksisänät häviävät ja palvelu tulee alalle ..jeeee.


      • massa jyllää
        valmiina starttaa kirjoitti:

        minä haen noin 20 lupaaja aion kilpailla kovasen kanssa. Upeeta jos ala tosiaan avautuu pääsee muutkin tekemää rahaa. Nykyset taksisänät häviävät ja palvelu tulee alalle ..jeeee.

        Niin, kilpaile vaan, mitäs jos se kovanenkin hakee lisää lupia, siinä sun kilpailu tuhkehtuu ennenkuin on edes alkanut.


      • 115

        Entä sitten? Kassa tulee kuitenkin itselle ja niihin omiin kuluihin. Yrittämisellä taas voi vaikuttaa siihen mitä jää plussalle. Kuljettajalle voi maksaa kunnon palkkaa, kun asenne on kohdallaan.


      • ,vihdoinkinjäriuudis
        valmiina starttaa kirjoitti:

        minä haen noin 20 lupaaja aion kilpailla kovasen kanssa. Upeeta jos ala tosiaan avautuu pääsee muutkin tekemää rahaa. Nykyset taksisänät häviävät ja palvelu tulee alalle ..jeeee.

        Taksien palvelu on huonoa,esim.Vihdin nummelassa päivällä taksin tuleminen tilauksesta kestää pari tuntia ja yleesä taksi tulee kirkonkylästä.
        Ja kun taksi tilataan osoitteeseen sanotaa mene tolpalle odottamaan se on parinsadan metrin päässä.


    • pirssiiii

      löisin vetoa, että lupien vapautumisesta seuraa yhä suurempia taksifirmoja.

      http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2013/08/06/idassa-muhii-talouskupla-taksilupien-hinnat-80-/201310910/12?pos=related

      perustan mielipiteeni siihen, että jos omistat yhden taksin, niin haluat siitä itsellesi tuottoa n.2000€/kk.

      jos omistat kymmenen taksia, niin sinun ei tarvitse saada kuin 200€/kk per auto päästäksesi samaan kk tuottoon.

      ja tulevaisuus näyttää yhden auton yrittäjän kannalta niin synkältä, että en usko mihinkään muuhun kuin suurien taksifirmojen syntymiseen ja yhdenautonyrittäjien leivän kapenemiseen entisestään.

      kommentteja? olenko ihan hakoteillä?

      • Se on loppu nyt

        Kaikkien onnenonkijoiden kannattaisi pitää nyt jalat tiukasti maassa ja ottamaan pään pois pilvistä, ettei sitten tule mitään yllätyksiä. Ottakaa nyt ihan ensin selvää, mihin suuntaan taksiala on luisunut viime vuosina ja mihin se vielä tulee luisumaan. Taloudellinen tilanne on nyt perin heikko ja kuinka heikoksi vielä meneekään. Itse haluaisin lopettaa ihan heti, en vaan voi, koska autosta joutuu maksamaan isot verot takaisin, eikä siihen ole mulla nyt varaa. Tulot putoaa kaiken aikaa ja menopuoli kasvaa kasvamistaan. Sitten valtiovalta vielä poistaa viisaudessaan autoveroedun?? Ei näytä yhtään hyvältä!

        No, toivon todellakin olevani väärässä, todellakin toivon niin. Parin viimeisen vuoden nsuunta on ollut jyrkästi alaspäin, kai muutkin sen on huomanneet?


      • nopeastilaskin

        Jos auton kulut on vaikka 500e/kk ja se tuottaa 2000e, niin kymmenen auton kulut on 5000e, eikä se 2000e riitä yhden auton tuloksi.

        Ajattelun pitää perustua myös tunneissa ja kuljettajien määrällä laskettavaan käyttöasteeseen. Periaatteessa kymmenellä autolla käyttöaste voi olla huono.

        Yksi auto tarvii 20 tunnin työpäivään kaksi kuskia ja 100% käyttöaste on mahdoton. Ainoa keino on siis saada kuukaudessa ainakin kymmenen yli 500e päivää, niin lopput voi mennä puoleen tuosta ja näin päästään tulokseen.

        Isokokoinen kalustomäärä on vain haihattelua hyvästä tuloksesta. Pieni on tehokkaampi ja taloudellisempi


    • Sifra

      Lasketko tuottoon senkin osan jonka nostat palkkana. 2000 kuukaudessa on aika pieni palkka 10 auton kanssa hääräämisestä. Sen verran tulee hallinnolista duunii että oma osuutesi ajamisesta jää pieneksi. Ja harva yhden auton isäntä pääsee 2000 tuottoon jos laskee oman palkan pois siitä. Sitäpaitsi jos ajat huononee tulee olemaan vieläkin vaikeampaa löytää työntekiöitä taksiin. Mä luulen että päinvastoin yhden auton lafkat tulevat lisääntymään ja työvuorot pidentymään.
      Kaikki ne jotka haikailevat lupien vapautumista tulevat kyllä yllättymään kun realiteetit iskevät. Yhdessäkään paikassa missä luvat on vapautettu ei olla selviydytty ilman ongelmia ja selviä hyötyjä suomalaiseen systeemiin verratuna on hyvin vähän.

    • Ei ihan helppoa

      Sen verran vaan, että varmaan alalla tullaan näkemään vaihtuvuutta omistuspohjassa. Vanhemmat jäävät eläkkeelle heti sen salliessa mutta yhtälö kiintiöiden poistosta ja hintojen rajoittamien valtion toimesta ei tule toteutumaan. Silloinhan valtio syyllistyy kilpailun rajoittamiseen ja näin ei tule käymään. Tämä valtio ei tule ikinä päästämään taksialalle ainuttakaan ilman jonkinlaista vakuusrahaa, kuten tavarapuolellakin on. Jos kiintiöt poistetaan myös päivystysvelvollisuus ja katto kuluttajahinnoista, muuten yhtälö on mahdoton. Totta on se, että autoveronhuojennus on yksi askel kiintiöiden muutokseen. Valtiolla ei ole varaa antaa kaikille alalle muutamaksi kuukaudeksi tuleville moista huojennusta joka siltä jää saamatta takaisin kun uusi innokas yrittäjä tekee konkan. Vakuutusyhtiöilläkin on muuten sanottavaa tähän lupien vapauttamiseen.

    • Hyvä muutos

      Tämä tekee alalle hyvää ja saadaan uusia yrittäjiä jotka haluavat palvella asiakkaita. Taksiajoon riittää kyllä halvempikin auto, ja ihan saman hinnan sillä kyydistä saa. Itselläni on kolme Dacia Lodgya ajossa ja on aivan välttävä työkalu. On jopa mahdollista ajaa alhaisemmilla hinnoilla kun kustannukset on pienemmät. Tämän myötä tulee kyllä kilpailua ja ne kenellä on useampi auto pystyvät ajamaan halvemmalla.

      • Älä ruoki trollia

        Kerrohan, missä päin sulla on kolme (3) Dacia Lodgyä ajossa, kerro edes maakunta. Uskon kuitenkin, ettei sulla ole yhtäkään taksia missään. Kukaan taksari ei ole niin yksinkertainen, että kehuisi ajavan halvemmalla, kuin taksa on. Mersu tai Dacia, autokulu on kuitenkin aika pieni kokonaismenoissa. Kunhan provoat.


    • ekstaxi

      taksilakko. miksei taksit tee lakkoa ikinä? autot vaan seis ja alettas vaatimaan niitä korvauksia ym.ja miksi pitää olla juuri semel-merkkinen mittari ja miksi pitää ajaa 23 tuntia vuorokaudessa.

      • 15+3

        Tässä näkyy juuri se valtiovallan nerokkuus tätä systeemiä suunniteltaessa. Kun "monopoli" tarkoittaa 10 tuhatta keskenään kilpailevaa yritystä, ei lakko voi koskaan toteutua riittävän täysimääräisesti. Rikkurivalmiita ahneita autoilijoita on pilvin pimein ja toisaalta renkejä ei autoilijoiden asiat kiinnosta, vaan oma tulo. Ja kuten tunnettua meidän alalla ei paljon lakkokassoja ole keräilty. Hajota ja hallitse!


      • ei oikein

        Miksi kuljettajat ei tee lakkoa? Surkea palkka suhteessa jumalattomaan työtuntimäärään.


      • Laiskuuden huippu
        ei oikein kirjoitti:

        Miksi kuljettajat ei tee lakkoa? Surkea palkka suhteessa jumalattomaan työtuntimäärään.

        Ei voi olla niin raskasta toimittaa tyhjää lähes koko työpäivä!


      • sejust
        Laiskuuden huippu kirjoitti:

        Ei voi olla niin raskasta toimittaa tyhjää lähes koko työpäivä!

        se tyhjäntoimittaminen siitä työtä tekeekin. siitä se palkka pitäisi maksaa.


      • Jyyyh3
        ei oikein kirjoitti:

        Miksi kuljettajat ei tee lakkoa? Surkea palkka suhteessa jumalattomaan työtuntimäärään.

        Palveluvelvoite. Voitte lakkoilla kaikki pakollisten vuorojen ulkopuoliset ajat. Toinen kysymys on, että ketä teidän lakkoilunne haittaisi?


    • ei taksari

      oikea esitys vuosikausiin minkä valtionvarainministeriö on tehnyt päätös lopettaa autovero takseilta.taksiliitolla ollut kymmeniä vuosia monopoli joka nyt onneksi murtuu.minulle ainakin ihan sama kun ajan taksilla niin onko se Logan vai mersu.perille pääsee kummallakin.

      • joo taksari

        Aivan! Mikään ei suomalaista niin ilahduta kuin se, että joltain otetaan jotain pois.


      • ...
        joo taksari kirjoitti:

        Aivan! Mikään ei suomalaista niin ilahduta kuin se, että joltain otetaan jotain pois.

        Tämän palstan aiheet kumpuavat näistä:

        -Viha

        -Kauna

        -Kateus

        Naapuri oli ostanut hienon Mersun. Toinen naapuri toivoi, menis ees risaks. Vähän tällasia on nää jutut.

        Tai sitten täällä kirjoitellaan ja valitellaan taksin hienoista autoista. Sitten tullaan tolpalle vaatimaan Upeaa Mersua? Ristiriitaista....


      • Mistähän johtuu?
        ... kirjoitti:

        Tämän palstan aiheet kumpuavat näistä:

        -Viha

        -Kauna

        -Kateus

        Naapuri oli ostanut hienon Mersun. Toinen naapuri toivoi, menis ees risaks. Vähän tällasia on nää jutut.

        Tai sitten täällä kirjoitellaan ja valitellaan taksin hienoista autoista. Sitten tullaan tolpalle vaatimaan Upeaa Mersua? Ristiriitaista....

        -viha = kanssa-autoilijoiden väheksymisestä itseaiheutettu tila
        -kauna = muun ammattiliikenteen pitäisi poikkeuksetta joustaa taksin edessä vaikka olisi kuinka kiire tahansa
        -kateus = kohtuuton veroetu muihin yrittäjiin nähden jotka joutuvat kilpailemaan markkinoilla töidensä eteen!!!
        Olisi edes samat säännöt ja käytöstavat niin liikenteessä, verotuksessa kuin kilpailussakin!


      • Pää pois hanurista jo
        ... kirjoitti:

        Tämän palstan aiheet kumpuavat näistä:

        -Viha

        -Kauna

        -Kateus

        Naapuri oli ostanut hienon Mersun. Toinen naapuri toivoi, menis ees risaks. Vähän tällasia on nää jutut.

        Tai sitten täällä kirjoitellaan ja valitellaan taksin hienoista autoista. Sitten tullaan tolpalle vaatimaan Upeaa Mersua? Ristiriitaista....

        Jos pyydetään lain sallimaa maksimitaksaa niin tottakai silloin halutaan myös kyyti tehdä parhaalla mahdollisella kalustolla! Jos joku tarjoaa saman kyydin halvemmalla niin silloin kelpaa tietenkin myös halvempi auto!
        Näin toimii normaali yritysmaailma mihin teidänkin olisi jo korkea alkaa totuttautumaan!


      • 16+9
        Pää pois hanurista jo kirjoitti:

        Jos pyydetään lain sallimaa maksimitaksaa niin tottakai silloin halutaan myös kyyti tehdä parhaalla mahdollisella kalustolla! Jos joku tarjoaa saman kyydin halvemmalla niin silloin kelpaa tietenkin myös halvempi auto!
        Näin toimii normaali yritysmaailma mihin teidänkin olisi jo korkea alkaa totuttautumaan!

        Normaali yritysmaailma toimii sillä tavalla, että ei ole olemassa lain sallimaa maksimitaksaa.


      • Ahneella paskanen loppu
        16+9 kirjoitti:

        Normaali yritysmaailma toimii sillä tavalla, että ei ole olemassa lain sallimaa maksimitaksaa.

        Normaalissa yritysmaailmassa sen hoitaa kilpailu mutta teidän suljettua monopolia pitää suitsia lailla ahneuden rajoittamiseksi!


      • Se on loppu nyt
        Ahneella paskanen loppu kirjoitti:

        Normaalissa yritysmaailmassa sen hoitaa kilpailu mutta teidän suljettua monopolia pitää suitsia lailla ahneuden rajoittamiseksi!

        Lopun alkua. Tänään ilmestyneessä HTA:n uutisissa puheenjohtajan palstalla kerrottiin jo, mihin ala menee.

        Tärkein lause: "Taksialan kiintiömäärien poistaminen Ja taksitaksan vahvistamisen poistaminen olivat meitä koskevie asioiden kärjessä." Näin siis liikenne-ja viestintäministeriö suunnittelee.

        Tästä jokainen tehköön omat johtopäätöksensä. Itse sanoisin, ala vapautuu.

        Piste.


    • IhanHyväVaan

      En tiedä, mutta taksiautokanta ainakin "arkipäiväistyy", kilpailun ja veroedun menettämisen takia. Mersut vaihtuvat mm. Superbiin ja Mondeoon.

    • veronmaksajat

      MB kaupan hiljentyessä myös maahantuonti hintaa täytyy laskea, jotta kauppa kävisi.
      Toyota Avensis on Suomessa 4% kalliimpi kuin Saksassa, mutta MB 24 %. Ehkä tämä valtion osittain kustantaman autokaupan hiljentyminen johtaa MB:n hintaeron laskuun ja siten MB E-sarjalainen tulee tavalliselle veronmaksajallekin mahdolliseksi ostaa. Nykyinen hinta on keinotekoisen korkea.
      Parasta olisi, jos autoveroa ei perittäisi keneltäkään
      Verokohtelun pitää olla kaikille sama, muutoin markkinat ja kilpailu vääristyvät. Nyt sekä taksi että automyyjä saavat ansiotonta etua muiden veronmaksajien kustannuksella.

    • Cyösti

      Kaikki taksi-isännät, jotka tiedän täällä Salossa asuvat kaikki isoissa omakotitaloissa.

      Eli rahaa näyttää tulevan. Vielä. Huolimatta junttimaisesta käytöksestä asiakkaita kohtaan.

      Asiakaspalvelusta ei olla kuultukaan. Esim. koskaan eivät ole vaivautuneet nousemaan autosta avaamaan minulle ovea. Mikä on ja pitäisi olla ihan perusjuttua.

      Tai, jos ovi on avattu, (ei tapahdu Salossa, mutta Turussa joskus) niin sitten se on joko etupenkin matkustajan ovi tai kuskinpuoleinen takaovi. Kummatkin karmeita etikettivirheitä, jos matkustajia on autossa yksi.

      • Punainen matto?

        Pitäisikös vielä rullata sulle se punainen mattokin? Taksit myyvät KULJETUSpalveluita pisteestä a vaikka pisteeseen x. Etkö osaa itse avata auton ovea? Käyppä joskus maailmalla ja tee vertailuja. Kokeile vaikka lontoota, avataanko sulle siellä ovea?

        Onko oma talo mielestäsi joku rikkauden mitta? Helsingissä maksaa kerrostalokaksiokin enemmän, kuin omakotitalo jossain Salossa. Aika moni duunari oon ostanut stadissa itselleen sen kerrostalokaksion stadista ja maksanut siitä n. 250.000€. Sillä saa Salosta kai 1,5 omakotitaloa.


      • vosikka
        Punainen matto? kirjoitti:

        Pitäisikös vielä rullata sulle se punainen mattokin? Taksit myyvät KULJETUSpalveluita pisteestä a vaikka pisteeseen x. Etkö osaa itse avata auton ovea? Käyppä joskus maailmalla ja tee vertailuja. Kokeile vaikka lontoota, avataanko sulle siellä ovea?

        Onko oma talo mielestäsi joku rikkauden mitta? Helsingissä maksaa kerrostalokaksiokin enemmän, kuin omakotitalo jossain Salossa. Aika moni duunari oon ostanut stadissa itselleen sen kerrostalokaksion stadista ja maksanut siitä n. 250.000€. Sillä saa Salosta kai 1,5 omakotitaloa.

        Tuppaa ne stadilaiset vosikkaisännät kanssa asumaan omakotitaloissa stadin alueella.


      • Punainen matto?
        vosikka kirjoitti:

        Tuppaa ne stadilaiset vosikkaisännät kanssa asumaan omakotitaloissa stadin alueella.

        Aika harva. Jos asuukin, ukot on tehneet hommaa jo vuosikymmeniä. Asuu stadissa omakotitaloissa myös moni duunarikin. Etupäässä stadin omakotitaloissa asuu varakkaampaa väkeä. Vosikan tuloila kun ei oikein pääse tänä päivänä elvistelemään.


      • kiukuttaa
        Punainen matto? kirjoitti:

        Aika harva. Jos asuukin, ukot on tehneet hommaa jo vuosikymmeniä. Asuu stadissa omakotitaloissa myös moni duunarikin. Etupäässä stadin omakotitaloissa asuu varakkaampaa väkeä. Vosikan tuloila kun ei oikein pääse tänä päivänä elvistelemään.

        Voi hyvä tavaton näitä juttuja..kaiken muun lisäksi se taksi-isäntä siis vielä asuukin jossain talossa...no huhhuh...ja mersulla vaan ajelee.


      • Mersumies minäkin
        kiukuttaa kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton näitä juttuja..kaiken muun lisäksi se taksi-isäntä siis vielä asuukin jossain talossa...no huhhuh...ja mersulla vaan ajelee.

        Kiukkusi varmaankin laantuisi, jos se taksi-isäntä asuisi jossain pelastusarmeijan yömajassa? Onneksi edes asuu jossain..... :) milläs muulla se isäntä ajelisi, kuin mersulla, kokonaistaloudellisimmalla autolla? Ajatko Kiallasi 1 miljoonaa kilometriä?

        Eikös olekkin ihanaa istahtaa Mersun takapenkille sen rupisen Ladasi sijaan? :)


      • Palvelua perkele!
        Punainen matto? kirjoitti:

        Pitäisikös vielä rullata sulle se punainen mattokin? Taksit myyvät KULJETUSpalveluita pisteestä a vaikka pisteeseen x. Etkö osaa itse avata auton ovea? Käyppä joskus maailmalla ja tee vertailuja. Kokeile vaikka lontoota, avataanko sulle siellä ovea?

        Onko oma talo mielestäsi joku rikkauden mitta? Helsingissä maksaa kerrostalokaksiokin enemmän, kuin omakotitalo jossain Salossa. Aika moni duunari oon ostanut stadissa itselleen sen kerrostalokaksion stadista ja maksanut siitä n. 250.000€. Sillä saa Salosta kai 1,5 omakotitaloa.

        Nimenomaan kuljetusPALVELUITA! Kommentistasi huomaa että ammattiosaamisesi on todella yksipuolinen!
        Palvelu alkaa siitä kun saavutaan tilattuun osoitteeseen ja kattaa sekä "purun" että "lastauksen" ajon lisäksi! Ei se pelkkä kaasun painaminen naama norsunvitulla ole mitään palvelua!


      • Punainen matto?
        Palvelua perkele! kirjoitti:

        Nimenomaan kuljetusPALVELUITA! Kommentistasi huomaa että ammattiosaamisesi on todella yksipuolinen!
        Palvelu alkaa siitä kun saavutaan tilattuun osoitteeseen ja kattaa sekä "purun" että "lastauksen" ajon lisäksi! Ei se pelkkä kaasun painaminen naama norsunvitulla ole mitään palvelua!

        Tunnetko minut? Oletko joskus ollut kyydissäni? Kuule, ei me kaikki tehdä hommaa norsunvitulla, me osaamme myös palvella. Tuntuu vaan oudolta, että meidän pitäisi muka aina nousta avaamaan arvon matkustajille ovi? Tuntuu enemmänkin siltä, että teillä arvon kirjoittajilla on naama norsunvitulla jos asumme omassa talossamme tai ajamme Mersulla?

        Kateus vie kalatkin vedestä, sanoo sananlasku.... :D

        Sitten tämä, että täällä vaaditaan halpoja autoja työkaluiksemme. Kuitenkin kyytiin tullessa matkustajat marisee, että pitäis olla mersu, emme halua matkustaa millään kiinalaisella naulalaatikolla (Toyta)! Koettakaa nyt jo päättää....


      • Hinta kyydin mukaan
        Punainen matto? kirjoitti:

        Tunnetko minut? Oletko joskus ollut kyydissäni? Kuule, ei me kaikki tehdä hommaa norsunvitulla, me osaamme myös palvella. Tuntuu vaan oudolta, että meidän pitäisi muka aina nousta avaamaan arvon matkustajille ovi? Tuntuu enemmänkin siltä, että teillä arvon kirjoittajilla on naama norsunvitulla jos asumme omassa talossamme tai ajamme Mersulla?

        Kateus vie kalatkin vedestä, sanoo sananlasku.... :D

        Sitten tämä, että täällä vaaditaan halpoja autoja työkaluiksemme. Kuitenkin kyytiin tullessa matkustajat marisee, että pitäis olla mersu, emme halua matkustaa millään kiinalaisella naulalaatikolla (Toyta)! Koettakaa nyt jo päättää....

        Maksimi hintaan vaaditaan moitteetonta palvelua hyvällä autolla! Jos saisin kyydin vaikka puoleen hintaan en valittaisi vaikka joutuisin opastamaan kuskin perille vanhan folkkarin takapenkiltä!


      • tuleva isäntä
        Hinta kyydin mukaan kirjoitti:

        Maksimi hintaan vaaditaan moitteetonta palvelua hyvällä autolla! Jos saisin kyydin vaikka puoleen hintaan en valittaisi vaikka joutuisin opastamaan kuskin perille vanhan folkkarin takapenkiltä!

        Menen hakemaan pätkällä S-sarjalaisen, heti kun luvat vapautuu.
        Kuskeja rivissä tulossa, kun on antaa kunnon työkalu, auto kolmeen vuoroon ja sitten vaan miettimään sijoituskohteita, mihin voitot pistää.


      • Tsemppiä yritykselle
        tuleva isäntä kirjoitti:

        Menen hakemaan pätkällä S-sarjalaisen, heti kun luvat vapautuu.
        Kuskeja rivissä tulossa, kun on antaa kunnon työkalu, auto kolmeen vuoroon ja sitten vaan miettimään sijoituskohteita, mihin voitot pistää.

        Fakta vaan on se että nämä kulurakenteeltaan kevyet yhden miehen toiminimet tulevat viemään keikat kun pystyvät ajamaan halutessaan puoleen hintaan verrattuna laiskoihin meseisäntiin!
        Toki myös isoimmat firmat jäävät myös sopimusajoihin suuren volyymin takia mutta loppuupahan järjestelmässä vapaamatkustaminen muiden työllä ilman riskiä!


    • kyytiläinen

      Millaisia heppuja sitä mahtaisi sitten taksissa olla, kun helpottuisi alalle tulo? Sen lisäksi sama rahaliikenne kuin nyt on jaossa jakautuisi paljon useammalle eli olisi pakko alkaa kilpailla -muullakin kuin vain hyvällä palvelulla ja luotettavuudella ja hyvällä, puhtaalla autolla... eli halvemmalla näistä em tinkien. Nytkin tiemmä aika paljon vaatii työtä, että jää jotain omaankin käteen, kuinkas sitten, kun "potin" jakajia moninkertainen määrä? Uskaltaako enää soittaa keskukseen vai täytyykö pirauttaa tutulle kuljettajalle?

      • kyydittäjä

        Paljon erinomaisen hyviä kysymyksiä vailla vastauksia. Moni provokaattori täällä kirjoitteleekin, että kilpailu halventaa hinnat. No, kunhan nyt kokeilette. Tuolla maailmalla on taksiala vapautunut useissa maissa, YHDESSÄKÄÄN ei ole hinnat halventuneet. ;)


    • lainkoura

      Ha haa
      Hauska yhteensattuma.
      Juttua lukiessani jaloissani vapaapäivää viettävä tullin huumekoira ( sakemanni)
      alkoi murista ja haukahdella unissaan. Näki unta kai työstää.

    • Heti kun vapautuu!

      Mä tilaan heti paikallisen Ahmedin, on kohtelias ja puhelias. Tulee sovitusti ja ei niuhota ylimääräisistä hommista.

      • laskisin mä

        Se ei ole mikään oleellinen asia, onko se taksi Mersu vai Ford. Kun katsokaas auton vaihtaa uuteen, niin väliraha on näissä kahdessa ihan eri planeetalta ja se auto on kaikkien harmiksi pakko vaihtaa tietyin väliajoin.
        Jos on saanut Mersun jotakuinkin maksettua, niin pitää olla ihan oma helmitaulu, että kokee järkeväksi vaihtaa seuraavaksi autoksi, esim VW:n, Skodan, Fordin tai Toyotan, yhtään näitäkään merkkejä väheksymättä.


      • Viistoist plus viis

        Sä unohdit sen sukunimen.

        Ahmed Ahne.


    • Seppo Sepon Seppo

      Itse ajan pimeeää taksia.Ei ole lupia kyselty.Jo 5 vuotta on mennyt.Turha kuvitella että se lakimuutos menee läpi.Kyllä se taksimies on ollut jumalasta seuraava.Kun on kerran poliitikkoja kuljettanut niin sillä se sama käytäntö jatkuu.Siis ei tule lakimuutosta

    • Urputtaminen ei auta

      Taitaa ainakin Kuopiossa Taksidatan huimasti ylihinnoitellun osakkeen arvo olla jyrkässä syöksykierteessä. Muutosta tavalla tai toisella kestämättömät yrittäjät joko joutuvat tai haluavat lopettaa, jolloin vapautuneita lupia on ELY:llä kohta tyrkyttämiseen asti. Tietenkin muuttuva tilanne antaa myös paljon mahdollisuuksia jos vain tahtoa ja kykyä riittää. Jos näet jo nyt muutoksen tuomat hyödyt, niin kannattaa verkostoitua muiden muutokseen kykenevien kolleegoiden kanssa, muuten jäät kykenevistä jo nyt erottuvien enemmistössä olevien ressukoiden leiriin, eli perästä vedettäviä ja valmiin pedin makaajia ei kaivata missään.

      • osakkeen omistaja

        "Taitaa ainakin Kuopiossa Taksidatan huimasti ylihinnoitellun osakkeen arvo olla jyrkässä syöksykierteessä. "

        Luulen että dataosakkeiden hinnat ovat pian rakettimaisessa nousussa. Katsos, jos ja kun luvat vapautuvat, ei datakeskuksia sido mikään laki ottamaan valitykseensä ketään "vapautuneita" autoilijoita. Ei, he pitävät tiuklasti kiinni omasta edustaan, valmiista keskuksesta. Uudet perustakoon omat välityskeskuksensa ja korttivalmiudet. Uudet keskukset maksavat näet maltaita.;)

        Jos omaa osakkeen, voi siitä pyytää uusilta melkein mitä vain. Vaikka luvat jättääkin, voi jättää dataosakkeen itselleen myöhempää käyttöä varten.


      • Juckis
        osakkeen omistaja kirjoitti:

        "Taitaa ainakin Kuopiossa Taksidatan huimasti ylihinnoitellun osakkeen arvo olla jyrkässä syöksykierteessä. "

        Luulen että dataosakkeiden hinnat ovat pian rakettimaisessa nousussa. Katsos, jos ja kun luvat vapautuvat, ei datakeskuksia sido mikään laki ottamaan valitykseensä ketään "vapautuneita" autoilijoita. Ei, he pitävät tiuklasti kiinni omasta edustaan, valmiista keskuksesta. Uudet perustakoon omat välityskeskuksensa ja korttivalmiudet. Uudet keskukset maksavat näet maltaita.;)

        Jos omaa osakkeen, voi siitä pyytää uusilta melkein mitä vain. Vaikka luvat jättääkin, voi jättää dataosakkeen itselleen myöhempää käyttöä varten.

        Ensimmäinen kerta, kun näillä forumeilla näkee jotain järkevää kirjoitettavan. Näinhän se menee. Siitä ei kun vaan helpon rahan bisnekseen mukaan mielivät teiden ritarit keskuksia rakentamaan :)


    • Helppoo

      Esimerkiksi UBER:in laiset taksintilaus järjestelmät eivät maksa kovinkaan paljon eikä niiden tekeminen vaadi kuin vähän nörtti aikaa. Ne ovat helppoja ohjelmoida toimimaan vaikka valtakunnallisesti. No esimerkiksi vaikka tuo valmis UBER. Siihen voi liittyä kuka vain ja sen antamia kyytejä voi Suomessa ajaa jos on taksilupa ja auto on taksi. Mutta Suomessa ei voi kuulua kahteen tilaus keskukseen. Eli maailmalla olevat kilpailevat järjestelmät rantautuvat väistämättä myös Suomeen. Nuo lehdissä olevat UBER ongelmat liittyvät siihen, että maissa, joissa taksi on luvanvaraista, on UBER:iin värväytynyt taksin kilpailijoiksi henkilöitä joilla ei ole taksilupaa, mutta ne joilla on taksi ja taksilupa, voivat vapaasti toimia sen kautta. Helppoo kuin heinän teko.

      • osakkeen omistaja

        Uberiin sitten vaan, ei siinä mitään. 15% liikevaihdosta sinne (maksut ei jää edes suomeen. Muista myös, että suomen lakien mukaan taksamittarin on keskusteltrava korttipäätteen kanssa, mistä ajattelit tällaisen palvelun hakea? Nää POINTIT sun muut voit jättää laskuista..... :)

        Ai niin, kaikkihan on helppoa kuin heinänteko? Ja halpaa kuin makkara? :D
        ;)

        Jos nyt kuitenkin ottaisit selvää edes hieman, et silloin toisi tietämättömyyttäsi täällä julki.


    • Huilix

      Minä haluan suksi kuuseen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe