Rasismiako?

Erehdynkö väärin

Televisiossa oli ihan asiallinen ohjelma jossa jotkut romaninuoret olivat kokeneet mielestään aiheetonta syrjintää. Heidän kohdallaan asia varmasti olikin näin. Mutta ymmärtänette mistä ongelmanne johtuvat? Meissä valkolaisissa on hyvin ala-arvoista porukkaa ja aiemmin minulla ei ole ollut ongelmia muiden kuin "omien" kanssa kun ne esim. tuppaa viinapäissään käymään kimppuun ihan syyttä.

Se mitä sanotte syrjinnäksi johtuu siitä että epärehelliset keinonne ovat vielä ala-arvoisempia kuin meidän valkolaisten. Menette vanhusten koteihin varastamaan, huumaatte ihmisiä, viette rahat ja jätätte pakkaseen yms. Ja kuvittelette että teitä pelätään eikä uskalleta reagoida. Teitä ei nimittäin ole mitään syytä enää pelätä, nyt on maailma toinen kuin ennen.

Eli siis ratkaisu on teidän käsissänne. Teitä on niin vähän että tiedätte kyllä ketkä vanhuksia ryöstävät mutta ette kerro poliisille. Annatte enemmin lapsienne kärsiä yms.

Siis se että ei hyväksy teidän rikoksianne ei ole rasismia. Rasismia olisi se että kohtelu olisi nykyisenkaltaista vaikka eläisitte laillisemmin. (Kuka tässä nyt ihan laillisesti elää?). Alakoulussa luokallani oli aikanaan romanitytttö (siihen aikaan romani sanaa ei käytetty) ja hän oli tosi valoisa ja ihastuttava. Mutta ei ole enää (toki ikäsyistäkään mutta tarkoitan kuvainnollisesti). Kun ihminen joutuu rikoksen kohteeksi koko rikokseen liittyvä yhteisö sulkeutuu ns. negatiivisen ajattelun kehään ja siitä johtuu se mitä kutsutte rasismiksi tai syrjinnäksi

Korostan että tuota kehää ei voi muuttaa, se on syvällä aivoissa. Ratkaisu on teidän. Uskallan väittää että väkivalta teitä kohtaan lisääntynee jatkossa ja sen on teidän oma valintanne.

Haluaisin nyt kuulla missä kohtaan olen väärässä jos joku sitä mieltä on? Rasisti en ole.

14

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostais tietää

      Mikä ohjelma oli kyseessä?

      • Erehdynkö väärin

        Se oli joku ajankohtaisohjelma jonka yhtenä aiheena ilmeisesti ohjelman kokonaisteemaan liittyvänä romanihaastattelut olivat. En muista tarkkaan. Mutta esim. jos kaupoissa tarkkaillaan on sekin ihan perusteltua. Eräs tuttavani on kaupassa töissä ja tosiasia on että lähes poikkeuksetta NÄMÄ KYSEISET romanit varastavat jos ei seurata. Illalla muutama naiskassa on aika voimaton koska he ehtivät autoon ja pois vaikka poliisin soittaisikin. Vartijapalvelu on sekin matkan päässä. Seuraaminen on sitten sitä rasismia heidän mielestään.


      • rfgbnjkl
        Erehdynkö väärin kirjoitti:

        Se oli joku ajankohtaisohjelma jonka yhtenä aiheena ilmeisesti ohjelman kokonaisteemaan liittyvänä romanihaastattelut olivat. En muista tarkkaan. Mutta esim. jos kaupoissa tarkkaillaan on sekin ihan perusteltua. Eräs tuttavani on kaupassa töissä ja tosiasia on että lähes poikkeuksetta NÄMÄ KYSEISET romanit varastavat jos ei seurata. Illalla muutama naiskassa on aika voimaton koska he ehtivät autoon ja pois vaikka poliisin soittaisikin. Vartijapalvelu on sekin matkan päässä. Seuraaminen on sitten sitä rasismia heidän mielestään.

        sinulle "erehdynkö väärin". Olin käymässä lähikaupassa, jossa uusi vartija/myymäläetsivä. Kaveri seuras minua koko ajan, minkä kaupassa olin. Ttuja valtaväestöön kuuluvia henkilöiä oli myös samaan aikaan kyseisessä kaupassa ja kun vartija siis tutki minut kassalla, ulos päästyäni nämä tyypit tuli luokseni ja sani" tuu useemminki meidän kans samaan kauppaan, saadaan viedä ihan kaikkee, eikä vahti seuraa yhtään" . yksi tapaus siis, missä se euraaminen voi mennä hiukan "yli hilseen".


    • dfu

      jutun kirjoitajalle minun tyttö oli pitkään kaupan kassalla töissä aika usein joutui puutumaan valtaväestön tekemiin kömmähyksiin .aika kivasti tarinaa heität .jos joku tekee väärin ei voi samaistaa .joka ihmisellä on oikeus olla itse sitä mitä on .olisi mitä rotua hyvänsä .miksi pitää hyväksyä samaistaminen muiden väärin tekoihin .tätä pitäisi ihmisten miettiä paremmin .ei tuomita ihmistä etukäteen .

    • dfu

      jatkan tämän vielä .kiitos varoituksesta.olisiko mustalaisten ruvettava puolustautumaan .voimakeinoin järjestämällä jengejä kun meitä niin vähän vai voisimmeko vedota valtaväestöön kun kuitenkin tekin kait ihmisiä ainäkin näytätte siltä .miten on pahalta näytää koko asia kun ajatelee.

      • Tiedän ketä olette

        Sekoitat nyt kaksi asiaa joko tahallaan tai tietämättäsi. Minähän totesin (jos luit) että meissä on ala-arvoista sakkia ja kyse oli siitä miksi joudutte kokemaan perusteetonta syrjintää. Enhän minä koko yhteiskunnan ongelmakenttää käsittele vaan tämän keskusteluryhmän mukaista asiaa. Ja minusta se kaupoista varastelu on pikkuasia, se ei aiheuta esittämääni ilmiötä. (Viimeksi perjantaina eräs meikäläinen yritti pölliä kaljaa K-kaupasta).

        En teinä ryhtyisi lietsomaan psykologista rotusotaa, sen te häviätte ihan varmasti. Oikeastaan yritin auttaa kertomalla miten elämänne helpottuisi mutta jos se ei kiinnosta niin miksi tulla televisioon ihmettelemään syrjinnän syitä.


      • 14**************
        Tiedän ketä olette kirjoitti:

        Sekoitat nyt kaksi asiaa joko tahallaan tai tietämättäsi. Minähän totesin (jos luit) että meissä on ala-arvoista sakkia ja kyse oli siitä miksi joudutte kokemaan perusteetonta syrjintää. Enhän minä koko yhteiskunnan ongelmakenttää käsittele vaan tämän keskusteluryhmän mukaista asiaa. Ja minusta se kaupoista varastelu on pikkuasia, se ei aiheuta esittämääni ilmiötä. (Viimeksi perjantaina eräs meikäläinen yritti pölliä kaljaa K-kaupasta).

        En teinä ryhtyisi lietsomaan psykologista rotusotaa, sen te häviätte ihan varmasti. Oikeastaan yritin auttaa kertomalla miten elämänne helpottuisi mutta jos se ei kiinnosta niin miksi tulla televisioon ihmettelemään syrjinnän syitä.

        esim, siksi, koska sinäkään et voi sanoa muiden teidän yli 5 miljoonan puolesta asioita, miten ne pitäisi mennä. Ethän sinäkään voi olla noin tyhmä, että kuvittelet yhden vastaavan kaikkien puolesta ja tietää kaikkien olevan samaa mieltä.


    • dfu

      voi sentään .enhän minä lietso mitään rotusotaa kun tiedät ketä olen tulehan kylään .oletko koskaan miettinyt mistä johtuu .teihin kohdistuva asenne mustalaisilla .ei kaikiin vain tuollasiin kuin sinä kiva hyypiöhän sinäkin varmaan olet nenäkkäin .eikö vaan .eiköhän tämä riitäkin tällä erää .äläkä sinä uhkaile noin kauniisti reilu touhu paljon mukavempaa.tervetuloa kylään ,

      • Erehdynkö väärin

        Vielä sen verran että en tiedä kuka SINÄ olet mutta tiedän ketkä ovat erään törkeän ala-arvoisen varkauden tekijöinä (tai toisen niistä joka joutuu "vastuuseen"). Tämä muutti ikäväkseni suhtautumistani teihin. Tätä en missään nimessä olisi halunnut.

        Vieraiden naisten (tulkitsen tekstistä että olet nainen) luona vierailuhan on sopimatonta, jos hiukan keventää tähän loppuun. En muutenkaan vieraile kaikkien luona joiden henkilöllisyyden tunnen.


      • valkolainen

        Saanko minäkin tulla kylään? Otan kahvit ja pullat mieluiten rahana. Kun rupeaa kahvi närästämään, niin jos sen saisi rahana, niin olisi parempi. Yleensä juon aina 20 kuppia. Ja se on semmonen 1,50 € kuppi.


    • moiiiii

      vanhusten ryöstöt nyt menee niihin vakavempiin rikoksiin myös mustalaisten lain ja kulttuuriin mukaan,en jaksa uskoa että joku mustalais yhteisö olisi säätänyt että valtäväesötn vanhuksia saisi ryöstää,tämä kuulostaa täysin muutaman yksilön tehtailemilta teoilta.pelkkä tieto että omista porukoista jotkin tehtailis näitä olisi erittäin hävettävää ja kuvitteleisin että nopeasti yhteisö langettaisi rangaistuksen joka todenäköisesti olisi ainakin karkotu.

    • suututtaa

      valtaväestö niin sairasta taas tänään se tuli selväksi jos parisensataa ihmistä katsoo kun pieni kokoista naista hakatan mitenkään puutumatta asiaan niin aika sairasta paikka oli tuusulan urheilu kenttä 18.30 siis tänään kukaan ei edes soitanut poliisia sairaskyydistä ei ajatustakaan vaan tikkurilasta tuttava kävi hakatun hakemassa pois monen tunnin jälkeen se raukka vain ooteli poliisia paikalle nekään eivät saapuneet paikalle että tällästä kivaa on välinpitämättömyys valtaväestössä tämä on normaalia

      • tässä ratkaisu

        No, pysykää omienne luona ja huolehtikaa ite toisistanne.


    • ertyu

      tiedätkö pässi tai vasikkako olet miksi noin raukka täälä huutelet vai etkö uskalla mielipiteitäsi tuoda oikeassa elämässä julki oletpa sinä ujo nörtti toivottavasti sinulle joku tekee hyvän työn elämässä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe